KESKUSTELUT > RISTIKOT > LIIAN LÄHELLÄ?

1774. Liian lähellä?

Eki18.7.2005 klo 10:09
Olen tässä ratkoskellut eri julkaisujen ristikoita ja erinäisiä ajatuksia on herännyt. Tässä yksi keskustelunaihe lisää (OITA/IATA oli jo niitä peruja).

Minua ainakin ärsyttää, jos vihje on liian lähellä ratkaisusanaa.

Hesarista tuttuja ovat. mm. AVAL ja AVAALI tai TANU ja TANO.

Mitä pännivää otsikkoon liittyvää löytyi muualta?

Voiko edes visaisehko sana perustella sen, että TELAAMISTA on TELAUS?

Visaisuudesta ei varmasti ole kysymys, jos AASIAN NEIDOT on AASIATTARET.

Jos piirtäjä on laatinut kuvaan kuplan, se vaatii tarkkuutta, ettei siinä ole vaikka "Olen tässä telaamassa" ja vastaus jälleen TELAUS.

Minusta laatijan/piirtäjän pitää löytää vihje, jossa ei lähes suoraan kerrota ratkaisusanaakin.
2. Titta18.7.2005 klo 10:34
Samaa mieltä.

Tuota olen itsekin tässä manaillut... Erehdyin nääs ostamaan yhden niistä ristikkolehdistä, joita ratkoskelin aloitellessani tätä orjuuttavaa harrastusta. Pitäisi kai vaan pysyä samoissa hyviksi havaituissa lehdissä, ei se ruoho ole sen vihreämpää toisen firman lehdissä.
3. iso S18.7.2005 klo 10:41
Kyllä niissä "kaimavihjeissä" tulee sellainen lässähdyksen tunne. Ihan kuin yrittäisi hypätä parin metrin korkeudessa olevan riman yli ja sitten huomaisikin että kuviteltu rima on vain joku heijastus silmässä ja oikeasti rima lojuu maassa.

Usein kysymyksessä lienee juuri tarkkuuden puute. Sen seurauksena vihje voi olla täsmälleen sama kuin ratkaisusana. Itse kuvittavalle laatijalle (tai kuvittajalle luonnosta tekevälle) voi käydä niin että ajattelee ensin ratkaisusanalle synonyymin ja sitten tulee tälle mieleen "parempi" synonyymi joka olikin se ratkaisu ja näin ollen tuoreessa muistissa. Kuvittaja voi tehdä vastaavan mokan, jos katselee vain vihje-ehdotuksia eikä vertaa niitä ratkaisuun. Jos asianomainen kävisi valmiiksi vihjeitetyn ristikon vielä kerran läpi verraten vihjeitä ratkaisuun niin näiden pitäisi jäädä kiinni.

Surkeampaa on se jos kyseessä on tahallinen teko: laatijan mielestä siinä ei ole mitään negatiivista jos vihje ja ratkaisu eroavat toisistaan vain kirjaimella tai parilla tai jos ratkaisusana esiintyy sellaisenaan tai vähän taivutettuna vihjelauseessa (yleensä pääkuvassa). Jälkimmäistä ajatusta varsinkin tuntuu olevan olemassa.

Hesarissa on tullut noita edellisiä (ei pääkuvaan liittyviä) vastaan ihan viime aikoina, joko itse lehdessä (perjantain) tai liitteissä. Silti en muista suoralta kädeltä esimerkkejä, ja joku tapaus on niin tuorekin että on ratkaisuaikaa jäljellä eikä sellaisia passaa mainita. Tuo aval - avaali ainakin tuntuu siltä, että siihen olen törmännyt useamminkin kuin kerran.
4. ö18.7.2005 klo 10:46
Olen samaa mieltä. Mitä mieltä muuten olisitte vihjeestä
TIUKEA -> TUIKEA?
5. Eki18.7.2005 klo 10:50
Tämä on hienovarainen taitolaji, joissa tiukea/tuikea oikeassa paikassa voi olla mukavakin.

Muuten, lastenristikoissa on usein tällaista AVAUS > AVAAMINEN tai toisin päin. Ei se minusta oikein kuulu sinne, ellei kyseessä ole vaikea verbi ja silloinkaan se ei enää sitten sovi sinne, koska lapsi ei tiedä sanan merkitystä lainkaan.
6. iso S18.7.2005 klo 10:54
Lastenristikot on niin vaikea taitolaji että sellaisia ei saisi tehdä ollenkaan jos ei ole niitä ennen tehnyt :)
7. Titta18.7.2005 klo 11:05
Ihan turha selittää, että samankaltaisuus olisi mikään vahinko, varsinkaan eräässä nimeltämainitsemattomassa lehdessä. Moinen ärsyttävyys kun toistuu ristikosta toiseen, välillä jopa useasti saman ristikon sisällä. Pitäisi oikeastaan tehdä lista niistä kaikista ja lähettää vähän palautetta... siinä minä osaan olla raivostuttavan perusteellinen kun sille päälle satun.
8. iso S18.7.2005 klo 11:33
Yksittäinen tapaus silloin tällöin voi olla vahinko. Vahinkojen runsaus on törkeää huolimattomuutta. Ylenpalttinen virheiden määrä paljastaa laatijan ja julkaisijan mielipiteen olevan sellainen että käytetty tyyli on oikea.

Titta, suosittelen lämpimästi että annat palaa. Asiallinen, vaikka jyrkkäkin palaute saattaa saada ihmeitä aikaan. Tosin ei kannata pidätellä hengitystään tuloksia odotellessa. Jos mitään kritiikkiä ei tule niin julkaisija luulee kaiken olevan hyvin. Kassalla ei ehkä kauheasti kilise, kun laatutietoiset ratkojat eivät erhdy toista kertaa. Aina löytyykuitenkin uusia hyväuskoisia aloittelijoita ja ratkojien tuttavia mitkä pitävät noitakin lehtiä hengissä.

Ei kun juu, anna olla. Julkaisijahan saattaa ottaa onkeensa ja parantaa tuotettaan. Se lisää myyntiä ja silloin se on meidän lehdiltä pois. Päätoimittaja joutuu teroittamaan veitsensä että pystyy leikkaamaan siivun minunkin palkkioistani (tylsemmällä terällä menee kaikki kerralla).
9. iso S18.7.2005 klo 14:41
Eki 18.7.2005 klo 10:50

"Tämä on hienovarainen taitolaji, joissa tiukea/tuikea oikeassa paikassa voi olla mukavakin."

On olemassa kikkavihjeiden luokka missä ratkaisusanan kuuluukin olla mukana vihjeessä: kätkö.

Hienovaraisen kaupunki -> ...... (6)
tai Hienovaraisen fillari -> ...... (sama vastaus)
10. Eki18.7.2005 klo 14:43
Enovar? Novara? Ovarai?
11. iso S18.7.2005 klo 15:06
Kultainen keskitie eli Novara. Muinaisten roomalaisten perustama, nykyisin reilut 100 000 asukasta. 50 km Milanosta luoteeseen. Historia tuntee kaksi Novaran taistelua.

Googlen mukaan myös pyörämerkki, ei välttämättä tuoda Suomeen.

NovaraBike.comWe think Novara bikes rule. But don't just take our word for it. ... Interested in seeing Novara bikes in person?
www.rei.com/rei/gearshop/novara/
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *