KESKUSTELUT > RISTIKOT > ALKUVUODEN VAIKEIN

1705. alkuvuoden vaikein

tonimikael23.6.2005 klo 14:13
Koin hieman velvollisuudekseni huomauttaa yhdestä asiasta avv:ssa (vaikka asia johtuukin painojäljestä):

Suunnilleen keskellä aika alhaalla vihjeen "TUSKIN KUULUVAT PIHALLA" alapuolella olevassa vihjeessä "gt" on rasti g-kirjaimen päällä. Kun se hieman näytti epäselvältä. Suurin osa(?) sen tietty huomaa muutenkin, mutta ilmoitinpa. :)
2. Matti23.6.2005 klo 15:32
Tämä nostaa esiin mielenkiintoisen eettisen kysymyksen: Miten saadaan tämä viesti kaikkien ratkojien tietoon?
3. Ritu23.6.2005 klo 15:35
Tästä ei juhannus parane: alkuvuoden vaikein purtavaksi, pienenä välipalana aina sivun verran sanaseppolehteä ja ettei nestehukka yllättäisi hikoillessa, niin kylmä siideri päälle. Niin ja ennen kaikkea tämä kesäloma! :)

...niin ja jostain kumman syystä, vaikka en enää kovin usein ristikoita lähetäkään arvontoihin, niin harmittaa tuo, että tässä alkuvuoden vaikeimmassakin riittää tiettyjen ruutujen kirjaimet oikeaksi ratkaisuksi.
4. tonimikael23.6.2005 klo 16:32
Matti:

Minä kierrän ympäri Suomea megafonin kanssa kuuluttamassa sitä! ;) Niinkuin jo mainitsin niin varmasti ihmiset sen huomaavat yleensä. Ja nekin jotka eivät heti huomaa niin ajan kanssa "joutuvat" sen huomaamaan. Huomasitko muuten itse? Ja jos et vielä ole ostanut lehteä niin kipinkapin ärrälle! :)
5. Timppa23.6.2005 klo 16:40
Tonimikael> Onko pakko ostaa ärrältä? Minulla kun olisi muutakin asiaa paikalliseen lähikauppaan...
6. Pena23.6.2005 klo 18:53
Timppa> Ei ole pakko OSTAA ärrältä. Nimittäin meikäläisellä kun on 5 kpl IS-lehtiseteleitä!

Mäykkyjä kumminki kannat sieltä lähikaupasta hoh hoh hooo!

d=)
7. tonimikael23.6.2005 klo 20:35
Timppa> Juu ei aivan pakko. Mene vaan lähikauppaan. Jos vaan on yhtä nopeaa ja mukavaa. :)
8. Matti23.6.2005 klo 21:30
Lehden kyllä ostin, Nesteen asemalta, mutta ristikkoon en ole vielä perehtynyt.
9. Timppa23.6.2005 klo 23:04
>Tonimikael, kyllä siitä lähikaupasta lehden hain, mutten ostanut mäyristä, oli jääkaapissa tarpeita ennestään...;) Sitä paitsi se lähikauppa on ainakin 50 m lähempänä kuin ärrä...:)
10. Juha N25.6.2005 klo 17:41
Terveiset Madridista. Kuumaa ja kuivaa, vaan onhan noita nesteitä. Ja kaupat auki, ei turhaa juhannushössötystä (hurraa, löysin skandit), lähdemme tästä juuri jatkamaan shoppailua.

Vuoden vaikein oli kiva lentokoneristikko, mutta paria vihjettä en ymmärtänyt. AMINA TUNNETTU (lienee joku vajaa tai täysi henkilö jota en tunne). Psykoottinen tai juhannuskännninen nainen jolta repliikki MULLA EI OLE VAATTEITA (vastaukseksi saamani erisnimi lienee ymmärryksen puutteesta huolimatta oikein). IKONIMAALARILLA? (ymmärrän jos viitataan lähihistoriaan). MANNE KERJÄÄMÄSSÄ (vihje on äärimmäisen luova koska siinä on kielioppimuoto jota en tiedä toistaiseksi olevan olemassa). Puhekupla NÄIN ELI OLIN MUKANA aukesi viimein, mutta vihjeen ajatusketju ei ole mielestäni paras mahdollinen, koska siinä tarvittava sivupolku on liikaa sukua itse vastaussanalle; vaihtoehtoisiakin merkityksiä olisi ollut.

Mutta olihan kiva ristikko. Lehti ei ole täällä lobbyssa nyt mukanani joten en muista luetella suosikkivihjeitäni. No, ainakin KINGILLE OSOITETUN PUHEEN ALOITUS oli yksi.

Jänniä nuo pääkuvalauseet. Jos ne saa kuullakseen niin että joutuu sitten miettimään, millainen pääkuva niihin liittyy, en ainakaan minä olisi arvannut. Tonimikael, kerropa joskus jälkeenpäin, mistä ajatuskuviosta lähdit laadinnassa liikkeelle. Itse otoshan on sitten varmaan ristikkoa varten tehty lavastus, joka on ehkä myös vaatinut hieman "kuvankäsittelyä" ennen tai jälkeen näppäisyn.

Hyvää juhannuksenjatkoa itse kullekin!
11. tonimikael25.6.2005 klo 21:03
Sen verran voin tässä vaiheessa paljastaa, että kuvaa ei ole millään tavalla käsitelty.
12. mor25.6.2005 klo 21:13
Maailmassa on paljon asioita, joita en ymmärrä. Tällä hetkellä niistä päällimmäisinä on kaksi:

1) Kuinka hidasälyinen olenkaan?
2) Kuinka monta kertaa Juha N:n lentokone lensi maapallon ympäri ennen Madridiin laskeutumista?

En nimittäin voi millään ymmärtää, että tämän ristikon joku ratkoo pahaisen espanjanlennon aikana! Itse aloitin aattoaamuna ja sain valmiiksi vasta äsken.

Minullekin jäi pari epäselvää vihje/vastausparia, mutta pakko ratkaisun on oikein olla, koska ympärillä kaikki on järkevää. En millään tajua vihjeitä "prinssi charlesin pähkinä" ja "sievinen vedossa". Sen sijaan Juha N:n epäselvyydet ovat minulle aivan selviä! Miten ihmeellinen onkaan ihmismieli...

Erityismaininta vihjeestä "piste iin päällä". Hekottelin sitä itsekseni pitkän aikaa. Kiitos, Toni!
13. mor25.6.2005 klo 21:17
"Prinssi Charlesin pähkinä" selvisi!. Ovelaa!
14. Esko Kalervo25.6.2005 klo 22:14
Kun muut eivät ole tähän kajonneet: en tykkää vihjeitykseen valitusta fontista (=kirjasinleikkaus) – epäselvä. Arial, Times, Helvetica eli ne normaalit hyviksi havaitut toimisivat paljon paremmin.
16. Ritu25.6.2005 klo 22:31
Mor, tuota samaa 1. kohtaa olen monta kertaa itsekin miettinyt. Joskus haluaisi nauhoittaa jonkun huippunopean ratkojan ääneen lausutut ajatukset visaisen ristikon koko ratkomisen ajalta.
Sitten oman ratkonnan jälkeen voisi tehdä vertailevaa tutkimusta siitä, että missä on se eriävä risteys, missä omat ajatukset aina ratkonnan aikana lähtee väärille urille ja harhateille eikä valmista synny sitten millään: :)
17. iso S25.6.2005 klo 22:34
Minä olen vanha ja väsynyt. Tilannetta ei helpota että jouduin nostamaan kädet pystyyn tuon ristikon edessä. Joku puoli tusinaa sanaa syntyi, niistäkin luultavasti puolet väärin. Jätän suosiolla niille kenellä on enemmän intoa ja kuntoa tämäntyyppisiin. Heidän puolestaan kiitän laatimisen vaivasta, joillekin tämä lienee lähellä taivasta.

Hankalaa, kun joudun kirjoittamaan nenälläni. On nääs ne kädet pystyssä!
18. Matti26.6.2005 klo 12:47
Kuulemma Mozart kirjoitti pianoteoksen, jossa vasen käsi ahkeroi matalalla bassossa ja oikea puolestaan korkealla diskantissa, ja vielä nuottiin on kirjoitettu muutama sävel keskialueelta. Ne piti soittaa nenällä.
19. Maiju26.6.2005 klo 15:31
Onneksi olkoon, Toni! Ei ollut paha. Tai olihan se paha, mutta hyvällä tavalla paha. :)
20. Juha N26.6.2005 klo 15:52
Äh ja voi, AMINA TUNNETTU olikin ihan simppeli. Mutta se Niuvanniemeltä karannut / merisairas vaatteitta olija pysyy minulle yhä pimeänä. Kieltäydyn hyväksymästä sitäkään suoraa ajatusta että kuvatun henkilön ilmiasu viittaisi jotenkin hänen kotiseutuunsa.

mor: Välilasku Tukholmassa pidensi koneessaoloaikaa :)
21. Jani Enilä26.6.2005 klo 21:07
Minulle taas tämä "Niuvanniemi" -juttu on ihan selvä, mutta yli hilseen ponnahtaa mm. seuraavat vihjeet: SUN TÄÄ! ja YKSI KISKOISTA JÄLKEEN PUOMIN. Ja onpa siellä muitakin. No, täynnä on kuitenkin viimein. Kiitos Toni! Hieno ristikko! Jatka samaa rataa.
22. kp26.6.2005 klo 21:12
Tuota en ymmärrä.
Kaverit eivät tajua ristikosta mitään.
Mutta samalla oli hieno ristikko...

Menee yli hilseen. Varmaan pitääkin.
23. Jani Enilä26.6.2005 klo 21:14
KP, savolaenen sitä oon minäkin. Koita ymmärtää. :)
24. kp26.6.2005 klo 21:19
Enilä
Jos olisit maininnut, että oot savosta en olisi
kirjoittanut koko kommenttia
25. iso S26.6.2005 klo 21:33
Hei, meissä kaikissa asuu pieni savolainen :)
26. Antti Ylönen26.6.2005 klo 21:43
Ainakin puolikas ;)
27. Ibis27.6.2005 klo 08:28
Juhannuksen saldo: kaksi päivää tuijottelua ja viisi sanaa kirjoitettuna, kaksi mielessä. Ei paha.
28. Eki27.6.2005 klo 09:01
Hyvä, kun ristikko on nimensä veroinen.
29. Pekka Pietari27.6.2005 klo 10:18
Alkuvuoden vaikeimman ratkontaa kuvaa hyvin tämän sivun ylälaitaan vaihdettu kuva: pätkii pahasti, varsinkin koko vasen laita! Onneksi on vielä aikaa...
30. Juhani Heino27.6.2005 klo 13:56
Jännää tosiaan miten erilaiset kohdat jäävät askarruttamaan eri ihmisiä. Mulla jäi auki SUN TÄÄ! / ELÄIN ABIN SEURASSA. Siis 6-ruutu jäi tyhjäksi - harmittaisi jos harrastaisin arvontoihin osallistumista.
En tajunnut MUNA-vihjettä, sanan pitäisi olla oikein.
Sama juttu UNIONIN PUOLUSTAJAn kanssa.
Jos ollaan tarkkoja, vastaus ei VASTAA D:TÄ, mutta tämä on jo jouhenhalkomista.

Noita lukuunottamatta oli helpompi kuin taannoinen Alfin ristikko. Hauskaa päänvaivaa. Tuskin olisi ratkennut Espanjan-lennolla, ehkä Kanarian saarille mennessä.
31. matts27.6.2005 klo 14:05
Avv on mulle kyllä hepreaa, taitaa olla se puolitusinaa sanaa mullakin. Tarpeeton virta! oli kai helpoin vihje tai sitten pipari, joka taisi olla jokuaika sitten esillä. Mutta mutta - eipä aukea tuo pitkälän logiikka.
32. Masi K.27.6.2005 klo 14:18
Lopultakin ratkesi! Bussimatkalla Espanjaan kolmen sisaruksen voimin olisi ehkä ajallisesti onnistunut.
Kysymysmerkkejä ei enää ole, joskin unionin puolustajan selitys voi onnahdella.
Alkuvuoden vaikein -nimitys osui kohdalleen.
Niuvannielmeltä karanneessa kannattaa miettiä henkilön vaatetustilannetta ja sitten vähän sotkea.
33. Eki27.6.2005 klo 14:42
matts, uskoisin, että pitkälän logiikka sinällään tulee aukeamaan, mutta ei näin loppuun saakka vaikeutetussa.
34. Tuomas L.27.6.2005 klo 18:21
"Tarpeeton virta" helpoin vihje? Se on niitä harvoja, joista en ole saanut lainkaan kiinni! Minusta helpoin oli "puhin kanssa säästää ruokalaskussa". (Tosin minulla oli hiukan kotikenttäetua, koska äitini etunimi on se pystyyn tulevan naisennimen kahdella t:llä kirjoitettava versio.)

Sain lehden käsiini vasta eilen illalla Tanskasta palattuani ja kärsivällisen uurastuksen jälkeen suurin osa on ratkennut; tyhjää on kuitenkin erityisesti vasemmalla, esimerkiksi sen sekoilevan asuttoman naisen kohdalla. Onneksi täältä saa hiukan apua.

Juha N:n kommenttia "manne kerjäämässä"-vihjeestä en oikein ymmärrä. Minusta vihjeessä ei ollut mitään kieliopillisesti kummallista.

Tuo "sun tää" näyttää olevan vaikea. Annetaanpa hiukan apua: hakekaa sanan "tää" merkitystä hyvin konkreettisesti. Ja puuttuvalla m:llä ei ole merkitystä, vihje voisi olla myös "sun tämä".
35. Juhani Heino27.6.2005 klo 18:47
Tuli netistä tarkistettua, eli siihen 6-ruutuun tuli eräs joka on tähänkin säikeeseen osallistunut... mutta siitä huolimatta SUN TÄÄ ei aiheuta ahaa-elämystä, vaikka jollain tavalla osaankin sen selittää.
36. Juha N27.6.2005 klo 21:03
Jos on ymmärtänyt, millä logiikalla UNIONIN PUOLUSTAJA saa vastaussanansa, SUN TÄÄ! on helppo juttu.

Näistä kahdesta kiittelisin erikoisesti jälkimmäistä, koska siinä on myös suora vihje. Eli kyseessä on napakka aito piilosanavihje. Vastaussanahan on AVV-ratkojan tarvitsema ominaisuus jos mikä.

MANNE KERJÄÄMÄSSÄ: tajuan nyt. Pähkäilin että onpa omituinen sijamuoto tai possessiivisuffiksi. Mutta ei, ilmeisesti laatijalla oli vain akuutti tilanpuute tai välimerkkinäppäin ei toiminut...

Keksin minäkin tuon sairaanvihreän naisen arvoituksen lopulta (jo ennen Masi K:n vihjaisua). Helppohan se oli. Olin hakenut ratkaisua liian kaukaa: haksahdin puhekuplassa olevaan MULLA-sanaan. Ajattelin että se on taas niitä "jonkin kera" -adessiiveja. Lisätkääpä vastaussanan alkuun MU. Eikös synny hyvin alastomuutta kuvaava tekosana (jonka piilokirjaimeksi sopisi kyllä paremmin eräs toinen kirjain). Siinä vaan jää muutama asia klikkaamaan: muodostuva sana on todellakin tekosana, se ei ole hyvän maun mukainen, sukupuoli ei täsmää, ja selitystä vaille jää miksi sanojan pitää olla noin tautisen näköinen.

Tuomas L: Vihjettä TARPEETON VIRTA vaikeuttaa se että "virta" on tässä turhan komea sana. Ehkä tiettynä vuodenaikana noin voi oikeasti sanoa.

Toivottavasti kesäsäät suosivat teilläpäin. Itse nautin Madridista täysillä 12 päivää. Ei saasteista merta eikä mutaisia järviä mailla halmeilla. Mielestäni ainoat uimiskelpoiset vedet ovat ne joissa näkyy turvallisesti pohjaan = kaakeleihin. Sanoo hukkumisfoobikko :)
37. Juhani Heino27.6.2005 klo 21:15
Kiitos, Juha - tuon kytköksen ansiosta tajusin nyt sekä UNIONIN PUOLUSTAJAn että SUN TÄÄn.

Täällä sataa nyt, mutta päivällä oli ihan mukava ilma kävellä.
38. mor27.6.2005 klo 21:28
Vihjatkaa nyt vähän miksi vihjeestä "sievinen vedossa" tulee se mikä tulee!!! En saa vihjettä ja vastaussanaa millään liitettyä toisiinsa!
39. ö27.6.2005 klo 21:41
Kiitos vaan vihjeistä! Yhdestäkään ei kyllä ole ollut mitään apua.

Jatkan pakertamista. Yläosa on vasta täynnä, mutta esim. vihje NAURO on ihan hebreaa. Virhettä tässä täytyy ruveta epäilemään. Siis omaa virhettäni.
40. Eki27.6.2005 klo 21:42
NAURO oli vaikeimpia vihjeitä tajuta, vaikka sana oli paikallaan. Mulle ja Liisalle ainakin.
41. mor27.6.2005 klo 21:53
NAURO oli mielestäni siinä rajoilla, onko tehty jo liian monta mutkaa! Toki nautinnollinen, kun sen keksi.
42. Eki27.6.2005 klo 22:00
Eipä siinä tavallaan juuri mutkia ole, mutta sen voi toki ajatella mutkien kauttakin.
43. Juhani Heino27.6.2005 klo 22:13
NORUA mietitytti tosiaan aika kauan. ö'llä ei välttämättä ole virhettä siinä.
mor, kävisikö vihjeeksi että Sievinen on se isoin, muut keskenään samankokoisia? Enempää en uskalla sanoa.
44. Maiju27.6.2005 klo 23:34
Tämä alkaa näyttää kimpparatkonnalta.
45. Eki27.6.2005 klo 23:36
Juhanilta "brittihuulet-Bisquit".
46. mor28.6.2005 klo 07:12
Ehkä pitäisi tosiaankin pitää huulet sinetöityinä (tai pikemminkin sormet tumpuissa) ratkomisajan päättymiseen asti...
47. Tuomas L.28.6.2005 klo 12:30
Argh! Nyt kun lopulta tajusin, miten helppo se "tarpeeton virta" oli, niin kyllä hävettää. Sehän oli tosiaan ristikon ehkä helpoin vihje.

Ongelma oli siinä, että minulla oli "piste iin päällä"-sanassa ensin eri alkukirjain, jolloin vihjeen ja ratkaisusanan yhteys oli kyllä aika väkisin väännetty; näyttelijättäreksi yritin sitten sovitella ihan eri henkilöä. Se oikea piste iin päällä olikin kyllä sitten aivan loistava ahaa-elämys, ristikon parhaita vihjeitä todellakin.

Jonkun kyselemä vihje "muna" edustaa erästä visaisissa ristikoissa jonkin verran esiintyvää vihjetyyppiä. Aika makea oivallus tämäkin.

Minultakin on vielä hoksaamatta "nauro", eikä myöskään "yksi kiskoista jälkeen puomin" ole kokonaan auennut.
48. Ritu28.6.2005 klo 13:07
Mulla taitaa olla eri ristikko kuin teillä. Kolmeen asti yöllä pakersin eikä löytynyt yhtäkään helppoa vihjettä. Ristikko yhtä tyhjä kuin jeesuksen hauta pääsiäisenä...no, muutama hassu sana siellä täällä eikä niistäkään mitään varmaa, että onko sinne päinkään.

No mutta vielähän tässä riittää valoisia öitä...... :)
49. ö28.6.2005 klo 19:36
Hei hulinaa, täyteen tuli! Vihjeen "SOPIVASTI ERI AIKAAN" ympärille jäi hieman epävarmuutta, mutta avainkirjaimet ovat varmasti(?) oikein.

Tonilla on paljon uudentyyppistä vihjeytystä. Monta hyvää elämystä.

Hieman ehkä vielä on epätarkkuutta vihjeissä esim. IKONIMAALARILLA? tai sitten en tajua oikein yhteyttä.

Kuitenkin erittäin hyvä ristikko Tonilta.
50. Pekka Pietari29.6.2005 klo 08:24
"Ahkeruus kovankin onnen voittaa" eli työvoitto tuli! Herää kysymys, mitähän meille tullaan tarjoamaan jouluna Vuoden vaikeimpana...
51. ile29.6.2005 klo 20:27
Olen viimeiset kaksi viikkoa viettänyt mökillä, ja kuluneista päivistä aika moni on kulunut yllä pähkäillyn ristikon vasemman yläkulman pähkäilyyn.

Täysin valmista siis en ole siitä saanut.

Harmittaa, mutta koko lomaani en ole valmis yhden ristikon takia uhraamaan.

Sen verran olen ison äSsän kanssa samaa mieltä.

Pitää välillä syödä, juoda ja antaa aivojenkin levätä.
52. ö30.6.2005 klo 10:52
Vaikeiden ystäville tiedoksi, että Tonin ristikko PuP 4/2005 s. 24 tuntuu olevan avv:tä visaisempi.
53. tonimikael30.6.2005 klo 12:30
ö:

Wow... Liisan pyynnöstä vielä helponsin tuota PuP:in ristikkoa varmaan kymmenen vihjeen verran. Nähtävästi syystäkin. :)
54. mor30.6.2005 klo 16:39
Olen hieman eri mieltä ö:n kanssa, arvioisin avv:n kyllä visaisemmaksi. Ero ei ole suuri, mutta kuitenkin.

Joka tapauksessa, kiitos Toni niistä elämyksistä, joita vaikeiden ristikoidesi ratkominen on tuonut!
55. ö30.6.2005 klo 17:13
Jos kerran osasit ratkoa mor, niin minkä sait avainsanaksi?;)
56. mor30.6.2005 klo 17:23
Ö, täytyy myöntää, se on hakusessa vielä! ;)
57. anneli30.6.2005 klo 22:32
mikä tää amina tunnettu on? auttakaa nyt joku, lyö tyhjää
58. Jussi5.7.2005 klo 09:28
Palautusaika umpeutunut joten saanee jo kysellä tietäväisemmiltä. Mulla jäivät vaivaamaan UNIONIN PUOLUSTAJA sekä NAURO. Mikähän näissä oli Tonin ajatuksenjuoksuna?
59. ö5.7.2005 klo 09:49
AMINA TUNNETTU -> EKKU
NAURO->VAULA kirjaimet sekoitettu norua- ja valua-sanoissa
60. Jussi5.7.2005 klo 09:54
Ja idea lienee (N)AMI -> (N)EKKU
61. Eki5.7.2005 klo 09:57
Minä ajattelin VAULAn, siten, että neljä viimeistä kirjainta ovat kaikki väärinpäin.

Toni palaa pian kommentoimaan tätä ja etenkin nostamaansa eti(i)kkakohua.
62. tonimikael5.7.2005 klo 11:38
Eki:
Sinähän sen kohun sait nostettua! :-P

Juu noin minä tuon NAURO-VAULA jutun kieroilin kuten Eki totesikin.

UNIONIN PUOLUSTAJAn suhteen annan puheenvuoron muille.
64. Tuomas L.5.7.2005 klo 12:45
Unioni on EU, Suomen puolustaja kriisitilanteissa SA. Kun SA kirjoitetaan EU:n sisälle (ESAU), se on kuvaannollisesti EU:n.

Samalla idealla aukesi "sun tää": "tää" viittasi konkreettisesti IS-lehteen, joka su:n sisällä oli SISU.
65. IiKoo12.7.2005 klo 11:44
Ja mikäköhän oli logiikka siinä Mannet kerjäämässä-vihjeessä? Ei ole vielä meikämannelle sen idea selvinnyt.

Muuten oli mielenkiintoinen ristikko ratkoa, mutta pari vihjettä oli minusta harhaanjohtavia ja jonkunverran kyseenalaisia.
66. Tuomas L.12.7.2005 klo 13:34
Vihjehän oli "Manne kerjäämässä" (ei siis mannet!), jonka ensimmäinen sana pitää lukea "man + ne"; man + KUJAT ovat yhdessä MANKUJAT, jotka ovat kerjäämässä.

Tässä vielä pari selitystä kyseltyihin kohtiin:

"Muna" = RUKA; sekoitevihje, eli tavut kääntäen namu = karu.

"Ikonimaalarilla" = SUTELA; maalarilla on tela, ja koska ikonit ovat pyhiä, niitä voitasiin ajatella maalattavan sunnuntaitelalla eli su-telalla. (Ehkä vähän kaukaa haettu.)

"Yksi kiskoista jälkeen puomin" = ESTER; puomi on ESTE, jonka jälkeen tuleva R on yksi kiskoista eli kioskeista. (Tätä en meinannut itse tajuta millään; luulin, että "kiskoista" on kisko-sanan taivutusmuoto ja R jotenkin symboloisi raidetta.)
67. Juha N12.7.2005 klo 14:11
Tuomas, ei aivan noin, vaan

MU(O)NA -> RU(O)KA. Vai?
68. Tuomas L.12.7.2005 klo 14:29
Vain laatija itse tiennee, kumpi tulkinta on oikein; molemmathan ovat sinänsä mahdollisia.
69. Hessu12.7.2005 klo 14:36
Selittäkääpä vielä tyhmälle, mistä ne mankujat tulevat. Eli miksi ne = kujat?

Olisipa hauska nähdä kun joku maalaa ikonia telalla! Ja vielä sunnuntaina, kun ei pidä töitä tekemän. :-)
70. Juha N12.7.2005 klo 15:23
NE viittaa monikolliseen vastaussanaan. Vihje olisi kyllä ollut eksaktimpi jossakin muussa muodossa:

MANILLA KERJÄÄMÄSSÄ
MAN+ KERJÄÄMÄSSÄ
MAN + NE KERJÄÄMÄSSÄ

Viimeksi mainittuun viittasin 27.06. kun kirjoitin: "ilmeisesti laatijalla oli akuutti tilanpuute tai välimerkkinäppäin ei toiminut". Tietysti oli haluttu vaikeuttaa vihjettä, mutta valitussa muodossa vihje ontuu; vastaussanan muodostuminen vaatii enemmän selittelyä. Kuten myös tapauksessa SUTELA:

SU-TELA siis vaatii selityksessään ylimääräisiä mutkia. Ikoni = pyhä kuva. Pyhä = pyhäpäivä = sunnuntai (eipä muuten aina pidä paikkaansa). Sunnuntai = su. Ja siihen liitetään sitten (seinä)maalarin (ei taide-) käyttämä maalausväline, tela.

Ennen pyhä/su-yhteyden keksimistä ajattelin että SU = Soviet Union. Sen rajojen sisällä taisi neuvostoaikanakin toimia aika iso osa maailman ikonimaalareista. Tähän viittasin 25.06. kun kirjoitin: "ymmärrän jos viitataan lähihistoriaan".

Tuomas: selitä minulle tyhmälle millä logiikalla NAMU -> KARU. En ole vielä keksinyt.
71. iso S12.7.2005 klo 15:39
Tuomas en ole enkä häneltä kunniaa viemäs. mutta joillakin murrealueilla karu = karamelli, alias namu. Ilman muonaa tämä olisi toimiva selitys, mutta huono, koska ilmeisesti tuo nimitys ei ole käytössä koko maassa.
72. Hessu12.7.2005 klo 16:04
No nyt taisin ymmärtää. Vastausana olikin siis ilmeisesti pelkkä KUJAT, vai kuinka? Sain sen käsityksen, että vastaus oli MANKUJAT, mikä pani ihmettelemään.

Itse ristikkoa en ole koskaan nähnytkään, ja silti olen tässä selityksiä mankumassa. :-)
73. Juhani Heino12.7.2005 klo 17:25
Mullekin tuli mieleen järjestää tavut uusiksi: NAMU-KARU, mutta ei toiminut. Hyvä että Juha N löysi paremman selityksen.
74. Eki12.7.2005 klo 18:32
Tänään lähtee alkuvuoden vaikeimmasta kymmenelle voittaneelle uusi Paksun Pelikaanin numero. Jos se huomenna luukusta kolahtaa, näin on käynyt

Kuka voitti 200 euroa? Joku, joka oli mukana SM-kisoissa kärkikahinoissa. Hmmm.

Muut saavat Paksun perjantaina tai ensi viikon alussa.
75. tonimikael12.7.2005 klo 22:43
Juuh, olihan se SUTELA hieman hullu ja kaukaa haettu, mutta kun ei hätäpäissään muutakaan "hauskaa" keksinyt.
Mutta MANNEN KERJUU-vihjeen takana seison (enkä muuta voi)!
:)
76. tonimikael13.7.2005 klo 03:02
Pakko udella:
Eikö kellekään ollut hyötyä (tai haittaa) siitä, että sanalle SIENI oli piirretty vihjeeksi selkeä sienen kuva?
77. Juhani Heino13.7.2005 klo 03:27
Ei mua ainakaan haitannut. Kohtuuhelppoja aloituspaikkoja oli muitakin, ja olisihan tuossa voinut olla vaikkapa TATTI, LAKKI tai ITIÖT...
78. IiKoo13.7.2005 klo 11:17
Manne-vihjeen kummallisuus selittyi sitten tällä kertaa omalla mokalla. Kun on vääriä kirjaimia ratkaisussa, niin noinhan siinä sitten käy... Sieni oli muuten minusta vaikea vihje, kun ei meinannut milllään uskoa, että siihen oikeasti tuli sieni vastaussanaksi.
79. tonimikael13.7.2005 klo 14:41
IiKoo:
Juu se SIENI toimikin sitten sun tapauksessa juuri niin kuin olin sen miettinytkin. :)
80. mor13.7.2005 klo 15:47
Selittäkää nyt vielä se Sievinen! Kun en tajua asiayhteyttä niin en tajua!
81. Juhani Heino13.7.2005 klo 16:21
Vihje taisi olla "Sievinen vedossa" ja vastaus SIPE (Santapukki). Kun SIPE on vedossa, VE-SIPE-TO eli Sievinen.
82. mor13.7.2005 klo 18:00
Mutta, mutta... tuossahan nimenomaan on sipe siinä vedossa, eikä sievinen niinkuin vihjeessä mainittiin! Itsekin sain sipen paikalleen muiden sanojen avulla, mutta tuo yhteys vihjeen ja ratkaisusanan välillä jäi ymmärtämättä.

Sievinen on toki vesipeto, mutta onko hän vihjeen mukaisesti vedossa?
83. tonimikael13.7.2005 klo 18:10
Vihjeen "SIEVINEN VEDOSSA" voi lukea (loogisesti) myös näin:
SIEVINEN, kun tämä (ratkaisusana) on VEDOSSA.
84. tonimikael13.7.2005 klo 18:11
Vielä selkeyttääkseni:

SIEVINEN VEDOSSA = VEDOSSA SIEVINEN
VEDOSSA SIEVINEN = VEDON SISÄLLÄ (TÄMÄ ON) SIEVINEN
85. mor13.7.2005 klo 18:15
Voiko tosiaan? Eikö tällä logiikalla vihje "manne ruinaamassa" olisi "man ruinaamassa"? Eli ruinaamassa, kun tämä sana on manin kanssa?
86. IiKoo13.7.2005 klo 18:24
No joo, tuota Sievinen vedossa voisi tarkastella moneltakin suunnalta ja se on minusta edelleenkin kaukaa haettu vihje... Joka tapauksessa, kun sen eräänä päivänä jälkeen ristikon ratkaisemisen hoksasin, siinä oli kuitenkin jokin ymmärryksen siemen. Se sisu-vastaus "sun tää"-vihjeeseen on edelleenkin vielä ula-tason ratkaisu.

No, monta lomapäivää tuohon Karpathoksella meni ja useampi Mythos. Vähän piti apuja tekstailla, mutta irtosi kuitenkin.
87. mor13.7.2005 klo 18:38
Haluan huomauttaa, etten millään lailla ole moittimassa tonimikaelia! Mielestäni tuo ristikko oli tosi hieno kokonaisuus ja tuo sievisvihje oli lopulta ainoa, jota en tajunnut. Enkä purematta niele sitä vieläkään.

Tonimikaelin käyttämä vihjeytystyyli kulkee koko ajan rotkon reunalla ja siitä on helppo tipahtaa jos ei ole varovainen. Mielestäni sievinen tipahti.
88. Tuomas L.13.7.2005 klo 19:40
Kyllä täällä Turun suunnalla ainakin ihan yleisesti kutsutaan karamelleja karuiksi. Tosin taitaa kyllä olla niin, että tuo Juhan antama selitys on se, mitä varsinaisesti haettiin.

Täällä on keskusteltu paljon siitä, onko ristikko ratkottu, kun se on täytetty oikein, vai vasta silloin, kun ratkoja on myös ymmärtänyt kaikki vihjeet. Tästäpä aukeaakin uusi kysymys: onko ristikko ratkennut silloin kun ratkoja on mielestään ymmärtänyt kaikki vihjeet vai silloin kun ratkoja on ymmärtänyt kaikki vihjeet sillä tavoin kuin laatija on ajatellut?
89. mor13.7.2005 klo 19:51
Ja tämä taas vie ajatukset aiemmin keväällä käytyyn keskusteluun ristikon yksiselitteisyydestä. Tuolloinhan kinasteltiin/keskusteltiin siitä, pitääkö/voiko ristikon laatia niin, että sille on olemassa vain yksi ja ainoa ratkaisu.

Ymmärsin lopputulemana tuolle keskustelulle sen, että tämänkaltainen ristikko on, jollei täysin mahdoton, niin ainakin hyvin vaikea toteuttaa.

Kaipa se on sama tuon Tuomaksen ajatuksen kanssa; kukapa sitä laatijan joskus hyvinkin kieroa ajatusmaailmaa pystyy pohjamutiaan myöten ymmärtämään. Jos ratkoja löytää oikotien, tai muuten toisenlaisen tavan ymmärtää vihje, hyvä niin.

Eli mielestäni ristikko on ratkottu, kun oikeat sanat ovat oikeilla paikoillaan, on se sitten ymmärrystä tai sattuman kauppaa.

Voittihan Päivi Ala-Franttikin euroopanmestaruuden...
90. RA13.7.2005 klo 20:03
SUN TÄÄ! -vihje keikkuu myös mielestäni rotkon reunalla.

TÄÄ oli - siis - Ilta-Sanomat eli IS. Kun se sijoitetaan S:n ja U:n sisään -> SISU.

Mutta miksi vihjeessä on SUN? Miksei esim. SUHUN TÄÄ! (jonka meikäkin olisi ymmärtänyt)? Sun = sinun. SUhun olisi voinut paremmin mieltää kieli/tavuleikiksi.

No, ehkä näitä vaikeita ei voi tilata mittatilaustyönä omalle ymmärrykselle sopiviksi?!
91. tormelius13.7.2005 klo 20:24
Vielä tuohon Sievis-keskusteluun:

Ajatelkaapa seuraavaa vihjettä, joka oli eräässä Team Katalinin kolmitähtisessä:

LEIKKI KUUILON SISÄSSÄ (4)

On ihan loogista ja selvää, että ratkaisu on "rupi", joka on kuuilon sisässä ollessaan leikki.

Samaan tapaan toimii "Sievinen vedossa". Ei siinä ole mitään ongelmaa.
92. mor13.7.2005 klo 20:42
No hyvä, hilataanpa Janiparka ylös rotkosta.

Mainitsin aiemmin jossain toisessa säikeessä, että Tonin laatimusten ratkonnassa auttaa, kun ei ajattele mitään asiaa normaalilla tavalla. Tällaisessa mielentilassa ymmärsin ajatella vihjettä ratkaisusanan, enkä vihjesanan kannalta ja löysin kuin löysinkin yhteyden uimarin ja rumpalin välille!

Joten, jatka tasapainoilua Toni, mutta katso välillä jalkoihisi!
93. tonimikael13.7.2005 klo 20:47
mor:

Kaverini joskus kokeneempana opetti minulle nuorallakävelyä. Ja hän nimenomaan opetti, että pysyäkseen nuoralla on katsottava kauas eteenpäin. Kokeilepa! ;)
94. RA13.7.2005 klo 20:55
Minusta logiikka ei ole sama tuossa
LEIKKI KUUILON SISÄSSÄ (4) -> RUPI ja
SIEVINEN VEDOSSA (4) -> SIPE.

Ensimmäisessä vihjeessä sana LEIKKI antaa vinkin, millaista ratkaisusanaa haetaan.

Toisessa tällaista yhteyttä ei ole. Vai onko?
95. RA13.7.2005 klo 20:57
Ahaa, mor onkin löytänyt jonkun yhteyden Sievisen ja Santapukin välille. Kerro, oi mor!
96. mor13.7.2005 klo 21:06
LEIKKI -> KUURUPIILO
SIEVINEN -> VESIPETO

Kyllähän siinä on aivan vastaava yhteys.

Sievinen/Santapukki; ainakin molemmilla on viehättävä vaimo/tyttöystävä!
97. RA13.7.2005 klo 21:28
Niin on niin ... ja leikistä voi saada rupia.

OK. Onhan niissä ihan sama logiikka.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *