KESKUSTELUT > RISTIKOT > AJATUKSIA MIELESTÄSI HYVISTÄ RISTIKOISTA

1834. Ajatuksia mielestäsi hyvistä ristikoista

Eki8.8.2005 klo 17:10
Olen palannut pienen poissaolon jälkeen. Jotenkin kaipaisin tänne taas (jos minulla on oikeus moista toivoa) mukavaa mielipiteenvaihtoa ristikoista.

Itselläni ei ole juuri nyt otsikkoon mitään sanomista, sillä olin tahallani muutaman päivän täysin erossa ristikoista.
2. Juhani Heino8.8.2005 klo 17:24
Päällimmäisenä on nyt mielessäni Antin Kovis, joten jatkan siitä. Tasalaatuisuus on aina hyvä, eli huonompi juttu on jos osa ristikosta on helppo ja osa vaikea.
Myös Heli Kärkkäisen tekemä ulkoasu on siisti ja sopivan (ei räikeän) värikäs.
"tulen palava" -vihjeestä tuli eräs sana jota en tosielämästä tunne, vain ristikoista vastahakoisesti. Mutta näin pienet kauneusvirheet menevät kyllä.
3. kari kämäräinen8.8.2005 klo 17:45
Iisakin Ristikoiden Heikki Lavonius taitaa olla aliarvostetuin huippulaatija maassamme. Laatii pelkästään hyviä ristikoita!
4. Timppa8.8.2005 klo 23:38
Tervetuloa Eki takaisin. Samat kirjoittajat täällä edelleenkin jankk..., eikun jatkavat. :)
5. Kravattimies9.8.2005 klo 06:48
Pelikaaneissa on usein ilopillereitä, joista saa iänpidennystä, ellei sitten ihan tikahdu nauruun!
6. kp9.8.2005 klo 09:45
Että osaakin olla mainioita ristikoita nuo Kari Päivärinnan
ristikot - kaikki.
7. tonimikael9.8.2005 klo 14:06
Kiitos kp! Täytyy sanoa, että sulla on huumorintajua, jollaisesta pidän! :)
8. Arja9.8.2005 klo 14:16
Olen samaa mieltä Kari Kämäräisen kanssa,Lavonius laatii joskus yli hilseenkin meneviä ristikoita,mutta olen saanut ne ratkottua,visaiset on tällä hetkellä mun suosikkeja!
9. Libero10.8.2005 klo 03:15
Pöytä on lehtiä levällään: useita irtoristikoita sekä useita ristikkolehtiä ja -liitteitä. Haluan kuitenkin kirjoittaa helpohkoista ristikoista, kun sain näytelehdet Mustan Pelikaanin numerosta 5/2005 ja Paksun Pelikaanin numerosta 4/2005.

Kummankin lehden kaikki ristikot ovat sellaisia, että täytin ne mielelläni. Vaikka kynä liikkuikin vikkelästi, kertaakaan ei tuntunut siltä, että ratkonnan voisi lopettaa, ennen kuin jok'ikinen ruutu oli täynnä.

Mustassa on kaksi aukeaman ristikkoa (Vuokila & Kärkkäinen ja Pallonen & Mäkinen), jotka myös ulkoasultaan ovat tyylikkäitä, siis ne ristikot. :) Seppo I. Lahden sivun tavuristikko on mainio, ja ratkoin myös sen tavoistani poiketen.

Tonimikaelin ristikossa on syviä värejä eräissä kuvissa, jotka ovat hyvin onnistuneita. Muun muassa vihjeet WEB-, paholainen, epätoivoinen teko ja Tristanin kanssa tuottavat ratkaisusanoja, joita ei ristikoissa tavan takaa ole. Ristikko on monipuolinen ja virkeä.

Paksun Pelikaanin numerossa 4/2005 ilo irtosi keskiaukeamasta (Vuokila & Manninen). Siinä on kaiken muun hyvän lisäksi kaksi tavallista, mutta erityisen kaunista sanaa. Toisen vihjeenä on lehtipuun oksa (11) ja toisen vihjeenä pään alla (6).

Tein vasta pari päivää sitten Yhteishyvän heinäkuun lehden ristikkoaukeaman, jonka Jyrki Takala on laatinut. Pidin tästä ristikosta suuresti. Pääkuvan velmusta häjyläisestä tulevat tekstit KATALA TYYPPI - POMMI-ISKUUN VALMIINA - NIIN SANOTUSTI KETUNHÄNTÄ KAINALOSSA. Aihe on vakava, mutta Takala käyttää onnistuneesti keveää huumoria.

Takalalla on mukavia vihjeitä ja ratkaisusanoja, kuten: eivät ammota = viirusilmät, nyrkki = luuvitonen, poissaolo = rokuli, C-vitamiinin puutteesta = keripukki.
Onpa tässä ristikossa se pakollinen formulakuskikin, mutta tällä kertaa itsensä Rubensin veroinen.

Nämä hyvät helpohkot ristikot ovat sopivaa sparrausta, kun mietintämyssyn alla muhii samanaikaisesti vaikeahkojen ristikoiden arvaamaton vihjeverkko.
10. Kravattimies10.8.2005 klo 08:01
> Että osaakin olla mainioita ristikoita nuo Kari Päivärinnan
ristikot - kaikki.

Ihmetellä täytyy.

http://game.mainio.net/ristikko/ratkoristikko.asp? rstid=103
vihje: intiaanin kuva, ratkaisuksi tulee APAASI

http://game.mainio.net/ristikko/ratkoristikko.asp? rstid=1204
Vihje: VALENTIN SUKUA, pitänee olla: VALENTININ SUKUA
Ratkaisuksi tulee VAALAT
11. kp10.8.2005 klo 08:13
apaasi=intiaani
12. KP10.8.2005 klo 09:42
Päivärinnan ristikot mainioita?
-Kyllä. Lehden kannessa: Maan mainoita ristikoita.
13. Eki10.8.2005 klo 09:48
"Mainoitapa" hyvinkin.

Mutta miten käy hyväntuulen, jos ei tunne f-sanoja?
14. kp10.8.2005 klo 10:18
f-sanoja?
Mitä ne ovat?
15. Eki10.8.2005 klo 10:21
Ei voi sanoa fakkisanoja, kun semmoisten mainitseminenkin saa karvat pystyyn.
16. kp10.8.2005 klo 10:36
Kyllä minä tiesin, mitä on f-sanat.
-Mutta kukaan "täällä" ei tiedä? -Onneksi. -Koska nekin
on sanoja. -Ja hyväntuuli puhaltaa hyvin niiden kanssa.
17. Hui_hai10.8.2005 klo 10:43
Fiat, Atik, Kain, kale, inua, sees, alla, Nias, Akaa, taas! (10)

[Tiira, Hannes (2005). Puhiksen pähkinät. Sanasepot 24:2, 8]
18. Eki10.8.2005 klo 10:54
Luulenpa, että melkein kaikki täällä tiesivät/tajusivat, mitä f-sanoilla tarkoitin. Ihminen, joka ei ole ratkonut sellaisia ristikoita, joissa f-sanoja ei tunneta, ei välttämättä saa hyväätuulta, jos ja kun ei osaa ratkoa "helppoa" ristikkoa ehkä puoleenväliinkään.

Hyväntuulenristikkolehtiyksilöperhekunnassa on paljon ristikoita, joiden laatijat tietävät, mitä fakkisanat ovat ja välttävät niitä omasta vapaasta tahdosta. Otsikkoon liittyen: siellä on mielestäni oikein hyviäkin ristikoita. Olen ratkonut.
19. kp10.8.2005 klo 12:02
swazimaa on siitä ihmeellinen paikka, kun se on
myös svasimaa...
20. Kuinka niin?10.8.2005 klo 12:16
Ei ole, vaan ainoastaan Swazimaa.
21. KP10.8.2005 klo 12:24
Katso googlella.
22. Titta10.8.2005 klo 12:35
Päivärinta on siitä ihmeellinen sukunimi, kun se on myös Päivarinta...
23. Eki10.8.2005 klo 12:39
Swazimaalla tulee eniten, mutta myös "välimuodolla" Swasimaalla tulee googlella enemmän osumia kuin Svasimaalla.

Swazimaa on kyllä pienellä svasimaa, kuten kp kirjoittikin, sillä siellä asuu swazeja eli svaseja. Ja kai sen nyt voi kirjoittaa vaikka isolla Svasimaa, jos huvittaa. Kukaan ei lie kieltänyt?

Suomi on härmä. Suomi on härmäläismaa. Suomi on savolaismaa.

Miten tämä erityisesti liittyy hyviin ristikoihin?
24. kp10.8.2005 klo 12:43
Sitä, että svasimaa on seuraavassa ristikossa.
25. Titta10.8.2005 klo 12:50
Kuka laittaisi laatimukseensa Päivarinnan? Se on ihan hyvä ristikkosana, katsokaa vaikka googlella. Taatusti käyttämätön sana toistaiseksi! Kuka ehtii ensin?
26. kp10.8.2005 klo 12:56
Olkaa huoleti, sana on avoinainen, eli ei piilokirjainta.
-Päivärinnan ristikkoon? -On haastetta. Kaksi ärrää.
27. Titta10.8.2005 klo 12:59
Yksi R ja kaksi A:ta... mutta mitäs pienistä. Kyllä sen ristikkoon voi laittaa siinä missä Svasimaankin.
28. kp10.8.2005 klo 13:07
Oikeastaan tarkoitin noita kahta aata, joissa on nuo pisteet.
29. Eki10.8.2005 klo 13:10
Eki: Miten tämä erityisesti liittyy hyviin ristikoihin?

kp: Sitä, että svasimaa on seuraavassa ristikossa.

No niinpä tietysti. On se hyvä, kun puhutaan niin, että "kaikki " tajuavat. Mutta mitä "seuraava ristikko" kenellekin tarkoittaa? Ja mikä on avoinainen?

Muuten, kp, jos luet tarkkaan (ja tietysti luet), Titta viitannee siihen, että Päivarinta yhdellä ä:llä ja kahdella a:lla saa enemmän osumia kuin Svasimaa.

Niin saa myös vaikka satunnaisesti googlelle antamani kuusi kirjainta brakst.

Voisiko loppua tämä googleen viittaus sanojen hyväksymisessä? Ihan vieno kaino toivomus.
30. kp10.8.2005 klo 13:11
Jos Svasimaalaisille soittaisi, niin ei tiedä miten ilahtuisivat.
-He suomalaisessa ristikossa. Upeaa...
31. Eki10.8.2005 klo 13:19
Suuntanumero on sitten 268. Tosin se on Swazimaahan. Svasimaata ei löytynyt listalta.
32. Eki10.8.2005 klo 13:25
"Hei, sana Suomi oli swazimaalaisessa ristikossa. Tosin se oli kirjoitettu Zuomi, mutta ei kai sen niin väliä. Pääasia, että oli. Hjyva Zuomi!"
33. matts10.8.2005 klo 13:45
Eki - teepä joskus ristikko jossa vihjeinä on (pääasiassa)fakkisanoja - voisi olla mielenkiintoinen (tyyliin Atik >runoilija tms.)
34. Sakke10.8.2005 klo 13:55
No eikös tuommosia ristikoita nyt ole tahattomastikin ihan tarpeeksi?
35. tonimikael10.8.2005 klo 14:02
Sakke:
Eihän ole nimenomaan noin päin. Eli Fakkisanoja ei ratkaisussa ollenkaan(?), vaan vihjeissä vain. Sitä kai matts tarkoitti?
36. Sakke10.8.2005 klo 14:04
Siinäs näit. En minä mitään tajua, olenhan utami.
37. Eki10.8.2005 klo 14:10
utami > ujuhani

ujuhani = rakas, jota on ujutettu tai uraanipitoinen aurinkokuningas
38. ile10.8.2005 klo 14:45
Terho Itkosen Kieliopas:

Swazimaa (myös Svasimaa)
39. Ioni10.8.2005 klo 15:06
Kari Kämäräinen, hyvä, että mainitsit Heikki Lavoniuksen.
Ihailen hänen laadintojaan Iisakin ristikoissa, samoin hänen
kuvituksiaan joissakin muissa yhteyksissä. Odotan innolla
syyskuun Iisakkia, niin HL:n kuin muidenkin Iisakkiin laatijoi-
den osalta. Ei turhia väri yms. korostuksia tai kikkoja, vaan
kaunista ja selkeätä (puhdasta) työtä, joka jättää ratkojalle
tunteen siitä, että häntä arvostetaan. Helpotkaan ristikot
eivät ole lässyjä, vähän vaikeammat asettavat riman hieman
korkeammalle (yli yleensä pääsee) ja sitten ne Lavoniukset.
haa ! Kaikki eivät ratkea heti mulle nyt, useimmat kuitenkin
pienen aikalisän kanssa.
40. Kravattimies11.8.2005 klo 07:59
APASSIT oli tuttu sana, mutta ei APAASIT.


Apaašit (engl. apache), muinoin pelätty, sotaisa intiaaniheimo Pohj.-Amerikan eteläosissa ja Meksikossa; nykyisin jäljellä vain n. 6,000 henkeä (pääasiassa Arizonassa). A.-nimitystä käytetään myös suurkaupunkien (alkujaan Pariisin) sakilaisista.


Pieni Tietosanakirja, 4 osaa, 1925-1928
http://runeberg.org/pieni/
41. Hui_hai11.8.2005 klo 14:59
Täysin satunnainen merkkijono YDDH tuotti Googlella 1280 osumaa.

Siitä huolimatta sana ei taatusti ole hyvä ristikkosana.

Eikä fakkisana.
42. H. Lavonius25.8.2005 klo 20:17
Sen verran on kehuja tullut yllekirjoittaneen osalle näillä palstoilla, että ihan pakko on tällaisen ujommankin miehen jo jotain vastata. Kiitoksia vaan kaikille, mukavahan noita on lukea, vaikka ei sen enempää kannatakaan ruveta yl- eikä elvistelemään. Ratkojien palvelijoitahan tässä ollaan. Kiva kun joku - toivottavasti mahdollisimman moni - tykkää. Kaikki eivät kuitenkaan. Jälkimmäisiin kuulunee, mikäli oikein olen tulkinnut, eräs ratkoja, joka Iisakin Ristikoiden palautepalstalla kommentoi (merkilleen juuri näin): "--- L.....u..en laa..m.t on i..n p..s..s..ä!"
43. kkl5.11.2006 klo 10:29
ootte iha höpöjä kaikki
44. tonimikael5.11.2006 klo 12:37
Juu mie oon tossa pari Lavoniusta ratkonut ja kiyllä hienoja ovat tottavie! Mutta kun tuota yhtä ei meinaa saada valmiiksi... Buhuu!
45. Jaska5.11.2006 klo 14:56
Ei kai Lavonius päässyt jujuttamaan Tonimikaelia vanhanaikaisella? Tuoreimman Iisakin Lavonius olikin yllättäen hieman kiperämpi kuin Simberg. IS-Plussan asteikon mukaan molemmat tasoltaan 3-, siis helpompia kuin Pitkälän täyskolmonen 28.10. , johon palannemme.
46. Tinke17.11.2006 klo 16:35
Sitä minä en ymmärrä, että miksi niin monessa ristikossa toistuu aina vaan ratkaisusanana STATE? Olen törmännyt siihen varmaan sata kertaa.

Olen laatijana ja ratkojana tottunut siihen, että käytetään ainoastaan suomenkielisiä sanoja.
47. Tinke17.11.2006 klo 17:14
Tuli muuten toinen asia mieleeni.

Häiritseekö ketään jos ristikossa on ratkaisusanana esim. Buñuel nimenomaan tuolla "heitto-ännällä"? Ja Buñuel vaikka vaakaan ja pystyyn vaikka KANA ristiin. Kyseessähän on tietysti eri N-kirjain, mutta itseäni tuo ei kyllä haittaa. Tai haittaako ylipäänsä mikään heittokirjainten esiintyminen vokaalien ja konsonanttien päällä?
48. Matti17.11.2006 klo 17:55
Eipä ainakaan itseäni haittaa. Ei haitannut sekään, kun aikoinaan Auliksen tapahtui-ristikossa joku täytti vaakaan 100 vuotta, ja pystyyn 100 oli IOO. Riemastutti kun hoksasi.
49. airisto17.11.2006 klo 19:24
Miten on oikein taivuttaa sana UHKA monikkoon? Mielestäni UHAT on oikea muoto, mutta saatan olla (taas) väärässä.
50. hyde17.11.2006 klo 19:54

Eki kaipasi mielipiteitä hyvistä ristikoista. Noh, tässä minun mielipiteitäni noin kymmenen vuoden harrastuksen perusteella:
1) Hyvä ristikko ei ratkea yhdellä istumalla, vaan ne pulmakohdat jäävät kytemään alitajuntaan, ja seuraavana aamuna tietää taas jotain uutta.
2) Sellaiset ristikot, joissa pitää käyttää apuna karttakirjoja tai Nykysuomen Sanakirjoja tai murrekirjoja tms., ovat kyllä ihan hanurista. Hyvän ristikon pitää ratketa päättelemällä, vaikka siihen menisi enemmänkin aikaa.
3) Joissakin (kuva)ristikoissa ne kuvat tai piirrokset ovat niin pieniä tai suttuisia, ettei niistä saa ainakaan meikäläinen silmälaseillakaan selvää. Siis kuvien tai piirrosten pitää olla selkeitä, mieluummin isoja, tai ainakin sellaisia, ettei niissä ole liian paljon pikku yksityiskohtia.
4) Ei olisi pahitteeksi, jos ristikoista löytyisi myös huumoria. Hyvistä ristikoista sitä kyllä löytyy. Joskus ihan naurattaa, että kylläpä laatija meinasi pitää pilkkanaan, mutta keksinpä sittenkin !
5) Entinen tv-uutismies Arvi Lind painottaa aina esiintymisissään hyvän suomen kielen käytön merkitystä. Tässä olen aivan samaa mieltä. Ristikkojen laatijoilla on tässä suhteessa suuri vastuu. Ei pidä murjoa kieltä muuksi kuin mitä se on. Ei se silti estä uudistumista eikä nokkeluuksia, mutta tolkku kaikessa.

Kaiken kaikkiaan:
koetettaisiinko itse kukin kehittää tätä harrastusta !
51. Jaska17.11.2006 klo 21:02
Airisto, uhat ja uhkat ovat molemmat oikein, mutta uhat tavallisempi. Ja uhanalainen, ei uhkanalainen. Samoin tuhka - tuhat ja tuhkat, mutta jälkimmäinen tavallisempi. Ja "vei tuhkatkin pesästä", ei tuhatkin. Sitä vastoin aina pahka - pahkat, rahka - rahkat. Ehkä erotukseksi rahoista ja pahoista. Toisaalta tuhat on myös lukusana. Mutta se taitaa olla myöhempi lainasana (tusen, tausend, thousand). Volganmutkalaiset osasivat polttaa kasken tuhaksi, mutat eivät laskea tuhanteen!? Näin täällä pöhköt pähkäilevät (Jaska ja Osku).
52. Ritu23.11.2006 klo 08:17
Kun johonkin tietynlaiseen vihjetyyppeihin/ratkaisusanoihin törmää useammin kuin kerran, niin sen luulisi oppivan tai ettei se ainakaan tuntuisi niin yllättävältä.
Tässä tuli mieleen esimerkkeinä joistain lähiajan ristikoista sellaiset vihjeet, joihin ratkaisusanoiksi tulee puoliksi lyhenteet.

En muista itse vihjeitä, mutta vastaussana oli LVITYÖT ja EUMAAT.
Niiden alku hämäsi, kun sitä yrittää mahduttaa ruutuihin vaan suomen kieleen tyypillisiä kirjainyhdistelmiä.
Tuota LV-alkuakin kumittelin moneen kertaan pois, kun ajattelin , ettei sana voi alkaa tuollaisella kirjainyhdistelmällä.
Mutta ratkettuaan ne toivat kivan ahaa-elämyksen. Kun kyseessä on eri lyhenteet, niin niitä ei ehkä sillä tavalla heti opikaan. Tykkäsin itse noista sanoista ristikossa, ne olivat molemmat sellaisia yllätyksiä ratkettuaan.
53. iso S23.11.2006 klo 08:37
Oudoista aluista puheenollen, mielestäni hyvässä ristikossa ei ole käytetty hyväksi väestörekisterin nimipalvelusta vahvistettavissa olevia mystisiä etu- ja sukunimiä. Törmäsin eilen nimeen Jrad mikä on järjestelmän mukaan sukunimenä alle 5 ihmisellä. Siinäpä olisi ratkojalla ihmettelemistä ja kumittamista kun olisi vihjeenä 'sukunimi' ja helpoista poikittaisista näyttäisi sinnikkäästi tulevan JR-alku.

Hesarin laatijallahan on huhujen mukaan ja tulostenkin perusteella hallussaan kattava etunimikirja mistä löytyy sellaisia nimiä kuin Aata (sen kirjaimissa ei ole mitään ihmeellistä) mikä on rekisterin mukaan annettu vuodesta 1899 lähtien peräti 8 naiselle.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *