KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKONLAATIJOIDEN PALKKIOT

1599. Ristikonlaatijoiden palkkiot

Murre12.5.2005 klo 13:52
Haluaisin aloittelevana ristikonlaatijana kysyä, mitä valmiista kuvaristikosta maksetaan eri tahoilla?

Vaikuttaako ristikon vaikeus tai ulkoasu (piirrokset) palkkioon? Tai joku muu ominaisuus?

Onko kahden sivun ristikon palkkio suurempi kuin yhden sivun?

Olisi mukava tietää hintahaarukkaa, ettei joutuisi ihan linssiin viilatuksi.

Onko jossain päin puutetta ristikonlaatijoista vai varjeletteko reviirejänne mustasukkaisesti?
2. Laatija X12.5.2005 klo 14:32
Koska mikään ammattiliitto ei laatijoiden asiaa aja, niin kukin neuvottelee sellaiset taksat kuin pystyy. Kannattaa laskea vähän, mitä haluaa tuntipalkaksi, ja sen mukaan miettiä palkkapyyntöä.

Pitää uskoa ja toivoa, että tehtävien taso vaikuttaisi palkkioihin, mutta sen varaan ei kannata laskea.
3. Eki12.5.2005 klo 14:33
Kun joku soittaa minulle ja kysyy ensimmäiseksi palkkioita, olen ensinnäkin pettynyt ja toisaalta en kyllä niitä ensimmäiseksi ala ladella.

Onhan niin, että useimmilla soittajilla ei ole tarjottavanaan julkaisukelpoista materiaalia. Siis heidän ristikkojensa arvo on minulle nolla, ehkä jollekin muulle taholle joku ylempi.

Ristikon hintaan voivat vaikuttaa mm. seuraavat seikat (tässä käsittelen asiaa pääosin omalta kantiltani)

- koko (aukeamasta normaalisti tuplahinta)
- laatu (erityisen hyvästä voi saada enemmän, riippuu osaksi ostajatahosta ja sen vaatimuksista)
- käyttöpaikka (itse voin maksaa ristikkolehtiin menevistä ristikoista vähemmän kuin muista)
- virheettömyys (jos paljon korjaamista/muuteltavaa, palkkio voi olla pienempi)
- visaisuus (vaikeasta saatetaan maksaa vähän enemmän, tapauskohtaisesti)
- värillisyys (värillisestä saa yleensä enemmän kuin mustavalkoisesta)

Hintahaarukka eri ostajien välillä on varmasti valtava, siksikin summia ei noin vain ole helppo tänne panna näytille. Syyt haarukan suuruuteenkin ovat moninaisia.

Jos asioi suoraan lehden kanssa, voi pyytää mitä vain ja lehti voi vastata pyyntöön miten vain.

Hyviä ristikonlaatijoita tarvitaan aina, mutta millainen on hyvä ristikonlaatija, kas siinäpä ikuisuuskysymys.
4. Pöönä12.5.2005 klo 14:45
Faktoja peliin: muistaakseni Kirppu-lehtien ylipääjohtaja Henry Haapalainen ilmoitti maksavansa hyvästä ristikosta 120 euroa. Semmoista hintaa ei muilta juurikaan saa. Alle 50:n ei kannata kuitenkaan myydä.

Hyvä keino markkinoida ristikkojaan lehdille on tarjota lehden teemaan sovitettuja ristikkoja. Esim paikallislehden päätoimittajan mielenkiinto kasvaa huomattavasti, kun lupaat, että joka ristikossa on pääkuvassa joku alueen tapahtuma tai kohde.
5. Eki12.5.2005 klo 14:55
Huomatkaa, että HH:n ilmoitus sisälsi sen, että se on laadittu heidän vaatimuksiinsa ja toteutettu heidän työläällä tavallaan eli valokuvin värillisenä.
6. Toinen eräs13.5.2005 klo 11:26
Jotkut eivät maksa aloittelijoille lähellekään 50, mutta laatuvaatimukset silti jopa paljonkin kovemmat kuin konkareille. Eivät, vaikka kehuisivat laatua (miksi kehuvat, jos ei ole sellaista ettei siitä voi kuitenkaan maksaa?). Minä olen tullut siihen tulokseen, että kannattaa tehdä vain omaksi ilokseen. En ole myynyt tuotoksiani kenellekään, kun niistä ei kerran makseta. Lisäksi jotkut eivät pidä sanojaan.
7. Eki13.5.2005 klo 11:29
Toinen eräs, puhutko laatimuksesta vai koko ristikosta, kun hinta on 50?

Olen myös kuullut, että jossain käytetään amatööriyttä tekosyynä maksaa vähemmän.
8. iso S13.5.2005 klo 11:36
Toinen eräs: mielenkiintoa herättävää vihjailua. Et ole myynyt kenellekään, mutta tiedät, että jotkut eivät pidä sanojaan. Onko tämä kuulopuhetta vai omakohtaista kokemusta, mihin asiaan liittyvää ja millä tavalla ilmenevää? Ei tarvitse kertoa ketkä jotkut, ettei mene parjauskampanjaksi, mutta itse asia kiinnostaa.
9. Toinen eräs13.5.2005 klo 11:59
Iso S, tarkennus: olen myynyt, mutten myy enää. En haluaisi tunnistamisen vuoksi kertoa paljon enempää. Sanojen pitämisestä siten, että luvattiin ostaa ensimmäisen sarjan jälkeen mutta mitään ei kuulunut ja kyselyihin tuli ympäripyöreä vastaus. Muutama laatimuksista pääsi kyllä jopa lehteen asti. Luultavasti silloin oli tarvetta ylimääräisille.

Mielestäni voisi sanoa suoraan, jos laatu tai jokin muu asia ei kelpaa eikä ainakaan pitäisi sanoa, että jälki on hyvää, jos se ei ole kelvollista kuitenkaan. Turhan toivon antaminen on väärin. Joskin en minä itseäni nyt ihan huononakaan pidä vaikken huippujen tasolle ylläkään. Jos kyse taas on siitä, että tekijöitä on tarpeeksi, senkin voisi suoraan sanoa. Yksi vaihtoehto on, että olen vain liian kiltti.

Ekille: Koko sivun kokoinen ristikko kuvituksineen korjattuna, ei lähellekään viittäkymppiä. Aloittelijana kun tuohon menee helposti päivä ja ylikin, niin ei jaksa kiinnostaa. Aloittelija toki olenkin, vaikka olen nyt omaksi ilokseni ja lähipiirin ratkottavaksi laatinut jo useita kymmeniä isoja ja pieniä ristikoita.

Lopetan tunnistamisen pelosta keskustelun omalta osaltani tähän.
10. Toinen eräs13.5.2005 klo 12:45
Hups, puhuin itseni ristiin - *häpeää*. Tuohon ensimmäiseen viestiin piti laittaa: En ole myynyt siis enää pitkään aikaan kenellekään, edes tarjonnut. En ole trolli, jäi vain sana välistä pois.
11. iso S13.5.2005 klo 14:05
Do dih, johan kirkastui. Tämä tyydytti uteliaisuuteni ja on täysin ymmärrettävää tekstiä. Mitään tunnistetietoja en halunnutkaan, parempi että asiat riitelevät. Näillä tiedoilla tuntuu tosiaan siltä että ostaja ei ole ollut reilun pelin läpitunkema.
12. Laatija X13.5.2005 klo 14:41
Toinen eräs on tainnut tarjota väärälle kustantajalle.
13. laatija y13.5.2005 klo 15:50
Kysynnän ja tarjonnan lait ovat moninaisia.
Joitain vuosia sitten olin tekemisissä sellaisen alan kanssa, jonka parissa on sekä täyspäiväisiä, että osa-aikaisia toimijoita ja sivutoimisiin suhtauduttiin vähän niin ja näin.

On varmaan sivutoimisia laatijoita, joiden taloutta ei hetkauta se, saako ristikosta palkkiona 50.- tai sitten 100,-

Syövätkö osa-aikalaatijat, kuten minä, kokopäivälaatijoiden leipää?
14. Eki13.5.2005 klo 16:17
Täyspäiväisistähän on isot lisäkulut (eläkkeitä ja sosiaalikuluja), joten yrittäjät tai ennakkoverovelvollisina toimivat tulevat samalla palkkiolla halvemmiksi, kun osa kuluista on avustajan. Tietenkin ristikoita eteenpäin myyvän yhtiön pitäisi yrittää jakaa potti siten, että jokainen saa asiallisen suhteellisen korvauksen ja mukaan lasketaan kaikki kulut.

Eri firmoilla samalla alalla ja eri alojen firmoilla on tietysti suuria eroja suhtautumisissa ym.

Mutta mikä on väärä kustantaja?
15. Ryyti29.5.2009 klo 14:58
Onko mikään muuttunut,onko tullut palkankorotuksia kuten paperimiehillä?
Onko laatijoista yli vai alitarjontaa?
16. ?29.5.2009 klo 15:14
Hyvistä ali? Muista yli?
17. kp29.5.2009 klo 15:32
paperimiehillä korotus sen takia että tuo valtion arvolippu sattuu olemaan paperia?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *