KESKUSTELUT > RISTIKOT > KIITOKSET VIITAMÄELLE

165. Kiitokset Viitamäelle

Mervi19.6.2003 klo 14:02
Kiitos Antti, kun olit laatinut uusimpaan Punaiseen Pelikaaniin myös kaksi- tähtisen ristikon! Kun sain sen ratkaistua, oli helpompaa päästä käsiksi siihen lehden visaisimpaan, kun tunsi "ajatusmaailmaasi" vähän paremmin. Ensimmäistä kertaa sain viimeisen visaisen osittain täyteen:), en tosin aio luovuttaa vielä sen kanssa... ehkä vielä jonain kauniina päivänä se täyttyy kokonaan:).
2. Antti Viitamäki19.6.2003 klo 22:53
Kiitos kiitos, taisi olla Eki joka kehotti tekemään vähän helpompaa - liekö ollut hänellä moinen taka-ajatus...? ;-)

Viimeisimmässä lehdessä olevista hengentuotteistani jos mistään uskoisin muutenkin pääsevän kiinni minun ajatuksenjuoksuuni, sillä kolmetähtinenkin on normaaleja visaisiani helpompi. Toivottavasti sentään tarjoaa jotain vastusta niille joille perusmetkuni ovat jo tuttuja.

Seuraavaan lehteen varmaan taas kinkkisempää.
3. Jouni19.6.2003 klo 23:43
Helpot eivät taida olla oikein Antin alaa. Tulee mieleeni edellisestä Pelikaanista:
Maanantain jälkeen->TIISTAI

Tai oikeastaan, Antin tuntien, se oli tosi vaikea.
4. Antti Viitamäki20.6.2003 klo 05:00
Minulle on jäänyt jokin outo kammo siitä, että helpot ristikkoni ovat kuitenkin aina liian vaikeita. En ole kovinkaan hyvä keksimään mukavia ja kiinnostavia vihjeitä yhden tähden tehtäviin.

Silloin tällöin minulla on tapana yrittää johdatella helppoa ristikkoa ratkovaa vaikeampien äärelle siten, että annan sanalle tuplavihjeen: toinen on mahdollisimman suora ja selkeä vihje, toinen valjennee ehkä vasta sanan keksimisen myötä. Jälkimmäinen voi olla viittaus johonkin harvinaisempaan yhteyteen, jolloin ratkoja (toivottavasti) saa jonkinlaisen "sivu"-ahaa-elämyksen: "Tosiaan! Samaa sanaahan käytetään myös tässä merkityksessä!" Näin hänen voisi kuvitella seuraavan kerran tarkastelevan vihjeitä aiempaa avarammin. :-)

Vaikeampi osuus saattaa myös olla sanaleikki. Tällöin sillä on yleensä kaksi funktiota: varmistus sanan oikeellisuudesta ja, jälleen, salakavala keino esitellä vaikeissa ristikoissa tyypillisemmin esiintyviä vihjetyyppejä sun muita koukkuja.
5. OSui21.6.2003 klo 14:23
Kas vain, sepä perin ihanaa, kuten Sandelsin lapsiystävällinen versio sanoisi. Juuri samansuuntaista ajatusta olen päissäni miettinyt ja selvinkin päin ehdottanut, eli että tasaisen tapava vaikeusaste jokaisessa ristikon vihjeessä ei ole välttämättä tavoiteltava asia, sen lisäksi että se on mahdotonta.

Teoriani mukaan sopivasti sekaan sirotellut muutamat kikkavihjeet eivät estä ristikon ratkaisemista ja antavat aloittelijallekin ahaa-elämyksiä plus helpottavat siirtymistä vaikeampiin. Tilanteen mukaan ja tilan sallimissa rajoissa on hyvä harrastaa tuplavihjeitä.

Antti, julistan sinut viisaaksi niillä valtuuksilla, mitkä olen itselleni antanut!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *