KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUINKA PALJON RISTIKONLAATIJOITA ONKAAN??

1820. Kuinka paljon ristikonlaatijoita onkaan??

utelias sivullinen pohtija31.7.2005 klo 19:18
Eksyin sivullenne ja jäin sitten miettimään, että kuinka paljon teitä laatijoita oikeastaan onkaan (Suomessa siis)?

Kuinka moni saa elantonsa pelkästään ristikonlaadinnalla?
Onko teillä minkäänlaista rekisteriä tai yhdistystä?

Onkohan miehiä ja naisia yhtä paljon? Julkaisevatkohan kaikki vai onkohan olemassa myös pöytälaatikkolaatijoita???

Paljonkohan yhdestä laaditusta ristikosta sitten saa rahaa??? Riippuu varmaan koosta?

Jotkut laativat vielä käsin, koska sen huomaa joistain ristikoista mitä olen ratkonut lomani aikana. Miksi käsin?
2. tonimikael31.7.2005 klo 20:57
Tunnustaudunpa ekana. :)

Minä olen pikkuhiljaa siirtymässä siihen vaiheeseen, että elantoni tulisi tyystin ristikoista. Rikosrekisteriä minulla ei ole. ;)

Paljonko saa rahaa? Enpä kerro, kun salaisuus se on. Mutta sanotaan näin, että elannon näillä saa, mutta pelkoa ei ole rikastumisen suhteen. :) Juu, koosta ja vaikeustasostakin hinta riippuu ja paikasta, jossa ristikko julkaistaan.

Laatiminen käsin on tapana jaloin! :) Itse kylläkin teen ulkoasun tietokoneella. Kuvat piirrän (paitsi pääkuvaa) käsin, skannaan ne koneelle, väritän ja siirrän laatimukseeni. Itse sanojen ristiinlaittaminen tapahtuu kuitenkin käsityönä ruutupaperia, kynää ja kumia(!) käyttäen.

Pannaanpa tähän loppuun vielä yksi hymiöllinen kappale. :)

Ainiin, juu minä laadin omalla nimellä eli Toni Pitkälänä. Laatimuksiani voi bongata (jos innostuu voi perustaa ristikoidenbongausyhdistyksen) Iltasanomista, Pelikaani-ristikkolehdistä ja joskus Suomenkuvalehdestä.
3. kp31.7.2005 klo 21:55
Kuinka moni saa elantonsa pelkästään ristikonlaadinnalla?
-Enpä tiedä, mutta Oulusta löytyy noin nelisenkymmentä? ei
tosin kaikki Oulussa asu.
Hinta on sellainen, että jokainen uskoo, että hyvä on, mutta
"suuri salaisuus".
-Totuus on se, että hinta/korvaus on yhtä suuri, kuin laatija
sen neuvottelee tai julkaisija laatijan työn arvostaa. Kyllä
se pitää täysin paikkansa, että suuremman laadinnasta
julkaisija maksaa suuremman korvauksen. -Ja jos haluaa
bongata, niin pitää katsoa Oulun suuntaan.
4. ile31.7.2005 klo 22:39
Nelisenkymmentä kokopäivätoimista Ouluun orientoitunutta ristikkolaatijaa kuulostaa epäuskottavalta.

Itse olen joskus pohtinut uteliaan sivullisen pohtijan kysymystä ja arvioinut koko Suomesta löytyvän vain parikymmentä laatijaa, jotka eivät tee muuta työtä elantonsa eteen.

Ihan mielenkiintoinen kysymys uteliaalla sivullisella pohtijalla.
5. kp1.8.2005 klo 08:50
Oulussa on Kolmioristikot ja Ruutukolmio ei varmaan kovin
kaukana. Ruutukolimolla jo yli kaksikymmentä....
6. Antti Viitamäki1.8.2005 klo 10:07
KP:

...yli kaksikymmentä, jotka eivät tee muuta työtä kuin laativat ristikoita?

Epäilen kyllä hieman.
7. KP1.8.2005 klo 10:26
Otan hieman takaisin. Olikin kysymys kuka tekee elannok-
seen. - Eikö tätä määrää ole vaikeampi tietää?
8. Antti Viitamäki1.8.2005 klo 10:50
"Kuinka moni saa elantonsa pelkästään ristikonlaadinnalla?
-Enpä tiedä, mutta Oulusta löytyy noin nelisenkymmentä"

"Otan hieman takaisin. Olikin kysymys kuka tekee elannok-
seen."

Voi hyvät hyssykät. :-)
9. E.M.1.8.2005 klo 11:01
niiin...voihan sitä elannokseen tehdä muutakin työtä - ristikonlaadinnan OHESSA. Kai se silloin luetaan MUKAAN leipätöiksi?
10. E.M.1.8.2005 klo 11:04
Öjh... siis Utelias sivullinen kysyi:

"Kuinka moni saa elantonsa pelkästään ristikonlaadinnalla?"

- Tuo sana "pelkästään" kyllä pudottaa pois kaikki sivuelinkeinot, eläkkeet yms., eikö totta?
11. KP1.8.2005 klo 11:24
Niin leipätöitä on nykyään ihmisillä enemmän, kuin se yksi.
12. tonimikael1.8.2005 klo 12:06
Saakohan säikeen aloittaja koskaan vastausta tuohon kysymykseen..?

Auttakaa joku joka tietää!

Itse asiassa on minullakin jonkilainen arvio. Olisiko se määrä kahdekymmenen hujakoilla.
13. RA1.8.2005 klo 23:54
Tuo Tonin (jatko)kysymys on aika selväjärkinen. Siis: Montako ristikoilla elävää laatijaa?

Jostakin syystä tuli mieleen René Descartesin lausahdus:

"Terve järki on jakautunut maailmassa tasaisemmin kuin mikään muu. - Jokainen otaksuu sitä itsellään olevan niin runsaasti, että jopa ne, joita on kaikkein vaikein tyydyttää missään muussa asiassa, eivät tavallisesti halua järkeä enempää kuin heillä jo sitä on."

(Descartes R: Le discours de la méthode. 1637.)

Ja ei kun perään -> ;-)
14. Ei-ammattilaatija2.8.2005 klo 15:08
Minua kiinnostaisi noiden noin 20:n nimet, kai täälläolijat pystyvät ne kokoamaan? Minä aloitan, korjatkaa jos olen väärässä. Kaikki tiedonmuruset varmoista tapauksista mukaan vaan vaikka kysymysmerkein ja seuraavat korjaavat.

Eki
Teemu Pallonen
Pekka Joutsi
kp
Aulis Lehto?
Martti Räikkönen?
Juha Hietarinta?
tonimikael?
Jaana Wahlström?
15. Ei-ammattilaatija2.8.2005 klo 15:47
Eivät kai nämä ainakaan mitään salaisuuksia ole?
16. ei myöskään ammattilaatija2.8.2005 klo 18:57
Veijo Wiren???
17. kp2.8.2005 klo 19:02
Minäpä autan nimimerkkiä ei myöskään ammattilaatija
pudotan kysymerkin pois....

Eki
Teemu Pallonen
Pekka Joutsi
kp
Aulis Lehto
Martti Räikkönen
Juha Hietarinta
tonimikael
Jaana Wahlström?

-Mutta vieläkin jää pieni epäilys?
18. kp2.8.2005 klo 19:03
ei kysymerkin vaan kysymysmerkin
19. Juhani Heino2.8.2005 klo 19:05
Henry Haapalainen
Itse saan ansiotuloni "pulmantamisesta" mutta siihen kuuluu muitakin tehtäviä kuin ristikoita. Sama juttu Juha Hyvösellä.
20. Ei-ammattilaatija2.8.2005 klo 19:47
Siis?

Eki
Teemu Pallonen
Pekka Joutsi
kp
Aulis Lehto
Martti Räikkönen
Juha Hietarinta
tonimikael
Henry Haapalainen
Jaana Wahlström?
Veijo Wiren???

Mitenkäs kp ne oululaiset?
21. KP2.8.2005 klo 19:57
Niin tuon tiukan seulan läpi ei varmaan mene kuin
kp oululaisista. -En tiedä, mutta nelisenkymmentä
avustajaa siellä on. -Jos sieltä muutama löytyisi?
22. naisten asialla2.8.2005 klo 20:02
Aulikki Nenonen???
Mirja Pihlajamäki???
Kaija Kaivosoja???
Hillevi Sartola-Hippa???
Tuulikki Haapalainen???
Raija Ekström???
23. Juhani Heino2.8.2005 klo 20:12
Tuulikki Haapalainen on Henryn lailla yrittäjänä firmassa, mutta mielestäni hänen työstään suurin osa on muuta kuin laatimista.
Raija Ekström on päätoiminen.
Aulikki Nenonen lienee myös, mutta Eki tietää paremmin hänestä, Mirjasta ja Hillevistä.
Kaijaa olisin ehdottanut, mutta en tiedä onko hänellä jokin muu työ.
24. kW2.8.2005 klo 20:24
Eikö Pekka Joutsi ole "oululainen"?
25. kp2.8.2005 klo 20:32
Kyllä Pekka Ouluunkin tekee.
26. PM2.8.2005 klo 20:38
Tiedoksi, että Jaana Wahlström ei saa elantoaan pelkästään ristikkoja laatimalla, vaikka ristikot jo varsin merkittävässä osassa ovatkin. Eli tiukan seulan listasta hänet voi pudottaa pois.
27. Antti Skyttä2.8.2005 klo 20:53
Muutama nimi tulee mieleen.

Sami Hämäläinen (firmansa Aurifera, tekee Seuraan ja Iltalehteen)
Kari Vaalamo (?), Iltalehti
Veijo Wiren
Matti Lukkaroinen (laatinee vielä)

Sanasepot ry käynnisti jo aikoja (vuosia) sitten projektin nimeltä Laatijamatrikkeli. Siihen on tarkoitus saada tiedot kaikista Suomessa hiukankin enemmän laatineesta henkilöstä (nykyisistä ja menneistä).

Projekti on minun aikaansaamattomuuteni takia ollut liikkumattomassa (ei vielä kuolleessa) kulmassa muutaman vuoden. Tarkoitus on kyllä saattaa se loppuun. Tuon matrikkelin nimilistalla on noin 160:n laatijan/toteuttajan nimet.

Minun arvioni pelkästään laatimisesta/toteuttamisesta elantonsa saavien lukumäärästä on samaa suuruusluokkaa kuin Tonimikaelin: 15 - 20.
28. marjaana2.8.2005 klo 20:54
Onko matrikkelisi julkaistu jossain, esim netissä?
29. Antti Skyttä3.8.2005 klo 12:28
Ei ole minun matrikkelini, vaan ristikkoseuralle tuleva matrikkeli, jonka kasaamisen päävastuu on minulla.

Ajatus on julkaista keskeisiä tietoja Sanaseppo- lehdessä ja mahdollisesti tehdä ihan ostettava eksemplaari koko paketista.

Kun nyt löytäisin jostakin sen innon, joka projektin loppuun saattamiseen tarvitaan. On tällä hetkellä noin puolivälissä.
30. Tuomas L.3.8.2005 klo 12:32
Ainakin IS:n ratkonta-SM-jutussa sanottiin Juha Leinosen laativan ammatikseen.
31. harrastelija3.8.2005 klo 13:09
Toivon kyllä Antille kovasti intoa tuon matrikkelin tekemiseen. Siitä tulee varmasti mielenkiintoinen...
32. 16-vuotias ratkoja4.8.2005 klo 11:16
Itsekin olen kokeillut laatia muutamia ristikoita, mutta ne ovat olleet ihan pieniä.. Luin sen MMM-ristikkokirjan, jossa neuvotaan myös vähän laatimista. Jospa tuo joskus lähtisi sujumaan.

No, niin paljon on tullut tehtyä ristikoita (?!), että yksi pieni sanasijoitusjuttu julkaistiin Kaleva-lehden nuorten palstalla. Palkkio on siis pieni, joten vielä en leipääni tällä saa...eikä tarvikkaan, kun muut sitä kaupasta kantavat! =)

Oulu on mahtava! (Mitenkäs tuo tähän kuuluu??) No, kuten aiemmin jo mainittiin, Oulussa on paljon hienoja laatijoita, jospa joskus tapaisin jonkun heistä! (Muuten, ainoa ristikoiden laatija, jonka olen tuntenut on ollut Eki Vuokila, jonka näin Helsinkin Kirjamessuilla pari vuotta sitten. Kuuntelin juuri jonkun kirjailijan haastattelua [taisi olla Mikael Niemi] ja näin Ekin. En kuitenkaan usklatanut mennä juttusille! =) )

Kiitos ja hyvästi..
33. kp4.8.2005 klo 11:44
Hyvä 16-vuotias ratkoja.
Kun sinulla näyttää tuo laatijan kärpänen puraisseen, niin
jatka harjoittelemista.
-Minulla kesti tuo "harjoitteluaika" vuoden tai kaksi en muista tarkkaan. - Aina tarvitaan uusia laatijoita. Laatijat
ovat "ukkoutumassa", eli "kohta" lopettelevat? Ainakin -70, 80 luvulla aloittaneet.
Toivoo: Yksi "oululainen" laatija.
34. Teppo5.8.2005 klo 12:15
Selasin lehtipisteessä ristikkolehtiä. Taitaa tämä kp olla varastanut ukkoutumisideansa laatija Kari Päivärinnalta, koska eräässä lehdessä oli sen aiheinen pääkuva. Minua kiinnostaisi kovasti, kuka tuosta ukkolaumasta on kp:n mielestä ensimmäiseksi tipahtamassa. Tarkoittaako se sitä, että joku on erityisen ukkomainen tai ukkoutunut, ettei enää kauan jaksa suoltaa ratkomisen arvoisia ristikoita?
35. kp5.8.2005 klo 13:00
Teppo
Ilman muuta kp on "varastanut" ukkoutumisen laatija
Kari Päivärinnalta. Koska he ovat sama henkilö.

"Laatijat ovat "ukkoutumassa", eli "kohta" lopettelevat? Ainakin -70, 80 luvulla aloittaneet.
Kuten huomaat sanat on pantu sulkeisiin. Ei mitään tarkkoja
aikoja. -Ja kylmä fakta on ikä. -Siis se ikä milloin on aloittanut
laadinnan. Esim. Jos on aloittanut 1970 ja oli silloin 40v,
eihän tarvita kuin yhteenlasku.

Ja jos 16-vuiotias ratkoja jaksaa harjoitella, niin työpaikka
hänellä on. -Eikö?
36. raukoo6.8.2005 klo 01:50
KP

Sain joskus kuvan ,että teet noin 100 ristikkoa vuodessa
ja olit ylpeä siitä. Osaat vissiin hinnoittelun erittäin hyvin.
37. kp6.8.2005 klo 11:00
raukoo
Näillä näppäimillä tulee jo täyteen sata.
Hinnoittelu menee ihan nappiin.
38. Libero7.8.2005 klo 03:02
Antti Skyttä 3.8.2005 klo 12.28:
"Ajatus on julkaista keskeisiä tietoja Sanaseppo-lehdessä ja mahdollisesti tehdä ihan ostettava eksemplaari koko paketista."

Muistan täällä lukeneeni parissa eri yhteydessä, että Suomessa on noin miljoona ristikonratkojaa. Erään toisen lähteen mukaan maassamme julkaistaan vuosittain reippaasti yli 10 000 ristikkoa.

Tätä taustaa vasten tuntui hämmästyttävältä lukea Antti Skytän ja tonimikaelin arviot ammattimaisten ristikonlaatijoiden lukumäärästä: 15-20. Tekeillä olevaan Sanasepot-seuran Laatijamatrikkeliin ovat tulossa noin 160 laatijan/toteuttajan nimet, joista useimmat ovat laatineet/laativat ristikoita oman työnsä ohessa.

Hämmästyttävää on, että lukumäärältään näin pieni ammattikunta kykenee palvelemaan ristikonratkojien suurta ja epähomogeenista joukkoa sekä tarjoamaan harrastajille kielellisesti ja esteettisesti edustavia ristikoita.

Tein pienen gallupin arvuuttelemalla, kuinka moni suomalainen hankkii elantonsa laatimalla/toteuttamalla ristikoita. Kerroin, että ratkojia on noin miljoona. Arvaukset olivat pienimmillään 200 ja suurimmillaan 300.

Te kaikki 15-20 ja myös kaikki 160 olette ansainneet tulla esitellyiksi Laatijamatrikkelissa, etenkin nyt, kun vanhimmistakin laatijoista on vielä tietoa saatavilla. Kootut tiedot eivät saisi jäädä vain Sanaseppo-seuran jäsenkunnan ulottuville. Julkaisun tulisi olla sellainen, että myös ristikonratkojat voisivat sen hankkia, ja sellainen, että se ylittäisi myös median uutiskynnyksen.

Paineita, paineita Antti Skytälle! Etkö voisi joitakin tehtäviä delegoida joillekuille muille, vaikka muutoin itse vastaisitkin Laatijamatrikkelin toimittamisesta?

Laatijan nimi ristikossa on muuten tosi tärkeä. Jos nimi puuttuu, siihenkin on varmasti syynsä. Itse panen nimettömän ristikon syrjään.
39. kp7.8.2005 klo 09:39
Jos otetaan summittaiseksi arvioksi tuo kp:n mainitsema
sata ja laatijoita olisi tuo 15-20, niin se olisi 1500/2000 ristikkoa vuosittain. -Kukahan mahtaa tehdä nuo loput ristikot 10 000:sta?
40. MM7.8.2005 klo 09:57
Minä. Ainakin siltä usein tuntuu.
41. kp7.8.2005 klo 10:00
Tipautin (anteeksi vain) nuo 160 pois siksi. että satakin
ristikkoa vuodessa merkitsee sitä, että noin joka neljäs päivä
on lähettänyt ristikon julkaisijalle.
-Tuskinpa sellaiselta laatijalta tämä onnistuu, joka ei ole laatija. Siis näiden (15-20:nen) joukossa?
42. Antti Skyttä7.8.2005 klo 10:40
Liberolle

Kysyt, enkö voisi delegoida joitakin laatijamatrikkelin koostamisen tehtäviä?

Tämä on vapaaehtoista talkootoimintaa. Sentyyppisen toiminnan yksi suurimpia pulmia on aktiivisten innokkaiden tekijöiden häviävän pieni määrä.

Delegoisin, jos olisi, keille delegoida. Ottaisin mielelläni kimppaan mukaan, jos halukkuutta ilmenisi (puhtaaksikirjoitus- ja tietokoneellekirjaamisapua on riittävästi).

Kyseessä on ihmisten (ja manan majoille menneiden laatijoiden kohdalla heidän omaistensa) tavoittaminen jostakin, jonka osoitetta ei ole tiedossa, on useampia täyskaimoja, joista yksi on tuo hakemamme laatija.

Osa laatijoista, joille olemme lähettäneet postia on joko ilmoittanut, että eivät anna tietojaan, osa ei ole useasta lähestymiskerrasta huolimatta vastannut mitään, Niinpä heidän tietonsa pitää kerätä jotakin muuta kautta.

Oletko Libero halukas liittymään työryhmään mukaan? Ja todella ottamaan hoitaaksesi talkoopohjalta homman, jonka suuruudesta ja pituudesta ei ole kuin jonkunasteinen hämärä arvio?

Tai onko siellä jossakin joku, joka olisi tähän savottaan halukas? Tervetuloa mukaan!
43. kp7.8.2005 klo 10:55
Yksi keino tuli mieleen, hieman hyökkääväkin.
-Kun on ilmeisesti osoitteita, niin lähetettäisiin sellainen kirje/
viesti, että:
"Jos haluat itsesi mainittavan laatijamatrikkelissa, niin ole hyvä ja kirjoita itsestäsi sanariksen keskustelupalstalla, tai lähetä lyhyt kommenttisi. -Ja päivämäärä mihin mennessä. -Jos tietojasi ei ole tähän päivämäärään mennessä tullut, ei ikävä kyllä sinua voi laskea laatijaksi".
44. kp7.8.2005 klo 11:12
Tai voisi tietysti avata säikeenkin.
Kysymys: -Jos et ole vielä kirjottanut itsestäsi laatijana,
niin ole hyvä ja tee se nyt. Autat meitä luomaan tilaston
laatijoista. - Kiitos jo etukäteen.
45. JTak7.8.2005 klo 11:29
"Jos tietojasi ei ole tähän päivämäärään mennessä tullut, ei ikävä kyllä sinua voi laskea laatijaksi"

Saatiinkin ihan uusi määritelmä sanalle ristikonlaatija.
46. kp7.8.2005 klo 11:55
JTak
Idea oli tässä se, että ken ajattelee itseään laatijana, hän
kirjoittaa varmaan itsestään.
47. Antti Skyttä7.8.2005 klo 13:33
kp:lle

Valitettavasti ei näytä kirjoittavan. Jotkut ovat suoraan ilmoittaneet, että eivät halua tietojaan julkisuuten eivätkä tule niitä nyt eivätkä tulevaisuudessakaan antamaan.

Olemme lähettäneet kirjeen, jossa olemme ilmoittaneet, että jos emme saa tietoja laatijalta itseltään, hankimme ne jotakin toista kautta. Laatijan työn jälkihän on julkista, joten niihin osa-alueisiin voidaan tietoja kerätä ilman ao. henkilön nimenomaista suostumustakin.

Sama haaste on ymmärtääkseni minkä tahansa matrikkelin keräämisessä. Kaikkia matrikkeliin tulevia ei saada kiinni tai innostumaan asiasta. Silloin on tapana täydentää matrikkelin tietoja muita kanavia pitkin.
48. kp7.8.2005 klo 13:42
Antti Skyttä
Eikö tuo osoita, että he eivät laske itseään laatijoiksi?
- Ei "pakolla" voi heistä laatijoitakaan tehdä. Laaditaan
matrikkeli niistä, jotka haluavat "nimikkeen" ristikonlaatija.
-Olen itse käyttänyt puhelinluettelossa vuosikymmeniä
"nimikettä" ristikonlaatija.
49. Antti Skyttä7.8.2005 klo 14:32
kp


Ei todellakaan osoita!

Se osoittaa heistä vain ja ainoastaan sen, että eivät halua antaa itsestään tietoja laatijamatrikkeliin.
50. Libero7.8.2005 klo 14:43
Antti Skyttä 7.8.2005 klo 10.40:
"Tämä on vapaaehtoista talkootoimintaa. Sentyyppisen toiminnan yksi suurimpia pulmia on aktiivisten innokkaiden tekijöiden häviävän pieni määrä."

Näin asian olen ymmärtänyt. Matrikkelien koostaminen on työlästä ja epäkiitollista puuhaa. Yksi puurtaa, ja sitten tällaiset liberot esittävät sivusta näkemyksiään. :)

Ajattelen yksinkertaisesti niin, että tämä asia on tärkeä. Tuskin liioittelen, kun pidän (mahdollista) laatijamatrikkelia osana suomalaista kulttuurihistoriaa. En mitenkään osaa luokitella ristikonlaadintaa pelkäksi viihdyttämiseksi enkä ristikonratkontaa pelkäksi viihteeksi.

Kysyt, olisinko halukas liittymään työryhmään mukaan. Talkoohommia en vierastaisi; elämänasenteeni on ollut yhtä talkoomieltä. Voisin asiasta innostuakin. Olen tottunut metsästämään ihmisistä tietoja. Sitä vastoin ei saattaisi (siis minulta) olla realistista sitoutua tehtävään, jonka aikataulusta on vain hämärä arvio. Tällaiseen savottaan "eivät ikä ja terveys riittäisi".

JTakin kanssa olen samaa mieltä siitä, ettei ristikonlaatijaa voi määritellä kp:n ehdottamalla tavalla. Matrikkelissa on ihmisistä henkilökohtaisia tietoja, mistä syystä jokaisen mielipidettä tulisi kuulla ja kunnioittaa. Jotkut antavat mielihyvin kaikki tarvittavat tiedot, jotkut haluavat vain nimensä ja syntymävuotensa julki, jotkut eivät halua sitäkään. Tämän perusteella kai ei kukaan voi olla enemmän tai vähemmän laatija. Tosin on erittäin herkkää sekin, jos joku tahtomattaan jää matrikkelin ulkopuolelle.

Otan takaisin sanani "paineita, paineita Antti Skytälle". On kohtuutonta, jos tällainen matrikkelitietojenkeruutehtävä on yhden ihmisen harteilla.
51. kp7.8.2005 klo 15:37
Pannaan tuo matrikkelisäie pystyyn. -Ja katsotaan tuleeko
siihen uusia nimiä?
Skyttä Antti voisi kirjoittaa "varmat" nimet luettelomaisesti.
52. Antti Skyttä7.8.2005 klo 15:42
kp

Kaikki tarvittavat nimet meillä on. Ja suurimmasta osasta osoitteetkin. Niitä ei tarvitse kerätä enää uudelleen.

Pulma, kuten olen kertonut, on toisaalta siinä, miten saisimme nuo tiedot (kun on niitä totaalisen haluttomia) ja mistä (kun emme tiedä, missä kohde tai hänen omaisensa nykyisin asustaa).
53. Libero7.8.2005 klo 16:20
Antti Skyttä:

Pulmasta tuli mieleen Pikku Prinssi -klassikko.
"Kettu vaikeni ja katseli kauan pikku prinssiä.
- Ole hyvä... kesytä minut! se sanoi.
- Kyllähän minä mielelläni, pikku prinssi vastasi, mutta minulla ei ole paljon aikaa."

Totaalisen haluttomien ihmisten - tällä kertaa eräiden laatijoiden - "kesyttäminen" vaatii todella paljon aikaa ja kärsivällisyyttä!
54. höm7.8.2005 klo 17:04
"Kaikki tarvittavat nimet meillä on. Ja suurimmasta osasta osoitteetkin. Niitä ei tarvitse kerätä enää uudelleen."


En ymmärrä, jos kerran tarvittavat nimet ovat, niin mikä on sitten ongelma??? Toisaalta ei teillä voi olla kaikkia tarvittavia nimiä, koska esim minukaan nimeäni siellä tuskin on... Olen laatinut vasta pari vuotta.
Ottakaapa yhteyksiä esim ristikkolehtiin, heillä nyt ainakin on mahdollisuus ottaa yhteyttä laatijoihinsa.
55. Antti Skyttä7.8.2005 klo 18:40
höm

Et ymmärrä, mikä on ongelma?! Etkö lukenut puheenvuoroni 15.42 jälkimmäistä kappaletta? Lue sieltä, mikä on ongelma, en kirjoita sitä enää uudestaan tähän.

Olemme ottaneet yhteydet kaikkiin ristikkolehtien kustantajiin ja olemme heidän kauttaan saaneet paljon tärkeää infoa.

Pyysimme kaikki kustantajia/päätoimittajia lähettämään tiedonkeruulomakkeet laatijoilleen ja toteuttajilleen. Jotkut tekivät niin, jotkut taas eivät. Eli sama pulma myös joidenkin kustantajien suhteen.

Ja, höm, jos Sinun oikea nimesi mainitaan laatimustesi julkaisemisen yhteydessä, meillä on myös Sinun nimesi.
56. kp7.8.2005 klo 18:42
Minäkin olen samaa mieltä kuin höm.
-Mikä tässä mättää? Puhelinluetteloita, luetteloja yrityksistä
tehdään vuosittain. Ei laatijamatrikkeli ole sen erikoisempi.
Puhelinluetteloita saati sitten mitään luettelomaisia tietoja
ei voisi julkaista, jos ajattelee noin, kuin tämän matrikkelin
teossa. -Joka ei halua matrikkeliin nimeään, ei sitä tarvitse
laittaa, mutta toisaalta se ei pitäisi estää tuon ilmestymistä.
- Senhän voi päivittää tietyin väliajoin....
57. Antti Skyttä7.8.2005 klo 21:56
kp

"Puhelinluetteloita, luetteloja yrityksistä tehdään vuosittain."

Kyllä, suurien, satoja ihmisiä käsittävien organisaatioiden voimin, joissa organisaatioissa ihmiset tekevät tuota työtä leipätyökseen. Ja noita luetteloita on tehty vuosikymmeniä, joten aiempaa tietoa on vaikka kuinka paljon. Ja on olemassa virallisia pakollisia rekistereitä, mallia kaupparekisteri, johon monet tiedot on firmojen pakko lähettää. Mitään laatijamatrikkelin kaltaista ei ole Suomessa ristikkoaiheesta aiemmin tehty.

"Ei laatijamatrikkeli ole sen erikoisempi."

Eiköhän siinä ole eroa, kun esim. haetaan tietoa manan majalle menneistä laatijoista, joiden lähimpien elossa olevien omaisten henkilöllisyyden selvittäminen vaatii useassa eri paikassa käyntiä eikä senkään jälkeen ole vielä varmaa, että tiedot todella saadaan.

Kun tunnut olevan tässäkin asiassa noin uskomattoman kyvykäs, niin miksi et ottaisi ja auttaisi meitä vähän. Kun tuo urakka Sinulta näyttää sujuvan noin helpolla, niin hökäise meille laatijamatrikkeli. Lähetän Sinulle sen muutaman kilon verran paperia, joka meillä tähän mennessä on koossa ja Sinä hetkessä saatat tuon urakan valmiiksi?
58. ile7.8.2005 klo 22:40
Eräs tapa löytää einiintunnettuja ristikontekijöitä olisi laittaa Hesariin ilmoitus tekeillä olevasta laatijamatrikkelista.

Tämän keinon huono puoli on sen kalleus.

Ilmoituksen tulisi olla tavallista rivi-ilmoitusta silmiinpistävämpi, eli ihan pikkurahalla ei selvittäisi.

Löytyisikö Sanasepot är yyltä rahaa tähän tarkoitukseen?
59. asdas7.8.2005 klo 23:09
Ehkä kannattaisi kokeilla myös Keltaisen Pörssin henkilökohtaista-palstalta?
60. kp8.8.2005 klo 08:27
Skyttä
Tarkoitin sitä, että matrikkelin voi julkaista (sen ensimmäisen
version) siitä materiaalista, joka on jo kasassa. -Sitähän voi
tarkistaa/tarkentaa sitten tietyin väliajoin.
61. kp8.8.2005 klo 08:34
Ja ainahan se tulee "elämään", se laatijoidenluettelo.
Aina (toivottavasti) tulee uusia (höm) laatijoita.
62. TT9.8.2005 klo 00:40
Kauan kehittyköön ja eläköön matrikkeli, mutta tuleekohan siitä kamppailu laatijoidenluettelo vs. unohdustenunohdus? (hyhmiö)
63. Svenkku21.7.2006 klo 14:13
Olipa mielenkiintoinen keskustelu.
64. ile21.7.2006 klo 21:59
Landella ollessani näin unta, että Laatijamatrikkelin kasaaminen oli alkanut toden teolla.

Mökin tuvan lattialle kolahti sellainen kooltaan metri kertaa metrinen pahvi, jossa kyseltiin henkilötietoja ja muita oleellisia asioita. Teksti oli mustalla tussilla kirjoitettua sentin paksua jälkeä valkealla alustalla.

Herättyäni etsin kyselylomaketta katseellani tovin, mutta sitten älysin, etten sitä varmaankaan löydä, sillä Kusti ei polje meidän mökille, koska en ole tehnyt kesän ajaksi osoitteenmuutosta.

Tänään tulin kotiin, mutta ei pahvia ollut eteisenkään lattialla.
65. Hui_hai21.7.2006 klo 22:14
Minulla on kotonani pahvi eteisen lattialla, jos vain käyn sinne makaamaan;)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *