KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKKOUNIA

1558. Ristikkounia

Urputtaja27.4.2005 klo 10:55
Moni muukin varmaan tekee ristikoita illalla pedissä ennen nukkumaanmenoa. Onkos teillä tullut ne uniin?

Itse mietin eilen jo toisena iltana peräkkäin palindromiristikkoa, jossa yksi kohta on jäänyt junnaamaan paikoilleen. Unessa ratkaisu selvisi: Tuttavani, joka myös harrastaa ristikoita, kertoi että siihen tulee tietenkin äykki, sehän on toisinpäin ikkyä. Minäpä siitä ilahduin, ilman muuta, miten en tuota itse keksinyt, noin selvää ratkaisusanaa. En kerro mikä ristikko on kyseessä, koska palautusaikaa on vielä, ties vaikka äykki olisi oikea ratkaisu :D.
2. iso S27.4.2005 klo 13:28
Kyllä, mitäpä sitä muuta pedissä tekisi, ukkomies. En muista että illalla ratkottu olisi yöllä ilmestynyt. Varmasti jonkinlaisia ristikkouniakin on esiintynyt, sillä olen aika monipuolinen uneksija. Ei vain ole jäänyt pysyväismuistiin. Kerran esimerkiksi katselin tsekinkielistä unta missä oli onneksi tekstitys, kun muuten en olisi ymmärtänyt sanaakaan.

Kauan sitten liiallisen Tetriksen peluun seurauksena silmissä vilisteli palikoita vaikka olin vasta puoliunessa, mutta se on vastaus eri kysymykseen.

Unibongareille vihjeeksi: kannattaa opetella heräämään niin ettei ensimmäiseksi räpsäytä silmiä auki. Jos silmät ummessa käy unen läpi niin siitä saa kohtalaisen kopion valvetajunnan käyttämän muistin puolelle. Olen suorittanut eläinkokeen itselläni ja todennut että tämä jostain lukemani niksi toimii ja ihan ilman käytöstä poistettuja sukkahousuja.
3. kari kämäräinen27.4.2005 klo 16:26
Ikinä en ole ristikoista nähnyt unta, mutta monesti olen unissani polttanut tupakkaa vaikka tosielämässä en ole ikinä maistanutkaan tupakkaa. Sitä olen kovasti ihmetellyt.
4. Hannanen27.4.2005 klo 16:56
Minä olen kirjoittanut säännöllisen epäsäännöllisesti unipäiväkirjaa, ja unistani olen saanut sellaista palautetta, että ovat jännittäviä ja monimutkaisia. Usein kehittelen pitkiä, juonellisia ja kummallisia tapahtumia.

Ja niin siinä kävi, että ihan pari yötä sitten näin ristikoihin liittyvää unta, mutta en sitten kirjoittanut sitä ylös. Nyt olen jo tietenkin jo unohtanut kaikki yksityiskohdat :(

Uneen varmaankin vaikutti se, että oikeassa elämässäni ihan ensimmäistä kertaa vaivauduin postittamaan ristikkolehden ja osallistumaan arvontoihin.
5. Hannanen27.4.2005 klo 17:08
Minäpä annan teille hienon sanan, jonka olen unessani aikanaan nähnyt. Unessa ihmettelin erästä taulua, jossa on kuvattuna mummo pyykillä. Luin lehdestä taulun nimen, ja se oli hyvin omituinen. Heräsin, ja meinasin jatkaa uniani, mutta päätin kirjoittaa tuon taulun nimen paperille, etten unohtaisi sitä. Kun sitten myöhemmin heräsin uudelleen, muistin paperin. Olin todella iloinen, että olin äkännyt kirjoittaa sanan muistiin. Taulun nimi oli "Enudatsurgerehad"

Jostain syystä myös aivan mielettömät laulun sanat ovat kuulostaneet unessa kerrassaan nerokkailta. Kerrankin lauloimme laulua, joka meni näin: "Älä laita juustoa leivälle, laita tsatsiki tai kaksi, niin baarimestarikin tykkää"
6. ile27.4.2005 klo 17:38
Minä näen kaikenlaisia unia, joita en juurikaan aamulla enää muista.

Tuskallisen vaikeita ristikoita ratkon mielelläni punkassa ja oletan aivojen unessa prosessoivan tehtäviä, sillä hyvin usein, kun aamulla herättyäni otan ristikon taas eteeni, niin illalla pattitilanteeseen jäänyt umpio avautuukin kuin tyhjää vain.

En tiedä onko tällä unen näkemisen kanssa mitään tekemistä?
7. Juhani Heino27.4.2005 klo 23:39
Joittenkin tutkijoitten mielestä uni on sellaista joka "vuotaa yli" alitajunnan toiminnasta. Keskenjäänyt pulma yleensä pyörii alitajunnassa, mutta harvoin näkyy sellaisenaan unessa. REM-uni tuntuu levottomalta ja usein hullulta. Muunakin aikana voi nähdä unia, mutta ne ovat jonkin asian (vaikkapa REM:in aikana alkaneen) yksitoikkoista junnaamista.
8. Pena28.4.2005 klo 12:22
Yksitoikkoista junnaamista näkee joissain sanaristikot.netin keskustelusäikeissä. Joskus pitää oikein itseltään kysyä: "untako mä nään"?

d=)
9. RA28.4.2005 klo 20:12
Yhden ristikkounen, 'painajaisen', olen nähnyt: Ristikon vihje oli epäselvästi piirretty, enkä ymmärtänyt, mitä ihmettä piirros oli esittävinään. Ratkaisusanan loppu oli selvillä -ATA.

- Unessa tein kaikenlaista muuta ja samalla mietin, mikä sana voisi olla. Aina kun luulin keksineeni, palasin ristikon ääreen - huomatakseni, että keksimäni sana oli liian pitkä tai liian lyhyt; NATA!... äsh, sen piti ollakin 7-kirjaiminen... AJORATA!... ääh, sanahan olikin 5-kirjaiminen.... TAATA!... ai, se olikin 8-kirjaiminen... AUTORATA... jne.jne. loputtomiin. ;-)
10. Zebraze29.4.2005 klo 21:09
Näin kerran unen, jossa joku kertoi, että William
tarkoittaa suomeksi pikku-Liamia.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *