KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 6.8.05

1831. IS Kovis 6.8.05

RA7.8.2005 klo 20:06
Olipas Skytän Antti tehnyt hienon Koviksen. Parituntinen vierähti kielellisessä ilotulituksessa.

Alkuun pääsin JUON VUOKSES LÄNTEEN-, PAKASTeKALA- ja TUSKIN PIIRSI AALTO YHTÄÄN!-vihjeistä. Viimeiseksi jäi vasen ylänurkka, mutta ehkä vain sattumalta.

Ehkä eniten veti suuta vinoon vihjeet AIKAA ILMAISEVA KOIRAS, TAPITETTUJA ja ELI VALMIITA PUNKKAAN.
2. Pena7.8.2005 klo 20:53
Olipas tosi mukava. Täysi kolmepalloisuus epäilyttää, koska minäkin sain sen täyteen. Mutta vanha totuus on, että A.S:n kovikset ovat erilaisia kuin A.S:n kovikset!
3. ile8.8.2005 klo 00:55
A.S:n kovikset ovat erilaisia kuin A.S:n kovikset???

Ei ymmärrä.

Pena, tässä on nyt selityksen paikka.
4. Timppa8.8.2005 klo 00:59
Ile> Jos vähänkin olen samoilla linjoilla ajatusteni parissa kuin Pena, niin Iltiksen koviksia laatii kaksi eri A.S. lyhenteistä...;)
5. ile8.8.2005 klo 01:08
No niinpä!!!

Tämä selvä.

Kiitos, Timppa, nyt voi mennä nukkumaan.
6. Juha N8.8.2005 klo 01:44
Tämä kovis ratkesi mukavasti pääkuvan alta vastapäivään kiertäen. Eli RA:n lailla sinne vasempaan yläyläkulmaan minäkin viimeiseksi ehätin. Kolmipalloiseksi tämä oli sikäli helppo, että pystyi etenemään alue kerrallaan. Ei siis tarvinnut metsästää hajasanoja sieltä täältä.

Hykerryttäviä vihjeitä oli tiheässä. Itse tykkäsin eniten näistä: TUKEVAN SORTTINEN, OSUU YLEENSÄ YTIMEEN, ELI VALMIITA PUNKKAAN, ONKO SE LAPSILLA?. Yksi piilotettu vihjekytkös (jonka vasta jälkeenpäin huomasi kytkökseksi) oli maukas. Ja eräs kansanedustaja (1989-2003) on niin metka ilmestys, että on aina yhtä ilahduttavaa nähdä hänen kuvansa. Ellei tällä kerralla ollut vieläkin ilahduttavampaa.

Erään vihjeen sisältämä slangisana oli itselleni outo. Tuli kylmiä väreitä kun googlella tarkistin sen. Miten olen välttynyt kuulemasta tätä? Vakiintuneen näköinen ilmaisu.

Nippelitietonikin laajeni kun googlasin erään erisnimen papinkirjamuodon.
7. Juha N8.8.2005 klo 07:08
Vielä yksi suosikki: näin MM-kisojen aikaan oli haastavaa pohtia vihjettä EHKÄ ME...
8. Matti8.8.2005 klo 16:01
Arvelen Penan tavoin, että ei ollut oikeasti kolmepallonen, koska minäkin sain täyteen.

(Ja ennen muuta sain tämän peijakkaan nettiyhteyden taas toimimaan.)

Pohjoinen typpi mietitytti ehkä eniten, mutta onhan se ihan selvä.
9. Juhani Heino8.8.2005 klo 17:17
RA pyysi muakin ottamaan ajan. 34 minuuttia. Kun muutkin ovat arvelleet helpohkoksi, en vedä johtopäätöstä että olisin erityisesti Antin tyyliin päässyt sisään.
Vähän auki jäivät AUSTAT ja TULE VAA! Mulla on kyllä ajatus kummastakin, mutta en ole varma onko oikea. Ja toisessa taitaa olla pieni painovirhe?
Tasalaatuiselta vaikutti, eli mullakin taisi olla sattumaa että vasen alakulma ratkesi viimeiseksi.
Piilotettu vihjekytkös hykerrytti mua eniten. Myös "taakse/taakse" ja "suorittajana väkevä" mutta näitä esimerkkejä löytyisi paljon lisääkin.
10. RA9.8.2005 klo 02:19
Jaahas, että 34 minuuttia. Kieli vyön alla?

Minä ratkoin ILMAN AIKAA mielessäni, kaikessa rauhassa ja naa-tis-kel-len (kuten savolaisilla on tapana); se tarkoittaa sitä, että vaikka arvelee tietävänsä, ei heti säntää sanaa kirjoittamaan.

Ja sitten vasta katsoin, paljonko suunnilleen oli mennyt. ;-)
11. RA9.8.2005 klo 02:34
Ja vielä edellisen suomennos:

Tarkoitan, että kun ristikko on oikein hyvä (tämä Antin oli), niin ainakin itse huomaan alkavani melkein "säästellä" sitä.
Katselen vihjeen silloin, toisen tällöin - toivoen, ettei se loppuisi "ikuna".

((Oliko hyvä selitys pitkälle ratkonta-ajalle?))
12. Tuomas L.9.8.2005 klo 12:37
Minusta se "TULE VAA" on ymmärrettävissä vain jos vihjeessä on virhe. Toinen outo oli "AHDIN"; koska mielestäni vastaus ei ole ahtimen synonyymi, tässä lienee joku juju, jota en tajunnut. Kesti myös tosi kauan, ennen kuin ymmärsin AAVU-vihjeen.

AUSTAT on ihan peruskikkailua; tosin kikka ei välttämättä ole se ensimmäisenä mieleen tuleva.

Vihjeessä "ISIÄ (JA ÄITEJÄ?)" on muuten tuolla suluissa olevalla lisäyksellä näppärästi poistettu piilokirjaimen duaalimahdollisuus.
13. Libero9.8.2005 klo 13:09
RA 9.8.2005 klo 2.34:
"Katselen vihjeen silloin, toisen tällöin - toivoen, ettei se loppuisi 'ikuna'."

Oli aukoton selitys, 10+!
14. tonimikael9.8.2005 klo 13:58
34min. Huh. :)
Minä ratkoin tuota vaimoni kanssa automatkalla ja kesti kauan. Alussa lähti nopeemmin, mutta oikea laita ja oikea ylänurkka työllisti jo pitempään. Se kytkösjuttu meitä suorastaan ärsytti. Kun se ei oikein tuntunut toimivalta. Sitä lyhyempää sanaa me yritettiin heti sovittaa jonkin etuliitteen kanssa sinne pitempään rakoon ja eihän siihen oikein mikään passannut.

Ymmärtämättä on vielä MÄDÄN PAIKKA AIEMMIN, KOHTI, "IE" KÄDESSÄ, KIINNI, TEN!. Onhan se hyvinkin mahdollista, että olemme ratkoneet väärin. ;)

Mutta, että mikä hykerrytti eniten? AIKAA ILMAISEVA KOIRAS oli vaimoni suosikkeja ja minun oli (ehdottomasti) ÄSSÄ?!. Hieno oivallus oli tuo, mutta eikai olisi tarvinnut tuota kysymysmerkkiä? Se latu-kuva oli (näin laatijan näkökulmasta) erittäin onnistunut kuva ko. sanalle. Hienoa Heli! :)
15. Juhani Heino9.8.2005 klo 14:24
Luultavasti olen Tuomaksen kanssa täysin samalla linjalla niistä kahdesta "epäselvästäni". AHDIN-vastaus ei ole ahtimen synonyymi mutta silti se on AHDIN ;-)
Enempää en uskalla sanoa, myöskään Tonille, etten taas lipsauta jotain.
Hyviä selityksiä ovat nuo että RA nautti ja Toni ratkoi vaimonsa kanssa... mulla ei ollut häiriötekijöitä, ja oli kiire seuraaviin haasteisiin.
16. matts9.8.2005 klo 14:27
Mädän paikka aiemmin on tietysti ihan selvää pässinlihaa, ei mitään outoa, KIINNIkin on selvä ja "IE" kädessä mutta on silti ristikko vielä kesken - vaikken ole kylläkään oikein ehtinyt panautua siihen.
17. matts10.8.2005 klo 12:00
valmis
18. iso S10.8.2005 klo 15:42
Koville otti Kovis - sain yhden sanan (ilman tätä aluetta hikinen urakka) ja sitten alkoi nenästä tulla verta. No, ei ollut koviksen vaan lentsikan laskeutumisnopeuden vika. Yritin tasailla liian pontevasti painetta korvassa, joka on sellainen, että sellaista sattuu.

Ensimmäisen saatuani mädän paikka vahvistui niin ilmeiseksi että en olisi uskonut. Siitä ratkonta eteni vähitellen myötäpäivään reunan puoliväliin asti. Piiras pajasta loppuviikosta päästi kiertymään vasemmalle ja auttoi jatkamaan kierrosta vasenta laitaa ylös. Alakolmannes tuotti tuskaa, etenkin oikea nurkka. Nyt ristikko on täynnä, mutta ymmärrys ei ihan.

Eniten ihmettelen julkisia! Ehkä minulla on Taakse/taakse (outo sana tuloksena) ja/tai Ässä?! (ihan tuttu sana tuloksena) väärin. Yksi ajatuskulku minulla on, mutta se ei pysy Suomen rajojen sisäpuolella ja silloin mielestäni vihjeen pitäisi olla yksikössä.

AAVU hämäsi pahasti. Jos ratkoin ja ymmärsin oikein, niin tuollaista ajatuksenkulkua en ole tavannut usein tai koskaan enkä ihmeemmin kaipaa sen yleistymistä.

MABAB JÄÄLLÄ närästi, siinä oli kikkaa kikan ja kikattoman päällä. Lisäksi sekä vihjeen että ratkaisun ymmärtäminen vaatii jonkin verran enemmän kirjaa kuin kynttilää.

TU-le vaa on minunkin mielestäni lievästi virheellinen vihje. AHDIN on kiero mutta ok, ehkä olisi voinut sen verran helpottaa ymmärrystä että olisi kirjoittanut AHDINKIN (hui, kevyt paljastus).

Useassa vihjeessä oli selkeää piilosanamaisuutta: kiero ja suora osa. Minun makuuni sellainen ei ole, mutta toiset tykkäävät ja joskus se on ihan paikallaankin. Kierolla osalla syntyy ratkaisu ja suoralla se muuttuu ymmärrettäväksi. Lisäksi minusta on ansiokasta, jos tietty erikoinen vihjetyyppi ei ole ristikossa ainutkertaisena tähdenlentona (viittaa pakkorakoon) eikä toisaalta toistu liiaksi.

Kytkösvihjeistäkään en yleensä nauti. Tässäkin sellainen kuulemma on ja vieläpä hykerryttävä, mutta jäi huomaamatta.

Kehuttu latu-kuva oli mainio, sillä varauksella että pitää olla hyvät silmät ja valaistus. Minulta nuo puuttuivat, joten ensin tuli ratkaisu ja sitten paremmassa valossa ymmärrys.

Pääkuvassa on ratkaisulauseita ajatellen jotain liikaa. Mielestäni ratkaisujen tulisi liittyä kuvan olennaisiin osiin. No, kuka nyt mistäkin tykkää ja mihin kenenkin katse kiintyy.

Paljon on kuitenkin vaivaa ja osaamista upotettu yhdelle sivulle. Menee helmiä sioille, jotka ymmärtävät enemmän hopealusikastakin. Suhteellisen harvojen ja melkoisen valittujen onni on sitten sitäkin täydellisempi.
19. Tuomas L.11.8.2005 klo 13:08
Taisinpa jo tajuta sen AHDIN-vihjeen (jo ennen Iso S:n lisävihjettä). Tuosta vihjetyypistä en oikein tykkää, mutta kaipa silläkin on ystävänsä.
20. matts11.8.2005 klo 13:49
Minä en ymmärrä muutenkuin että hänelläkin se on?
21. Tuomas L.11.8.2005 klo 14:30
Palautusaikaa on vielä kaksi päivää, eli yritetään vähän varoa liiallista helpottamista...
22. heli k12.8.2005 klo 10:50
tonimikael:
Idea latu-kuvaan on Skytältä, joten siltä osin kehut eivät ole täysin ansaitut.

Iso S:n kritiikki samasta kuvasta on aihellinen. Varsinkin sisäruutujen pienuus on yksi minun työni suurimmista haasteista. Skannaan kuvan tietokoneelleni väritettäväksi ja matkalla painotalon värinmäärityksen kautta lopulliseen muotoonsa lehteen ehtii tapahtua monta pientä ikävää asiaa, jotka saattavat tehdä miniatyyreistä käsittämättömiä. Parhaani teen, että lopputulos olisi selkeä, aina se ei syystä tai toisesta täysin onnistu. Usein syy on täysin minun, joten opittavaa riittää aina.
23. Juhani Heino12.8.2005 klo 17:47
Latukuvassa hyvä idea ja hyvä toteutus - täysin ansaitut kehut siis.
Olihan siinä kaikki tarvittava, piti vain katsoa vähän tarkemmin, kuten S huomasi.
24. Matti12.8.2005 klo 20:04
Laitan tähän säikeeseen.

Pekka Joutsilla oli mainio ristikko tuoreimmassa Suomen Kuvalehdessä. Oli rankattu kolmetähtiseksi. Arvioin IS:n avoimella Pallosen asteikolla kaksplussaksi tai kakspuolikkaaksi.

Ihan ei ole valmis, kaksi ruutua on vielä tyhjänä, ja taitaa jäädäkin. Olen kai ajanut miinaan, tyyliin Vierikon etunimi ei olekaan Vesa vaan Erik. Oheiset esimerkit ratkennevat teiltä hirmuilta ilman risteäviä kirjaimiakin.

Pohjois-Venäjän mies (4)
Kuntajärjestö! (5)
Soitinta (ensimmäinen t ruksattu) (6)
Salla kirkossa (5)
Ulisija (4)
Vaihtoehto kekona (9)
Anatomian verbi (4)
Golfkentällä ?? (7)

Nykyään tulee ristikoissa usein vastaan piilosanamaisia vihjeitä, mutta ilman selittävää osaa. Ovat siis siltä osin vaikeampia. Vaan ei se mitään.
25. Masi K.15.8.2005 klo 12:51
Ratkesi lopulta. Pari epäselvää kohtaa jäi.
Miksi TUKEVAN SORTTINEN ja EDUIKSI? ovat mitä ovat?
26. Matti15.8.2005 klo 15:30
Erkka on kai lempinimeltään Edu. Tukevan sorttista en enää muista, ja lehti on jo keräyksessä.
27. Juhani Heino15.8.2005 klo 16:46
TUKEVAN SORTTINEN on APURI, joka siis tukee.
Ja Erkka Lauri Kettunen on tosiaan kutsumanimeltään Edu.
28. V-R27.8.2005 klo 17:14
Palautan tämän takaisin etusivulle.
Nyt, kun ristikko on täyttä kauraa, voinkin esittää kysymyksiä Antille ja muillekin, jotka ratkaisivat ristikon noin puolessa tunnissa!?
Itse sain täyteen kolmasosan.
Nyt tuleekin kysymysosa:

AAVU > EETU
KÖYHÄN KANSSA ULKONA > RAATI
IE KÄDESÄ >TEIN
KOOLLA PILATTU > INARI
MAMAB JÄÄLLÄ > INARI
ÄSSA!? PAKANA

Olen kyllä täysin ulkona näihin huippuratkojiin verrattuna.
Minkä omaisuuden Suomen kansa menettääkään näiden ristisanojen ratkaisijoiden takia.
29. tonimikael27.8.2005 klo 17:32
Mie en ratkaissut puolessa tunnissa, mutta jotain voin selittää.

AVU = ETU, eli eka tavut kummassakin pitkiksi.

Köyhä=rahaton=PA+RAATI=PARAATI, jok ulkona on.

IE on toisinpäin EI, joka venäjäksi on NJET tai NIET ja taas pyörähtää takaisin TEIN, joka kädessä usein. (Eki auttoi mua tässä)

Jatkakaa joku muu...
30. Eki27.8.2005 klo 17:50
Kaksi Inaria hämää, mutta ässä on pakan A.
31. tonimikael27.8.2005 klo 18:39
Se MABAB JÄÄLLÄ on MILA.
M + BABA eli ALI väärinpäin. MILA Kajas on luistelijanainen.
33. Timppa27.8.2005 klo 19:01
Onnea Pena!:) Kauanko sulla meni ratkontaan, pääsitkö kunnon tuntiliksalle...:):):)
34. RA27.8.2005 klo 19:11
Muistelen, että itselläni oli hetken KÖYHÄN KANSSA ULKONA
-> (pa)RAKKI / (pa)RAKIT, mutta (pa)RAATIhan se sitten loppujen lopuksi oli niin kuin Toni jo kertoi.

Tuota KOOLLA PILATTU? -> INARIn "ahaata" en enää muista... ehkäpä sitä ei edes tullut. - "Niin syvä on kuin pitkäkin..."?
35. ++juh27.8.2005 klo 19:26
Ei koolla pilattu = pieni.
Inari on iso, joten se kai sitten on koolla pilattu.
36. jupejus27.8.2005 klo 19:43
Jos se on koko=M>M+INARI.
Eli Inari on koon kanssa minari eli koolla pilattu Inari.
Toisten mielestä minari voi olla koolla pilattu, vaikkakin toisten mielestä sitä nimeen omaan ei ole koolla pilattu c/;)
37. Lettu27.8.2005 klo 20:59
Lemmenjoki:
Nummisen katse levähtää mieluisasti minarin kantajassa, mutta samalla järkevänä miehenä hän ajattelee taloudellisesti ennen kuin antaa tunteilleen ylivallan.
- Kultaa.... vai katinkultaa... !

Mikä on Nummisen ammatti?
38. Lettu27.8.2005 klo 22:02
MA(NUMMINEN) - INARI
MAINARI

Tosi kovis!
39. Mie28.5.2021 klo 13:05
Kannattaa siivota ullakkoa välillä, löytyy aarteita. Muutama vanha Ilta-Sanomien Plus(sa)-liite löytyi. Tätä saanut ratkottua jonkin verran mutta sitten tyssäsi.

Kukaan ei varmastikaan muista näitä enää :D mutta ehkä osaa silti auttaa...? Aina kannattaa yrittää vai miten se nyt oli...

Aikaa ilmaiseva koiras
piiras pajasta loppuviikosta
osuu yleensä ytimeen
harhainen?
"hartot"
austat
40. Jaska28.5.2021 klo 17:41
Ei kannata ilman sanapituuksia.
41. Rampe28.5.2021 klo 17:47
Mutta sopisiko tokavikaan HARTSIT ?
Laita tosiaan sanapituudet vihjeiden perään.
42. Juha N28.5.2021 klo 17:53
KLOORI
PAITAOSTO
AMOR
HALLUSINAATIO
HARTSIT
AKANAT
43. Mie28.5.2021 klo 18:43
Anteeksi enpä tullut ajatelleeksi tuota sanojen pituutta.

Kloori... äsh, itse hain kyllä ori-loppuista sanaa mutta sellaista joka tarkoittaisi suoraan jotain tyyliin sekkari.

Kiitos!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *