KESKUSTELUT > RISTIKOT > VIERAANVARAISUUTTA?

1622. VIERAANVARAISUUTTA?

KP18.5.2005 klo 12:23
Vaikka taloon sattuu vieras astumaan, joka ei ole talon
asukkaiden kanssa samaa mieltä hyviin tapoihin kuuluu
vieras toivottaa tervetulleeksi....
Mutta eipä tässä "talossa" (sanaristikot net).
Vaan savustetaan nopeasti ulos, ettei rutto tartu.
HH, KP... kuka seuraavaksi?...
2. Vieras X18.5.2005 klo 13:13
Kuuluuko vieraanvaraisuuteen se, että ollaan vieraan kanssa samaa mieltä joka asiasta?

Eli tosielämässäkö toimitaan näin:
Vieras tulee kyläilemään, ja sanoo heti alkuun: "Onpa isännällä sitten ruma vaimo." Isäntä: "Joo niinhän tuo on."

Näinkö kp pitäisi toimia? Vai voiko isäntä olla eri mieltä?
3. KP18.5.2005 klo 13:29
Isäntä: Kappas kun en aikaisemmin huomannutkaan.
Onko vieraalla vaimoa, kas ruma tuokin on...paljon rumempi.
...Mutta makuasioita nuo vain on, vieras on hyvä ja käy
istumaan penkin päähän...
4. Ville18.5.2005 klo 13:36
Näenkö väärin vai onko alussa KP:n kirjoitus? Jos on, niin millähän lailla KP / kp on "savustettu ulos"?

Itselleni on ihan samanlaisena vieraana jäänyt se kuva, että kp:n kirjoituksiin on suhtauduttu aika vieraanvaraisesti: monet ovat kohteliaisuuttaan jatkaneet "keskustelua" vielä silloinkin, kun sen hyödyttömyys on jo ollut kaikille selvää.
5. Antti Viitamäki18.5.2005 klo 13:42
KP:

Olisiko parempi että et kirjoittaisi HH:sta mitään, kun et kuitenkaan tiedä koko tarinaa?

Mitä sinuun tulee, tulit tänne sivuille ja kerroit mielipiteesi yhdestä asiasta. Täällä olevat ihmiset kertoivat oman mielipiteensä asiasta, mielestäni vielä erittäin kattavasti argumentoiden. Se, mitä sen jälkeen tapahtui, on nähdäkseni ollut enemmän sinun vastuullasi - eli mitäs jatkoit samasta asiasta samoilla argumenteilla. Homma meni jankkaamiseksi, kun kumpikin osapuoli yritti eri tavoin saada toista ymmärtämään omaa näkökulmaansa.

Missä vaiheessa ja millä sanoilla sinua on yritetty "savustaa" täältä ulos? HH väitti aikanaan samaa, vaikka hän oli itse kaikkein eniten tekemässä foorumista ahdistavaa luettavaa -hänelle annettiin anteeksi vaikka kuinka monta kertaa, mutta miksi meidän pitäisi olla vastaamatta, jos toinen jatkaa perättömien syytösten yms. heittelyä?

Muistan, että HH:lla oli monessa keskustelussa aivan järkeviä huomioita. Saatoin olla tyystin eri mieltä hänen kanssaan, mutta silti keskustelu välillä eteni ja valotti asioita joita en ollut pahemmin edes miettinyt.

Mutta sitten asiat taas vääntyivät samoille vanhoille urille. En oikein ymmärrä, miksi kukaan muu olisi halunnut aina muistuttaa niistä asioista mistä HH rähjäsi, joten jollakin tavalla se oli aina hän itse, joka toi asiat uudelleen puheeksi. Häntä ei "savustettu" ulos. En usko, että silloin kun hän tuli ensimmäistä kertaa näille sivuille, kellään olisi ollut mitään häntä vastaan. Hänen käytöksensä vain alkoi vähitellen ärsyttää ihmisiä.

Hänelle ilmoitettiin kymmeniä kertoja, ettei moinen käytös ollut kovin suotavaa, mutta kun se ei auttanut, niin jokin päätös oli kaiketi pakko tehdä.

Ei häntä - eikä sinuakaan - vastassa ole ollut mitään "yhtenäistä salaliittorintamaa". Useimmat ihmiset (ainakin täällä käyvistä) vain sattuvat olemaan täysin eri mieltä kanssasi esimerkiksi sanaston laadullisista kysymyksistä. Jos se on mielestäsi "savustamista", niin kypsypä siihen. Mitä me voimme asialle tehdä? Niin kuin Vieras X ilmaisi, ei kai meidän tarvitse omaa mielipidettämme muuttaa sinun takiasi?

Minä en sano: "Häivy, KP!" - minä sanon vain että mieti mitä kirjoitat, lue ajatuksella mitä sinulle vastataan, ja mieti kaksi kertaa huolellisemmin mitä siihen vastaat. Jos et vie keskustelua eteenpäin, niin silloinhan se jauhaa paikallaan, eikö niin?

Ja jos sinä avaat keskustelun, ja me vastaamme avaukseesi omilla mielipiteillämme, niin on SINUN tehtäväsi
viedä keskustelua eteenpäin sen jälkeen. Se kai lienee inhimillisen toiminnan alkeissääntöjä?

Kaikkea hyvää sinulle - ja onnea valitsemallasi tiellä.
6. kp18.5.2005 klo 13:45

Lähettäjä: Juha N 15.5.2005 klo 15:19


Olisin näiden palstojen vakiolukijana onnellinen, jos kahden seuraavan sitaatin LUPAUKSISTA TULISI TOTTA:

Lähettäjä: kp 14.5.2005 klo 20:23

"Tämä atta keskustelu palaa aina alkuun...
Muodostaa ympyrän...päätän tämän atta keskustelun
virallisesti tähän...
Yhtä lailla olette olleet sitä mieltä mitä sanoja minä en saa
käyttää."

Lähettäjä: kp 14.5.2005 klo 20:32

"Jospa siinä on vinha perä, tuossa herrojen näppinsä
erossa pidosta tämmöisestä.
Pidän näppini erossa. Saatte polskuttaa miten parhaaksi
katsotte. Suuntaan tämänkin energian ristikoihin...niin että
herroille tulee vielä kiireempi olo..."

Seuraavaan sitaattiin annan kommenttini:

Lähettäjä: Eki 15.5.2005 klo 10:30

"- - - Hyvä ystävät ja vieraat täällä sivustolla. Eikö tästä jankuttaminen tunnu kovin kovin turhalta... Osaisinpa lopettaa."

Minusta voisimme kaikki lopettaa kp:n heittoihin vastaamisen. Se on hedelmätöntä. kp puolustaa ATAT-tyyppisen sanaston käyttöä sillä, että se kuuluu ristikoiden hämäkinseittiseen historiaan (kuitenkin laajentaen sanastoa ristikkohistoriaan kuulumattomaan ESSAI-tyyppiseen yhtä lailla fakkiluokiteltavaan suuntaan) samalla kun käytön syy oikeasti on taitamattomuus ja/tai laiskuus ja/tai maksimivoitonpyyde. Hän ei todennäköisesti osaa laatia ristikkoa ilman tällaisia sanoja. Piste. Älkäämme provosoituko jankuttamaan.
7. kp18.5.2005 klo 13:49
Antti Viitamäki
Jos et ole "talon" isäntä niin älä omi sitä omin luvin...
Sanon vielä kaikille. Ei ole mitään keinotekoisia
kieltoja sanojen suhteen. piste.
8. Antti Viitamäki18.5.2005 klo 14:21
KP:

En ole "ominut talon isäntää omin luvin", mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

Olen täysin samaa mieltä Juha N:n kanssa. En tiedä, miksi nostit tuon kommentin esiin tähän keskusteluun. Sehän tukee täydelleen minun kantaani.

Juha N ei ole "savustamassa" sinua ulos. Hän ehdottaa ettei sinun jankutukseesi enää vastattaisi, koskapa väittely ei ole kolmessa kuukaudessa edennyt yhtään mihinkään. Ymmärrätkö että moinen saattaa pikku hiljaa ruveta ärsyttämään ihmisiä?

Ja useimmathan ovat vielä vastanneet kommentteihisi, joten useimmat ilmeisesti edelleenkin toivovat sinun tänne kirjoittavan! Eihän se ole "savustamista" jos joku yksittäinen ihminen ilmaisee mielipiteensä keskustelun tilasta ja tasosta?

Ja juuri tuo mitä ihan viimeisenä kirjoitit on se syy, miksi tämä keskustelu ei koskaan voi edetä yhtään mihinkään. Miksi ylipäätään tulet tänne ja vaadit keskustelua, kun kerran olet järkähtämättömästi jotain mieltä jostain asiasta?

Menepä seuraavaksi vaikka kirkkoon ja vaadi seurakunnan myöntyvän siihen käsitykseen että Jumalaa ei ole! Tai mene jonkun yksinhuoltajaäidin kotiin ja vaadi tätä kallistumaan sille kannalle että lapsen voi ihan hyvin jättää heitteille! Tai mene diskoon ja vaadi kaikkia kuuntelemaan itkuvirsiä!

Mitä meidän pitäisi sanoa? Kerro, KP, mitä "meidän muiden" pitäisi tehdä? "Me muut" emme kuitenkaan tule missään vaiheessa kirjoittamaan virkettä "Ihan totta, olet oikeassa, KP, olemme samaa mieltä!" kun me kerran olemme täysin eri mieltä!

Mitä ihmettä sinä oikein odotat?

Voit siis tehdä ristikon ihan millä sanoilla haluat? Hyvä! Kokeilepa tehdä yksi ristikko missä on pelkästään sellaisia sanoja, jotka kuuluvat tavallisen, ristikoita harrastamattoman nuoren aikuisen sanavarastoon! Jos kerran osaat tehdä minkälaisen ristikon tahansa, niin tee sellainen ja lähetä tänne näytille!

Ehkäpä sitä ristikkoa tehdessäsi ymmärrät, mistä "me muut" puhumme ja mitä kohti me ponnistelemme. Laatu tarkoittaa aina moninkertaista työtä.
9. KP18.5.2005 klo 14:22
Juha N on portsari...mutta missä on isäntä?
Kieltämättä tämä oli jo alusta asti nähtävissä...
Mutta se ei selvinnyt, miksi valikoitte suomen sanoja ja
panette ne eri karsinaan? Kuka keksi, että fakkisanat ovat
sanoja, jota ei ristikoihin panna...
10. JTak18.5.2005 klo 14:36
Et ole kp tainnut koskaan jutella yhdenkää ns. sunnuntairatkojan kanssa, kun tuollaista höpiset. Ei normaali-ihmisen sanavarastoon kuulu ATAT ja muut sanat, jotka on kaivettu tietosanakirjoista vain ja ainoastaan laiskan (tai taitamattoman tai taitamattoman ja laiskan) ristikonlaatijan avuksi.

Jos kohdetyhmän ratkoja ei saa ristikkoa ratkotuksi, niin vika on laatijassa.
11. kp18.5.2005 klo 14:36
Kokeilepa tehdä yksi ristikko missä on pelkästään sellaisia sanoja, jotka kuuluvat tavallisen, ristikoita harrastamattoman nuoren aikuisen sanavarastoon! Jos kerran osaat tehdä minkälaisen ristikon tahansa, niin tee sellainen ja lähetä tänne näytille!

Olen laatinutkin, mutta mitä te sillä teette? Ette mitään.

Joku tekee salkkuja ja joku tekee salkkuja kahvojen
kanssa...Sitä se laatu on.
12. JTak18.5.2005 klo 14:36
Tuo "kohdetyhmän" oli muuten kirjoitusvirhe, ja piti olla kohderyhmän. :=)
13. Antti Viitamäki18.5.2005 klo 14:37
KP:

Kuinka vakavalla naamalla voit kysyä tuota?

Väitätkö aivan tosissasi, että kaikki ihmiset tietävät kaikki sanat?

Väitätkö, ettei ole olemassa tunnetumpia ja vähemmän tunnetumpia sanoja?

Väitätkö, että kaikki ihmiset HALUAVAT ratkoa ristikoita, joissa kysytään sellaisia sanoja joihin he eivät koskaan missään törmää?

Uskoisin, että kautta aikain ristikoiden laatijat ovat laittaneet tehtäviinsä mieluummin kaikkien tuntemia sanoja kuin outoja erisnimiä tai käytöstä poistuneita vanhoja muotoja, vieraskielisistä sanoista nyt puhumattakaan. He ovat joskus pakon edessä joutuneet kaivamaan kirjojen kätköistä sanan, jota eivät itsekään ennestään tienneet - tuskin he siitä ovat koskaan ylpeitä olleet, vai uskallatko väittää toisin? Uskallatko väittää, että se laatija joka ekan kerran laittoi laatimukseen sanan ATTA, suorastaan hihkui innosta?

Minä voin koska tahansa laatia ristikon, jossa on kymmenen vaikkapa täällä pahimmaksi äänestettyä fakkisanaa. Pystytkö sinä tekemään ristikkoa, jossa ei olisi ensimmäistäkään? Jos et, niin miksi ihmeessä pidät noita sanoja samanarvoisina? Etkö jo tästä huomaa, miksi nuo sanat ovat aikoinaan ristikoihin joutuneet?

Emme me mistään sen kummemmasta puhu kuin riman nostamisesta.

Ja kerrotaan nyt vielä kerran, vaikka se onkin sinulle jo parikymmentä kertaa täällä kerrottu: kukaan täällä ei KIELLÄ LAITTAMASTA fakkisanoja ristikkoon - useimmat vain KEHOTTAVAT VÄLTTÄMÄÄN!

Ymmärrätkö eron? Ymmärrätkö? Kieltää - kehottaa välttämään. Ymmärrätkö?

Esitän hartaan pyynnön: Älä enää ikinä kirjoita tälle foorumille, että joku KIELTÄÄ käyttämästä fakkisanoja. Se kun ei ole totta. Onnistuisiko moinen?
14. JTak18.5.2005 klo 14:38
Kp:n vertaukseen voi vielä lisätä, että joku tekee Samsonite-salkkuja, toinen taas sellaisia, joista jää ripa käteen. Sen jälkeen kiukustunut ostaja heittää salkun roskikseen.
15. Eki18.5.2005 klo 14:40
Ei isännän tarvinne olla tavattavissa 24h.

Isäntä seuraa aika ajoin huuli pyöreänä. Tuttua tarinaa väärin ymmärretyltä nerolta.

Isännän osa ei ole helppo, voin vakuuttaa. En arvannut sitä näin vaikeaksi. Toivon, että muutkin pääsevät/joutuvat samaan asemaan.

Mutta jos se ei selvinnyt, mitä kp tuolla yllä kysyy, että miksi sanoja valikoidaan, onpa pantu paljon energiaa likoon turhan takia. Kyllä nuo asiat on kerrottu useasti. Missä sitten vika?

Tai kysymys on väärä ja asenteellinen: "Kuka keksi..." Yhteisen kehityksen tulosta. Kirjoitin aikoinaan pitkään siitä, mutta se peittyi omakehuni alle, en tullut ymmärretyksi.

"Kuka keksi muuten tällä palstalla alkaa vetää ansioluetteloaan esiin aina, kun asia ei tuntunut muuten menevän perille?"
16. kp18.5.2005 klo 14:44
No tuollainen vierailupaikka ei pahemmin kiinnosta
vieraissa käymäänkään...Jääkää Herran haltuun, sitä
te tarvitsettekin.
17. Antti Viitamäki18.5.2005 klo 14:44
KP:

"Olen laatinutkin, mutta mitä te sillä teette? Ette mitään."

Jos olet tehnyt täysin fakkisanattoman ristikon, haluaisin ilman muuta nähdä sen! Lähetä ihmeessä näytille! Sehän on mitä hienoin saavutus!

Että mitäkö me sillä teemme? No en tiedä kenestäkään muusta, mutta minä ainakin tutkisin ja opiskelisin sitä ja sen rakennetta pitkään ja hartaasti, sillä tähän asti todella hyväsanainen ristikko on ollut minulle valtava haaste. Minulla on yleensäkin tapana tutkia sellaisia ristikoita missä ei pahoja outouksia ole, mutta että normaalikokoinen ristikko, jonka kaikki sanat ovat tavallisen, ristikoita koskaan ratkomattoman parikymppisen suomalaisen tiedossa - WAU!
Odotan malttamattomana!
18. kp18.5.2005 klo 14:50
Antti Viitamaki
Koffille aikoinaan laadin sellaisen...
19. ++juh18.5.2005 klo 14:51
Esimerkki pienestä "salkusta":

U K O T
P Ö L Y
E L I Ö
A N O T

Esimerkki laadukkaasta "salkusta, jossa on kahva":

A T T A
N I A S
A T N A
R I A S
20. JTak18.5.2005 klo 14:59
Harmi kun en enää tuota kp:n laatimaa Koffin ristikkoa löytänyt, sillä olen sen nähnyt. Siitä olen varma, että oikeassa alanurkassa siinä oli ratkaisusanana TAIT.
21. Eki18.5.2005 klo 15:09
Kyllähän tässä herää jälleen kerran paikoin hyvääkin keskustelua (tosin välissä aika paljon sitä "keskustelua keskustelusta", jota monet nälvivät).

++juhin esimerkki kuvaa pienoiskoossa koulukuntien erot.

Kauan eläköön kaksi koulukuntaa! Olen onnellinen omassani ja rakastan työtäni.

Koff lakkasi kiinnostamasta, kun ei päästy Foo Fightersin keikalle, mutta nyt pitkästä aikaa alkoi taas kiinnostaa.
22. Antti Viitamäki18.5.2005 klo 15:15
Hmm... Ei kuulosta kyllä kovin lupaavalta.

Partikkeli TAI ei oikein voi olla monikkomuodossa, joten sanan pitäisi viitata Thaimaan alkuperäisväestöön. Kysytäänpä siltä parikymppiseltä suomalaiselta, joka ei ole koskaan nähnytkään ristikkoa:

"Anteeksi, tiedätkö mitä muuta TAI on kuin vaihtoehtoa ilmaiseva liitesana?"

"Ööö... TAI? Siis T-A-I?"

"Niin - voisitko kuvitella sen tarkoittavan jonkin kansan jäsentä?"

"No tota... Olen käynyt Thaimaassa, ja sen kansa on muistaakseni THAIT... Mutta TAIT?"

"No, molempia käytetään. Osuit oikeaan."

"Ahah, okei."
23. JTak18.5.2005 klo 15:23
Löysin ristikon. Luultavasti kp tarkoittaa tuota vuonna 2004 Koffin pakkauksessa ollutta tehtävää.

Vihjeenä on nimenomaan tuo 'vaihtoehtoja'. Muuten ristikko on yllättävän fakkisanaton kp:n laatimaksi. TIIT ja NURKU ovat omaan korvaani pahoja, koska ristikko oli suunnattu nuorille Koffin juojille. :) Nurku-sanaa en ole tainnut tuollaisenaan ennen kuullakaan, mutta kai se jostain sanakirjasta löytyy? Kaiutinmerkki Jamo lienee tuttu joillekin, mutta itse en ollut sitäkään kuullut.
24. iso S18.5.2005 klo 15:39
Nurkumatta myönnän että olen nähnyt Jamoja kun olen katsellut bändien kamoja. Yhdestäkään Jamosta en ole kuullut nurkua, eikä sitä varmaan kuule edes keskellä Turkua.

JTak, taidat olla aikataulusta jäljessä oluenjuonnissa, jos on vuoden 2004 mallit vasta menossa? Muuten, Peavey olisi työläämmin ristikkoon istutettava kaiutinmerkki. Sellaisia katseli eräs laatija silmät kiiluen liki 10 vuotta sitten Hauhon maisemissa, mutta poistui maisemista ennen kuin ehti ikuistaa löytönsä.
25. Antti Viitamäki18.5.2005 klo 15:47
Eipä todellakaan hassumpi saavutus. Minä sanoisin jopa että nimenomaan nuoremmalle väelle TIIT onkin tuttu. JAMO varmaan myöskin, mutta olen itse vähän jäävi sanomaan kun olen Jamojani kuunnellut viimeiset 15 vuotta. :-)

Oudoimmat siis TAIT ja NURKU, molemmat kuitenkin päteviä sanoja. Onko ristikko kuitenkin suunnilleen normaalia kokoa, noin 400-ruutuinen?

Seuraavat kysymykset sitten ovat tietenkin:

- onko aukioinen vai sokkeloinen?
- onko alkupiiloja vai tasaiset reunat?
- onko pitkiä sanoja?
- onko etuvokaaleja?

...mutta nehän eivät toki ole tässä nimenomaisessa tapauksessa (Koff) niitä olennaisimpia asioita.

Hienoa!
26. Ville18.5.2005 klo 15:47
Antti Viitamäki kommentoi TAIT-ratkaisusanaa aika tyhjentävästi. Kun siinä tultiin kysymykseen monikon olemassaolosta, otan tähän uudelleen kysymyksen toisesta säikeestä:

Joillain sanoilla ei monikkoa ole, esim. myöntösana KYLLÄ tai sidesana SEKÄ. Mutta mitä sanotte seuraavista?

KANNATTAVIA -> JAAT (kun ei välitetä siitä, että on monikolla tehty 'keinotekoisesti' 4-kirjaimiseksi)

MUTKIA t. VERUKKEITA -> MUTAT
27. ++juh18.5.2005 klo 15:49
Sanasepossa 2/1996 ollut artikkeli fakkisanoista:

http://www.sanasepot.fi/artikkelit/fakkisato.html
28. JTak18.5.2005 klo 15:56
Tekniset tiedot:

Koko on 20 x 14 ruutua.
Neljä kappaletta 4 x 4 -aukiota, muut vähän pienempiä.
Kymmenkunta alkupiiloa. Sokkeloinen.
Pisin sana päälauseessa 11 kirjainta, normaalina ratkaisusanana 8 kirjainta.
Lähes 10 Ä-kirjainta ja pari Y:tä. Ei muita erikoisempia kirjaimia, paitsi F piilokirjaimena.

+ pari virhettä, jotka toivottavasti korjattiin, ennen kuin ristikko pätkäistiin Koff-pakkaukseen.

Tarinahan on se, että satuin laatimaan samaiseen Koff-kampanjaan ristikon. Siksi koneeltani löytyi myös tuo KP:n laatimus, koska olivat lähettäneet molemmat ristikot nähtäväksi.
29. JTak18.5.2005 klo 15:57
Antille vielä: KPhän ei sanonut laatineensa erinomaisen hyvää ristikkoa, ainoastaan fakkisanattoman. :)
30. kp18.5.2005 klo 16:27
Nykänen pölyttymässä?
Etsikää nurku sieltä...
31. Antti Viitamäki18.5.2005 klo 16:42
KP:

Silmät pölyttymässä?

Antti Viitamäki 18.5.2005 klo 15.47:
"Oudoimmat siis TAIT ja NURKU, molemmat kuitenkin päteviä sanoja."

Eikös "pätevä" ollut sinulle sama kuin "löytyy kirjoista"? :-)

NURKU on Nykäsessä ja pätevä sana, mutta onhan se silti suht outo. Monellako luulet olevan päivittäisessä käytössä?

Tuttu verbi tekee substantiivistakin silti aivan siedettävän ristikkosanan.
32. kp18.5.2005 klo 16:44
Löysin varastosta koffin ristikon.
JTak mitkä on mielestäsi + pari virhettä?
33. kp18.5.2005 klo 16:53
Antti luetko sinä näitä viestejä ollenkaan?
Nurku-sanaa en ole tainnut tuollaisenaan ennen kuullakaan, mutta kai se jostain sanakirjasta löytyy?
34. kp18.5.2005 klo 17:00
Antti
Kysy JTak:lta mistä tuo nurku löytyy?
35. kp18.5.2005 klo 17:06
siis siitä ristkosta.
36. Eki18.5.2005 klo 17:13
Meillä on näemmä uusi isäntä. ;)

Hän, kuten minäkin, saa välillä tarpeekseen koko sivustosta.

Hän, kuten minäkin, palaa aina.

Minä vain en koskaan väitä, että lähden enkä palaa.

Minä myös YRITÄN kauheasti olla kaikille ystävällinen.

Yritän olla vieraanvarainen.

Mutta alkuperäiseen toteamukseen: minusta erilliset vastaanottoseremoniat eivät ole tarpeen, olipa kyseessä kuka tahansa suuruus.

Kyllä jokaisen itse kirjoittamat tekstit toivottavat hänet tänne. Jokainen tekee itsestään sellaisen numeron kuin haluaa.

Vai olenko tavaton moukka?
37. kp18.5.2005 klo 17:15
JTak
Sinulla taitaa olla se ensimmäinen versio
koneellasi?
Kuvasta lähtevä lause: Rankan päivän päälle
koff oli tässä toisessa: Rankan paivän päälle.
Alaosan ristikosta siis uusin. Meni niin tukkoon...
38. kp18.5.2005 klo 17:21
Porstuassa tässä ollaan...
Ei pääse lähtemään, kun on asioita, joihin pitää
vastata...
Oliko tuo hienovarainen kehotus. Vieras jos lähtisi nyt.
39. JTak18.5.2005 klo 17:21
Kp, minulla tosiaan on sitten tuo vanha versio.
40. kp18.5.2005 klo 17:32
Tässä tämä laadinta on. Ruutupaperille kun
kirjaimet laitatte, voi saada paremman kuvan.

V S H V
RANKAN PÄIVÄN K
AALTO U I LUPA
UHMAAJAT VÄÄRÄT
LOTUS ANKKA YKÄT
K JAMO UUTTAA SULO
KERAVA R T J L
SAHAT TAUTI OTSAKE
TÄIT PYSTI P A A V
VIETERI ILOT AHTAA
O HARMA LATE TAALA
HYVÄÄ FESTAREILLA
TUTTU TIIT TAIT
41. Antti Viitamäki18.5.2005 klo 17:33
KP:

Minä luen viestit yleensä hyvin tarkasti, mutta välillä tuntuu että sinä et lue niitä juuri lainkaan.

Kirjoitit:
"Nykänen pölyttymässä?
Etsikää nurku sieltä..."

Mielestäni väität tällä, että me emme olisi hyväksyneet sanaa tai että emme olisi löytäneet sitä mistään, mutta että se kuitenkin löytyy Nykysuomen sanakirjasta. Kommentoin sitä kirjoittamalla:

"Silmät pölyttymässä?"

ja lainaamalla aiempaa kommenttiani, jossa mielestäni aivan selkeästi totean sanan NURKU päteväksi. Minä siis TIESIN, että tuo sana on olemassa ja että se löytyy Nykäsestä. Ja tuon uskoin sinunkin voivan päätellä siitä kommentistani jota lainasin.

Mutta ei, sen sijaan sinä luet vain jälkimmäisen osan viestistäni jossa totean harvan käyttävän sanaa - ja alat väkyttää minulle. Ja päälle kysyt vielä itse: "Kai se jostain sanakirjasta löytyy?"

Pitäisikö minun nyt tulkita tuo niin, että ensin väität sen olevan Nykäsessä ja sitten et tiedäkään onko se Nykäsessä, ja sen johdosta päätät kysyä minulta että luenko minä näitä viestejä ollenkaan?

Ei kovin loogista.

Vielä oudompaa on, että minun pitäisi kysyä JTakilta, mistä NURKU löytyy.

Juuri tähän minä viittasin, kun tuolla ylempänä suosittelin lukemaan viestit huolella ja miettimään kahdesti mitä niihin vastaat. Hätiköiden tulee vain tällaista järjetöntä sillisalaattia, jota ei voi häpeämättä nimittää keskusteluksi.
42. kp18.5.2005 klo 17:40
Se vastaus oli JTak:ille
Ja korjasin ...siis ristikossa.
Ei pitäisi olla noin herkkähipiäinen.
43. Antti Viitamäki18.5.2005 klo 17:53
KP:

"Antti luetko sinä näitä viestejä ollenkaan?"

KP:

"Antti
Kysy JTak:lta mistä tuo nurku löytyy?"

KP:

"Se vastaus oli JTak:ille
Ja korjasin ...siis ristikossa.
Ei pitäisi olla noin herkkähipiäinen."

Tuosta kaaoksestako minun olisi pitänyt oivaltaa, mitä sinä milloinkin tarkoitat, ja ettet puhu minulle ollenkaan?

Tämä lienee turhaa, mutta toistan nyt kuitenkin vielä kerran:

- Lue huolella.

- Kirjoita huolella. (Käytä siis puolen minuutin sijaan viestisi kirjoittamiseen vähintään viisi.)

- Tarkista mitä olet kirjoittanut.

Hmm. Toisaalta - jos minun kommentointini oli mielestäsi herkkähipiäistä, niin kielellinen ymmärryksemme on sen verran erilaista että ihmettelen suuresti kannattaako minun ylipäätään enää sinun keskusteluihisi osallistua.

Ristikkosi on sanastoltaan ihan kohtuullinen, mutta tuolla sokkeloisuudella ja alkupiilojen määrällä laatisi kyllä varsin vaivatta paremmankin. En kehota jatkamaan tuolla tiellä, kun et kuitenkaan halua.

Pärjäile! :-)
44. kp18.5.2005 klo 18:01
Jään miettimään, mikä sinua Antti riepoo?
Maailmako on noin raskas paikka elää?
45. Eki18.5.2005 klo 18:13
kp, tunnen Antin ja jahtaat häntä ihan turhaan noine kysymyksinesi, olet väärällä tolalla.
46. KP18.5.2005 klo 18:24
Sinulla on paljon opetettavaa, Eki mm.hermojen hallinnasta...
Antti no onhan sinullakin varmaan kysyntää, pärjäile sinäkin... Ei mitään minun vikanihan se on, että luulet että
kaikki on sinulle kirjoitettu...
47. Eki18.5.2005 klo 18:29
Olipa tämäkin päivän puheenaihe, voi että. Omituista höpötystä kp:ltä.

Saitko muuten sen synttäriristikon, jonka lähetin nähtäväksi, kp, jo aikaa sitten? Et ole vastannut.

Kuten viestissä totesin, en hirveästi mainosta yksityisristikoita, kun menekkiä on muuallakin.
48. kp18.5.2005 klo 18:32
sain.
49. Eki18.5.2005 klo 18:34
Hyvä tietää.
50. kp18.5.2005 klo 18:34
Se toinen? tiedosto ei auennut..
Oli liian iso (koneen ilmoitus).
51. Eki18.5.2005 klo 18:41
1,55 megan tiedosto, jossa oli se varsinainen ristikko. Ei auennut?
52. Antti Skyttä18.5.2005 klo 18:42
Haluan lähettää isännälle, siis Erkille, lämpimät nimipäiväonnittelut!!!

Isännän osa on aina jollakin lailla muita vaativampi.
53. kp18.5.2005 klo 18:46
Se jossa ristikko ojennetaan, se tuli näkyviin.
Onkohan siinä toisessa käynyt lähettämisessä jotain?
On käynyt muidemkin lähettämissä tiedostoissa sama
pulma...
54. Eki18.5.2005 klo 18:55
Kyllä se vika taitaa olla siellä päässä... koneessa... säädöissä... tms... samassahan ne tulivat... eikö ole iso...
55. kp18.5.2005 klo 18:55
Jos pakkaat se pdf ja lähetät uudestaan.
56. Eki18.5.2005 klo 18:56
Joo katsotaan, voisin ehkä panna sen hetkeksi tänne, koska olisi ihan mielenkiintoista esitellä sitä halukkaille, mutta ei sellaista voi tänne ikuisuuksiin jättää.
57. kp18.5.2005 klo 18:57
Niin on tullut muidenkin (enemmän kuin yksi liite) mutta
kaikki ei ole auennut...
58. kp18.5.2005 klo 18:59
Tai sitten syynä on se, että minulla ei ole ohjelmaa
johon ristikko on tehty... Pdf pitäisi kuitenkin aueta.
59. Eki18.5.2005 klo 19:01
Kyllä se on jpg, kuten valokuvakin.
60. Eki18.5.2005 klo 19:03
Tässä on minusta esimerkki, että kyllä täällä keskustellaan kaikkien kanssa rauhallisesti, muta johan tämä otsikkokin suorastaan huutaa riitaa. Ja jos tätä säiettä katsoo, niin minusta asiaa yritetään käsitellä maltillisesti.

Sama pulma oli säikeessä Keskinäisen kehumisen kerho. "Uhrin" mielestä se on osa suomalaisen ristikkokulttuurin historiaa" eli noin voidaan epäreilusti mäiskiä vierasta. Useimpien muiden mielestä - jos ei kaikkien - siinä ei ole mitään kummempaa, paitsi että joku heittää syytöksiä tätä saittia ja sen väkeä kohtaan aika rajusti.

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=506&alku=105&t=k1
61. kp18.5.2005 klo 19:22
Tiedostosi tuli perille, mutta sama ilmoitus
kuva liian iso (liian monta tavua)...
Tallentaa voi normaalisti, mutta ei aukea.
62. Eki18.5.2005 klo 19:31
Lähetän pienempänä tai panen tänne sivulle, mutta kannattaa kyllä tehdä koneelle jotain asetusmuutoksia.
63. Eki18.5.2005 klo 20:01
Miten kauan meni, kp, Koffin ristikon kanssa ja oliko työläämpi kuin muut ristikkosi keskimäärin? Laadinta + toteutus tai kumpikin erikseen.
64. kp18.5.2005 klo 20:03
Luin tuota Ekin panemaa linkkiä...
Siinä tuli hyvin selville, että toinen tykkää äidistä ja
toinen tyttärestä...
Jos olette saaneet minusta rähjän maineen, olen vaan
puolustanut itseäni. Turhaan on makuasioista lähteäkään
kinastelemaan, toivotttavasti vain makuasiat. Lempeitä me
kaikki loppujen lopuksi toisiamme kohtaan olemme.
Muuten siitä I=I ristikosta tuli totta...
Se on painossa. (panin ohjeen: ensimmänen kirjain
lausutaan englantilaisittain).
65. kp18.5.2005 klo 20:11
Kieltämättä "tappelua" koko ristikko...
Koffin väki omi sellaisen asenteen, että kaikki sanat ja
vihjeet piti olla heidän mukaisia. Onneksi sanoin sellaisen
korvauksen, että käteen jäi jotain...
66. Eki18.5.2005 klo 20:14
Tässä säikeessä, kp, aloit loppuvaiheessa luonnehtia aika monia milloin minkäkin syyn takia... mielestäni tuolloin usein kirjoittaja itse osoittaa olevansa hermostunut tai lukee huonosti tai...

Mutta ihan totta, kyllä tämä porukka on asiallista. Asian pitää vain edetä tai loppua.
67. kp18.5.2005 klo 20:14
Ja erikoinen piirre vielä. Se vastaussana maailmankausi
on avonainen, eli ei sanasta piilossa yhtään kirjainta...
68. Eki18.5.2005 klo 20:15
Samaan piti minun päästä, kun Sanaseppoon panin rivin z-kirjaimia. Jos joku olisi ollut piilossa, olisi siinä kohdassa voinut uneen tulla jonkun muun kirjaimen mittainen tauko.

Silti: mahtaako kukaan Mikkelissä tajuta...
69. JTak18.5.2005 klo 20:16
Jos Koffin väellä olisi ollut tuollainen asenne, niin ratkaisusanaa TAIT ei olisi hyväksytty.

Itselleni jäi siitä projektista ihan hyvä maku. Kaikki eteni normaalisti. Tilaaja antoi päälauseen ja ristikon aiheen, johon liittyviä vihjeitä tai ratkaisusanoja tehtävässä piti esiintyä. Ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa.
70. JTak18.5.2005 klo 20:16
Äskeinen kommentti (20.16 kirjoitettu) suunnattu kp:n 20.11 kirjoittamaan viestiin.
71. JTak18.5.2005 klo 20:18
Eikö Mikkelissä ole Sanaseppojen paikalliskerhokin? Kyllä joku heistä varmasti hoksaa jujun. Hoksaajien määräksi veikkaan noin prosenttia ratkojista. :)
72. kp18.5.2005 klo 20:34
On Mikkelissä kerho.
Toivottavasti hoksaavat.
73. kp18.5.2005 klo 20:41
JTak
Ei millään pahalla. Kerkesit ottamaan ristikkoon
saman lauseen, kuin minä ihka ensimmäiseen
versioon. Siinä meni siis se rakentelu poskelleen.
Se tappelu.
74. IiKoo18.5.2005 klo 21:46
Don't feed the trolls....
75. iso S18.5.2005 klo 22:00
Yritin saada kp:n ristikosta tolkullisen näköistä versiota. Tämä systeemi nielaisee ainakin rivin alussa olevat blankot, joten niitä joutuu arvailemaan. Kannattaisi korvata tyhjät vaikka pisteellä. Lisäksi yksi riveistä näyttäisi olevan kateissa.

Into loppui, siirryn katsomaan Cruise-cocktailia.
76. KP18.5.2005 klo 22:49
Iso S
Kopioi sanat johonkin kirjoitusohjelmaan, jota
käytät. Muuta kirjaimet vaikkapa
futuristfixedwidth fonteiksi, niin ehkäpä
saat tolkkua ristikosta...Nurkissa kuvapaikat.
(vasemmalla ylhäällä ja alhaalla).
77. Eki18.5.2005 klo 22:56
Ei auta, ne välit ovat poistuneet.
78. ++juh18.5.2005 klo 22:57
Tällaiseksi minä sain kp:n koff-ristikon muotoiltua:

http://ristikkotuumin.fi/juh/tmp/kp_koff.png
79. iso S18.5.2005 klo 22:59
Ei auta. Koetapa itse niin huomaat, että alkublankkoja on kadonnut. Kun alkaa arvailla kuinka pitäisi korjata, niin tulee siihen tulokseen että yksi rivi puuttuu kokonaan, ilmeisesti näiden kahden välistä:
UHMAAJAT VÄÄRÄT
LOTUS ANKKA YKÄT
80. kp18.5.2005 klo 23:12
Tein juuri itse saman onnistui ihan hyvin ei puutu riviä.
Kaksi lausetta: rankan päivän päälle.
Ja alaosassa: hyvää festarella.
HYVÄÄ FESTAREILLA
TUTTU TIIT TAIT
Tuossa oikea alakulma.
81. kp18.5.2005 klo 23:15
Siis Tuttu tiit tait on nurkassa
82. kari kämäräinen18.5.2005 klo 23:22
Hienosti on teetä hyödynnetty alanurkassa! Hyvä kaima!
83. iso S18.5.2005 klo 23:28
Juu, sain shiftailtua sarakkeet linjaan ja totesin, että ei puutu riviä, vain blankkoja. Ensimmäisellä yrityksellä yritin muodostaa sanaa VAAHTO väärällä arvauksella.

Sanoisin että arvosteluun jää aihetta, jos tavoitteena on loistava ristikko. Lähinnä runsaat alkupiilot närästävät silmää. "Kohdetyhmälle riittävä, kylkiäisenä ristikon käsiinsä saavien enemmistö ei kuitenkaan ole ristikoihin vakavasti suhtautuvia eikä sellaiseksi käännytettävissä.
84. kp18.5.2005 klo 23:57
Ei ollut ristikko loistavaksi tarkoitettukaan. Eikö
se olisi ollut turhaa. Sen sisällön takia, jonka kuorena
ristikko oli.
85. Sakke18.5.2005 klo 23:59
Jurrispäissään sitä tulee yleensä kaikki asiat läpi käytyä ja haukuttua jos vähänkin on syytä.
86. Kaitsu19.5.2005 klo 01:37
Kun muuallakin olen sählännyt, niin kerronpa miltä minusta vaikutti tuo kp:n Koff-ristikko. Alkupiilot ja muut ammatilliset jätän toisten arvioitaviksi, mutta sen voin todeta, ettei ristikossa ollut ainoatakaan tuntematonta sanaa, vaan kaikki kuuluvat ns. aktiiviseen sanavarastooni. Tuo TAIT nurkassa hiukan alentaa sanaston tasoa, mutta kyseessä on ilmeinen pakkorako. Vihjeitä näkemättä, ei ristikon hauskuutta, oivalluksellisuutta tms. voi oikein kommentoida, mutta en minä siinä ainakaan mitään merkittävää vikaa huomaa.

Kiitos ++juh:lle ristikon saattamisesta lukukelpoiseen muotoon.
87. Antti Viitamäki19.5.2005 klo 02:54
Huoh...

Tämä on jo melkein menneen talven lumia, kun ehdin vasta nyt takaisin koneen ääreen, mutta vastaanpa vielä KP:lle.

"Jään miettimään, mikä sinua Antti riepoo?
Maailmako on noin raskas paikka elää?"

- Hassua, kun minä olen sinun kommenttejasi lukiessani miettinyt ihan samaa. Välillä olen ollut ihan suunnattoman ihmeissäni, että eikö silläkin ajalla olisi saanut tehtyä jotain paljon mielekkäämpää. Minusta maailma on valtavan mukava paikka tällä hetkellä, eikä todellakaan rievo mikään.

Mainitset että luen viestejäsi väärin. No, en tiedä miten SINÄ luet MINUN viestejäni, mutta jos niistä välittyy riepomista tai elämisen raskautta, niin se on kyllä oman pääsi ongelma. Ei nämä asiat minulle ihan niin tärkeitä ole.

"Ei mitään minun vikanihan se on, että luulet että
kaikki on sinulle kirjoitettu..."

- Kyllä. Jos olen ainoa Antti joka säikeeseen on kirjoittanut ja kahdessa viestissäsi mainitset Antin, niin oletan sinun osoittavan viestisi minulle. Jos et halua osoittaa viestejäsi minulle, ole hyvä äläkä laita minun nimeäni niihin.

Otetaanpa uudestaan lyhykäisesti sieltä asti missä tämä ilmeisesti meni vikaan:

JTak kertoi että Koff-ristikossasi oli sana NURKU. Hän arveli, että vaikka sana on harvinainen, niin se todennäköisesti löytyy jostain kirjasta.

Sen jälkeen minä kommentoin JTakin mainitsemia sanoja. Totean muun muassa, että NURKU on pätevä sana.

Sitten sinä kirjoitat: "Nykänen pölyttymässä? Etsikää nurku sieltä..."

Käytit monikollista verbimuotoa "etsikää". Siihen mennessä NURKU-sanan vierautta on kommentoinut vain kaksi ihmistä, joten oletan toki että "etsikää" on osoitettu minullekin.

Vastaan - mielestäni leikillisesti: "Silmät pölyttymässä?" Sitten siteeraan kohtaa aiemmasta kommentistani, missä mainitsen sanan päteväksi.

Sen jälkeen sinä kirjoitat:

"Antti luetko sinä näitä viestejä ollenkaan?
Nurku-sanaa en ole tainnut tuollaisenaan ennen kuullakaan, mutta kai se jostain sanakirjasta löytyy?"

Kysyn uudestaan: miten tuo sinun mielestäsi pitäisi tulkita?

Kun nyt kävin läpi koko keskustelun, tajusin että olet kopioinut jälkimmäisen virkkeen JTakin kommentista! Ja siitä päästäänkin takaisin tähän:

Miten ihmeessä luulet, että ihmiset kykenevät seuraamaan ajatuksenjuoksuasi, jos et vaivaudu noudattamaan alkeellisimpiakaan kielellisiä käytäntöjä? Tuo yllä oleva kommentti ei millään tavoin paljasta, että siteeraat JTakia! Ymmärräthän, että siinä pitäisi olla jonkinlainen maininta, kenen kirjoituksesta on kyse? Tai vaikkapa lainausmerkit!

Nyt tuon viestin lukee niin kuin se on kirjoitettu, ja lopputuloksena on täysin kaoottinen mielikuva siitä, miten sinä olet aiemmat viestit lukenut. Kaksi seuraavaa viestiäsi ovat vielä vanhempaa hebreaa!

(jatkuu)
88. Antti Viitamäki19.5.2005 klo 02:55
(jatkuu)

Keskustelun pahin vihollinen on väärinkäsitys. Sitä varten keskustelulla on sääntönsä. Myönnän, että minulla on mahdollisuus jokaisen kommenttisi luettuani käydä läpi siihenastinen keskustelu ja tarkistaa oletko kenties siteerannut jotakuta tai viittaatko ehkä johonkin muuhun asiaan, joka ei suoraan ilmene viestistäsi. Mutta kun moinen ei kuulu normaaliin keskustelukäytäntöön! SINUN pitää ilmoittaa, jos jokin lause viestissäsi onkin lainattu eikä oma!

Että näin.

Ja huomaa: tämänkin kirjoitin hyvin tyynenä. En ymmärrä, mitä riepomisen arvoista tässäkään on.

Toki silloin aina jos joutuu tolkuttamaan samasta asiasta useita kertoja, niin alkaahan se vähän ärsyttää, mutta ei se minun elämääni raskauta. Eihän minun olisi pakko edes lukea näitä sivuja, saati sitten vastata.

Jatkossa koeta muistaa:

- lause- ja kappalerakenne
- välimerkit
- siteerauksen tai viittauksen osoittaminen

Ja nyt, ihan oikeasti: se siitä. Pahoittelen, jos olen aiheuttanut mielipahaa. Se ei ole missään tapauksessa ollut tarkoitukseni.

Paremman keskustelun puolesta,
Antti
:-)
89. JTak19.5.2005 klo 08:22
Oli minulla näemmä sittenkin se uudempi versio ristikosta. Ainakin ratkaisusanat ovat täsmälleen samat. Nurkukin sieltä löytyy.
90. kp19.5.2005 klo 09:00
Antti

Minun tyhmyyttäni oli tämä puuroutuminen.
En ilmaissut selvästi kenelle tarkoitin viestin ja ketä
kommentoin. Jatketaan tästä.
91. Eki19.5.2005 klo 09:02
Onko savustusväite edelleen voimassa?
92. kp19.5.2005 klo 09:12
Eki
No se oli tarkoitettu lähinnä (fakki)sanojen suhteen...
Nythän (minä opin) kun en kirjoittele (makuasioista) niin
eipä ole. Olkoon tuo fakkisana keskustelu ulkopuolella ei
se johda mihinkään...ei kai tarvitsekaan.
93. Eki19.5.2005 klo 09:21
Kyllä tuo alustus viittaa paljon syvempään ongelmaan. Jos ei, sitten kannattaa miettiä sanomaansa vähän pitempään.
94. kp19.5.2005 klo 09:29
Eki
Ei mihinkään syvempään ongelmaan...
Kun alustuksesta käy ilmi.
Olen kuvitteellisesti vieras, jolla on eri ajatukset talossa
olevien kanssa ja tuon mukani (ruton:fakkisanaston),
siitä pitää päästä nopeasti eroon...
Ei mitään muuta...sen syvällisempää.
95. Eki19.5.2005 klo 09:35
Olkoon sitten niin, mutta isäntänä on vaikea lukea sitä noin.
96. kp19.5.2005 klo 09:50
Eki
Lue se ihan noin, kuten sanoin. Ja isäntänä isossa talossa
on kunnia, varsinkin jos siellä on isot juhlat (kirjoittajat
vieraita)...
97. Eki19.5.2005 klo 09:52
Ja otsikkokin HUUTAAAAAAAAAA.
98. mie vaan19.5.2005 klo 09:57
Kertokaas tyhmälle, onko kp sama kuin kari päivärinta eli o.s.kari?
99. kp19.5.2005 klo 09:57
Ei se minusta huuda. Ihmettelee vain ääneen.
Onhan siinä kysymysmerkki jäljessä.
100. kp19.5.2005 klo 10:00
mie vaan
Kertokaas tyhmälle, onko kp sama kuin kari päivärinta eli o.s.kari?
Vastaus ei ole.
101. kp19.5.2005 klo 10:11
Tarkennukseksi kp sama kuin kari päivärinta
muttei o.s.kari.
102. ö19.5.2005 klo 10:17
Onko kp sitä mieltä ettei ristikoiden laadusta kannata keskustella ja ettei fakkisanojen käytöllä ole mitään tekemistä laadun kanssa?

Lyöpä nyt omat laatukriteerisi pöytään kp!
103. Antti Viitamäki19.5.2005 klo 10:28
...mutta ei ehkä tänne?

ö avasi tälle asialle ihan hyvännimisen säikeen jokin aika sitten:

"Ristikon laadun arviointiperusteet"

Se on nyt taas etusivulla.
104. kp19.5.2005 klo 10:29
ö
Sen olen oppinut, että on ristikoita fakkisanoilla ja
ilman niitä. (Kauan sitten).
Ristikon laatu on näiden aitauksien sisällä.
Ristikon laadusta pitääkin pitää huolta ja siitä
keskustella.
Kaksi miestä tekemässä kahta samanlaista esinettä
omalla tavallaan. Kummankin laatu ajattelu kohdistuu
omaan esineeseen....miten sen saisi paremmaksi.
Ei samaksi kuin tuon toisen....
105. Ville19.5.2005 klo 10:47
Ehkäpä tästä säikeestä on tärkeimmät keskusteltu ja esiin nousseita teemoja voi jatkaa muualla. Tämäkin sivuaa muita säikeitä (Visaisen vihjeen hyvyys, Limerikkejä), mutta sopisiko ehkä tähän kevennykseksi (mahd. sopimattomuus tulee kokonaan lukijan mielikuvituksesta).

Kun ylempänä ilmeni, että mikkeliläiset lopultakin pääsevät ihmettelemään I=I -vihjettä, ajattelin että heitä pitäisi ehkä ilahduttaa (myös) limerikillä. Pääsinkin alkuun:

Muuan tyttönen Mikkelistä
piti kovasti rinkelistä
??

joka toiminee rytmitykseltään (w w S w w S w w S), mutta luovutin kun toisen rivin riimi tuntui jäävän jotenkin ontuvaksi. Jatkakoon joku joka keksii paremman. :-)
106. jupejus19.5.2005 klo 11:06


Muuan tyttönen Mikkelistä
tykkäsi kovin nikkelistä.
Koristi sillä kielen,
sai paremman mielen,
vaan enää ei - selvinnyt sanoista vikkelistä.
107. Ville19.5.2005 klo 11:42
Nikkelistä - hienoa, minä kun ihan luulin ettei rimmaavia sanoja olekaan muita kuin lopun 'vikkelistä'... Tavujen määrä ja rytmitys ei minusta kuitenkaan ihan toimi, mutta jatkoa mieluummin Limerikkejä-säikeessä.
108. PN19.5.2005 klo 18:06
Ai ettei ole muita Mikkelin kanssa rimmaavia sanoja... heehee! :-D
109. raukoo20.5.2005 klo 14:26
kp

Ristikoiden laadusta olet halunnut puhua :sana TATAT
yhdistettynä sanoihin ARONATA AROT AURORAT
(K) AURA ARAT jossa A piilossa ja 3 kirjaimi-
nen TRATAT virheellisesti korjattuna+LATOA AUMAAN=
AUMAUS .Hei kaikki m......
110. raukoo20.5.2005 klo 14:32
enee pieleen
111. kp20.5.2005 klo 15:50
Laadusta ei voi keskustella muun kuin sellaisen kanssa,
joka tekee samanlaista esinettä samoin työkaluin.

Muuten se vaikuttaa arvostelulta, niinkuin tuo raukoon
kommentti...
Minäkin voisin kirjoittaa tuollaisen listan, mutta se ei ole
kuin arvostelua...
112. raukoo20.5.2005 klo 16:12
Minun on se kuutamolla ja siihen korjattu piekanoille
vihjeeksi kanalintuja ?
113. raukoo20.5.2005 klo 16:21
olen vaan sitä mieltä mykkänen ja sinä teette
tosi paskoja ristikoita !!!
114. kp20.5.2005 klo 16:28
Nyt minä ole kuutamolla.
Syy on se että laadintatiedoston nimet
on eri, kuin Oulussa tehdyt otsikot.
Mikä numero minä vuonna?
Katson onko minun tekemäni vai korjaajan.
115. kp20.5.2005 klo 16:33
raukoo
Ristikoita on läjäpäin kaupoissa..Oletko huomannut, että
niistä voi vapaasti valita...No mielipide on tuokin...ja ihan
omasi - onneksi.
116. raukoo20.5.2005 klo 16:40
kp

saisitko ratkottua esim:helmiristikot lentomatka?
117. kp20.5.2005 klo 16:48
Ei tuossa näytä mitään erikoista.
Kyllä varmaan jos olisi innokas tavuristikoihin.
mutten niistä innostu.
118. raukoo20.5.2005 klo 17:04
kp

Samassa lehdessä huippu ristikot 05 .Minun ristikossa
nro 20 oli korjattu väärin . Se kanalinnut!!!!
119. Antti Viitamäki20.5.2005 klo 17:06
KP, hypoteettinen tilanne: voit valita laadinnoksessasi kahden sanaparin välillä, jotka risteävät ensimmäisen kirjaimensa kohdalta - RATA ja RANTA tai TATA ja TANTA.

Kumman sanaparin valitset?
120. raukoo20.5.2005 klo 17:15
diipadaa
121. raukoo20.5.2005 klo 17:25
mutta TATAT en ole ....
122. kp20.5.2005 klo 18:05
Antti
Oikeassa olet ihan hypoteettinen tilanne.
Mahtuuko ristikkoon neljä tai viisi kirjaiminen sana?
Mikään sana noista ei ole "kiellettyjen sanojen kirjassa",
siis laadinta hetkellä päätös syntyy...
Mikä tahansa noista sanoista...

Tajusin mitä ajoit takaa...
123. kari kämäräinen20.5.2005 klo 19:02
Jos ei radoista eikä rannoista tykkää, voisi myös käyttää joko Kata/Kanta, Lata/Lanta, Mata/Manta (nämä vähän huonoja tosin), Pata/Panta, Rata/Ranta, Sata/Santa....Eli ei ihan pakko ole Tata/Tantaa käyttää... Mutta päätöshän syntyy lopullisesti vasta laadintahetkellä eli Tata/Tanta on ihan kelvollinen, sillä se on ristikoista jo ennestään tutuin ja turvallisin vaihtoehto! ;)
124. kp20.5.2005 klo 19:12
Kämäräinen
...ja niistä risteävistä kirjaimista.
125. kari kämäräinen20.5.2005 klo 19:31
Teetä tietenkin tuohon. Tosin taitaa teetättää tavattomasti töitä!
126. Kaaleppi20.5.2005 klo 19:38
Siis näytteleekö, vai onko toi kp tosiaan noin tollo? A. Viitamäkihän kirjoitti; "..risteävät ensimmäisen kirjaimensa kohdalta..". Muut kirjaimet ovat aivan samoja kaikissa mainituissa esimerkeissä! Mikään ei siis riipu mistään muista risteävistä kirjaimista.

Kysymyshän kuului että kumman sanaparin sinä kp, laittaisit ristikkoon, RATA-RANTA vai TATA-TANTA? Kumpi on sinun mielestäsi parempi? Ei mitään väliä?
127. kp20.5.2005 klo 19:59
Kun kaikkia sanoja voi käyttää (tuossa esim.) on todella
tollo, jos itse alkaa tappelee ylimääräistä ristikon kanssa.
Jos sinulla on valkoisia ja punaisia tiilejä, joista voi tehdä
takan. On muurari tosi tollo, jos hän päättää itse, ettei
punaisia tiilejä saa käyttää.
128. Kaaleppi20.5.2005 klo 20:07
Ei se taida näytellä..
129. Sakke20.5.2005 klo 20:10
KP, mikä se virheitä tekevä tarkastaja siellä välissä on? Olin aiemmista teksteistäsi ymmärtänyt, että lähetät valmiit tyylikkäät pdf-tiedostot suoraan painokoneeseen?

Jos tuon tata/tanta -yhdistelmän vaihtaminen/korjaaminen aiheuttaa jollain tavalla tiilien valitsemiseen verrattavaa lisätyötä tai muuta ongelmaa, niin alanpa epäillä että Sinulla on joku tietokoneohjelma joka noita teoksia suoltaa.
130. Antti Viitamäki20.5.2005 klo 20:22
KP, pitäisiköhän taas kerran todeta:

Ei ole olemassa "kiellettyjen sanojen kirjaa" - paitsi ehkä sinun päässäsi. Kyse on vain siitä, että monet laatijat yrittävät tuon hypoteettisen kaltaisissa tilanteissa valita sen vaihtoehdon jonka arvelevat olevan ratkojan kannalta mielekkäin.

Jos todella olet sitä mieltä, ettei RATA - RANTA ole yhtään sen parempi kuin TATA - TANTA (Kari K, valitsin esimerkikseni ääripäät!), lienet melko yksin. Totta kai kaikki neljä sanaa ovat MAHDOLLISIA, mutta onhan nyt sulaa hulluutta väittää että RATA ja RANTA eivät ole sen järkevämpiä sanoja. Viimeksi kun tarkistin, niin ainakin kuvittelin meidän kaikkien elävän Suomessa ja tekevän suomenkielisiä ristikoita.

Ja tässä siis on lähtökohtaisesti se, mistä olemme täällä koko ajan keskustelleet: valinnoista.

Tuo hypoteettinen tilanne on esimerkki valinnasta yksinkertaisimmalla tasolla. Tyypillisemmin kyse on tietenkin siitä, että laatija malttaa laatiessaan käydä läpi sen verran vaihtoehtoja, että löytää lähtökohdat huomioon ottaen mahdollisimmat hyvät sanat.

Ehdotapa lehdellesi (jos useita, niin vaikka sille johon laadit eniten), että järjestävät pienen kyselyn tilaajilleen. Tehkää tuosta aiemmasta esimerkistäni ensimmäinen kysymys. Toiseen kysymykseen voisitte esimerkiksi laittaa näkyviin ++juh:n laatimat neljäneloset tuolta ylempää (18.5.2005 klo 14:51), ja kysyä ratkojilta, ovatko kyseiset laadinnokset heidän mielestään täysin samanarvoisia ja olisiko heille aivan samantekevää kummankolaisia sanoja sieltä ratkottaessa paljastuisi.

Tiedä vaikka joutuisit yllättymään, KP! :-)
131. kp20.5.2005 klo 20:50
On mielenkiintoista nähdä miten sinä yllätyt, kun
Huippuristikot numero 6 näkee päivänvalon.
Ja olen varmaan sanonut aikaisemminkin. Älkää huolehtiko
sellaisista asioista, jotka on toisten murheita.
132. kp20.5.2005 klo 20:58
Ja on siinä väliä mitä ristikkoon panee ja on panematta,
mutta esimerkkisi Antti oli sellainen, että ei ole väliä minkä
sanan tuosta listasta valikoi...
133. jupejus20.5.2005 klo 21:00
Mitä tiiliin tulee, niin ei kai muurarikaan niin tosiaan "tollo" ole, että käyttää tiilejä vain värihalujensa mukaan, jos noin leikillisesti asiaa vertaa.

Jos muuraa punaisilla tiilillä piippua, niin ei siihen auta paljon valkoisia kahitiiliä sekaan sotkea. Tulee muuten heikkoja hormia.

Toinen asia on, jos muuraa kalkkitiilillä tai sementtitiilillä koko muurauksensa tai kovemmilla, poltetuilla tiilillä.
Sillä muuraa mihin tarve vaatii.

Sama juttu kuin ristikoiden tasossakin. Sellaiset sanat, millainen on tarve.
134. kp20.5.2005 klo 21:07
jupejus
Sama juttu kuin ristikoiden tasossakin. Sellaiset sanat, millainen on tarve.
Totta.
Koetin sanoa tuolla muurarivertauksella (jos punaiset
ja valkoiset tiilit ovat samanlaisia) niin jos kummatkin
on asiakas on hyväksynyt, niin ei ole mitään järkeä itse
niitä lähteä lajittelemaan sopiviin ja sopimattomiin...
135. kari kämäräinen20.5.2005 klo 21:17
Minäkin tein yli 15 vuotta ristikoita tuolla asenteella että kaikki kelpaa. Sitten se ei enää kiinnostanut. Nähtävästi iski päälle (sivu)ammattiylpeys eli voisi yrittää parempaa vaikka asiakas ei välttämättä sitä arvosta eikä huomaakkaan...
136. Sakke20.5.2005 klo 21:20
Ollaanko tässä markkinatalouden vaiheessa nyt siinä tilanteessa, että jos palvelun/hyödykkeen valmistaja-myyjälle jätetään liian suuri vastuu tuotoksistaan, saadaan ostaja helposti näyttämään melkoiselta latvalaholta, pölvästiltäkin?
137. kp20.5.2005 klo 21:25
kaimani
En minä ole sanonut, että kaikki kelpaa...
Kaikki ne osaset kelpaa, josta voin rakentaa sellaisen
ristikon, jolla on markkinat...
Ja ammattiylpeyttä on ei se minnekään ole karissut.
Tajutkaa materiaali on ihan erilaista, jota me kauppaamme.
Ei sitä saa samaksi...ei millään.
138. kp20.5.2005 klo 21:28
Ristikonlaatijana laadit just sellaisen ristikon, jonka
tilaaja kelpuuttaa..
139. Eki20.5.2005 klo 21:30
Minä haluan aina yllättää tilaajan positiivisesti.
140. kp20.5.2005 klo 21:36

Ristikonlaatijana laadit just sellaisen ristikon, jonka
tilaaja kelpuuttaa...tämä on vähimmäisvaatimus ja
Ekin mainitsema asia on plussaa...
Mutta jos ristikko on täysin toisenlainen jota on osannut
vuosia odottaa, niin ei se ole tuotos, josta on tehty
kauppasopimus.
141. kari kämäräinen20.5.2005 klo 21:38
kp: Tuosta kommentistasi "laadin just sellaisen ristikon, jonka tilaaja kelpuuttaa..." tuli mieleen tapaus, joka tapahtui 4 päivää sitten. Olin tummentamassa aurinkosuojakalvoilla asiakkaan ikkunoita. Heti ensimmäisen ikkunan kohdalla tuli pieni reikä kalvoon. Asiakas sanoi, ettei se haittaa mitään. Minä totesin, että se on minulle tosi huonoa mainosta tulevaisuutta ajatellen, jos jätän reikäisen kalvon ikkunaan. Kukaan ei tilaa sen jälkeen minulta enää yhtään teippausta. Asiakas oli todella yllättänyt, kun laitoin uuden kalvon tilalle. Tänään asiakas soitti uudestaan ja ilmoitti että oli kehunut minua toiselle autoilijalle, joka haluaisi kalvot ikkunaan. Maanantaina menen teippailemaan niitä...
142. kp20.5.2005 klo 21:45
Niin se ennenkuin asiakas kelpuuttaa ei tarkoita ensimmäistä
versiota aina...Joskus se vaatii vähän enemmän, joskus
vähemmän ponnisteluja...
143. kari kämäräinen20.5.2005 klo 22:02
Juttuni pointti oli se, että asiakkaani olisi kelpuuttanut sen ensimmäisen version. Minä en! Siinä on pikkuinen ero...
144. Aulikki Nenonen20.5.2005 klo 23:29

TIILI, TIILET,
TIILTÄ, TIILIÄ
145. Timppa21.5.2005 klo 00:52
Kiitos Aulikki! :)

Siili on sitten oma juttunsa, kuten myös vuori...;)
146. Timppa21.5.2005 klo 00:57
Ihmettelinkin aikani, miksei kukaan puutu tiiliin, mutta seurailenpa kuitenkin keskustelun etenemistä omalla hiljaisella tavallani...:)
147. Kaitsu21.5.2005 klo 03:09
Rakennettaessa on, rakennusmääräysten mukaan, noudatettava hyvää ammattitaitoa. Ei siis riitä, että tilaaja hyväksyy jonkin työsuorituksen, vaan sen on myös täytettävä hyvän ammattitaidon vaatimukset.

Vaikka ristikontilaaja hyväksyisikin jonkin värkkäyksen, pitäisi laatijan kuitenkin pitää tiettyä tasoa yllä jo ammattiylpeyden vuoksi, vaikkei alalla mitään viranomaistarkastuksia tehdäkään.

Mutta paljon on tarkastuksista huolimatta rakennettu täysin ala-arvoisia taloja. Sellaisia saadaan halvemmalla kasaan, jolloin rakentajan voitto kasvaa. Lieneekö ristikoiden laadinnassa vastaava ongelma?
148. kp21.5.2005 klo 09:13
Kuulkaa, vaikka talojen suhteen voi pitääkin tämä
paikkansa:
Paljon on tarkastuksista huolimatta rakennettu täysin ala-arvoisia taloja. Sellaisia saadaan halvemmalla kasaan, jolloin rakentajan voitto kasvaa.
Lieneekö ristikoiden laadinnassa vastaava ongelma?
Niin tuo viimeinen kysymys ei pidä paikkaansa.
Samalla ammattitaidolla, samoista tiilistä/puista on rakennettu se toinenkin ristikko.
Nämä on niitä iänikuisia makuasioita. Aika ja energia palaa
ihan turhaa...
Se ei ole mikään värkkäys, jos toisella tavalla ristikon tekee.
Mutta tämäkin on makuasia, ja mielipiteillä pitää olla oma
sijansa. -Se ajatus ei taida mennä "kaaliin", että toinen
tykkää äidistä ja toinen tyttärestä -vai kuinka?
149. V-R21.5.2005 klo 09:17
Kuinkahan Petri Tiili taivuttaa sukunimensä?
Ja sitten ei huutamista Aulikki
150. kp21.5.2005 klo 09:21
Tiilit
Kun se on sukunimi...
151. Sakke21.5.2005 klo 09:24
Opettele nyt KP seetana lainaamaan sitä tekstiä, tuosta sinun sekasotkustasi ei ota kukaan järkevä mitään selvää.
152. kp21.5.2005 klo 09:34
Ohjeko sinulle pitää kirjoittaa:
Aloitan tuosta talo jutusta:

Lainauspätkä Kaitsu:lta...

Eiköhän tästä eteenpäin ole selvää...
153. Sakke21.5.2005 klo 09:37
Ohjeko sinulle pitää kirjoittaa:
Aloitan tuosta talo jutusta:

Lainauspätkä Kaitsu:lta...

Eiköhän tästä eteenpäin ole selvää...

En minä mitään ohjetta kaipaa vaan tulet vaan helpommin ymmärretyksi jos kirjoitat selvemmin, mutta antaa olla.
154. kp21.5.2005 klo 09:42
Sakke
Minunko olisi pitänyt tietää, ettet ohjetta kaipaa, kun sinä
noin kirjoitit (ei saa selvää)...Oi oi pitääkö tässä olla vielä
selvänäkijäkin...
155. Sakke21.5.2005 klo 09:44
No niin! Katso nyt vähän, todistit juuri itselläsi tekstejesi olevan täysin lukukelvottomia.
156. kp21.5.2005 klo 10:05
Tämä kirjoittelu mieltymyksitä tuo mieleen kaksi rakennus-
maata, jotka on vierekkäin. Samanlaista taloa kummassakin
tehdään. Mutta ne mieltymykset/mielipiteet (sanat) ovat
tyystin erlaiset. Talot nousevat aikanaan ja toisen talon
yksityiskohdat ovat toisen näköiset kuin toisen. Rakennus-
miehet huutelevat toisilleen: Ei sitä noin pitänyt rakentaa.
Piti rakentaa, niinkuin me...
Sitten jonain päivänä tulevat katsojat/ostajat. Kumpaakin
taloa katsotaan ja syynäillään ja kumpainenkin talo saa
uudet omistajat.
Opetus:
Se rakentajien huutelu toisilleen ja se energia meni ihan
hukkaan. Lopputulos oli sama. Kumpikin talo sai omistajan
juuri sellaisen kodin mistä tykkäsi.

Ristikkoja pitää olla kaikenlaisia. Ratkojat ovat ne jotka niitä
ostaa... Laatija se tuon kuvauksen rakennusmies on vain
rakentaja, joka toivoo, että joku tulee asumaan siihen
rakentamaansa taloon. Laatija toivoo (joskus tietää), että
on ostaja joka nauttii tästä laadinnasta.

Kedoiltakin jos sieltä revitään pois tietynlaiset kukat, niin
miltä se keto näyttää... ei ainakaan kedolta.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia.
Ei laatijat ole virkaintoisia "poliiseja", vaan palvelusalalla,
tekemässä kaikille kaikkea. Ratkojat ne ristikot lopulta
päättää ostaa tai olla ostamatta, mutta kaikille on
valinnanvaraa...
157. Eki21.5.2005 klo 10:18
Kaukaa haettua? Jos sinulla on aikaa ja varaa lähteä hakemaan rakennusmateriaalisi Niilin suistosta (Tanta), niin siitä vaan, mutta kun tuossa vieressä on kotoinen ranta (ja kaikilla oma mieluisa rantansa), jonka kaikki tuntevat läheiseksi, miksi lähteä omaa mertaa edemmäs ravustamaan?

Vertaus ei toimi. Tanta löytyy ristikkoon helpommin ja halvemmalla kuin ranta, olipa laatijana kone tai ihminen.

Yksi kysymys: Onko joku tosiaan KIELTÄNYT käyttämästä Tantaa ja Tataa tai jotain muuta yhdistelmää? Se nyt on vain mielestäni kaikkien täällä käyvien mielestä ihan hemmetin tyhmää. Sitä ei mikään keskustelu varmastikaan muuta.

Siis eihän se tilaaja voi tajuta, että "hänelle totta kai tuttujen" Tantan ja Tatan tilalla olisi voinut olla "ehkä paljon latteammat" ranta ja rata.

Mutta ihan totta ja taas kerran, kp: "hauskoja toveja" sinulle ja asiakkaillesi!
158. kp21.5.2005 klo 10:31
Eki
Noiden sanojen suhteen ei ole mitään kieltoa,
ne ovat vapaasti laadittavia osasia. Se sopiiko RANTA vai
TANTA tulee juuri sillä hetkellä kun ristikkoa tehdään.
Siis kumpi siihen sattuu sopimaan. Ei ranta ole tantaa
mitenkään paremmassa asemassa...
Ja tuo talonrakentaminen (tai voihan sitä rakentaa mitä
vain) on ihan sopiva kuvaus, eikä mitenkään kaukaa
haettu? - Ja kieltämättä ulkomaanmatkat piristävät.

Kumpikin pitää asiakkaansa iloisena, eikö siinä ole jo
tavoitetta kerrakseen...
159. kp21.5.2005 klo 10:39
Miettikääpä
Mikä on minulta pois, jos ristikko tehdään toisella tavalla?
Minulta ei ole mitään pois, kun laaditte ristikon toisin kuin
minä...
Kummatkin ristikot löytävät ratkaisijansa.
160. Eki21.5.2005 klo 10:41
Olemme molemmat mieslaatijoita ja laatijamiehiä, mitäpä siitä toraamaan tai poraamaan.
161. jupejus21.5.2005 klo 11:15
Siinä on vain muuan juttu, että monella ammatinhrajoittajalla on itsekunnioituksensa niin korkea, että ei saata sutta tahallaan tehdä, vaikka siihen olisi näennäinen lupakin.

Eli jos pysytään vertauksessa rakantamisessa, niin vaikka rakennuttaja ostaa rakennustavarat, tässä tapauksessa tiilet, niin pitää se vain muurarin tietää minkä tiilen mihinkin laittaa, jo koostumuslaadultaan.

Eikä se monesti riitä. Samanlaisessa tiilikasassa ovat tiilet monesti myös keskenään erilaatuisia. On liikaa poltettuja, käyristyneitä, haljenneita jne. Eli hyvällä muurarilla pitää olla kontrolli koko ajan seurannassa. Puhumattakaan laastista millä muurataan. Vaikka rakennuttaja ostaa oikeat tavarat, mistä laasti tehdään, ja vaikka laastipojat sen myllyllä ohjeiden mukaan parhaan kykynsä tekevät, niin silti jää hyvän työn tekevälle muurarille tutkimisen paikka, onko se laasti koostumkseltaan oikein.

Miten noita näkökulimia voisi verrata sanaristikon laadintaan - noo, miksei paljonkin, kun tarkemmin ajattelee. Onhan molemmissa kysymys kappaleilla kasaamisesta.
162. Aulikki Nenonen21.5.2005 klo 11:26
Onpa karmea kohtalo Petrin Tiilin sukulaisilla. Joutuvat muuratuiksi seinään kuin muinainen neito Olavinlinnan muuriin.

ISOJA KIRJAIMIA käytetään tekstissä, jotta asian ydin tulisi esiin. Ei se ole huutamista silloin.

Keskusteluunn osallistuneista herroista kiitokset Timpalle.
163. Antti Viitamäki21.5.2005 klo 11:31
KP:

Olen jo monta kertaa hartaasti pyytänyt (samoin kuin moni muu), että et puhuisi "kieltämisestä", kun noitakaan esimerkkisanoja ei kukaan ole "kieltänyt". TATA ja TANTA ovat mahdollisia, ei meistä kukaan ole toisin sanomassa!

Mutta vastaa nyt, please, selkeästi tähän yksinkertaiseen kysymykseen:

Uskotko, että RANTA ei ole suomalaiselle ihmiselle yhtään sen tutumpi ja mielekkäämpi sana kuin TANTA?

Uskotko, että RATA ei ole suomalaiselle ihmiselle yhtään sen tutumpi ja mielekkäämpi sana kuin TATA?

Äläkä taas ala jauhaa niistä rakennusmiehistäsi. Uskotko todella, että kuka tahansa ratkoja joka ristikkoosi tarttuu, yllättyisi iloisesti jos löytäisi siitä ristikkäin sanat TATA ja TANTA? Voitko väittää näin vakavalla naamalla?

Ja toinen asia:

Se, mitä Sakke tuossa ylempänä tarkoitti, oli juuri se sama asia mistä minäkin sinulle vain vähän aiemmin olin kirjoittanut. Eli alkeellinen sääntö:

Kun lainaat toisen kirjoittamaa tekstiä, älä piilota sitä oman tekstisi sekaan! Olet varmasti joskus elämässäsi kuullut lainausmerkeistä? Sinunkin näppäimistöstäsi löytyy lainausmerkki perusnäppäimistön 2-merkin yläpuolelta. Painat vain SHIFT+2 ja voilà - saat lainausmerkin!

Jos lainaat useamman virkkeen pätkän (ja muutenkin), on myös äärimmäisen suositeltavaa että jätät lainauksen molemmin puolin yhden tyhjän rivin - eli lainaus kannattaa pitää omana kappaleenaan.

Eikä se paljon maksa, jos laitat ennen lainausta edes jonkinlaisen viittauksen siihen, kenen tekstiä olet lainannut, eihän? No sitähän minäkin.
164. kp21.5.2005 klo 11:50
Antti kirjoitin
Eki
Noiden sanojen suhteen ei ole mitään kieltoa,
ne ovat vapaasti laadittavia osasia.
Tarkoitin/oletin onko Oulu kieltänyt en puhunut, että olette
kieltäneet...

jupejus
Ei kuvaus ollut muurarin oppitunti.
Luehan kuvaus uudestaan.
165. Eki21.5.2005 klo 12:08
Tuosta nyt ei ota selvää erkkikään.
166. ++juh21.5.2005 klo 12:09
Ensimmäinen, laiska possu rakensi talonsa oljista.
Toinen, myös laiska possu rakensi talonsa oksista.
Kolmas, ahkera possu rakensi talonsa tiilistä.
167. Antti Viitamäki21.5.2005 klo 12:19
KP:

Jos et haluakaan tehdä suomenkielisiä ristikoita, niin yritä edes muodostaa suomenkielisiä lauseita. Näin annat lukijoille mahdollisuuden ymmärtää sen mitä haluat sanoa.

Viimeisin kommenttisi vaikuttaa lähinnä sellaisen automaattisen käännösohjelman tekemältä käyttöohjeelta.
168. kp21.5.2005 klo 12:38
Antti
Minkälainen on suomenkielinen ristikko?
Siinä ei ole mitään ulkomaihin viittaavaakaan, ei edes
ulkomaalaisten johtajien nimiä, tms.
169. ++juh21.5.2005 klo 12:43
Petri Tiilen sukunimeä taivutetaan kuten yleisnimeä tiili. Jos tiedetään varmasti, miten Petri itse nimeään taivuttaa, VOIDAAN nimeä taivuttaa myös sen mukaan.
170. ihan vihreä21.5.2005 klo 12:43
Mikä ihmeen vastarannan kiiski kp oikein on??? Olen lukenut näitä juttuja jonkin aikaa ja ihme selittelyä, puolustelua ja vänkäystä joka asiasta! Ihan kuin pikkupojat hiekkalaatikolla....
171. kp21.5.2005 klo 12:45
Siis voitaisiin kysyä, kuka on tehnyt ja milloin
suomenkielisen ristikon?
172. kp21.5.2005 klo 12:56
ihan vihreä
Olen tulkinnut tämän juuri toisin. Kiisket on jossain muualla,
kuin täällä.
Eki sanoi hyvin tuossa vähän aikaisemmin ja siihen tämä
hyödytön "piikittely" piti päättyä.
Mutta leimahtaa aina vain uudestaan tuleen.
Ja puolustaa saa eihän sitä varmaan kiellä kukaan.
Hiekkalaatikosta tulee mieleen: "Minun hiekkalinnani on
parempi, kuin sinun. Eipäs minun hiekkalinnani on paljon
parempi kuin sinun.... Eiköhän meillä ole parempaa tekemistä
kuin kirjoitella näitä kommentteja.
173. Antti Viitamäki21.5.2005 klo 13:04
KP:

"Antti
Minkälainen on suomenkielinen ristikko?
Siinä ei ole mitään ulkomaihin viittaavaakaan, ei edes
ulkomaalaisten johtajien nimiä, tms."

Tuon kriteerin mukaan yksikään maassamme ilmestyvä sanomalehti ei ole suomenkielinen.

Sanomalehdissä, siinä kuin missä tahansa julkisessa kielenkäytössä, on aina olemassa hiljainen toivomus, että silloin kun voidaan käyttää suomenkielistä sanaa niin mielellään käytetään.

Ei siis puhuta "probleemasta", silloin kun voidaan yhtä hyvin käyttää sanaa "ongelma". Ei puhuta "koinsidenssista" jos voidaan yhtä hyvin käyttää sanaa "yhteensattuma".

Hyvä kirjoittaja ymmärtää sanojen nyanssit, ja korvaa lainasanat suomenkielisillä, koska tekstistä tulee selkeämpää ja vaivattomammin luettavaa.

Joskus sitä tosin haluaa brassailla ja käyttää esimerkiksi sanaa "nyanssi" vaikka voisi sanoa "vivahde(-ero)", mutta kerro minulle miksi käyttää ristikossa sanoja TATA ja TANTA, jos RATA ja RANTA käyvät yhtä hyvin? Tätä juuri tarkoitan suomenkielisyydellä. Minkälainen on se mainitsemasi tilanne että päädyt laittamaan TATA ja TANTA? Kuvaile sitä!

Joka tapauksessa, koko tuo ristikoiden suomenkielisyys oli vain sivulause kommentissani. Pääpyyntöni oli se, että kirjoittaisit ymmärrettäviä lauseita edes tänne foorumille. Näköjään en minäkään saanut asiaani ymmärretyksi.
174. kp21.5.2005 klo 13:17
Antti kysyit:
Minkälainen on se mainitsemasi tilanne että päädyt laittamaan TATA ja TANTA? Kuvaile sitä!

Olen selittänyt sen jo tuolla aiemmin Ekille:
"Noiden sanojen suhteen ei ole mitään kieltoa, (Oulusta
tullutta kieltoa) ne ovat vapaasti laadittavia osasia. Se sopiiko RANTA vai TANTA tulee juuri sillä hetkellä kun tehdään ristikkoa.
Siis kumpi siihen sattuu sopimaan. Ei ranta ole tantaa
mitenkään paremmassa asemassa..."

Ja oikeassa olet kukaan ei ole varmaan tehnyt
suomenkielistä ristikkoa, vaan suomennettua ristikkoa...
175. Antti Viitamäki21.5.2005 klo 13:36
Suomenkielisyyden kanssa taisi tulla nyt väärinkäsitys. Minun mielestäni useimmat laatijat nimenomaan tekevät suomenkielisiä ristikoita, eli pyrkivät käyttämään mahdollisimman paljon suomen kielen sanoja. Ihan niin kuin sanomalehdissäkin pyritään käyttämään suomea aina kun se on mahdollista.

En tiedä alkuunkaan, mitä tarkoitat "suomennetuilla" ristikoilla. Minun korvaani se kuulostaa siltä kuin joku olisi ottanut ruotsinkielisen ristikon ja yrittänyt kääntää sen. Sitä en todellakaan tarkoittanut.

Ja vielä kerran TATAsta ja TANTAsta: Luin kyllä tuon aiemman kommenttisi, jota juuri lainasit. Se ei millään tavalla vastaa kysymykseeni. Kirjoitat:

"Siis kumpi siihen sattuu sopimaan."

Mutta tuossa tilanteessa siihen sopii kumpikin, sehän on koko kysymyksen ydin! Olen valinnut sanaparit juuri siinä tarkoituksessa että ne molemmat aina sopivat! Ja kysymyksenasettelussa on luonnollisesti oletuksena, että mitään näistä sanoista ei ole ristikossa ennestään.

Kysyin, mikä on se tilanne, jossa päädyt laittamaan siihen TANTA etkä RANTA. Mikä voisi olla syy? Jos näin saatat tehdä, pystyt uskoakseni antamaan esimerkin tilanteesta jossa edellinen on parempi kuin jälkimmäinen, vai kuinka?

Enkä nyt tarkoita sitä hypoteettista matkailuaiheista ristikkoa, jonka joku sinulta tilaa - vaan tavallista, tavalliseen ristikkolehteen päätyvää ristikkoa. Me kaikki tiedämme jo etteivät nuo sanat ole kiellettyjä, joten älä turhaan jankkaa sitä - kerro vain, miksi jossain tilanteessa TANTA voittaa RANNAN.

Jos et moista tilannetta keksi, totea vain että todennäköisesti laittaisit itsekin siihen RATA ja RANTA. Mitä sitä kiertelemään? Ei se niin kamala häpeä ole!
176. Eki21.5.2005 klo 13:56
Jos saisin joltakin laatija-avustajaltani jatkuvasti ristikoita, joissa on valittu TATA-TANTA, kun samaan kohtaan sopisi alkuun R, enkä vihjaamalla tarkemmasta miettimisestäkään saisi tilannetta muuttumaan, yhteistyömme hiipuisi - tai loppuisi kuin seinään.

Jos minä kiellän omilta laatijoiltani hölmöilyt, en tietenkään voi enkä halua väen väkisin kieltää niitä muilta, jos ystävällistä apuani ei oteta vastaan.

Jos tässäkään asiassa ei voida puhua ristikon laadusta, ei siitä kannattane puhua lainkaan.

Olisi kiva tietää, onko kenelläkään niin painavaa asiantuntemusta tai asemaa, että hän voisi lausua tästä absoluuttisen totuuden.

Sanasepot aikoinaan luulivat, että sen ympärille kasaantuisi niin paljon ristikollista viisautta, että se voisi sanoa jotain ristikoista painokkaasti. Mm. MMM-kirjani säännöt kävivät hyvin monen seuran arvostetun ihmisen lausuntokierroksella.

Nyt niihinkään ei tunnu voivan vedota lainkaan. Eiväthän kaikki ole uskaltautuneet niitä edes lukemaan.
177. Juha N21.5.2005 klo 14:13
Olet sinä kp ihmemies väistelemään keskustelun pointtia. "Siis voitaisiin kysyä, kuka on tehnyt ja milloin
suomenkielisen ristikon?" Antin vertaus sanomalehtikieleen kertoo juuri sen mistä on kysymys. Toimittaja voi käyttää aika kevyesti nimiä BUSH ja WIEN ilman että joutuu kauheasti selittämään mistä on kyse. Onko nimien TANTA ja TATA kohdalla todella kysymys verrannollisesta asiasta?

Etkö kp ole ihmetellyt ettet ole tässä ajatustenvaihdossa saanut näkemystesi taakse KETÄÄN muuta? Keskusteluun on ottanut osaa sekä ratkojia että laatijoita. Kukaan ratkoja ei ole myöntänyt ilahtuvansa sanoista TATA ja TANTA, ja primitiivireaktio tuntuu olevan lähellä, jos ne risteävät alkukirjaimestaan. Muut laatijat ovat taas pitäneet mainittua valintaa (TATA + TANTA, jos vaihtoehtona esim RATA + RANTA) ammattiylpeytensä vastaisena.

Itseäsi lukuunottamatta keskustelijoiden näkemys tiivistyy kauniisti Kaitsun viimeöisessä (21.5.2005 klo 03:09) kommentissa. Se on niin hyvä että ansaitsee toiston:

"Rakennettaessa on, rakennusmääräysten mukaan, noudatettava hyvää ammattitaitoa. Ei siis riitä, että tilaaja hyväksyy jonkin työsuorituksen, vaan sen on myös täytettävä hyvän ammattitaidon vaatimukset.

Vaikka ristikontilaaja hyväksyisikin jonkin värkkäyksen, pitäisi laatijan kuitenkin pitää tiettyä tasoa yllä jo ammattiylpeyden vuoksi, vaikkei alalla mitään viranomaistarkastuksia tehdäkään.

Mutta paljon on tarkastuksista huolimatta rakennettu täysin ala-arvoisia taloja. Sellaisia saadaan halvemmalla kasaan, jolloin rakentajan voitto kasvaa. Lieneekö ristikoiden laadinnassa vastaava ongelma?"

Kun tämä keskustelu, yllätys yllätys, juuttui taas samaan asetelmaan kuin jotkin aiemmat säikeet, niin toistanpa taas:

Jostain syystä, kp, kaikki muut keskustelijat tuntuvat olevan sitä mieltä, että runsasta TATA-TANTA-tyyppistä sanastoa käyttää laiska / hutiloiva / ammattitaidoton / ahne laatija. Tätä et jostain syystä halua myöntää: noiden sanojen korvaaminen tutummalla sanastolla vaatii laatijalta enemmän aikaa, vaivaa ja TAITOA. Ja tuon viimeisen sanan kirjoitan toisenkin kerran: TAITOA. Jos kerran vieraita erisnimiä haluat käyttää, niin miksiköhän ristikoissasi ei ehkä koskaan ole unkarilaisena kaupunkina BUDAPEST tai egyptiläisenä kaupunkina LUXOR. Eivät taitaisi rahkeet riittää noiden sommitteluun.

Olet kuitenkin oikeassa: kaikilla tuotteilla on olemassaolon oikeutus. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. Rikkaruohot kuuluvat luontoon. Markkinoinnissa olisi vain reilua tuoda esille, millaisesta tuotteesta on kysymys, jotta innostuksen kipinä ei tukahtuisi ensimmäisen ristikkolehtensä ostavalta. Miksiköhän tällaisen ristikkolehden nimenä ei rehellisesti ole HALPATUOTANTORISTIKOT / HALPISRISTIKOT?
178. Eki21.5.2005 klo 14:31
Tämän "savustussäikeen" esiin vetämällä muistutan, että kp oli alun perin se, joka vihjaili, että muut ovat niitä helpommalla lopputulokseen pääseviä.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1447&alku=60& t=k1

Asetelma tuntuu nyt kääntyneen.

Jos joku käyttää ristikkonsa laadintaan enemmän kuin toinen, sehän ei kerro ristikon laadusta mitään. Jos toinen tekee tarkoitukseen sopivan - siis onnistuneen - ristikon nopeammin, se on hänen onnensa.
179. ++juh21.5.2005 klo 14:32
Laatija, jonka ristikon ulkoasua moititaan, yleensä MYÖNTÄÄ asian mutta puolustautuu sillä, että muutkin laatijat tekevät samannäköistä jälkeä ja että tuntuu se asiakkaille kelpaavan.

Laatija, jonka ristikon ratkaisusanoja moititaan, yleensä KIISTÄÄ asian ja puolustautuu sillä, että muutkin niitä sanoja käyttävät ja että tuntuu se asiakkaille kelpaavan.

Laatija siis puolustautuu samalla tavalla riippumatta siitä, myöntääkö vai kiistääkö hän ristikon (väitetyt) puutteet. Näppärää!
180. V-R21.5.2005 klo 15:25
"Jos saisin joltakin laatija-avustajaltani jatkuvasti ristikoita, joissa on valittu TATA-TANTA.."

Erkin tekstiä tässä säikeessä.
Kaikki vaan Erkkimessiaan nimiin, niin ristikot kuin kryptotkin.
Melkein kaksitoista avustajaahan niitä on.
181. iso S21.5.2005 klo 18:26
Tätäkin keskustelua sivuava, eli rakentamiseen liittyvä muistelma siitä miten oma ajatus on oikea, riittävä ja tosi, ja toisen mielipide on ilkeä, puutteellinen ja susi.

Aikoinaan uimahallin saunan lauteilla joku kertoi tuttavalleen Salmisaareen rakennetusta Alkon varastosta. Siellä on kuulemma niin pitkä käytävä että sen siivoamiseen rakennusjätteestä kului kertojan kaverilta kaksi viikkoa. Totesin, että tuon perusteella ei välttämättä voi päätellä mitään käytävän pituudesta, kun ei ole kerrottu siivoamisvauhtia. Kertoja otti tämän kaverinsa puolesta henkilökohtaisesti ja oli vähällä käydä päälle, kun syytän hänen kaveriaan laiskaksi.

Heh, oikeasti laskin puoliksi leikkiä ja puoliksi syytin kertojaa epätäsmällisestä esityksestä! Kumpikaan ei mennyt jakeluun.
182. raukoo21.5.2005 klo 18:39
kp

anteeksi paskaksi haukkumininen
183. kari kämäräinen21.5.2005 klo 19:19
kp:

Vaikka ymmärsitkin väärin sen aurinkosuojakalvojuttuni (eli käänsit asian päälaelleen), voin nyt ylpeänä todeta, että kannattaa todella tehdä joskus parempaa työtä mitä asiakas haluaa. Kyseisen teippauksen jälkeen olen saanut jo 15 uutta aurinkosuojakalvotilausta kyseisen asiakkaan ansiosta. Se tietää yli 2000 euroa puhtaana käteen 5 päivän työstä....
184. kp21.5.2005 klo 19:27
Onneksi olkoon!
Mitäpä jos vaihtaisi alaa...
En tarkoituksella vähätellyt asiaa.
Sorry.
185. JTak21.5.2005 klo 19:55
Täytyy toivoa ja uskoa, ettei kukaan tahallaan laita ratkaisusanaksi Tataa? Varmaan noin promille suomalaisista on kuullut sanan muualta kuin ristikoista eli se lienee fakkisana pahimmasta päästä ATTA-sanan ohella. Tantaa en ollut ennen tätä keskustelua kuullutkaan, mutta löytyyhän sekin Googlella kuten lähes mikä tahansa satunnaisesti muodostettu kirjainjono. Sekö on sitten yhtä hyvä ratkaisusana kuin RANTA?

Jos Tata ja Tanta -tyyppiset sanat olisivat kelvollisia ratkaisusanoiksi, niin vaikea olisi sivun laadintaan yli varttituntia kuluttaa. KP taitaa siis laatia parikymmentä ristikkoa päivässä?
186. Eki21.5.2005 klo 20:02
Seuratkaa näitä sivuja:

http://www.sanaristikot.net/faksanat/index.php?p1= tanta.php&p2=info.php

JTakin muisti ei ole ilmeisesti parhaita, mutta mikä parasta, eihän tuota sanaa laatijan kannatakaan muistaa.
187. JTak21.5.2005 klo 20:08
Ei vaikuta kovin merkittävältä paikalta tuo TANTA näin pohjoisen ihmisen näkökulmasta. Täytyy sen verran selitellä, etten ole aina hoksannut noita viikonvaihteen ristikkosanojakaan katsoa. :)
188. Juhani Heino21.5.2005 klo 20:12
JTak, mulle sun ei tarvitse ainakaan selitellä. Itsekään en ole TANTAa ikinä aiemmin nähnyt... enkä toivottavasti vastedeskaan.
189. kp21.5.2005 klo 21:30
Muuten ulkomaalaiset kaupungit ristikoissa olisivat
omiaan matkatoimistojen asiakkaille. Ei heitä pidä
väheksyä. Onhan he matkanneet ympäri ämpäri
maailmaa...
190. Eki21.5.2005 klo 21:48
kp, kai tuo ylläoleva on vitsi? Onhan?

kp, Antti Viitamäen viesti, luitkohan tämän:"Jos kerran vieraita erisnimiä haluat käyttää, niin miksiköhän ristikoissasi ei ehkä koskaan ole unkarilaisena kaupunkina BUDAPEST tai egyptiläisenä kaupunkina LUXOR. Eivät taitaisi rahkeet riittää noiden sommitteluun."

kp, Eki nyt sinulle: "Jos luit ja ymmärsit, et olisi mitenkään voinut kirjoittaa yllä olevaa viestiä vakavissasi."
191. kp21.5.2005 klo 22:44
Esim. jos saa tilauksen tehdä ristikon matkatoimistolle, niin
miksei.
192. Antti Viitamäki22.5.2005 klo 03:42
KP:

"Esim. jos saa tilauksen tehdä ristikon matkatoimistolle, niin
miksei."

Sinulla on lyhyenpuoleinen muisti, KP. Enkö minä juuri kirjoittanut tuolla vähän ylempänä, että turha ruveta keksimään jotain tuollaista erikoisristikkoveruketta tähän kysymykseen. Ainahan erikoisristikoita voi tehdä, ja niissä sanasto voi painottua vielä paljon oudompiinkin esiintymiin kuin TATA ja TANTA.

AV 21.5.2005 klo 13:36:

"Enkä nyt tarkoita sitä hypoteettista matkailuaiheista ristikkoa, jonka joku sinulta tilaa - vaan tavallista, tavalliseen ristikkolehteen päätyvää ristikkoa. Me kaikki tiedämme jo etteivät nuo sanat ole kiellettyjä, joten älä turhaan jankkaa sitä - kerro vain, miksi jossain tilanteessa TANTA voittaa RANNAN.

Jos et moista tilannetta keksi, totea vain että todennäköisesti laittaisit itsekin siihen RATA ja RANTA. Mitä sitä kiertelemään? Ei se niin kamala häpeä ole!"

Itse asiassa saapa olla melkoisen spesifi matkailuristikkokin, jos tilaajat todella pahastuisivat sanoista RATA ja RANTA!

Että ei mene läpi, KP. Onko sinun nyt oikeasti niin vaikea myöntää, että itsekin laittaisit tuohon pahuksen ruutuun R:n etkä T:n? Ajatteletko että ylväs aatteesi kärsii merkittävän tappion?

Älä ajattele. Me ymmärrämme kyllä sen, että haluat nähdä sanat SIINÄ MIELESSÄ samanarvoisina että voit käyttää niistä mitä tahansa päästäksesi laadinnassasi eteenpäin. Mutta antamani esimerkin kaltaisessa valintatilanteessa paljastuu kuitenkin se yksinkertainen totuus, että tietenkin toiset sanat ovat parempia kuin toiset.

Ja jos se nyt ei vieläkään ole selvää, niin kyse ei ole siitä että ME LAATIJAT jostain syystä olisimme arbitraarisesti päättäneet että RANTA on parempi kuin TANTA - kyse on puhtaasta maalaisjärjestä! Kaikki suomalaiset tietävät sanan RANTA - kuinka moni tietää TANTAN?

"- - matkatoimistojen asiakkaille. Ei heitä pidä väheksyä."

Jauhat sanojen karsinoinnin lisäksi aina myös ratkojien karsinoinnista tai väheksymisestä tai syrjimisestä tai mistä milloinkin - että itse et tee sitä, ja me muut teemme kun emme suostu käyttämään joitain tiettyjä sanoja.

Parahin KP: ymmärrät kai sen, että SINÄ ITSE karsinoit ratkojia, jos käytät TANTAA RANNAN sijasta, koska läheskään kaikki ratkojat eivät TANTAA tiedä! Sellainen laatija joka EI käytä jotakin sanaa, ei karsinoi eikä syrji ketään! Ymmärräthän tämän? Jos et ymmärrä, niin tarvitset jonkin sortin loogisen ajattelun alkeiskurssin.

Eki:

Siteeraamasi viesti on Juha N:n, vaikka toki ilomielin suostuisin tähän väärinkäsitykseen - Juhan kommentti ilmaisi varsin ytimekkäästi parikin asiaa joista minä olen täällä tuloksetta vouhottanut.
193. kp22.5.2005 klo 09:27
Antti kirjoitat
"Enkä nyt tarkoita sitä hypoteettista matkailuaiheista ristikkoa, jonka joku sinulta tilaa - vaan tavallista, tavalliseen ristikkolehteen päätyvää ristikkoa. Me kaikki tiedämme jo etteivät nuo sanat ole kiellettyjä, joten älä turhaan jankkaa sitä - kerro vain, miksi jossain tilanteessa TANTA voittaa RANNAN."

Antti Mitä sinä odotat minun tunnustavan?

Esim. oli/on hypoteettinen. Sanon vielä kerran, Ranta ei
ole Tantaa paremmassa asemassa kuin Tanta ja Ranta...
Kumminpäin vain...Ei mitään sanaa ole päätetty laittaa eikä
jättää laittamatta, vaan tilanne tulee tässä ja nyt sillä
hetkellä kuin ristikkoa laatii. Kumpi vain siihen sopii. Jos ei
tanta sovi koetaan rantaa tai mantaa tai kantaa tai pantaa.
Ihan sama. Kun kaikki sanat ovat samanarvoisia...

Mitä minun pitää sinulle sanoa. Tätäkö: Ranta on parempi
kuin Tanta.

Ranta ei laadinta hetkellä voita Rantaa eikä Tanta voita
Rantaa...
Mitä minun pitää vielä sanoa?
Eiköhän tuo tuosta selvinne.

Eikä minulle matkailuristikko ole mikään hypoteettinen.
Käy vaikka katsomassa netistä.
Mainoksena siellä ei ole matkailuristikkoa, mutta on muita.
Ja mikään ei kiellä tavalliseen ristikkoon ottaa vihjekuvaksi
esim. autoilijaa, joka tulee ulkomailta kotiin ja muistelee
missa päin on käynyt. Ja ristikko niin täyteen ulkomaalaisia
kaupunkeja ja paikkoja, kuin ristikkoon mahtuu...
194. kp22.5.2005 klo 09:39
Otettaan uudestaan.
Ranta ei laadinta hetkellä voita Tantaa eikä Tanta voita
Rantaa...
195. Eki22.5.2005 klo 10:07
Siinä mielessä tuo vastaus on varmasti totta, että siltähän ne kp:n ristikot vaikuttavat.

Ristikon tilaajan tyytyväisyyttä on mietitty. Aloitan siitä uuden säikeen. Tämä alkaa tulla täyteen eikä otsikko ole pitkään aikaan kuvastanut käsittelyaihetta.
196. Antti Viitamäki22.5.2005 klo 11:21
Vielä kerran, KP: Pyysin sinua kertomaan, kumman sanaparin valitset, silloin kun NE MOLEMMAT SIIHEN SOPIVAT! Älä kierrä asiaa, kun suoraan kysyn! Sinä vastaat koko ajan: "Laitan tämän silloin kun tämä sopii ja tuon silloin kun tuo sopii."

Minä en kysy sitä, minkä laitat silloin kun vain jompikumpi niistä sopii, eihän tämä nyt perhana vieköön voi olla näin vaikeaa!

Äh, tässä nyt nopeasti kyhätty esimerkki, joka ei VOI enää jättää tilannetta epäselväksi. Kuvitellaan, että olet laatinut tällaisen lähdön vasempaan yläkulmaan:

T A T A
A V U S T A J A
N O K I
T I K A P U U T
A N U T

Ymmärrätkö nyt? Aivan yläkulmassa risteävät sanat TATA ja TANTA. Mikään muu ei häiriinny tai muutu MILLÄÄN TAVALLA, vaikka vaihtaisit siihen RATA ja RANTA.

Etkö vaihtaisi? Onko TATA ja TANTA tuossa sinun mielestäsi aivan yhtä hyvä kuin RATA ja RANTA? Ei minkäänlaista halua vaihtaa? Ei pienintäkään?

Äläkä nyt vastaa enää, että "laitan kumpi vain siihen sopii" - kun MOLEMMAT KERRAN SOPIVAT YHTÄ LAILLA. Kyse on vain siitä kumman laittaisit - onko ihan fiiliksestä kiinni? Onko ajatuksesi se, että "ratkojien kannalta aivan se ja sama"? Että ratkojille kaikki neljä sanaa ovat varmasti ihan yhtä tuttuja? Ovatko ne todella sinun mielestäsi?

Ja painotan vielä: minua ei kiinnosta kuulla, mitä laittaisit siihen jos kyseessä olisi jokin erikoisristikko. Puhun nyt nimenomaan niistä ratkojista, joita ei olla "karsinoimassa", vaan kaikista.

Ja ihan kuin et olisi huomannut sitäkään pointtiani, että kyllä ihan varmasti matkailuaiheisessa ristikossakin RATA ja RANTA olisivat mahtavia sanoja! Saa olla aika omituisesti rajattu matkailuristikko, jossa sekä TATA että TANTA olisivat se parempi vaihtoehto. Joudut epäilemättä kerran viikossa tekemään milloin millekin matkatoimistolle Unkari-Egypti -aiheisen ristikon?

Niin että mitäkö odotan sinun tunnustavan? En mitään muuta kuin että sinullakin on vielä vähän maalaisjärkeä päässäsi - kukaan ei pyydä sinua luopumaan mistään periaatteesta, joten älä nyt sen takia anna itsestäsi näin outoa mielikuvaa!
197. kp22.5.2005 klo 11:34
Mikä sinulla on Antti. Miksi tämä on sinulle niin tärkeää.
Sanotaan, että minulla on "taikurinhattu" ja otan sieltä
sanoja tulkoon sitten Tanta tai Ranta, Ranta tai Tanta
olkoon se joka ensimmäisenä tulee...
Ei tarvitse valita sanoja mihinkään arvoasteikkoon, vaan
joka tulee ensimmäisenä mieleen on siinä: Esim. Tanta
Toisessa ristikossa voi olla ihan hyvin Ranta. Tai Kanta,
tai mikä muu tahansa.....
Mikä tässä on niin vaikeaa...
198. kp22.5.2005 klo 11:51
Antti
... Parempaa vastausta en voi sinulla antaa.
Tyydy siksi tähän...
199. Juha N22.5.2005 klo 11:57
kp, ristikkosi sanat ovat siis hatusta vedettyjä. Ei tarvita mitään miettimistä ratkojan kannalta. Mikä Oli Todistettavaa!

Siihen et ole vielä mitään suostunut sanomaan, että meidän muiden mielestä sinä tietoisesti päästät itsesi vähemmällä kuin muut laatijat. Menet yli siitä mistä aita on matalin, kun tilaajasi ei sinulta enempää vaadi. Kun on olemassa jokin täysin vailla yleistä merkitystä oleva jokamiehelle tuntematon unkarilainen kaupunki TATA, käytät tätä sanaa sen enempää miettimättä. Ja muita vastaavia, jolloin kaikissa ristikoissasi on isohko määrä uusille ratkojille täysin käsittämättömiä sanoja.

Kuinka helppoa ja kätevää sinulle; olkaamme kaikki tyytyväisiä. Mutta kun näin halvalla ristikot saadaan kokoon, niin kyllä ne ovat HALPATUOTANTO-ristikoita.
200. Esko Kalervo22.5.2005 klo 11:58
Kohtasivatpa kerran Netissä Tata ja Tanta.
Tanta kysyi Tatalta, mikä on Suomen suurin kaupunki. Tata vastasi, Kuhmo tai Helsinki, riippuu valintakriteeristä. Tanta: mikä on väkirikkain? Tata: riippuu siitä, luetaanko rastaat ja muut mönkiäiset kaupungin väkeen. Tanta: normaalisti väellä tarkoitetaan ihmisten määrää. Tata: joo, joo, mutta luetaanko Suomessa asuvat muiden maiden kansalaiset mukaan. Nyt jo Tantalla keittää: Suomen kansalaisia tietenkin tarkoitetaan, kun puhutaan kaupungin väkiluvusta. Vastaa, äläkä venkoile!
Tata: en minä mitään venkoile, vastaus riippuu kontekstista. Väkiluku on ihan eri asia, jos puhutaan Senaatintorille kerääntyneestä väenpaljoudesta tai Ugandan väestönlaskennan tuloksesta. Tanta: etkö Sinä saakutin tomppeli suostu vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen: kummassa kaupungissa asuu enemmän ihmisiä, Helsingissä vai Kuhmossa. Tata: nyt Sinä muutit alkuperäistä kysymystä – kuka tässä onkaan Tomppeli?
Tanta: jokainen normaalijärjellä varustettu tietää ja ymmärtää, että Helsingissä asuu enemmän ihmisiä kuin Kuhmossa. Tata: eihän siitä olekaan kysymys, vaan siitä, mitä oikein haluat kysyä, päätä jo, äläkä koko ajan muuta kysymystä.
Tanta: koko ajan olen yrittänyt saada Sinulta selkeää vastausta siihen, kumpi on väkirikkaampi, Kuhmo vai Helsinki. Tata: mitä väliä sillä on, on paljon muita ja itse asiassa parempia paremmuuskriteereit kuin väkiluku, esimerkiksi luonnon kauneus.
Tanta: miksi poikkeat aiheesta, vastaa kysymykseen. Tata: juurihan minä vastasin. Etkö ymmärrä vai etkö halua ymmärtää: Kuhmo on minun mielestäni kauniimpi paikkaseutu kuin Helsinki. Vastaa itse tähän äläkä venkuloi!
Tanta: ihan rauhallisesti ja kylmän viileesti: oletko järjissäsi vai et? Tata: näköjään huomattavasti paremmissa sielun voimissa kuin Sinä – ihan vaan toverillisesti ja kannustavasti todeten!
201. Esko Kalervo22.5.2005 klo 12:06
Jos opettaisit teatterikorkeakoulussa dramaturgiaa, mihin tyylilajiin luokittelisit yllä olevan?
202. kp22.5.2005 klo 12:07
Juha N

"Kuinka helppoa ja kätevää sinulle; olkaamme kaikki tyytyväisiä. Mutta kun näin halvalla ristikot saadaan kokoon, niin kyllä ne ovat HALPATUOTANTO-ristikoita".

Suomi on siitä ihmeellinen maa. Mielipide vapaus on
olemassa - onneksi.
Tuo on vain sinun mielipiteesi - onneksi.

Sinä tappelet ristikoittesi kanssa ja olet tyytyväinen
valitsemallasi uralla.
Minä laadin ristikoitani ja olen tyytyväinen valitsemallani
uralla. Simppeliä, vai mitä?
203. Sivustakatsoja22.5.2005 klo 12:08
Sepustukseksi.
204. kp22.5.2005 klo 12:10
Juha N
Ja se "hattu" on kuvitteellinen. Sen kait tajusit?
Mistä sinä niitä sanoja vedät. Toivottavasti sekin on
kuvitteellinen?
205. Eki22.5.2005 klo 12:14
Kukaan tuskin haluaa uraasi katkaista, kp, tee ristikoita onnellisena, mutta mielenkiintoinen on lähtökohtasi.

Minua ihan oikeasti kiinnostaisi tietää laajemmalla perspektiivilla (ei vain lehtien levikkien pohjalta, koska niihin vaikuttavat niin monet tekijät), kuinka monta koko suomen ratkojakunnasta (n. miljoona ihmistä) prossaa ratkoo mieluiten "kaikilla mausteilla" (kaikki sanat mitä kirjoista löytyy) ja kuinka moni "harkitulla ryydityksellä" (normaalielämän sanoin niin pitkälle kuin mahdollista).

Muitakin eroja noissa ristikoissa on, mutta pysytään nyt tässä yhdessä asiassa. En odota vastausta, koska ei kai sitä kukaan tiedä.
206. Juha N22.5.2005 klo 12:14
Väistät taas asiaa. Pointtini koski ammattitaitoasi, jonka olen rohjennut asettaa kyseenalaiseksi. Ristikkosi kuuluvat kategoriaan HALPATUOTANTO, joka oli äskeisenkin heittoni ajatus. Mutta sinä se vain puhut hatusta.

En itse ole laatija vaan ratkoja. Arvostan sitä että laatija näkee vaivaa, pyrkii laatuun, antaa elämyksiä. Niitä ei sinulta saa.
207. kp22.5.2005 klo 12:22
Juha N
Mikä pakko sinun on itseäsi sitten kiusata itseäsi
tekemällä ristikoitani?
208. JTak22.5.2005 klo 12:33
Sanonta "vääntää rautalangasta" on tämän ketjun myötä edennyt ihan uusiin ulottuvuuksiin.
209. Juha N22.5.2005 klo 13:48
kp klo 12:22:

"Juha N
Mikä pakko sinun on itseäsi sitten kiusata itseäsi
tekemällä ristikoitani?"

En haluakaan "tehdä" niitä enää sen jälkeen kun "täytin" muutaman esille laittamasi kiusallisen eksemplaarin.

Haluan "ratkoa" ja saada siitä elämyksiä. Ja soisin muidenkin saavan.

Elämyksiä ei saada siten, että ensin on opittava halpisristikohin loisimaan päässyt jokamiehelle täysin vieras sanasto. Joka on päässyt halpisristikoiden vakiosanastoon vain sen takia että niissä sattuu olemaan paljon esim T- ja A-kirjaimia. Jotta laiska laatija pääsee laadinnasta mahdollisimman helpolla.

Ajattelen tässä nimenomaan ratkojan etua (elämys saada eteensä helposti lähestyttävä ristikko) enkä laatijan etua (saada ristikko väsättyä mahdollisimman nopeasti jotta pääsee aloittamaan seuraavaa).

Vaikka en "tee" ristikoitasi, otan keskusteluun kärkevästi osaa, koska aihe on tärkeä. Uusia ratkojasukupolvia tulee jatkuvasti lisää. Jos nyt oletetaan, että ratkojakunnan keski-ikä pysyisi vakiona, niin lasten varttuessa tulee joka vuosi kymmeniätuhansia kansalaisia siihen ikään jolloin heillä on kiusaus tulla johdatetuksi sanaristikoiden pariin. Vuodessa altistuu ristikoille ensimmäistä kertaa vaikkapa noin 60 000 ammoin syntynyttä: suurinpiirtein sen verran saamme tähän maahan vauvoja joka vuosi. Tuossa tutustuttamisessa ei auta helpolla kyhätty halpisristikko, jossa on leegio käsittämättömiä sanoja: samassa ristikossa vaikka TATA, TANTA, ESSAI, ELAS, LAUT jne. Voi mennä into pitkäksi aikaa.

Noita sanoja viljelee laiska laatija, joka puolustelee niitä sanoen ettei "laatijalla ole oikeutta karsia sanoja" (ks http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1447&alku=60&t=k1 ). Tämä kp:n röyhkeä ilmaisu pyrkii kääntämään asian päälaelleen.

OIKEUS karsia sanoja??? Niin kuin noita sanoja käyttämätön laatija tekisi karsinnan itsekkäistä syistä. Asia on päinvastoin. Kyseessä on OUTOUKSIIN TURVAUTUVAN LAATIJAN OIKEUS (tai pikemmminkin itsekäs halu) käyttää niitä, jotta hän pääsisi helpolla. Ei mikään muu. Toiset taas näkevät vaivaa, ratkojan eduksi. He eivät tee sitä omista itsekkäistä syistä.

On hyvä, että myös kp:n avustamilla ristikkolehdillä on kysyntää niiden piirissä, jotka haluavat törmätä ristikoista oppimiinsa outoihin sanoihin jatkuvasti. Mutta säälin niitä ratkojan uransa aloittavia, jotka erehtyvät ostamaan marketin hyllystä ensimmäiseksi lehdekseen sellaisen. Tai saavat sellaisen lahjaksi. Mutta: uuden ratkojakunnan synnyttämisessä kaikkein tärkeimpiä ovat viikko- ym lehtien ristikot. On aika suuri merkitys, minkä laatijafirman kanssa lehden johto päätyy tekemään sopimuksen. Tässäpä kp:n filosofia: "sanojen suhteen on luotettava, että
lukijat ovat myös täyttäneet ristikkolehtiäkin". Uusia ratkojia kp ei haluakaan ajatella.

Olen toiveikas tulevaisuuden suhteen. Runsas fakkisanattomien ristikkolehtien määrä opettaa nuorempaa ratkojakuntaa vaatimaan laatua. Tämäkin keskustelu ehkä osuu sellaisten silmiin, jotka ryhtyvät joskus tulevaisuudessa laatimaan. Heidän päähänsä saattaa iskostua pyrkimys "ajatella ratkojaystävällisesti". Luonnollinen poistuma vähentää pikkuhiljaa halpistuotantoon tyytyvien ratkojien määrää ja sellaisten ristikoiden laatijoita. Ehkä 50 vuoden aikajänteellä: hyvästi TATA, TANTA ja DAVE LAUT!
210. Esko Kalervo22.5.2005 klo 15:54
Joskus ystävät voivat kysäistä, mitä ristikkolehtiä suosittelen. Sanokaapa nyt ihan suoraan, mitä lehtiä tulee välttää, ettei satu vahingossa tuhlaamaan rahojaan noihin Tata-Tanta -ristikoihin.
211. Eki22.5.2005 klo 16:18
Ehkä en henk-koht. ala niitä luetella. On lehtiä, joiden pääkirjoituksissa todetaan pyrkimys parempaan eli mitä se milloinkin onkin, mutta yritystäkin löytyy. Sehän on sitten enemmäkseen kiinni laatijasta/laatijoista.

On siis myös tapauksia, että väen väkisin tilataan ristikoita "tutuilla sanoilla ja vihjeillä" eli fakkirykelmiähän siitä seuraa.
212. kp22.5.2005 klo 17:50
Eki
En halua mitään uutta "painia", mutta käsitinkö oikein?
"On siis myös tapauksia, että väen väkisin tilataan ristikoita "tutuilla sanoilla ja vihjeillä" eli fakkirykelmiähän siitä seuraa".
Ns. fakkisanat olisivatkin tuttuja sanoja?

Tämä on pelkkä utelu ei mitään muuta.
213. Eki22.5.2005 klo 18:02
Tuttuja on tuossa sitaattien sisällä, se kertonee kaiken.
214. Kaitsu23.5.2005 klo 12:57
Palaanpa aiheeseen vielä kerran, kun täällä on kyselty ratkojan kantaa, jollaista minä mielestäni edustan. Varmuuden vuoksi kaikille tiedoksi, ettei minulle ole mitään sidoksia yhdenkään ristikkolehden laadintaan tai niiden toimitukseen liittyviin asioihin.

Mielestäni ristikoissa pitäisi käyttää suomenkielisiä sanoja, esimerkiksi Kööpenhamina. (miksiköhän en ole koskaan sanaa ristikossa tavannut) Koska taas Tata lienee alkuperäiskielinen, eikä suomennettu, pitäisi sen käyttöä mielestäni harkita tarkkaan. (miksiköhän Tata on melko usein ristikossa)

Miksei Tata ole saanut suomenkielistä nimeä? Onko alkuperäiskielinen nimi niin jokapäiväisessä käytössä suomalaisten keskuudessa, että suomenkielisen version käyttöönotto saattaisi sekoittaa keskustelua? Vai onko kyseessä niin vähämerkityksellinen paikka suomalaisille, ettei sen suomenkielistä nimeä ole katsottu tarpeelliseksi? Edellisiin kysymyksiin vastaamalla saa vastauksen nimen sopivuudesta ristikkosanaksi.

Tässä vaiheessa on kaiketi aika täsmentää sanomisiani. Kun puhun sanan SOPIVUUDESTA en tarkoita sillä mahdollisuutta saada tietty kirjainyhdistelmä teknisesti sopimaan ristikon muiden sanojen lomaan. En myöskään tarkoita, että sopimattoman sana käytön kieltäisi jokin korkeampi taho. Sopivuudella tarkoitan viitekehykset huomioivaa toimintaa. Umpihaalari on sopiva vaatetus autoasentajalle työasuksi, mutta se tuskin sopii juhlaillalliselle. Tata siis sopii matkatoimistoväen ammattijulkaisun ristikkoon ja samoin on sopivaa ja suositeltavaakin käyttää molekyylibiologeille kohdennetussa ristikossa sanoja, joita ”suuri yleisö” ei juurikaan tunne. Käsittelen nyt tässä kuitenkin vain sellaisia ristikoita, joita julkaistaan ns. yleisaikakaus-, sanoma- ja ristikkolehdissä, siis suurelle yleisölle laadittuja.

Jatkuu
215. Kaitsu23.5.2005 klo 12:58
Jatkuu

Kieli kehittyy mm. vieraslainojen avulla, onkin tulkintakysymys onko jokin IISI vieraskielinen, vaiko jo suomenkielessä paikkansa hakenut ilmaisu. Tällaisten sanojen kohdalla voidaan sanan sopivuus ristikkosanaksi päätellä edellä, paikannimien kohdalla kuvaamallani tavalla.

Kielestä myöskin poistuu sanoja vanhentuneina tai niiden merkitys muuttuu olennaisesti. Neekeri on edelleen neekeri, mutta sanan käyttö on vähentynyt huomattavasti elinaikanani ja oletettavasti siitäkin muodostuu aikanaan termi, jonka merkitystä ei enää yleisesti tunneta. Virkatien tuntenee useimmat, mutta moniko tietää sanan merkinneen aikoinaan ansapyytäjän käyttämää reittiä hänen käydessään kokemassa pyydyksiään? Olisiko nykyisin sopivaa vihjeittää virkatie esimerkiksi metsästyspolku?

Silloin kun saan ristikon ratkottua, eikä siinä ole muutamaa sanaa useampia joiden merkityksen joutuisin tarkistamaan, olen sanastoon tyytyväinen. Kun sanastossa on käytetty ajankohtaisia ilmauksia, ristikko sisältää oivalluksia ja tylsät pakkosanat on valittu ja vihjeytetty siten että niistä voi jopa jotain oppia, on ristikko mielestäni hyvä.

Ratkoin tuossa erästä ristikkolehteä ja neljännen ristikon kohdalla oli neljännen kerran sama, yleisessä keskustelussa melko harvoin käytetty joskin toki tunnettu liiketunnus ratkaisusanana. Kun risteävinä sanoinakin oli vielä samoja sanoja, jäin pohtimaan fakkisanojen syntyä ja olemusta.

Ihminen oppii ja tuohon oppimisprosessiin liittyy olennaisena osana maneereidenkin omaksuminen. Vaikka oppiminen yleensä onkin hyväksi, on tuollaisten kaavamaisuuksien kertyminen vaaraksi koko oppimiskyvylle. Uteliaisuus on, olemassa oleviin oloihin tyytymättömyyden ohella, merkittävimmät tekijät ihmisen kehitykselle. Ristikoita laadittaessa (nyt teen oletuksia, koska kokemus puuttuu) tuollaisten maneereiden rasittama laatija ei kykene uudistumaan vaan käyttää jo oppimiaan sanoja ja niiden kanssa mukavasti risteytyviä sanoja kaikissa laadinnoissaan, huomaamatta luoneensa henkilökohtaisen fakkisanaston. Jos vielä sattuu niin, että nuo henkilökohtaiset fakkisanat ovat samoja useiden muidenkin laatijoiden käyttämien fakkisanojen kanssa saadaan aikaiseksi todellinen fakkiristikko.

Maneerit rasittavat myös ratkojia. On niin helppoa ostaa aina se sama, tuttu ja turvallinen ristikkolehti. Kun sen laatijoiden maneerit on jo opittu, eikä tarvitse miettiä laatijan ajatuksenjuoksua, sanatkin ovat aina niitä samoja. Äärimmilleen vietynä tämä fakkiutuminen johtaa siihen, ettei vihjeitä tarvita lainkaan. Laaditaan vain lehden taittoon sopivan kokoinen avoristikko täydellisistä fakkisanoista ja täydellisellä fakkisanojen sijoittelulla, ilman häiritseviä vihjeitä. Siten vain kopioidaan tätä täydellisyyttä riittävä määrä, mikä ei ole kovinkaan suuri, koska senhän voi aina pyyhkiä puhtaaksi ja aloittaa uudelleen ratkonnan ja jättää vielä perinnöksikin.

Mikähän olikaan se jokin, mikä ihmisiä ristikoiden ratkonnassa kiinnostaa?
216. tonimikael24.5.2005 klo 17:51
Esimerkkilaatimus (4x4)

A S I F
D O M O
E K A N
R A R A

Näin helppoa on laatiminen!
Laitoin (melkein) summassa kirjaimia (se oli tietoista että joka toinen on vokaali ja joka toinen konsonantti) tuohon ruudukkoon ja sen jälkeen tarkistin googlella (suomenkielisiltä sivuilta!) että löytyykö. Kaikki löytyivät! Ja vieläpä hyvinkin useilta sivuilta! Miksi siis tyrkyttää jotain tylsiä vanhoja, kuluneita sanoja, kun näin helposti saa aikaiseksi uuden hienoja sanoja täynnä olevan ja toimivan ristikon?

Myönnän. Olin hieman sarkastinen.
Mutta sarkasmi opettaa. :P
;-)
217. Eki24.5.2005 klo 17:59
Pienemmässä mittakaavassa tuo on pelottavan mahdollista. Sitten jos joku vielä siirtää niitä ristikkosanastoihin, saadaan kaikille kirjainyhdistelmille joku merkitys kirjoihin ja kansiin?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *