1606. URAA

Eki14.5.2005 klo 16:26
Lähettäjä: kp 14.5.2005 klo 15:37

En panisi ristikkoon yksittäisenä sanana apua...Avut
kylläkin. Uraa on selvä sana. Kuulemma venäläisten huutama
sotahuuto, kun he aikanaan rajan yli tulivat...

Lähettäjä: Eki 14.5.2005 klo 15:39

Mistä kirjasta tuo URAA muuten löytyy? "Kuulemma venäläisten" ei minusta ihan riitä.

Lähettäjä: Antti Viitamäki 14.5.2005 klo 15:44

KP:

Aivan samalla periaatteellahan sinun sitten pitäisi hyväksyä tuo "apua"kin. Yhtä lailla sitä on huudeltu rintamalla, avannoissa ja ties sun missä. Kummanko sanoisit olevan tärkeämpi interjektio täällä Suomessa?

Ja veikkaan, että sinä et kuitenkaan tiedä sanan "uraa" etymologiaa. Sehän saattaa aivan hyvin olla venäjän kielessä jokin taivutusmuoto!

"Uraa on selvä sana"... Voi hyvät hyssykät.

Lähettäjä: kp 14.5.2005 klo 16:07

Niin kauan kun ristikkosanastossa on
uraa=sotahuuto.
Uraa on selvä sana, ainakin aidan tällä puolen.

Lähettäjä: Eki 14.5.2005 klo 16:22

Minun sanastossani sitä ei ole... Pitäisi olla, kun sitä monet käyttävät... Mutta kun sitä ei ole missään virallisissa kirjoissa...

Tätä olen yrittänyt sanoa... Ristikkosanastot eivät ole sanan oikeudellisuuden mittari... Jotkut sanastonikkarit (Wiren?) ovat sen mukaan ottaneet... Kun sitä käytetään... Näitä rajanvetoja on tosi hankala kirjaa tehdessä päättää...

Omaan URAAttomuuteeni on vaikuttanut se, että Iisakki sen aikoinaan kielsi... Ei kelvannut Iisakeihin... Kelpaako nyt Erjalle??? Onko Oulussa linja löystynyt???
2. Juhani Heino14.5.2005 klo 16:31
Ура! (lausutaan: uraa) = hurraa!
Ja tulkoon selväksi ettei se minustakaan kuulu suom. ristikkoon.
3. Eki14.5.2005 klo 16:33
Lisää hyviä ristikkosanoja:

rukiveer
njepponimai
praavda
moskva
spassiiba
4. kp14.5.2005 klo 16:43
Kerkesin naputella tämän väärän otsikon alle....

On kellään venäjän sanakirjaa siitähän se selviää
onko sellaista sanaa, vaiko ollaanko ollut siinä luulossa,
että on? Kyllä se kelpaa Erjalle ja kyllä varmaan Iisakkeihin.
Tuostä sanakirjasta tuli mieleen, että soitin Erjalle onko
sellaista muotoa, kuin armastus. Ja löytyihän se.
Eestin sanakirjasta. Armastus on eestin rakkaus...
5. Eki14.5.2005 klo 16:44
Tuossahan se on ylhäällä, ei siinä kirjoitettuna ole kahta a-kirjainta.
6. kp14.5.2005 klo 16:49
suomennoksessa on. (lausunnassa).
7. Eki14.5.2005 klo 16:51
Missä suomennoksessa?

Jos joku alkaa naljailla, että tämä on pikkujuttu, niin kyse on - jälleen kerran - enemmän periaatteista, puheista ja niiden yhteensovittamisesta hyviksi ristikoiksi. Se ei ole pikkujuttu.
8. kp14.5.2005 klo 17:02
Ура! (lausutaan: uraa)
Ypa! URAA
TEAM TIIMI Selvä suomennos (engl. lausuu tiim tai sinnepäin.
Tiimi suomea lisätytty i kirjain..

Eki
Tällainen kuin minä (pienellä päällä varustettu) ihminen
on uskottava suurempia herroja. Suuremmat herrat kun
hyväksyvät sanan uraa sotahuudoksi en itse sotkeudu
asiaan tämän enempää.
9. Eki14.5.2005 klo 17:07
Vertaus tiimiin ei todellakaan toimi.

Mutta suuremmat herrathan ovat ilellekin kertoneet, ettei saa käyttää huudahduksia. Sinä kuitenkin pidit sitä keinotekoisena. Mitä jos sinun herrasi olisivat kieltäneet uraan?

Ainahan jokaisen sanan käytölle joku selitys löytyy... Huraa kaikille, joilta puuttuu uraa... Sana on keinotekoisesti tehty... Spassiiba???
10. V-R14.5.2005 klo 17:12
Chatista poimittua:
Eki] Joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa... joopa...
11. kp14.5.2005 klo 17:13
Ja varmaan löytyisi lainasanoja suomen kielestä,
jotka ovat jääneet tänne puhuttavaksi, sen perusteella miltä
vieraan sanan lausuminen kuulostaa...
12. Eki14.5.2005 klo 17:20
Okei.
13. kari kämäräinen14.5.2005 klo 17:35
Uraa on mielestäni todella huono ristikkosana. Itse käytän tosin vielä huonompiakin (laadinnallista puutteista johtuen). Uraauurtava on sellainen muoto, jota voisin käyttää.
14. kari kämäräinen14.5.2005 klo 17:35
laadinnallisista...
15. Eki14.5.2005 klo 17:54
Miksi niin usein viime aikoina on tuntunut, että se, että EI käytä jotain sanaa, on tuomittavampaa kuin se, että käyttää?

Yleensä kuitenkin on kysymys sanoista, joista voi olla monta mieltä.

Mitäpä jos uraata ei olisi koskaan keksittykään... olisiko joitakin ristikoita jäänyt laatimatta... olisivatko NL:n/Venäjän sodat jääneet sotimatta... olisiko maailmassa ikirauha...
16. kari kämäräinen14.5.2005 klo 17:57
Tämähän ei liity uraaseen mitenkään, mutta ihan mielenkiinnon vuoksi, koska kaimani esiintyy täällä varsin usein ja verbaalein sanakääntein oli pakko ruveta ratkomaan ja tutkiskelemaan kaimani ristikon syvintä olemusta. Viisi ristikkoa ratkoin vuodelta 2000 ja kaikissa esiintyi ATTA sana joko muodossa ATTA tai ATAT. Paras oli viimeinen ratkomani ristikko, jossa esiintyi molemmat versiot eli ATTA (muurahaisen kuva) ja ATAT (ex-pesupulvereita). Kaikissa tapauksissa kyseisen sanan olisi voinut tosin yhtä tai kahta kirjainta muuttamalla vaihtaa toiseksi eli KP ottaa tosissaan saamansa palautteen, että ATTA pitää ujuttaa jokaiseen ristikkoon. Tuo jos mikä on laajan ratkojakunnan palvelemista! Minäkin yritin aikoinaan pyrkiä samaan, mutta paljon huonommalla menestyksellä...
17. kp14.5.2005 klo 18:14
Paras oli viimeinen ratkomani ristikko, jossa esiintyi molemmat versiot eli ATTA (muurahaisen kuva) ja ATAT (ex-pesupulvereita). Peraatteessa samaa sanaa ei pitäisi
löytyä ristikosta, mutta (menköön) jos niillä on eri merkitys.
Pankaa paremmaksi.
(Toden sanoakseni, tuo kaksi kertaa sama sana menee
Oululaisten (tarkastajien) piikkiin. Ei tästä ystävyyttä ole
katkaistu, päinvastoin...
18. Sakke14.5.2005 klo 18:27
Ai se jäi sitten viimeiseksi.
19. kp14.5.2005 klo 18:37
nyt on tyhmyyttäni kysyttävä mikä jäi viimeiseksi.
20. Sakke14.5.2005 klo 18:40
No tuo neljäätoista yli kahdeksantoista mainitsemasi ristikko.
21. kp14.5.2005 klo 18:45
Ei...
Nyt on suunnitteilla ristikko, ja laaditaan vaan kahdesta
sanasta: ATTA ATAT...
Siinä on niin paljon haastetta, että onnistuukohan sen
laatiminen....minulta vai pitäisikö oululaisten etsiä siihen
pätevämpi laatija...
22. Eki14.5.2005 klo 19:04
Toki Atta ja Ata-sanasta muodostettavat sanat ovat eri kantasanoista (eikä Atta-sanasta voi muodostaa monikkoa Atat), joten ei siinä mitään pientäkään sääntörikkomusta ole.

Enpä olisi vain uskonut, että vielä 2000-luvulla tulee päivä, jolloin joku vakavalla naamalla noitakin sanoja puolustaa ja todellakin panee niitä jokaiseen ristikkoon.

En minä usko, jos joku väittää, että herrat KÄSKEE käyttää Attaa. Kyllä nyt ainakin yhden sellaisen herran pitäisi laskeutua tänne kansan pariin ja kertoa se omin sanoin.

Siis en minä väitä, ettei joku saa myydä lehtiä, joissa lehdenleikkaajamuurahaiset vilisevät. Jos sellaiset lehdet myyvät enemmän kuin minun lehteni, ei sekään minua haittaa, ainoastaan kummastuttaa.

Mutta minä taidan lopettaa hienostelun, koska en todellakaan arvosta sellaisia ristikoita tai julkaisuja. Eikä huvita jatkuvasti keskustella ilmiselvistä heikkouksista ristikoissa ja kuunnella, kun niitä muutetaan näennäisesti hyviksi asioiksi milloin milläkin tekosyyllä.

Ei taitava laatija, jolla on vähänkään omaa näkemystä, alistu pelkkään attailuun.

Railakasta illan jatkoa!
23. kp14.5.2005 klo 19:08
Se on kiinni siitä pienestä aidasta välissämme...
Kuten myönsit herroja kiinnostaa menekki ei se miten se
tehdään. Näin karkeasti ottaen..
24. Eki14.5.2005 klo 19:30
Mutta tuo ei valitettavasti enää kelpaa minulle selitykseksi. Annetaan herroille puheenvuoro. Ja jollekin muulle, joka haluaa attoja ja muita tylsyyksiä. Sana on vapaa.
25. kp14.5.2005 klo 19:52
Sanonpa vaan tämän.
Oululaisten ja sinun lehtiesi "kalastusalueet" ovat niin
totaalisesti erilaiset. Toisenlaiset "vieheet" ja toisenlaiset
madot ongenkoukuissa...
Onneksi on näin, kummatkin saa kalaa...
Tyytykäämme tähän...
Ja herroja on turha odottaa tänne, heillä on kädet
täynnä töitä...
26. Eki14.5.2005 klo 20:07
Kummetuksen aihe: Muut laatijat kertovat erilaisista toiveista, sieltäkin suunnasta. Kuka tulkitsee väärin vai ovatko eri ohjeet, laatijakohtaiset?

Iisakin puoli on "kilpailija", Ruutu-Kolmion on toiselta planeetalta, myös Iisakin kanssa.

Kun sinä tulit tänne selittämään, mitä sanoja ei saa käyttää ja me olimme eri mieltä, siitähän se kaikki alkoi eikä loppua tunnu tulevan. Nyt kuulostaa, että loppu voisi olla käsillä, ainakin tähän aiheeseen, ja hyvä niin.

Onpas siinä tosi herroja... Kai tässä kaikilla kädet täynnä töitä... Pikemminkin haluavat pitää näppinsä erossa tämmöisestä... Hävettäähän tämä... Ja minäkin, päätoimittaja ym. ym. ym., tällaisessa mukana...
27. kp14.5.2005 klo 20:23
Tämä atta keskustelu palaa aina alkuun...
Muodostaa ympyrän...päätän tämän atta keskustelun
virallisesti tähän...
Yhtä lailla olette olleet sitä mieltä mitä sanoja minä en saa
käyttää.
28. kp14.5.2005 klo 20:32
Jospa siinä on vinha perä, tuossa herrojen näppinsä
erossa pidosta tämmöisestä.
Pidän näppini erossa. Saatte polskuttaa miten parhaaksi
katsotte. Suuntaan tämänkin energian ristikoihin...niin että
herroille tulee vielä kiireempi olo...
29. kp14.5.2005 klo 20:45
Tämä on vielä sanottava.
Vesa Mykkänen sai hyvin myytyä firmansa
Suomenmaalle, kun sillä meni niin hyvin...
Hinta oli salainen...
30. Kaitsu14.5.2005 klo 21:37
Mielenkiinnolla odotan tuota ristikkoa, jonka kp kertoi 18:45 laativansa. Ratkaisusanoina pelkästään ATTA ja ATAT. Onkohan vihjeitä kahta useampia?
31. Virnuileva vilttihattu14.5.2005 klo 22:33
"Siis en minä väitä, ettei joku saa myydä lehtiä, joissa lehdenleikkaajamuurahaiset vilisevät. Jos sellaiset lehdet myyvät enemmän kuin minun lehteni, ei sekään minua haittaa, ainoastaan kummastuttaa"

Kaikki tuntevat nimimerkkini.
Eki vaan parantaa pitkässä juoksussa.
32. Eki14.5.2005 klo 22:36
Kiitos, V-R! Juoksu nostaa kuntoa.
33. Virnuileva vilttihattu14.5.2005 klo 22:44
Nimimerkin vaihto tekee kutaa,
Entinen onkin jo vähän ummehtunut.
Domain nimet on sulla hallussa.
Onko HH jo päästetty pannasta?
Olenko seuraavana ulosheitettävien ehdokaslistalla?
34. Zett15.5.2005 klo 03:24
Attailuun.... :)

ATAT - väärä monikko lukee "raamatussa"
35. Eki15.5.2005 klo 09:24
Ata-pesupulverista muodostettua monikkoa ATAT voi pitää oikeana.

Sitä voi myös pitää ~ alle 40-vuotiaille kohtuuttomana.
36. kp15.5.2005 klo 09:49
Voi Eki Eki
Alat asiakkaita jo kastittamaankin.
Tuota ei pitäisi tehdä asiakkaille unissaankaan...
37. Eki15.5.2005 klo 09:55
Oliko tuo lause niin kauhea(n väärä), että kp raahautui kolostaan jälleen kerran takaisin kommentoimaan?

Itse olen nähnyt Atan mainoksen kerran vanhassa, todennäköisesti 50-luvun, lehdessä. Jälkikäteen.
38. kp15.5.2005 klo 10:10
Jos asiakkaasi on 0-39 vuotiaita ei mitään hätää,
mutta jos ei niin..älä pane asiakkaitasi eri karsinaan...
En kommentoi ristikoita, vaan asennettasi...
39. Eki15.5.2005 klo 10:30
Minun asenteeni?

Atat on kohtuuton kaikille, totesinpa vain, että alle nelikymppisillä ei ole käytännössä ollut mitään mahdollisuutta nähdä Ataa tosielämässä, vain ristikoissa oletettavana totuutena ja siitä valitettavasti johtuen ristikkosanastoissa sanana.

Mitä ihmeen pahaa minä tällaisella asenteella saan aikaiseksi?

Kukaan muu kuin kp ei ole minulle sanonut, että Atat olisi hyvä ristikkosana. Ei mitään ristikkolehteä myydä siksi, että siellä on Atat. Onko tuokin väärä asenne?

Hyvä ystävät ja vieraat täällä sivustolla. Eikö tästä jankuttaminen tunnu kovin kovin turhalta... Osaisinpa lopettaa.
40. Helge yli 40v15.5.2005 klo 10:57
Juuri Saksan ja Ranskan moottoritiet ajaneena totesin, että autoni on Trabant.
Meneekö se nyt alle 40-kymppisille jakaluun vai ei "semanfuu".
41. Juhani Heino alle 40v15.5.2005 klo 12:21
Trabant on kulttitavaraa, eli nuorisokin tuntenee.

kp: Jos asiakkaasi on 0-39 vuotiaita ei mitään hätää, mutta jos ei niin..älä pane asiakkaitasi eri karsinaan...
kp, itsehän sä karsinoit jos käytät ATAT-sanaa. Jos joku ei käytä, se ei sulje ketään ratkojaa pois. [argh, what's the use...]
42. 56 vuotias ratkoja15.5.2005 klo 12:36
Opin lukemaan 5 vuotiaana, jolloin ryhdyin lukemaan sanomalehtiä vakituisesti, erityisesti niiden ilmoituksia.
ATA pesuaine tuli tietoisuuteni vasta ristikoista joskus paljon myöhemmin. Kotonani ei kyseistä ainetta käytetty.
Aika tuntematon aine varmaankin, koska itseäni vanhemmatkaan henkilöt eivät sitä tunne.
43. Reino15.5.2005 klo 12:39
Eki :lopeta vaan

Kp : iisakin ostot loppui minulta,sen verran hyvin olet osannut mainostaa ja jankuttaa
44. Juhani Heino15.5.2005 klo 13:27
Reino, eihän KP kai Iisakin puolelle tee, ainakaan kaikkiin lehtiin? Älä tuomitse koko konsernia.
45. iso S15.5.2005 klo 13:57
Muistaakseni Kuusankoskella (ainakin jossain sielläpäin) on Trabant poliisiautona. En usko että sitä puhdistetaan Atalla.

Trabanteja entisöidään, Ata-purkkeja tuskin. Jostain museosta tai telkkarin tarpeistosta saattaisi löytyä.
46. kp15.5.2005 klo 14:31
Jos sanoja verrataan historiaan...
Muistetaan vain sen verran tapahtumia, kun ihmismieli
muistaa, niin pienelainen historiankirja siitä tulisi.
Siis kaikki ne sanat, jotka ovat vanhempia kuin 50-60
vuotta pois ristikoista. Tätäkö haluatte?
Mutta kaikki nuo ovat olleet osaa historiaa...
47. ässä15.5.2005 klo 14:37
Omasta mielestäni Iisakin ristikot kuuluvat vaikeiden ristikoiden ystävien valikoimaan, sen sijaan Ruutu-Kolmion
"atattelut" olen pudottanut pois ostolistastani jo monta vuotta sitten.Olen pahoillani, jos tämä aiheuttaa KP:lle
päänsärkyä, mutta suosittelen muitakin ratkojia hankkimaan
sellaisia lehtiä, joiden tehtävävalikoima osuu halutulle
tasolle niin vaikeudeltaan kuin sanastoltaankin.
48. Jukkis15.5.2005 klo 14:45
Ratkojana en suinkaan halua että historiaksi katsottavat sanat pitäisi kieltää ristikoista.

Mutta haluan täyttää sellaisia ristikoita, joiden laatija arvostaa sen verran asiakastaan että viitsii laatia ristikkonsa jollain muulla periaatteella kuin "tuohon ATTA ja tuohon ATAT ja tuohon TAATA ja tuohon TATA, kun muuten pitäis nähdä vaivaa".
49. kp15.5.2005 klo 14:53
Jukkis
"Ratkojana en suinkaan halua että historiaksi katsottavat sanat pitäisi kieltää ristikoista."

Missä on se raja? Jos katsotaan historian sanoiksi niitä,
jotka ovat muuttaneet maailmankulkua, niin sellaisia
sanoja ei ole kuin isoisäsi/isoäitisi tai oma sukusi...
Teen lahjaristikoita.
Kun seuraavan kerran joku tulee isoisän ja suvun sanojen
kanssa... Niin sanon: Voi etkö tiedä, että nykyään tuo
aineisto on liian vanhaa ristikkoon...
50. Juha N15.5.2005 klo 14:57
Olen Juhanin kanssa samaa mieltä. Kun kp on viehättynyt puhumaan koko konsernin nimissä, hän tulee samalla vetäneeksi lokaan Iisakin ristikoita ja Kolmiokirjaa (vai oliko oikein sanoa Kolmioristikoita), vaikka niillä ei onneksi ole kp:n ja Ruutukolmion kanssa mitään tekemistä. Ehkä tuollainen iso konserni toimii tehokkaasti ja tahkoaa paremmin voittoa kuin pienemmät erikseen, mutta huonoon seuraan on Iisakin jatkaja haluamattaan joutunut. (Varmaan tämä oli pahasti sanottu, mutta kp on erittäin innokkaasti vetänyt yhtäläisyysmerkkejä itsensä ja muun Ruutukolmion välille. Ruutukolmiolla saattaa silti oikeasti olla tasokkaitakin laatijoita.)

Otan tässä samalla esille erään aiemman ketjun:

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1535&alku=30&t=k1

Sitaatti omasta tekstistäni:

"Iisakin ristikkotalo jatkaa nykyäänkin samalla laatutuotannon linjalla, palvellen myös vaikeiden ratkottavien ystäviä (mikä jo 70-luvulla aloitettuna oli uskomattoman rohkea veto). Olisikin nyt erittäin mielenkiintoista saada Iisakin päätoimittajaksi mainittu Erja Gullsten ynnä muiden lehtitalojen "vain toimittavat päätoimittajat" mukaan näihin keskusteluihin. Sikäli kuin ovat aktiivisia laadunvalvojia ja ehkä kehittäjiä ja toisaalta ennättävät nettivierailuja tekemään. Kuultaisiin sitten useampien tallipomojen näkemyksiä."

Onko tämä aihe jotenkin tabu kun haasteeseeni ei vastattu? Saako Iisakin laatijakunta enää ollenkaan tutorointia ylhäältäpäin vai konsultoivatko laatijat pelkästään tosiaan esim kehittämis- ja sanastoasiossa?
51. Juha N15.5.2005 klo 15:19
Olisin näiden palstojen vakiolukijana onnellinen, jos kahden seuraavan sitaatin LUPAUKSISTA TULISI TOTTA:

Lähettäjä: kp 14.5.2005 klo 20:23

"Tämä atta keskustelu palaa aina alkuun...
Muodostaa ympyrän...päätän tämän atta keskustelun
virallisesti tähän...
Yhtä lailla olette olleet sitä mieltä mitä sanoja minä en saa
käyttää."

Lähettäjä: kp 14.5.2005 klo 20:32

"Jospa siinä on vinha perä, tuossa herrojen näppinsä
erossa pidosta tämmöisestä.
Pidän näppini erossa. Saatte polskuttaa miten parhaaksi
katsotte. Suuntaan tämänkin energian ristikoihin...niin että
herroille tulee vielä kiireempi olo..."

Seuraavaan sitaattiin annan kommenttini:

Lähettäjä: Eki 15.5.2005 klo 10:30

"- - - Hyvä ystävät ja vieraat täällä sivustolla. Eikö tästä jankuttaminen tunnu kovin kovin turhalta... Osaisinpa lopettaa."

Minusta voisimme kaikki lopettaa kp:n heittoihin vastaamisen. Se on hedelmätöntä. kp puolustaa ATAT-tyyppisen sanaston käyttöä sillä, että se kuuluu ristikoiden hämäkinseittiseen historiaan (kuitenkin laajentaen sanastoa ristikkohistoriaan kuulumattomaan ESSAI-tyyppiseen yhtä lailla fakkiluokiteltavaan suuntaan) samalla kun käytön syy oikeasti on taitamattomuus ja/tai laiskuus ja/tai maksimivoitonpyyde. Hän ei todennäköisesti osaa laatia ristikkoa ilman tällaisia sanoja. Piste. Älkäämme provosoituko jankuttamaan.
52. kp15.5.2005 klo 15:37
Viimeinen kommentti.
Kaikki alkoi siitä, että rupesitte jankkaamaan...
Ei ole mitään keinotekoisia kieltoja sanojen suhteen,
sen olette pienessä piirissänne sopineet...
Kaikki sanat, ovat käyttökelpoisia...
Ja nyt jääkää herran haltuun...
53. Seppo15.5.2005 klo 16:57
Juhan esseeseen ei tarvitse enää lisätä mitään, hänellä
on sana hallussa. Se on siinä ja piste.
54. JTak15.5.2005 klo 20:24
Jos tuo URAA kerran olisi kelvollinen ratkaisusanaksi, niin miten olisi KYPÄRRRÄÄÄÄÄ, jota meitä käskettiin käyttämään armeijan aikana? Kyllä huutoa sen verran paljon venytettiin, että tuon 5 Ä-kirjainta sinne perään uskaltaa laittaa. Tässäpä kp:lle oivallinen ratkaisusana se iänikuisen ATTA-sanan tilalle.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *