KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUN VIIMEINEN RISTIKON AIHE ON KÄYTETTY

1587. KUN VIIMEINEN RISTIKON AIHE ON KÄYTETTY

KP6.5.2005 klo 14:07
Tuossa pälähti karmea ajatus...
Mitä silloin, kun viimeinen ristikon aihe on laadittu...eikä
keksi millään uutta. Mitä sitten?
Tällainen tilanne vääjäämättä tulee sinä aamuna, kun
kysyy herättyään itseltään: Kuka minä olen...
Minkälaisia ajatuksia tällainen aamu herättää?
2. Egon6.5.2005 klo 22:03
Kun aamulla herättyään kysyy itseltään: Kuka minä olen? Silloin on kyseessä hyvin todennäköisesti altzheimerin tauti ja silloin lienevät ristikot omalta osalta laaditut ja jäävät muiden huoleksi. :)
3. mor6.5.2005 klo 22:51
Ei kai se välttämättä tarkoita kaiken loppua? Päässä, jossa pyörii kysymys "kuka minä olen" voi syntyä myös erikoisia ja filosofisia vihjeitä!:):)
4. Matti6.5.2005 klo 22:52
Alzheimerilainen ei tiedosta. Jos joku on huolissaan siitä vaivaako alzheimerilainen, olkoon huoleti. Ei vaivaa.
5. jupejus6.5.2005 klo 23:22
Kuka minä olen - on yksi iäisyyskysymys.
Muistiaan menettävä ei tosiaan tuollaista pysty miettimään.

Kysymys; kuka minä olen - vaivaa mietiskelijöitä, jotka tutkivat syntyjä syviä ja myöskin usein taiteilijoita.

Miltei jokainen taiteilija kuvaa omalla taiteenkeinoillaan itseään elämänsä jossain vaiheessa. Oma kuva - sen moni julkaisee, sanoin tai kuvin.

Alkuperäiseen kysymykseen vain tekee ihmetystä tuo, että miksi "viimeinen ristikko"?
Onko kysymyksessä eläkepäivien ensimmäinen aamu?
Onko kyllästynyt lopullisesti ristikoiden laatimiseen?
Onko aiheet loppuneet, viimeinen aihe on ollut ja tehty. (Tuntuisi sekin kummalliselata, kun jokainen aamu antaa uusia aiheita - jos ei itse aiheutettuja niin muiden tekeminä.)
Vai olisko aiheet kiiniöityneinä etukäteen (muualta taholta annetut aiheet), jotka on työsuoritteina tehty.

Vaikea kysymys. Eräänlainen burn outhan voisi olla noin, mutta sekin on noin ilmenevänä kysymyksenä vähän outo.

Eli otaksun, että alkukysymykseen sisältyy jokin elämää suurempi ajatus, arvoitus, jonka vastauksen voi itse kysyjä tietää tai sitten ei, tai kysymys on suunnattu muualle tai kysymykseen sisältyy jokin vihjailu, jota ulkopuoliset eivät voi tietää.

No, olipa miten oli. Kysymys on sinänsä vaikea ja moni siihen ei osaa vastata - ja vaikka osaisikin, niin huomenna siihen voi vastata jo erillä tavalla.
6. kp7.5.2005 klo 07:50
Voi olla, että tuon aamun edellisen illan on paineessa tehnyt töitä. Herätessään pieni hiussuoni on päästä ratkennut ja se on siinä... Ymmärrystä on vielä siinä määrin, että hämärasti muistaa kysyä: kuka minä olen? Työt on kyllä siinä tilassa tehty. Tai...kuka tietää?...
7. kp7.5.2005 klo 08:04
...ainakin ne työt, jotka jäivät illalla kesken...
8. kp7.5.2005 klo 08:10
...ja joiden jättöaika on huomenna.
9. Eki7.5.2005 klo 09:50
Jos ei ole enää ideoita, ehkä se suoni katkeaa ihan sympatiasta, ettei sen laatijapolon tarvitse kärsiä hiipuvasta maineesta.

Kuinka tärkeä muuten on ristikon idea? Itse laadin välillä panemalla pääkuvasta paljon lauseita (Oho!-ristikossa, jota täälläkin julkaistaan, on kuvasta yleensä neljä lausetta, osalla saattaa olla samoja sanoja). Usein laadin lähtien alakulmasta tai muualta ja katson, mihin aiheeseen se johtaa. Aiheesta voi tulla hyvinkin paljon mieleinkiintoisempi kuin valitsemalla jonkun maisemakuvan. Laadinnasta tulee usein tuolloin villihevonen. Erilaiset tavat rikastuttavat,

Moni ratkoja sanoo, että juuri pääkuvan/kuvien sanat/lauseet kiinnostavat. Kuinkahan isolle prosentille se merkitsee todella paljon?

Itselläni vuodenaikojen eteneminen on yksi tärkeä seikka eli yritän panna ristikoihin kuvia, jotka kuvaavat sen hetkistä tilannetta luonnossa ja maailmassa. Päivällä otettu kuva voi olla jo ensi viikolla lehdessä. Ääritapauksessa edellisenä iltana ottaa kuvan, joka on seuraavan päivän lehdessä (Ilta-Sanomat lähinnä) ja silloin saa ympärille sen tilanteen, joka on Helsingin luonnossa, mutta ei se toki kuvaa vuoden etenemistä esim. Lapissa sillä hetkellä.

Kuten kirjoitin Digikuvaamaan!-säikeessä, meillä kuvia riittää ja piirrosideoita on maailma täynnä. Kuinka monen laatijan pääideat ovat kummoisiakaan? Vaihtelua on valtavasti, sekä laatijoilla että tietysti jokaisen laatijan tuotannossa.
10. jupejus7.5.2005 klo 11:23
Hyvät lauseet kruunaa ristikon - jos ne ovat vielä vaikeasti hamoteltavissa - ja kun sen saa ratkoen selville - ja jos vielä osuu kuvaan, piirrokseen hyvin - niin sehän se melkein riittää - oli ristikon anti muu mitä tahansa.

Ehkä tuo kohdallani johtuu siitä, sitä on opetellut alkuun ristikoiden ratkomista tuolla tavoin, mielenkiinto pääkuvasta lähtevien lauseiden selville saamiseen.

Mutta tuo on vain yksi näkökulma ristikoihin, on se niinkin sanottava.
11. Eki19.6.2005 klo 11:07
Poriin vuosia ristikoita tehneenä pääkuva-aiheet voivat olla välillä aika erikoisia ;)

http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_flash.p hp?file=satakunnanvk/05/sv0523&s_posti=

Onneksi kaupungissa tulee vuosittain käytyä, joskus useammankin kerran, joten uusia "tavallisiakin kuvia" on sen jälkeen aina pitkään tarjolla.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *