KESKUSTELUT > RISTIKOT > KISAJÄRJESTÄJÄT RATKOJINA

1668. Kisajärjestäjät ratkojina

mor8.6.2005 klo 07:31
Olen usein SM-kisojen yhteydessä miettinyt minkälaisia ratkojia kisajärjestäjät ovat. Käsittääkseni ainakin Antti Skyttä on himoratkoja ja Teemu Pallosen muistan olleen mukana kisoissa (ja pärjänneenkin) ennen teamkatalinuuttaan.

Kertokaapa, kuinka luulisitte pärjäävänne SM-kisoissa (edellyttäen, että ette itse ole laatineet kilpailuristikoita!) Ja jos ette halua itseänne kehua, kehukaa toisianne! Olisivatko lopputulokset tyystin erilaiset?

Spekulointiahan tämä vain on, mutta varmaan jonkinlaista arviota pystytte esittämään.
2. Eki8.6.2005 klo 08:16
Kyllä meille on kisojakin järjestetty, mm. Hämeenlinnan sanaseppopäivillä lyötiin illansuussa Hyvösen tosi paha ristikko eteen. Sellaisessa erot voivat kasvaa suuriksikin. Sillä kertaa järjestys oli 1. Joutsi 2. Vuokila 3. Skyttä. En nyt muista, oliko muita mukana. Skytän paikka oli kuuman muurin vieressä ja muistan hänen ähkineen tilannetta useammassakin mielessä. Tampereen kesätapaamisessakin oli vastaavanlainen, jossa oli mukana mm. Rustari, ja siinä minä olin muistaakseni nopein. Helpohkon ristikon kanssa tämä kolmikko on ollut suht tasainen, erot ovat olleet sekunneissa, kun leikillisesti on keskenään kisattu.

Pallonenhan on ollut ekan alkuerän nopein ainakin yksissä SM-kisoissa. Itselläni on finaalin kakkossija ensimmäisistä "antiikin kisoista" vuodelta 1974. Vuosina 75-78 en päässyt mukaan, kun tein virheitä alkuerissä. Tuolloin kisaristikoissa oli pahoja tietokirjajuttujakin. Loppukisassa oli vain yksi ristikko.

Yllämainitut neljä laatijaa olisivat varmaan aika tasaisia "kohtuulliseen vaikeustasoon asti". Hyvönen on tunnustanut, ettei ole ratkojana aivan niin nopea, mutta ei ole muistaakseni koskaan ollut mukana yhteistilanteessa. Jotain kertovat ne ajat, jotka SM-ristikoiden koeratkonnoista saadaan ja nekin ovat aika tasaisia, Hyvönen usein viimeisenä, paitsi omissa laadinnoissaan hän yleensä just just pärjää muille.

Ristikkolehtien tai muiden laatijaleirien välistä joukkuekisaa, jossa myös ratkojajoukkueita olisi mukana, on täälläkin kaavailtu. Odotan mielenkiinnolla. Yksilökisakin käy.
3. Teemu Pallonen8.6.2005 klo 08:53
Eki ei vieläkään muista, että on me kisattu kaikki siellä Hämeenlinnassa, tämä käsiteltiin joskus aikaisemmin. Joku innokkaampi voi etsiä, että missä säikeessä. Siellä Hämeenlinnassa Joutsi voitti, Eki kakkonen ja minä kolmas. Muita mukana muistaakseni tosiaan Skyttä sekä Lehtonen ja Kukkonen.

Itse olen ollut mukana SM-kisoissa 1997, 1999 ja 2001. Sijoitukset 11., 6. ja 5. Viimeisimmissä kisoissa lähdin paalupaikalta finaaliin, mutta hyydyin yhden virheen takia viidenneksi. Muuten oli jännä kisa Rustarin kanssa.
4. Olavi Kivalo8.6.2005 klo 09:45
En tiedä kiinnostaako seuraava tässä kontekstissa, mutta kerrottakoon, kun satuttiin kysymään. Olin vuonna 1984 puheenjohtajana erään konferenssin sessiossa, joka oli otsikoitu Puzzlist vs. Mathematician. Tämä tapahtui Appletonissa, WI (asuin tuolloin Yhdysvalloissa). Banketissa isäntä oli yllättäen järjestänyt puheenjohtajille kilpailun, jossa puolessa tunnissa oli laadittava (englanninkielinen) ristikko, jonka ruutumäärä oli muistaakseni 9x9. Voitin kisan lähinnä siksi, että natiiveilla oli niin paljon spelling-virheitä.
5. Juhani Heino10.6.2005 klo 03:39
Mäkin olen kai sitten tarkoitettua SM-järjestäjäporukkaa. Kertaakaan en ole osallistunut kisaan.
Vaikeissa ristikoissa saattaisin pärjätä jotenkin. Helpoissa en, eli loppukilpailuun en varmaankaan pääsisi, ja viimeistään siellä tipahtaisin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *