KESKUSTELUT > RISTIKOT > HELPOTTAMAAN RATKOJAN VALINTAA

1746. Helpottamaan ratkojan valintaa

Eki11.7.2005 klo 10:50
Kun ratkoja on löytänyt suosikkinsa lehdistä ja/tai laatijoista/piirtäjistä, on kaikki jo kohtuullisen hyvin.

Miten uusi ratkoja tai ensimmäistä ristikkolehteään ostava löytää mieleisensä?

Kaikki ristikkolehdet huutavat suunnilleen samoja adjektiiveja ja argumentteja. Ratkoja voi napata lehden ostoskoriin millä tahansa (väärilläkin) perusteilla.

Ristikkolehdissä on paljon (hyviäkin) laatijoita, joihin useimmat ratkojat eivät ole muualla törmänneet.

Olisiko mitenkään mahdollista sopia ymmärrettävät termit, joilla lehtiä mainostettaisiin niin, että ratkojan valinta olisi helpompi?

Tosin on niin, että useimmissa ristikkolehdissä on monenlaisia laatijoita ja yhteistä linjaa ei ehkä ratkojan kannalta löydy. Riittääkö ratkojalle, että lehti ilmoittaa päämääränsä ja laatijoille annetut puitteet? Jos riittää, silloin niistä on pitänyt myös pitää tiukasti kiinni. Mutta sanovatko sellaiset asiat ratkojalle mitään? Vain lopputuloshan on ristikossa kai tärkeä.

Onko aikakauslehdellä juuri koskaan taitoa tai järkeä mainostaa, millainen ristikko sillä on?
2. kp11.7.2005 klo 11:17
Eipä ole mielestäni mitään keinoa laatijalla eikä (aikakaus)-
lehdellä ole helpottaa ratkojan valintaa. (Perustuu ihan
makuasiaan). Ratkojan on vain itse kuljettava tämä tie etsien
mieleisensä ristikko/laatija. -Sitten kun löytyy, niin ei laatijan
tuotanto niin radikaalisti muutu kesken kaiken, etteikö hän
ole löytänyt "loppu elämäkseen" oman ristikon.
-Ellei iän myötä sitten tule toisiin aatoksiin.
-Sitten on vain kuljettava tuo tie uudestaan.

"Onko aikakauslehdellä juuri koskaan taitoa tai järkeä mainostaa, millainen ristikko sillä on"? - Vastaus ei.
3. Eki11.7.2005 klo 11:32
Tässäkin tullaan siihen tilanteeseen, että toisten laatijoiden tuotanto on keskenään samanlaisempaa kuin toisten. Tai verrattuna muihin ristikoihin.

Mutta myös osa ratkojista haluaa ratkoa sitä samaa ja osa vaihtelevaa materiaalia.

Itse en yritä miellyttää yhtä ratkojaa joka ristikollani (eikä Sanaris-tuotantokaan siihen pyri) vaan tehdä lehteen aina sellaisen ristikon, jonka uskon miellyttävän juuri sen lehden ratkojapiiriä. Jos lehdessä julkaistaan paljon ristikoita, silloin voi yrittää miellyttää myös pienryhmiä.

Se suuri ongelma (on oltu eri mieltäkin täällä siitä) useimpien mielestä on minusta ollut, että jos ratkoja nappaa "väärän" lehden (ei käy makuun) ja tekee liian pitkälle menevät johtopäätökset muistakin lehdistä/ristikoista, ala on menettänyt potentiaalisen harrastajan.

Useimmilla ratkojilla lienee monia suosikkilaatijoita tai ainakin sellaisia, joiden ristikoita mieluusti ratkovat. Joku toki voi olla ykkössuosikki.

Menevätkö nämä kp:n ja meikäläisen keskusteluiksi??? Tylsää.
4. jupejus11.7.2005 klo 11:48
Jos ristikkolehden ostaja menee lehtihyllyn viidakkoon valitsemaan lehteä, niin ensivaikutelma on täydellinen kaaos, jos ei teidä yhtään mitä etsii.

Tuolloin astuvat markkinatalouden kuviot mukaan, että se houkuttelevimman ja kenteis parhaimman väripainon omaava ristikko näpätään mukaan. Harvalla on aikaa alkaa selailla tai tutkia vähäsimmässäkään määrin lehden sisältöä.

Jos ostaa kelvottoman lehden, harrastus voi jäädä siihen tai kokeilee toista lehteä. Voihan ostaja saada ensiotollakin mieleisen lehden, joka useimmiten jää sitten suosikkilehdeksikin.

Millä erottua lehtihyllystä edukseen? Tuo on se kysymys, joka ratkaiseen. Miten elokaunokki erottuu viljapellosta?
Vai saako ostaja kouraan hukkakauraa?

Tuota ongelmaahan ei ole lehtien vakiotilaajille. He ovat jo tienneet mitä haluavat. Kansikuva ei heille merkitse mitään. Tuntuukin, että ristikkolehtien pitäisi keskittää kansikuvansa ainoastaan irtolehtien ostajia varten. Luoden kuva lehden imagosta.

Entä tavalliset lehdet? Harvoinpa on aikakausilehden lööpissä sanaristikkoa.
5. iso S11.7.2005 klo 12:00
Ensimmäistä ristikkolehteään ostava voi saada vinkkejä kokeneemmalta kaverilta. Muussa tapauksessa tulee todennäköisesti valituksi koreimman näköinen niistä minkä kannessa lukee "helpot". Mahdollisen pettymyksen sattuessa harrastus voi tyssätä kokonaan tai muutamiksi vuosiksi. Sitkeämmät kokeilevat uudelleen jonkin muun lehden kanssa. Harrastuksella tarkoitan tässä tapauksessa ristikkolehtien ostamista. Kiinnostus on luultavasti herännyt aikakaus- tai sanomalehtien ristikoista ja niiden kokeilu luultavasti jatkuu, kun ne tulevat muun sisällön kylkiäisenä.

Yhteisiin mainostusperusteisiin en usko, paitsi siihen että jokainen haluaa antaa ymmärtää olevansa paras.

Aikakauslehti mainostamassa ristikkoa? Ei tunnu tutulta. Katsotaanpa esimerkkitapaus, mikä on sattuneesta syystä käden ulottuvilla: Kodin Kuvalehti numero 13/2005. Kannessa on vetäisty osittain lehden nimen päälle isolla "kotiextra". Kannessa mainostetaan sisällöstä mm. saariston herkkuja ja asuntomessuja. Ei mitään mainintaa ristikosta.

No, sisällysluettelostahan selviää, onko ristikkoa ja missä se luuraa? Eipä taida olla, ei ainakaan mainita. Viimeisenä luettelossa on "Sinun sivusi 117-138". Sivulla 117 (jolla ei ole sivunumeroa, kuten ei edeltävillä mainossivuillakaan, 112-116) on uusi sisällysluettelo ja siitä selviää, että sivulla 127 on Ristikko. Kätevää ja ratkojaystävällistä!

No, ratkovat lehden vakioasiakkaat tietävät neuvomattakin mistä se lehden tärkein osa löytyy.
6. Eki11.7.2005 klo 12:02
Yhä useammin kannessa mainitaan ristikko, varsinkin tavallista suurempi, vaikkapa uusimmassa Yhteishyvässä kannessa päällä isoimpana:

Tuplaristikko!
7. Seija11.7.2005 klo 12:38
Yhteishyvän lukijat taitavat olla osuuskauppaväkeä, joten maininta ristikosta tuskin lisää lehden levikkiä? Onkohan ulkoasusta vastaava henkilö ristikkoharrastaja? ;)

Mitä taas tulee aikakauslehtiin, niin enpä usko kovinkaan monen valitsevan hyllystä sellaista ristikon perusteella. Lehdet ovat jo sen verran hintaviakin, että ristikkolehti sieltä hyllystä mukaan tarttuu, jos ristikoita haluaa ratkoa ja muut lehdet valitaan muun sisällön perusteella.
8. tonimikael11.7.2005 klo 12:45
Muutamia vuosia sitten minä ostin ensimmäisen ristikkolehteni. Vai pitäisikö sanoa -kirjan..? Siinä oli sata ristikkoa. Ratkoinkohan yhtään loppuun asti. Olivat epämiellyttävän näköisiä ja tiedottomalle aivan liian mahdottomia.

Iltasanomien koviksia sitten joskus kokeilin ja eihän niistä suurimmalta osaltaan tullut mitään. Mutta innostivat tosissaan kokeilemaan! Sitten kuitenkin vuonna 1998(?) ostin seuraavan ristikkolehteni. Tavoite oli löytää vaikeita ristikoita. Silloin minulla onnisti! Löysin Punaisen Pelikaanin! Ja se oli menoa sitten se. Viitamäki oli silloin aivan käsittämätön, mutta kyllähän nuo nykyään ajan ja vaimon avun kanssa yleensä ratkeavat.

Mutta mikä sai minut valitsemaan Punaisen Pelikaanin? Juurihan minä sanoin! Etsin visaisia ristikoita. Ja ensimmäinen (ainoa?), jonka hyllyssä näin oli tuo em. ristikkolehti. Tykkäsin siitä, että ulkoasu oli selkeä, värikäs ja ristikot sisälläkin osoittautuivat kivoiksi katsella. Ja vielä olivat laatutyöllä tehtyjä. Kiitos teille Pelikaanilaatijat ja Eki! (Minä en tuossa siis kiittänyt nykyisiä pelikaanilaatijoita. ;))
9. Eki11.7.2005 klo 12:52
Enpä usko, että edes valtaosa ostaa ristikkolehteä vaan vaikka mieluummin suht mielenkiinnottomankin lehden, jossa on ristikko, kun "saahan siinä muutakin sivussa".

Itse innostuin ristikkolehtiin vasta, kun serkkuni jätti vähän ratkotun lehden (Puumerkkieskon uudet ruudukot) meille kotiin lähtiessään. Sen jälkeen ostin melkein kaikki (ei ollut 60-70-luvun alussa näin kauheasti valinnanvaraa).

En osannut niin kauheasti laatua erotella, vaikka itsekin jo laatimisharjoituksia suoritin.

Tuo Puumerkkiesko oli siitä erikoinen lehti, että sen laatijan ristikoita ei muualta löytynyt. Sitten siinä yhtäkkiä vaihtui tekijä kokonaan ja siitä tuli ihan toisenlainen lehti.

Sama tapahtui Aurinko-ristikoille vajaa vuosi sitten.
10. Ritu11.7.2005 klo 12:55
Joskus vuosia sitten myin sivutöikseni aikakauslehtiä. Jos lehti oli asiakkaalle vähänkin oudompi, yleisin kysymys oli, onko siinä sanaristikkoa.
Nykyisin kun itselleni tulee lehtimyyjiltä puheluita, huomioni on kiinnitynyt siihen, että lehdestä kertoessaan aika moni mainitsee, että siinä on ristikko, vaikkei sitä itse edes kysy.
Saattaahan olla, että ristikkovastauksia käytetään arvontojen jälkeen suoramarkkinoinnissa, mene ja tiedä.
Monet halusivat nimenomaan, että lehdestä löytyy tv-ohjelmatiedot ja sanaristikko muun lukemisen ohella.
Ehkä se ristikko voi olla sellainen pieni lisämyyntikikka, joka tepsii osaan lukijakuntaa.
11. KP11.7.2005 klo 14:17
Entä jos sen värittää punaiseksi.
Luin jostain, että se on jonkun tulipunamuurahaisen
suku.
12. kp11.7.2005 klo 14:22
Tuo äskeinen kommentti piti olla ihan toisessa säikeessä.
- Tuossa piirtäjä sikeessä.
oo moilasena hämmästelen lapsusta.
13. Eki11.7.2005 klo 14:23
En suosittele värittämään SITÄ punaiseksi.

No joo, olit väärässä s(ä)ikeessä ;)
14. Libero11.7.2005 klo 21:05
kp 11.7.2005 klo 11.17:
Ratkojan on vain itse kuljettava tämä tie etsien mieleisensä ristikko/laatija.

Eki: 11.7.2005 klo 11.32:
Itse en yritä miellyttää yhtä ratkojaa joka ristikollani - -.

On suurenmoista, kun teitä laatijoita on monta. Tuo kp:n maalaama visio vaikuttaa itsestäni kauhistuttavalta. Vaikka olen asunut saman katon alla varsin kauan yhden ja saman kumppanin kera, niin en pysty kuvittelemaan, että olisin solminut pitkäaikaisen ratkontasuhteen vain YHTEEN mieleiseeni laatijaan.

Onneksi myös meitä ratkojia on monta. Aavistelen, että kp on tuttu ja turvallinen risikonlaatija niille ihmisille, joille merkitsee erityisen paljon se, että ristikot ovat vuosikymmenestä toiseen tuttuja ja turvallisia: "On tässä maailmassa sentään joku tolkku!"

On luojan lykky, että on olemassa Eki ja muita hänen hengenheimolaisiaan, jotka pitävät ratkojaa pinteessä. Kun piuhat alkavat kärytä, niitä on hyvä jäähdytellä jonkun toisen laatijan ristikoilla tai - jos sielu sietää - saman laatijan helpommilla.

Uskon, että puskaradio ainakin jossain määrin opastaa uusia harrastajia ristikkolehden vaikeassa valinnassa. Huomasin eilen, että tytär ja vävy olivat hankkineet yhden suosimistani lehdistä. Itse olen etsinyt ja löytänyt hyviä lehtiä enimmäkseen yrittämällä ja erehtymällä, mikä menetelmä on sopinut minulle. Kun sisko puolestaan kertoi omista suosikeistaan, sain lehtiarsenaaliini laadukkaan lisän.

Eki, olet sinä ahkera mies. Meille tulee säännöllisesti (ainakin) neljä erikseen tilaamatonta lehteä, joiden ristikoissa useimmiten on puumerkkisi. Tiedän, että omien ristikkolehtiesi lisäksi nämä neljä ovat vain rikka rokassa. Kun täytän erään viikkoliitteen televisioristikon, pysyn kärryillä siitä, mitä ohjelmia on, kun en kovin hanakasti seuraa niitä. Ristikkosivistyksellä pystyn "asiantuntevasti" keskustelemaan televisio-ohjelmista, joita en ole koskaan nähnyt.

Juuri nyt minua ärsyttää suunnattomasti, kun olen päässyt laatimasi käärmetehtävän pääpäästä hyvään alkuun, samoin häntäpäästä. Mistä ihmeestä olet loihtinut tämänkertaisen "kärmeen" vartalon?! Tällä tavoin kiusaat ihmistä, joka vielä nauttii siitä. On sairaan tervettä meininkiä.
15. Libero11.7.2005 klo 21:45
tonimikael 11.7.2005 klo 12.45:
Siinä oli sata ristikkoa. Ratkoinkohan yhtään loppuun asti.

(Te kaikki olette varmaan jo nukkumassa, mutta kirjoitan silti.)

Ennen kuin unohdan, niin kerron, miten lohdullista oli lukea, että sinullekin Iltiksen kovikset ovat joskus olleet vaikeita.

Näihin aikoihin viime kesänä päätin urakalla ratkoa erään aikakauslehden kolmen vuosikerran ristikot, jotka oli laatinut sama henkilö. Aika pian tulivat tutuiksi laatijan kuva- ja sanavarasto, mutta jatkoin silti koko rahan edestä.

Seuraava urakkani oli vuosituhannen alkupuolella lahjaksi saamani ristikkokirja, jossa oli sata saman laatijan tehtävää. Arvelen, että kirja on sama, josta mainitsit. Minun oli tosi vaikea ryhtyä toimeen, kun olen jo äidinmaidosta ja kirjastotoimesta sisäistänyt sen, ettei kirjaan saa kirjoittaa. Pyysinkin, että eräs tuttava ratkoo ensimmäisen sivun!

Ratkoin kaikki sata, kun otin muutaman ristikon ratkottuani käyttöön myös lahjaksi saamani "Ristikkosanojen pikkujättiläisen" ynnä koko kirjastoni. Ensin minusta tuntui nöyryyttävältä, etten selviytynyt yleistiedoillani. Sitten tajusin, ettei se ollut laatijankaan aivoitus. Tulin kerranneeksi erinäiset fakkisanat ja oppineeksi jokusen uuden. Ensimmäisen kerran törmäsin myös siihen tosiasiaan, etten ymmärtänyt jotakin vihjettä sen enempää kuin ratkaisusanaakaan, mutta rämmin silti.

Kyseisestä laatijasta ei tullut sydänystävääni. Joku toinen epäilemättä pitää myös hänen tyylistään.

Ei ollut kovin hyvä idea kyllästyttää aivorustinkiaan tällaisilla tasalaatuisilla fakkiurakoilla. Siksi on auvoisaa, että hyvässä ristikkolehdessä on useita laatijoita ja monentasoisia ristikoita.
16. RA11.7.2005 klo 22:22
Sanaseppo-lehdessä ristikot on luokiteltu sen mukaan, kuinka paljon ratkonnassa tarvitaan TIETOA ja OIVALTAVUUTTA. - Tämä voisi olla hyvä luokitus kaikkiin lehtiin ja vasta-alkajallekin ymmärrettävä. Tietysti HELPPO(-VAIKEA)-luokituksen lisäksi.

Voisi ajatella, että fakkisanat kuuluvat 'tietoa'-osastoon eli mitä enemmän fakkisanoja, sitä enemmän tiedon tarvetta yleensäkin.

Näin erityyppiset laatijatkin pääsisivät vapaasti mainostamaan ristikoitaan ja omaa spesialiteettiaan;

Se ken mielellään ripottelee ristikoihinsa 'attoja', voisi jo kannessa rehvastella, että TIETOA TARVITAAN (vaikka on ratkonnassa vasta-alkaja, voi silti olla tietäjä). Ja se, ken ko. sanoja välttää, voisi rehennellä TARVITSET VAIN OIVALLUSTA!

Mutta mitkä olisivat hyvät sanat kuvaamaan sanaston laatua? Yleissanasto vs. ristikkosanasto? Ei kuulosta kovin hyvältä, mutta joku tuontyyppinen luokitus voisi myös olla vasta-alkajalle hyödyllinen.

Kun muistelen omia aloitusaikoja, olisin ilman muuta tarttunut lehteen, jonka kannessa lukee: Helppoja ristikoita! Yleissanasto! Tarvitset vain oivallusta!
17. Libero11.7.2005 klo 23:48
Ristikkolehti tietoviisaille! (Huom. ATTA joka numerossa!)

Ristikkolehti naapuruksille! (Puhutte kerrankin samaa kieltä!)

Ristikkolehti aviopareille! (Riidelkää ristikkosanoista, älkää rahasta!)

Hyvien hoksottimien ristikkolehti! (Pähkäillen pärjäät!)

Helpot ristikot! (Tuttu ja turvallinen!)

Visaiset ristikot! (Ei auta Maamme-laulukaan!)
18. tonimikael12.7.2005 klo 01:36
Libero:
En kai minä niin väittänyt, että iltasanomien kovikset nykyään olisi helppoja. :-P

Etkä kyllä sinäkään...
19. tonimikael13.7.2005 klo 12:26
Olipa tuossa Kaksplussankin kannessa, että "Mukana kesäristikko!".
20. Eki13.7.2005 klo 12:49
Siltä lehdeltä ei kukaan varmaan arvannutkaan odottaa ristikkoa!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *