KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKKOSANASTOJEN VASTUU

1561. Ristikkosanastojen vastuu

Eki29.4.2005 klo 14:42
Olen eri mieltä siitä, että ristikkosanastojen sanoja voisi laatija käyttää surutta, mutta koska vastakkaistakin mielipidettä esiintyy, mieleni vakavoituu.

Mitä tapahtuu, jos sellaiseen kirjaan ilmestyy esimerkiksi sana titatus merkityksessä sähkötys?

Minun mielestäni jokaisen ristikkosanastosta otettavan sanan pitää olla kristallinkirkas laatijalle muualtakin, ei vain sanastosta (tai ristikoista).

Omaan sanastooni panin Tata-sanaan mukaan laulajatar Vegan. Epäilen, että hänestä on juuri kukaan muu kuullut Suomessa, sillä minulla oli hänen levynsä Anttilan markan cutout-levyhyllystä ostettuna. En minä arvannut, että vihjettä Vega alkaa näkyä ristikoissa heti sen jälkeen, koska uskoin liikaa laatijoiden kritiikkiin. Musiikin kyseessä ollen on tilanne sekin, että laatija voi sanoa "en minä muutenkaan kevyestä musiikista mitään ymmärrä, joten jokainen nimi on minulle yhtä vieras".

Nyt Tata löytyy Wireninkin sanastoista. On syyllinen olo.

Onneksi titatusta ei sieltä(kään) löydy, vain muoto titata.
2. ö29.4.2005 klo 14:58
Tämä ongelmahan on tullut esille mm. siten, että ristikkosanastoissa esiintyy "hetken julkkiksia", jotka sitten jäävät elämään vain ristikoihin. Luulisi laatijoilla olevan enemmän itsekritiikkiä tässäkin asiassa.
3. Eki29.4.2005 klo 15:01
Totta, ö, mutta juuri heitä ei voi ottaa poiskaan uusissa painoksissa, koska heitä joka tapauksessa käytetään - siis jos kritiikittömästi sanastoja käytetään.

Sanasto osoittaa siinä yhtä aikaa hyvät ja huonot puolensa.

80-luvun alun uimarit Ines Diers ja Ines Geisler ovat tästä hyvät esimerkit.
4. Kaitsu29.4.2005 klo 15:05
Kyllä laatija voi mielestäni ihan surutta käyttää sanoja, joiden hän kykenee osoittamaan olevan yleisessä käytössä. Yleiseksi käytöksi en kuitenkaan miellä minkään alan erikoisjulkaisua, en siis Nykästä tai Pesostakaan. Jos sana esiintyy useammassa kuin yhdessä päivä- tai aikakauslehdessä tai on yhtä useamman kirjailijan tuotoksista löydettävissä, silloin sana on mielestäni yleisesti tunnettu ja sopii ristikkoon.

Mikäli ristikon laatija ei kykene esittämään vähintään kahta edelliset ehdot täyttävää lähdettä sanalleen, on hän vaarallisilla vesillä sanansa kanssa.

Yhdyssanojen suhteen olen väljemmän tulkinnan kannalla, koska niitä muodostetaan hetkellisen tarpeen mukaan. Yhdyssanan merkitys tulee kuitenkin olla yksikäsitteinen ja selkeä. Esimerkiksi miesten asettuessa riviin muodostuu miesrivi ja minun liityttyä samaan riviin olen silloin miesrivin rivimies.
5. Kaitsu29.4.2005 klo 15:13
Ristikkosanastot kuuluvat edellä mainitsemiini erikoisalan julkaisuihin, eikä niitä tulisi käyttää sanaluettelona ristikon laadinnassa. Jollei jotain hetken julkimoa kykene enää löytämään kuin moisista sanastoista on tuon julkimon aika ohi myös ristikoissa.
6. Antti Viitamäki29.4.2005 klo 17:17
Niin - ilmeisesti aika moni laatija kuvittelee edelleen, että ristikkosanastot on koottu nimenomaan häntä varten.

Yllätän itsenikin aina välillä jos nyt en ihan ajattelemasta siten, niin vähintäänkin henkisesti suhtautumasta.

Se on paha tapa. :-)
7. sopuli29.4.2005 klo 18:10
Samaa mieltä Kaitsun kanssa. Eivät ristikot ole mikään erikoisala (vrt. vaikkapa tieteenalat) joten ei voi olla myöskään olla mitään yleispätevää erityistä ristikkosanastoa.

Sehän nyt olisi ihan hupsua, jos ristikoita ei voisi ilman ristikkokirjoja ratkoa.
8. KP29.4.2005 klo 18:54
Jos oikein syyn juureen halutaan mennä, niin pahan
juuri on tietosanakirjat. Ne samat asiat mitkä on
ristikkosanastossa löytyvät sieltä. Ei ku tietosanakirjat
pannaan...
9. ö29.4.2005 klo 19:08
Ymmärrän tarkoitukses KP, mutta ei asia noin ole. Kysymys on siitä, että jos joku sana kanonisoidaan tietosanakirjassa, niin heikommat laatijat käyttävät niitä sumeilematta hyväkseen. Ethän sinä kuitenkaan kuulu niihin laatijoihin KP? Ethän?
10. ö29.4.2005 klo 19:15
Höh, tarkoitin tietysti, että jos ristikkosanakirjaan pannaan sana, joka ei ole yleisesti muussa kuin ristikkokäytössä, silloin mennään fakkisanojen puolelle. Ei sanan löytyminen ristikkosanastosta tee sen käytöstä ristikon kannalta hyväksyttävää.
11. Eki29.4.2005 klo 19:20
Ristikkosanastojen tärkeimpiä sanoja ovat ne, joita ei löydy muista kirjoista tai tietolähteistä, ainakaan helposti. Toisaalta monet niistä ovat vanhentuneita ja huonoja ja saisivat kadota sanastoista, mutta ensin laatijoiden pitäisi lopettaa niiden käyttö.

Otetaan vaikka täälläkin mainittu ASAM. Taiteilijaperhe oli eräässä 60-luvun(?) yleisessä tietosanakirjassa, mutta on tainnut kadota uusimmista. Siis tieto löytyy enää lähinnä ristikkosanastoista. Jos sellainen on ristikossa eikä löydy sanastosta, sitten sanastoa syytetään epätäydellisyydestä, kun juuri tuollainen siellä pitäisi olla.
12. ö29.4.2005 klo 19:24
Aion laatia paikallislehteemme teemaristikon kaupunkimme kuuluisista kesäfestivaaleista. Tarjoan sitä lehdelle julkaistavaksi, jos saan hyvän ristikon aikaiseksi. Aikaa on vielä kosolti.

Olen sisällyttänyt ristikkoon kaksi lausetta, joista toinen on laadinnan kannalta ongelmallinen. En ole toistaiseksi pystynyt ratkaisemaan ongelmaa muutoin kuin käyttämällä tuttua lyhennettä IATA. Mielestäni se tuhoaa muuten sanastoltaan hyvän ristikon. Niinpä jatkan laadinnointia alusta alkaen yhä uudelleen kunnes pääsen IATA:sta eroon.
13. kari kämäräinen29.4.2005 klo 19:28
Hyvä ö! Tuossa on asennetta ;)
14. ö29.4.2005 klo 19:32
Asennetta piisaa, muttei kykyä...
15. Kaitsu29.4.2005 klo 19:43
Siis ryhdytään nimittämään ristikkosanakirjoja fakkisanastoiksi.
16. kp29.4.2005 klo 20:01
Vuonna 1986 mainitaan eräässä tietosanakirjassa
Asam...
17. Eki29.4.2005 klo 20:13
Kerro lisää: mikä kirja ja mitä sanotaan?
18. V-R29.4.2005 klo 21:10
En jaksa lukea noita edellisiä, kun olen vaikutuksessa. Kuitenkin Vuokilan ristisanakirja, ja se jälkimmäinen MMM ovat muodostuneet laatijoiden raamatuksi. Myöskin ratkojien,
Pelikaaniristikoihin laativat käyttävät pelkästään näissä opuksissa käytettyjä sanoja.
Kokemusta on monelta vuodelta.
Isännän ääni on hallitseva.
Myöskin trustiin kuulumattomat käyttävät ko. teoksia häikäilemättä hyväkseen.
Omasta kokemuksestani on hyvä, että tällaisia sanakirjoja on olemassa.
Eki on se noteerannut. Itse täydentää itseään, niin hyvä tulee.
Ovelaa, sanoisin.
19. kp29.4.2005 klo 21:23
Yksiosainen Gummerruksen tietojätti Jyväskylässä 1986.
Asam saks. taiteilijaperhe. Veljekset Cosmas Damion
(1686-1739) kirkkomaalari sekä arkkitehti ja Egid Quinin.
20. Eki29.4.2005 klo 21:38
Okei, sieltä siis löytyy. Minun Tietojättini on painettu 2001 ja sen sanotaan perustuvan samaan aineistoon, mutta sieltä Asam on pudonnut. Eivät siis ainakaan ajattele ristikollisesti.

Pelikaani-laatijoille olen antanut muuallakin korostamiani ohjeita: Älä käytä sanaa vain sen perusteella, että se on Ristisanakirjassa.

Ajan mieluummin ristikoiden asiaa kuin yritän myydä muutaman rupisen kirjan.
21. Antti Viitamäki29.4.2005 klo 21:45
"Pelikaaniristikoihin laativat käyttävät pelkästään näissä opuksissa käytettyjä sanoja. Kokemusta on monelta vuodelta."

V-R:llä ei tunnu olevan kokemusta pätkän vertaa. Joka AINOASTA Pelikaani-ristikosta, mitä tähän mennessä on julkaistu, löytyy varmasti kymmeniä sanoja joita ei ole Ekin ristisanakirjassa.

Olisi mielenkiintoista nähdä, minkälaisilla sanoilla olet nuo ristikot täyttänyt. Itse asiassa veikkaisin, että sivun kokoisen ristikon laatiminen pelkästään ristisanakirjan sanoilla olisi varsin hankala homma.
22. V-R29.4.2005 klo 22:34
Älä nyt viitsi Antti.
Edellisetkin on sulta kertomatta.
23. Zett30.4.2005 klo 04:06
Nuo oudot sanat menee kynsin hampain, JOS niissä ei ole piilokirjaimia ja 1 tai maksimissa 2 per tehtävä. Tuo TATA on kyllä outo artistina ja erittäin outo nimenäkin. Ei sitä nollatoleranssia voi outojen sanojen kanssa ottaa. Paitsi jos laatii tuntipalkalla, mitä ilmeisen harvoin tapahtuu.
24. Tsööts30.4.2005 klo 06:12
Tatasta puheen ollen: Sehän on intialainen monialayritys. Siellä ensimmäisenä pistää silmään Tata-merkkiset autot, joiden useat (kaikki?) mallit ovat melkoisen varmasti lisenssillä tehtyjä Mercedeksiä. Jos siis laatija kaipaa Tatalle järkevää vihjettä, niin esim. googlettamalla löytyy tuo konserni.
25. kari kämäräinen30.4.2005 klo 06:14
Jos joutuu käyttämään TATAa ristikossaan, niin luulisin 99 prosentin varmuudella laatijan tekevän tuntipalkalla hommia.
Tai sitten on kyseessä keskinkertainen laatija...
26. Tsööts30.4.2005 klo 06:21
Ei se minusta edelleenkään ole huono sana, jos vihje on hyvä - Vega ei ole.
27. kari kämäräinen30.4.2005 klo 06:25
TATA on hyvä sana tuntipalkkalaiselle. Mikä olisi hyvä vihje?
28. Tsööts30.4.2005 klo 06:29
Siitä vain keksimään:

http://www.tata.com/
29. kp30.4.2005 klo 10:56
Jos haluat herkistää itseäsi ja haluat kuulla miltä
Tata Vega kuulostaa avaa linkki http://www.tatavega.com/
ja paina play nappulaa...
30. kp30.4.2005 klo 10:57
...edellyttäen tietysti, että on äänikortti koneessa...
31. Eki30.4.2005 klo 11:09
Ja sitten olisi hyvä tietää, onko suomalaisessa mediassa koskaan ollut mainintaakaan Tata Vegasta. Netistä löytyy. se tiedetään.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=%22tata+vega%2 2&btnG=Google-haku&meta=lr%3Dlang_fi

Wow, vuonna 2004 Tata-täti is back, vain 30 vuotta edellisen Tata-havaintoni jälkeen. Voi siis jopa sanoa, että vuoden 2004 jälkeen Tata Vega on VÄHÄN parempi ristikkosana kuin sitä ennen.

Eli jos sitä vihjettä käytti vuonna 2000, naisesta ei ollut täällä mitään havaintoa. Paitsi ristikoissa ja ristisanakirjoissa.


On toki sanottava, että jos otetaan vain yksi sana TATA ja olipa sen vihje mikä tahansa, ei se ristikkoa pilaa tai paranna. Pari kertaa olen sanaa käyttänyt ja kyllä se minulle on silloin "kaupunki Unkarissa" tms., sillä olen Unkarissa jopa nähnyt Tataan johtavia kylttejä (en siis käynyt paikalla) eikä se mikään pikkukaupunki ole. Ja onhan se ollut esillä urheilutapahtumissakin.
32. Kaitsu30.4.2005 klo 12:00
Silloin kun laatijakin joutuu haeskelemaan ja ihmettelemään onko jokin sana todellakin olemassa, pitäisi punaisen valon vilkkua jossakin.
33. Eki30.4.2005 klo 14:42
Kun vihje on VEGA ja ratkaisu on TATA, kuinkahan moni ajattelee esim., että Vega-tähdellä on toinen nimi (vrt. Atum/Aton, tuo kiistanalainen synonyymipari). Onhan monilla ollut vaikea tajuta, mikä tahi kuka on tahi oli LEON ja URIS - ja miten päin.
34. Antti Viitamäki30.4.2005 klo 14:58
Aikoinaan oli sivistyksessäni sellainenkin valtava aukko, että luulin sanojen UULA ja AAPA olevan synonyymeja. Tuntui hirveän luontevalta ajatella että UULA oli jokin saamen kielestä lainattu nimitys suunnilleen aavan tapaiselle suotyypille.

Mutta että lisäisin tähän perään "Kyllä ristikoista oppii" - ei kiitos. Enkä itse asiassa oppinut asian oikeaa laitaa ristikoista.
35. Zett30.4.2005 klo 15:16
Haiskahtaa hieman väkinäisiltä nuo ENARE ym. tyyppiset kumarrukset viidennen kotimaisen suuntaan. Niin se kolmas kotimainen on englanti ja neljäs rauma.
36. Juha N30.4.2005 klo 15:19
Siis ENARE on ruotsia ja ANAR saamea... Missäs järjestyksessä sinä Zett niitä kieliä lasket :)
37. Eki30.4.2005 klo 15:27
Mjikä mjahtaa jolla Hjensinkin kjeskjustjassa tjoinen kjotimainen?
38. Matti30.4.2005 klo 15:30
Tata ajaa Tatalla Tataan Uula Aapaa tervehtimään.
39. kari kämäräinen30.4.2005 klo 15:31
Jos Eki on käyttänyt TATAa ristikoissaan niin pakko se on sitten uskoa....keskinkertainen laatija. ;) Itse en ole tietääkseni ikinä käyttänyt kyseistä kaupunkilaulajaa.
40. JTak30.4.2005 klo 15:57
Aikanaan kun 17-vuotiaan tarjosin ensimmäisiä ristikoitani julkaistavaksi Karikko-lehteen, niin eivät erityisesti pitäneet ratkaisusanasta TATATAR. Muistaakseni myös OIKARAISKALEVI-sanaa pitivät huonona. :)

Siihen aikaan hälytyskellot eivät vielä raksuttaneet minkään huonon sanan kohdalla, mutta nykyään on onneksi toisin.
41. iso S30.4.2005 klo 22:22
Jos Vatanen lähtisi Unkariin tulitikkuja lainaamaan (järjen valon sytyttämiseksi), hänestä saattaisi tulla TATA-ARI.
42. Eki30.4.2005 klo 22:32
Niin, Tataa käytin viimeksi yhdessä IS-koviksessa, kun kulma loksahti niin komiasti muuten eikä ollut helppo kulma eli ei löytynyt hyvää vaihtoehtoista ratkaisua.
43. Ritu30.4.2005 klo 22:43
Luin tuossa tuon Antin mainitseman Uula ja Aapa havainnon. Piti mennä itsekin googlettamaan. Härreguud!
Noloa tunnustaa, että synonyymeiksi minäkin olen niitä kuvitellut.
Oppia ikä kaikki.
44. kp1.5.2005 klo 08:30
Mitä tämä ylenpalttinen sanojen "pannaan" julistus on?
Tata on kaupunki ja laulaja, kun tuota Vega linkkiä kuunteli
herkistyi kovankin miehen mieli...
On kuin muurari, joka rakentelee takkaa. Ja keksii oivan
ajatuksen: "En tuota tiiltä käytä, on siinä vaan jotain vikaa...
En tuota, en tuota, en tuota, en tuota, en tuota, en tuota,
niin miten luulette takan teon onnistuvan?
45. Eki1.5.2005 klo 08:35
Kukin kertoo rehellisesti, miten ammattinsa tai harrastuksensa näkee, niin simppeliä se on.
46. ö1.5.2005 klo 09:04
Kyllähän muurari aina valikoi tiilensä eikä käytä huonoja ollenkaan.
47. Eki1.5.2005 klo 09:08
Kuningaskuluttajassa oli erään perheen tragediasta, kun huono rakentaja teki heille taloa. Olikohan niin, että valitusta 54 hirrestä/puusta kolme läpäisi laatutarkastuksen, kun sellainen viimein saatiin aikaiseksi, rakentajan vastustuksesta ja "ei niissä mitään vikaa ole"-väitteistä huolimatta.
48. Sakke1.5.2005 klo 09:18
Eli 54 valitusta hirrestä kuului valitusta 51:stä.
49. iso S1.5.2005 klo 12:04
Kun ristikon laatija vetää hirsiä, niin Vali tuskin kuuluu joukkoon.
50. kp1.5.2005 klo 19:00
tuskin...
51. Kaitsu1.5.2005 klo 19:15
Hyvä kp

Eikö mielestäsi laatueroja ole olemassakaan?

Ladalla ja mersulla kummallakin kyetään kuljettamaan viisi ihmistä paikasta toiseen. Miksi toinen on hinnaltaan moninkertainen?

Hyvää vappua sinullekin, vaikka hieman jälkijättöisesti toivotettuna
52. ile2.5.2005 klo 10:27
Periaate ja sääntö on sellainen, että henkilönnimi kelpaa ratkaisusanaksi mikäli tämän niminen henkilö on tunnettu.
Käytännössä henkilö on tunnettu, jos hänet mainitaan ristikkosanastossa.

Silloin tällöin joku laatija tarjoaa vihje kautta ratkaisusanapariksi henkilöä, jota sanastot sen enempää kuin tarkastajatkaan eivät tunne. Näistä kuuluisuuksista löytyy silti tietoa netistä, joten eivät he mitään mielikuvitusolentoja ole. Tällöin vihjeen ja ratkaisusanan hyväksyminen tai hylkääminen jää toimituksen tehtäväksi. Se saa päättää ylittääkö henkilön tunnettuus julkaisukynnyksen.

Itse muistan tilanteen, jossa oma laadintani oli valmis edellyttäen, että sana ARE olisi olemassa ja että sen voisi monikoida. Tutkin kirjoja, ja heti Osui. Riemukseni Sudenpentujen käsikirjan sivulla mainittiin juoksijasuuruus Are Nakkim!

Läpi meni ja ristikko julkaistiin.

Enää en kyllä Nakkimia vihjeenä käyttäisi, vaikka nakkeja tulikin vappuna ahmittua.
53. Ville2.5.2005 klo 12:25
ile, kirjoitat että "Käytännössä henkilö on tunnettu, jos hänet mainitaan ristikkosanastossa". Voi ei ei ei... et kai oikeasti tätä tarkoittane?

Kyllä kriteerinä täytyy olla se, onko henkilö _yleisesti_ eli muistakin lähteistä riittävän tunnettu, ei ristikkosanastoissa esiintyminen. Vika on muualla kuin ristikkosanaston tekijässä, jos tosiaan laatijat käyttävät sanastoja "legitimaationa" tai jopa ohjeena.

Minusta (pelkkänä harrastajana) näyttäisi selvältä, että Ekin kirjassa on kaksi puolta, jotka uskon tekijänkin tarkoittaneen eri tavoin luettaviksi. Ratkonnan ja laadinnan "periaatepuolta" käsittelevään osaan sisältyvät ristikkosäännöt ovat se osa, joka lähinnä voidaan ottaa normatiivisesti. Sen sijaan sanasto on luonteeltaan kuvaileva eli sitä tulisi lukea tyyliin: näitä on usein (tai ainakin joskus) käytetty.

Jos sanastoja aletaan käyttää tyyliin "käytä näitä" tai "näitä voit käyttää ihan minun vastuullani", tilanne on vähän sama kuin joku käyttäisi ruohonleikkuria kynsien leikkaamiseen ja haastaisi valmistajan oikeuteen vaarallisesta tuotteesta.
54. Zett2.5.2005 klo 12:59
ANAR on saamea. Onko UNAR myös saamea. Joskus olen nähnyt että ENARE on ollut ristikossa. Saattoi olla että vihje olikin inari ruotsiksi tai jotain. (keskustelun pätkä ylempänä)

Miten tämä muuten ruotsinkielinen puoli hyväksytään. Koska esim. BÖLE on varsin herkullinen sana käyttää esim. kryptoissa
55. Eki2.5.2005 klo 13:46
Laatija- ja kustantajakohtaisiahan nämä rajanvedot ovat.
56. ile2.5.2005 klo 14:05
Käytäntö on sellainen, että erisnimi kelpaa ratkaisusanaksi, jos sille löytyy 'tunnettu' omistaja.

Nimen ei tarvitse silti olla tunnettu. Riittää, että se on mainittu ristikkosanastoissa.

Are Nakkim on tästä hyvä esimerkki.

Itse asiassa tämä on varsin vaikea asia pohdittavaksi. Missä on se rajapinta, jonka alapuolelle sijoittuvat nimet eivät ole ristikkoon sopivia, koska niin monta prosenttia ratkojista ei varmasti tunnista nimen omaavaa henkilöä, kun taas rimaa hipovat henkilöt ovat kiikun kaakun ookoo ratkaisusanoja???

Olettaisin, ettei tällaiseen kysymykseen löydy yksiselitteistä vastausta.
57. Eki2.5.2005 klo 14:28
Ongelma alkaa silloin, kun laatija alkaa nakella tuollaisia sanoja jopa piilokirjaimella eli taju normaalisanaston ja ristikkosanaston välillä on kadonnut.

Yksi sana siellä ja toinen täällä ilman vaikeita piilokirjaimia tuskin kaataa ratkojan maailmaa tai aiheuttaa haukkutulvaa. Tämä lohdutukseksi niille laatijoille, jotka odottavat joskus laativansa täydellisen ristikon.
58. sanaristikko2.5.2005 klo 20:24
sanaristikot. mutta kaikki ovat tervetulleita.
59. Eki3.5.2005 klo 23:28
Sanaston tekijän vastuusta tulee mieleen omakohtaisia tilanteita, kun pitää päättää, hyväksyykö jonkun sanan mukaan. Sana saattaa sillä hetkellä olla vielä vieras tai vähän käytetty tai slanginomainen, mutta jos seuraava sanaston versio ilmestyy vasta vaikkapa neljän vuoden päästä, tuo sana saattaa olla laajalti hyväksytty. Jos otan sen mukaan sen sillä perusteella, että yksi laatija sitä käyttää ja se lopulta ei sen hyväksytymmäksi tulekaan, ei ole syytä ainakaan sanaston tekijän niskoille sälyttää vastuuta. Jos sanat pääsevät mukaan vasta ehdottoman yleishyväksi julistamisen jälkeen, sanastot laahaavat aina perässä.
60. kp4.5.2005 klo 08:12
Iso S
Kun ristikon laatija vetää hirsiä, niin Vali tuskin kuuluu joukkoon.
Tuskin sen takia, että Vali on aasajumala...
Hyviä jatkoja sinullekin...
61. Eki4.5.2005 klo 09:33
Kyllähän Valin kaikki tietävät aasaksi. Ainakin iso S. Muttei käyttäne ristikoissaan. Piruuttaankaan. Jos kerran kaikki tietävät. Mitä hauskaa siinä sitten?
62. iso S4.5.2005 klo 09:42
Voisi piruilla vammaisille: invalidin keskellä palvottu? En mie kehtaa tohtia, ilettää.
63. Matti4.5.2005 klo 15:29
Vali on myös yksikkö kemiassa. En muista tarkemmin, muttta se on jotenkin analoginen moolin kanssa.

Valio, valeja nolla.
64. Makkara26.8.2006 klo 21:27
Are Nakkim oli Splitin EM-kisoissa kympillä pronssilla perkele!!!
65. Makkara26.8.2006 klo 21:28
Korjaan, hopealla!!!!!
66. iso S16.12.2011 klo 17:10
Ennen kaikki oli paremmin, paitsi jos oli huonommin. Nakkaanpa tämän esille näytöksi siitä että sivuston historiasta(kin) löytyy keskusteluja eikä vain ketjuja ja vihjepalvelua.

Samalla mainostan Ristikkorengin eräänlaista kilpailijaa, johon törmäsin sattumalta kun googlasin virheelliseltä kuulostavaa sanaa gnostisisismi (älkää kysykö miksi, se on toinen juttu). Kyseessä on Wordmine.info, joka sisältää "ristikkosanastoa" usealla kielellä. Edellä mainittu haku johtaa linkkiin

_www.wordmine.info/Search.aspx?slang=fi&stype=cont ains&sword=NOS

ja sieltä löytyy 250 sanaa joissa on merkkijono NOS.

Sivulla on hakukenttä johon voi naputella etsimänsä merkkijonon sekä pudotusvalikko josta voi valita kielen. Kokeilin sattumancaraisesti merkkijonoa HERP joka kuulosti sopivan harvinaiselta mutta kuitenkin mahdolliselta. Tämä likainen tusina löytyi:

herpaannuttaa
herpaannutti
herpaantua
herpaantui
herpauttaa
herpautui
herpetologia
herpoan
herppi
huuliherpes
viherpeippo
viherpippuri

Herpaantumaton silmä huomaa että joukossa on ristikkoon kelpaamattomia taivutettuja sanoja (siksi sitaatit "ristikkosanastossa"). Toisaalta vilkas mielikuvitus keksii vinon pinon herpaantumisen johdoksia jotka puuttuvat listasta. Mikään ei ole täydellistä.

Mistä lie sanasto kotoisin? Taivutetuista muodoista voisi arvella että tässä on seulottu jokin suomenkielinen tekstiaineisto, mutta silloin luulisi että taivutuksia olisi enemmänkin.

Rajallista iloa tästä saattaa silti olla sekä laatijoille että ratkojille. Ristikkorengille tämä ei sikäli pärjää että tällä voi hakea vain peräkkäisiä kirjaimia. Eikä ulkomaisia erisnimiä ole mukana (eikä kaikkia suomalaisiakaan, kuten Ville ja Tommi).
67. Kravattimies16.12.2011 klo 22:04
Ei pärjää Ristikkorengille eikä eräälle toisellekaan kotimaiselle.


Suunnilleen joka toinen sana on taivutetussa muodossa tai muuten ristikkoon kelpaamaton.


Haku ?oi?? tuotti seuraavat 75.

boina foidi hoida hoide hoidu hoiti hoito hoiva joiku joina joisi joita joiun joiut koina koipi koira koisi koita koite koivu loimi loimu loion loiot Loire loisi loiva moiré moite moiti moiun moiut noidu noiks noina noine noita poies poi'i poiju poika poiki poimi poimu roihu roiku roima roimi roina roiun roiut soida soija Soila Soile Soili soina soini soisi soita soiva toimi Toini toisi toive toivo toivu voida voide voima voina voisi voita voitu
68. ratkojat.fi17.12.2011 klo 00:44
ratkojat.fi auttaa nykyisin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *