KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUKA ON TAVALLINEN LAATIJA

1682. Kuka on tavallinen laatija

ö15.6.2005 klo 09:33
Viime aikoina käsitykseni "tavallisen laatijan" intelligenssistä on joutunut koetukselle. Niinpä johduin ajattelemaan, minkälaiset ihmiset ristikoita laativat?

Kuinka monet laativat ammatikseen? Millainen laatijoiden tausta on? Onko heillä suomen kielen erityisosaamista? Ovatko jotkut työttömiä tai eläkeläisiä? Vaatiiko laadinta erityiskykyjä. Helpottuuko laadinta kokemuksen myötä?

Voisivatko jotkut palstalle kirjoittavat laatijat helpottaa tätä tiedon tuskaa?
2. EJlo15.6.2005 klo 09:44
Tuntuukin mielenkiintoiselta kysymykseltä, toivottavasti siihen tulee runsaasti vastauksia. Lisäisin siihen vielä kysymyksen, että minkälaisia apuvälineitä siihen laadintaan tarvitaan. - Itse yritin aikanani pitkän selkäsairausloman aikana värkätä firmamme henkilökunnan lehteen ristikkoa, mutta usean päivän puurtamisen jälkeen totesin ettei siitä mitään tullut.
3. Antti Viitamäki15.6.2005 klo 10:45
Ammatikseen ei taida laatia kovinkaan moni - vaikka tietenkin kun laatimisesta saa rahaa, se on silloin palkkatyötä eikä harrastus.

Minulle laadinta on "kannattava harrastus". :-)

Oma taustani on varsin sekava. Olen perus-valkolakki, mutta muuta tutkintoa ei ole. Lukioon asti kävin kiltisti koulua, yliopistossa alkoi vaivata omituinen "yliopisto-asenne".

Luin muun muassa pari-kolme vuotta suomen kieltä ja kirjallisuutta - tosin se kielen "erityisosaaminen" mitä minulta nyt sattuu löytymään, on etupäässä lukion ja henkilökohtaisen kiinnostuksen ansiota.

Kiinnostukseni ristikoihin menee äidinäidin piikkiin. Hän täytteli Seuran Suurnuotan tapaisia ristikoita sellaista vauhtia etten aina ehtinyt kysymään miksi johonkin kohtaan tuli juuri se sana minkä mummi oli siihen laittanut. Olin silloin kai noin kymmenen tai yksitoista.

Lukioikäisenä päätin kokeilla laatimista. Kiikutin muutaman söherryksen Ruutu-Kolmioon, kun sen väki oli perhetuttuja. Lopulta jälki oli juuri ja juuri julkaisukelpoista. Tein seuraavan parin vuoden aikana jokusen ristikon, mutta innostus hiipui kun ei ollut oikein selkeää ajatusta siitä mitä olen tekemässä - tai mitä HALUAISIN ristikoilla tehdä.

Pari vuotta myöhemmin silmäni osuivat kaupassa Punaiseen Pelikaaniin, jota mainostettiin visaisten ystäville suunnattuna lehtenä. Ekin viimeinen tehtävä löi ensin lujaa takaraivoon ja sytytti sitten valon kalloni hämäryyteen. Että tällaisiakin voisi tehdä!

Soitin Sanaris Oy:hyn ja selitin ääni vavisten, että kiinnostusta vaikeiden tekoon olisi. Lähetin näytteen, se päätyi lehteen ja sillä tiellä ollaan. Ihan niitä ensimmäisiä Pelikaani-ristikoita en mielelläni katsele, mutta pikku hiljaa olen tässä tuntenut saavani juonesta kiinni.

Yleinen työtilanteeni on se, että olen (tälläkin hetkellä) täystyöllistetty työtön. :-) Enkä viittaa tällä harmaaseen talouteen.

Vaatiiko laadinta erityiskykyjä? Jaa-a, riippunee vähän siitä mikä lasketaan erityiskyvyksi. Yleensä erityistä on sellainen mikä ei ole yleistä tai laajalti hallittua, eikö niin?

Tässä maassa on - vähän arviosta riippuen - lähes miljoona ihmistä jotka ovat joskus ratkoneet ristikoita. (Niin kuin tapaavat sanoa, Suomen yleisin viihdeharrastus.) Jos näistä ihmisistä useimmat sanovat "Ikinä en osaisi laatia" ja vain muutama sanoo "Perskutarallaa, kokeilenpa laatia", niin ehkäpä yksi erityisominaisuus onkin ihan vain kokeilunhalu!

Kyllä tämä varmasti vaatii jonkin verran sanojen ja kielen rakenteen hallintaa sekä tietynlaisten kokonaisuuksien hahmotuskykyä.

Laadinta helpottuu kokemuksen myötä - hitaasti. :-)

Apuvälineistä kolme tärkeintä: pyyhekumi, kynä ja paperi. (Arvatkaapa, miksi pyyhekumi on ensimmäisenä...)

Löytyy myös useampia (tieto)sanakirjoja, tietokone ja nettiyhteys - mutta pyrkimykseni on saada aikaan sellaisia laadinnoksia, että ne olisi voinut laatia vaikka saunassa.

Piirtovaiheessa käytän nykyään tietokonetta.
4. ö15.6.2005 klo 12:42
Kiitos esittelystä Antti!
Omasta puolestani voin sanoa, että ratkontaharrastukseni kimmokkeena olivat sinun visaiset Pelikaaneissa julkaistut ristikkosi n. vuonna 1995.

En muuten tunne laatijoista ulkonäöltä muita kuin Ekin. Toni Pitkälästä olen nähnyt kuvan mutten yhtään hänen ristikkoaan.
5. Eki15.6.2005 klo 13:09
Näiltäkin sivuilta löytyy aika paljon laatijoiden kuvia. katsopa esim. SM-tulokset vuosilta 2003 ja 2005 tai niistä kertovat artikkelit.

http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_flash.p hp?file=vanhat/04/ss0303&s_posti=

Sitten on tuo yllä mainittu ristikko, jossa pääkuvassa on Titta, Titan alla grillin kera Antti Ylönen, yläkuvassa vasemmalta Veikko Nurmi, Antti Skyttä, Jukka Voipio ja Hannes Tiira, siitä alas Seppo Rosenberg, keltataustaisen naisen vasemmalla puolella Kari Kämäräinen ja alla Antti Viitamäki, aika alhaalla sitaateissa Kotsa Kotipelto, kulmittain hänen kanssaan olevan kolmikon oikeassa reunassa Pauli Pöyhönen ja hänen allaan Teemu Pallonen vastavihittynä. Teemusta vasemmalle Tuuli Rauvola. vasemmassa alanurkassa huippuratkojarustari Riitta ja oikeampana alhaalla Esko Kalervo, Eskon päällä Titta ja ++juh (Juhan oikealla puolella Pekka Joutsi kamelin selässä!).
6. ö15.6.2005 klo 16:00
Kävin katsomassa kuvia ja nyt minulla on jonkinlainen käsitys ulkonäöistä. Ovatko nämä sen hämärän koulukunnan edustajia?
7. Eki15.6.2005 klo 16:28
Jos jotain koulukuntia on olemassa, niin tässä on sekalaisesti joka suuntaan kallella olevia.
8. Matti15.6.2005 klo 16:29
ö, tervetuloa Petäykseen. Vai onko liian pitkä matka.
9. ö15.6.2005 klo 16:38
Kiitos kutsusta Matti! Petäys on aika lähellä mutta minulla on taipumus heittäytyä tuppisuuksi isommassa joukossa. Tällaisten tilaisuuksien ajatteleminenkin saa kylmät väreet selkäpiihin.
10. KP15.6.2005 klo 18:39
Minun tarina on se tavallinen laatijan tarina, eikä siinä ole
mitään erkoista....
Erikoista on siinä, että en laadinnassani tarvitse pyyhekumia
enkä kynää...
-Ei ole laadintaohjelmaa, eli koneellista sellaista....
11. Eki15.6.2005 klo 23:42
Vaikka olenkin aivan tavaton laatija enkä sopine otsikon alle, kerron kuitenkin yhden jutun yllä olevaan omalta osaltani vastaten.

Teen laadinnat kynän ja kumin kanssa. Kun laatimus on siirretty koneelle ja sieltä löytyy jotain, joka aiheuttaa muutoksentarvetta, saatan yrittää muuttaa sitä näytöllä. Se takkuaa kuitenkin melkein aina. Jos otan paperin esiin, kohta ratkeaa usein melkein kirjoittamalla.

Yhä useampi laatii silti päätteellä, monestakin syystä.
12. Juhani Heino16.6.2005 klo 01:50
ö, tervetuloa mukaan vain! Tuppisuisuus ei haittaa - veikkaan että viihdyt pelkästään kuuntelemallakin.
13. tonimikael16.6.2005 klo 01:57
Antti V:
Etkai väitä, että tarvit laatiessasi enemmän kumia kuin kynää?
Etkai oikeasti?
;)
14. Antti Viitamäki16.6.2005 klo 02:29
tonimikael:

Kaipa on totta että jos tarkkoja ollaan niin moinen johtaisi aina ja väistämättä tyhjään paperiin. :-)
15. kp16.6.2005 klo 09:27
Eki kirjoitat;
"Teen laadinnat kynän ja kumin kanssa. Kun laatimus on siirretty koneelle ja sieltä löytyy jotain, joka aiheuttaa muutoksentarvetta, saatan yrittää muuttaa sitä näytöllä. Se takkuaa kuitenkin melkein aina. Jos otan paperin esiin, kohta ratkeaa usein melkein kirjoittamalla".

Ohjelmalla mitä käytän, voi ristikkopohjan tallentaa koneelle
valmiiksi ja muokata sitä miten haluaa...

Ja laadin ristikon näytöllä, niinkuin esim IS- netin ristikon...

Tämä toiminnan "hoksasin" noin vuosi sitten... Kumi ja
kynä ja paperi saa olla pölyttymässä ihan rauhassa....
(Ohjelma Corel DRAW)... varmaan tämä "toiminto" löytyy
muistakin ohjelmista)...
16. kp16.6.2005 klo 09:29
"Ja laadin ristikon näytöllä, niinkuin esim IS- netin ristikko
täytetään...
17. Eki16.6.2005 klo 09:35
Laadintapohja syntyy laatiessa ja muuttuu välillä hyvänkin radikaalisti. Jos korjaan valmista ristikkoa, usein pohja pysyy samana. Silti ajatus juoksee paremmin paperilla. Jokaisella omalla tavallaan.

Ohjelma, jota käytän, on Artsin meille räätälöimä ja monessa suhteessa näppärämpi kuin CorelDraw.
18. kari kämäräinen16.6.2005 klo 19:09
Käytän laadinnassani pelkästään kynää, kumia, paperia sekä harmaita aivosoluja (joskus myös punaviiniä). Laatiminen vaatii rennon asennon, joka ei tietokoneen äärellä luonnistu. Ekin kanssa olen samaa mieltä siitä, että ajatus juoksee paremmin paperilla kuin tietokoneen ääressä istuessa. Ja käsin laatiminen on varmasti nopeampaakin kuin tietokoneella (vaikka hallitsenkin kymmensormijärjestel-
män täydellisesti!). Joten luonnehtisin itseäni luomulaatijaksi.
Toteuttamisessa luomu häviää, eli siirryn tietokoneelle.
19. kp16.6.2005 klo 19:20
Vaikka se ihmeelliseltä tuntuu laadin näytöllä nopeammin,
kuin paperille käyttäen kynää ja kumia.
-Hämmästyin tätä aikoinaan itsekin...
20. Libero16.6.2005 klo 19:46
Täällä on yksi "perskutarallaa-kokeilenpa-laatia" -tapaus, hyvää iltaa! Olen saanut toimeksi kaksi niin vaikeaa aloitelmaa, etten osaisi niitä itsekään ratkoa. Kunnianhimoa on, arvostelukykyä (ehkä) puuttuu: sijoitin heti alkuun hallitsevaksi vaakasanaksi "auringonkukat" ja pystysanaksi "keltaiset". Tuohon geehen yritykseni toistaiseksi tyssäsi.

Antti V. kirjoitti muun muassa kokonaisuuksien hahmotuskyvystä, joka saattaakin olla aivan ratkaiseva kyky ristikonlaatijalle. Mahtaneeko se olla samaa sukua kuin se lahjakkuus, joka toisista tekee shakkimestareita?

Laatijoiden kertomusten perusteella on ilmeisesti eduksi sekin, että laatiminen on tuttua jo nuoresta, jolloin aivoissa on joustoa ja notkeutta. Kokeneella laatijalla tämä nuoruuden jousto ja notkeus on muuttunut "kristalloituneeksi älyksi", joka kykenee erottamaan metsän puilta.
21. kari kämäräinen16.6.2005 klo 20:26
kp:

Niin. Kyllähän sellaiset 4x4 kokoiset aukiot syntyvät tietokoneellakin varsin nopeasti, eikä siihen paperia saatikka kumiakaan tarvitse. Tarkoitin lähinnä vähän avarampia laadintoja. ;)
22. kp16.6.2005 klo 20:39
Niinpä, kukapa sitä ylimääräistä työtä tekemään....
23. kari kämäräinen16.6.2005 klo 20:41
minä...
24. kp16.6.2005 klo 20:47
Mietin, vain miksi tietokoneella ei sujuisi suurempiakin
aukioita voi tehdä? Ne aukiothan syntyvät tilanteen mukaan...
-Ei ole mitään kilpailua (Ruutu-Kolmioiden laatijoilla) kuka tekee suurempia aukioita....
-Ja jos katsot uudempia laadintoja, huomaat, että
avaruutta on tullut...
25. kp16.6.2005 klo 20:48
ei sujuisi vaan voisi.
26. Eki16.6.2005 klo 22:51
Jokaisella laatijalla on (toivottavasti) tietynlainen näkemys siitä, millaista ristikkoa yrittää tehdä. Työ olisi tylsää, jos ei jatkuvasti liikkuisi kykyjen rajoilla, ainakin siellä tienoilla. Se ei tarkoita kilpailua keskipituuksista vaan ammattitaitonsa täydellistä sälyttämistä tähän työhön ja ratkojan hyväksi, kuitenkin taloudelliset ja ajalliset realiteetit huomioiden.

Ammattitaidon käytössä on minusta tärkeää huomioida mm.
- ristikon tasaisuus
- sanojen valinta
- tietynasteinen avaruus
- sanojen ja vihjeiden sopivuus asetettuun vaikeusasteeseen
27. KP20.6.2005 klo 14:06
Olemmeko laatijat ylempiä toimihenkilöitä?
Uutisissa oli tilasto: etätöitä tekee enemmän
toimihenkilöt.

Mehän teemme etätyötä.
28. kp20.6.2005 klo 14:07
siis: ylemmät toimihenkilöt.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *