KESKUSTELUT > RISTIKOT > MONI KAKKU PÄÄLTÄ KAUNIS

1741. Moni kakku päältä kaunis

ö6.7.2005 klo 18:54
Kuvaanpa oikein perusteellisesti erästä ratkontakokemustani. Kyseessä on Seppo I. Lahden yhden ja puolen tähden ristikko eräässä Pelikaanissa.

Ristikossa on paljon kuvia ja värejä. Yhtenäistä tyyliä ei kuitenkaan ole. Sanoisin ulkoasua sillisalaatiksi. Vasen yläkulma on pahasti repaleinen.

Ratkonta alkaa ylhäältä. MANUN TYTÄR (2 tavua), HÖRISTETTÄVIÄ(2) ja BODARIN RAKENTAMA(2) ovat helppoja nakkeja. Yläosa täyttyy nopeasti, mutta sitten on mentävä kapeasta portista: vain yksi tavu yhdistää yläosan keskiosaan. Pääsen läpi, mutta törmään heti uuteen porttiin. Keskiosalla on alaosankin kanssa vain yksi yhteinen tavu. En pääse läpi. Hyppään ratkomaan alaosaa, -hmm LOKIRIVI, olkoon. Sitten taas tyssää. Ristikkoon jää kaksi tyhjiötä. Pitäisi katsoa, mille maalle kuuluu tuo outo lippu ja minkä kunnan vaakunassa on karhu. Ei helkkari, kysymyksessähän on puolentoista tähden ristikko! Minä olen sentään vanha ristikkojyrä.

Sitten nöyrryn ja katson lipun kartastosta: PALAU. Se taas merkitsee, ettei poliitikon suusta tulekaan PUHE, vaan LAUSE. Vaakunaa on vaikea löytää. Pitäisi selata läpi 430:n kunnan tiedot. Hitto jääköön! Lopetan turhautuneena ratkonnan.
2. Matti6.7.2005 klo 21:11
ö, täältä löytyvät kaiki vaakunat yhdestä nipusta, seitsemällä sivulla.

http://www.turisti.fi/matkailu/vaakunat.html

Kuntia on siinä 444 kpl. Listaa ei siis ole päivitetty vuodenvaihteen kuntaliitosten jälkeen.

Karhu löytyi kymmenestä vaakunasta. Jotkut olivat tosin niin tyyliteltyjä, että otus saattoi olla myös esim. ilves.

Siispä tavuristikko taas esille.
3. ö6.7.2005 klo 22:45
Kiitos Matti!

Oikea kunta oli EURA. Se taas antoi vinkin, ettei pääkuvan nainen olekaan JANINA FROSTELL vaan HELENA PAPARIZOU.

No ratkesihan sekin ristikko, muta vähän eikunkeikun-tunnelman se jätti.
4. Matti6.7.2005 klo 23:24
Vilkaisin Helenan virallisia sivuja, ja yhdennäköisyys Janinan kanssa oli aika hämmästyttävä.
5. Kravattimies7.7.2005 klo 02:35
ö, ratkaisut on postitettava viimeistään 25.8.2005 (s.2)

(Olin ratkonut loppuun, ettei se minua haittaa)
6. Pena21.7.2005 klo 12:05
Vaakunoita enemmän tai vähemmän selitettyinä:

www.kunnat.net > kunnat ja kuntayhtymät > Suomen kuntavaakunat

Muutakin mukavaa sieltä löytyy. Esimerkiksi kuntabiisejä, joita lienee täälläkin joskus listattu?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *