KESKUSTELUT > RISTIKOT > EKIN KOVIS 30.4.2005

1565. Ekin Kovis 30.4.2005

Ö1.5.2005 klo 09:44
Ekin ristikossa on yksi sikamaisen vaikea sana varsinkin kun ottaa huomioon, että sen kanssa ristiin tulee vähemmän kuuluisa julkimo. ;-)
2. Eki1.5.2005 klo 09:50
Iso ö on näemmä kuitenkin selvittänyt sen sikamaisen sanan... Tämä lause ei aukene henkilölle, joka ei ole ratkonut tuota ristikkoa!

Kyllä minulla on ihan puhtaat purjeet tästä ristikosta... Tämäkään lause ei aukene henkilölle, joka ei ole ratkonut tuota ristikkoa!
3. RA1.5.2005 klo 13:16
Se on ratkottu. Hyviä olivat vihjeet. Erityisesti pidin yhdestä alaosassa olevasta ... jaa, enpäs paljastakaan... ;-)
4. iso S1.5.2005 klo 16:27
Kumpikaan lause ei välttämättä aukene vaikka ristikko täyttyisikin. Vähemmän kuuluisa julkimo julkimoi noin (tai yli) 25 vuotta sitten. Satun muistamaan ajankohdan yhden tuttavantuttavan lähes viimeisen toivomuksen perusteella. Tätä ei kukaan teistä voi ymmärtää eikä pysty googlettamaan. Sikamaista vihjettä olisin saattanut ihmetellä enemmän jos en lukisi näitä keskusteluita.

Noin kolme muuta vihjettä jäi täyttä ymmärrystä vaille, vaikka ratkaisusanat lienevät oikein. Yksi vaatii vain tietoa jota minulla yleissivistymättömällä ei ole, muut luultavasti sekä tietoa että oivallusta. En täsmennä kohtia, koska sellainenkin saattaa avittaa.

Tykkään enemmän hieman helpommista, mutta teille visaisehkojen ystäville epäilemättä kelpo tuotos. Oma kokemus vahvistaa näkemystäni ristikoiden mainiosta rakenteellisesta ominaisuudesta: kaikkea ei tarvitse tietää ja silti saattaa pystyä ratkaisemaan, kiitos poikittaisten sanojen.
5. Eki1.5.2005 klo 16:30
Ehkä vedin jossain överiksi, sillä tein tätä aika suurissa aikataulupaineissa (lehdessä ei pitänyt olla minun laatimaani) ja luulin siksikin sen jäävän liian helpoksi, siis ei koviksen arvoiseksi, mitä se sitten alimmillaan onkaan.
6. iso S1.5.2005 klo 16:38
Överiksi tai sitten ei. Tämähän ratkesi ja kysymys on enintään siitä oliko pallosten määrä oikea. Senkin tiedän että niitä ei voi yleispätevästi määritellä, koska ihmisten osaamisalueet menevät limittäin ja lomittain. Koviksille on sosiaalinen tilaus ja joillekin mikään ei ole tarpeeksi vaikea jos se kerran ratkeaa kuukauden aherruksella. Tätä ratkoin parissa jaksossa ja aktiiviaikaa meni luultavasti tunnin verran tai vähän toista. Laiskanpulskeana ajattelijana tykkään siitä ettei yhteen sivuun mene puolta tuntia enempää.
7. Heljä-Maija1.5.2005 klo 19:50
Lehti jäi maalle ja kortti odottaa postitusta. En pysty tarkistamaan, mihin kohtiin nyt ö, Ra ja iso S viittaatte. Mutta ei se kovin hankala ollut - päätellen siitä, että mikään sana ei jäänyt vaivaamaan. Ja ratkesi saunan lämpiämistä odotellessa.
8. Timppa1.5.2005 klo 19:59
Kyllä minun piti luntata jo aikaisemmin mainittu vähemmän kuuluisa julkimo...
9. Heljä-Maija1.5.2005 klo 20:29
No nyt oikein alkaa vaivata tuo julkimo. Ei vaivannut ratkoessani. Pitää siis odottaa IS:n ratkaisua.
10. ripa1.5.2005 klo 21:35
Mainio oli hra Vuokilan vihjeytys.Ei jäänyt mitään epäselvyyksiä ja ratkesi vajaassa tunnissa.Ja Lavoniuksen piirrosjälki on aina ilo silmälle!!! :)
11. Heljä-Maija1.5.2005 klo 22:14
Niin, ripa, olen samaa mieltä. Eki osaa. Laatijoita muistetaan usein - kiittäen tai arvostellen. Hyvä muistaa, kuten sinä ripa, että piirtäjällä on oma tärkeä roolinsa näissä ristikoissa. Ellei sitten ole Pekka Joutsin kaltainen osaaja: laatija, piirtäjä ja oikein hyvä piirtäjä, ja kaikki samassa persoonassa.
12. Eki1.5.2005 klo 22:36
Ehdottomasti tästä krediittejä Heikille. Heikki osaa myös laatijana paljon työskenneltyään muutella ristikkoa piirtäessään osaksi henkilökohtaisista syistä, osaksi ratkojien takia, mutta eivät ne koskaan ainakaan huonompaan suuntaan mene.
13. Heljä-Maija1.5.2005 klo 23:22
Ohjelmanumero kesäpäiville: Näyttäkää miten se tapahtuu!
En ole koskaan nähnyt laatijaa enkä piirtäjää työssään. Tiedän vain, että uskomattoman nopeasti hommanne hoidatte.
Voisko siis järjestää sellaisen näytöksen, joka kertoisi meille ratkojille, miten se ristikko syntyy - ihan alusta ihan loppuun?
14. Eki1.5.2005 klo 23:26
No jos jossain on sopiva varttitunnin rako ja Heikki tulee paikalle...
15. Heljä-Maija1.5.2005 klo 23:46
No onhan niitä vartteja varmaan. Heikki, please!
16. Eki1.5.2005 klo 23:48
Totta puhuen, kyllä siihen sitten vaaditaan kunnon tovi, useampi tunti, mutta idea on hauska.

Entäpä Team Katalin työssään? Minä yritän kirjata jotain, Pekka käskee katsoa Nykäsestä, Juha epäilee löytävänsä vielä jotain parempaa ja Teemu sanoo, että eihän noin voi tehdä...

Nooh vitsi vitsi, hauhauvufvuf...
17. Heljä-Maija2.5.2005 klo 00:04
Eki hei, kuinkas monta ristikkoa päivässä laaditkaan, noin keskimäärin? Ymmärtääkseni aika monta. Ja hauskasta ideastani en luovu; haluan nähdä miten se tapahtuu. Joku piirtäjäkin varmaan on mukana kesäpäivillä, toivottavasti Heikkikin.

Joten mukaan kynä ja paprua, vai millä sinä ne teetkin!

Tää ei oo vitsi, khehhehhhehkhehhehhheh...
18. Eki2.5.2005 klo 00:13
Niitä syntyy just niin monta kuin syntyy. Päivän alussa voi olla haaveissa vaikka kuinka monta, mutta päivän lopussa niistä haaveista voi löytyä aika vähänkin. Laatu ratkaisee, jos vain suinkin mahdollista. Laatua voi toki saada aikaiseksi kurkottamatta eli jos on joku tiukka deadline eikä meinaa mennä halutulla tavalla, sitten sellainen "hätäratkaisu", jota ratkoja tuskin edes huomaa eli omaa kunnianhimoa vähän alemmas.

Tietysti, jos jättäisi ketjuiluja ja netin seuraamista vähemmälle...
19. Marianna2.5.2005 klo 11:00
Sinun johdollasihan laadittiin kerran Sanakenno Pakinaporsaiden kokouksessa. Uusiksi! Muuten - kiva että sellainen on taas sännöllisesti tiistain lehdessä.
20. Matti2.5.2005 klo 11:01
Suuri suomalainen tietosanakirja:

Kuusi (Picea), havupuusuku, n. 50 ainavihreää puulajia pohjoisella pallonpuoliskolla. Suomessa vain kuusi.
21. Juhani Heino2.5.2005 klo 20:02
Hyvä helpohko ristikko, arvioisinko 2+ kun vertaa muitten pallukoihin.
Jäi ihmetyttämään "huurruttaa" - luulen kyllä ymmärtäväni tarkoituksen mutta oikeastaan vastaussana tekee ihan päinvastaista.
22. RA2.5.2005 klo 20:07
Aina se alkajaiseksi jotain huurruttaakin... myöhemmin ei niinkään :-)
23. Matti2.5.2005 klo 20:29
Mä en tajunnut vihjeiden ja ratkaisujen yhteyttä vihjeisiin
huurruttaa (terveiset Juhanille) ja yhtiöjumala

Siitä hyppyrimäestä tuli jotakin mulle outoa. -KAE TAIPAE oli hyvä! Sen sijaan TEXAS KANSAS oli puhdasta sadismia, ainakin alaa huonommin tuntevalle.

Boltseja laittaisin 3- , sen verran otti koville. Sitäpaitsi ylhäältä vasemmalta on vielä vähän auki.

Pallotus on suhteellinen käsite, kuten on usein todettu. Yksi kiintopiste kyllä löytyy. Jos saan ratkaistua, on 3- tai alle. Jos on 3, en saa ratkaistua. (Tästä EI seuraa loogisesti, että jos on 3- tai alle, niin saan ratkaistua.) Niin ja jos on 3 ja Simberg en edes yritä. Tämä on omaa heikkoutta, ei Alfin :-)
24. Juhani Heino2.5.2005 klo 20:42
Yhtiöjumalassa on ensin yhtiö ja sitten jumala - eikös olekin fiksusti sanottu ilman mitään itsestäänselvyyksiä? 8-)
Matti ei kai kuitenkaan joutunut liemeen vaikka hyppyrimäestä ei tietoa ollutkaan...
25. iso S2.5.2005 klo 20:52
Ahaa! Vedän takaisin osan kritiikistäni. Se vihje minkä luulin vaativan vain tietoa ja tietoa vaatikin yleisemmin tunnettua tietoa ja oivallusta. Parani paljon kun tuli ymmärrys mukaan. Sitä tietoa mitä luulin tarvittavan ei liene olemassakaan.
26. Eki2.5.2005 klo 21:30
Kaikkea sitä tulee ihmisille - ja isolle Ässälle - aiheuttaneeksi ihan vain ristikon rustaamalla.
27. Matti2.5.2005 klo 22:08
Juhani, kiitos yhtiöjumalan selityksestä! Mulla oli ensin Nike, mutta sehän on tuotemerkki eikä yhtiö. Sen hyppyrin jekun kyllä tajusin.
28. HasEpä4.5.2005 klo 10:36
Hyvänen aika sentään, ehdottomasti palloja 3 ja miinus!
29. matts4.5.2005 klo 14:45
joo - oli aika hankala mulle - ratkesi kyllä eilen.
30. wino25.5.2005 klo 00:18
Yksi jäi epäselväksi. Eukon vika on akana. Miten vika on a?
31. Eki25.5.2005 klo 00:20
Akka-sanan viimeinen eli vika kirjain.
32. wino25.5.2005 klo 20:03
Mutta vihjehän oli eukon vika, ei akan vika ja eukon vika kirjain on o. Kyllä näistä ihan riittävän visaisia saadaan, vaikka vihjeet olisivat loogisiakin, niinkuin lähes kaikki ovatkin.
33. Eki25.5.2005 klo 20:20
Eukon vika on eukono tai akana.

Akano olisi epälooginen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *