KESKUSTELUT > RISTIKOT > GLOBAALIT RISTIKOT

1698. Globaalit ristikot

PM20.6.2005 klo 12:36
Näitä sivuja seuraavilla on varmastikin runsaasti kokemuksia ristikkokulttuureista ympäri maailmaa. Olisikin mielenkiintoista lukea kokemuksia/näkemyksiä minkälaisessa asemassa ristikot muualla maailmassa ovat, minkälaiset ristikot ovat suosiossa, minkätyyppisiä ristikkolehtiä julkaistaan, jne.

Itse tapaan ulkomailla ollessani "bongailla" paikallisia ristikoita lehdistä ja tarkistaa lehtihyllyjen ristikkolehtitarjonnan monipuolisuutta. Viimeksi käväisin Unkarissa ja sieltä tarttui mukaan muutamia sikäläisiä ristikkolehtiä (olivat äärimmäisen halpoja: 80 - 100 florinttia = noin 20 senttiä per lehti).

Unkarilainen ristikkokulttuuri on ainakin näiden lehtien perusteella vielä aika lapsenkengissään. Mallia on haettu kuitenkin ilmeisesti skandinavian suunnasta (ainakin skandinaviaan jollain tavalla viitataan lehden kannessa). Ja hyvin ruotsalaistyyppisiä ristikoita sisältä sitten löytyykin, kuvavihjeitä ristikoista ei pääkuvan lisäksi löydy. Kaikki ristikot näyttävät täysin samanlaisilta eikä ratkojia hemmotella erilaisilla tehtävätyypeilläkään.

Sanasto näissä unkarilaisissa ristikoissa vaikuttaisi olevan perin lyhyttä - ristikoissa esiintyy paljon kolme ja jopa kaksikirjaimisia sanoja. Yhden ruudun piilokirjaimillekin on annettu oma vihjeensä tyyliin "metri = m". Pitkät ratkaisusanat ovat todella harvinaisia. Vihjeytyksestä yleensä en osaa paljon sanoa, kun tuo kieli ei oikein ole hallinnassa.

Lehtien painojälki on perin suttuista ja paperi huonoa verrattuna suomalaisiin ristikkolehtiin, mutta eipä tuolla hintaa voi paljon muuta vaatiakaan.

Lehtihyllyissä oli myynnissä myös varsin paljon saksalaisia ristikkolehtiä, mutta se saattoi johtua siitä, että liikuskelin lähinnä turistien suosimilla alueilla.
2. Eki20.6.2005 klo 13:04
Unkarilaiset ovat hyvin itsetietoista ristikkokansaa, sekä tekijät että ratkojat. Noita lehtiä menee kaupaksi valtavat määrät. Olen ollut vieraisilla siellä ja sieltä on Laszlo Tiszai ollut täällä tavaten monia suomalaisia, ja monissa kansainvälisissä turnauksissakin on Laszlo joukkoineen ollut. Hän on vähän erilainen kuin me suomalaistem ristikkolehtien päätoimittajat (jos meistä mitään yleiskuvaa voi edes luoda).

Unkarilaisille meidän monet hyvinä pitämämme asiat eivät vain kerta kaikkiaan merkitse mitään.
3. ö20.6.2005 klo 14:24
Olen ennenkin kertonut tällä palstalla venäläisistä ristikoista, mutta ei se mitään. Kerron uudelleen.

Ristikkoharrastus on havaintojeni mukaan Venäjällä erittäin suosittu. Kymmenisen vuotta sitten tarjolla oli vain höyryristikoita, mutta nykyisin myös kuvaristikoita. Niitä kutsutaan skandinaavisiksi ristikoiksi. Kuten Unkarissa, myös Venäjällä ratkaisusanat ovat yleensä lyhyitä.

Suurin ero on vihjeytyksessä. Vihje ei suoraan loogisesti johda ratkaisusanaan vaan antaa siitä mielikuvan tyyliin TSEHOV -> LOKKI.

Olenkin miettinyt voisiko tällaisella vihjeytystavalla luoda uuden ristikkotyypin: mielikuvaristikot.
4. JTak20.6.2005 klo 21:01
Mielikuvavihjeitä näkee aina silloin tällöin, ja yleensä ne ovat niin ylimalkaisia, että keksiminen on tuurinkauppaa. Maasta mieleen, kuusta mieleen, päästä mieleen jne.

Kuvitteellinen esimerkki vaikeaan ristikkoon:
Linnusta mieleen -> uutiset

Kuka keksii yhteyden?
5. Eki20.6.2005 klo 21:54
Juha Lind eli "Lintu > isä Arvi > uutisankkuri?
6. iso S20.6.2005 klo 21:55
Arviolta sanoisin että tuo on melkoinen jokerikysymys!
7. iso S20.6.2005 klo 21:56
Eki oli samoilla jäljillä kuin minä mutta nopeammin, vaikka ei tiettävästi olekaan Lauritsalan poikii kuten minä joskus pienenä.
8. JTak20.6.2005 klo 22:14
Ekihän sen heti keksi.
9. Eki20.6.2005 klo 22:18
Kun Spede alkoi itse laatia tv-ristikkonsa, siinä olikin osallistujilla ihmettelemistä. Ihka ensimmäinen vihje oli "Missä ovat hävinneen aivot?" ja 7 kirjainta.

Toinen legendaaristista vihjeistä, joissa olisi pitänyt tietää 7-kirjaiminen ratkaisu, oli tohveli.
10. Kravattimies21.6.2005 klo 05:40
> Olisikin mielenkiintoista lukea kokemuksia/näkemyksiä minkälaisessa asemassa ristikot muualla maailmassa ovat, minkälaiset ristikot ovat suosiossa, minkätyyppisiä ristikkolehtiä julkaistaan, jne.

Australialaisen ristikkojulkaisijan tuotteita on netissäkin kaikkien katsottavava.

http://www.lovatts.com.au/magazines/default.htm

Näiden lehtien lisäksi myynnissä olen nähnyt kaksi viikkolehteä, jotka ovat ristikkoja ja puzzleja pullollaan, mutta on niissä helppoa lukemistakin toimiston naisille.

Näissä kahdessa viikkolehdessä palkinnot ovat monesti yli sadantuhannen dollarin per numero.

Täällä ei mielestäni olla lähimainkaan Suomen parhaimpien tasolla ristikoiden laadinnassa. Ultrahelppoja enimmäkseen.
11. Matti21.6.2005 klo 07:38
Kerroinkin jo, mutta kerron uudelleen.

Tyttäreni näytti minulle sveitsiläisiä ristikkoja. Olivat aivan kamalia. Sillä tarjonnalla kiertäisin ristikot hyvin kaukaa.

Yksi- ja kaksikirjaimiset sanat ovat yleisiä. Joskus parin kolmen kirjaimen rimpsulle on vihje, joskus ei. Neljän viiden piilokirjaimen rimpsut ovat aivan yleisiä.
12. Eki2.7.2005 klo 14:40
Lähettäjä: Eki 20.6.2005 klo 22:18

Kun Spede alkoi itse laatia tv-ristikkonsa, siinä olikin osallistujilla ihmettelemistä. Ihka ensimmäinen vihje oli "Missä ovat hävinneen aivot?" ja 7 kirjainta.

VASTAUS: LUKOSSA

Toinen legendaaristista vihjeistä, jossa olisi pitänyt tietää 7-kirjaiminen ratkaisu, oli "tohveli".

VASTAUS: SANKARI
13. Tuomas L.2.7.2005 klo 17:09
Minulle on jäänyt tuosta Speden ristikko-ohjelmasta mieleen vihje "avuttomia", jonka ratkaisuksi tuli AVUTTOMIA - siis nimenomaan tuossa muodossa. Repikää siitä!
14. Kravattimies5.12.2005 klo 10:33
Englanninkielinen 10x10-ristikko (The Australian 2.12.2005)

Juttu kertoi, että nyt on laadittu tähän mennessä paras, jossa samat sanat menevät sekä vaaka- että pystysuoraan.

DISCUSSING
INCANTATOR
SCARLATINA
CARNITINES
UNLIKENESS
STATESWREN
SATINWEAVE
ITINERATES
NONESEVENT
GRASSNESTS

On jonkin sortin ennätys siis, mutta en jaksa kirjoittaa noiden sanojen vihjeitä. Se osa lehdestä taisikin jo mennä keräykseen.
15. Kravattimies8.1.2006 klo 07:26
Näin 'suomen' sanan PELLET englantilaisessa ristikon ratkaisussa (Times Crossword No. 7335) ja ajattelin, että kirjoitanpa jotain asiasta.

Tämä on tarkoitettu niille, jotka haluavat oppia alkeet.

Otan malliksi helppoja vihjeitä, siis ne jotka luulen osaavani.

Suluissa on sanojen pituus.

Vaakasuoraan

Peaceful country's extinction (7)
Rauhallisen maan kuolema = QUIETUS (= extinction, kuolema)
rauhallinen quiet + US (United States)

Convert tramp into major (9)
Muuta kulkuri majuriksi = IMPORTANT (tärkeä, adj. major)
anagrammi sanoista tramp into, anagrammikehoitus convert

Black bird's stomach (5)
Mustan linnun maha = BROOK (kärsiä, sietää, verbinä stomach)
musta b sanasta black + varislintu rook

Apparently you can find a clock's numbers here (2,3,4,2,2)
Ilmeisesti löydät kellon numerot täältä = ON THE FACE OF IT (ilmeisesti, päällisin puolin)
face tarkoittaa kellotauluakin

Ball the French run around (6)
Pallo, jonka ympärillä ranskalaiset juoksevat = PELLET (pieni pallo, kuula, ammus)
Ranskan artikkeli LE = the French
Sen ympärillä pelt merkityksessä rynnätä, sännätä

It's true - ale is, surprisingly, free (2,7)
Se on totta - olut on, ihme kyllä, ilmaista = AT LEISURE (free, vapaa-aikana)
anagrammi sanoista true ale is, anagrammikehoitus surprisingly

Finished up with me inside being subjected to correction (7)
Päättyi, kun olin sisällä nuhdeltavana = EMENDED (korjattu)
ended + ME sisällä

Go back a short distance into desert, abandoning motorway (7)
Mene takaisin lyhyen matkaa erämaahan, hylkää moottoritie = RETREAT (go back)
verbi RAT = desert (pettää, ilmiantaa), lyhyt matka on metri = mETRE, pois m = moottoritie (esim. M1)

Pystysuoraan

Drink reduced by one pound - that's one pound! (4)
Juomaa alennettu punnalla - se on punta! = QUID (punta)
neste LIQUID, pois L 1 (rahasumma on punnanmerkin jälkeen)

Card, a jack, starts off one trick (5)
Kortti, jätkä, alkaa tikin = TAROT (tarokkikortti)
merimies TAR + OT, alkukirjaimet sanoista one trick

Drop off and start to tuck into savoury - don't finish it (6)
Jätä sikseen ja ala pistää poskeesi alkupaloja - älä lopeta sitä = CATNAP (nokkaunet)
alkukirjain T sanasta tuck, start to tuck, pannaan sanaan alkupala, kanapee, engl. CANAPé, jota ei lopeteta

Collapse of card-castle - a child's construction (4-6)
Korttilinnan sortuminen - lapsen rakennelma = CAT'S-CRADLE (sormi- ja nuoraleikki, "riippumatto")
anagrammi sanasta card-castle, anagrammikehoitus romahduta, collapse

Don't worry little boy about pests (5,4)
Älä huolestuta pientä poikaa tuholaisilla = NEVER MIND (älä välitä)
pieni poika = kutsumanimeltään NED about = ympäröi sanan VERMIN (tuholaiset, syöpäläiset)

A single man hurt after start of brawl - gosh! (8)
Yksi ainoa mies loukkaantui rähinän alkamisen jälkeen - pahus! = BACHELOR (poikamies)
alkukirjain B, start of brawl + ACHE (hurt, särkeä) + LOR on lievä kirosana, luulisin

Chameleon, perhaps, initially like chamois (9)
Kameleontti, ehkä, aluksi kuin vuorikauris = LIZARD (sisilisko)
alkukirjain L, initially like + IZARD (Pyreiden gemssi)
chamois = vuorikauris, gemssi

Suitable sporting occasion (4)
Sopiva urheilutilaisuus = MEET
MEET tarkoittaa molempia

Oli muitakin selvittämättömiä, mutta tässä yksi, josta en tiedä miksi: Expect to lose opening pair in order (5) = EDICT
16. Kravattimies9.1.2006 klo 05:07
Selvisi, kun olin lähettänyt. Predict = expect, edict = order.
17. tonimikael9.1.2006 klo 22:59
Kylläpä Kraka on ollut reippaana! :))
18. Kravattimies10.1.2006 klo 00:31
Heh, kiitos, tonimikael... rupesin pelleilemään, kun näin Timesin ristikossa sanan PELLET.

Kirjoitukseni loppuvaiheessa tuli kirjoitusvirhe, piti olla Pyreneiden gemssi. Sattumalta etusivun ristikkosana viikonvaihteeksi on myös gemssi - TAKI : 1. härkägemssi, vuohiantilooppi; 2. aivan (esim. taki tahallaan)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *