KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKOT VOISIVAT SIVISTÄÄ LAAJEMMINKIN

1796. Ristikot voisivat sivistää laajemminkin

Eki23.7.2005 klo 21:12
Monissa ristikoissa vihjeet ovat kovin lyhyeksi supistettuja. LEON > URIS ja URIS > LEON. Innokkaat ratkojat oppivat kyllä muistamaan, mikä vastaa mitäkin sanaa, mutta useampi ihminen on minultakin kysynyt, mitä ne LEON ja URIS oikein tarkoittavat? Titteli jo auttaisi asiaa ja usein se mahtuisi.

Laatimuksien mahdollisimman rikas kirjaimisto ja sanasto tietysti edesauttavat samaa asiaa. Mitä vähemmän toistoa, sen parempi.

Sivistystä ovat toki ne fakkisanatkin (ristikkoon helposti ujuttautuvat helppokirjaimiset sanat, joihin ei normaalielämässä juuri törmää), mutta usein toistuvina sivistysvaikutus vähenee.

Sivistys ei ole elitististä vaan elämää rikastuttavaa.

Parhaat ristikot ovat jatkuvasti lisää sivistäviä, viihdyttävyyttä unohtamatta.
2. V-R23.7.2005 klo 23:57
Leon Uris oli kirjailija, joka kirjoitti menestysteoksen juutalaisten paluumuutosta takaisin Palestiinaan.
Tätä en luntannut netistä.
Spektaakkelielokuvakin aiheen ympäriltä on tehty.
Luultavasti olen lukenut kirjan, mutta en muista sen nimeä.
Tapio Rautavaara esitti tunnuslaulun suomeksi.

Nyt tuli mieleen! Exodus.
Olikohan ensimmäinen Mooseksen kirja sen niminen.
3. tonimikael24.7.2005 klo 00:07
Exodus on Toinen Mooseksen kirja.
Ensimmäinen on Genesis.
4. V-R24.7.2005 klo 00:13
Hyvä tonimikael oikaisusta.
En jaksanut raahautua kirjahyllylle asti.
5. JTak24.7.2005 klo 00:20
Leon Uris on kirjoittanut muitakin hyviä kirjoja kuin Exodus. Suosittelen lukemaan.
6. Timppa24.7.2005 klo 00:32
Uris on kirjoittanut paljon hienoja PAKSUJA teoksia, mutta kotimaisuutta suosien ehdotan luettavaksi Waltarin PAKSUJA teoksia. No, toki ohuemmatkin on lukemisen arvoisia. Ai jaa, nyt eksyttiin/eksyin taas aiheesta...;)
7. Eki24.7.2005 klo 01:08
Kirjallisuuden osalta ristikot näyttävät tehneen sivistystyötä, ja hyvä niin.
8. Timppa24.7.2005 klo 01:19
Sen verran olen Ekin kanssa eri mieltä, että kirjallisuussivistys ei tule siitä, että tietää kirjailijat teoksineen. Se on tietysti yleissivistystä, mutta vasta lukemalla pääsee uppoutumaan moisen taiteenlajin salaisuuksiin. Tai enhän minä oikeastaan ollutkaan eri mieltä, sivistys, vaikka vaatimatonkin, kunniaan...:)
9. Eki24.7.2005 klo 01:35
Ristikot innostavat tutkimaan esim. Leon Urisin teoksia ja jopa lukemaan niitä?
10. Timppa24.7.2005 klo 01:46
Esim. Exodus ja Hadzi on hienoja kirjallisia teoksia.:) Kuitenkin suosittelen Waltaria: Sinuhe; tottakai, mutta myös Mikael Hakim, Mikael Karvajalka, Johannes Angelos, Nuori Johannes jne.

Niin, onko se 'Urisin' vai 'Uriksen'? Minä kun en paljon ymmärrä näistä vieraiden nimien taivutuksesta. Siis esimerkiksi vihjeenä, kumpi on oikein mikäli tarkoitetaan vaikka Exodusta?

Nyt kun kirjallisuuteen on päästy, niin lukekaapa Jarkko Laineen varhaisempia teoksia...:)
11. tonimikael24.7.2005 klo 16:23
Onko URIS-sanan partitiivi URISTA? Jos on, niin sanalle EXODUS vihjeeksi URISTA. :)
12. Eki24.7.2005 klo 16:27
Käytin sitä aikoinaan, mutta sitten tajusin, että se on oikeastaan väärin eli URISIA sen pitäisi olla. Kukaan ei kyllä valittanut, päinvastoin. Silloin LEONIA oli vielä pankki.
13. Libero24.7.2005 klo 16:55
Kumpi kahdesta vaihtoehdosta sitten on oikein, kun kyse on Sanaris-yhtiön ja jupejus-nimimerkin genetiivimuodosta? Olen yrittänyt lukemalla bongata oikeat muodot, mutten ole onnistunut. Taivutan luontaisesti Sanariksen ja jupejuksen, mutta mitä te itse käytätte?
14. Eki24.7.2005 klo 16:56
Sanariksen yleensä sanotaan, vaikka kieliopillisesti se on väärin, mutta se on ikäänkuin suomalaistettu.
15. Timppa24.7.2005 klo 17:02
Jupejussin...:)
16. kp24.7.2005 klo 18:21
Jupejusin.
Ei jussia saa tekemälläkään.
17. kp24.7.2005 klo 18:31
Tiedättekö mitä tarkoittaa
haamottaa?
Siinäpä hyvä ja mainio sana ristikkoon.
18. ö24.7.2005 klo 18:37
En tunne, mutta löysin sen Nykäsestä.
Olen samaa mieltä kp:n kanssa. Harvinaiset suomen kielen sanat ja sivistyssanat sopivat ristikkoihin, koska ne laajentavat sanavarastoa.
19. kp24.7.2005 klo 18:49
ö
Miten osaakin olla "samalla taajuudella".
... laajentavat sanavarastoa.

Kun anteeksi vaan "orpojen tekijät" tietoisesti karsivat.
-Kyllä teillekin jonakin päivänä "rangaistus" tulee tuosta
"heitteillejätöstä"? Vilkuilkaa vaan olan ylitse.


Jupejusin kommentti alkaa:

"Jos jokin harvinainen mönkiäinen on katoamassa metsässä, niin sen suojelemiseksi käynnistetään mittavat voimat.
Samoin voisi kuvitetalla sanoista. Jokainen sana on luotu tarkoitukseen ilmaisemaan jotain. Jokaisella sanalla on syntyvaiheensa, merkityksensä ja tarkoituksensa".
20. JTak24.7.2005 klo 18:57
Sanojen säilymisen vaalimisella ei kai ole mitään yhteyttä kp:n ristikoihin? Muuten käytössä olisi muitakin harvinaisia sanoja kuin ATTA.
21. kp24.7.2005 klo 19:00
Pelastit itsesi, kun panit lauseen jälkeen kysymysmerkin.
-Ja sitä pikkuisesta jonkun on sentään pidettävä huolta.
22. JTak24.7.2005 klo 19:26
Attaan ja muihin ulkomaalaisiin sanoihin ja erisnimiin eivät siis päde "säilytyssäännöt"?
23. Libero24.7.2005 klo 22:29
ö 24.7.2005 klo 18.37:
"Harvinaiset suomen kielen sanat ja sivistyssanat sopivat ristikkoihin, koska ne laajentavat sanavarastoa."

Kirjoitat olevasi tässä samaa mieltä kp:n kanssa. Hitsi, nyt tuli ongelmatiikkatilanne. Voisin käsi sydämellä sanoa olevani kanssasi samaa mieltä. Esimerkiksi aatra on vanha, sivistävä ristikkosana, joka on Suomen maataloudessa täsmällisesti tarkoittanut työvälinettä. Kunhan aatra ei esiinny joka toisessa ristikossa, se tuskin vie yöunia.

Kp:n kanssa olen eri mieltä, koska hänen laajaan sana- ja kivivarastoonsa tuntuvat kuuluvan KAIKKI sanat. Tästä sekamelskasta voi nähdä vain ja ainoastaan painajaisia, sekä valveilla että untenmailla.
24. Libero25.7.2005 klo 13:42
Timppa 24.7.2005 klo 1.46:
"Kuitenkin suosittelen Waltaria - -."

Teemu Pallonen sivisti minua Iltiksen uusimmassa pehmiksessä (vai kuuluisiko kirjoittaa Pehmis ja Kovis?) erään kirjailijan tuotannolla. Pari teosta oli nimeltä tuttua, mutta vasta toista yritän lukea. Luulen, ettei tule uutta suosikkia, mutta tiedän vasta luettuani.

Senkin uhalla, että eksytän sinut, Timppa, puhumaan tässä säikeessä "asian vierestä", niin tahdon tietää, miksi suosittelet Waltaria? (Onhan sentään Kaptah aina joskus ristikoissa, joten täyttä ristikkoasiaa tämä on.)
25. Antti Skyttä3.8.2005 klo 14:52
Teemun puheena ollut Pehmis käsitteli Ilkka Remeksen tuotantoa.

Kun noita vastaussanoja ja niiden kirjainmääriä tutkaili, löysin aika mielenkiintoisen kuvion.

Seuraavassa ovat ilmestymisjärjestyksessä Remeksen (aikuisille tarkoitettujen) kirjojen nimet ja nimen jäljessä suluissa nimen kirjainten määrä.

1. Pääkallokehrääjä (16)
2. Karjalan lunnaat (15)
3. Pedon syleily (12)
4. Ruttokellot (11)
5. Uhrilento (9)
6. Itäveri (7)
7. Ikiyö (5)
8. Hiroshiman portti (16)

Montakohan kirjainta on seuraavan Remes- kirjan nimessä?
26. Esko Kalervo3.8.2005 klo 15:33
Säikeen avausteksti ja myös jatkokirjoitelmat saivat miettimään omaa rajaustani sivistävyydestä. Kyllä ristikko voi sivistää – totta kai.
Voi myös turhauttaa: plääh, ei olis löytynyt, vaika olisin ollut "sivistynytkin".

Sivistäsen puolelle luokitan mm:
- Sinuhen palvelija
- Tarzanin puoliso ja
- Joki Lontoossa
- EU:n komission puheenjohtaja
- Suomen ulkoministeri
- Norjan valtiomuoto
-tyyppiset yleistiedon ja hyödyllisen piiriin kuuluvat sanat.

Hyödyttömiä ja siten turhauttavia taas ovat esim.
- muinaistermit, joita kukaan ei enää käytä, tietämisestä ei ole iloa eikä hyötyä
- maantiedon, politiikan, yms hyödytön periferiatieto tyyliin, USA:n 11 presidentti, Intian pohjoisin kylä, syntyi Kuala Lumpurissa 12.3.1922 (vastaus esim. Luapu Kumlake).
27. hv3.8.2005 klo 15:38
Antti S:lle: 16 kirjainta = Nimessä ja veressä, ilmestyy syksyllä
28. Esko Kalervo3.8.2005 klo 15:41
Joku vois ehdottaa vedonlyöntiä,että se tullaan kirjoittamaan: Nimessä & veressä.
29. hv3.8.2005 klo 15:46
...ei ehkä kuitenkaan ; )
30. Matti8.8.2005 klo 18:02
Uris, Urisin, Remes, Remeksen,Vares, Vareksen, Sanaris, Sanarisin ...

Olen luovuttanut jo aikapäiviä sitten.

Helmi, Helmin, helmi, helmen?
Helmenkalastaja, Helmenkalastajan :-)
31. Timppa8.8.2005 klo 23:40
Matti> Näistähän täällä palstoilla yritetään saada joku tolkku, tai sitten ei...;)
32. matts10.8.2005 klo 15:08
Vaatimaton yleistietotasoni on varmaan syynä siihen, etten kovin nopeasti saa Koviksia valmiiksi, mutta kyllähän niiden(kin) osalta on sanottava, että usein vastaussanat ovat Pehmiksen/Keskiksen luokkaa ja vaikeus tehdään vaikeilla, joskus lähes ymmärryksen yli käyvillä, vihjeillä. No - tämä on kaikkien tiedossa - mutta siis - Koviksiin kaipaan oivalluksen antamia, laajan yleistiedon hallitsevan, ratkaistavissa olevia vihjeitä vaikka siinä sitten helposti käy niin, että vihjeestä suoraan pääsee vaikkapa googlella vastaukseen. Tässä varmaan syy omituisten vihjeiden lisääntymiseen.
33. Hui_hai10.8.2005 klo 16:16
Minä en käytä Googlea [juuri] koskaan ensisijaisena tiedonhakukanavana. Sieltä puuttuu täysin tiedon luotettavuuden ja relevanssin arviointi. Kaikki tieto viranomaistiedotuksista tahalliseen harhaanjohtamiseen on samoilla sivuilla. Jos luotettavaa tietoa haluaa on tiedettävä mikä on kunkin instanssin kotisivu. www.kela.fi etc. Jaa, että jos ei tiedä, mutta löytää pitää? Gooleko antaa luotettavan tuloksen? Kokeilkaas hakea vaikka WHITE HOUSE ja katsokaa miten luotettavia tietoja löytyy, jos ei ole tarkkana...
34. Eki25.8.2005 klo 12:01
Sivistystä vaativista vihjeistä tulee mieleen Viitamäen klassikkovihje. Tuskin sitä uudelleen kannattaa käyttää, koska se on jäänyt monen mieleen, joten sen voi täällä paljastaa. Ehkä tästä on ollut puhe jo aiemminkin.

OHJANNUT RANIN, viisi kirjainta

Hetkinen, siis onko heistä Matti ohjannut jotain vai olisiko äiti Saara sittenkin? Onko joku Matin pojista kunnostautunut ohjaajana.

Noin velloi ratkojan mieli. Siihen tuppaa kuitenkin sana AKIRA.

Niinpä. Kyllähän minä tiedän, että Akira Kurosawalla on elokuva Ran. Eipä vain ajatus kulkenut sinne suuntaan. Laatijalle piste.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *