KESKUSTELUT > RISTIKOT > APUVA KRYPTOJEN LAADINTAAN

1574. APUVA kryptojen laadintaan

ihan vihreä2.5.2005 klo 22:01
Vinkkejä kaivattaisiin... Olen aloitteleva "kryptomaanikko", mitä ohjelmaa suosittelette tuohon puuhaan? Millä ihmeen konstilla saa tehtyä esim. alakulmaan apuruudukon???
2. Eki2.5.2005 klo 22:40
Meidän lafkalla on tähän suunniteltu ohjelma. Joku muu osannee neuvoa normaaliohjelmien käytön.

Kai sentään laadit ristikon omapäisesti, vasta toteutukseen tarvitset konetta?

Toki täällä on kuultu, että on tyhmää vaivata päätään, kun konekin voi homman tehdä ;(
3. iso S2.5.2005 klo 23:45
Minä käytän Exceliä toteutukseen. Laatimiseen tarvitsen ruutupaperia, kynän, kumin, vähän päätä ja paljon kärsivällisyyttä.
4. kp3.5.2005 klo 09:02
Kun piirtää Corelilla ihan rehellisesti, niinkuin paperille
ensimmäisen ristikon pohjan ja apuruudukon ja tallentaa
sen. Voi sitä muokata mielensä mukaan, kun toisia
kryptoja/ristikoita tekee... Ja ruudukon päälle, kun etsii
sopivan fontin, niin voi ristikon tehdä suoraan näytölle
ilman ruutupaperia ja kumia...
Ristikon "teko-ohjelma" on päässäni...

Tuo kirjoitus ruudukon päälle tuntuu ehkä oudolta...
Mutta olettehan te (laatijat) varmaan kirjoittaneet
ristikon ratkaisun jonnekin. Nostatte vain tuon ratkaisun
ruudukon päälle....etsitte ruutuun sopivan kirjainkoon ja
se on siinä...tallennatte sen jollakin nimellä ja voitte käyttää
sitä toisen ristikon tekoon... (Toinen juttu onkin, toimiiko
tämä kaikissa ohjelmissa)?
5. kp3.5.2005 klo 09:09
Olen käyttänyt sellaista kirjainta kuin:
FuturistFixedWidth...
6. ihan vihreä3.5.2005 klo 09:42
Kiitos vinkeistä! Tuo Excel vaikutti toistaiseksi kiinnostavimmalta eli taidanpa taas opetella uuden ohjelman käyttöä... Ongelmana on nimenomaan se, että jollain konstilla pitäisi saada hyvä pohja aikaiseksi. Sellainen, jossa ulkomuodon ja kirjainten numeroinnin saa tehtyä itse sekä sen apuruudukon kulmaan. Edellämainitut eivät onnistuneet (ainakaan minulta, blondi mikä blondi) kun koekäytin Sanaristikko 1.2. Lieneekö mahdollista että onnistuvat ostoversiossa?

Mielenkiintoista kuulla, että tietokone pystyy tekemään kryptoja! Eipä ole tullut moinen mieleen, olen kyllä omien (kahden harmaan) aivosolujen kannalla. Siinä vaiheessa kun oma pää ei tuota sopivaa sanaa niin apunani on kasa kirjoja sekä tietysti netti, joista tarkistelen oikeinkirjoitukset. Aikaa ja intoa riittää näihin hommiin, turvaudun mieluiten koneella tehtyihin kryptoihin koska tuo käsiala ja piirtämistaidot ovat "hieman" heikoilla..
7. tonimikael3.5.2005 klo 12:35
Kryptojen laadintaan varmaan tuo Excel on paras kampe. Kun ei tarvitse mahduttaa pitkiä vihjetekstejä ruutuihin.
Ja muutenkin erittäin nopea, kun muutamat pikkukikat oppii.
Ruudun leveydeksi muistaakseni 4,43 on sopiva ja korkeudeksi 29. Noilla tullee 1x1cm2-kokoiset ruudut tulostuksessa.

Mutta, jos alat myös kuvaristikoita laatimaan, niin Freehandin (monien muiden muassa) olen löytänyt erittäin hyväksi. Corel Draw lienee aika lailla samanlainen.

Luck! :-)
8. ile3.5.2005 klo 12:54
Oikeinkirjoituksen tarkistelemiseen netti on huono vaihtoehto.

Varmemmalla pohjalla on, jos käyttää sen sijasta vaikkapa suomen kielen perussanakirjaa tai jotain muuta luotettavaa hakuteosta.

Itseäni korpeaa vieläkin eläinkirjasta (Värikäs eläintieto, Tammi, 1994) poimimani tsintsilla, jonka oikea kirjoitusasu olikin chinchilla tai sinsilla. Puolet ristikosta piti laittaa uusiksi mokoman turkiseläimen takia.
9. ihan vihreä3.5.2005 klo 13:15
Tarkennus ilelle: netti pelastaa pääasiassa silloin, kun haen julkisuuden henkilöiden nimiä. Pari vuotta vanha tietosanakirjani kun ei tunne esim. Christian Walzia, joten kyllä se nettikin jotain tietää... En nyt ala luettelemaan koko kirjahyllyni sisältöä, mutta takaan ja alleviivaan, että "luotettavia hakuteoksia" löytyy. Itse en usko koskaan vain yhteen näkemääni sanan kirjoitusasuun, tarkistan kaikki väh. kolmesta lähteestä ennen käyttöä.
10. Zett3.5.2005 klo 13:18
Excel se osaa kaiken paitsi sanojen keksimisen. Numerointi sujuu ihan automaattisesti. Se tarvii kylläkin pientä laskutoimitusta.
11. Justiina3.5.2005 klo 14:11
Kaulimen korvike, tuntuu ajukopassa = Kryptoniitti
12. Urputtaja3.5.2005 klo 15:37
Wordillapa onnistuu hyvin kaikki ja nopeasti. Myös numerointi tapahtuu nopeasti ilman mitään laskutoimituksia, vaan enpä kerro miten, saatte itse keksiä. Vihje: taulukossa on se salaisuus.
13. ile3.5.2005 klo 15:52
Itse toteutan kryptot Wordin avulla.

Numeroinnin olen aina tehnyt manuaalisesti ruutu kerrallaan. Virheiskemän mahdollisuus on suuri, joskin olen niiltä ihme kyllä välttynyt.

Koivuissa on jo urpuja, mutta Urputtaja-arvuuttajan esille tuomaa pikanumerointimahdollisuutta en ole Wordissa havainnut.
14. Urputtaja3.5.2005 klo 17:08
ile, paljastan tekniikkani: korvaa-toiminnolla voi korvata kirjaimet kerralla. Siinäkin pitää kyllä olla tarkkana, pienet numerot ensin, muuten tulee korvattua jo korvattuja.
15. Urputtaja3.5.2005 klo 17:08
siis korvaa kaikki-toimintoa tarkoitin.
16. Zett3.5.2005 klo 17:49
Excelissä voi PHAKU funktiolla rakentaa sellaisen hakukaavan "helposti". Ja numerointi on idioottivarma. Niin mikäli numerosivulla koodit vastaavat kirjainsivun vastaavia.
Se numeroi sitä mukaa sitten kun kirjaimia kirjottelee sinne. Kätevää. Tottahan tuo PHAKUa vastaava funktio löytyy muistakin taulukko-ohjelmista.
17. ihan vihreä4.5.2005 klo 08:36
Kiitos ja kumarrus Word- ja Excel-vinkeistä! Näyttää kryptojen teko onnistuvan (jopa minulta) molemmilla ohjelmilla, katsotaan kumpaa päädyn käyttämään enemmän. Nuo antamanne ohjeet helpottivat huomattavasti alkuun pääsyä, thanks! Kysyvä ei tieltä eksy... :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *