KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 4/2005

1726. Punainen Pelikaani 4/2005

R-ikeli30.6.2005 klo 13:56
Hei!
Mirja Pihlajamäki oli laatinut s.15
Vihjeenä: Estää pääsyn
Luulen että vaakasanat ovat oikein:
Hiki, sukat, omena, multa, soittorasiat
Mutta en keksi pystysanaa, josta puuttuu siis toinen kirjain.
R_IKELI
Yritin googlestakin huonolla menestyksellä.
Tietääkö joku teistä, mikä se voisi olla??
2. Maiju30.6.2005 klo 14:19
Kaikkihan tuon tietävät, mutta koska ristikolla on vielä runsaasti palautusaikaa jäljellä, pidetään suut supussa ja annetaan ratkontarauha. Ei paljastuksia tässä vaiheessa!
3. Eki30.6.2005 klo 14:28
Maiju, noin ei saa sanoa. Kuka tietää mitäkin, eikä siinä ole mitään hävettävää.
4. maiju30.6.2005 klo 14:33
Taisin nyt pelotella mahdollisesti uuden, kirjoittamattomista säännöistämme tietämättömän, tulokkaan pois ärhentelylläni. Pahoitteluni.
5. R-ikeli30.6.2005 klo 14:44
Isot pahoittelut!!

Huomasin mokani vasta, kun olin painanut tuota maagista punaista nappulaa!!
Olin vähän liian innokas, mikä ei sinänsä ole uutta!
Menin perskutti pistämään vaakasanojakin.
Mutta hei - nehän saattavat olla väärin!!!

P.S. Kaikin puolin hyvä lehti (etenkin keskiaukeama)!

Aurinkoisin terveisin: Hätähousu!
6. iso S30.6.2005 klo 14:48
R-ikeli: älä anna Häijy-Maijan pelottaa vatsaa ruikulille! H-M on oikeasti ihan kiltti. Yksi kolmisorminenkin sanoi että se syö kädestä. :)

Mene mieluummin kirjastoon, etsi Nykysuomen sanakirjan R-sanat sisältävä osa ja kokeile sovittaa eri vokaaleita tuon puuttuvan kirjaimen tilalle. Mikään konsonantti tuohon tuskin sopii, vai kuinka? No, h:n vielä kieli kääntyisi lausumaan.

En tiedä mitä vihjettä Pihlajamäki on käyttänyt ja onko se kenties hämännyt luulemaan ettei Googlella löydy. Minä ainakin löydän sen sanan minkä luulen tuohon tulevan. useilla vokaaleilla ei tosiaankaan löydy mitään ja Google kyselee ystävälliseen tapaansa "tarkoititko SOIKKELI" tai "tarkoititko MIKKELI".
7. Hui_hai30.6.2005 klo 14:52
Samat sanat kuin edellä. Vain yksi vokaali tuottaa järkeviä sanoja haun tulokseksi. Vastauksen ja vihjeen välistä yhteyttä pitänee koettaa sitten itse tykönään fundeerata.
8. Eki30.6.2005 klo 15:04
Hei, mun laatimaa ristikkoa kehuttiin! "R-ikeli is the man (or woman)!" Mutta tosiaan, ei se luetteleminen ihan kivaa ollut. Ja Maiju on mukava. Ja ainakin melkein yhtä mukava tuo iso S. Hui_haikin vaikuttaa mukavalta. Ollaan kaikki mukavia!
9. Matti30.6.2005 klo 15:14
R-ikeli, Maiju on niin kova ratkoja, että sille tuli perspektiivivirhe. Mutta on se ihan mukava.
10. Maiju30.6.2005 klo 15:19
Ihan tässä punastuu kehuista... Mutta tosi on, että olen melkoisen kova ratkoja. Menenkin tästä kohta ratkomaan yhden vanhan vetoketjun irti.
11. iso S30.6.2005 klo 15:41
Oletko löytänyt vetoketjusta muka vian vai muuten vaan haastelet mukavia?

Kaiken tämän mukavoitumisen keskellä ihmettelen, missä muka Ekin laatimaa ristikkoa kehuttiin. Ei sellaista pitäisi mennä tekemään, vaikka olisi aihettakin. Kokemattomalle laatijalle sellainen kihahtaa helposti lettiin!
12. ,-viilari1.7.2005 klo 11:47
Kun tuo Kämäräinenkin näkyy joskus näillä langoilla pyrähtelevän,niin laitan hänelle kiitokset Punainen Pelikaani 3/05 s. 13 Kukkapenkki-ristikosta.Ammattityötä. Pari juttua jäi kuitenkin epäselväksi,siis rohkenen kysyä:
(siellä japsi) asuu -akita. Miksi sulkeet?
kuva kuunsirppi lainausmerkeissä - akka
kuva kaksi kukkaroa - nahat , ei yksiselitteistä
hopealaji -04 - trap miksi juuri trap ?
13. iso S1.7.2005 klo 12:36
Kämäräisen vastausta odotellessa pari kommenttia.

A + SUU -> A + KITA; Vihje toimii siis ilman japsin asumistakin. Se lienee mukana siitä syystä että saadaan sanalle myös oikea tulkinta: paikkakunta Japanissa. Tässä tapauksessa lisävihje harhautti. Akita on myös japanilainen koirarotu ja taitaa olla myös muinaissuomalainen verbi, mutta ne eivät liity tähän.

Trapissa Kämäräiselle on tainnut tulla pummi: on mennyt haulikkolajit sekaisin:

Suomi saavutti Ateenan olympiakisoissa kaksi hopeamitalia: Marko Kemppainen ammunnan skeet-kilpailussa ja Marko Yli-Hannuksela kreikkalais-roomalaisen painin 74 kg:n sarjassa.

Voihan toki olla että joku suomalainen on saanut trapissa hopeaa 2004 EM- tai MM-kisoissa. En tiedä mikä on ammunnassa kisasysteemi, järjestetäänkö näitä olympiavuosina. Luonnollisesti Ateenassakin joku sai trapissa hopeaa, mutta jos KK olisi ajatellut näin niin silloin kysymys olisi enemmän kuin aiheellinen.

Tai miten olisi paralympialaiset? Nykyään kuulemma on ampumakilpailuja näkövammaisillekin. Lajin suurin ongelma on varmaan yleisökato!
14. Eki1.7.2005 klo 12:41
Iso S:n viimeisestä kommentista tuli mieleen otsikko Iltiksessä. Se meni suunnilleen näin:

Ruotsinlaivoilta katosi vuoden aikana 15 000 ihmistä.

Järkyttävää!
15. Tuomas L.1.7.2005 klo 13:21
Lainausmerkeissä oleva kuu tarkoitti käsittääkseni sitä, että pelikorteissa rouvaa eli akkaa merkitään Q-kirjaimella. Minusta vihje oli kyllä tuon vaikeustason ristikkoon liian visainen.
16. ile1.7.2005 klo 22:23
R-ikeli ratkeaa myös kuuntelemalla Rauli Badding Somerjoen levytykset lävitse.

Avaa, tyttö, aittasi ovi, minä tuon sulle omenoita...
17. kari kämäräinen4.7.2005 klo 17:25
,-viilari:

Mulla nämä vastaukset viipyvät joskus vähän pitempään, johtuen siitä että nytkin olimme 4 päivää semmoisella mökillä lomailemassa missä ei ollut tietokonetta. Ja viikon päästä lähen muutamaksi päiväksi lomailemaan mökille jossa ei ole edes sähköjä.

iso S on näköjään ehtinyt vastata täysin oikein puolestani. Siitä suuri kiitos hänelle! Myös tuon trapin osalta. Selvä pummi. Pakko tunnustaa, että dementia on vallannut osan harmaista aivosoluistani. Olenhan jo vanha mies!

Toivottavasti en ole ainoa laatija, jolle tulee näin selkeitä virheitä. Lupaan lahjoittaa ristikosta saamani palkkion hyväntekeväisyyteen!
18. mor7.7.2005 klo 20:22
Huomasin erään hauskan asian nyt kun Tonimikael on mukana laatimassa pelikaaneihin. Ratkottuani hänen tuotoksensa PuP:ssa ennen muita vaikeita, tuntuivat nämä muut yllättäen paljon helpommilta kuin ennen! Onko tämä vain harhaa? Olivatko muut löysäilleet tällä kertaa? Onko näillä asioilla ylipäätään mitään tekemistä keskenään?

Onko kellään muulla vastaavaa tuntemusta? Miksi kyselen niin paljon?
19. iso S7.7.2005 klo 20:29
Ei kokemusta juuri tästä tapauksesta, mutta joskus olen kokenut vastaavaa. Ylivaikean jälkeen vaikea tuntuu pehmeämmältä.

Varmaan samankaltainen ilmiö minkä voi kokeilla kylmällä, haalealla ja kuumalla vedellä. Liota kättäsi kylmässä ja kasta sitten haaleaan: se tuntuu kuumahkolta. Liota kättäsi kuumassa ja kasta haaleaan: se tuntuu kylmähköltä. (Voi olla että se on siinä liotellessa jäähtynyt!)

Viimeiseen (?) kysymykseen: ehkä lääkitys ei ole kohdallaan tai olet vain siinä iässä :)
20. mor7.7.2005 klo 20:33
Kävin tänään hakemassa pujolääkkeet, ehkä se siitä... ;)
21. Libero7.7.2005 klo 20:48
Tohtori iso S:

Mikä on diagnoosisi, kun tälle potilaalle sattuu tavan takaa juuri päinvastoin? Kun teen ensin vaikeampia ja siirryn helpompiin, nämä helpommat lähes halvaannuttavat. Ylikuntoa? Maitohappoa?
22. iso S8.7.2005 klo 07:52
Minä en ole tässä asiassa tuomarina, vaan jokainen on oman elämänsä lääkärinä. Luullakseni diagnoosisi on enemmän kuin oikea. Ylivireisenä näet kierouksia siellä missä on pelkkiä suoruuksia. Tähtäin reilusti alaspäin niin alkaa osua.

Jalkapalloalan ihmisenä tunnet varmaan vastaavan ilmiön: hyvä joukkue ei välttämättä pöllytä huonoa joukkuetta 8-0, ellei siinä huonossa ole kuutta uutta pelkialaista vahvistusta. Huonoa vastaan on vaikea pelata, koska koko ajan odottaa sellaista mitä oman tason mukainen tai parempi vastustaja tekisi.

Huom: tällä en mitenkään tarkoita, että ristikon visaisuus olisi ristikon hyvyyden mitta. Sekä helpoissa että visaisissa on hyviä ja huonoja.
23. Libero8.7.2005 klo 14:35
iso S 8.7.2005 klo 7.52
mor 7.7.2005 klo 20.22

Viisaasti kirjoitit, iso S. (Tuo "jalkapalloalan ihmisenä" tuntuu lähes selvänäkemiseltä.) Olen enemmän kuin usein tuumaillut, että ristikonlaadinnassa ja -ratkonnassa on runsaasti samoja piirteitä kuin jalkapallossa. Olisi aika kaoottista, jos kummassakaan lajissa ei olisi minkäänlaisia sääntöjä eikä ketään, joka lajia vastuuntuntoisesti kehittää.

Tonista on nyt koetettava ottaa selvää, millainen pelimies hän on. Punaisen Pelikaanin nelosessa olen vasta avannut oman pelini vaatimattomasti viidellä tarkalla osumalla, muutoin ratkonta on edennyt keskittyneen tuijottamisen tasolle. Joudun varmasti odottamaan "oppimateriaalia" eli numeroa 6 nähdäkseni laatijan ratkaisun.

mor, tuossa aiemmin, kerroit jo selvittäneesi Tonin visaisen. Tunnen kärsiväni henkilökohtaisen tappion, jos joudun antamaan periksi, vaikka tiedän ratkaisun olevan olemassa. Samassa nelospelikaanissa Auri Saaren kaks'puolonen oli paljon helpompi kuin heinäkuun 2. päivän Iltiksessä oleva Ekin vastaava, jonka onnellinen loppu ei vielä edes häämötä. Olen jälkimmäisen kanssa ihan kipsissä.
24. iso S8.7.2005 klo 16:02
Libero: lähes ja lähes! Oletin, että et ole enää etkä vielä vaippaiässä, eikä kysymys nimimerkin valinnassa liene tästäkään:

Libero is a leading Library Management System. It is used in Public Libraries, Academic Libraries, and Special Libraries, in Europe, Australia, USA, ...

Lentopallossakin puhutaan nykyään liberosta ja varmaan kohta paikkapuolustuksesta ja miesvartioinnistakin, mutta päädyin kuitenkin arvailemaan siihen suuntaan missä parikymmentä miestä juoksee yhden pallon perässä uskotellen itselleen ja muille että kyseessä on pelien kuningas. Ja monet uskovatkin.

Älä anna periksi, sisulla siitä selviää!
25. mor8.7.2005 klo 16:18
Joo, tsemppiä Libero!

Olen huomannut, että Tonin ristikoissa tärkeintä on olla ajattelematta mitään asiaa luonnollisella tavalla! Joskus siihen mielentilaan pääseminen on työn ja tuskan takana...
26. Libero8.7.2005 klo 16:28
iso S:

Pahuksen pahusta. Olen näköjään unohtanut jo nimimerkkini(kin). Tuo "a leading Library Management System" on kiintoisa tieto, thanks.
27. Kravattimies9.7.2005 klo 04:46
Teemun Sanakehikko on hyvin ajankohtainen!

Sisimmän kehäsanan vihje on Suklaapatukka (8 kirjainta).

Mars ja kyseinen suklaapatukka kerättiin pois yli 40 000 kaupasta Uuden Etelä-Walesin osavaltiossa Australiassa.

Niitä haudattiin eilen syvälle maan uumeniin yhteensä yli kolme miljoonaa kappaletta.
28. Libero9.7.2005 klo 14:23
Kravattimies 9.7.2005 klo 4.46:

Maailmalla sattuu ja tapahtuu. Nyt en malta olla kysymättä, mikä oli suklaamanööverin kimmokkeena?
29. Antti Viitamäki9.7.2005 klo 19:40
Firma on saanut useampia, sekavan oloisia kirjeitä, missä toistaiseksi tuntematon henkilö kertoo "saastuttaneensa seitsemän suklaapatukkaa".

Poliisi on tutkinut yhden firmalle lähetetyn patukan ja löytänyt siitä sellaista terveydelle vaarallista ainetta, jota siinä ei tulisi olla. Kyse on siis ilmeisesti jostain muusta kuin rasvasta, sokerista tai lisäaineista.

Varotoimenpiteenä kaikki Etelä-Walesin suklaat (siis Marsit ja ---------it) kerätään takaisin, ja ihmisiä kehotetaan tuhoamaan mahdollisesti jo ostamansa patukat.


http://206.190.35.122/s/nm/20050701/ts_nm/australi a_chocolate_threat_dc/nc:733
30. Kravattimies10.7.2005 klo 07:04
Marsissa maksetaan astronominen hinta seitsemästä suklaapatukasta. Arvioituna alakanttiin siitä tulee

7 x (pikantti neliskanttistimulanttivariantti + kurantti kimurantti mutanttikontaminantti) = gigantti lantti
31. kaitsu11.7.2005 klo 16:35
kai se puuttuva on e
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *