KESKUSTELUT > RISTIKOT > PELIKAANIARVOSTELU

173. Pelikaaniarvostelu

Jouni26.6.2003 klo 00:27
Koska palaute on laatijoille tärkeää, olen valmis sitä antamaan yhteiseksi hyväksemme. Tässä tulee arviointia Punaisesta Pelikaanista 4/2003. En kuitenkaan paljasta mitään, koska palautusaika ei ole päättynyt.

Ensinnäkin: kaksinkertaiset palkinnot. Wow!

Sitten vaikeamman pään ristikot:

Sivu 24, Nenonen ja Liinalaakso
Ratkoessani ajattelin kirjoittaa pitkän jeremiaadin, etteivät vihjeet vastaa ratkaisuja, mutta sitten huomasin, että tässähän oli IDEA! Siis nimenomaan imperfektissä, sillä huomasin sen tietysti liian myöhään.
Kertakaikkiaan piristävä tehtävä. Kiitos!

Sivu 25, Käärme ja Krypto, Vuokila
Aika tavanomaista Ekiltä. Taisivat olla tavallista helpompiakin. Kuvaristikoiden joukossa tällaiset ovat kuitenkin mukavaa vaihtelua.

Sivu 26, Enilä ja Heinola
Enilä parantaa kuin sika juoksuansa. Ei enää kummallisia sanoja ja reunatkin ojennuksessa. Heinola on pystynyt parempaankin. Mihin on värikynä hukkunut?

Sivu 27, Luukkala
Omaperäistä laatutavaraa.

Sivu 28, Lehtonen ja Kotipelto
Myös taattua laatua. Vihjeet vaihtelevat helpoista äärimmäisen vaikeisiin. Kotipellon kuvitus on hyvä.

Sivu 29, Viitamäki
Antti on minun favoriittini, joten en rupea häntä tässä kehumaan.

Sivut 30-31, Pallonen ja Mäkinen
Varsin hyvä tämäkin. Minua tosin ärsytti suunnattomasti, että tehtävän vaikeinta kohtaa oli vaikeutettu sijoittamalla vihje jonkin verran väärään paikkaan. Sellainen ei mielestäni oikein kuulu asiaan.

Kaiken kaikkiaan olen hyvin tyytyväinen koko lehteen. En edes osannut odottaa tällaista juhlanumeroa.

Olisi mukava kuulla muidenkin mietteitä.
2. Ibis26.6.2003 klo 07:54
Irtonumero-ostajana olen ratkonut vasta lehden puoliväliin, ja alkuosan ristikot ovat kyllä muutamaa sanaa lukuunottamatta tuntuneet aika helpoilta. Onko tämä yleinen havainto, vai olenko jotenkin kehittymässä....
3. Jouni26.6.2003 klo 09:27
Ibikselle.
Mielestäni vaikeustaso on ennemminkin nousemaan päin. Harjaantuminen ratkonnassa tapahtuu itse huomaamatta.

Ristikon ratkojalta vaaditaan menestymiseen samaa mitä Janne Holmenilta: harjoitusta, harjoitusta.
4. Timppa26.6.2003 klo 10:55
Uusimman Punaisen arvosteluun lisään kehut s. 11 Hillevi Sartola-Hipan (-Hippan?) ristikon sanastosta, joka ei ole suurimmalta osaltaan ihan jokapäiväistä ristikkokieltä. Hyvä!
5. Jouni29.6.2003 klo 16:51
Joo, kuulin kerran Hillevin haastattelun radiosta. Hän tiemmä asuu Tukholmassa ja tekee yhtä ristikkoa kuukauden. Minäkin tykkään Hillevistä!
6. J Takala30.6.2003 klo 22:03
Ostinpa Punaisen Pelikaanin parin vuoden tauon jälkeen, koska nyt kesällä on tullut muutenkin ratkottua enemmän. Vuoden loppuun mennessä ratkottujen ristikoiden määrä on jo niin suuri, ettei OSuilla ole aihetta ihmettelyyn.

Ainut varsinaisesti uusi laatijatuttavuus oli Heikki Luukkala, jonka ristikoita ei tainnut silloin pari vuotta sitten vielä pelikaaneissa olla. Toinen toistaan omaperäisempiä vihjeitä. Omaperäisiä siinä positiivisessa mielessä, että ainakin minä pidin niitä hyvinä. Osa oli ehkä liiankin kaukaa haettuja ja ne ratkesivatkin vasta, kun kaikki risteävät sanat olivat paikallaan, mutta kuitenkin ristikko antoi useita ahaa-elämyksiä. Nyt siis yhden ristikon perusteella Luukkalasta tuli yksi suosikkilaatijoistani.
7. Helge3.7.2003 klo 00:47
Se Pallosen "keskilämiskä" vaikuttaa vakavalta.
8. OSui4.7.2003 klo 21:03
Minä älysin ruinata lehden Ekiltä, kun hän niitä juhlan kunniaksi jalomielisesti tarjosi. Päästin sen jonossa jopa ohi Sanasepon saadakseni kokea Luukkalan ensipuraisun. Noh, jooh, taitoa löytyy, laadinta hyvää, joitakin friikkitietouden piiriin luonnehdittavia sanoja joukossa. Ilmeisesti suurin intohimo kohdistuu vihjepuolelle ja tavoitteena on pistää henkisesti köyhät kyykkyyn. Siinä tuleekin suurimmat onnistumiset, ainakin minulla polvet notkuivat lujasti. Todella kaukaa vastarannan selustan puolelta löytyy yhteys vihjeen ja ratkaisun välille. Tarjoan tyylistä ilmaisen näytteen, mikä ei paljasta mitään itse ristikosta:
AMIA KESKIKOOLLA => LUUKKALA.

Ennenkin on tullut mainituksi, että itse tykkään enemmän siitä, että näitä herkkuja tarjoillaan vähän säästeliäämmin per ristikko. Jos joka ainoa vihje on umpikieroa venkoilua, menee ratkaisuun pääsemiseen enemmän aikaa (näillä hengenlahjoilla) kuin olen valmis vaimoltani ryöstämään. Ahaa-elämykset vaimentuvat etsimisen tuskan vuoksi. Iloitsen kuitenkin visaisten ystävien puolesta. Siinä teille, olkaa onnellisia.

J Takala kertoo pelottavia uutisia. Jätkä rupeaa harjoittelemaan! Vuoden 2005 kisoissa olen vihdoin paperia hänen karvaisissa kourissaan ja leirimme mestaruus (jonka annoin tänä vuonna luovutusvoitolla) viedään vanhuuttaan ja pelokkuuttaan vapisevista käsistäni ilman säälin häivää. Taidan pysyä kisaeläkkeellä, ettei tarvitse kokea sitä nöyryytyksen päivää!
9. Helge16.7.2003 klo 00:55
s.17 Piirikkö:
Ei minun makuun.
s.27/Luukkala: Todella makuasia kehuako vai haukkua. Hyvä joka tapauksessa.
s.29/Lehtonen:***
s.31-32:Pallonen:***+
s.29:Viitamäki ;+??
10. Hessu17.7.2003 klo 20:14
Onpas täällä reposteltu :-)

Kiitos vaan OSuille luonnehdinnasta. Itse en kyllä olisi mennyt merta edemmäs kalaan (amioita löytyy vain Atlantin takaa Amerikasta), vaan olisin varmaan käyttänyt vähän kotoisampaa luukalaa tyyliin KOON AVULLA TURVASTA. Huh, tuon jos tajuaa ennen kuin risteävät sanat ovat paikallaan, olisi ehkä syytä lopettaa ristikkoharrastus hetkeksi...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *