KESKUSTELUT > RISTIKOT > ELÄIMELLISTÄ MENOA

181. Eläimellistä menoa

ile28.6.2003 klo 00:34
Yökerhon baaritiskin hämärässä, neljän ruusun Bourbonia imuroidessani, törmäsin MUNAHAUKKAAN. Suu messingillä heittäydyin verbaaliseen iloitteluun ILOLINNUN kanssa. Juttu luisti ja suutani kuivasi. Mutta kun hamusin juomaani huomasin sen kelvanneen. Joku VISKISIEPPO oli korjannut lasini parempaan talteen! Eikä tässä kaikki. Tuskaani lisäsi silmieni aistima havainto - tuore tyttöystäväni askelsi jo parketilla, ja kapealanteinen TANGOHAI lennätteli häntä peräpuolelta tiukasti tukien. Kaiken lisäksi yökerhossa keikalla oleville Neljän ruusun pojille oli selvinnyt kuka bändin pullon oli pöllinyt. Oli pakko poistua takavasemmalle ja siitä lounaaseen kohti uloskäyntiä. Ovea vartioinut SIKANISKA hymyili ja ojensi vasemman kätensä napakasti tanaan, mutta turhaan - tänään en jaellut tippejä. Sen verran pahalla päällä olin.

Löytyykö lisää 'eläimellisiä' yhdyssanoja?
2. Make28.6.2003 klo 06:06
Juhannuksen tienoilla kuulin, että alla mainittua tuotetta saa kaupasta
MÄYRÄKOIRA. Kyllä nuo savolaiset ovat innovatiivisia.
3. Antti Viitamäki28.6.2003 klo 10:41
Edelleen kehitelty versio vanhasta vitsistä:

Olipa kerran kissajänis. Kissajänis oli aina tuntenut pientä murhetta siitä, että oli jotenkin kummallisen epäsuhtainen - ja aivan erilainen kuin äitinsä ja isänsä, jotka olivat jäniksiä. Eräänä päivänä hän rohkaisi mielensä ja kysyi asiasta.

"Äiti, äiti! Minä haluaisin tietää: Miten on mahdollista, että sinä olet ihan tavallinen jänis ja isä on ihan tavallinen jänis, mutta minä olen tällainen outo kissajänis? Isä ei suostu puhumaan koko asiasta!"

"Noo, kulta pieni, voinhan minä sen kertoakin. Pari kesää sitten isäsi oli pitkällä matkalla - ja kerran minä vain olin niin hirveän yksinäinen... Ja sitten näin erään kauhean mukavan kissan ja... No, tiedäthän sinä jo näistä asioista... Se nyt vain tapahtui, ja niin minä sain sinut, kissajäniksen."

"Vai niin..." kissajänis tuumi, eikä sen olo parantunut juuri lainkaan. Se lähti allapäin metsään kävelylle. Se käveli ja käveli, kunnes oli lopulta kävellyt kauemmas kuin koskaan aikaisemmin - ja yhtäkkiä vastaan tuli hassusti poikkoileva otus.

"Hei, minä olen kissajänis", kissajänis sanoi anteeksipyytävään ja alakuloiseen sävyyn. "Kuka sinä olet?"

"Minä olen mäyräkoira."

"Ahaa..." kissajänis sanoi hieman ihmeissään. "Että semmoisiakin on." Sitten se jatkoi matkaansa.

Pian vastaan tuli vieläkin kummallisemman näköinen otus.

"Hei, minä olen kissajänis, kuka sinä olet?"

"Minä olen muurahaiskarhu."

"Ahaa...!" sanoi kissajänis vähän enemmän ihmeissään. "Vai että on sellaisiakin!" Ja sitten se jatkoi matkaansa.

Vähän ajan kuluttua vastaan liihotteli jälleen edellistä oudompi olento.

"Hei, minä olen kissajänis, kuka sinä olet?"

"Minä olen hirvikärpänen."

"Ahaa! Vai että löytyy jopa sellaisia tästä maailmasta!"

Jonkin aikaa kuljettuaan kissajänis törmäsi taas uuteen, oudonnäköiseen tapaukseen.

"Hei, minä olen kissajänis. Kuka sinä olet?"

"Minä olen poliisikoira."

"Ah-haa! Jopas nyt jotakin! Poliisikoira!" se sanoi jatkoi jo lievästi huvittuneena matkaansa. Illan suussa, juuri kun kissajänis oli jo aikeissa kääntyä takaisin kotia kohti, vastaan tuli jotain hyvin suurta ja kummallisinta mitä kissajänis oli ikinä nähnyt.

"Hei, minä olen kissajänis - kuka sinä olet?"

"Minä olen ruotsalainen everstiluutnantti."

"AH-HAA...!"
4. terok28.6.2003 klo 10:55
Niin kuin yleensä pyrinkin välttämään ruotsalaisvitseistä huvittumista, nyt on pakko myöntää, että suojaus petti pahemman kerran.
5. Eki28.6.2003 klo 11:54
Ihan uusi juttu mullekin, pitkä juttu piti otteessaan!
6. OSui28.6.2003 klo 16:13
No jo menee jutut törkeiksi, koirakin oksensi matolle, kun kerroin sille.

Outo eläin -juttu oli sikäli mielenkiintoinen tapaus, että siinä on jatkettu vanhaa vitsiä. Alkuperäinen (tietääkseni) päättyi muurahaiskarhuun. Esi-isääkin tosin oli muunneltu, alkuperäisessä oli kysymys jäniskoirasta.

Olen luvannut välttää tuhmien juttujen leviitämistä, joten en kerro, miten ruotsalaisen everstin ja luutnantin erottaa toisistaan saunassa. Totean vain, että minäkin luulisin terässeivästä rautakangeksi.

Ensin luulin muistavani, että Sanasepossa oli pari vuotta sitten kilpailu eläimellisistä yhdyssanoista, mutta siinähän kohteena olikin etunimet. No, tässä pari: rantaleijona ja vällykäärme.
7. Kotsa28.6.2003 klo 16:53
Aiemmin mainittu viskisieppo jos omistautuu liikaa harrastukselleen, hän voi päätyä KILJUHANHEKSI.

Samaten jo mainittu rantaleijona ei viihdy ulkona KOIRANILMALLA vaan siirtyy sisätiloihin yrittämään väliaikaista SUSIPARIUTUMISTA PUPUTYTTÖJEN KANSSA.

Pelkääköhän SÄÄSTÖPOSSU VALUUTTAKÄÄRMEttä?
8. ile28.6.2003 klo 18:15
Kävin tuossa rannalla tiirailemassa jos vaikka olisin bongannut pari kottaraista, mutta ei siellä ollut kuin PASKALOKKEJA ja PULLASORSIA.
9. Tapsa28.6.2003 klo 18:42
Ennen nuorna poikana ollessani maasuduilla kulki yleensä
Volkkarilla KRAVATTISONNI, vaan meiilläpäin ko. henkilö
oli naispuolinen, joten hän oli RUSETTISONNI.
Sanoipa hän eräänä helatorstaiaattoiltana (huh mikä sana)
poliisille, joka oli pysäyttänyt hänet ylinopeudesta, että
"Kaksi kiimaista lehmää pitää vielä tänään hoitaa, eikä
itselläkään ole vielä mitään tietoa." Ei saanut sakkoja.
10. Antti Viitamäki28.6.2003 klo 21:27
En viitsi käydä itse keksimään, kun Juice niin osuvasti koluaa aiheen "Haitaribussi"-levyllään:


Lemmikkigallup
-------------------
(säv./san. Juice Leskinen)


Kyselivät koulussa onko lemmikeitä
Norsuja tai marsuja tai naarastiikereitä
Yksi likka viittasi ja sanoi: - Meidän kissa
syö vain kaviaaria ja asuu hotellissa

Toinen lässy vannoikin cockerinsa nimeen:
- Se täyttää lottokupongin ja vastaa puhelimeen
Sill on tili pankissa ja henkivakuutuskin
Hauva jos jää auton alle, minä tapan kuskin

Voihan perheterapia minkälainen sakki
Kuonokoppa kullasta ja liiton lippalakki

Meillä nostokurki on, keripukki toivoton
Niin ja verokarhu kas, koko Suomen kuningas
Linssilude, uutisankka, Mikki Hiiri -parvi sankka
Joo ja vielä totta kai perheen pää on korttihai

Joku oli velttona niiden ihme rottaan:
- Se kun antaa tassua ja pissaa omaan pottaan
- Meilläpä on hamsteri, se tuotiin Venäjältä
Seisoo kaupan jonossa ja näyttää tympeältä

- Meilläpä on kaniini, oikee ristihuuli
- Meillä huonessani niin niin seisoo kiinanmuuli
- Meilläpä on koko eläintarha unileluna
Teddykarhu delfiini ja kantakirjaheluna

Voihan perheterapia minkälainen sakki
Kaulakello kullasta ja liiton lippalakki

Meillä nostokurki on, keripukki toivoton
Niin ja verokarhu kas, koko Suomen kuningas
Kahvinporo vielä märkä, runoileva riimihärkä
Lemmikkeinä satoja äidillä on matoja

Intermetso, iisaksonni, raavaan mullin malli
Meill on neljä h ja k ja p ja s ja halli

Meillä nostokurki on, keripukki toivoton
Niin ja verokarhu kas, koko Suomen kuningas
Villakoira parketissa, munkkipossu, pajunkissa
Joo ja joskus iltaisin isä polttaa kamelin
11. ++juh28.6.2003 klo 21:50
Onko sanoituksen julkaisuun Juicen tai levy-yhtiön lupa?
12. Eki28.6.2003 klo 21:54
Juice on Sanaseppojen vapaajäsen, eiköhän hänen itsetuntonsa ja lompakkonsa tuon kestä ;-)
13. OSui28.6.2003 klo 22:19
Eikös se ole niin, että siteerata saa asian vaatimassa laajuudessa, kunhan lähde mainitaan.

Ile melkein itse vesittää itse antamaansa aihetta tarjoamalla eläinyhdyssanoja, jotka ovat oikeasti eläimiä. Kuitenkin vain melkein, koska elukkakirjasta noita ei löydy. Puuttuupa sieltä myös pullahiiri. Aidoissa eläimissähän yhdyssanoja on vaikka kuinka.

Toistaiseksi mainitsemattomia ovat merikarhu, leipäsusi, salonkileijona, vilukissa, konttorirotta ja työmyyrä.
14. Osui28.6.2003 klo 22:24
Mistähän johtuu, että en millään meinannut saada päkistetyksi mukaan laiskamatoa? Muistettakoon myös aina vaarallinen paperitiikeri.
15. ile28.6.2003 klo 22:40
Pullasorsaa ja paskalokkia uskalsin tarjota, koska ne eivät ole virallisia eläinten nimiä, aivan kuten OSui asiallisesti huomauttikin. Lupaan, etten mainitse niitä enää kolmatta kertaa tällä palstalla.

Linnuista kaloihin: KARVAHARRI ja MUNA-ANJOVIS
16. OSui29.6.2003 klo 11:31
Leskisen sanoituksessa mainittiin keripukki, mutta muista pukin laajan suvun edustajista oltiin viisaasti vaiti, ovathan useimmat ns. mustia lampaita: kantelupukki, kaipuripukki, valepukki ja huoripukki. Kunniallisia ovat joulupuki ja sahapukki.

Kuvaannollisessa mielessä käytettynä kelvollisia ovat keppihevonen ja sotaratsu.

Lisäksi tulee mieleen tai sen puoleen mäkikotka, sattumakorppi, maakrapu, houkutuslintu, lukutoukka, sovinistisika, peltilehmä, betoniporsas, baarikärpänen ja hunajapupu.
17. OSui29.6.2003 klo 11:32
Mitäs minä olen sanonut niistä katoavista tuplakirjaimista, samalla kun klikkasin Lähetä, oikolukusilmään hyppäsi joulupuki. Tarkoitin tietysti joulupukkia.
18. ile29.6.2003 klo 14:53
Kävellessäni 80-luvun puolivälissä Espalla minua vastaan loikki rokkänrollin elävä legenda, Hurriganesin Remu Aaltonen. Menopelinä hällä oli KENGURUKEPPI. Tämä ei ole UUTISANKKA.
19. Titta29.6.2003 klo 18:26
Kotikissa, linssilude. Älkäämme unohtako ristiKOIta!
20. Make29.6.2003 klo 18:46
Antti Viitamäelle:
"Minä olen ruotsalainen everstiluutnantti".
Loppu vitsistä meni minun hilseeni yli.
t. Make
21. Titta29.6.2003 klo 18:49
Tietääkö Make, miksi ruotsalaispoliisit työskentelevät pareittain niin, että parissa on mies ja nainen? Tämä vaan vihjeenä...
22. make29.6.2003 klo 18:54
Ei tämä ole mikään homofiilikanava
t. Make
23. OSui29.6.2003 klo 19:01
Jos kehäkettua lyö liikaa, saattaa tulla elinikäinen elohiiri. Jos lyö aivan liikaa, saattaa olla henkihaukkana.

Kotsa tarjosi koiranilmaa, ei ilmeisesti vietä kissanpäiviä. Jos sallitaan genetiiviin taivutettu alkuosa, niin alkaa löytyä paljonkin. Esimerkiksi hiirenkorva, koirankorva, teerenpilkut, jäniksenpassi ja variksensaappaat. Ketunleipä menee yli (mielestäni hyväksyttävän) rajan, jos kettu oikeasti syö sitä. Susi ei kuitenkaan varmaan syö sudenmarjaa. Rotanloukkukin kuulostaa pahalta (varsinkin rotan mielestä), koska se liittyy oikeasti sanassa mainittuun eläimeen.
24. Titta29.6.2003 klo 19:03
En viitsinyt suoraan sanoa mistä siinä vitsissä oli kyse... yritin vain vihjaista. Tarkoitukseni ei ole lähteä sille linjalle.
25. ile29.6.2003 klo 21:24
The Doors -yhtyeen edesmennyt laulaja ja keulakuva Jim Morrison nimitti itsensä aikoinaan LISKOKUNINKAAKSI. Hän olikin varsinainen ROKKIKUKKO.
26. J Takala29.6.2003 klo 22:38
Korttihaita ja kehäkettua en ainakaan huomannut mainitun.
27. Make29.6.2003 klo 22:58
Lähettäjä: Titta 29.06.2003 klo 18:49

Tietääkö Make, miksi ruotsalaispoliisit työskentelevät pareittain niin, että parissa on mies ja nainen? Tämä vaan vihjeenä...

Yllä oleva on kopio.
En vieläkään ymmärrä, miksi he kävelevät yhdessä.
28. OSui29.6.2003 klo 22:58
Selaimen etsi-toiminto auttaa, mutta kehäketussa on ä, mikä on ainakin minun Explorerilleni hankala. Skandien kanssa se toimii kuin "match case" olisi päällä. Juicen sanoituksesta löytyy korttihai isoilla tai pienillä kirjoitettuna, mutta minun mainitsemani kehäkettu (kolmas viesti sinusta ylöspäin) vain pienillä kirjoitettuna.

Jospa sinulla on niin nälkä että näköä haittaa? Olet kenties tarunomainen nälkäkurki!
29. ile29.6.2003 klo 23:42
OSui, en tiedä haittaako ravinnonpuute J Takalan ulkonäköä, mutta kerroit tuossa aiemmin käyneesi silmätohtorin pakeilla. Vaivasiko sinua ELOHIIRI?
30. Kravattimies30.6.2003 klo 02:57
Lisää yhdyssanoja ja 'yhdyssanoja'

topAASI
ALLIanssi
mölyAPINA
EMUloiva
teEMU
aiKANA
KANAali
kataKANA
peräKANAa
piiKANA
KANIkuitti
koeKANIINI
KARJUja
kulkuKISSA
kuumaKOIRA
diaKONI
kalaKUKKO
kuhaKUKKO
lanttuKUKKO
lasiKUKKO
muikkuKUKKO
KURKIhirsi
KURKIstella
KYYnärät
ihmeLINTU
asematORI
donORI
kalatORI
maORI
ORIgo
ORIon
tsetORI
PUPUjussi
patRUUNA
hertzSIKA
jesSIKA
SIKAhumala
SIKAkunto
SIKAkänni
SIKArikas
VARISeva
viskiVARIS
31. OSui30.6.2003 klo 08:20
Ei vaivannut elohiiri, se oli kehäketun uhkakuva. Minua vaivaa piilokarsastus, mikä aiheuttaa hankalissa olosuhteissa ajaessa (pimeää, sataa, vastaantulevaa liikennettä, väsymys, tai ihan pelkkää piruuttaan) kahtena näkemistä selvin päin. Kuvan ja ristikoiden ulkopuolelta voin kertoa, että on varsin lystiä, kun näkee edessään kolme kaistaa ja kaksi vastaantulevaa autoa. Oikeanpuoleinen kaista ja keskimmäistä kaistaa ajava auto ovat harhakuvia. Se syö miestä, kun pitää tähdätä siihen haamuautoon (tai pistää toinen silmä kiinni).

Korvien välissä oleva puppugeneraattori ei tuottanut yön aikana uusia kunnollisia eläinsanoja. Kun nyt Kravattimies avasi oven näsäviisaslinjalle, niin mitkä ovat varattomin lintu ja rahakkain kala? Vastaan itse: pa-kana ja Jeni-sei.
32. J Takala30.6.2003 klo 09:03
Selvästi jonkinlainen lukihäiriö tässä varmaankin vaivaa. Osaisikohan KONItohtori auttaa?
33. OSui30.6.2003 klo 10:23
Ota elämääsi uusi suunta, syö käärmekeittoa ja tee jäniskäännös!
34. Ani30.6.2003 klo 10:28
OSui, jos puppugeneraattori on pupun tuottaja, voisiko sen lyhentää PUPUgeneraattoriksi?
35. OSui30.6.2003 klo 12:04
Mikä ettei, mutta se on tarpeetonta. Kaksi pupua generoi riittävästi itse, kunhan puput saavat vapaasti valita toisensa. Laitteesta saadaan nyrjähtäneellä sananmuunnoksella Kepu-puppuraattori, mikä sekin on pyörinyt kiitettävällä vauhdilla, kuin sähköjänis.
36. Kravattimies4.10.2003 klo 03:05
Babitzinin MusKANA tunnetun naisrokkarimme aamiaiseen saattoi hyvinkin kuulua MUNAkas.

LentäväKOIRA on hedelmälepakko. Täällä etelässähän niihin olemme tottuneet, jopa omalla pihallamme, kun ne vikisten saapuivat eri hedelmäpuihimme auringonlaskun jälkeen.
37. Timppa4.10.2003 klo 14:08
Onko KirKA NASTA, vaikkei pitäisikään KANASTA? Seuraavia kommentteja odottelen Sammysta ja Annasta (ohhoh, taitaa Anna olla varsinaisen sanalaarin ammentamiskohde)
38. Ani4.10.2003 klo 14:15
Timppa, onko Kir-niminen juoma tuttu? Jos sillä maustaa kanan, voi puhua Kir-kanasta!
39. Timppa4.10.2003 klo 14:25
Kyllä Kir on tuttu jostain nuoruusvuosilta, mutta nykyinen Kir Royal (Lejay-Lagoute 80 g/l, Ranska, Oranssinpunainen;tuore. Tuoksu: raikkaan herukkainen. Maku: makea, hedelmäinen, pehmeän hapokas. 12,48 €/l) ei tunnu ihan tutulta. Ei edes broilerin kera. Korttihaille (hei, miten sen monikon voi sanoa?) tietysti illanvieton ohjeeksi voi antaa Kir-Canasta.
40. Kravattimies6.11.2003 klo 07:02
Kun nuorena eläkkeelle siirtyvältä lihamestarilta kysyttiin, miten hän oli tullut niin rikkaaksi, hän vastasi: "Raadoin!"
41. Kravattimies21.11.2003 klo 04:05
Lehdessä olleen artikkelin mukaan torakat elivät maapallolla jo ennen dinosauruksia. Laboratoriotutkimuksissa huomattiin, että 60 viikon ikäinen torakka ei enää ole niin ketterä kuin nuorempana, kompuroikin. Tästä tein sellaisen täysin epätieteellisen päätelmän, että viikko torakan elämässä vastaa vuotta ihmisen elämässä. Niin se aika rientää! Kuinka vanhoiksi eri eläimet elävät? Löysin tällaisen:

http://www.worldalmanacforkids.com/explore/animals 4.html

Eipä näy torakkaa eikä banaanikärpästäkään. Opossumi elää näköjään vuoden. On eri eläin kuin täkäläinen possum, joka on pienen kissan kokoinen. Ne juoksevat perätysten kaapelilla sähkötolppien väliä ja pitävät hauskaa vintillä.
42. MM21.11.2003 klo 06:33
Taidat asustella australiassa....
43. Heljä-Maija21.11.2003 klo 07:53
Ile, kävipä ohraisesti siellä yökerhossa mutta turhaan kirehdit ulos, olisithan voinut bongata uuden diskoperhosen.

Viitisen vuotta sitten Reposaaressa Sanaseppojen kesäpäivillä kerättiin yhdyssanoja, joiden jälkimmäinen osa oli eläin mutta jotka eivät olleet eläimiä. 600-700 saatiin kasaan.

Homma meni yön tunteina vähän överiksi ja listalta löytyi ties minkälaisia ötököitä ja elukoita kuten HUNNINKOLAAMA ja savolainen parasiitti ALAKULOINEN.
44. Kravattimies21.11.2003 klo 09:05
MM > kenguruko? > kukaan > ei > tiedä > sitä > vaikka > täällä > Ekin > kiusana > olen > loikkinut > huhtikuusta > asti > tykkään > piirrostyylistäsi > MM
45. iso S21.11.2003 klo 09:13
Just one question, Ken-guru. Onko sinulla puhtaita jauhoja pussissasi?
46. Kravattimies21.11.2003 klo 09:42
iso S, jauhoja pussissa? Ken-guru on pussieläin. Rehellinen olen, jos sitä tarkoitit. K-alun saanut on myös koala. Kuka se kolmas olikaan, se naurava lintu, ai niin, olisiko suomeksi kukaburra? Alkuaikoina kun reippaasti astelin helteessä eikä ketään muita ollut näköpiirissä, eipä tietenkään, koska aurinkoon menevät vain englantilaiset ja hullut koirat, niin yhtäkkiä jostain läheltä kuului valtava naurunremakka. Katselin ympärilleni. Kuka? Kuka per.. ei kun kukaburra. Silloin opin tuntemaan sen linnun.
47. Pena21.11.2003 klo 14:40
Eläimellinen yhdyssana: pytonkäärme!


"Pytonkäärme nielaisi naisen Bangladeshissa
---------------
Rangamati
STT, Reuters
---------------

Pytonkäärme tappoi ja puolittain nielaisi naisen Kaakkois-Bangladeshissa, poliisi kertoi perjantaina.
38-vuotias nainen oli keräämässä hedelmiä metsästä yhdessä ystävänsä kanssa, kun käärme hyökkäsi hänen kimppuunsa. Matelija ehti nielaista naisen vyötäröä myöden.
Myöhemmin kolmimetrinen pyton saatiin kiinni ja tapettiin, jolloin naisen ruumis saatiin takaisin."


Joskus olen nähnyt version 'python'. Kauhea tapaus, mutta onko oikein sanoa 'vyötäröä myöden'?
48. Titta21.11.2003 klo 14:42
Jos se oli niin gauhea dabaus, että judun girjoiddaja yriddi vähän behmendää...
49. iso S21.11.2003 klo 15:31
Gauhia Gäärme oli siis myöhemmin kolmimetrinen. Mikähän mahtoi olla pituus Nielemisvaiheessa? Ilmeisesti alle 2 metriä, kun koko nainen ei mahtunut. Olen kuullut, että legendat jättiläiskäärmeistä johtuvat nahkojen venyttämisestä parkitsemisvaiheessa vai mikä se kärmeksen nahan käsittelyprosessi on.
50. Marianna22.11.2003 klo 20:34
Yksi englanninkirjani (se ruotsalaisten tekemä) esittää, että isoimmat anakondat voivat kasvaa yli kuusimetrisiksi, painaa yli sata kiloa ja syödä yli 50-kiloisia eläimiä.

Miten muuten ihminen syö jos syö kuin lintu? Eikös silloin pitäisi syödä päivittän muutama kerta oman painonsa verran? Entä hevonen? Syö kuin hevonen? Kuinka monta kertaa oma painonsa? Päivittäin?
51. Timppa22.11.2003 klo 20:36
Hienoa Marianna! Löysit juuri tänne palstoille sopivia kysymyksiä! Nyt jäämme mielenkiinnolla odottamaan vastauksia verbaaliakrobaateilta...
52. Marianna22.11.2003 klo 20:47
Toinen mieltäni pitkää askaruttanut kysymys: mitä eroa on halolla ja auralla?
53. Jukkis22.11.2003 klo 21:00
Onhan niilla aika iso ero. Halkoja poltetaan uunissa, auralla muokataan peltoa tai siirretään lunta.
54. jupejus22.11.2003 klo 21:14
Marianne kysymyksen luulen olevan siinä mielessä mielenkiintoisen, että ei oikeastaan ole suurtakaan eroa halolla ja auralla. Mutta saman halon voi nähdä naapurikin, kun taas auran näkee jokainen itse.
55. jupejus22.11.2003 klo 21:22
Syömisen määrä ei suinkaan riipu syöjän koosta vaan syömämäärästä. Vaikka talvitiainen syö lähes koko ajan, jotta pysyisi lämpimänä, niin sen ruokamäärä kiloissa ei ole kovin suuri. Auringonkukansiemeniä hakiessa kaupasta ei tarvitse välttämättä hevosta. Eikä se enää laskelmallisesti kannattaisikaan, jos ei oteta eettisiä arvoja huomioon, sillä hevonen söisi kallista kauraa enemmän kauppareissulla kuin mitä auringonkukan simenet maksaisivat.

Ihmisen ei pitäisi syödä myöskään Huittisen miehen malliin, eli enemmän kuin tienaa, koska siinä saattaisi lopulta käydä ohrasesti. Kohtuus kaikessa vatsalaukku päivässä täyteen, se riittää oikein hyvin.
56. Marianna23.11.2003 klo 12:12
jupejus, tuo oli sanasepon vastaus. Esitäpä sana kysymys ohimennen portaissa peruskoulun luokanopettajalle ja jätä hänet miettimään, millaisen idiootin päässä halko ja aura voisivat mennä sekaisin;-)

Siitä käärmeestä muuten ... samaisen lähteen mukaan
käärmeet syövät harvoin, tarinan lemmikiboababy kaksi hiirtä kuukaudessa, ja jokin (jätti?) oli elänyt 500 vuorokautta yhdellä aterialla. Taitasi olla vaikea tappaa nälkään.
57. jupejus23.11.2003 klo 12:57
Varmasti on noin Marianna.
Vielä voisi sanoa vertaillen, että jos Matti ajaa autolla ja näkee halon ja jos kanssamatkustajana Maija näkee saman halon ja jos vielä molemmat näkevät toisenkin halon, niin se ei ole niin vaarallista, jos siihen ei Matti aja, mutta jos vastaan tulee aura ja Matti ja Maija, kumpainenkin, näkee saman auran, se ei ole vaarallista (jos siihen ei törmää), mutta jos Matti näkee toisenkin auran ja Maija ei, niin sanoisin, että Matin pitäisi luovuttaa autonajo Maijalle, jos hänellä on siihen oikeuttava lupa.
Joka tapauksessa on luultavaa teki miten tahansa, niin on odotettavissa päänsärkyä, ainakin Matille.

(paljon tuli jos-sanaa...)

Mutta sanopas Marianna, miten selität, jos saat palkkatilin ja naapurin rouva saa kaksi kertaa suuremman. Mutta kun menette ostoksille naapurin rouvan kanssa, niin sinulla onkin kaksi kertaa enemmän varaa ostaa kuin hänellä?
58. Marianna23.11.2003 klo 14:59
En ikinä oppinut tajuamaan suhteellisuuslaskua. Armahda filologiparkaa;-) ja lupaan olla kiusaamatta luokanopettajia toista kertaa!
59. jupejus23.11.2003 klo 23:57
Armahdanhan, jos minulta pyydät.
Kysymyksesihän hyvä, kysy lisää samanmoisia.

Pst... kuule, Marianna, kiusaa vaan luokanopettajia, kiusaavat nekin kaiket päivät oppilaita (sellainen mielikuva on jäänyt aivolohkooni, odotas.... juu, lokerosta n:o 2398,4/4. Sieltä löytyy muistikuva kouluajoilta, ja noin se on).

Suhteelliisuuslasku loppuu minunkin taidoillani tuohon, kun joku tienaa kuukaudessa sen, mitä joku koko vuodessa ja silti pitää kaupan lihatiskillä tarkoin laskea montako senttiä on kabanossi halvempi perjantaitarjouksessa.
60. Kravattimies30.7.2004 klo 07:27
Eläimellinen meno jatkuu.

Nyt eläin kääritään jollain sanalla.

VALAS + kuitit = kuiVALAStit
61. Matias-Myyrä30.7.2004 klo 09:56
ahma + kisu = kahmaisu
hai + varsin = varhaisin
halli + verotus = verohallitus
hanhi + limo = lihanhimo
kala + ruot = ruokalat
kala + taita = takalaita
kana + tapa = takanapa
kili + arina = arkiliina
kisu + tukka = tukisukka
laama + maaton = maalaamaton
lari + pisto = pilaristo
liro + tukko = tulirokko
maki + kimmat = kimakimmat
pyy + jäänti = jääpyynti
sika + sunnat = susikannat
tavi + tain = taitavin
teeri + just = justeerit
tikka + aisat = aistikkaat
täi + isyys = itäisyys
täi + päitset = päittäiset
uuhi + pomo = puuhiomo
vasa + laitama = laivasatama

(lintu + säänne? = säälintunne)
62. iso S10.8.2004 klo 18:52
Loman aikana kertyneet on nyt kahlattu läpi ja Matias-Myyrän suoritus oli mieleenpainuvin. Muihin iski ilmeisesti uskonpuute. Lisään listaa vaatimattomammilla. Näissä on monia ristikoista tuttuja fakkielukoita:

lari + pisto = pilaristo
jako + hako = hajakoko
kuha + lulu = lukuhalu
tari + risto = ritaristo

Kuha käy ytimeksi moneen lievästi keinotekoiseen sanaan. Sen avulla voi havainnollistaa mielenkiintoisen (?) ilmiön: jos ydinsanan ympärille kääräistään kaksitavuinen sana, jonka toinen tavu on sama kuin ydinsanan ensimmäinen tai ensimmäinen tavu on sama kuin ydinsanan toinen, niin käärinsana säilyy näkyvissä:

kuha + halu = hakuhalu
kuha + suku = sukuhaku
kuha + alku = alkuhaku

M-M:n listassa oli yksi tapaus missä kärekin oli eläin (ahma + kisu). Näitä lisää:

ara + katti = karaatti
kaka + tamariini = takakamariini (hyi, taivutus)
lori + tavi = talorivi

Voiko eläin niellä itsensä? Kyllä, ainakin kömpelösti. Helpoin on tietysti ai-ai, joka voi niellä itseään loputtomiin ja valitus vain lisääntyy. Muita:

mako + mako = mamakoko
pulu + pulu = pupululu
marsu + supi = marsupisu
pupu + pupu = puppupuu

Alkaa tulla lirauksia ja puppua, aika laittaa suppusuu!
63. Matias-Myyrä10.8.2004 klo 20:47
Pistetään vielä muutama lisää:

lori + tavi = talorivi
sipi + lanta = lasipinta
sipi + vetoisuus = vesipitoisuus
varis + portot = porvaristot
varis + turkit = turvariskit

Aiheen vierestä muita elukkasanaleikkejä:
peli-kaani
par-sakaali
krimi-naali
pii-sami
puu-massa
anu-saukko
siis-eli
vir-tapiiri
puh-veli
hai-kara

Mitä muita vastaavia elukkayhdyssanaleikkejä tulee mieleenne?
64. iso S10.8.2004 klo 23:04
Voi mua aasia, unohtui laittaa mukaan yksi autossa keksimäni kuntalaajennus:

aasi + eura = euraasia

Myyrä ansaitsisi oman sanansa, mutta on hankala elukka! Mitään ei tunnu syntyvän ilman lajimäärityksen täsmentämistä:

myyrä + maankolo = maamyyränkolo
myyrä + metsänpelko = metsämyyränpelko
myyrä + metsämäinen = metsämyyrämäinen

Pelkän myyrän upottaminen tuntuisi vaativan jonkinlaista yrähdystä tai myy-kirjaimen johdosta tyyliin: jos kreikkalainen isä-myy on papamyy, niin hänen rättinsä on

myyrä + papatti = papamyyrätti
65. Arska30.9.2004 klo 09:14
Jonkin sortin elukoita ne nämäkin:

Ellun kana (Cot cot bohemis)
On huoleton eläjä, joka kuuluu kantturakoipisten heimoon. Ei muni eikä kotkota. Suo lämpöä harakoillekin. Tavataan yleisesti miltei kaikkialla maailmassa.

Tipu (Curvi bikini)
Lajin tunnistaa sirosta ja viehkeästä olemuksesta sekä muodokkaista rinta- ja pyrstölihaksista. Tipun liikehdintä karistaa hiekat uupuneimmankin kukon silmistä.

Äimänkäki (Cuculus cummastus)
Laji, jolla on suuret silmät sekä suu, joka saattaa olla avoinna vielä pitkään ääntelyn jälkeen. Ääntelee hämmästyneesti vain yhden tavun: häh? ilman toistoja. (Turussa on tavattu äimänkäkiä, joiden vastausääntely on
selkeä kui?)

Viskisieppo (Ballandines culaus)
Kuuluu humalahakuisten heimoon. Syntynyt evoluution tuloksena kännikalasta. Saapunut Suomeen Pohjanmaan kautta. Ääntelee toistuvasti hik. On pontikan serkku.

WC-ankka (Toiletus putsaeus)
Ääntely matala ja pehmeä prrruuuthsjuumph.

Siipiveikko (Auervarae huijaeus)
On käkien etäinen sukulainen, selkärangattomien alalajeista
alhaisin. Vaeltelee toisinaan viskisieppoparvissa. Hämää lipevällä ääntelyllään erityisesti sellaisen naaraan, jolla on iso pesämuna.

Nostokurki (Vecotin rascas)
Se on lentokyvytön, onttoraajainen, hidasliikkeinen ja voimakas vaeltaja. Tarvitsee liikkumiseensa ulkopuolista ohjausta.

Uutisankka (Tavi paparazzi )
Laji kuuluu perättömien heimoon. Ääntely ja vaeltelu ennalta
arvaamatonta. Omaa haukan katseen, pöllön kuulon ja kanan muistin.
66. fd17.8.2007 klo 15:03
dsef
67. neitix17.8.2007 klo 18:08
Hih, yleensä olen hyvinkin harmistunut, kun ensin lueskelen vaikkapa vartin verran sinänsä mukavia juttuja, ja sitten huomaan, että ne ovat vuodelta 2003, mutta tällä kertaa en, sillä jutut olivat niin hauskoja. Kiitos vaan fd säikeen esille ottamisesta!
68. Ari17.8.2007 klo 18:38
Minä olen KISSAIHMINEN joka ei harrasta KOIRANKUJEita.
69. Juhani Heino17.8.2007 klo 18:51
Moni mies on vaimonsa ostosmatkalla KUORMAKAMELIna.
Artisteista taas usea on jäänyt PÄIVÄPERHOSEKSI.
70. tonimikael18.8.2007 klo 00:27
Vaan mikäs jarrueläin löytyykään koordinaatistosta?
71. KU18.8.2007 klo 01:05
Sehän on ABSKISSA!
72. PP28.7.2009 klo 13:15
Hei, missä luuraa PAAKARIAPINA?
73. juhannusviesti kuului näin28.7.2009 klo 16:49
Juhannuksen suosituimmat koirarodut: mäyräkoira, kääpiöpilsneri, lapinkullannoutaja, suursnapseri, pullodoggi, Jackdanielsinterrieri, karjalankarhukoira, vehnäolutterrieri, trendisetteri ja siperianwhisky.

Juhannuksen koiraharrastus myös johtaa hankkimaan vinttipimeenä-koiran ja suomenajokielto-koiran. Jotkut saattavat tuntea myös selvinpäinseisojan, vaikka se onkin Suomessa melko harvinainen rotu.
74. Juhani Heino28.7.2009 klo 18:46
Hauskoja koiria. Lisätään vielä maltaankoira ja bisse frisé.

Autoilijat ovat pitkään kertoneet että he ovat valtion LYPSYLEHMIÄ. Verottaja on aina TIKKANA tai HERHILÄISENÄ kimpussa, mutta kun ne eivät ole yhdyssanoja, todetaan että se on sitten PERSKÄRPÄNEN.
75. Satu28.7.2009 klo 18:48
Hyviä noi 2 viimeistä viestiä:)
76. Eki7.8.2009 klo 13:52
Paakariapina löytyy nyt sitten Googlella.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *