KESKUSTELUT > RISTIKOT > VAIKEA KUVA RISTIKKO

1678. Vaikea kuva ristikko

Eki14.6.2005 klo 09:42
Jos tässä otsikossa puhuttaisiin vaikeasta kuvasta ristikosta, otsikko olisi oikein.

Koska pitäisi varmaan puhua vaikeasta kuvaristikosta, siitä selviää, että kyseessä ei ole kuva ristikko vaan kuvaristikko.

Valtaosalla meistä on perimässä tai sytymän jälkeen muodostunut itsestäänselvä käsitys siitä, mikä on yhdyssana ja mikä ei. Muille en ole parempaa ohjetta kuullut kuin ylläoleva.

Siis jos substantiivi epäilyttää: "Onko yhdys sana vai ei?" Adjektiivi vain eteen ja kokeilemaan.

Outo yhdys sana > oudosta yhdyksestä sanasta
Outo yhdyssana > oudosta yhdyssanasta

Voin vakuuttaa, että vaivannäkö kannattaa. Yhdyssanasäännön taitamattomuus syö tekstin uskottavuutta osaavien parissa ja on ihmisiä, joilla ei ole siihen varaa.

Saa tässä säikeessä puhua myös vaikeasta kuvasta ristikosta.
2. ö14.6.2005 klo 09:58
Sytymästä lähtien minulla on ollut pyrkimys puhua ja kirjoittaa suomen kieltä oikein. Sellaista pyrkimystä ei kuitenkaan kaikilla ole. Aina se ei minultakaan onnistu.

Ekille huomautan, että alkuosan taipuminen ei estä sanayhtymää olemasta yhdyssana: pitkänäperjantaina.
3. Eki14.6.2005 klo 10:10
Toisilla syntymäkin on varsinainen sytymä ;)

Poikkeuksiahan toki on enkä tällä alustuksella ole pyrkinytkään olemaan täydellinen. Sitä saa täydentää, mutta liika tieteellisyys sotkee itse asiaa(?).

Kun kirjoitusvirheitä lukuunottamatta itselle on suotu kohtuullisen hyvä kielikorva, en ole koskaan jaksanut opetella kieliopin termejä ja sen takia joutuu joskus noloihin tilanteisiin. Esimerkiksi kun kolme sanaseppoa on valtakunnallisessa suorassa lähetyksessä ja kukaan ei saa itsestään ulos jonkun kieliopin termin mukaista taivutusta, tulee mieleen: "Pitäisi ne osata!" Vaan pitäisikö ensin kuitenkin opetella perustanssien askeleet? Vai Heimlichin ote ja ensiapu? Vai avantouinti?
4. Lettu14.6.2005 klo 12:26
Kielioppia

Aasinsiltaa myöten lähestynkin ristikoiden perusolemusta: "hyvän sanaston" käsitettä. Millainen sanaluokkajakauma takaa parhaimman tuloksen niin laatijan kuin ratkojankin* näkökulmasta tarkasteluna?

*) ts. laatijan olettamus ratkojan toiveista hänen rakentaessaan sanastoa
5. Juhani Heino14.6.2005 klo 16:53
Heimlichin ote ja ensiapu pitäisi oppia ensin, niillä voi pelastaa jonkun hengen...

Tässä virallista kantaa yhdyssanoihin:
http://www.kotus.fi/julkaisut/ikkunat/2004/kielii2 004_30.shtml
http://www.kotus.fi/kielitoimisto/oikeinkirjoituso hjeita/kahden_sanan_sanaliittoja.shtml
6. Tsööts14.6.2005 klo 17:48
Ensimmäisen kerran käytyäni näillä sivuilla, olen siitä asti viihtynyt täällä, koska täällä näkee keskimääräistä enemmän hyvää, kirjoitettua suomen kieltä. Ekin alustukseen viitaten, uskottavuutta todellakin syövät, ainakin omissa silmissäni, kielioppivirheet. Jotenkin tulee ehkä pidettyä ihmistä jopa hieman yksinkertaisena, jos syntyperäinen suomalainen ei hallitse yksinkertaisimpia kielioppisääntöjä. Tätä ei ole tarkoitettu piikiksi mihinkään suuntaan, kerroinpahan vain mielipiteeni. En väitä, että itse olisin täydellinen, en toki!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *