KESKUSTELUT > RISTIKOT > KOVIS 4.6.

1661. Kovis 4.6.

lp5.6.2005 klo 13:20
Yllättävän nopeasti sain illalla Hyvösen ristikon valmiiksi,vaikka siellä oli mietittävää. Jipotkin aukesivat. Kiitokset Juha, tykkäsin kovasti tehtävästä.
2. Juha N5.6.2005 klo 17:07
Tässä koviksessa on monipuolisesti erityyppisiä vaikeutuksia: summana sitten oikeutetusti täyskolmonen. Silti ristikko ei ole junaratkojallekaan mahdoton.

Eräs tuotenimi minun piti googlata, vaikka se on kai yleisesti aika tunnettu, ainakin jos sattuu tee-se-itse-mies. Veikkaan, ettei Esko Kalervonkaan tarvinnut tässä nousta keittiön pöydän äärestä. Naispuoliset ratkojat lienevät sanan suhteen huonommassa asemassa.

Eräs ristikkoon itseään tunkenut verbi piti tarkistaa Nykäsestä, vaikka sen kyllä saattoi muutenkin arvata olemassaolevaksi.

Erään toisen sanan merkitys piti niin ikään tarkistaa Nykäsestä: sana osoittautui kasviksi. Silti sekin asettui paikalleen epäsuoran vihjeen kautta, ilman kasviopillista tietämystä.

Eräästä sanastollisesta erikoisuudesta voidaan jälkeenpäin keskustella. Onko kyse a) hätäsanoista, b) harkitusta tavasta vaikeuttaa ristikkoa jotta tuloksena on täyskolmonen, vai c) tämän ristikon osalta teemasta. Toinen tykkää, toinen ei.

Vihjeistä itseäni viehättivät erityisesti oikean alakulman MAKUIHIN, IENOSIA ja NUORANPÄTKÄN PÄÄLLE. Hauska oli myös luetun ymmärtämistä testaava HARVOIN KOKEMATON.

Kytkösvihjepari ALUSTA LOPPUUN ja <-- NOIN on erittäin kinkkinen, koska ylemmänkin vastaussanan vihje on varsin väljä. Mutta myös tämä vihjepari kuuluu alussa viittaamiini monipuolisiin vaikeutustapoihin ja oli paikassaan erittäin tervetullut.
3. Eki5.6.2005 klo 17:17
Sen verran voinen paljastaa tapahtumain kulusta, että ++juh sanoi tekevänsä mieluummin kakspuolosen tai sinne päin, se sovittiin. Sitten laadittuaan ++juh totesi, että taisi tullakin täyskolmonen. Ja aika lailla semmoiseksi se todettiin. Eihän siinä mitään, nyt on sitten hemmoteltu kolmosilla niiden ystäviä. Kesällä kai pitäisi vähän chillata?
4. Timppa5.6.2005 klo 18:41
Mun piti tarkistaa myös Nykäsestä pari sanaa, varmaan samat kuin Juha N, toinen verbi ja toinen kasvi... Muuten mukava ristikko, vaikka oikean laidan kanssa joutuikin vääntämään aika pitkään...
5. Eki5.6.2005 klo 20:45
Samaisessa lehdessä kerrotaan, miten Sauli Niinistö laati koulussa ristisanatehtäviä kavereilleen. Lukuaineiden keskiarvo olikin sitten 6,5.
6. Timppa5.6.2005 klo 20:49
Sitä se ristikonlaadintaharrastus teettää...;)
7. ö6.6.2005 klo 11:44
Ainoa epäselväksi jäänyt vihje oli NÄPPÄIMIÄ. Eikä se HARVOIN KOKEMATON myöskään täysin aukea.

Pidin kyllä ristikosta. Visaisissa tällaiset umpikieroudet puolustavat paikkaansa.

HELLO, DOLLY:lle löytyy vastaussanaksi kaksi eri kirjoitusmuotoa ja minulle tietysti oli tuttu se "väärä" muoto. Ratkonta vaikeutui tämän takia olennaisesti. Olen joskus lukenut jostain että ko. sana tarkoittaisi suomeksi "reppusuuta", mutta en ole löytänyt asialle vahvistusta.
8. matts6.6.2005 klo 12:29
Näppäimet ok!
Harvoin kokematon - onkohan näin? joku siinä logiikassa ainakin mulla mättää.
9. Tuomas L.6.6.2005 klo 13:08
Minulle se "ienosia" ei ole oikein auennut; en keksi siihen kuin yhden, aika väkisin väännetyltä tuntuvan selityksen. Jos vihje oli Juhan mielestä ristikon parhaita, saattaa olla, etten ole sitä vielä kunnolla ymmärtänyt. Mutta "makuihin" oli kyllä tosiaan mainio.
10. matts6.6.2005 klo 13:14
jos nyt muistan mitä oikein ienosia vastaukseni oli niin ahtavilta sitä suuremmat tuntuu. Ei siis oikein natsatsannut sekään vastaus mun mielestä. Mutta ehkä se olikin väärin ratkaistu. Ne oikeanlaidan 3 ruutua oli ehkä liiottelua myös.
11. ö6.6.2005 klo 13:21
No nyt keksin näppäimet. Kiitos matts!
12. ö6.6.2005 klo 13:24
No nyt alkoi säteillä! Keksin myös harvoin kokemattoman logiikan. Eihän sitä sanaa tule juuri käytettyä.
13. Juhani Heino6.6.2005 klo 19:07
Mullekin jäivät epäselviksi pari sanaa, jotka lienevät samat kuin Juha N:llä ja Timpalla. Luultavasti oli täysi kolmipalloinen, kun ottaa huomioon että olen ollut aika hyvin Juha H:n aallonpituuksilla aiemminkin.
Eki, turha chillata - anna porukan grillata jos siltä tuntuu.
14. Juha N6.6.2005 klo 20:12
IEN-
OSIA:

Tuomas, ei tämä ehkä samalla tavalla riemastuta kuin MAKUIHIN, mutta omassa vihjekategoriassaan IEN-OSIA tuntuu murhaavan kylmäverisesti mietityltä. Voi kulua hetki, ennen kuin vihjeen tajuaa. Siinä ehtii tikuttaa hammasvälinsä useampaan kertaan, opiskella katurakennusta ja analysoida kainalon feromoneja. Saattaa mielessä käydä jopa eräs pikimusta ajatus ennen kuin oikea sananpuolikas hahmottuu?

Huom: Yksitulkintaisuus vaatii sanan jakamisen kahdelle riville, ettei ratkoessa tulisi vaaraa tavuttaa sitä toisin (IE-NO-SI-A). Silloin vihje vasta tuntuisikin ontuvalta ja ratkoja harmistuisi puhekielen käytöstä. Matts, näitä ienosia en rinnastaisi ahtaviin.
15. EJlo6.6.2005 klo 21:25
Kovista en ole vielä yrittänytkään lähettää, mutta IS:n perjantainen ratkesi niin helposti että ajattelin pitkästä aikaa palauttaa kirjaimet puhelimen tekstiviestinä. Yllättäen vastausviestissä luki että " Palvelua ei tunnistettu. Tarkista että lyhytnumero ja hakusana ovat oikein." Onko tämä ymmärrettävä että "tekstari" ei ole mennyt perille vai onko lyhytnumero 17152 väärä. Osaako joku neuvoa ?
16. Eki6.6.2005 klo 21:28
Ei ossoo sannoo.
17. Maiju7.6.2005 klo 09:14
Ratkoin tätä vähän illalla ja loput aamulla. Ei ollut minusta täyskolmonen, jonka ratkeamisika tyypillisesti lasketaan päivissä eikä tunneissa.

Hieno ristikko, upeita sanoja! Sen yhden kasvin jouduin tarkistamaan, mutta mitään tuotenimiä Juha N:n tavoin ei minun tarvinnut googlata, vaikka naispuoleinen olenkin.
18. Tuomas L.7.6.2005 klo 11:32
Luullakseni tuo mattsin "ienosia"-selitys on se minunkin mielessäni ollut, eli vastausta on haettu sysimustalta kuulostavan sanan kautta, muttei kuitenkaan siinä mustassa merkityksessä. Se ei ilmeisesti kuitenkaan ole oikea tulkinta. No, aikanaan kai tämäkin selviää...
19. minna mörö9.6.2005 klo 19:50
lähetän ristikot pelit ja tekstiteeveen kanavat
20. EJlo13.6.2005 klo 10:23
Nyt kun palautusaika on ummessa, tohdin kysyä että eikö se "ienosia"- vinkin vastaussana ollut (p) ENNIT ?
21. Juha N13.6.2005 klo 13:12
Näin käsitin: (p)ien-o-si-a -> (p)ennit. Ei mikään väkisin väännetty vihje, mielestäni. Omalta kohdaltani keksimistä vaikeutti se, että ajattelin sanan alkuosaksi joko ientä itseään tai sitten alkukirjaimensa menettänyttä tie/hiki/piki-sanan genetiiviä. Sen sijaan pieni-sanan lyhennetty muoto ei jostain syystä tullut heti mieleen.

Ei siis tarkoitettu (p)ie-no-si-a po (p)ie-noi-si-a -> (p)ennit, mikä maistuisi väkinäiseltä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *