KESKUSTELUT > RISTIKOT > "VAIKEITA" SANOJA

1612. "Vaikeita" sanoja

Eki15.5.2005 klo 12:11
Suomen kielessä on sanoja, joilla on useita merkityksiä. Ongelma on, että jokaisella on oma käsitys sanasta ja jos ristikon vihjeeksi panee yhden merkityksistä, voi ratkojalle jäädä sellainen olo, että laatija ei tiedä sanan oikeaa merkitystä. Joskus ratkojalla voi olla aivan väärä käsitys sanasta. Samoin voi olla laatijalla, jos hän tekee vihjeen "omasta päästään".

Otan esimerkkejä ja odotan muilta, sekä laatijoilta että ratkojilta, lisää.

APAJA

Itse käsitän pääasiassa, että kun kalastaja on apajalla, hän on saalispaikalla. Merkitykset ovat kuitenkin moninaiset.

1) nuotanvetopaikka; saalispaikka

2) nuotanveto(kerta)

3) (kalan)saalis

Siksipä yleensä annan apajalle vihjeeksi jotain epämääräisempää kuten "kalastajalla", että se kattaa kaikki.

KADE

Pidin aikoinani tätä synonyyminä kateellisuudelle ja kademielelle. Se on kuitenkin harvinaisempi merkitys, yleisempi on kateellinen. Nykyisin olen tottunutkin enemmän jälkimmäiseen. Kun kyseessä on sekä substantiivi että adjektiivi, ratkoja voi ihmetellä, jos laatija käyttää sitä, jota hän ei tunnekaan.

Parhaiten tästä pääsee, kun panee vihjeeksi piirroksen tai kuplan, jossa joku ilmaisee kateutensa. Sen voi ymmärtää kummallakin tavalla.
2. iso S15.5.2005 klo 13:46
ARINA on jotain sellaista minkä minä yhdistän uuniin, mutta sen voi pistää myös kalaan. Minulle oli aikanaan ristikosta bongattuna täysi yllätys että se on synonyymi sanoille ATRAIN ja AHRAIN.
3. Eki15.5.2005 klo 13:53
Näytäänpäs murteellisena ahraimena arina mainittavan. Tarkkaan pitää sinun Nykäsesi lukeman.
4. iso S15.5.2005 klo 14:01
Niin pitikin, kun joskus 20 vuotta sitten oli Hesarissa vihjeenä atrimen kuva ja siihen ponnahti arina. Muistaakseni kävi vielä niin että en heti tarttunut Nykäseen vaan protestoin laatijalle samalla kun valitin sanan AMATI vihjeenä käytetystä torven kuvasta. Sekään ei liene täydellisen väärin, koska Italiassa taitaa vieläkin olla tuon niminen soitintehdas, jonka valikoimaan kuuluu kenties myös torvia. Suuren yleisön ja ristikkofakkeihin tottuneidenkin kannalta on silti kohtuutonta käyttää vihjeenä muuta kuin viulua.
5. iso S15.5.2005 klo 14:02
Atraimen kuva, ei atrimen eikä aterimen!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *