KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUVARISTIKOT?

1704. KUVAristikot?

Pekka Pietari23.6.2005 klo 08:20
Suomalaiset ristikot ovat kuuluisia kuvavihjeistään. Viimeaikainen kehitys (Viitamäki, Luukkala, Pitkälä...) on viemässä vahvasti valtaosaltaan tai jopa kokonaan sanallisiin vihjeisiin. Vaikeutta ristikon toteutukseen saa toki paljon helpommin käyttämällä sanavihjeitä. Ulkoasu on tämän trendin uhri: tasaista harmautta ja tylsiä tietokonefontteja usein liian pienellä kirjasinkoolla.

Kaimani Joutsi on julkaissut joskus pelkkiin kuvavihjeisiin perustuvia ristikoita. Onkohan siihen kukaan muu pystynyt?
2. ö23.6.2005 klo 08:48
Noniin, kuvien suuri lukumääräkö olisi ristikoissa tavoite sinänsä?

Yllämainitut kaikki laativat visaisia ristikoita ja niiden laatukriteerit kyllä ovat jotain muuta.

Esim. Luukkalan ristikot ovat ulkonäöltään harmonisia ja silmää miellyttäviä.
3. kp23.6.2005 klo 08:49
Kuvaristikosta ei voi puhua, jos ei ole kuvia...
Suuri alkukuva ei riitä...
4. kp23.6.2005 klo 08:51
Jos Viitamäki, Luukkala, Pitkälä... haluaa laatia
tavallisia RISTIKOITA...Suotakoon se heille.
5. iso S23.6.2005 klo 09:21
Kuvaristikoista voi puhua vaikka ei olisi kuvan kuvaa eikä ristikon ristikkoa :)

Kuvaristikollahan tarkoitetaan tehtävätyyppiä, missä vihjeet (kuvat ja/tai tekstit) ovat ristikossa sisällä, toisin kuin perinteisessä "höyryristikossa", missä vihjeet ovat ruudukon ulkopuolella. Mikä muuten estäisi tekemästä höyryä missä vihjeenä olisi myös kuvia - tai pelkkiä kuvia? Nimet ovat symboleja, ne tarkoittavat sitä mitä sovitaan eikä niitä aina tarvitse tulkita liian kirjaimellisesti.

Äärimmäisen vaikeaa olisi tehdä hyvä visainen ristikko missä kaikki vihjeet olisivat kuvia. Vaikeusasteen säätely sujuu luotettavammin sanallisten vihjeiden avulla.

Raja kuva- ja tekstivihjeen välillä on joka tapauksessa häilyvä. Jos ratkaisusana on SEIS, niin vihjeeksi käy sekä kirjoitettu sana STOP että kuva liikennemerkistä missä lukee STOP. Ovatko kuva-arvoituksen tyyppiset vihjeet missä on yhdistetty kuvaa ja tekstiä kuva- vai tekstivihjeitä? Jos kuvattomuus närästää, niin lääkkeeksi voi kuvitella, että tekstit eivät ole tekstejä, vaan tekstien kuvia...

Antaa tässäkin tapauksissa tuhansien kuvien ja tekstien kukkia. Vaihtelu virkistää. MM tai joku muu asioita ymmärtävä taho oli sitä mieltä että noin 12 kuvaa per sivu sopivasti hajautettuna on silmää miellyttävä määrä mikä myös mahdollistaa vaikeusasteen hallinnan. Näin varmaan on ja enemmistö ristikoista olkoon tuota optimia lähellä, mutta sallittakoon jossain määrin myös ääripäiden olemassaolo. Varsinkin silloin kun ääripäisyys on tarkoituksellinen valinta eikä johdu esimerkiksi piirustustaidottomuudesta.
6. Eki23.6.2005 klo 09:42
Iso S puhuu - pakko taas kerran myöntää - silkkaa asiaa. Kolme esille otettua laatijaa osaavat sitä paitsi kaikki piirtää erittäin hyvin. Jos tarkastelee heidän vaikeita ristikoitaan, ö:n tavoin totean, että kriteerit ovat aivan muualla. Helpoissa kaikilla on osin erilainen ulkoasu.

Joillakin laatijoilla, mm. Martti Räikkösellä, on hauska tapa saada lisää kuvia ristikkoon. Kun tulee monikon erisnimi, pannaan naama ja yksi nimen omistaja. Naamaa vähän muutellaan laseilla ja viiksillä ja tukan värillä.
7. Timppa23.6.2005 klo 12:17
Kuvien puute ei minua haittaa ratkoessani, mutta ujutanpa tähänkin säikeeseen purnausta. Luukkalan Hessun muuten niin mukavat laadinnat kärsivät ristikoiden muodosta eli lokeroitumisesta. Välillä tuntee ratkovansa monta pientä ristikkoa, koska yhteys muuhun ristikkoon saattaa kulkea vain yhden sanan kautta, no, ehkä toisenkin... Yleissilmäyksellä se näyttää ihan hienolta, mutta ratkoessa (eivät ole ihan helpoimpia) joskus risoo, kun teet yhden aukion, mutta siitä ei ole minkäänlaista apua ratkonnan jatkossa... Muuten kiitos Hessulle persoonallisista ristikoista.

Ja tietysti hyvää jussia kaikille! Taidankin tästä lähteä rauhoittumaan keskikesän juhlan ajaksi mahdollisimman hiljaiseen paikkaan... pääkaupunkiseudulle...;)
8. Antti Viitamäki23.6.2005 klo 15:28
On taas vähän niin kuin mistä kukakin tykkää.

Yhdyn iso S:n mielipiteeseen määrittelykysymyksessä - kuvaristikko on ristikkotyypin nimi eikä niinkään ristikko jossa on jokin tietty (millä ihmeen perusteella) määrätty määrä kuvia. Toisaalta ymmärrän toki myös sen, että ristikko voi näyttää ikävältä jos se on mustavalkoinen ja täynnä tekstivihjeitä.

Pyrin aina käyttämään kuvavihjeitä omasta mielestäni sopivassa määrin - yleensä noin kymmenkunta per tehtävä. Huippuvisaisissa se ei ole aina ihan niin yksinkertaista - sanastokin on jo usein sellaista ettei selkeitä mutta tarpeeksi vaikeita kuvavihjeitä keksi. Lisäksi on huomioitava kokonaissommitelma: ei ole mitään järkeä sijoittaa ristikon ylälaitaan kahdeksaa kuvavihjettä, vaikka hyviä sellaisia keksisikin, jos muualle ei sitten saa yhden yhtä.

Helpoissa ristikoissa tilanne on aivan toinen. Kun pohja on laadittu niin hyvillä ja selkeillä sanoilla kuin suinkin, piirroksia saa yleensä ripoteltua tasaisesti ympäri ristikkoa suht vaivatta. En minä silloinkaan yleensä HUKUTA tehtävää kuviin. Minusta liian monta kuvaa tekee ristikosta levottoman näköisen.

Paljon pahempi ongelma - minun mielestäni - helpoissa ristikoissa on se, että sanalle KISSA piirretään vihjeeksi kissa, mutta esimerkiksi sanalle ATAR laitetaan silti vihje "Mauritaniassa", vaikka mokomaa sanaa ei pitäisi helppoon laittaa ollenkaan. Kyllä siinä on samaan aikaan ihan turha puhua siitä, miten ristikko on ehkä ikävän näköinen.

Olen kerran tehnyt ristikon, jossa kaikki vihjeet olivat kuvia (Sanaseppo 2/2000). Ainoita poikkeuksia olivat muutamat erikoismerkit, mutta ensimmäistäkään kirjainta ei vihjeissä ollut. Kuten ristikon alle lisäinfoksi laitettiin, hankalinta kyseisessä tehtävässä oli nimenomaan sen vaikeustason määrittely. Sanoille kyllä pienellä vaivannäöllä keksii melkein aina jonkinlaisen kuvavihjeen, mutta melkein väkisinkin seassa on tällöin aina joukko todella pahoja ja joukko naurettavan helppoja vihjeitä.
9. tonimikael23.6.2005 klo 16:42
Tässä tullaan klassisen ja romanttisen laadun (Robert M. Pirsig: Zen ja moottoripyörän kunnossapito. Lukekaa!) erojen äärelle.

Kun insinööri näyttää Matti Meikäläiselle konepiirustuksia, niin MM:stä ne ei näytä miltään ja jopa rumilta. Mutta kun hän näyttää niitä kolleegalleen, niin hänpä saattaakin nähdä ne erittäin kauniina. Samoin ristikoissa.

Minulle on aina Viitamäen ja Luukkalan ristikot olleet erittäin kauniita. Huolimatta siitä, että niissä kuvia on vähän. Itse asiassa ehkä juuri siksi. Nimittäin yleensä em. laatijoiden ristikoissa juuri kuvat ovat usein niitä vihjeitä, jotka eivät saa hihkumaan riemusta eli voisiko sanoa, että ne kuvavihjeet ovat niissä "rumimpia".
10. Timppa23.6.2005 klo 16:51
Jos se toinen MM kuvittaisi konepiirustuksia, niin ne voisi näyttää ihan kivoilta...;)
11. KP23.6.2005 klo 16:54
Kuvaristikko on KUVAristikko...
Olkoon edellä olevat ristikot tästä lähetien:
VIHJEristikoita tai TEKSTIristikoita.
-Älkää sekoittako sellaisia ristikoita, joissa ei ole kuvia
(visuaallisesti ripoteltuna koko alueelle) kuvaristikkoon...
12. kp23.6.2005 klo 17:03
Tiedättekö ollenkaan mikä ero on KUVAkirjalla ja
kirjalla?
13. tonimikael23.6.2005 klo 17:22
Tietääkö KP mitä eroa on KUVAkielellä ja kielellä?

Toinen on tietysti tatuoitu. :-P
14. Eki23.6.2005 klo 17:38
kuvaristikko: sanaristikko, jossa vihjeet on sijoitettu ristikon kehyksen sisäpuolelle

Kuvaristikolle ovat tunnusomaisia kuvalliset vihjeet. Ne saattavat joskus muodostaa vain osan vihjeistä tai puuttua kokonaan, jolloin kaikki vihjeet ovat sanallisia.

http://www.sanasepot.fi/julkaisut/termit.html#kuva r
15. kp23.6.2005 klo 18:02
... tai puuttua kokonaan, jolloin kaikki vihjeet ovat sanallisia.

No, mitäpä tuohon sanoisi....
On sama kuin tekisi sarjakuvan ilman kuvaa...
Olen ihan varma, jos teen kuvaristikon vain sanallisilla
vihjeillä, ei Erja maksaisi siitä kuvaristikon hintaa...

-Eläköön se pieni ero...
16. Eki23.6.2005 klo 18:08
Tässä oli kyse, mikä on kuvaristikko ja toisaalta juuri kukaan ei koskaan ole valittanut visaisten ristikoiden kuvien vähyydestä, mutta joku varmaan kehittää oikeasti vaikeita kuvaristikoita. Kuka?

helpommissa kuvaristikoissa on jokseenkin aina selvästi enemmän kuvia.

Asiastapa toiseen, minua on, kp, aina kiinnostanut, millä tavoin toteutat piirroksesi, ts. piirrätkö ne ensin paperille ja skannaat ja värität vai mistä ne ovat kotoisin?
17. kp23.6.2005 klo 18:14
Kuvat saa tietokoneelle kun ne piirtää paperille ja
skannaa... Ja tallentaa...
Niitä voi sitten venyttää ja vanuttaa ja väritellä mielensä
mukaan...
18. kp23.6.2005 klo 18:16
...Ja osa on ihan laillisia ostettuja kuvia, esim maiden
liput....
19. Eki23.6.2005 klo 18:33
Veikkaisin, että valtaosa kuvista on noita ostettuja esimerkiksi tässä (korjaa jos olen väärässä):

http://www.deltaoy.com/flashristikko/delta.asp?rst id=delta0305

Kiinnostaa oikeasti, mitkä ovat omasta kynästäsi ja mitkä ostettuja. Ja miten kaikki tapahtuu.

Itsehän kerroin ensin yleisemmin ja sitten erään valokuvaristikon synnystä hyvinkin tarkasti.

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=807&alku=75&t=k1

28.3.2004 klo 15:39

12.4.2004 klo 15:51
20. kp23.6.2005 klo 18:48
Tuossa esim. ristikossa veikkauksesi meni oikeaan...

Mitäpä sitä salaamaan... Osaan piirtää valikoiden... eli
en osaa piirtää ihmistä, kuin sivulta. Kaikki esineet melkein
syntyvät... ladot. pellot. aava merta. kasvit (nata sara jne)...

Enempää pitäisi pystyä. -Siinä iänikuinen toive...
21. kp23.6.2005 klo 18:59
Miten kaikki tapahtuu?
Kun piirtää aslakin kynällä paperille se skannataan ja
tallennetaan nimellä aslak. Siintä (kuvasta) tulee sellainen
missä on tausta mukana... Jos sen haluaa pois on sellainen
ohjelma kuin adode Streamline, joka ottaa tuon taustan
pois. Ja sitä (aslakia) voi värittää tai tehdä sille mitä tahtoo...
22. Eki23.6.2005 klo 20:47
Kiitos, hyvä alku...
23. kp24.6.2005 klo 11:57
adode Streamline
PITÄÄ TIETYSTI OLLA:adobe Streamline
24. Tsööts24.6.2005 klo 22:41
En yleensä arvostele Ekiä, mutta nyt on pakko kysyä onko Motiivi-lehden ristikossa tarkoituksenmukaista käyttää niin paljon värikuvia, koska ristikko on aika pienikokoinen ja näin ollen muutamat pienimmistä kuvista häipyvät lähes tunnistamattomiksi? Vaikutuksensa voi myös olla lehden mielestäni huonolaatuisella paperilla - tulee ikävä entistä Kunta ja me -lehteä, jossa oli mustavalkoinen, selkeä ristikko paremmalla paperilla.
25. Eki25.6.2005 klo 00:01
Kunta ja me -lehdessäkin oli jo pitempään ollut vastaava valokuvaristikko.

Yritän suhtautua kriittisesti pienempiin kuviin. Sitä vaan aina toivoo, että painoasu menisi nappiin.
26. kp25.6.2005 klo 09:47
Olen todennut vuosia sitten sen faktan, ettei
valokuvaa tule "ahtaa" yhteen ruutuun... Pitää olla
suurempi tila....
27. kp25.6.2005 klo 09:49
"Sopiva" tila on n.2x2 ruutua....Tai 2x 1,5 ruutua...
28. tonimikael25.6.2005 klo 13:47
Minä erittäin hyvä(n)näköisenä olen kyllä pärjännyt oikein mainiosti Ekin 1x1cm2 valokuvien kanssa. Hieman mukavasti vaikeusastetta tulee, kun ei heti hoksaa mitä kuvassa oikein on. Mutta viimeistään kun saa sanan selville, niin hoksaa, että niinpä tietysti! Hieman kyllä joskus tuntee sääliä sitä Haukiputaan mummoa kohtaan...
29. Eki25.6.2005 klo 14:17
Olin ihan alkuun innostuneempi näistä valokuvaristikoista, mutta sitten tulin järkiini ja valtaosan laatimuksistani piirtää ammattipiirtäjä. Esteettisyyden ohella heillä on jatkuvasti tuoreita ideoita.

Firman lehdissä valokuvaristikot toimivat parhaiten sekä yksityisihmisille omistetuissa ristikoissa.

Muistakaa lisäksi, että omassa kastissaan on muutama lehti, joita täällä ei saisi mainita tai varsinkaan herjata. Niissä on runsaasti yhden ruudun valokuvia.
30. Libero25.6.2005 klo 15:16
tonimikael:
Niin maailma muuttuu. Olen tähän mennessä kuullut aina sääliteltävän Pihtiputaan mummoa...
31. tonimikael25.6.2005 klo 15:23
Libero:
Katsos kun ne Haukiputaan mummot on niin paljon läheisempiä mulle! :)
32. iso S25.6.2005 klo 17:11
Libero: siinäpä se, Pihtiputaan mummo on jo ylisäälitty. Lieneekö ollut juuri tonimikael, joka taannoin toi tämän unohdettujen Haukiputaan mummojen säälimättömyyden esille. Sen jälkeen on jonkinlainen sääliviipale herunut ajoittain sinnekin.
33. Libero25.6.2005 klo 17:43
Kuulostaa mukavalta: "Unohdetut Haukiputaan mummot!" Oli jo aikakin jättää pihtiputaalaiset (pihtipudaalaiset, pihtipudaiset) mummot rauhaan, kun heistä tuli täyttä-ymmärrystä-vailla-olevien synonyymi.

Kun tässä parina päivänä olen tiiraillut sekä ymmärrystä että näköä vailla muuatta ristikkoa saamatta kuvista selvää, samastun vaivatta mummoon kuin mummoon.

Juhannusjuomakseni hankin brasilialaista luomukahvia, jota on kulunut kolme kupillista per ristikkokuva. (Oli tuo kaffe niin kallista, että näköä haittaa.)
34. MM28.6.2005 klo 21:12
Lainaus iso S:n tekstistä 23.6.2005 klo 09:21;
" MM tai joku muu asioita ymmärtävä taho oli sitä mieltä että noin 12 kuvaa per sivu sopivasti hajautettuna on silmää miellyttävä määrä mikä myös mahdollistaa vaikeusasteen hallinnan."

Itse en myönnä mitään lukumäärää/ristikko(12) milloinkaan maininneeni, eli tuon kunnian lausumasta saa se kuuluisa "joku muu".




Lainaus Pekka Pietarin alustuksesta 23.6.2005 klo 08.20;
"Kaimani Joutsi on julkaissut joskus pelkkiin kuvavihjeisiin perustuvia ristikoita. Onkohan siihen kukaan muu pystynyt?"

Parikin sellaista olen joskus taannoin raapustanut ja ainakin Pihlajamäen Mirjalta olen sellaisen nähnyt. Laatijallehan se haasteellisempaa ja ammattitaitoa vaativampaa on kun henkilönimet pitää lähes kaikki karsia, eikä mitään RIAS, ATAT, INAT ym. fakkeja voi lainkaan käyttää. Minä ainakaan en pysty moisia yhteen ruutuun kuvittamaan. Enkä isompaankaan tilaan milloinkaan haluaisi.
35. Eki30.6.2005 klo 09:21
Sain juuri käsiini kahden viikon päästä ilmestyvän Paksun Pelikaanin viimeiselle sivulle tulevan Antti Viitamäen visaisen tavuristikon.

18 kaunista väripiirrosta (+ pää"kuva").

Onkohan tällä keskustelulla ollut vaikutusta asiaan?

Asiasta on ennenkin puhuttu, mutta moni hyväkin piirtäjä käyttää jopa pelkästään valmiita kuvia.

Olisihan se hienoa, jos ristikot voisi hinnoitella niin, että itse piirretystä hyvännäköisestä voisi maksaa selvästi enemmän.

Kiireisen teatterimiehen selkänahasta nämäkin 18 piirrosta pääosin revittiin.

Vaikean ristikon oikein loppuun saakka hiotun timanttitekstivihjeen miettiminen voi toki viedä yhtä kauan kuin kuvan piirtäminen, paljon pitempäänkin.
36. MM30.6.2005 klo 10:05
Ontuukohan Eki pikkasen logiikka tossa sun lausumassas;

"Vaikean ristikon oikein loppuun saakka hiotun timanttitekstivihjeen miettiminen voi toki viedä yhtä kauan kuin kuvan piirtäminen, paljon pitempäänkin."

Eiköhän "timantinkovaa" kuvaakin sentään joudu joku miettimään? Plus vielä piirtäminen ja mahdollinen väritys.
37. KP30.6.2005 klo 10:10
Sanonpa vaan tässä vienosti, että tavuristikko tulee
vaikeaksi ilman tekemättäkin - saati kun siitä tehdään
vaikea.
On siinä taas purtavaa...
38. Eki30.6.2005 klo 10:24
MM, en väitä sitä lainkaan, mutta ehkä ei tulla ajatelleeksi, että lyhyen vihjeen sanamuotoa voidaan tahkota tosi pitkään.

KP, "ilman tekemättäkin"? Viitamäki on kyllä tehnyt ennenkin Paksun vaikeimmaksi tavuristikon ja niistä on kuultu lukuisia ratkojakommentteja ratkonnan etenemisestä, joten niitä on kehitelty mukavaan/sopivaan suuntaan. Olet kyllä oikeassa, että tavuristikkoa on vaikeampi tehdä helpoksi ja siitä tulee aika helposti vaikeahko.
39. Antti Viitamäki30.6.2005 klo 15:43
Ekin arveluun, onko tämä keskustelu vaikuttanut kuvien määrään: eipä juuri.

Toki olen yleisellä tasolla aina huomioinut, jos saan palautetta tyyliin "liian vähän kuvia" tms, mutta periaatteessa päämääränäni on melkein aina ollut tasainen määrä kuvavihjeitä. Ylempänä tässä säikeessä kerroin, minkälaiset asiat siihen vaikuttavat.

Tavuristikoissa on mukavaa se, että on yleensä hieman enemmän tilaa piirroksille. Jos aikaa on, niin niitä tulee väkrättyäkin.

Minulla menee pitkään yhden kuvan tekemisessä. Ekin mainitsemassa ristikossa kuvan tekoon meni pahimmillaan lähes tunti - onneksi useimmat sentään syntyivät alle puolen tunnin. Olen senkin jo joskus jossain todennut, että en koe olevani piirtäjä, mutta kun jaksan pakertaa niin loppujen lopuksi saan ainakin jotain aikaan.

KP:
Sano vain vienosti - meillähän on melko lailla erilainen käsitys siitä, mikä on vaikea ja mikä helppo. Ja myös, mikä tekee ristikosta vaikean ja mikä helpon. Kun Punaisen ja Paksun loppuun halutaan vaikeaa, ratkojat tuntuvat välillä aivan kyltymättömiltä. Kuten Ekikin jo totesi, vaikeustasoa seurataan ja rajanveto on koko ajan elävä prosessi. Tiedostamme toki vallan hyvin, että tavuristikko on lähtökohtaisesti vaikeampi kuin tavallinen kuvaristikko.
40. MM30.3.2006 klo 20:46
Mirja Pihlajamäeltä taas upea, vain kuvilla vihjeytetty ristikko Paksussa Pelikaanissa 2/2006.

Itselleni tulee jonkinlainen mielleyhtymä Mirjan piirrostyylistä taannoisiin Kylli-tädin telsussa esittämiin/kuvittamiin tarinoihin.
41. Libero31.3.2006 klo 01:38
Mietin aina, käyttääkö Mirja Pihlajamäki puu- vai liituvärejä, kun jälki ei oikein vesiväreihin viittaisi.

MM:n (30.3.2006 klo 20.46) mainitsema ristikko pelkin piirrosvihjein on runsaudessaan, kauneudessaan ja hyväntuulisuudessaan uskomattoman viehättävä. Mirja Pilajamäki kuvittaa sellaisia sanoja, joista ei synny pientäkään säröä yönhiljaiseen ratkontatunnelmaan.

Kun Mirjan ristikko on valmis, siitä jää pitkäksi aikaa euforinen olo. Tällaiset ristikot ovat tervetulleita. Ne ovat herkkiä ja siksi hyvin kauniita. Pienet kuvat esittävät täsmälleen sitä, mitä vastaussana edellyttää. Myös pikkupikkupiirrokset ovat selkeän pelkistettyjä. Luuppia ei tarvitse ottaa käden ulottuville.

Tällainen ristikko on hienostunut kuvakertomus.
42. Libero31.3.2006 klo 07:26
No voi, että pitikin kirjoittaa Pilajamäki. :( Toivottavasti se ei kuitenkaan pilaja mitään.
43. 31.3.2006 klo 17:41
Pihlajamäellä on liikaa alkupiiloja. piste.
44. RA31.3.2006 klo 18:41
Mikä on sopiva alkupiilojen määrä? kysymysmerkki. :-)
45. iso S31.3.2006 klo 21:17
Piispantarkastuksessa:
- Tässä seurakunnassa on liikaa aviottomia lapsia.
- No mikä olisi piispan mielestä sopiva määrä?
46. Libero31.3.2006 klo 22:35
Vaikkei mä (31.3.2006 klo 17.41) ehkä ole enää kuulolla, kun hän kahteen pisteeseen lopetti, niin kerron silti pari asiaa.

Vierastan suuresti sitä, että ristikossa olevat muutamat alkupiilot peittoaisivat monen monta kymmentä hyvää piirrosvihjettä ja saman mokoman hyviä ratkaisusanoja. Kyseisessä kuvakuvaristikossa keskityin täysin katselemaan kuvia, joten vasta män yllytyksestä silmäilin jälkeenpäin ristikossa mahdollisesti olleita alkupiiloja. Kehveli: oli niitä jokunen! :)

Kun kerran menin käsittämättömän yksinkertaisen alkupiilon kanssa halpaan ja kysyin vinkkiä laatijalta, sain suurin piirtein seuraavanlaisen neuvon: "Kyllä se siitä, kun kelaat vain aakkosia riittävän pitkälle." Tämä todella tepsii lähes kaikkiin alkupiiloihin. Epäselvää piirrosvihjettä sen sijaan ei selvennä mikään. Se on kerralla epäselvä: aakkoset eivät auta eikä auta luuppikaan.

Selvät piirrosvihjeet kaikkine kauneusarvoineen ovat mielestäni ensisijaisia ja täysin huomaamattomat alkupiilot toissijaisia - ja tässähän on ollut koko ajan kyse helposta mutta kokonaisvihjeitykseltään erilaisesta ristikosta.
47. jupejus31.3.2006 klo 23:33
Alkupiilot ei kyllä merkitse tavallisille ratkojille mitään, onko niitä vai ei. Mutta ehkä se alkupiilottomuuden vannomisen syynä on tuo nykyaika - alkupiilot ovat koneille hankalampi juttu. Se alkaa olla jo kohta käsinlaadinnan merkki, kun näkee alkupiiloisia ristikoita. Toisaalta pakkovokaalialkuisilla sanoilla on selvästikin sanastoa "köyhdyttävä" vaikutus.

Mutta kuka tykkää mistäkin. Jos ulkoasu on tärkein, mitä laatijat paketissa haluavat tarjota, niin saahan ne ristikot olla alkupiilottomia. Mutta ratkojille ei varmaan ole noilla niin suurta merkitystä.
Jos koko ristikon sanasto alkaa alkupiiloilla, niin se voi alkaa jo vaikuttaa typerältä, mutta muutama piilo tuskin on kovin ratkaisevaa, koska niitä piiloja tuppaa joka tapauksessa olemaan kuitenkin kauttaaltaan ristikoissa.
Pääasia piiloissa, näkisin sen, on se, että ne eivät jää arveluttamaan, vaan että vihje on niin tyhjentävä, että haettu sana ratkeaa vaihtoehdoitta.
48. Eki31.3.2006 klo 23:49
Tuo "käsinlaadinnan merkki" vaatisi tarkennusta.
49. jupejus1.4.2006 klo 00:45
Ei ei mitään kummempaa merkkiä vielä ole, mutta se, että jos ristikko on laadittu hyvin tasaisin reunoin, ei sano sitä onko ristikko sanastoltaan minkälaatuinen.

Niin 'heikkosanaisemmat' kuin 'parempisanaisemmatkin' ovat ulkonäöltään samanlaisia ruuduiltaan muuta kuin että 'heikoimmissa' tahtoo olla 4-kirjaimisia vielä enemmän.

Eli jostain atui-, iata- sanaristikoista saa äkkiä kuvan että ne laaditaan jostain koneelta liukuhihnalla, mutta silti niissä näkee harvoin alkupiiloja. Eli ulkoisesti laatua halutaan luoda ja ehkä se, että 'kone' mieluummin laatii tasaisia lohkoja.

Mutta jos ristikko, jossa on alkupiiloja kuten nyt esimerkkinä yllä nuo Pihlajamäen ristikot, niin niistä saa kuvan, että ne laadittu taidolla käsin - niin sanoin kuin kuvin.

Mutta ehkä olen kuvitelmineni väärässäkin. Mutta näin aprillipäivänähän saa kuvitelmat olla mitä vain. ;)
50. raukoo1.4.2006 klo 02:05
Aprillipäivän kunniaksi minäkin; tuossa Kari Kämäräisen mielipidettä mielessä hautoen.Onko niin todella että hyvä ristikko on semmoinen ; että lasketaan sanojen keskimitta?Tai nurkka-aukiot ? OK hienoa jos on isoja aukioita ,mutta jos ne nurkat ovatkit ne fakkisanojen piilopaikat NE JOITA yritetään välttää . Onko tärkeätä mutistella ( laatia ) g & c :tä y ja ö :n lisäksi kun tietää että niistä tulee helposti ei hyväksyttäviä sanoja .Tiedän että se on arvostettua but who cares? Uskoisin että loppupeleissä niitä arvostavat vain muutaman ristikon laatijat ja hard core ratkojat. Ei ne ihmiset jotka todella ostavat ristikkolehtiä.
51. airisto1.4.2006 klo 10:22
Ristikkojen yleskuva on tosiaan muuttunut viime aikoina. Nykyään näkee enimmäkseen ristikkoja, joiden ylä- ja vasen laita ovat "tasaisia". Onhan se osoitus laatijan kyvyistä, ettei alkupiiloja laidoissa esiinny. (jupejus>konelaadinnassahan alkupiilot vain helpottavat tuloksen syntymystä, eli antavat koneelle enemmän vaihtoehtoja). Jotenkin vain on alkanut tuntua, että pieni sahalaitaisuus jopa piristää ristikon ilmettä ja yksilöllisyyttä. Jos tasaisesta reunasta alkavat sanat: atta, asta, attu ja alkupiiloilla: matta, nasta, hattu, niin olen ehdottomasti sahalaidan puolestapuhuja.
52. Eki1.4.2006 klo 10:47
Aprillipäivänäkin voi kai hetken vakavoitua.

Harvinaista kyllä olen airiston kanssa pitkälti samaa mieltä. Tosin jo matta alkupiilolla ei ole mikään hyvä.

Sen sijaan raukoo heittää kehään kaikkea sekavaa, jotta totuus unohtuisi. Eivät harvinaiset kirjaimet ristikon helppoutta vie. Taitavasti rakennettuna niiden avulla saisi edes vähän erilaisia ristikoita siihen harmaaseen massaan, jota moni ristikkolehtikin edustaa.

Nuo viittaukset keskipituuksiin ja nurkka-aukioihin tahtovat aina viedä huomion niiltä ristikoilta, jotka kunnianhimoisuuden lisäksi ovat myös oikeasti hyviä joka mielessä. Mutta kuten olen sanonut, täydellistä ristikkoa ei kukaan lie vielä tehnytkään.

Ei ihme, että jatkuvasti tulee uusia ratkojia, jotka ensimmäistä kertaa löytävät mielestään hyviä ristikoita. He ovat jo ensimmäisen kymmenen jälkeen kyllästyneet raukoon asenteella tehtäviin ristikoihin totaalisesti.

Tiedän kyllä, että raukoo on fakkisanojen välttäjä ja siinä aika hyvin onnistuukin. Ehkä tuo asenne on tosiaan puoleksi aprillipila.
53. jupejus1.4.2006 klo 10:57
En tiedä, miten tuo konelaadinta tapahtuu, mutta olen jotenkin olettanut asian niin, että juuri tuollaiset sanat, kuten atta, asta, ja attu tulevat koneelta, jos nuo sanat on sinne luetteloitu. Tuohon laatija voi lisätä, jos haluaa alkukirjaimen esim. hoon attuun.

Mutta osaako kone laatija miten helposti, jos alkukirjaimen puutteesta ei muodostukaan mitään muuta merkitsevää sanaa eli esimerkiksi "yrtti". Niin kekkaako se kone tehdä ruudukkoon tehdä pelkän "rtti":n , johon laatija lisää y:n.

Jos pohjana on valmiiksi muotoiltu ruudukko, niin sen siihen kone varmaan tajuaa etsiä sanavaihtoehdot, mutta kun valmiisiin koneelle syötettäviin ruudukkopohjiin tuskin edeltä tehdään alkupiilokirjaimille paikkoja, niin tuskinpa "yrtti" pääsee ristikkoon koneen tekemänä alkupiilokirjaimella.
54. jupejus1.4.2006 klo 11:00
Ekin kirjoituksen lukeena tuosta komentti, että mitä tulee noihin vieraskielisiin kirjaimiin, ne kyllä rikastuttavat sanastoa useimmiten, jos ne vain ovat kohduutella tunnettavissa sanoissa.
55. Eki1.4.2006 klo 11:08
Iso osa ratkojista kirjoittaa risteykseen IRWIN/WALT > IRVIN/VALT, vaikka vihjeet olisivat helpot/tylsät GOODMAN ja DISNEY. Siksi ainakin itse käytän yleisemmin kirjaimia d, g, y, ä ja ö, joihin löytyy paljon aivan suomenkielisiä tuttuja sanoja.

Koneella voi laatia sekä alkupiilollisia että -piilottomia. Ja valitettavasti kone, jolla on hyvä sanasto, voisi korvata monen oikean laatijan työt, tulisi jopa parempia. Tästä jo puhuttiinkin, joten ei laajenneta asioita liikaa.
56. iso S1.4.2006 klo 14:07
"Jos koko ristikon sanasto alkaa alkupiiloilla, niin se voi alkaa jo vaikuttaa typerältä."

Laajennan Ekin hyvästä ohjeesta huolimatta sen verran että ihmettelen miten tuo olisi edes mahdollista. "Koko sanasto" tarkoittaa mielestäni sitä että jokainen sana alkaa alkupiilolla. Tähän en näe muuta mahdollisuutta kuin sen että jokaisen sanan joka toinen kirjain on piilokirjain (onnistuisi myös jos peräkkäisiä piilokirjaimia olisi enemmän kuin yksi mutta sehän ei ole sallittua).

Tällä on se mielenkiintoinen seuraus että jokaisen sanan pituuden pitää olla parillinen. Muuten rikotaan sitä sääntöä että sanan kirjaimista yli puolet eivät saa olla piilokirjaimia.
57. airisto1.4.2006 klo 16:17
Eki: "Harvinaista kyllä olen airiston kanssa pitkälti samaa mieltä." Vähän aikaa oltiin... Nyt otsikosta: Viimeksi ilmestyneen Pirkan ristikon valokuvitus oli kyllä eräänlainen pohjanoteeraus. Kyllä kai Ekikin sen verran osaa piirtää, tai keksiä sanallisen vihjeen ettei tarvitse pistää 10x10 mm ruutuun jostain isosta valokuvasta kutistettua pläjäystä. Eihän ko. ristikkoa pysty "vanha erkkikään", saatikka kuuluisa "Pihtiputaan mummo" täyttämään ilman suurennuslasia. Muutenkin tuntuu, että jotkut kuvat oli valittu asenteella, että "kai tästä kuvasta tuollainenkin ratkaisusana saattaisi tulla, ei nyt parempaakaan löydy".
58. raukoo1.4.2006 klo 17:58
Eki

minun asenne tekemisiini on se , että saan ne myytyä . Nyt ne menee kaupaksi . Jolloinkin tein asenteella ; teen sellaisia kuin itse haluaisin ratkoa , mutta ei se tyyli vedellyt kustantajien mielestä.
59. Eki1.4.2006 klo 18:41
airisto, olisin Pirkan kuvituksesta samaa mieltä, jos sen tarkastelun jälkeen samaa mieltä olisin.

raukoo, sinä teet sinne ja jos kaikki ovat sillä sektorilla tyytyväisiä, hyvä niin. On hyvä, että on toisenlaisiakin ja kyllä kai sana KÖNGÄS on parempi kuin vaikka värysmato LATTANA, jos muut sanat eivät ole erilaatuisia. En minäkään (vain) itseäni yritä miellyttää ristikoillani.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *