KESKUSTELUT > RISTIKOT > MIKÄ ON RATKAISU?

169. Mikä on ratkaisu?

Tehtävien tekijä24.6.2003 klo 22:07
Tässä olisi pieni pähkinä sanaristikkojen ystäville, mutta ihan vähän erilainen.
Teidän pitäisi portaisesti ratkaista miten "talvi" sanasta tulee sana "kuuma" , jottei tämä olisi liian helppoa lisään vielä toisenkin tähän.Miten sanasta "viiva" tulee sana "Pallo" .
Ratkaisu tapahtuu 6 portaisesti eli esim. talven ja kuuman välissä on 5 tyhjää paikkaa.
Kirjaimia muunnetaa 1 kpl kerrallaan per. rivi.
Ja sanojen täytyvät olla 5 kirjaimisia.
eli näin:
TALVI VIIVA
: : : :
: : : :
: : : :
: : : :
: : : :
KUUMA PALLO

Palkintoa en ikävä kyllä voi antaa.
Sillä tämä on harrastelija kohtainen kysymys.
2. jupejus24.6.2003 klo 22:25
Talvi muuttui helposti, mutta tuo viiva kohtuullisen tutuilla sanoilla vielä mietityttää...
3. jupejus24.6.2003 klo 22:30
Joo, meni viivakin palloksi
4. Eki24.6.2003 klo 23:09
Nimimerkki Tehtävien tekijä on huijari! Hän ei ole tehnyt kyseistä tehtävää vaan se on julkaistu MikroBitin kesänumerossa kilpatehtävänä. Tällaista toimintaa ei täällä suvaita, kilpailuaikana ei tehtävien vastauksia anneta!
5. jupejus24.6.2003 klo 23:21
Anteeksi tietämättömyyni vastatessani tuohon kyseiseen tehtävään, mutta olipa ainakin hyvä, ettei tullut annettua vastausta näyttöön.
6. Antti Viitamäki24.6.2003 klo 23:43
Heh! Olipa tuotakin tehtävää ilo varastaa! Eikö mokomia nyt ole aika helppo rakennella itsekin:

Seitsemällä kirjainvaihdoksella muurista salpaan:

MUURI
-
-
-
-
-
-
SALPA

Ja jos joku jaksaa miettiä, millainen on lokin tuskainen tie luodolle, niin tuossapa kahdeksalla vaihdoksella:

LOKKI
-
-
-
TUSKA
-
-
-
-
-
LUOTO

Äkkipäätä en löydä useampia kuin yhden reitin. Toki jos pysyisi kirjoittamattomien sääntöjen mukaisesti yhtä monessa vaihdosmäärässä kuin mitä kirjaimia on, niin olisi hyvin helppo tarkistaa...
7. Eki24.6.2003 klo 23:50
Niin mutta epäilen, että Tehtävien tekijä ei osannut ratkaista ja halusi ottaa osaa kisaan, palkinnonkipeyttä... Eivät nuo tosiaan vaikeita ole tehdä tai ratkoa, siis kumpaakaan.
8. Antti Viitamäki25.6.2003 klo 01:04
Hmm... MikroBitin lukija sattuu löytämään näille sivuille ja päättää kokeilla? Niin, miksi ei - tuntuu vain vähän oudolta. Mitähän mahtoi olla palkintona? :-)
9. OSui25.6.2003 klo 08:33
Juu, alkuperäiset ratkesivat ihmisjärjelle käsittämättömän helposti. Jos lainahevosella ratsastanut ei ole itse osannut, niin menköön uudelleen nurkkaan häpeämään.

Ekin paljastamasta syystä johtuen en kerro ratkaisua. Sen sijaan tarjoan mietittäväksi sitä, miten on suht helposti nähtävissä, ettei kumpaakaan noista pysty tekemään viidellä askeleella. Teoriassahan se voisi olla mahdollista: 5 kirjainta, 5 muutosta.

Voisin vielä hakea vauhtia Edward de Bonon kirjasta "Tehokkaan ajattelun opas". Siinä tekijä intoutuu jostain syystä hahmottelemaan hyvän seurapelin periaatteita. Ne olivat, ihme ja kumma, hyvin pitkälti samoja, mitä olin itsekin mietiskellyt. Parinkymmenen vuoden takaisesta muistista kaivettuna siellä oli tällaisia:
- Vähän liikkuvia osia
- Yksinkertaiset säännöt (helppo oppia)
- Harjoittelu auttaa
- Tarvittavat välineet helppo valmistaa tai halpa hankkia

Omia kisäyksiäni, mitä Eetvartti ei ollut hokannut:
- Peli ei edellytä tiettyä pelaajamäärää
- Sattumalla on jonkin verran vaikutusta (ei mene turhan vakavaksi)

Bono oli ihan itse kehitellyt mainittuja periaatteita noudattavan pelin, "L-pelin". Sitä pelataan kahdestaan 4*4-ruudukossa neljällä nappulalla. Pelasin muutaman pelin itseäni vastaan ja pidin peliä tylsänä. Tarkistuksen vuoksi pelasin muutaman pelin isän kanssa ja pidimme molemmat peliä tylsänä. Missä vika? Siinä, että pelissä ei tuntunut olevan mielekästä tavoitetta (ideana on ahdistaa vastustaja tilanteeseen, missä ei voi liikkua) ja varsinkin siinä, että pelin kestäessä oli vaikea nähdä, kumpi johtaa. Loppu tuli usein lievästi yllätyksenä (ainakin aloittelijoille). Hyvät periaatteet johtivat siis huonoon tulokseen.

Tämäntyyppiset tehtävät ovat vähän kuin L-peli. Helppo selittää, mutta motivaatiota ei välttämättä löydy. Miksi ihmeessä pitäisi mennä munasta kanaan yhden kirjaimen muunnoksilla? Tunnustan: olen kerran tehnyt ristikon, minkä teemana oli juuri tuo ketju.

Muuten: vanhoissa keskusteluissa on pilvin pimein ongelmia, minkä oikeita ratkaisuja ei ole kerrottu. Tehtävän asettajat voisivat ryhdistäytyä?
10. ile25.6.2003 klo 08:41
Ensimmäisenä palkintona on 215 euron arvoinen näytönohjain, toisena ja kolmantena palkintona vastaavia värkkejä mutta halvempia. Vastausaikaa 23. heinäkuuta saakka.
11. Jouni25.6.2003 klo 11:11
OSui kysyi ratkaisuja aikaisemmin annettuihin tehtäviin. Mielestäni ainakin kaikki minun antamani tehtävät tulivat ratkaistua paitsi Einstein-tehtävä. Vastaus on saksalainen, mutta sillä ei ole mitään väliä, koska kyse on eräänlaisesta sommittelusta.
Sensijaan Jupejussin pyy ja haukka-tehtävän vastaus on vielä selvittämättä.
12. Titta25.6.2003 klo 11:37
Eikö tuo tehtävien tekijä ole kirjoitellut tänne ennenkin...?

Huomenna alkaa 5 viikon ja 2 päivän loma! Se kestää aina tuonne kesäpäiviin asti, minne muuten olen ilmoittautunut. Mitenkäs te muut?
13. Kravattimies25.6.2003 klo 12:00
Ketjussa 25 sanaa 21.05.2003 klo 08:42
Jos joku ei onnistunut ratkaisemaan tätä niin lue alkukirjaimista apua sen ratkaisuun

Keksipä
Ekin
Kunniaksi
Sinä
Itse
Päätteen
Äärellä
Ennen
Kuin
Innostut
Näppäilemään
Kuinka
Usein
Näillä
Nettisivuilla
Itse
Asiassa
Käytkään
Sepitä
Ihmeessä
Sitten
Ihmisten
Nähtäväksi
Älynystyröittesi
Ideointia

AJATTELE - JATKA
14. Jouni25.6.2003 klo 18:50
---
Tuomatta
Samalla
Epäpätevyyttäsi
Päivänselvästi
Älyvapaiden
Ääliöiden
Töllisteltäväksi

- taitaa olla aika epätoivoinen tehtävä saada tämä joskus loppumaan
15. Tehtävien tekijä25.6.2003 klo 19:13
Joo kuten Eki sanoi tämä on Mikrobitin kilpilusta, joten teillä on aihetta epäillä, että miksi minä tätä kysyn.
No, olen itse ratkaissu tämän ja lähettänyt vastauksen Mikrobitille @postilla.Luulette kyllä vieläkin että olen huijari.
Kyllä minä olen harrastaja, mutta kun en muuta keksinyt kysyä kopioin tämän kysymyksen sieltä sillä olisi myös hyvä tietää, josko olen ollut väärässä.Aijoin muutaman vuoden päästä julkaista ensiksi ystivilleni sanaristikkolehden ja myöhemmin ehkäpä,?Paikallislehteen.Ajattelinkin että joku tietää tämän olevan Mikrobitistä.Ei minua haittaa vaikka uskoisitte minun olevan huijari /:|.
Titta kysyi että olenko kirjoittanut tänne ennenkin niin voin sanoa että en ole.
Löysin tämän osoitteen mikrobitin kilpailu sivulta ja myöskin sen tekijän.
Hyviä ratkonta hetkiä en aio enää lähettää kysymyksiä tänne.
Ps.Eki oletko tämän sivun valvoja/tekijä.
16. Minna Walhroos25.6.2003 klo 19:23
Itse aloittelen 30v naisena saristikkojen täyttelyä enkä tiedä mitä kaikkia sanaristikon tyyppisiä tehtäviä on olemassa.
Ja haluaisin kysyä onko tuollaiset "portaat" oikea sanaristikko tehtävä tyyppi?
Vai onko tuo jostain muunnelma?
Olisi hyvä tietää.
Kiitoksia.
17. J Takala25.6.2003 klo 20:38
Ei tuota sanaporrastehtävää oikein sanaristikoksi voi kutsua. Se on vain eräänlainen sanatehtävä.

Sanaristikkotermistöön voi muuten tutustua Sanaseppojen sivulla (http://www.nic.fi/%7Esanas/julkaisut/termit.html) . Saattaa aluksi tuntua vaikeaselkoiselta, mutta kyllä se siitä.
18. jupejus25.6.2003 klo 21:09
Illoin
Ruukaan
Ehtiä
Hetkisen
Töllistellä
Öisien
Öheltäjien
Räpeltämiä
Ilmaisuja
Lukemattomille
Lukijoille
19. Eki25.6.2003 klo 22:32
En missään nimessä tahdo olla ilkeä enkä edes tämän sivun valvoja (tekijä tavallaan olen), mutta Tehtävien tekijän selittelyssä on selittelyn maku. Ehkä nimimerkkisi ei tarkoittanut, että laatisit tehtäviä, mutta hyvin sillä hämäsit. Kovasti annoit ymmärtää, että olet itse sen meille suunnitellut. Jos kilpailuaika olisi ollut jo takana, 'rikoksesi' olisi ollut paljon pienempi mutta silti hämäys.

Mitä ihmettä tarkoitat oman sanaristikkolehden ja paikallislehtien tehtävillä? Teetkö siis sittenkin itsekin tehtäviä?

Kyllä minä sen verran haluan valvoa, että toisten tekemiä, tässä tapauksessa yllekirjoittaneen, pulmia ei esitellä ja julkaista väärin.

Yhteen kirjoitus säännöt ovat muuten loppujen lopuksi aika yksinkertaiset ja ne kannattaa opetella. Samat sanat Minna Walhroosille, jonka sukunimeä Google löytää paljon mutta puhelinluettelo ei yhtään. Terveiset Erkki Vukoilalta.
20. Jouni25.6.2003 klo 23:02
Onpas Eki nyt ärtsynä!

Mutta mitä ihmettä Jupejussi tälläkertaa meinaa?
21. jupejus25.6.2003 klo 23:15
Noh, Jouni - eikös tuota aloitettua lausetta pitänyt jatkaa???? Näin ymmärsin ja osani tein.
22. Jouni25.6.2003 klo 23:32
Kyllä piti, mutta eikö sanojen alkukirjainten pidä olla tekstin kirjaimia vastaavat?

Siis Kravattimiehen sanojen alkukirjaimet olivat: "Keksipä Ekin kunniaksi sinä i" ja minun jatkoni:"tse päät". Sinun sanojesi olisi pitänyt alkaa kirjaimilla:"teen äärellä ennen...".

Ei silti, voin olla väärässäkin. Päässä tuntuu kummaa huminaa.
23. jupejus25.6.2003 klo 23:42
Jaa, se olikin vanha juttu (21.5), mihin piti kirjoittaa jatkoa tietyin perustein. Myönnän menin sivuraiteille ja hakoteille, eikä edes pakkiakaan ole.
24. Jouni25.6.2003 klo 23:43
Minun piti heti maistaa kaikkia noita Antin suosittelemia juomia.

Jerry Lewis-elokuvassa oli mies, jonka piti heti ostaa kaikkia tv:ssä mainostettuja tuotteita. Jerry juoksi niitä hänelle hankkimassa.

Olen nähnyt ko. elokuvan yhden kerran n. 40 vuotta sitten ja vieläkin muistan. Muisti on kummallinen.
25. Minna Wahlroos26.6.2003 klo 12:21
Minun piti kesiä itse nimi olen oikeasti Minna ********
ettei kukaan pystyi urkkimaan minua.
Kaikkeahan tapahtuu internetissä nykyään.
26. Kravattimies27.6.2003 klo 04:23
Ketjussa A-skeleton 26.06.2003 klo 07:47

Ratkaisu

Alla oleva laatijan ratkaisu on käännetty 90°, joten sen lukeminen vahingossa on melkeinpä mahdotonta. Halutessasi kopioi se toisaalle, missä pystyrivien lukeminen onnistuu.

rtkrkastmmrrraaa
uaoourooeeiiiri
orsirotmrseesi
sktkotaeittsa
kieutttrsaaa
isuttueaors
ttstamrsti
uumamimta
tsimisii
tttiset
aotset
miaet
imrt
sei
et
t
27. Antti Viitamäki27.6.2003 klo 09:01
1. T ????

Eikös se alkanut A:lla???
28. Eki27.6.2003 klo 09:05
Kai olet Antti käynyt nukkumassa? A on toisessa nurkassa.
29. Antti Viitamäki27.6.2003 klo 09:05
Eikun sehän onkin jotenkin ihan toisia päin. No joo,
varmaan sen mystisen 90 asteen verran, mitä K-mies
itse sanoi... Minen kyllä tajua. Toisaalta mietin myös,
mikä kaksikirjaiminen sana, jossa on A, kelpuutetaan
tässä sanaksi? MA? SA? AI? J:tähän ei tehtävässä ole.
30. Antti Viitamäki27.6.2003 klo 09:07
Lenssun takia nukuin hyvin sekavasti. Olen kääntynyt 90 astetta itään ja kuulen balalaikkojen soivan hennosti mutta rakkaudella.
31. Eki27.6.2003 klo 09:11
Otan osaa, vaikken sairastamiseen. Jos haluaa lukea sanat näppärästi, kannattaa maalata röykkiö, siirtää omaan kirjoitusohjelmaan ja vaihtaa kirjasimeksi vaikka Courier, niin sanat asettuvat päällekkäin.

Kyllä kai ai meillä puhekielen sana on.
32. Antti Viitamäki27.6.2003 klo 09:16
Tuossa jo tosiaan tajusinkin miten homma eteni... :-)
33. Antti Viitamäki27.6.2003 klo 10:12
BTW, Eki - You've got mail... :-)
34. Kravattimies19.7.2003 klo 03:53
Ketjussa A-skeleton 17.07.2003 klo 07:47

Laatijan ratkaisussa on mukana vaihtoehtoja.

BJ objekti
BL abloy
BR ebro
DL edla, jodlata
DN sydney
DR adressi
DV edvin
FG afgaani
FR biafra
FT efta
GH leghorn
GM dogmi
GN agni, ragni
GR agra, agraffi
HD ahde
HH hihhuli
HL hahlo
HV ahvo
KH sikhi
KL hekla
KM akme, ekman,lakmus
KV akva, akvila, likvida
LG olga
LP alpi
LS elsa
MS jämsi
NJ anja
NM asunmaa, isänmaa
NP anpu, input, kunpa, haanpää
PK hopkins, haapkylä, kapkaupunki
PL höplä, kapli, kopla
PR opri, capra, capri, kopra
PS apso, apsis
PT apta, gupta, kopti
RN arne, arni, arno
SH nashi, pasha, sushi, bushit
SM asmo
SN käsnä
TH athyr, ethel, häthätää, huithapeli, keväthuuma
TJ hutja, katja
TM rytmi
TN atna, etna
TP output, olutpub, potpuri
TR atra, atro
TV katve

LKK ilkka
LPP ilppo
LSK falski, helske
LSS halssi
LST palsta
LTS eltsu, ältsi, maltsa (kasvi)
MPP emppu, dumppi, hamppu
MPT jämpti, symptomi, impromptu (mus.)
NDR andre, sandra, tundra
NGR ingrid, mangrove, kongressi, leningrad
NSS anssi
NST ensto, konsta
NTT antti
RPP harppi
RSM horsma
RSS borssi
RST borstö, försti, hursti, irstas
RTT arttu

Kommenteja ja parannuksia voi lähettää tänne. Katsotaan, saadaanko lopulta valmiiksi ns. oikea ratkaisu.
35. J Takala19.7.2003 klo 10:20
Jos nimetkin kelpaavat, niin:

DR pedro
FR afro
RPP arppe
36. Krakaäijä20.7.2003 klo 10:21
Krakaäijän ratkaisu Hui hain tehtävään palstalla
Anagrammit ja antigrammit 18.07.2003 klo 13:46

Tässä on varmaan suuri osa sellaista, mitä ei kysytty.

Peruuttajakaimat:

EKI - IKE
ELLI - ILLE
IRA - ARI
LEON - NOEL
MARA - ARAM
MIKA - AKIM
TIMOT - TOMIT
TINOT - TONIT
TOMMI - IMMOT
ULLA - ALLU

Itsekseen eli autoperuuttajat:

ADA
ANA
ANNA
ARA
ARRA
AVA
BOB
ELLE
ERE
EVE
HANNAH
IMMI
LON NOL, johti maata nimeltä (kuka kertoisi)
Khmer, Kambodia, Kambodza, Kamputsea?
NATAN
NENONEN
OIVIO
OKKO, OKko?
OTTO
SIIS TUTUT ja tuntemattomat

Vastakohdat:

TUKIT <> TIKUT
TEOT <> TOET (?)

Levytyksiä:

ABBA "SOS" - molemmat ovat palindromeja!
"AJA" - Steely Dan
"AOXOMOXOA" - Grateful Dead
"EVIL LIVE" - The Misfits
"LIVE EVIL" - Black Sabbath, Miles Davis
"OLE ELO" - Electric Light Orchestra
"UFO TOFU" - Bela Fleck and the Flecktones
37. Eki20.7.2003 klo 10:51
Täydennystä Krakaäijän (et kai aio alkaa käyttää tätä antamaani synonyyminimeä...) listaan.

IS:n alkuvuoden vaikein 1998 sisälsi eestaas meneviä henkilökuvia:
ERROL LORRE
ALLU ULLA
SELIM MILES
OLAVI IVALO
SENNI INNES

Tiedän erään entisen piilosananikkarin antaneen pojilleen nimiksi LEO JA JOEL. Myös ULLA JA JALLU toimivat palindromeina. Tein niistäkin keran IS-ristikon. En nyt muista muita, oisko ollut mm. ANNE JA JENNA.

Palindromiyhtyeitä ovat ainakin Veltto Virtasen taannoinen SAMMAS ja hollantilainen KAYAK, nyt taitaa olla myös yhtye KAJAK.

Autoperuuttajiin tulee mieleen ensin ALLA Pugatshova ja kohtalon kolhima Vesa ENNE ja nuoruuden leffoista näyttelijä Julie EGE. Yritän rullata kompuutteria päässäni... GIG Young, Yoko ONO, Pierre LAVAL, Jiri LATAL, lentoyhtiö SAS, George SOROS, deodorantti MUM, sensuroitu PIIP, Anais NIN, väsynyt henkilö TÖÖT jne.
38. Titta20.7.2003 klo 12:08
Tässä on nyt ihan pakko mainita The Arkin laulusolisti Ola Salo.
39. Eki20.7.2003 klo 12:22
Hyvä kun muistit, Titta, tuo on tosiaan hauska, ei liene ihan ristimänimi.
40. Titta20.7.2003 klo 12:39
Saattaahan se ollakin ristimänimi. The Ark on ruotsalainen, ja Ola on ruotsalaisen papin poika, jolla on suomalaisiakin sukujuuria.

The Ark on Ankkarokissa 3.8. Juuri kesäpäivien aikaan...
41. Ani20.7.2003 klo 20:36
Olin huomaavinani jossain NATO-kokouksessa, että seinällä luki OTAN. Jos se on liiton lyhenne jossain muualla, niin autoperuutushan siitä on selvänä johdoksena.
42. Matti20.7.2003 klo 21:37
Imatran Voiman lasiovessa luki että OVI. Että insinöörikin ymmärsi.
43. Titta20.7.2003 klo 22:55
Eikös Orionin tytäryhtymä ole Noiro?
44. Kravattimies21.7.2003 klo 01:38
OTAN on järjestön ranskalainen nimi, kun taas ANNAN on toisen järjestön ghanalainen.
45. Kravattimies21.7.2003 klo 05:03
IDI

Amin on koomassa, luin juuri lehdestä. Kerran odottelimme häntä saapuvaksi samaan ravintolaan, missä söimme. Kyllä oli porukka hermona, varsinkin ugandalaiset.
46. Eki21.7.2003 klo 09:06
Jostain syystä tuosta Idistä tuli mieleeni suht tuntematon mutta kuitenkin yhtye UMAN NAMU.
47. Kravattimies21.7.2003 klo 23:05
Matin "IVO - OVI" toi mieleeni tsekinkielisen lasiovisanan "TAHAT", mikä tarkoittaa 'vedä'. Sama teksti näkyy ravintolan ovessa mennen tullen ja palatessa. Hämmentääkö liikaa? Voisi kokeilla!

++joku voisi tehdä lasioviristikon Sanaseppoon. Tahdon:

V
I
H
IMMI + OTTO = OIVA AVIO
T
T
Y

Löydätkö muita bisneksiä, joiden tornin voisi lukea yhdeltä puolelta aamulla töihin mennessä ja toiselta puolelta illalla kotiin tullessa?

T
O
Y
O
T
A

Tällä kertaa autoperuuttaja on MADAM BB ja auto CIVIC. Siinä on DVD, jolta soi POP. Jepet saavat tiedot NUTUN kurveista, koska heillä on RADAR sekä vanha poliisiradio ASA, joka SIIS ylikuumenee ja pamahtaa kuin TNT SYLYS. Musiikin loputtua ÄIJIÄ nukuttaa niin zorrosti: ZZZ. (Osa oli jo pakinoissa.)
48. Titta21.7.2003 klo 23:09
Nyt se vasta tuli mieleen: SOKOS. Ettei vaan olisi SADAS kauppa, jossa olen käynyt...
49. Kravattimies21.7.2003 klo 23:20
Hyvä Titta! Numeroista puheen ollen...

30 sanaa - 30 kieltä

Ratkaisu

anorakki (eskimo), arsenikki (syyria), bambu (malaiji), basaari (persia), beriberi (singali), betel (tamili), bungalow (hindi), emu (portugali), gulassi (unkari), haiku (japani), iibis (egypti), jugurtti (turkki), kaimaani (karaibi), kiivi (maori), mammutti (venäjä), mantissa (etruski), mysli (Sveitsin saksa), parakki (katalaani), pistooli (tsekki), puuma (ketsua), saslikki (tataari), sauna (suomi), sebekki (arabia), simpanssi (kongo), sopraano (italia), tabu (tonga), tatuointi (tahiti), tee (kiina), tiipii (dakota), trubaduuri (provensaali)

Tietolähteet:

http://www.nwlink.com/~dtilque
Dan Tilque oli valinnut teoksen Merriam Webster's Collegiate Dictionary, 10. painos

Hänen sivujensa lukijoille tiedoksi:

Hän käyttää termiä isogrammi, mistä kyselin kerran myös täällä. Parempi termi olisi heterogrammi, kuten hän kirjoitti minulle:

The current term I favor for these things is heterogram. Isogram has other meanings that could cause confusion. It's unfortunate that I wasn't aware of the term heterogram when I wrote that article.

Mitähän korjattavaa löytyy?
50. Kravattimies27.7.2003 klo 04:06
Sveitsin saksa pitäisi tietenkin kirjoittaa sveitsinsaksa.
51. Kravattimies1.9.2003 klo 03:20
Ketjussa A-skeleton 14.08.2003 klo 01:55

Laatijan ratkaisun lisäksi tässä listassa on monta jupejussin ratkaisussa ollutta erittäin hyvää sanaa. Kiitos, jupejus!

MIKÄ 1 VIE KIELEN MENNESSÄÄN?

1 KELI 2 UK 3 TORK 4 MIK 5 VUOLES/RAAVIS 6 RYIS/TAITES 7 SEISOS 8 SYLJES/RYIS 9 RYYPIS 10 PIILES 11 POHDIS/TUTKIS 12 TUUMIS/POHDIS 13 KAA/SOK 14 SPEKTAAK 15 EN 16 RON/HONK 17 TABERNAAK 18 HÖK 19 SIRK 20 MAN 21 AK/JUU 22 KULJES/POLJES 23 JA/VISKOS 24 KANNIS/JA 25 VESI/KALJAMA 26 RAPA 27 OLES/ISTUS 28 TUTKIS/LUES 29 OPIS 30 LUES/LAULES 31 LASKE(L)S 32 MIETIS 33 ISTUS/SYLJES 34 MOITIS 35 NAURES 36 ARTIK 37 ORAAK/KRON 38 KOSIS/HAES 39 VINK 40 LEIK/PURES 41 NAK/VISKOS 42 NIK 43 KELLUS/KUPLIS 44 SAA 45 KIK/NAA 46 KII 47 KOK 48 KUUK 49 PUMPERNIK 50 RIN
52. Kravattimies1.9.2003 klo 03:21
Ketjussa "Paljain jaloinko" 31.08.2003 klo 00:07

"Lisää menopelejä" -visan ratkaisu

- öökkösjärjestyksessä
lyhyt Mersu (2) - MB
menopeli Koreasta (3) - KIA
alle 1 hv! (4) - PONI

- aakkosjärjestyksessä
menopeli Intiasta! (5) - NORSU
53. jupejus1.9.2003 klo 11:38
Hoh, naurattaakin. Mukavia sanoja. Kuukkeli ruokana?? Tuota en ole kyllä kuullut. Riekonrintaa ja hanhenmaksaa, mutta kuukkelimuhennosta en ole maistanut. Kuukkeli (kuukhainen) onnenlintu, kuka sen raskisi sopaksi tehdä?
54. Kravattimies2.9.2003 klo 07:52
Google eli suomalaisittain "Kuukkeli" kertoo, että kuukkeli on havumetsien ilo, mikä sellaisena tuskin kuuluu suomalaiseen ruokavalioon, vaikka kyllähän maailmalla syödään mitä vain! Itsekin olen maistanut haita ja kengurua ja jopa kauan sitten syönyt sikaAkin! Sinulla, jupejus, oli siinä monenkirjava sana "namiskuukkeli", mikä unohtui pois kohdasta 48.
55. jupejus2.9.2003 klo 14:48
Noinkin se on.
Mutta jos öökköstät, niin viivyttele, ei iso S, vaan iso _ ?
Mikähän -viikko se olisi?
56. Kravattimies3.9.2003 klo 06:37
M - ämmä - naisten viikko?
57. jupejus8.9.2003 klo 17:25
Viikko kun on ohi niin vastaus.
Keliakiaviikko
58. Aulis9.9.2003 klo 11:56
Ruokalamme emäntä kirjoitti ruokalajin jälkeen sulkeisiin
keliakiaton. Mitähän keliakiaa sisältävä ruoka olisi?
Olisikohan se keliakiakillinen.
Nyttemmin hän on valistuneempi, ei kä käytä em. sanaa
59. Kravattimies24.9.2003 klo 04:48
Ratkaisu tehtävään, mikä oli ketjussa
261 Kuolema 13.09.2003 klo 04:09

Lista A. Lista B.

Kuolemansyy. Henkilö.

Aavesärky haamukirjoittajalle
Beri-beri ulosottomiehelle
Elektronisuihku fyysikolle
Haastava tehtävä asianajajalle
Haloon nostaminen puhelinmyyjälle
Harventaminen metsäfirmalaisille
Hengenahdistus papille
Hengentuotteet ratsiassa puhaltaneelle kirjailijalle
Heppana olo poninhäntätytölle
Hiiltyminen palomiehelle
Hirsien vetäminen tukkimiehelle
Hiukkasen juominen ydinfyysikolle
Homman nuppiin nouseminen lipputankomiehelle
Hukkareissu susiparille
Huonoon valoon joutuminen lamppukauppiaalle
Huonosti käyminen kellosepälle
Ilmavaivat meteorologille
Jakomielitauti osa-aikaiselle postimies-matemaatikolle
Jalkoihin jääminen kihtipotilaalle
Jännittäminen jousiampujalle
Kaatokänni keilaajalle
Kaatumatauti sotilaalle
Karu selli huvipuistossa pidätetylle
Kastemato ristiäisvieraalle
Kateissa olo kotikissalle
Ketjupoltto polkupyöräilijälle
Kihomato pomolle
Korkean paikan kammo hammaslääkärille
Korvien viheltäminen erotuomarille
Kulumavika savolaiselle matemaatikolle
Kunnon pohjat suutarille
Kurkkumätä puutarhurille
Kylmäkiskoisuus veturinkuljettajalle
Lahjattomuus joulupukille
Lakkaamatta juominen maalarille
Lakoissa istuminen hillanpoimijalle
Lasku eräpäivänä metsästäjälle
Laskuhumala matemaatikolle
Lattea tunnelma maitokahvin juojalle
Lavantauti kuorma-autoilijalle
Lavatanssit kuorma-autoilijoille
Lepääminen huilistille
Leväperäisyys merenneidolle
Liikahappoisuus kemistille
Linnareissu oopperalaulajalle
Lomautus matkatoimistovirkailijalle
Loppuillasta tolpillaan pysyminen taksikuskeille
Lukemattomat romaanit kirjakerholaiselle
Läskiksi meno painonvartijalle
Löylynheitto vasta-alkajalle
Löysäranteisuus leprapotilaalle
Maltaiden maksaminen kotikaljan tekijälle
Mauttomuus kissaihmiselle
Messukeikka papille
Mitään sanomattomuus lörpölle
Mokasta kärsiminen kahvinistille
Muodollisuus missille
Märkivät haavat metsänhoitajalle
Naurupommi ilokaasutehtailijalle
Nauruun tukehtuminen kaukomatkailijalle
Neron leimaus roomalaiselle
Nopea näönmenetys vauhtisokealle
Nousuhumala alpinistille
60. Kravattimies24.9.2003 klo 04:49
jatkuu..

Oravanpyörä lemmikkieläinlelutehtailijalle
Paikallaan polkeminen kuntopyöräilijälle
Paikoiltaan repiminen hammaslääkärille
Painajaisuni kirjanpainajalle
Painonpudotus punnertajalle
Pakokauhu avovankilan johtajalle
Parkkisakot kahvilla olleelle autoilijalle
Parvisänky ilolinnuille
Patoutumien purkaminen alankomaalaiselle
Pidätyskyvyn puuttuminen poliisille
Pieleen meno oven asentajalle
Piipullinen nokikolarille
Pilalle meno koomikolle
Pilkkukuume äidinkielen opettajalle
Pisteliäisyys miekkailijalle
Pistokokeet puukkojunkkarille
Polkuhinnat pyöräkauppiaalle
Puuduttava työ anestesialääkärille
Puutuminen metsurille
Päissään olo maalivahdeille
Pään aukominen patologille
Pään vaivaaminen leipurille
Päätön meno leprapotilaalle
Rakeista kärsiminen koiratarhurille
Ravistelu herätysliikken tuntijalle
Rumba tanssinopettajalle
Rytmihäiriö rumpalille
Sakkojen saaminen panimomestarille
Silikoni hassulle hevosnaamalle
Silmitön pako sukkahousujen valmistajalle
Silmään pistävä asia tilintarkastajalle
Sireeni kukkakaupan pikalähetille
Sivuvaikutus kirjailijalle
Soluasunto biologille
Soraääni hiekoittajalle
Supistukset synnytysosaston työntekijöille
Syövät anorektikolle
Tahdittomuus kapellimestarille
Takkuinen työ kampaajalle
Tippuri nuorallatanssijalle
Toistamiseen meno puheoppilaalle
Tuhkarokko nuohoojalle
Tulipalokiire pyromaanille
Tulirokko palomiehelle
Turvattomuus ratsastajalle
Tyrmistyminen vankeustuomion saaneelle
Tyyneys purjehtijalle
Umpitunnelissa olo metronkuljettajalle
Unitauti yövartijalle
Vaarin otto mummolle
Vaihdevuodet asemapäällikölle
Vaikutuksille altistuminen korvalääkärille
Valoista piittaamattomuus lakimiehelle
Valojen vannominen lampuntekijälle
Vankilassa istuminen sellistille
Varauksellisuus sähkömiehelle
Vastahakoisuus joulukuusikauppiaalle
Veronalainen työ italialaiselle
Vesikauhu uimahyppääjälle
Vesirokko sukeltajalle
Vetämätön kello laiskurille
Vieraissa käyminen tislaajalle
Vihille pääsy yksityisetsivälle
Viimeinen niitti verhoilijalle
Vuoteenomana olo yksinäiselle
Välikyljys lihavalle parille
Väärä johtopäätös sähkömiehelle
Väärään kurkkuun meno vihanneskauppiaalle
Ylen anti MTV:n johtajalle
Yliolkainen asenne painijalle
Ympyröiden piirtäminen harpistille
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *