KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUKA ON TAVALLINEN RATKOJA

1676. Kuka on tavallinen ratkoja

kp13.6.2005 klo 12:33
Otetaanpa käsittelyn alle kysymys: kuka on tavallinen
ratkoja?
-Mielipiteitä...
2. kp13.6.2005 klo 13:05
Tai tarkemmin: minkälainen....
3. Hui_hai13.6.2005 klo 13:10
tavallinen?

Vakavasti puhuen tavallisia ratkojia on niin montaa sorttia, että ei kannata etsiä yhtä tavallista ratkojaa.

Mutta annetaan nyt vaikka yksi ominaisuus: Tavallinen ratkoja on henkilö, joka ratkoo ainakin kaksi ristikkoa vuodessa.
4. Lettu13.6.2005 klo 13:13
Tavallinen ratkoja ei kärsi perfektionismista. Hänelle ratkominen on silkkaa ajanvietettä muun oheistoiminnan lomassa.
5. kp13.6.2005 klo 13:18
Viittaan tuohon säikeeseen, jossa tuli esille
ei-tavallinen ratkoja
ja tavallinen ratkoja

Mikä on näiden ero? -Jos on.
6. Teemu Pallonen13.6.2005 klo 13:30
Oma äitini. Tarvitseeko tätä perustellakin ;) ? Olen ehkä kertonut tämän aiemminkin, mutta ei muuta kuin uudestaan. Äitini on innokas helppojen ristikoiden ratkoja. Hän ei ole paljoa koulua käynyt, mutta tykkää helpoista ristikoista. Yli kaksitähtisiä (jos asteikko 1-3 tähteä) hän ei saa kokonaan ratkottua, vaan haluaa pysyä helppojen parissa.

Äitini soittaa tai näyttää minulle ristikoita, joita hän ei ole saanut kokonaan täyteen. Yleensä nämä ratkeamattomat sanat ovat vanhoja "julkkiksia", sivistyssanoja tai normaalissa käytössä outoja sanoja. Eli pääosin ns. fakkisanoja. Lähes aina nämä sanat ovat sellaisia, joita en itse käyttäisi omissa helpoissa tehtävissäni.

Kun joskus olen täydellinen laatija, käytän varsinkin helpoissa ristikoissani vain tavallisia suomalaisia sanoja. Ennen kuin pääsen tähän olotilaan, pyrin minimoimaan vaikeat sanat. Kun niitä hankalia sanoja vielä tulee joka ristikkoon, niiden täytyy ratketa yksiselitteisesti. Tarkoitan, että tällaisessa vaikeassa sanassa ei saa olla piilokirjaimia eikä se saa mennä ristiin toisen vaikean sanan kanssa.

Laatiessani helppoja, kuten toisessa säikeessä mainittuja Pehmiksiä, pyrin mahdollisimman helppoon, mutta rikkaaseen sanastoon. Tai ehkä voisi sanoa, että tämä hyvä sanasto on yksi pyrkimyksistäni. On niitä muitakin, mutta se ei enää tämän säikeen aihetta kosketa.
7. ö13.6.2005 klo 13:47
Tavallinen ratkoja on se, joka kaikilta ominaisuuksiltaan, mieltymyksiltään ja tavoiltaan on mahdollisimman lähellä KESKIMÄÄRÄISTÄ ratkojaa. Jotta voisimme tietää kuka on tavallisista tavallisin ratkoja, meidän pitäisi tutkimuksella selvittää, minkälaisia ratkojia suomalaiset keskimäärin ovat. Sitä ei liene kovinkaan paljon selvitetty. Kuka kustantaisi tällaisen selvityksen?
8. Eki13.6.2005 klo 14:28
Sanasepoillahan on jo aikaa sitten perustettu työryhmä, joka aikoo selvittää, mitä aikakaus- ja sanomalehtien ratkojat toivovat ristikoiltaan.

Pääsyynä homman aloitukseen oli polemiikki niistä asioista tällä nettisivulla.
9. KP13.6.2005 klo 14:50
- Kun teet tuon kyselyn Eki, niin miten onnistut tavoittamaan
tuon toisen "koulukunnan"?
- Jos ristikkosi yhteyteen panet tuon kyselylipukkeen, niin
eihän siihen vastaa, kuin sen toisen "koulukunnan"
edustajat...
- Siis miten se olisi tasapuolinen? Sitä minä en tiedä, mutta
olet kait ottanut tämän jotenkin huomioon?
10. kp13.6.2005 klo 14:54
Huomasin, että aikaus- ja sanomalehtien ratkojat.
- Siis kyselet vain sen toisen "koulukunnan" makua?
11. kp13.6.2005 klo 15:01
-Jos tuollainen mielipidekysely joskus tehtäisiin sen
pitäisi olla tasapuolinen kummallekin "koulukunnalle",
olkoon lopputulos sitten minkälainen tahansa...
...Ja jonkun ulkopuolisen, jolle ei tuon kyselyn lopputulos
merkitse mitään...

Tuskinpa milloinkaan tuota saadaan aikaan.
12. kp13.6.2005 klo 15:13
Jos pikkuisenkin on etsivän vikaa, voisi tavallisen
ristikkoharrastajan löytää näiden lehtien ratkojista...

Lehtipisteen ristikkolehtien tilanne:
1 Jalmarin Helpot Plusristikot
2 Matin Helpot Ristikot
3 Huippu-Ristikot
4 Ristikkokärpänen Extra
5 Sylvin Helpot Ristikot
13. Lettu13.6.2005 klo 15:26
Varteenotettava kohderyhmä voisi löytyä 28. - 29.9.2005 Viking Isabellalta risteilyratkontakisoista.
Kisatehtävät on tarkoitettu aloittelijoille ja helppojen ristikoiden ystäville. Luvassa on myös tapaamisia nimekkäiden ammattilaatijoiden ja ristikkotoimittajien kanssa.

Lähde: Iisakin ristikot 4/2005
14. kp13.6.2005 klo 15:30
Sinnehän ollaan menossa...
15. Eki13.6.2005 klo 15:50
Sanoinko jossakin, että MINÄ teen kyselyä??? Ei, sanoin nimenomaan, että on perustettu työryhmä. En ole siinä edes mukana.

Ei kannata hutkia, kannattaa tutkia.

Sanasepot tutkii varmasti asian puolueettomasti, siihen on panostettu.

Lehtipisteen ristikkolehtiluettelo kuvaa kyllä varmaan monella tavalla tavallisen ratkojan makua, mutta on siinä asioita, joita oikea etsivä ottaisi huomioon.

Lista suosii kerran kuussa ilmestyviä lehtiä, koska se kertoo kuukausittaisen markkamääräisen tilityksen Rautakirjalle. Se seikka, että Krypto Pelikaani oli taannoin listan viides, oli aika kova juttu harvemmin ilmestyvältä lehdeltä.

Lista ei ota huomioon tilausmyyntiä.

Myytyyn määrään vaikuttaa myyntipistepeitto. Kun ristikkolehden toimivat pääosin ilman mainosbudjettia, niitä myydään sitä enemmän, mitä enemmän on myyntipisteitä. Huononkin lehden voi saada kaupaksi, kun sitä tarpeeksi tyrkyttää. Enkä nyt puhu kärkiviisikosta.
16. Antti Skyttä13.6.2005 klo 17:05
kp:

Joskus on ollut ihan hupaisaa seurata kommentointejasi, jos niitä on ymmärtänyt; kovin monta kertaa ovat menneet suoraan ohi ymmärryksen.

Nyt tuli surkuhupaisa juttu. Tuskin Erkki on päässyt kirjoittamasta, että on perustettu työryhmä tutkimaan, niin Sinä jo monella peräkkäisellä viestillä tyrmäät työryhmän lopputuloksen.

Joku on näissä säikeissä ehdottanut Sinulle, että miettisit ensin hiukan, ennen kuin pistät useita peräkkäisiä viestejä liikkeelle. Nyt olisi ollut hyvä tehdä niin.

Minulle on syntynyt tunne, että mitä vähemmän käsiteltävää aihetta tunnet, sen herkemmin ja kiivaammin otat kantaa.

Aivan ilmeisestikään Sinä et tiedä yhtikäs mitään tutkimuksen tekemisestä ja siihen liittyvistä pelisäännöistä.

Kun jotakin asiaa tutkitaan tutkimuksen pelisäännöin, silloin saadaan oikeata tietoa, tietoa siitä, mistä sitä halutaan ja juuri siitä kohderyhmästä, josta halutaan.

Minä olen mukana tuossa työryhmässä. Olen elämäni aikana tehnyt niin paljon tieteellisen tutkimuksen pelisäännöt täyttäviä hankkeita, että voin luvata Sinulle, että myös aiheesta "Millainen on tavallinen ratkoja" saadaan ihan luotettavaa ja pätevää tietoa.
17. kp13.6.2005 klo 17:25
Antti Skyttä
Ettei vain tule näköistäsi tutkimusta....
-Toivon hartaasti, ettei....

Tarkoitan ulkopuolisella kyselijällä IHAN ULKOPUOLISTA.
Joka ei ole ristikoiden kanssa missään tekemisessä.
Lopputulos olkoon se mikä tahansa, ei silloin merkitse
mitään...
Ettei vain käy niinkuin jokunen vuosi sitten eräässä
maassa kun sattui kansainvälinen välikohtaus he tutkivat itse
Oliko mitään välikohtausta ja oliko mitään virhettä
tapahtunut. - Tulos ei ollut, kaikki oli niinkuin pitikin...
18. ö13.6.2005 klo 17:36
Voipi olla niinkin, että tavallinen ratkoja ei ollenkaan osta tai tilaa ristikkolehtiä.

kp näyttää jo pelkäävän, että Antti Skyttä pääsee tuomaroimaan omaa rikostaan.

Koska mitään rikosta ei ole tapahtunut, ihmettelen mikä olisi Skytällä motiivina väärentää tutkimuksen tulokset.
19. JTak13.6.2005 klo 17:39
Sellainenhan varmaan saisikin hyvän tutkimuksen tehtyä, joka ei ole ristikoiden kanssa missään tekemisissä. :)
20. KP13.6.2005 klo 17:47
Niinpä on - hirveä pelko!
On samaa, jos tämän "koulukunnan" edustajat
tekisivät tuon kyselyn. Miten suuri pelko teillä olisi?

Tuollaisen puolueeton kyselijä varmaan löytyy muusta
lähteestä. Ollakseen kummallakin osapuolelle hyväksyttävä on tuon kyselijän oltava ihan ULKOPUOLINEN...
Vai onko Skyttä ja muut ulkopuolisia?
Ei siis mikään vaikuta lopputulokseen?
21. kp13.6.2005 klo 17:52
Minä olen aina luullut, että jos kunnanvaltuustossa
päätetään jotain asianomainen jäävää aina itsensä...
22. Antti Skyttä13.6.2005 klo 17:56
kp:

Kokeile edes tämän yhden kerran kuunnella!

Minä kerroin, että olen mukana työryhmässä. Minä en tee kyselyä enkä tutkimusta, vaan tutkimuksen pelisääntöjen mukaan tekijä on aina ulkopuolinen ja sellainen taho, joka osaa noiden pelisääntöjen mukaan toimia.

Minä en hae mitään valmista tietoa tai mielipidettä/asennetta, jonka vallassa Sinä tunnut voimakkaasti olevan. Minä haen tietoa siitä, minkälainen on tavallinen ratkoja. Ja kun se tieto hankitaan tutkimuksen keinoin, siihen meidän on kaikkien tyytyminen, oli se sitten mitä tahansa.
23. kp13.6.2005 klo 18:12
Tuli selväksi.
-Jos kysellään kysymyksin, niidenhän on oltava
neutraaleja - ei vihjettä mihinkään suuntaan...

Jos tutkimus on minun mielipide pohjalta ja ne luetaan
niinkuin ne on kirjoitettu... Olkoon lopputulos niikuin se on.

Tuo analyysin teko mietityttää... Jos siinä joukossa ei
ole "vastapuolen" edustajaa...
24. kp13.6.2005 klo 18:17
Mennäänpä takaisin aiheeseen: Minkälainen on
tavallinen ratkoja?
25. mor13.6.2005 klo 18:56
Ihmettelen mikä kumma hinku on lokeroida ratkojia tyyliin tavallinen ratkoja, epätavallinen ratkoja, tiesmikä ratkoja?

Emmekö me kaikki ole pohjimmiltamme aivan tavallisia ratkojia, toinen vaan sattuu tykkäämään äidistä (helpoista), toinen tyttärestä (vaikeista) (vai olisiko toisinpäin....)?

Uskon, että kun tuollainen tutkimus joskus julkaistaan hämmästys on suuri: siellä olemme me kaikki! Vanhat, nuoret, duunarit, johtajat, vasurit, oikurit, tiesmitkä ja miestitkä.

Ja kp:lle vielä: olen aiemminkin kysynyt mitä sinulla on noita vaikeita ristikoita vastaan? Niiden osuus on kuitenkin häviävän pieni koko ristikkotarjonnasta, etkö voisi antaa niistä pitävien nauttia edes tästä pienestä määrästä?
Se, että niitä julkaisee mm IS on sivuseikka. Jollei niitä olisi nykysisissä lehdissä, olisi niitä aivan taatusti joissain muissa!

Siis: tyypillisiä ratkojia olemme me kaikki ja olkaamme siitä hemmetin ylpeitä!
26. JTak13.6.2005 klo 19:09
KP työryhmän vetäjäksi ehdottomasti. :)

Kysymys 1: Onhan ATAT hyvä ristikkosana?
a) Kyllä
b) On
c) Ehdottomasti
27. Matti13.6.2005 klo 20:07
Tyypillinen ratkoja toi mieleeni Bisquitin runon vuosikymmenten takaa:

Aikamme lientyy,
tyypillistä.
Äänikin pientyy
pyypillistä.
28. kp13.6.2005 klo 20:28
Lähettäjä: Eki 12.6.2005 klo 14:47

Minunko idea oli karsinoida laatijoita?
Jos on ei-tavallinen ihminen (ratkoja) on vastakohtana
tavallinen ihminen (ratkoja)...

Ja Eki odotteluista huolimatta ei avannut säiettä minä sen
tein.

Lähettäjä: Eki 12.6.2005 klo 14:47
Mainitse joku ei-tavallinen ihminen ratkojien joukosta, niin aletaan pohtia tavallisen ihmisen käsitettä.

JTak Siinähän olisi ideaa...
29. kp13.6.2005 klo 20:41
Ei laatijoita, vaan ratkojia.
30. Eki13.6.2005 klo 21:20
Nyt saisit kp mennä selkeän ilmaisun kurssille, tuosta ei ola selvää erkkikään.
31. iso S13.6.2005 klo 21:21
kp, saattaa tuntua että mm. Skyttä yrittää saada itsensä näyttämään viisaammalta kuin sinä, mutta toisaalta tilanne saattaa olla juuri päinvastoin. Siinä on kyllä perää että monesti voisit lukea kirjoituksesi ajatuksella läpi ennen lähettämistä. Tämmöisellä vaatimattomalla järjenjuoksulla varustettu lukija on usein aivan ymmällään kun yrittää tajuta, mitä ihmettä oikein yrität selittää.

Esimerkki mielenkiintoisesta mielipiteestä. 13.6.2005 klo 17:25 kirjoitit:

"Tarkoitan ulkopuolisella kyselijällä IHAN ULKOPUOLISTA.
Joka ei ole ristikoiden kanssa missään tekemisessä.
Lopputulos olkoon se mikä tahansa, ei silloin merkitse
mitään..."

Haluat siis nimenomaan sellaisen tutkimuksen, minkä tekijällä ei ole minkäänlaista hajua siitä mitä ristikot ovat, ja tuloksen, mikä ei merkitse mitään? Varsinainen nollatutkijan nollatutkimus!
32. kp13.6.2005 klo 23:11
Tarkoitan ulkopuolisella kyselijällä IHAN ULKOPUOLISTA.
Joka ei ole ristikoiden kanssa missään tekemisessä.
Lopputulos olkoon se mikä tahansa, ei silloin merkitse
mitään..."

Ei Sanaseppojen hyväksi ajamaa kyselyä ei liiemmin
sen toisen "koulukunnan" tekemää... Vaan sellaisen jolla
on yks "hailee" minkälainen lopputulos on.

Ja tuskin tällaista puolueetonta tutkimusta tulee.
Skyttä sanoi miten se tehdään ja OK.
Mutta jäin miettimään analyysi vaihetta.

Se on se ulkopuolinen ei sanasepoista/ eikä siitä
toisesta köulukunnasta. Muuten ei kumpikaan hyväksyisi
lopputulosta...
33. kp13.6.2005 klo 23:33
Tilastolla ja tämänlaatuisella kyselyllä on taipumus (jos
asianomaiset) saada ne näyttämään ihan sellaiselta kuin halutaan....
34. Antti Skyttä13.6.2005 klo 23:37
kp:

En oikein edes tiedä, miksi tämän nyt kirjoitan. Sinä olet tällä säikeellä ainoa, joka et näytä ymmärtävän selvää suomea. Onko se sitten silkkaa itsepäisyyttä vai todellista kyvyttömyyttä ymmärtää, en tiedä.

Usko nyt, hyvä mies!!!!!! Tieteellisten pelisääntöjen mukaan tehtyä tutkimusta ei tehdä kenenkään hyväksi, ainoastaan faktan esille saamiseksi. Lopputulos ei ole mitenkään yks hailee.

"Mutta jäin miettimään analyysi vaihetta." Ei Sinun tai minun tai kenenkään muunkaan meistä tarvitse miettiä analyysivaihetta, se on osa tutkimusta ja sen suorittaa sama puolueeton tekijä kuin muunkin tutkimuksen.

Ja kun tutkimus on tehty puolueettomista lähtökohdista, kaikkien osapuolien pitää hyväksyä lopputulos, oli se sitten mikä tahansa.
35. kp13.6.2005 klo 23:50
Lähinnä tuo äskeinen oli iso S:lle kertauksena mitä
tarkoitin...

Skyttä
Olen minä tuon tutkimus idean tajunnut...
36. Juha N14.6.2005 klo 00:16
kp, vastaa itse:

1) Kuka on omasta mielestäsi tavallinen ratkoja?

2) Perustele miksi toissapäivän IS-pehmis (Pallonen/Lavonius) on mielestäsi tavalliselle ratkojalle sopimaton? Miten sitä pitäisi parantaa/muuttaa, jotta se olisi tavalliselle ratkojalle sopiva?

Siltä varalta, ettet tuota ristikkoa itse nähnyt, kuvailen sitä lyhyesti uudelleen (pitempi versio oli tuolla toisessa säikeessä, mutta et tainnut jaksaa lukea):

Ratkaisusanat ovat yleisesti käytettyä kieltä; ei mitään ESSAI-tyyppisiä hätäsanoja. Erisnimivihjeitä on ällistyttävän vähän, vain 21 kpl vaikka kyseessä on aukeaman kokoinen ristikko. Ne vähät erisnimet ovat suurelle yleisölle tuttuja; ristikossa ei ole tuiki tuntemattomia kartta- ja henkilönimiä kuten TANTA ja DAVE LAUT. Ratkaisemiseen ei siis tarvita ulkoa opeteltuja sanalistoja eikä ristisanakirjaa.

Siis mikä tuollaisessa taitavassa laadinnassa (jossa tieten tahtoen ja VAIVAA NÄHDEN kartetaan kadunmiehelle outoja sanoja) on vikana n.s. tavallisen ratkojan kannalta?

Osaatko perustella, vai räksytätkö vain?
37. Olavi Kivalo14.6.2005 klo 00:31
Jostain kumman syystä nimimerkki kp herättää rakkikoiramaisella ärhentelyllään (anteeksi ilmaisu) minussa sympatiaa. Hänessä näyttää olevan sitä sinnikästä kaiken kyseenalaistamisvimmaa, mikä on tieteenharjoituksen perusmetodin keskeinen elementti. Tässä keskustelussa elementti on kuitenkin irrallaan tästä metodista, joka on avoin dialogi, mutta eihän tässä olla toisaalta tiedettä tekemässäkään. Tosin Antti Skyttä (jota en tunne, mutta Kai Laamasen tuotannon kyllä) tarjoaa tieteellisiä pelisääntöjä kp:lle suun tukkeeksi. Sekaantumiseni johtuu nimenomaan tästä. Kehoittaisin kp:tä sinnittelemään edelleen kunnes (ehkä) päästään (tai sitten ei) tilanteeseen, jossa on pakko levittää esiin, mihin tieteellisiin pelisääntöihin viitataan. Silloin aletaan lähestyä avointa dialogia ja tulen mieluusti uudelleen mukaan.
38. kp14.6.2005 klo 00:42
Juha N
Sinä et ole tainut lukea mitä olen kirjoittanut.
On ollut kovisesta kysymys. Ja ainoastaan siksi onko
tuollaisen sanasepoille suunnatun ristikon paikka
IS:ssa? Ja siksi, että IS ei ole lehtenä suunnattu kuin
tavalliselle ratkojalle (sanaseppoihin kuuluva ratkoja
ei mielestäni ole tavallinen, koska hän on saanut
sanasepoilta "koulutusta")...ja jos ei ole saanut, niin miksei?

Minun mielestäni tämä voi kovis olla IS. Paninpa teidät
miettimään, onko IS oikea foorumi tuollaiselle ristikolle...
39. Sakke14.6.2005 klo 00:50
Ainoa mitä tämä keskustelu on ainakaan minussa pannut miettimään on se, että mistä ihmeestä tuommoisia kaikenmaailman vainoharhaisia sekopäitä oikein sikiää. Monikko turha, mutta yleistys lienee aina vähemmän loukkaava.
40. TT14.6.2005 klo 01:59
Täysin ulkopuolisena mutta ajoittain asiaa seuranneena jäin miettimään, että kannattaako antaa tuollaisen kp:n pompottaa isoa sanasepporemmiä nollakyselyillä ja epäosuvilla piikittelyillä. Tyyppihän haukkuu muita siitä mitä itse osaa huonoimmin, siis esim. toisten kirjoituksen lukemisesta. Opettakaa sille mieluummin vaikka yhdys sana säännöt tai lause rakenteet. ("Minun mielestä tämä voi kovis olla IS", tuohan on kuin oleskelulupaa hakevan kielitaidottoman maahanmuuttajan suusta...) tai ... unohtakaa koko juttu.
41. RA14.6.2005 klo 03:43
En muista, mikä se sana oli: Ikälisäparturi? Suihkunraikas? Suhteellisuudentaju?

Tuo viimeksi mainittu tulee nyt mieleen. Haloo? Mistä tässä oikein keskustellaan:

kp: "On ollut kovisesta kysymys."

Siis niistä 2-3 ristikosta / kuukausi, jotka löytyvät yhdestä ainokaisesta lehdestä - IS:sta?! Samainen lehti julkaisee kai lähes (ylikin?) 100 muuta ristikkoaiheista tehtävää joka kuukausi. Niin?

kp: "Ja ainoastaan siksi onko
tuollaisen sanasepoille suunnatun ristikon paikka
IS:ssa?"

Mille ihmeen "sanasepoille"? Pitkään ratkoneet ihmiset tykkäävät vaihtelusta - ymmärrettävistä syistä. Ajattelu on huomattavasti mukavampaa kuin rutiinitoisto - ainakin vapaa-ajalla.

kp: "Ja siksi, että IS ei ole lehtenä suunnattu kuin
tavalliselle ratkojalle (sanaseppoihin kuuluva ratkoja
ei mielestäni ole tavallinen, koska hän on saanut
sanasepoilta "koulutusta")...ja jos ei ole saanut, niin miksei."

En ole ikinä kuullutkaan moisista "koulutuksista" - huonostipa niitä on markkinoitu, jos niitä jossakin on järjestetty. Kopioin vielä oman kommenttini toisaalta:

Olen ratkonut jo vuosikausia IS:n koviksia kuulumatta minkään sortin sisäpiireihin ja ilman kenenkään koulutuksia. Ymmärtääkseni ne (kovikset) vaativat vain normaaleja 'kansalaistaitoja' - monipuolista ajattelua ja kielen ymmärrystä. Siis omaa ajattelua ja omaa ymmärrystä.

- En usko olevani millään lailla poikkeusyksilö ja veikkaankin, että kovis-fanit ovat pääasiassa kaltaisiani 'kouluttamattomia'.

Tilannehan on oikeastaan täysin päinvastoin: Nuo ns. DaveLaut-ristikot edellyttävät sisäpiiritietoa tai jonkun kokeneen perehdyttämistä alkuun. Niiden sanaparithan eivät helposti löydy tavallisen ratkojan kirjoista ja kartoista. Mistä sen tiedon silloin - tavallinen ratkoja - saa?
42. tjn14.6.2005 klo 07:50
"Millainen on tavallinen ratkoja?"

Ihailen sitä ennakkoluulottomuutta, jolla asiaan tartutaan tälläkin kertaa.

Ehkä olen turhanpäiväinen tosikko, mutta en äkkiseltään löydä yhtäkään perustetta sille, miksi "tavallisen ratkojan" määrittely olisi yhtään helpompaa, kuin esim. tavallisen autoilijan, tavallisen kuluttajan, tavallisen lehdenlukijan, tavallisen tv-katsojan jne.., jotka kaikki ovat ainakin minulle verraten epämääräisiä, ellei peräti keinotekoisia käsitteitä.

Voidaan tehdä galluppeja, tutkimuksia etc. ja siten löytää mahdollinen suurin samoin käyttäytyvä kohderyhmä. Ehkäpä heistä voidaan käyttää nimitystä "tavallinen ratkoja".

Näitä asioita lienee tutkittu sen verran vähän, että kaikki ponnistelut ovat mielenkiintoisia ja tervetulleita. Enkä epäile ollenkaan, etteikö asiansa osaavat henkilöt olisi asialla. Meiltä lopputuloksen odottajilta kannattaa vaan etukäteen evätä tulkintamahdollisuus a la "jäätelönsyönti lisää hukkumisriskiä" :)
43. matts14.6.2005 klo 08:21
Tiedän varmasti millainen on tavallinen ratkoja.
Minä olen sellainen ja tunnen itseni koska joudun (työtovereista poiketen) olemaan itseni kanssa 24 t / vrk:ssa.
44. kp14.6.2005 klo 09:13
Hyvä Antti Skyttä:

Kirjoitin, että tajusin tuon tutkinta idean ja asia on siltä
osin OK.
Mutta lause:
"Tieteellisten pelisääntöjen mukaan tehtyä tutkimusta ei tehdä kenenkään hyväksi, ainoastaan faktan esille saamiseksi". - Mitähän tämä tarkoittaa suomeksi?
-Lähinnä mitkä ovat nuo pelisäännöt?

-Tyhmä kun olen kaikkien mielestä ja selvää asiaa jauhan....



nes (ehkä) päästään (tai sitten ei) tilanteeseen, jossa on pakko levittää esiin, mihin tieteellisiin pelisääntöihin viitataan. Silloin aletaan lähestyä avointa dialogia ja tulen mieluusti uudelleen
45. kp14.6.2005 klo 09:15
Tyhmyys tuli jo todistettua tuossa samalla...
(tuo turha helma)....
46. ö14.6.2005 klo 09:24
Keskustellaan vaan tieteellisen tutkimuksen periaatteista. Se on mielenkiintoista. Voisiko AS hieman alustaa aiheesta?
47. jupejus14.6.2005 klo 09:56
Ethän kp tyhmä ole, ja oletko aina niin tosissakaan tingatessa, sen jää väliin epäselväksi, mikä kuuluu aidon tinkaamisen ominaisuuksiinkin - totta puhuen, mutta sinulla on ehkä joitain mielleoireyhtymiä omiin kehittämiisi ajatuksiisi, joita mielisit väen väkisinkin upottaa muidenkin sanaristikoiden parissa aikaansa kuluttavien henkilöiden ajatusmaailmoihin.
- -
Voi olla, että eräät myös näkevät tietynlaista vaaraa siinä, että ristikoiden kustantajat ja julkaisijat alkaisivat "vaatia" ristikkosanastoltaan enemmän "laatua" - eli noita täälläkin keskusteluissa ilmitulleita seikkoja: suomalaisia sanoja, vähemmän etu-/sukunimiä, vähemmän ulkom. paikannimiä, vähemmän keskiverto-sivistystason omaaville ratkojille täysin vieraita olevia sanoja...jne..

Ehkä kauhukuviin ilmaantuvat myös pitkät yleissanat, pitkät yhdyssanat, jotka selvästikin hankaloittavat laatijoiden laatimista.

Ristikoiden vaatimusason kohottaminen yleensäkin nostattaisi laatijoiden suurempaa paneutumista ammattiinsa. Ehkä nuo ovat joitain näkemyksiä, joista ei kaikki pidä. Olisi helpompi suoltaa ristikoita lyhyillä, kuluneilla sanoilla ja kutoa ristiin täydentäen viimeisemällä tietosankirjalla ja maailmankarttapallolla.

Monet ratkojat vaan ovat valveutuneempia kuin ennen. Hekin osaavat jo vaatia laatua ja osaavat jo parhaimmat etsiäkin sitä.

Mitä tulee noin "kauhukuviin" tasokkaimpien ristikoiden suuresta esiinmarssista, niin en silti jaksa uskoa tuohon. Raha ratkaisee - tuollakin alalla.
Maailma muuttuu yhä teknillisemmäksi ja niin myös uskon konelaadintojen yhä enemmän valtaavan ristikkoalaa. Konelaadinnan heikkous on ainakin vielä varmaan tuo paljon parjattu "fakkisanallisuus", joita koneiden ohjelmistoihin on syötetty. Konekin tekee laadinnan helpoimman kautta, vaikka se ei sanojen sisältöä käsitäkään. Konelaadinnan puolustajien näkökannan ymmärrän, jos ne vaativat pidättäytymistä ristikoiden kohotamisen laatutasosta.

Ehkä ajanoloon myös kehitetään koneet laatimaan "oikeimmilla" sanoilla ristikoita ja sitä kautta laatu kohoaa ratkojienkin mielestä.
Mutta vielä uskon laatijoiden miettivän itsetykönään ristikoihin "särmää" ja ne, jotka eivät halua ristikoihin "tasoa", haluavat ymmärrettävistä syistä heidän taholtaan pitää riman matalalla.
48. IiKoo14.6.2005 klo 18:30
Nimimerkki kp:n tyylistä tulee mieleen eräs tunnettu huikean häiritsevä jankuttaja, joka aina välillä tuntuu nostavan päätään tällä palstalla. Ei kai vaan ole taas uusi nimimerkki käytössä?
49. V-R14.6.2005 klo 20:08
Näillä sivustoilla vierailevat ja kirjoittelevat ovat epätavallisia ratkojia. Minä myös mukaan lukien.
Mutta kuinka tavallinen ratkoja löytyisi?
Laitimmaiset ulos, eli tänne kirjoittaneet.
Olen elämäni aikoina tutustunut poisheitettyihin ristikon sisältäviin aikakauslehtiin kapakassa, terveyskeskuksen odotushuoneessa, röökihuonessa ja ym samantapaisissa paikoissa. Laadutonta ratkontatyötä.
Vielä on tutkimatta kierrätyspaperin jäteastiat. Siellä yleensä löytää täysin koskemattomia ristikoita. Lehtien aiemmat omistajat eivät hekään ole tavallisia ristikonratkojia. Tuskin ollenkaan.

Johtopäätös: Tavallinen ratkoja täyttää ristikkonsa huolimattomasti kirjoittaen kuivamustekynällä. Korjaa sitten tosisen kerran päälle, korjaa sitten vielä kolmannenkin kerran.
Sen jälkeen hylkää lehden.

Tällaisillako ristikoilla pitäisi ruokkia ostajia.

Kanada-Jones: On moraalitonta, että tyhmät saavat pitää rahansa
50. iso S14.6.2005 klo 22:47
V-R sivuaa sitä käsitystä mikä minulla on "tavallisesta ratkojasta". Oletan, että käsitteellä haetaan jotain sellaista ominaisuutta minkä alle voidaan niputtaa suurin osa ratkojista, joita on arvion mukaan Suomessa miljoona. Ei tarvitse ryhtyä miettimään, millaisella mittarilla voitaisiin raykojia luokitella, eikä sitä, pitäisikö hakea mittaustulosten keskiarvoa vai keskivertoa.

Sanoisin, että hirmuinen määrä on niitä satunnaisia ratkojia, jotka ajankuluksi ratkovat muista syistä hankkimiensa tai sattumalta käsiinsä joutuneiden lehtien ristikoita, eivätkä osta eläissään ensimmäistäkään varsinaista ristikkolehteä! Siinä teille tavallisen ratkojan prototyyppi.
51. Eki14.6.2005 klo 22:54
Olen pitkälti samaa mieltä. Kuinkahan suuri osa noista ratkojista tuntee enemmän kuin muutaman fakkisanan?

Ei naljailua vaan asiallinen filosofinen kysymys.
52. kp15.6.2005 klo 09:03
Jos Ekin arvelu pitää pikkuisenkin paikkansa on tavallisen
ratkojan löydyttävä näiden lehtien joukosta:

1 Jalmarin Helpot Plusristikot
2 Matin Helpot Ristikot
3 Huippu-Ristikot
4 Ristikkokärpänen Extra
5 Sylvin Helpot Ristikot
53. kp15.6.2005 klo 09:08
Tähdennän vielä, jos tavallinen laatija löytyy tuosta
listasta, niin hänellähän ei ole fakkisanoja, vaan kaikki
sanat ovat sanoja, joita voi käyttää...
54. Eki15.6.2005 klo 09:08
Kuten mainittiin, tavallinen ratkoja harvemmin ostaa ristikolehtiä.
55. MM15.6.2005 klo 10:12
Huomioitakoon että tuo ylempänä oleva viiden ristikkolehden lista kertoo vain Lehtipisteen irtonumeromyynnin parhaista, ei kokonaislevikistä.

Aikaisempaa jutustelua aiheesta;
http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=497&alku=915&t=k1
56. Eki15.6.2005 klo 10:25
Esitin asiaan muutaman pointin tuossa aiemmin, mm. tuon.

Seura Ristikothan paukutteli pääkirjoituksessa henkseleitään, että sen 23 000 lehden levikki on Suomen suurin 10 000 erolla seuraavaan, mutta kun tarkastuksessa on vain muutama lehti, uskoisin esim. MM:n huumorin höystämän Apu Ristikot -lehden olevan myydympi.
57. MM15.6.2005 klo 14:41
On.
58. Seija17.6.2005 klo 09:00
Enpä keksinyt tälle parempaakaan säiettä. Liekö tavallinen ratkoja?
Kouvolan Sanomien tämän päivän yleisönosaston "Napakat":

Ruvetkaa hyvät paperimiehet toimihenkilöiksi. Täällä saa työsulun aikana palkan ristisanatehtäviä täyttämällä. - Toimihenkilö
59. Kukalie10.8.2006 klo 21:28
En liene ihan tavallinen. Vai olenko?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *