KESKUSTELUT > RISTIKOT > VOITTO KOTIIN!

155. Voitto kotiin!

Eki16.6.2003 klo 11:41
Titta näyttää voittaneen Avun kryptosta 17 euroa. Hurraa! Kertokaa voitoistanne, mukavista ja vähemmän mukavista, siis kaikista palkintoihin liittyvistä kokemuksista!
2. Titta16.6.2003 klo 11:57
Juu, pitkästä aikaa tuli voitto. Kyllä tuntui hienolta! Ennen palkintoja sattui kohdalleni vähän useammin... Tuli ristikkokirjaa, matkaherätyskelloa, pariisilaista silkkihuivia ja tietenkin rahapalkintoja. Tuleeko nykyään niin paljon enemmän vastauksia kuin 10 vuotta sitten...?

Olen tehnyt jonkinlaista tilastoa ja huomannut, että aikakauslehtien ristikoista voittaa huomattavasti useammin kuin ristikkolehdistä. Viime aikoina olen enemmän keskittynyt ristikkolehtiin. Melkein 10 vuoden ajalta olen merkinnyt ylös joka ikisen lähettämäni ristikon. Kaikkea sitä ihminen viitsii...

Toisaalta kiva nähdä mitä lehtiä sitä on tullut vuosien kuluessa täyteltyä, ja miten monta ristikkoa sain täyteen ensimmäiseen hankkimaani Punaiseen Pelikaaniin. Nykyään saan useammin lehden täyteen, tosin pienellä avustuksella. Mutta kuitenkin... Olen kehittynyt!
3. lp16.6.2003 klo 12:00
Olen ihastunut sanakehikoihin. Viime sanasepossa ollut "nurinkurisen " Pallosen olin jo lähes luovuttanut, kunnes tapasin sanaseppotuttavan ja hän alkoi kertoa, että sanakehikko ei aukene sitten millään. Samana iltana aloin katsella tehtävää uudelleen ajatellen, että olenko tosiaan jo niin uuno, ettei selviä. Ja AHAA, sieltä se aukesi. Soitin tuttavalleni ja kerroin jujun. Hän onnitteli myöhemmin tosi iloisesti,kun sain juuri tuosta palkinnon. Tuntui kivalta, etten ollut luovuttanut.
4. Ekku17.6.2003 klo 15:42
Onni ei ole minua potkinut, vaikka kuinka olen yrittänyt osumaa saada! "Tittamaisesti" kirjaan muistiin kaikki lähettämäni ristikot ja niitä on nyt 4 kk:ssa kertynyt 101, joista 55 kokonaista ristikkolehteä.
Kiinnostaisikin tietää, Eki, kuinka paljon vastauksia Pelikaaneihin yleensä tulee? Ihan vain näppituntumatietokin riittää onnettaren oikkuja selittelemään...
5. Eki17.6.2003 klo 15:55
Satoja vastauksia tulee, ehkä jopa nelinumeroinen määrä, en ole tosiaan itse ollut koskaan arvonnassa paikalla. Joku kuitenkin voittaa jokaisesta ristikosta ja kaikki oikein ratkoneet ovat samassa semassa.
6. Jouni17.6.2003 klo 16:30
En tiedä tohdinko, mutta tohdinpa sittenkin.

Kun minä muutama vuosi sitten tilasin Punaisen ja Paksun Pelikaanin, sain heti molemmista voiton. Sen jälkeen ei olekaan voittoja herunut...
7. Eki17.6.2003 klo 16:35
Tämä taktiikka oli muuten männä vuosikymmenillä eräällä huijarifirmalla eli sinne kannatti lähettää aina eri nimellä! Tosin palkinnot olivat (rih)kamaa.
Mutta Pelikaanien tapauksessa tuo on silkkaa sattumaa.
8. OSui17.6.2003 klo 22:11
Vaimo hurahti nonogrammeihin niin pahasti, että piti jopa ostaa "väärän firman" lehti. Mainostamattomuuksissani en mainitse näistä "Paint by Numbers"-ristikoista kummankaan firman käyttämää nimitystä. Siihen suuntaan ei ole mitään jääviysongelmia, joten kalleimpani kokeili onneaan. Heti ensimmäisellä yrityksellä tuli voitto. Tämä on varmaan sitä silkkaa. Käsittääkseni kyseessä on ihan kunniallinen putiikki, vaikka ei tietenkään yhtä hyvä ja kirkasotsainen kuin meidän!
9. Pertti18.6.2003 klo 08:28
Sain juuri postitse "kutinaa kesäksi", kuten Kirpun kannessa lukee. Voitin neljän numeron satsin eli ymmärtääkseni kahden vuoden numerot kyseistä julkaisua osallistuttuani ensimmäistä kertaa anagrammikisaan Raijan sanaristikkosivuilla. Jippii! En sitä ennen ollut edes kuullutkaan sellaisesta lehdestä (olen pää alaspäin) enkä uskonut, että koskaan näkisinkään sitä huolimatta siitä, että nimeni on isolla fontilla ollut esillä voittajan ominaisuudessa jo useita viikkoja netissä, mutta rehellistä porukkaa tuntuvat olevan: ensimmäinen lehti on tullut. Näyttää hyvältä!
10. Pena Porvoosta18.6.2003 klo 11:24
Ei se 20€:n voitto niin paljoa merkitse. Enemmän lämmittää se että nimi on valtakunnallisessa lehdessä. Tässä tapauksessa Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä.
11. Pena Porvoosta24.6.2003 klo 07:47
Kolmisen vuotta sitten (markka-aikaan) laskeskelin huvikseni paljonko olen "voitolla" ristikoista. Olin tuolloin harrastanut ratkomista kymmenisen vuotta. Lehti- ja postituskuluihin meni vuodessa noin 1400mk. Siis kymmenessä vuodessa 14000mk. Samassa ajassa voittoja tuli noin 1000mk. Olen siis tappion puolella 13000mk!

Joskus silloin tällöin saan nimeni lehteen. Olen huomaavinani työkavereiden ilmeissä pienoista kateutta. Todennäköisesti voittamastani (pienehköstä) rahasummasta. En ole heille kuitenkaan totuutta kertonut. Olkoot siinä uskossa että tämä on kannattavaa puuhaa!

Siitä vaan ristikoilla rikastumaan!

Totuuden nimessä: Olin itsekin vähän kateellinen Mini Cooperin voittajalle ;-)
12. Eki24.6.2003 klo 09:39
Se Mini Cooper oli kieltämättä näpsäkkä auto, mutta valitettavasti se palkinto meni saajan osalta aika pieleen, eikä edes rahallinen korvaus tietyistä syistä tullut olemaan kovin merkittävä.

Mutta nämä matkat, joita IS alkoi eilen jakaa, niistä useimmat taitavat nauttia ja hyötyä täysin (palavin?) rinnoin. IS maksaa niistä melkoisen vielä veron päälle. Mutta kyllä niihin sitten vastataankin ja lehtiä ostetaan niiden takia. Vaikea on toisaalta voittaa niissä vastaajamäärissä. Mutta eihän sitä koskaan tiedä...

Tänään uutisristikossa: Kenestä uusi pääministeri? Ratko se ensin täältä!
13. Pena Porvoosta24.6.2003 klo 09:50
Varmasti tulee paljon vastauksia ja harkitsen osallistumista koska:

"Mä tiedän tiedän tiedän tiedän puhelinlasku on mun."

Joskus tullut päivittäin vastattua ja kyllä se puhelinlaskussa näkyy :-/
14. Sebalus26.6.2003 klo 10:02
Olin mukana Mini Cooperin arvonnassa, mutta ei se salama tietenkään osunut toistamiseen. Ai että otti päähän kun se nainen ei tuntunut edes haluavan sitä! Muuten on tullut pari parinkymmenen euron palkintoa. Nyt pitää kesän ajan taas yrittää matkaa Iltsarista. Valohoitoa haavoille...
15. Henry Haapalainen24.11.2003 klo 01:49
Hyvä Erkki Vuokila
Lue tältä sivulta nimimerkki Jounin kysymys ja vastauksesi hänelle. Minun muistikuvani mukaan vain Kirpun edeltäjä Ristipisto jakoi tuohon aikaan tavarapalkintoja. Eli lehti on vastauksestasi tunnistettavissa. Törkeämpää painovapauslain rikkomista on vaikea kuvitella. Jos sinulla on asiaan jokin selitys, kerro se heti.
16. Titta24.11.2003 klo 02:02
HH, jos aiot vetää herneen nenään jokaisesta tuollaisesta viestistä, sinulla on kohta nenä niin täynnä että voit tehdä hernekeittoa. Eki ei viitannut mihinkään lehteen. Onko Ristipisto sitten ollut sellainen huijarifirma? Se koira älähtää jne.

Koeta nyt hyvä mies rauhoittua, olet tervetullut tänne, kunhan et rupea heti syyttelemään ja arvostelemaan ihmisiä. Onko sinulla aina noin hyökkäävä asenne?
17. Titta24.11.2003 klo 02:04
Hups, HH:n mieliksi:

Titta Kivikko Lappeenrannasta
18. Titta24.11.2003 klo 02:09
Minä en tunnistanut Ristipistoa Ekin vastauksesta.
19. Eki24.11.2003 klo 02:30
Sait provosoitua, hemmetti. Olen "männä vuosina" vannonut muutaman kerran, etten vastaa ihmiselle, joka herjaa minua selkäni takana ja näyttelee muuten pyhimystä, mutta nyt on ihan pakko, kun vainoharhaisuus menee näin pitkälle. Mekin sentään olimme ystäviä ja lähetit minulle ensimmäisen Ristipiston ja kirjeen, jossa julistit opettaja-oppipoika-suhteen olevan takana ja meidän olevan tasavertaisia laatijoita. Tämähän on suoraan kirjeestäsi, joten sen kai saa sanoa. Olinpa tai olenpa erilaisista suhteistamme mitä tahansa mieltä, en mitenkään alentuisi tuollaiseen, mistä syytät minua. Minkähän takia otit tuon lauseen noin itseesi?

"Männä vuosikymmeninä" ja "tuohon aikaan" eivät ole sama asia. Jo ennen Ristipistoa on ollut paljon ristikkolehtiä. Kyseinen viittaus liittyy tuttujeni piirissä Pirkanmaan gangstereina kulkevien ristikkolehtiyrittäjien toimintaan. He julkaisivat (ja edelleen julkaisevat, käsittämätöntä kyllä!) lehtiä, joissa luvataan "lehti sisältää ennen julkaisemattomia tehtäviä" ja niitä on yksi tai kaksi ja nekin saattavat olla luvatta oikeilta laatijoilta pöllittyjä laadintoja, joita on ehkä hieman muutettu. Heidät on tuomittu oikeudessa, itsekin olen ollut todistamassa, mutta rahoja rikoksista on herunut aika vähän. He osaavat asiansa. Heitä herjaan mielelläni vaikka julkisesti. Eikä pelota.

Sinun lehtesi ovat oikein hyviä. En ole näillä sivuilla niitä arvostellut, korkeintaan letkauttanut jotain pientä, mutta ainoa antipatia niitä kohtaan (jota en ole koskaan ennen tuonut esiin täällä) liittyy persoonaasi ja tapaasi herjata Sanaseppoja ja muita mukavia ristikkoihmisiä pääkirjoituksissasi ja yhteyksissäsi ihmisiin. Onneksi se on lehdissäsi vähentynyt, ihan itsesi takia. Muutkin täällä ovat pääasiassa kehuneet lehtiäsi. Valitettavasti et vain itse osaa lukea kirjoituksia vaan haet vain niitä ikäviä asioita. Pidän lehdistäsi paljon enemmän kuin niistä lehdistä, joita tekevät kanssani ystävällisesti keskustelevat iso S, J Takala, ile ja Just, mutta ei tämäkään kommentti tule haittaamaan meidän kanssakäymistämme, koska nuo herrat eivät ota tätä heittoa itseensä. He tietävät, että kun puhun, tarkoitan sitä. Ei täällä olijoilla ole ketunhäntää kainalossa, jos he lausuvat mielipiteensä. He vain ovat kulloinkin sitä mieltä. Väitän, ettei kellään myöskään ole erityistä pyrkimystä tai tarvetta edistää omia liiketoimintojaan. Tämä on - tai ainakin jokin aika sitten vielä oli - hauskaa. Kaikki ovat tänne tervetulleita eikä kukaan haluaisi kirjoittaa siten kuin mihin olet nyt Antti Viitamäen ynnä muut agitoinut.

Ja vielä: chat-osastoa ei sitten taatusti ole perustettu, jotta voitaisiin haukkua sinua salaisemmin. Mutta minäkään en aio mennä nuuskimaan, mitä yksityishuoneissa chattaillaan. Puhukoot ihan mitä huvittaa.

Onnitteluni, Henry. Suljen taas suuni. Hyvä olet, jos saat provosoitua uudelleen.

Pannaan nyt nimi vielä alle, että varmasti uskot sen olevan minä.

Erkki Vuokila
Helsinki (paljaat jalat)
20. Henry Haapalainen24.11.2003 klo 02:52
Kiitos Erkki vastauksestasi. Tyydyn siihen, mutta muistutan vielä "Vesivehmaan Veijo" -nimimerkkikirjoituksesta Sanasepossa. Se häpeäpilkku säilyy monien muistissa.

Ystävällisesti Henry
21. iso S24.11.2003 klo 12:17
J Takala, nyt alkoi just isosti ilettää! Meidät on lyöty eikä Eki raksta meitä! Mitä teemme:
- itkemme katkerasti
- nauramme remakasti
- panemme porkkanat nenään
- huudamme kurkku suorana kunniamme perään
- parannamme tapamme
- näytämme napamme
- haastamme oikeuteen
- haastamme sävellahjaan
- jupisemme itse tykönämme ainoastaan
- väitämme julkisesti vastaan
- lähdemme vihdoin syyhyttä saunaan
- vältämme lankeamasta aiheettomaan kaunaan
- vetoamme korkeimpaan ristikko-oikeuteen
- vetoamme syyntakeettomuuteen
- vaivumme synkkyyteen
- olemme iloisia, kun nimimerkit olivat oikein
- väitämme, että Ekin kaali on Suomen soikein
- uskomme, että tilanne on mitä vaikein
- myönnämme kaiken mielin haikein
- jatkamme Kirpun ohittamisen aikein!
22. J Takala24.11.2003 klo 12:18
iso S, eiköhän nyt ole parasta haastaa Eki saman tien oikeuteen.
23. Eki24.11.2003 klo 12:20
Älkää pojat vitsailko!
24. iso S24.11.2003 klo 14:21
Eihän toki, isi. Ei vitsailla eikä raippailla. Sanoilla vain säiläilemme ja sähläilemme, mitään pahaa tahdo emme.

Perätöntä lausumaa ei kuitenkaan voi sivuuttaa Olan kohautuksella ja Virtaan heittämisellä. Sopiva rangaistus voisi olla luukuttomat luukkupöksyt eli perätön housuma, joita pitäen Eki ja hänen vetämänsä ratkojien ja Sanaseppo-laatijoiden raskauttama kivireki kulkekoon kilpailijoiden muodostaman kunniakujan läpi. Olkoon tämä teoreettisen rangaistuksen mielikuva synkkänä opetuksena kaikille osapuolille; tasapuolisesti syyttömille, syyttämättömille ja syyntakeettomille, älköönkä kukaan koskaan enää laatiko sytyttämättäjättämättömiä ristikoita, ristilukkeja tai ristikirppuja. Kuten ei tietysti ole koskaan laatinutkaan eikä jatkossaakaan meinannut aikoa.
25. Eki24.11.2003 klo 14:26
Teiltä tulee niin hemmetisti lehtiä, ja ne ovat vähän turhan samanoloisia, vaikka vaihteluakin on.
26. iso S24.11.2003 klo 15:09
Joo, tulee han niitä. Vaihtelusta tulee mieleen hauska(?) ja tilanteeseen sopiva yksityiskohta kirjasta Flashmanin seikkailut tai jotain sinnepäin. Itse kirjakin on sikäli mielenkiintoinen tapaus, että joku on käyttänyt hyväksi kirjan "Tom Brownin kouluvuodet" tekijänoikeuksien vanhenemista, poiminut sieltä yhden sivuhenkilön (Flashman) ja kirjoittanut hänen elämälleen jatkoa.

Flashman oli ollut Intiassa siirtomaavirkailijana tai upseerina. Häneltä kysyttiin, pitääkö paikkansa, että intialaiset naiset osaavat 100 erilaista asentoa. Flasman myönsi, mutta totesi, että ei se ole niin ihmeellistä kuin miltä kuulostaa lukumäärän perusteella. Esimerkiksi asento 99 on sama kuin 86 (numerot hatusta), mutta sormet ristissä.

Kyllä meidän monilla lehdillämme on olemassa roolitus, mutta tämän porukan enemmistölle ne erot näyttäytyvät asteikolla liian helppo - aivan liian helppo. Valitettavasti lippulaivamme upposi kannatuksen puutteeseen. Onhan todettu, että myyvin sana on Helppo, isolla kirjoitettuna lehden yläreunassa.

Ainakin yksi erottuu selkeästi muista: Logimix (ent. Japanilaiset Ristikot), mutta sitähän ei tietysti voi laskea, kun puhutaan sanaristikoista. Niiden muiden eroja en ala selittää, kun en ole maksanut mainostilasta. Tuon yhden rohkenin mainita, kun luullakseni täällä liikkuu vähemmän siluettien kuin sanataiteen ystäviä, niin että pieni puffi ei lankea hedelmälliseen maaperään.

Niin joo, onhan olemassa toinenkin selvästi muista poikkeava, mutta minä en sellaisten ratkomista harrasta, niin että se helposti unohtuu. Sitä en nimeä, koska J Takalakin taitaa hyväksyä sen ristikkolehdeksi.
27. J Takala24.11.2003 klo 16:12
Tarkoitatkohan kryptotäytteistä lehteä? Mitään puzzle-lehtiä en kelpuuta ristikkolehtien sarjaan.
28. iso S24.11.2003 klo 21:37
Sitä. Jo vain on erilainen kuin muut. Samanlaiseksi ei väittäisi Erkkikään!
29. Eki24.11.2003 klo 21:39
Joo ja on se erilainen kuin meitin kryptolehtikin. Mutta äkkisuosittu oli ainakin kannen mukaan.
30. iso S24.11.2003 klo 21:45
Eki on nopeampi Piiroisen pässiäkin (ehdotus uudeksi kotimaiseksi elokuvaklassikoksi). Suosalo näyttelee molemmat nimiroolit.
31. Titta24.11.2003 klo 21:46
Heh!

Jokos iso S kävi chatissä?
32. iso S24.11.2003 klo 21:48
Ja Titta naispääosaan, on Ekiäkin nopeampi. Ei, iso S ei ole eläissään käynyt chatissä eikä ehkä toista kertaa mene (vanha sammattilainen sanonta). Siis ei.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *