KESKUSTELUT > RISTIKOT > KULTAANTUNEITA MUISTOJA

1812. Kultaantuneita muistoja

Antti Skyttä28.7.2005 klo 00:49
Kun olemme juuri astuneet tähän päivään eli päivämäärä on 28.7., haluan herättää lajitovereita pöyhäisemään muistojen helminauhaa, kenellä nyt tältä osa-alueelta siinä nauhassa helmiä kimaltelee.

Itse aloitin ratkontaurakkani 1950- luvun loppupuolella isovanhempien Viikkosanomat- lehden ristikoiden parissa.

Noista varhaisajoista on jäänyt muistoja kullittamaan seuraavia, minuun ja varmasti koko suomalaisen ristikkoelämänmuodon kehitykseen leimansa jättäneitä juttuja:

Vastaussanaetunimien vihjeenä käytettiin todella paljon suoraan päivämääriä. Siitä yhteys säikeen alkuun. Tänään on Atson päivä ja kun olen sen oppinut nuorena ristikoista, niin vitsa on vääntynyt siten, että muistan tuon asian silloinkin, kun dementia on huuhtonut nupistani kaiken muun sisällön.

Muita ristikoista opittuja nimipäiviä ovat:

* 4.3. (Ari, Atro)
* 30.11 (Atte); tämän olisin varmaan muistanut muutenkin
* 13.11. (Ano)

Jo nuorna (vitsan väännettyäni) opin, että kun vihje on JOUHKI, vastaussana on KATA, en vain todellakaan ymmärtänyt kumpaakaan enkä niiden keskinäistä yhteyttä.

Monasti vastaan tuli myös (silloin nähtävästi aika nuori) ATTA, joko murkun kuvana tai sanallisena VIHJEENÄ "muurahaissuku".

Jos vihjeeksi oli piirretty kaksi kyljellään makaavan lieriön muotoista kuviota, joista toiseen oli kirjoitettu KIILL. ja toiseen PULV., vastaussana oli aina ATAT.

Heikki Kalvan ristikoissa, joissa samat vihje-vastaussanaparit toistuivat millimetrintarkkuudella, löysin mm. seuraavat, joiden tajuaminen ei ollut mitenkään kristalliskirkasta:

* O-N: OLLA (Miten on- sana, jos sen keskelle laitetaan tavuviiva, tuottaa vastaussanan OLLA?)
* OC: OSATA (Eihän OC ole mitään ja kun sieltä puuttuu tuo väliviivakin, niin miten ihmeessä siitä tulee OSATA?)

Konkarit!! Avatkaa sanainen sana-arkkunne ja muistelehtikaa, mitä tulee mieleen tuolta aikojen (tai ainakin ristikkoaikojen) aamuhämäristä.
2. ö28.7.2005 klo 07:45
Minulla on muistoja vasta kymmeneltä vuodelta. Niin nuori on tää harrastuksein.

Mutta eikö tuo 0-N -> OLLA ole selvä? Nollasta pois N. On sitä kummempiakin nähty.
3. iso S28.7.2005 klo 08:55
ö, siitä näkee että harrastuksesi on nuori. 1960-luvulla tuollaiset kikkavihjeet olivat utopiaa.

Oma harrastukseni alkoi vuoden 1963 paikkeilla Joka Poika -lehden ristikosta. Niiltä ajoilta ei ole jäänyt mitään ihmeempiä muistikuvia sisällöstä. Kaksi muuta asiaa muistan.

Lehti tuli vanhemmalle veljelle, joka oli aina vihainen kuin Nasse-setä kun olin ratkaissut ristikon. Olisi kuulemma halunnut itse tehdä sen. Minun mielestäni ristikko oli vapaata riistaa siinä vaiheessa kun uusi numero on ilmestynyt. Lieneekö tuosta katkeroitunut lopullisesti, kun Jääkiekkolehdessä ei ole ristikkoa, vaikka päätoimittajan suvussakin esiintyy laatimistautia.

Ristikko oli pienehkö ja niin helppo, että piti keksiä omatoimista vaikeutusta. Tästä jäi sellainen tapa että se vaivasi myöhemmin muitakin ristikoita ratkoessa. Saatuani kolme sanaa ristikkoon en suostunut laittamaan sellaista sanaa mikä ei koskettanut aikaisemmin ratkaistua sanaa. Muistaakseni ei tarvinnut välttämättä yhteistä kirjainta, kulmittain "hipaisu" riitti. Vaikeammissa ristikoissa tämä pakkomielle oli hankala, saati sitten siinä vaiheessa kun alkoi tulla näitä SM-kisoja. Niissä olisin antanut muille tasoitusta tuolla tyylillä, joten pakotin kynän koskemattomille alueille ja opettelin irti rajoittavasta tavasta. Harmi, menetin hyvän selityksen toiveita vaatimattomammalle menestykselle.

Kikkavihjeisiin tutustuin kai pääasiassa Hesarin kautta siinä vaiheessa kun Lehto vaihtui laatijaksi. Niistä tuli hommaan uutta potkua ja noiden vähintäänkin hopeisten muistojen ratkon Hesaria edelleen ja näen siinä sellaista hyvää mikä Lerrojen vuoksi jäisi huomaamatta, jos ei olisi "yhteistä historiaa" takana.
4. ö28.7.2005 klo 09:14
Ai se olikin ironiaa. Näin aamupuuroutuneella järjenjuoksulla on vaikea tunnistaa ironiaa.
5. kp28.7.2005 klo 09:28
Kertomukseni on jossain säikeessä. Muistaakseni, kun Kailaa
muisteltiin.
-Ja OC on selvä, kuin mikä. O+C=(sata).

Aamuhämärä on niin vaikuttava, samoin kuin jonkun uuden
alku, siitä ei tahdo päästä pois. Ja jotkut eivät tahdo siitä
hetkestä pois. -Hyvä näin. Kuten on sanonut, kolmekymmentä vuotta on mennyt rikki jo ajat sitten.

Noita alkuhetkiä halutaan muistella ristikossa vieläkin.
- Siitä ei päästä mihinkään - tutkainta vastaan on paha
taistella. - Siksi se turvallinen paketti on paras. - Minun
mielestäni ja näyttää se olevan monen muunkin.
6. Antti Skyttä28.7.2005 klo 10:28
Tosiaan tuolloin lähes 50 vuotta sitten ristikkotarjonta oli kovin vähäistä. Minulla ei ollut selaista pulmaa kuin iso S:llä, että olisi joutunut taistelemaan ratkottavista perheen tai edes suvun sisällä, kun olin ainoa tuohon suuntaan kiinnostusta osoittava.

Toiseen mummolaan tuli Viikkosanomat, toiseen Seura ja omaan kotiin Apu, joten minä olin aika lailla onnekas.

Viittaukseni O-N -vihjeeseen oli juuri sitä, minkä iso S sai kiinni: kikkailuvihjeet eivät silloin olleet vielä edes aamuhämärässään, siksi siihen suuntaan pikku kurkistuksetkin olivat ennen näkemättömiä!

Jos nykyisin joskus löytyy jostakin divarista vanhoja Viikkosanomia, Seuroja tai Apuja, saatan ostaa niitä ihan vain ratkaisemattoman ristikon takia, vaikka olenkin kaikki jo ainakin kertaalleen ratkonut. Etenkin ne mainitut I. H. Melasniemet ovat edelleen täyttä rautaa.

En silti hetkeäkään yritä pitäytyä siinä, että ristikoiden nykyisinkin pitäisi olla samanlaisia kuin silloin. Siinä olen kp:n kanssa eri linjoilla.

Olen itse ollut vaikuttamassa ristikoiden kehitykseen ja haluan edelleen olla. Ristikot ovat nykyisin monessa suhteessa huikeasti parempia kuin muistelemanani aikana. Ja varmasti/toivottavasti tuo kehitys edelleen jatkuu. Sitä ei pysty pysäyttämään vanha attakaan.

Tästä tuli mieleeni ajatus, joka poiki kysymyksen Ekille (voi olla, että on jossain aiemmassa säikeesä esitettykin). Saisiko tänne saitille näyttteitä noiden vanhojen mestarien laadintakäsialasta? Melasniemi, Kalpa, Kaila, Berg, Jääskeläinen, jne.
7. Eki28.7.2005 klo 10:31
Jos Sanasepot pystyisi järjestämään niihin luvat, toki voisimme sellaisen osaston perustaa.
8. iso S28.7.2005 klo 10:59
Minun mieleeni tuli ajatus, että olisi mielenkiintoista nähdä kp Dr. Philin käsittelyssä. Ehkä saATTAisi mieleen hiipiä sellainen aavistus että jotkut kultaantuneista muistoista ovatkin eltaantuneita? No, eihän kelpo tohtorikaan pysty mahdottomia tekemään, vaikka mainio veijari onkin.

Tämä kai tuli selväksi kuin OC (Orange County) sekä ö:lle että kp:lle: OC on pässinlihaa nykyisille suht kokeneille ratkojille, koska nykyään ollaan totuttu kikkavihjeisiin. Ennen vanhaan kun isoisä ristikon osti niissä oli synonyymivihjeitä ja muita vastaavia "tietokilpailuvihjeitä" ja suoria kuvavihjeitä (kissan kuva -> kissa). Silloin piti pystyä "piirtämään ruudun ulkopuolelle" eli kääntämään ajatukset ihan uusille raiteille, kun totuttu malli rikottiin OC-tyyppisellä vihjeellä.

Huom: kyllä tuohon aikaan ja paljon aikaisemmin oli olemassa kuva-arvoituksia, missä kirjaimia lisäiltiin ja miinustettiin ja käytettiin roomalaisia numeroita. Sellaisen ei vain katsottu kuuluvan ristikoiden olemukseen. Kaikki ristikoiden ratkojat eivät edes olleet ratkoneet kuva-arvoituksia, joten heille tuollainen ajattelumalli oli täysin vieras.

Kaksi ikivanhaa fakkikuvaa tulee mieleen: jana ja anis. Jana tuntuu ristikkosanana hiukan harvinaistuneen, mutta anis elää ja voi hyvin. En tiedä miten lähellä oikeaa se koiranputken näköinen aniksen kuva on, mutta ratkaisu syntyy yhtään ajattelematta.
9. kp28.7.2005 klo 11:27
www.langusch.de/ neueKr%E4uter/Anis.jpg
Tuosta pitäisi anis löytyä. Tai googlella hae anis sitten kuvat.
10. kp28.7.2005 klo 11:30
-Ei olutkaan se sivu, mitä katsoin. On ihan toinen.
Etsimällä kuvista aniksen pitäisi onnistua.
11. Eki28.7.2005 klo 11:52
Olen kovasti yrittänyt miettiä lisäyksiä Antin alustukseen, mutta samat vihjeet ovat minullakin päällimmäisinä ja niitä itsekin aluksi kopioin. Tuollahan ensimmäisessä julkaistussa ristikossani vuodelta 1971 ne Atatkin ovat samanlaisina putkina. Ja Tati piippua polttavana sivukuvana. Ja...

http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_flash.p hp?file=vanhat/05/ev01&s_posti=
12. Antti Skyttä28.7.2005 klo 11:58
Yksi usein esillä ollut tulee mieleen. Olin pitkään sitä mieltä, että Onsilo Kaar on henkilö. Ihmetytti vain, miten se sirkuslaakso siihen liittyi.

Síttemminhän meille selvisi, että Sirkuslaaksossa asuva Onsilo Kaar on ristikkologian desantti ja ylin auktoriteetti, tukenaan ristikkoasioihin myös perehtynyt vaimosiippansa Astalo.
13. iso S28.7.2005 klo 12:39
kp, olutkin saattaa (ei olutkaan se...) vaikuttaa siihen että onnistuu välttämään asian ytimen löytämisen. Minua EI kiinnosta miltä anis näyttää oikeasti. Minulle on käyttöä sille, miltä se näyttää ristikkovihjeenä. Se voi olla realistinen tai sitten ei, tärkeintä että se toistuu aina suunnilleen samanlaisena. Silloin elämä on helppoa: tuttu koiranputken näköinen kuva, neljä kirjainta, ANIS. Aivan samaan tapaan kuin muurahaiselta näyttävä kuva, neljä kirjainta, ATTA (siinä se taas pilkisti).

Tarkoitukseni on korostaa sitä, että joku on joskus piirtänyt ensimmäisenä aniksen kuvan enemmän tai vähemmän oikein. Muut ovat ottaneet mallia tuosta kuvasta, eivät oikeasta aniksesta. Mitä useampi jäljitelmän jäljitelmä, sitä kauemmas kuva saattaa loitota todellisuudesta. Ratkojille tästä ei aiheudu mitään ongelmaa, koska muuntuminen on hidasta ja ratkojat tottuvat uuteen ulkonäköön.

Uudet ratkojat eivät tiedä, mitä kyseinen häkkyrä esittää. Eivät he voi näyttää sitä Googlelle ja kysyä "mikä tuo on". Googlella kyllä löytää melkein millä tahansa hakusanalla kuvan (usein jopa hakusanaan liittyvästä aiheesta!), mutta ei kuvan perusteella hakusanaa. Onneksi emo opettaa: se on anis, poikaseni. Sen jälkeen uusi ratkoja osaa tämän lopun ikäänsä.

Hakusanalla "anis" Googlen kuvahaku löytää mm. tämän:

www.bartcop.com/1095.htm

Vaihtelun vuoksi sitä voisi käyttää aniksen vihjeenä, mielellään ei kuitenkaan ruudun kokoisena vaan isompana.
14. Eki28.7.2005 klo 12:45
Minä olen kyllä ottanut aniksen mallin kirjasta, mutta hellyttävän samannäköisiä ne anikset yleensä ovat.
15. Pekka Joutsi28.7.2005 klo 13:34
Joskus 60-luvulla (kauan ennen piilosanoja) törmäsin (todennäköisesti Heikki Kalvan) ristikossa vihjeeseen " Kunta rahalaitoksessa". Vastauksena paniikki - oli silloin aikaansa edellä.
16. Libero28.7.2005 klo 15:27
Muistan joutuneeni ratkojana kriisiin silloin, kun klassisten höyryristikkojen rinnalle alkoi ilmaantua kuvaristikkoja. En pitänyt kuvaristikkoja pitkään aikaan OIKEINA.

Pekka Joutsin kuvaristikoiden ulkoasu tuo edelleen mieleen mukavia muistoja. Hän on ristikonlaatija, joka mursi vastarintani ja sai kiinnostumaan myös kuvaristikoista.

Antti Skyttä: Sanot olleesi onnekas, kun Viikkosanomat, Seura ja Apu olivat aikoinaan käden ulottuvilla. Onnekkaana olen pitänyt itseänikin, kun lapsuudenkotiin tulivat muun muassa nuo mainitsemasi kolme lehteä. Jouduin kilpailemaan ristikoista siskon kanssa.

Oli itkussa pidättelemistä, kun viime vuoden lopulla ilmestyneessä Ristikko SuperMix -lehdessä oli näytteitä eri lehtien vanhoista sanaristikoista. Olisi tosiaan hienoa, jos tälle saitille ilmaantuisi jonakin päivänä näytteitä entisajan mestarien laadintakäsialoista.
17. Muisti pettää28.7.2005 klo 16:09
Ikäni 73 v. Aloitin 12 vuotiaana, siitä lähtien ratkonut ristikoi-
ta. Olisivatkohan ensimmäiset yritykset olleet höyryristikoita ?
Hesarin ristikot on ratkottu (yritetty ratkoa) ensimmäisestä
lähtien. Ristikkolehdistä on seuloutunut vain parhaat. Sana-
sepot löysin turhan myöhään, IS:n kautta, samoin nämä net-
tisivut. Muisti pettää, kaikkia ihanuuksia ja/tai kauheuksia
ei enää osaa/muista eritellä mutta joka päivä ratkon/yritän
ratkoa jonkun hyväksi havaitsemani ristikon. Huomio, en ti-
laa mitään aikakauslehteä, joten niiden ristikot eivät kuulu
ohjelmistooni. Ratkaisuhimoani tyydytän ostamalla vain
kolmea ristikkolehteä ja IS-ristikot joka päivä. Sorry, ei
kryptoja missään julkaisussa !

Olisi mielenkiintoista kokeilla entisajan näytteiden
ratkomista ja vertailla laatijoiden/ratkojien mielipiteitä
aikaansaannoksista. Samalla muistella - osasinko tuon kou-
kun, vai jäinkö puihin ?
18. Libero28.7.2005 klo 18:20
ö 28.7.2005 klo 7.45:
"Niin nuori on tää harrastuksein."

Odottelen tässä 10-vuotismuisteloitasi, mutta turhaanko? Mikä ristikko(lehti) tai kuka laatija sinut sai koukkuun?

Olen kiinnostunut kuulemaan myös siitä, aloititko ratkontaharrastuksen vaikeimmasta päästä vai oletko kehittymistäsi kehittynyt? (Nyt taisin mokata: tietysti vaikeimmastakin päästä aloittaneet kehittyvät.)
19. ö28.7.2005 klo 19:20
Kiitos mielenkiinnosta Libero!
Noin vuonna 1995 siippani oli sattumalta ostanut Punaisen Pelikaanin. Emme osanneet ratkaista vaikeimpia ja ostimme sitten myöhemmän numeron, jossa oli ratkaisut. Melkeinpä haukoimme henkeämme, kun etsimme yhteyksiä vihjeiden ja ratkaisusanojen välillä. Siitä se lähti, yhdessä olemme monet ristikot ilolla ratkoneet. Nyt siippani on hurahtanut siluetteihin ja joudun ratkomaan yksin.

Ja kuka on syyllinen tähän arveluttavaan ajantuhlaukseen?

Viitamäki.
20. ö28.7.2005 klo 19:38
Tämän muiston olen ehkä kertonut aikaisemminkin. Mutta ei se mitään, kerron uudelleen.

Noin vuonna 1996 istuin autossani Säkkijärvellä jonottamassa Venäjän rajatarkastukseen. Oli sunnuntai-iltapäivä ja radiosta tuli Sanasepot. Ekihän sieltä taisi antaa tehtävän: Piti jatkaa lausetta "Sylvi on hyvä, koska..."

Heti ensimmäiseksi tuli tyrmäävän hyvä ehdotus: Sylvi on hyvä koska vaan. Sitten tulikin heikompia, jotka viittasivat Sylvi Uinoon. Eki kehui kuitenkin niitäkin, kuinkas muutenkaan.

Minäkin sain idean ja aloin soitella kännykällä Sanasepoille. Läpi en kuitenkaan koskaan päässyt. Tiedättehän ne Venäjän puhelinyhteydet.

Tuskani oli suuri, kun voittaja julistettiin. Kansa ei koskaan saanut tietää minun ehdotustani: Sylvi on hyvä, koska kahvi jäähtyy.
21. Libero28.7.2005 klo 20:19
ö: 28.7.2005 klo 19.38:
"Sylvi on hyvä, koska kahvi jäähtyy."

Symppisstoori! :)
22. iso S29.7.2005 klo 07:45
Joo, oli hyvä ja loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt Suomen kansa tietää, tai ainakin valveutunein (täällä käyvä) osa.

Edellisistä inspiroituneena: "Sylvi on hyvä, koska meitä käsketään uskomaan niin."
23. Antti Skyttä29.7.2005 klo 10:47
Yksi suomalasten ristikoiden huikea vaihe, johon liittyy suuri määrä kultaisia ja kultaantuneita muistoja, on se, kun Lehdon Aulis alkoi laatia Hesariin.

Minun parhaat muistoni silloisista Hesarin ristikoista sijoittuvat 1970- luvun loppuun. Tuntuu, että Aulis mursi tuona aikana kaikkia ristikoiden raja-aitoja.

Pääkuvasta lähtevät lauseet siirtyivät totaalisesti uuteen ulottuvuuteen. Pari klassikkoa tulee míeleen.

Ristikon vasemmassa reunassa ylhäältä alas oli suurikokoinen sana HESARI. Jokaisesta kirjaimesta lähti yksi vastauslause. I:stä lähtevä oli PUOLIKAS HAUKIPUTAAN NAAPURIKUNNASTA.

Pääkuvassa oli USA:n kartan muotoon sijoitettu Ronald Reaganin pää. Näytti siltä kuin se olisi himoiten katsellut etelään päin. Kuvassa nenä oli piirretty erään osavaltion kohdalle. Yhden ratkaisulauseen teksti oli: HERRA HAISTAA HERKKUA FLORIDALLAAN.

Aulis teki tuolloin huikeita aukioita. Kun ensimmäinen 10 x 6 ilmestyi, tuli sellainen tunne, että tuo ei voi olla totta.

Tuntui, että edes taivas ei ole rajana sille, mitä Aulis kykenee ristikoissa tekemään. Odotin jokaista lauantain Hesaria (siihen aikaan Hesarin ristikko oli lauantain lehdessä) lähes henkeä pidätellen.

Kaikki me, jotka olemme Ratkoneet Hesarin ristikoita noista huippuajoista lähtien, tiedämme mikä kehitys on sittemmin ollut.

Viime perjantainen koko sivun ristikko oli mielestäni poikkeuksellisen hyvä. Vastauslausekudelma oli monipuolinen ja varmasti laatijalle oli teettänyt töitä. Lisäksi muukin sanasto oli nykyhesaritasoa parempaa.
24. Antti Skyttä29.7.2005 klo 11:05
Suomalasten ristikoiden vaiheessa, josta tuossa edellä kirjoitin, ei todellakaan ollut kysymys lasten ristikoista!
25. Muisti pettää29.7.2005 klo 15:18
Kiitos Antti Skyttä ! Muistini palasi osittain ! Olivathan ne
tosi upeita ratkottavia ja useimmat vielä nykyäänkin. Tämän päivän Hesari vielä aloitusta vailla, hyvä iltapuhde on siis luvassa. Huomenna pukkaa päälle IS Kovis ja Pehmis on
aina hyvä selvittää useinkin hienojen vihjeiden vuoksi vaikka
lopputulos olisi "pehmeähkö läpikirjoitus".

Sinä itse kuulut niiden joukkoon, joiden laadintoja ratkon ja
ihailen suuresti. Ne ovat aina hyviä haasteita. Kiitos !
26. V-R29.7.2005 klo 18:21
Aloitin Hesarin tapahtui-ristikon ratkomisen.
Kaksi alinta lausetta on täytetty.

Vihje: kuoli hiljattain.
Vastaus oli kuin uutisristikosta!
Hesarin ristikotko eivät ole ajankohtaisia.
Hyvä, että Auliksella on vielä puolustajia.
Löysin eilen kolme vuotta vanhan täyttämättömän ristikkon. En kyllä huomannut mitään erikoista tämän päivän laatimuksiin verraten.

Ehkä ristikkoala on kehittynyt nopeammin, kuin Aulis
27. Matti8.8.2005 klo 18:32
Mun ensimmäinen ristikoista keksimäni kikka, niin ja niin monta vuotta sitten, oli 2O=asunto. Se jotenkin räjäytti tajunnan ja käänsi ratkonnassa uuden sivun. "Ai näinkin voi olla."
28. Timppa8.8.2005 klo 23:42
Ennen vaurastumista oli varmaan vain Ö...!:)
29. Eki9.8.2005 klo 08:46
En ole ihan varma, olinko minä vai joku muu, jolla oli ensimmäisenä vihje A eräälle viisikirjaimiselle sanalle. Sitten minä tai joku muu teimme saman vihjeen samalla idealla vielä kuusikirjaimisellekin sanalle (joka oli tosin hieman kyseenalainen).
30. raukoo13.8.2005 klo 10:32
nuorena ratkoissani ajattelin että on olemassa henkilö nimeltä Kirsi Routa. Ehkä onkin
31. Eki13.8.2005 klo 10:34
Mistäpä aiheesta täällä ei olisi puhuttu ;)

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1164&alku=405&t=k 1
32. raukoo13.8.2005 klo 10:54
Niinpä niin . Utamihan olen .
33. Eki13.8.2005 klo 11:05
On tietty ehkä vähän epäkohteliasta tuolla tavalla huomauttaa. Mutta ajattelen sen niin, että siten myös pullahtaa menneisyydestä säikeitä, joissa on ihan mielenkiintoista asiaa.
34. hv13.8.2005 klo 11:53
Näistä kullanhohteisista ristikoista: isoäidilleni, (kepeät mullat hänelle), tuli aikoinaan, 50-60 -luvulla (?, milloin?) radiolehti, jonka viimeistä edellisellä sivulla seikkaili Rymy-Eetu.

Suurin piirtein niiltä ajoilta ja siitä lehdestä ja sen höyryristikoista alkoi minun ratkojan urani.

Mutta mikä oli lehden nimi? -Radioantenni? Antenni?
35. Eki13.8.2005 klo 11:58
Antenni-niminen tv-lehti oli ainakin vielä 70-luvun alussa. Muistan tehneeni heille ristikkotarjokkaan ihan urani ensikuukausina, mutta ei tainnut kelvätä. Se ristikko saattaa olla jossain jopa vielä tallella. Senpä voisikin julkaista Sanasepossa, jos löytyisi. Sinnehän on yritetty löytää julkaisemattomia vanhoja ristikoita, ikään kuin historiallisina eksemplaareina.
36. raukoo13.8.2005 klo 12:43
En ottanut loukkauksena. Teillä on ollut mielenkiintoinen
säie silloin .
37. Aulikki Nenonen13.8.2005 klo 12:52
Radiokuuntelija oli lehti, jossa radio-ohjelmat esiteltiin tarkasti. Nykyäänhän tilanne on ohjelmatietojen osalta surkea. Televisio-ohjelmat esitellään lehdessä kuin lehdessä isoin kirjaimin, mutta radio-ohjelma kerrotaan mahdollismman tylsästi ja pienellä tekstillä painaen. Monta hyvää ohjelmaa on sen vuoksi jäänyt kuuntelematta. Ikävä on ollut monta kertaa aikoja sitten lopetettua Radiokuuntelijaa. En ole varma, mutta muistelen, että Antenni-niminen lehti olisi tullut silloin, kun alettiin julkaista myös TV-ohjelmia.
38. hv13.8.2005 klo 12:58
Aulikki N. Oikeassa olet, Radiokuuntelija se oli!
39. Matti13.8.2005 klo 17:08
Muistanko väärin, eikä asialla ole minkään valtakunnan merkitystä, mutta mielestäni lehti oli Radion Kuuntelija. Tuli meille kotiin joskus 50-luvulla. Kun TV ilmestyi siinä oli myös sen ohjelmatiedot. Nimikin muuttui, ehkä useampaankin kertaan, ja nykyinen nimi on Katso.
40. ö13.8.2005 klo 17:25
Tällainen tieto löytyi Uudesta Tietosanakirjasta (1964):

Radiokuuntelija-TV, Helsingissä kerran viikossa ilmestyvä radio- ja televisio-ohjelmat julkaiseva aikakauslehti, per. 1936, julkaisija Yhtyneet Kuvalehdet Oy, levikki 50 000 (1963)
41. Eki13.8.2005 klo 17:36
Hyvä, ö!

Googlettamalla radiokuuntelija-sanan saa myös kaikenlaisia mielenkiintoisia linkkejä.
42. Matti13.8.2005 klo 17:46
OK, siis Radiokuuntelija.
43. Marianna14.8.2005 klo 17:28
Omituisista arkistoistani löytyi Radio Kuuntelija TV No 15/1963.
Televisio-ohjelmat (Suomen televisio ja Tesvisio) on siinä sijoitettu radio-ohjelmien perään ja ne mahtuivat yhdelle tai kahdelle sivulle.

Radion kaikki musiikkiohjelmat esitellään yhtä tarkasti kuin Ylen Ykkösessä vieläkin, lukuunottamatta Lepopäivän ratoksi -nimistä tauotonta äänilevykonserttia (13.00-14.35). Kyseisenä Toinen sunnuntaina oli kuultavissa toinenkin kevyttä musiikkia sisältävä ohjelma, Rytmistä toiseen 18.30-18.55. Eipä ihme, että kansa valitti, kun "ratiosta tulee pelkkää sinhvoniaa".


Muistini mukaan lehti oli alunperin vain Radiokuuntelija, sitten em. Radiokuuntelija-TV, sitten televiso-ohjelmat muuttivat radio-ohjelmien eteen, lehti muutti nimensä Antenniksi, kunnes lopulta hävisi kilpailun Katsolle.

Lehdessäni on myös ristisanatehtävä, jonka olen jopa ratkonut. Vieressä esitetty ratkaisu näyttäisi olevan kuvaristikko.

Saaneen vielä siteerata kirjoitusta palstalta Tätä mieltä oltiin:
"Eikö politikoiminen radiossa ole aivan lailla kiellelletty? Miksi sitä siis syötetään milloin missäkin muodossa. Pitäisi ottaa kantaa joko tahi. Ja mieluummin pyyhkäistä koko politiikka pois ohjelmista."
44. Marianna14.8.2005 klo 17:31
Oikolukijan huomautus:
2. kappale 2. virke: poista "Toinen"
45. Matti14.8.2005 klo 18:00
Radiokuuntelija oli aluksi A5-kokoinen, ruskehtavalla painomusteella präntätty. Näköjään Katso ei olekaan sen myöhempi versio, vaan Antenni, joka siis hävisi Katsolle.

Nykyisin Katsosta katsotaan kai vähän muuta kuin TV-ohjelmia.
46. Eki24.5.2011 klo 14:12
Tässäkin hieman dogumenttia sanoista.
47. 24.5.2012 klo 21:14
jj
48. Pekka Harne25.5.2012 klo 20:18
Kuvaristikkojen pääkuvasta tulevat ratkaisulauseet olivat käsittämättömän simppeleitä anno dazumal. Yksi niistä ei ole mulla kylläkään muiston kultaama, vaan ikuisen häpeän tahraama. Antiikin ristikonratkonnan SM-kisaristikossa 1970-luvulla pääkuvasta tuli oikealle KOLME PIENTÄ KOIRAA. Minä täytin sitä lopusta alkaen ja niinpä ratkaisuuni jäi tarkistamaton moka KOLME PIENIÄ KOIRIA. Huolimattomuusvirhe pudotti kisan nopeimman ratkojan seitsemänneksi...
49. Eltaantunut muisto27.5.2012 klo 15:51
Voiko säikeen nimen muuttaa jälkikäteen?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *