KESKUSTELUT > RISTIKOT > HESARIN RISTIKOT

1549. Hesarin ristikot

Ässä22.4.2005 klo 11:51
Tämän aamun Helsingin Sanomien ristikon ratkonta nosti taas sen verran verenpainetta,että tuntemukset lienee
kohtuullista jakaa ristikkoväen kesken.Lienee paikallaan,
etten paljasta ratkaisusanoja,mutta varoitan ratkojia,että
"oikean" ratkaisun saamiseksi on ristikon keskivaiheilla
käytettävä kahta olematonta sanaa.
Takavuosina aloittaessani uudelleen ratkontaa pitkän tauon
jälkeen Hesarin ristikko oli eräänlainen mittari,vaati jonkin
verran harjoittelua saada se täyteen.Viimeisten 5-8 vuoden
aikana olen havainnut siinä selkeää "nettistymistä".Tällä
uudissanalla tarkoitan linjan muuttumista sellaiseksi,että
mikä tahansa internetistä löytyvä Bolivian peräkylä tai täysin
tuntematon kädenväännön Antarktiksen mestari kelpaa ristikon ratkaisusanaksi. Nettiristikoksi kutsun sitä siksi,että
ratkaisun tarkastaminen ei ilman nettiä onnistu.
Vastoin äskeistä nämä tämän aamuni pilaajat ovat sanoja,
jotka on nähdäkseni murjaistu ristikkoon siksi,että niillä on
saatu laadituksi yksi aukio täyteen.Ne muistuttavat oikeita
sanoja,mutta en usko kovinkaan monen muun laatijan
hyväksyvän niitä omiin tuotoksiinsa.Olenko oikeassa,kun
oletan,että Helsingin Sanomien ristikkoja ei tarkasta kukaan?
Sanaseppojen yhtenä tavoitteena on ristikoiden laadun
parantaminen ja isona apuna asialle olisi saada ruotuun
valtakunnan suurin ja kaunein sanomalehtikin.Olisi melko mielenkiintoista kuulla ratkojien mielipiteitä aiheesta.
2. Hui_hai22.4.2005 klo 12:41
Aulis on käymässä vanhaksi. Uutta laatijamestaria odotellessa suosittelen ymmärrystä, hatunnostoa ja siirtymistä muiden laatimiin ristikoihin. Oman kokemukseni mukaan kyseinen ratkaisu helpottaa eniten ratkojan verenpainetta. Suomi on täynnään hyviä ristikoita ja eteviä laatijoita, tuulimyllyjä vastaan taistelu kuuluu mielevän Manchalaisen hommiin, ei ratkojan.
3. Jukkis22.4.2005 klo 13:30
Samalla otsikolla "Hesarin ristikot" on keskustelu avattu jo aiemmin ainakin pariin kertaan.

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=141&alku=705&t=k1
http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=87&alku=300&t=k1

Ja tällaisiakin löytyy:

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=890&alku=675&t=k1
http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1374&alku=165&t=k 1
http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1248&alku=315&t=k 1

Että ratkojilta on kyllä mielipiteitä tullut. Ei tietenkään estä sitä, etteikö lisääkin voi tulla. Itse en ole muutamaan kuukauteen Hesarin ristikkoja edes aloittanut, vois tietysti taas välillä kokelilla.
4. Pekka Pietari22.4.2005 klo 15:46
Apostoli Paavali antoi tessalonikalaisille aikanaan seuraavan ohjeen: "Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää." Erinomainen ohje myös ristikkomaailmaan! Auliksen ristikoissakin on koko ajan paljon hyvää. Nautin esim. hänen anagrammiristikoistaan. Koska en lähetä ratkaisuja, mua ei harmita pari avoimeksi jäävää karttanimeä.
5. iso S22.4.2005 klo 16:23
Eikö Iso Kirja sano myös että "koettelee vaan ei hylkää Herra". Olen PP:n kanssa varsin samaa mieltä. Päivän päästöön en ole vielä perehtynyt, mutta jokaisen ratkon ja olen sitä mieltä että niissä on paljon hyvää ja vähän pahaa; jälkimmäinen toimii muistutuksena siitä että osaa arvostaa niitäkin ristikoita missä ei ole tuota pahaa, mutta edes jotain hyvää.
6. Matti22.4.2005 klo 20:09
Olen kai vähän niuho. Ratkoin vuosikausia Auliksen ristikoita. Loppuaikoina lähes kaikki ratkesivat.

Mielestäni ristikoiden laatu alkoi heiketä. Aatoja ja Heetuja ja kummallisia paikannimiä alkoi tulla yhä useammin. Ja myös selviä virheitä. Halu tehdä loppuun asti hyvää heikkeni.

Kerran pystysanassa oli A, ja siitä risteävässä vaakasanassa Ä. Kirjoitun ruutuun Ä:n yhdellä pisteellä. Koin tämän ratkojan halveksimisena. (Tarkistin asian vastauksesta, joten virhe ei ollut minun. OK, saattoihan kyseessä olla lapsus, vihreitähän tulee. Jäi kuitenkin sellainen fiilis, että Aulis ei ollut viitsinyt korjata, tai että aikataulu painoi päälle, tai jotakin muuta.)

Kerran saatuani taas Aatut ja Heetut paikoilleen, kysyin itseltäni, oliko tämä kivaa. Kun ei ollut, "äänestin kynälläni", ja lopetin Auliksen ristikoiden ratkomisen, muutamia vuosia sitten.

Annan kaiken arvon niille monille kivoille vihjeille ja hauskoille hetkille, joita Aulis on ratkojalle suonut. Ja voisihan ajatella kuten PP ja iso S, että nauttii hyvästä, ja vähät välittää vähemmän hyvästä. Oma ratkaisuni oli siis kuitenkin toinen.
7. iso S22.4.2005 klo 23:57
Eihän niitä ihmeellisyyksiä voi olankohautuksella sivuuttaa, mutta kuten sanottu, joku masokistinen viha-rakkaus-suhde pakottaa aina uudelleen ja uudelleen yrittämään. Yleensä ratkeaa, joskus joku aukko jää kun eksoottisuudet kasautuvat. Parikymmenvuotinen tottumus auttaa, jolloin nämä voi ottaa vaihteluna ja peruskuntoharjoitteluna.

Tämänpäiväinen ratkesi ilman apuja, pääosin kun katselin toisella silmällä loistavia Bakerin poikia ja molemmilla Pfeifferin tyttöä. Todellakin pari epäsanaa röhnöttää poikittain. Tusinan verran oli sellaisia sanoja tai vihjeen ja sanan yhdistelmiä että eivät olleet suoralta kädeltä tuttuja eivätkä kaikki koukistellun jälkeenkään. Onneksi ne jakautuivat tasaisesti ympäri ristikkoa eikä niissä ollut kriittisiä piilokirjaimia joten ne olivat pikemminkin hidasteita kuin esteitä.

Ghanan kaupunki ratkesi poikittaisten avustuksella, mutta alalaidan oikeaa reunaa pidän hiukan kohtuuttomana. Ragnarin vieressä oleva kuva on kai jostakin vanhasta sarjiksesta, vai julkaistaankohan sitä vielä jossain? Tarzanin pojan, Korakin, virkaveljestä lienee on kysymys jos kuvasta sain oikein selvää.
8. V-R23.4.2005 klo 00:47
Tässä varmaan on oikea nimiasu Bakerin pojille ja
Pfeiffer.. Tai jotakin sinne päin. Tuli vejille nokkapokka lopussa. Ei haittaa.Hyvä leffa kaikinpuolin.
Kirjoitin tämän lukematta entisiä
9. Matti24.4.2005 klo 11:08
Tämän päivän Hesarissa Aulis Lehto Fuengirolasta kommentoi Raamatun luomiskertomusta Kysy Torstilta -palstalla. Lienee sama mies?
10. PN28.4.2005 klo 17:17
En tiedä onko tätä jo joku jossain täällä käsitellyt, mutta mikä ihmeen sana tulee viime HS-kuukausiliitteen ristikon "usein juomissa" -vihjeen vastaukseksi? Olen saanut siihen jotakin mehu-alkuista, mutta siihen se tyssäsi... Neuvokaapa minua, viisaat! :)
11. iso S1.5.2005 klo 16:57
Liite on mennyt kaiken katoavaisen tietä. Vihje tuntuu hämärästi tutulta, mutta en muista ratkaisua. Sellainen mielikuva kuitenkin on että kohta oli melko kinkkinen. Kuinka monta kirjainta?
12. Ässä1.5.2005 klo 17:14
Ymmärtääkseni ensi lauantain Hesarissa on kuukausiliite,
jossa lienee edellisen ristikon ratkaisu.Eihän edes iso S ja minäkään muisteta niin pitkälle...
13. iso S1.5.2005 klo 18:45
Perjantain Hesarissa helpotettiin ratkaisijan ankeaa arkea. Jokseenkin keskellä ristikkoa ratkaisusana oli itsensä vihjeenä.

Toisaalla ristikossa oli joko sattuman satoa tai epäsuora todistus siitä että laatija seuraa näitä keskusteluja (vihje "vaimonsa sukua"). Vai oliko asiasta sittenkin puhetta Kirstin ja Torstin palstalla? Se iso S:n lyhyt muisti!
14. Eki7.5.2005 klo 10:02
Tänä aamuna silmäni juuri ja juuri erottivat Kuukausiliitteen ristikon oikeasta alakulmasta tekstin LAATINUT AULIS LEHTO. On se kai joskus ennenkin ollut, mutta onkohan se nykyisin vakiona?

Hesari ilmeisesti kuitenkin haluaa tehdä brändin "Hesarin ristikoista", ei Aulis Lehdosta.
15. kp7.5.2005 klo 10:40
Sitä olen minäkin ihmetellyt, miksei Aulis ole nimeään
ristíkkoon pannut. Olisikohan muutama kuukausi sitten
ilmestynyt...muistaakseni. Tiedän Auliksen vaatimattoman
luonteen, ehkä siksi ei nimeä.
Miksi nyt? Ehkä Hesari on sanonut, että pitää näkyä...
Muuten, jos tekee ristikon alusta asti itse, niin mikä olisi
"oikea" maininta LAADINTA vai TOTEUTUS...
16. Eki7.5.2005 klo 11:01
Minun tiedossani ei ole, attä Aulis olisi koskaan millään tavalla KIELTÄNYT nimensä oheen liittämistä.

laadinta: sanaristikon sisällön ja ulkoasun sommittelu

http://www.sanasepot.fi/julkaisut/termit.html#laad inta
17. Eki7.5.2005 klo 11:10
Sen verran vielä, että sanaseppoveljet ovat Aulikselle lukuisia kertoja sanoneet, että nimen kuuluisi olla siellä ja että hänen sitä jopa pitäisi vaatia lisättäväksi. Syitähän on lukuisia eikä yhtään hyvää syytä olla tekijän nimeä julkistamatta.
18. ++juh7.5.2005 klo 12:21
Tekijänoikeuslain 3 §, 1. mom.:

"Kun teoksesta valmistetaan kappale tai teos kokonaan tai osittain saatetaan yleisön saataviin, on tekijä ilmoitettava sillä tavoin kuin hyvä tapa vaatii."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/1961040 4
19. PN11.5.2005 klo 16:09
Tuolla aiemmin kysymäni vihje taisikin olla "monissa juomissa", ei tosin vaikutusta lopputulokseen. Olin näköjään sittenkin ratkonut oikein, vastaukseksi tuli kuin tulikin MEHURASVAT, mutta en silti tiedä mitä ne ovat... Missä mehuissa mitään rasvoja on ylipäätään?
20. Eki11.5.2005 klo 16:15
Rehurasva löytyisi Nykäsestä ja Googlellakin, mutta mehurasvaa en löytänyt.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=rehurasva&meta =
21. PN11.5.2005 klo 16:23
Kuulostaa kyllä nyt minusta hiukkasen omatekoiselta yhdyssanalta (joita jossain säikeessä täällä aiemmin käsiteltiinkin)... ;-)
22. iso S8.7.2005 klo 23:09
Kesälomakauden ollessa kuumimmillaan ovat Hesarin ristikot suurimmillaan: 44 riviä, 38 saraketta. Sellaisen laatiminen on temppu sinänsä, mutta tällä kertaa on pakko purnata.

Yksi ratkaisusana toistuu ristikossa kahdesti ja molemmilla kerroilla on sama vihje.

Yksi vihje on ilmeisen vahingossa kirjoitettu samaan vihjealueeseen kahdesti. Niistä tulee kuitenkin vain yksi sana, joka vastaa yhtä vihjettä.

Vasemmassa alakulmassa vihjeiden "ei suola" ja ""näky-" ratkaisusanat eivät tunnu liittyvän vihjeisiin millään tavalla.

Muutamia hämäriä kirjaviisaussanoja on mukana, mutta ne nielen tämänkokoisessa ristikossa mukisematta, kun ne ovat siellä täällä hajallaan.

Muuten sellainen että äkkinäiselle tuollaisen laatiminen muodostuisi elämäntehtäväksi. On aukoita ja tasalaitaa. Vihjeitys ei ole visaisten ystävien makuun, vaan antaa mahdollisuuden normaalimmallekin harrastajalle. Yleistietämyksen tai ristikkokokemuksen pitää kuitenkin olla kohtalaista luokkaa, jos aikoo päästä maaliin.
23. V-L12.7.2005 klo 00:52
Aloin vasta tänään täyttäämään yllä mainittua ristikkoa
"ei suola" on tosi hyvä vihje. Paras vihje pitkästä aikaa.
Saas nähdä, yleistyvätkö tämäntyyppiset vihjeet.

"näky-" on iso S:n näköharha.
Suurennuslasilla katsottuna siinä lukee:

nä-
ky=
24. iso S12.7.2005 klo 07:52
Aha, kiitos, täytyy tihrustaa uudelleen, tarvittaessa mikro- ja horoskoopin avulla. Täytyy myöntää että näköni ei ole entisellään eikä edes ennen siinä ollut kehumista.

Toisaalta ristikon kuvittajan pitäisi ottaa huomioon painotekniikan ja ratkojien rajoitukset. Monilla Haukiputaan mummoilla ja minulla on vaikeuksia tulkita pientä suttua. Sellaisia ei siis pitäisi tehdä, ellei se ole nimenomaan oleellista.
25. iso S14.7.2005 klo 09:54
Enpäs ole muistanut katsoa uudelleen, mutta muistiin ponnahti muutaman viikon takaa ratkaisusana UROSETANA (tai ETANAUROS, mikä kuulostaa kreikkalaiselta nimeltä!). Mieleen tuli epäilys, mitä en pienellä hakemisella saanut varmistetuksi: ovatko etanat kaksineuvoisia, jolloin uroksista puhuminen olisi enemmän tai vähemmän harhaanjohtavaa? Tietysti siinä tapauksessa jokainen etana olisi sekä uros että naaras ja kun koville ottaa niin koiraskin poikii, tai ainakin munii.

Nyt kokeilin englanniksi ja sain sen käsityksen, että useimmat etanat ovat kaksineuvoisia, mutta on olemassa jotain "mystery snails" millä on olemassa erikseen urokset ja naaraat. Suomalaismetsissä ei siis etanaurokseen törmänne, mutta aivan mielikuvitusolento sellainen ei ole.

Biologit, vahvistakaa tai kumotkaa, olkaa hyvä!
26. ile14.7.2005 klo 12:38
Terveisiä Ruotsinmaalta!

Göteborgin leirintäalueella oli kaksineuvoisia etanoita mielin määrin.

Kostean yön - siis ilma oli kostea - jäljiltä nuo niljakkeet kertyivät teltan alle suojaan nousevalta auringolta, ja yksi neuvo oli lakaista ne sivuun ennen teltan pussiin pujottamista.

Eräässä ristikossa oli vihjeenä 'ilman jalkoja' , josta ratkaisusanaksi tuli 'etana'.

Tämähän on väärin, sillä etanalla on yksi jalka, se, jonka avulla se mataa eteenpäin.

Esimerkiksi teltan alle.
27. iso S14.7.2005 klo 13:10
Armeijan logiikalla etana ON ilman jalkoja. Vihje olisi oikein, jos ristikko olisi Ruotumies-lehdessä.

Jos varusteita luovutettaessa yrität ilmoittaa, että sinulta puuttuu yksi rukkanen, joudut maksamaan kahdesta. Sinulle sanotaan että sinulla ei ole rukkasparia, joten sinulla ei ole rukkasia. Armeijan rätingit eivät tunne yksinäistä rukkasta, mutta se ainokainen otetaan kyllä vastaan. Parempi on kuitenkin antaa se jollekin toiselle, joka siviilimäisesti kuvittelee hukanneensa yhden rukkasen. Ei haittaa, jos molemmat ovat vasemman käden rukkasia. Kaksi rukkasta on pari kätisyydestä riippumatta. Tämä on kokemusperäistä tietoa.

Etana mataa siis sotilaallisesti ilman jalkoja (ja rukkasia).
28. turhautunut25.11.2005 klo 17:04
Katselkaapa huviksenne tämän päivän Helsingin Sanomien
ristikkoa. Positiivinen seikka on, että afrikkalaisten
kraalikylien nimet puuttuvat, hienoa. Sensijaan vihjeiksi
on ympätty 9 kappaletta suttuisia kärpäsenpaskan kokoisia
naamatauluja. Kerropa rehellisesti, montako niistä tunnistat,
lisäksi uskoisin, että yksi niistä on väärin kirjoitettu tai sitten
se on harvinaisempi nimi kuin luulinkaan. Koska ratkaisuaika
on vielä kesken, en mainitse nimiä, mutta kertokaapa, kenen näiltä sivuilta tutun "kaima" löytyy kuvakavalkaadista.
29. V-R25.11.2005 klo 20:50
Heh Heh..
Kohta iso S selventää? Olen ratkonut Hesarin ristikoita ainakin 20 vuotta. Olen päässyt laatijan kanssa ylimmälle vaikeustasolle. Ei mitään ongelmaa läpikirjoittaa näitä ristikoita.
Olen kuitenkin jakanut ratkonnan kahdelle päivälle. Tänään oli pelkkää silmäilyä.
Suurennuslasia tarvitsee käyttää. Myöskin hyvä muisti on apuna.
30. iso S27.11.2005 klo 01:31
Minäkin olen hieman turhautunut, mutta en niinkään Hesarin ristikkoon. Turhautuneen kritiikkiin on kyllä helppo yhtyä.

Yhden naaman tunnistin helposti, pari muuta sitten kun nimi oli ratkennut. Asepukuisen sijoitin oikealle hehtaarille. Se on minunkin mielestäni väärin kirjoitettu. Toinen epävarmuutta aiheuttava on kukkaisia-vihjeen yläpuolella olevaan pärstään liittyvä nimi, jos ei naamaa tunne (en tunnistanut ennen ratkeamista). Aaltoilevan viivan ratkaisusanasta voi epäillä, että "ehka sen voi noinkin kirjoittaa, vanhahtavan murteellisesti? Silloin luuttomia-vihjeelle kävisi sama ratkaisu kuin luulemani ja toinenkin aika hyvin.

Minulle jäi epävarmaksi Xerox-vihjeen yläpuolella oleva naisnimi ja sen kanssa poikittain oleva Imin. Jälkimmäiseen tuli kyllä kelvollinen ratkaisusana. Naisnimeksi saamani tuntuisi olevan sukunimi.

Kysymykseen vastaan Ladaattori.
31. Jukkis27.11.2005 klo 13:42
Mutta mikä on ROUSI, joka on HS-ristikossa 2351 vihjeen LATTIAPARSI vastaus? Ei ainakaan Nykänen sellaista tunne. Onko joku joskus tuollaisen sanan kuullut tai nähnyt?
32. turhautunut27.11.2005 klo 15:05
Vinkkinä iso S:lle, aaltoviivasta syntyy aivan oikea sana, mutta mielestäni pärstä on eri miehen kuin luulet. Hakemasi naisetunimi löytyy nettihaulla heti listan keulilla ja kuten näissä ristikoissa on tapana, yksi osuma netissä tekee sanasta kaikille tutun kelvollisen ristikkosanan.
Jukkikselle sen verran, että Rousi esiintyy kyllä sukunimenä, yhteys lattiaan jää kyllä minullekin epäselväksi.
33. iso S27.11.2005 klo 16:57
turhautunut, minäkin sain aaltoviivasta aivan oikean sanan, joka lienee myös oikea ratkaisu. Kerroin ensimmäisestä ajatuksestani, kun sovitin tuntemattomaan naamaan tutumpaa nimeä ja siinä vaiheessa luuttomissa oli toinen ratkaisu. Luulen etä tässä olemme samassa ratkaisussa.

Naisen nimessä olen eri hehtaarilla. Minun sanallani ei löydy ensimmäisenä eikä ensimmäistäkään naista, esiintyy vain miesten sukunimenä. Tässä olen edelleen lumiukon vieressä eli ihan pihalla.

Rousi on minulle ihan yhtä hepreaa. Ei auta vaikka kuvittelisi että kieli olisikin serbia.
34. Libero27.11.2005 klo 17:14
Jukkis ja iso S:

Se vihje LATTIAPARSI taitaa liittyä ratkaisusanaan ROSSI. Nykänenkin tuntee rossipermannon, joka on "koholle maasta rakennettu täytepohjainen lattia, täytepermanto".
35. Jukkis27.11.2005 klo 17:37
... jolloin vihjeestä TALOUSTAPAHTUMA tulee sellainen järkevä vastaus kuin KASPPA.
36. iso S27.11.2005 klo 21:27
Juurikaan paljon en ole käytännön töitä tehnyt, mutta rossipohjaa olen ollut mökin verantaan tekemässä. Oletettavasti Jukkiskin tuntee sanan, mutta tuo KASPPA hieman epäilytti! Ei paljon lohduttanut että kauppatapahtuman viimeinen oli piilokirjain; KASPPI, KASPPO, KASPPU, ...

Keskustelu on mahdollista, koska ratkaisuaika on päättynyt. Siinä voidaan keskittyä sanaan ROUSI, koska se on julkaistu oikea ratkaisusana. Onko todella olemassa tuollainen lattiaparsi vai olisiko mahdollista että laatija on tehnyt virheen? Alunperin sinä on ollut ROSSI, sitten epäsana KASPPA on korjattu ja unohdettu, että poikittainenkin muuttuu?
37. Jukkis28.11.2005 klo 08:49
Paitsi että eihän vihjeestä LATTIAPARSI millään järkevällä logiikalla voi tulla sanaa ROSSI. Rossipermantohan on olemassa, mutta mitä tekemistä sillä on lattiaparren kanssa?

Eiköhän tämä taas jää tyystin hämäräksi, kuten moni muukin HS:n ristikoihin liittyvä juttu aiemmin.
38. iso S28.11.2005 klo 11:12
Mikähän se lattiaparsi on, olipa sen ratkaisusana rousi tai joku muu? Puheenparren ja sananparren ymmärrän. Tuota rossia aikoinaan sovitellessani arvuuttelin että lattiaparsi olisi se lankku minkä varaan lattia tulee.

http://www.kaytannonmaamies.fi/kmvet/2005-KMVET02/ makuuparsi.html

"Makuuparren pinnan, kuivikkeella kuivitettuna tai erilaisilla materiaalilla päällystettynä, täytyy olla lehmälle kuiva ja joustava. Lehmän täytyy saada pinnasta tukea eikä siihen saa muodostua kuoppia lehmän sorkista, sen noustessa.

Pinnan täytyy olla muotoiltu niin, että toivottu kaltevuus on parressa pysyvä. Makuuparressa, jonka kaltevuus etureunasta takareunaan on neljä prosenttia, lehmä todennäköisesti hakeutuu makaamaan pää etuosaan päin ja mahdolliset nesteet valuvat lantakäytävälle.

Makuuparren lantakäytävän puoleisen reunan pitäisi olla 150—200 mm käytävän tasoa korkeammalla."

Lehmän makuuparsi on siis se nautahenkilökohtainen väliseinillä erotettu paikka mihin tuleva ammuvainaa voi mennä huilaamaan. Lepo lepo lehmiäni, pitää muistaa nukkua riittävästi! "Jos lehmältä evätään yhtä aikaa mahdollisuus sekä syömiseen että makaamiseen, se menee ensin lepäämään eikä syömään, kun se saa mahdollisuuden molempiin. Niin tärkeää lepo lehmille on."

Olisiko lattiaparsi sitten epähygienisesti toteutettu makuuparsi, missä on vain lyöty väliseinät pystyyn ja lehmät köllöttävät lattiatasossa ilman korotusta, ehkä hiukan olkia ja/tai sahajauhoja kuivikkeena? Josko tällainen sitten olisi rousi ja sana löytyy jostakin 1800-luvulla painetusta agrologin käsikirjasta?

Nuorena olen tuollaisen järjestelyn nähnytkin. Mummon naapurissa oli vielä 1960-luvulla käytössä ns. sontaläävä. Lehmän outputtia ei talvella korjattu pois, vaan sen annettiin olla lämpöeristeenä. Tuotteen kompostoituminen suorastaan kehitti lämpöä. Aika roisi haju lehmärouvan rousissa. Keväällä lehmillä alkoi olla selkä katossa. Sitten lehmät ajettiin laitumelle ja sonta pellolle.
39. Libero28.11.2005 klo 14:21
Jukkis 28.11.2005 klo 8.49:

Olet tietenkin aivan oikeassa! Mielikuvitukseni teki tepposen. Muutenkin rossi yksittäisenä sanana on kaiketi vain rintaneula. Tällaiset ROUSI-jutut ovat silti mielenkiintoisia, kuten tuo iso S:n agraarinen päättelyketju osoittaa. Jos pulma olisi omani, olisin jo soittanut monta puhelua. :)
40. iso S28.11.2005 klo 15:15
Nykäsestähän ei apua löytynyt hakusanoilla lattiaparsi, parsi ja rousi. Parsi-kohta osoitti sanan yllättävän monipuoliseksi.

Ensisijainen merkitys oli riihessä noin miehen korkeudella oleva orsi mihin ripustetaan lyhteitä kuivumaan.

Toisena oli lehmän tai hevosen koppero.

Harvinaisena merkityksenä mainittiin lattialankku tai lattia itse.

Lattiaparsi voisi siis olla lattialattia ja lattialla säilytettävä ompeluväline voisi olla parsinneula.

Jos lyhteenkuivausorsi eli päätoiminen parsi väännettäisiin u:n muotoiseksi, se ei enää ulottuisi seinästä seinään ja putoaisi lattialle. Tärähdyksen voimasta u-orsi menisi sekaisin ja siitä tulisi anagramminsa, jolloin tämä lattiaparsi voisi olla rousi.

Rossia käytetään puurakenteisesta tuulettuvasta lattiarakenteesta yksittäisenä sananakin mutta se saattaa olla puhekieltä.
41. Matti28.11.2005 klo 15:30
Parsi on veikeä sana. Vaateparsi ja puheenparsi.
42. turhautunut17.12.2005 klo 18:21
Olipa vallan unohtua tuo HS ristikko 25.11. naamakuvineen.
Tämä hahmo, jonka kaimaa kyselin, oli mielestäni NHL:n
superpoliisi Tie Domi (luulenpa monen tarjonneen Tonia)
ja hänhän etunimen perusteella käy samoilla kakkukesteillä
Kravattimiehen kanssa!
Eilinen 16.12. HS-ristikko oli pitkästä aikaa parempi sanastoltaan, mahtaisiko joku lukea näitä marinoita.
43. Pena17.12.2005 klo 18:29
Tottakai luetaan, varsinkin kun jutut ovat hyvin marinoituja!

Frank osaa Marinoida kitaransa melko hyvään soundiin (Mahogany Rushinsa kera)!

http://www.mahoganyrush.com/

Nyt kun vielä sitten joku kirjoittaisi asiaakin! d=)
44. ile17.12.2005 klo 19:08
Tervehdys, Pena!

Kävimme tänään koko perheen voimin uudella vanhalla autolla Porvoossa (joulu)ostoksilla.

Konttiin kertyi iso kassillinen Brunbergin namuja, lapaset ja purkillinen tosi tulista sinappia.

Ruoka ravintola Sevillassa oli hyvin marinoitua.

Uusi silta oli lyhyt mutta komea.

Nyt taidankin ruveta katselemaan DVD:ltä Pelle Miljoonan taannoista 50 vee -keikkaa.

Asiaa!
45. iso S18.12.2005 klo 12:37
turhutunut: Tonia minäkin ensin tarjosin, kunnes hokasin että kyseessä on Tie ilman totuutta ja elämää.

Viime perjantaisessa vasen yläkulma oli melko hankala, kun suunnilleen kaikki vihjeet olivat melko epämääräisiä.
46. T.Avis21.12.2005 klo 16:10
Hesarin ristikosta 2355 opin, että
ISÄ=TAATTA
47. turhautunut24.12.2005 klo 08:50
Koska joulu on rauhan ja hyvän tahdon aikaa, pitänee vain
toivotella hyvät joulut myös kp:n auktoriteettina pitämälle
Hesarille ja etenkin ristikon laatijalle. Harvoin olen nähnyt
kirjoitettavan väärin ehkä maailman tunnetuimman dekkari-
kirjailijan sukunimeä!
48. pekka30.12.2005 klo 21:53
Onko hesarin Auliksella omaa e-mail osoitetta, jotta voisi antaa suoraa palautetta kyseiselle hutiloijalle!
49. sanaristikot.net30.12.2005 klo 21:56
Lähetä viestisi tänne toimituksen osoitteeseen, niin välitämme sen Aulikselle. Aulis antaa sitten osoitteensa jos haluaa.
50. tjn30.12.2005 klo 21:57
Itse sain Aulikselta vastausemailin, kun lähetin emailin HS:n toimitukseen. Toimii varmaan pekallakin.
51. pekka30.12.2005 klo 23:06
Kiitos ohjeista;-)
Olen huomannut etta taalla ollaan hieman ylifiksuja useimmilla nimimerkeilla. patea tottakai saa..
ristikontekijat ovat yleensa niita ylifiksuja, joten en lisaa enaa loylyja
52. Taata1.1.2006 klo 01:00
Aulis ei taida paljon kommentoida, kun ei taida olla hänellä tarvetta siihen. Uusi vuosi ja sama linja varmaan jatkuu
täällä tästä eteenkinpäin. Koirat räksyttää, mutta Aulis pors-
kuttelee eli karavaani kulkee. Hyvää Uutta Vuotta Aulikselle!
Ristikot ovat tässä pöydällä. Kiitos valokuvista!
53. V-R1.1.2006 klo 03:51
Täsmälleen samaa mieltä Taatan kanssa. Tapahtui-ristikko on vielä vaiheessa. Viisi kuudesta on rakennut. Ei tarvitse auttaa. Huomenna varmaan ratkeaa.
Niin, ja hyvää uutta vuotta kaikille kirjoittajille.
54. TT1.1.2006 klo 04:28
Eikö olisi hienoa, jos kellään ei olisi tarvetta kirjoittaa tänne? Ei laatijoilla, ei ratkojilla.
55. V-R1.1.2006 klo 05:21
Jotenkin olen TT samaa mieltä kanssasi.
Samaa aihetta jauhetaan vuodesta toiseen.
Jos aiheet loppuu, niin Eki ainakin kehittää jonkin käsittämättömän aloituksen. Esimerkiksi Miksi ristikikot ovat huonoja? Ja siihen suuntaan. Tietenkään munivaa kanaa ei pidä teurastaa. Päivittäislehdet ovat sen omaksuneet.
Tämä foorumi on näitä säikeen aloituksia täynnä.
56. V-R1.1.2006 klo 10:12
Jäi edellisestä hymiö pois. :)
57. Taata1.1.2006 klo 12:57
Auliksen ristikossa on 7 tapahtui- lausetta, ainakin tässä
viimeisessä. On näitä muutamien kiroamia keskellä ristikkoa
olevia alkupiilojakin muutama kappale kuin myös loppupiilo-
jakin.

Voi kuinka monta kertaa olen eläissäni tietosanakirjas-
ta hakenut näihin kokeilemalla ratkaisua useimmiten onnis-
tuen. Ei ollut googlea, mutta ei muistaakseni tullut edes mie-
leen haukkua ensimmäisenä laatijaa, jos itse olin niin sivisty-
mätön etten tiennyt ratkaisusanaa. Nyt vain googlella etsi-
tään ja jos ei heti löydy, niin haukutaan sitten tekijä.

Varmaan kohta laatijoiden pitää alkaa sijoittamaan ainakin vaikeampiin ristikoihinsa sanoja, jotka ensin tarkistavat ja toteavat, etteivät ainakaan googlella löydy.

Muuten olen sitä mieltä, että Otavan Iso Tietosanakirja on lajissaan huippua jo siitä syystä, että siinä ainoana on hakemistot tekstissä mainituista nimistä ja karttapaikoista, joilla ei ole omaa hakusanaa. Jos se vielä joskus vain vielä päivitettäisiin, kun on niin vanha, vaikka on toisaalta nuorem-pi kuin minä.

On minulle yritetty puhelimessakin kaupustella vaikka mitä tietosanakirjaa, mutta kauppaajat ovat saaneet pitkän nenän, kun ovat paljastaneet tietämättömyytensä, vaikka ensin ovat kehuneet kirjojaan ylenpalttisesti. Sitten puheek- si nämä hakemistot tai niiden puute ja siihen on tyssännyt.

Auliksen ristikoissa tarvi aikaisemmin olla kyllä GT- kartatkin,
jotta hankalimmat piilokirjaimet sai selvitettyä, jos aikoi rat-
kaisut lähettää. Näitä oppi kyllä jossain määrin tuntemaan,
kun toistuivat usein. Mutta usein tipahti sitten uusi kyläkin jostain Borneolta tai muusta eksoottisesta paikasta. Toisaal-
ta Taata teki itse aikoinaan omat ristikkosanastonsa, kun
niitä ei ollut valmiina, ja niiden avulla opin paljon ristikkosa-
nastoa.
58. Eki1.1.2006 klo 13:41
Miksi ristikikot ovat huonoja?

Voisin alustaa, mutta mikä hemmetti on ristikikko!
59. Jukkis1.1.2006 klo 14:17
En Taata ymmärrä noita google-juttujasi, etenkään yhdistettynä Hesarin ristikoista puhumiseen.

Nimittäin jos joku käyttää googlea hyväksi, niin Aulis Lehto. Hesarin ristikoista löytyy jatkuvasti sanoja, jotka aivan selvästi ovat siellä vain siksi kun googlella on löytynyt selitys sopivalle kirjainyhdistelmälle, jolloin ei ole sitten tarvinnut sen kummemmin yrittää parannella ristikkoa järkevämmän sanaston löytymiseksi. "Oho, tuohon uhkaa tulla LAILARE. Mutta kappas, hänhän on vuonna 1909 julkaissut jonkun artikkelin jossain lehdessä. Että vihjeeksi JOHN. Noin."
60. kp1.1.2006 klo 14:30
Jostain takaraivosta muistan, että Hesari olisi "vaatinut"
että ristikko on vaikein suomessa julkaistava ristikko....
-Ei siis kaikkien vipeltäjien ratkottava...
-Ja mikä parempi tapa saa tuota vaikeutta, kuin katsoa
googlea... -Että silleen...
61. kp1.1.2006 klo 14:32
...siis Taata oli oikeassa. Jos ei tieto riitä, ei pidä haukkua
laatijaa....
62. Seppo1.1.2006 klo 14:45
Viitaten edelliseen, jos tosiaan pitää laatia sellainen ristikko,
jota me "keskitason vipeltäjät" emme saa ratkaistuksi, on siihen erittäin hyvä keino jättää pari virhettä tyyliin Agatha Cristie. Tällaisten edessä alkaa ratkoja epäillä omia kykyjään.
Toivon kuitenkin, ettei kovin moni laatija ota käyttöön tätä
vaikeutuskeinoa. Onko kukaan ajatellut niitä ratkojia, joilla ei ole nettiyhteyttä käytössään?
63. Jukkis1.1.2006 klo 14:48
Jos tosiaan tavoite on ollut tuo, niin surkeasti on epäonnistuttu. Yleensä Hesarin ristikko on aika helppo. Kyllä ne vaikeat ristikot löytyy ihan muualta.

Jos laatija etsii googlella sanoja, niin helppohan ratkojankin on ne googlella löytää. Vaikeutta tuo eniten virheet. Vaikea on uskoa että ristikkoon tosiaan tulee ratkaisuksi "Agatha Cristie", jolloin ratkoja luulee kyseessä olevan joku ovela hämäys, vaikka kyseessä oikeasti on vain laatijan löperyys.
64. Teppo1.1.2006 klo 14:49
Vai on Hesarissa ollut Agatha Cristie. Eiköhän tässä päde se, että kun moni suomalainen kuitenkin vaadittaessa kirjoittaisi sen Cristie, se ei voi olla väärin vaan vain vaihtoehtoinen kirjoitustapa ja ristikoihin kelpaava. Samoin Kristi, Cristi, Kristy, Cristy, Christy jne.
65. Jukkis1.1.2006 klo 14:50
Katos, Seppo ehti sanoa melkein saman asian ennen minua.

Kun kirjoitin "Jos tosiaan tavoite on ollut tuo...", niin viittasin kp:n kirjoitukseen klo 14:30.
66. Jukkis1.1.2006 klo 14:50
Katos, Seppo ehti sanoa melkein saman asian ennen minua.

Kun kirjoitin "Jos tosiaan tavoite on ollut tuo...", niin viittasin kp:n kirjoitukseen klo 14:30.
67. Tiedoton1.1.2006 klo 15:09
Aivan oikeassa olet kp. Minäkin olin niin sivistymätön, etten tuntenut balettitanssija Thomas Eduria, pitäisihän minun
tällaiset maailmankuulut ihmiset tuntea luultavasti vieläpä
sukulaisineenkin, koska vastaussana oli EDURIT!
Kun ei tieto riitä, haukutaan laatijaa...
68. Taata1.1.2006 klo 17:00
Kuka virheetön on, voi heittää ensimmäisen kiven!
Eikö virheitä ole sattunut kenellekään muulle kuin Aulikselle?
Pitkän ratkojaurani aikana olen löytänyt virheitä vaikka
keneltä ja mitä moninaisimpia. Kokonaiset vihjeet ovat puut-
tuneet ruuduista ja ties mitä...

Nyt tässä on kivitetty vain Aulista ja välillä Kemppaistakin.
Jos kaivan arkistojani, niin saattaisin löytää näitä virheitä
esille tuotavaksikin, mutta en viitsi siihen ryhtyä. Jokainen
tunnustakoon omat virheensä.

Onkohan virheetöntä laatijaa edes olemassa, jos on kovasti tehnyt hommia, sillä sananlaskun mukaan tekevälle sattuu ja jos ei mitään tee, niin ei tee virheitäkään. Arvostellakin on silloin helppoa.
69. Taata1.1.2006 klo 17:12
Uskon Auliksella olevan teoksia aivan tarpeeksi, joten tuskin
hän minkään googlen varassa toimii vai mistä tämä höpötys
on oikein lähtöisin, jota jotkut jatkuvasti paasaavat? Toiset
taas sanoo, että asia on pikemminkin päinvastoin. Vaikeudet
Taatan mielestä tehdään muulla kuin googlella, koska ratko- jatkin voivat sitä käyttää vai pitäisikö sekin kieltää.

Auliksella on varmaankin niin laaja sanavarasto omastakin takaa, että tässä sitten epäillään häntä suotta ties mistä "rikollisesta" googlen käyttämisestä ja sillä ratkojia naruttamisesta?

Kukaan muu laatija ei varmaankaan koskaan eikä missään
käytä googlea apunaan? Uskoo ken haluaa! Pitäisikö tässä
alkaa määritellä, että kenelle googlettaminen on sallittua ja
kenelle ei? Toivottavasti ei mennä näin pitkälle...
70. Tiedoton1.1.2006 klo 17:13
Olen kirjoittanut pitkään, joskin epäsäännöllisesti tälle saitille nimimerkillä Tiedoton.

1.1.2006 klo 15:09 kirjoitettu kommetti ei kuitenkaan ollut minun kirjoittamani, vaan jonkun toisen samaa nimimerkkiä käyttämään ryhtyneen. Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin pikemminkin tahaton lapsus kuin tarkoituksellinen nimimerkkivarkaus.
71. Jaska1.1.2006 klo 17:14
Virheitäkin on eri sorttia, kaksi pääryhmää tahalliset ja tahattomat. Laatijan todennäköisesti tahallinen virhe tilanteessa, jossa laatimus on joutunut umpikujaan, on minusta ratkojan halveksimista. Tällaisenkin synnin voi antaa anteeksi kerran, pari, mutta ei loputtomiin. Tällä mielipiteelläni en halua loukata Aulis Lehdon persoonaa, vaan toivotan hänelle hyvää jatkoa työssään ja kestävyyttä niin ansaittujen kuin ansaitsemattomienkin moitteiden suhteen.
72. Taata1.1.2006 klo 17:15
Tuolta aiemmin tänään mainitsemastani Otavan Isosta
Tietosanakirjasta löytyy monta vanhaa juttua ja erikoisesti
sieltä viimeisen osan hakemistosta teksteissä mainituista
nimistä, joilla ei ole omaa hakusanaa tietosanakirjassa.
73. iso S1.1.2006 klo 17:32
Varmasti kaikki tekevät joskus virheitä. Jotkut tekevät enemmän kuin toiset. Villakoiran ydin on jossain määrin se, että näitä virheitä ei pitäisi päästää julkisuuteen asti. Siksi arvonsa tuntevilla julkaisijalla on vähintään kaksiportainen seula: laatija yrittää tehdä virheetöntä jälkeä ja tarkastaja varmistaa, että tässä on onnistuttu. Neljä silmää näkee enemmän kuin yksi yksisilmäinen laatija.

Kaikki virheet eivät toki johdu laatijasta, niitä voi tulla ketjun myöhemmässäkin vaiheessa. Silloin kun laatija itse kuvittaa ja on ainoa tarkastaja niin mahdollisten syntipukkien määrä vähenee.

Aulis on nähtävästi päässyt Hesarissa jonkinlaiseen luottovangin asemaan eikä kukaan tarkista mitään. Selkeitä virheitä on päässyt läpi häiritsevän paljon. Tähän kaipaisi tehostettua laadunvalvontaa, ottamatta tässä yhteydessä sen kummemmin kantaa tuikituntemattomien, mutta oikeiden sanojen käyttöön. Ne kun ovat enemmin makuasioita.

Myönnän, olen ollut mukana arvostelemassa Auliksen töitä, mutta mielestäni olen myös ollut korostamassa niiden hyviä puolia. Ei niin kauhean kauan sitten Aulis olisi ollut yksi niistä kenet olisin maininnut jos olisi pitänyt mainita kolme eniten arvostamaani laatijaa. Moitteet ja kiitokset eivät kohdistu Aulikseen henkilönä, vaan hänen julkaistuihin töihinsä. Aulis voi olla vainka kuinka hyvä ja arvokas ystävä Taatalle, mutta Cristie ei siitä oikeaksi muutu.

Tuoreimmassa ristikossa oli vaikeutta tavallista enemmän. Muutamia aukkoja vielä oli. Yksi niistä saattaa ratketa Tiedottoman paljastukseen. Hänelle muistutukseksi: täällä useimmat katsovat korrektiksi olla paljastamatta ratkaisusanoja silloin kun ristikon ratkaisuaikaa on vielä jäljellä. Kukin tuskailkoon itse tai keskustelut käytäköön suljetussa piirissä. Minua tämä ei kyllä haitannut, koska millään pähkimisellä en olisi itse keksinyt ja vaikka olisinkin penkomalla löytänyt niin en olisi ratkaisua lähettänyt. Siksi kevyen näpäytyksen lisäksi kiitos siitä että nukun ensi yön miettimättä tuota.
74. Taata1.1.2006 klo 17:34
Jaska on aika kova väite sanoa, että laatija tekee tahallisen
virheen jouduttuaan umpikujaan laatimuksessaan eli on mo-
nen tunnin tai päivän työ valumassa hukkaan ja siksi täytyy
tehdä tahallinen virhe aikataulun kiireen vuoksi.

Eikö tuossa voisi menetellä muutenkin? Jos tilanne näin tukala kerran on, niin kai siinä voisi antaa silloin ratkojalle ylimääräistä vinkkiä tarvitsematta syyllistyä tahalliseen virheeseen? Oletko löytänyt tahallisia virheitä muilta kuin Aulikselta? Tarkastelepa samalla kriittisyydellä muidenkin töitä!

Minä olen kuten sanoin löytänyt 50- vuotisen ratkojaurani aikana virheitä varmaankin useimmilta laatijoilta, jopa eturivin. Tuskin tarvitsee alkaa nimiä mainita.

Kokenut laatija tuskin aivan vähällä ajaa itseään sellaiseen
välämään, että ei saa vietyä tuotostaan onnelliseen loppuun
asti. Siihenkin harjaantuu ja oppii tietämään, että mikä on
itselle mahdollista ja mikä sitten ei.

Auliksella on nytkin seitsemän tapahtui lausetta niin tiheäs- sä, että se on kova haaste kenelle tahansa ja ennen kaik- kea hänelle itselleen saada ristikko onnistumaan. Tätä on ihailtukin ja yritetty perässä tehdä hänen pohjaan ajan kanssa parempi ristikko. Joten tuskin Aulis on taantunut tai
peräti työkyvyttömäksi mennyt kuten on myös väitetty.

Toisaalta kyllä Aulis on tunnustustakin saanut ja jopa välilli-
sesti arvostelijoiltaankin ja tuskin Helsingin Sanomilta rahat
ensimmäisenä loppuvat, mitä tätäkin on väläytelty täällä palstoilla.
75. kp1.1.2006 klo 17:39
YleX keskustelu: TOP 10 tärkeimmät kirjat.-Agatha Cristie - Salainen vastustaja Täysin tädin tavallisesta kuka-sen-teki kaavasta poikkeava agenttisekoilu jossa kaikki vaihtavat puolta tiheämmin kuin ...

-Kyllä tämän perusteella kirjoitetaan Agatha Christie
Agatha Cristie
76. kp1.1.2006 klo 17:41
siis... Agatha Christie MYÖS Agatha Cristie
77. Teppo1.1.2006 klo 17:49
Muutaman päivän päästä Google löytää haulla "Agatha Cristie" myös tämän keskustelun, näin olen havainnut.

Onhan noita osumia toki nytkin jo 44 000, joten ei kai tämä tilannetta enää pahenna, mutta toivottavasti kukaan muu "laatija" ei ajattele noin.
78. Taata1.1.2006 klo 17:52
Teppo puhui jo aiemmin tuosta Dame Agatha- ongelmasta,
joka on yksi Auliksen kuoleman synneistä.

Iso S tunnustaa nyt kuitenkin sen, että toimituksissakin teh-
dään virheitä, kun mennään muuttamaan laatijan luomuksia
liian köykäisin perustein tehtäviä "tarkastettaessa".

Mistä se tieto on peräisin, että Hesarissa ei tehtäviä tarkas-
teta? Pitääköhän sekään edes paikkaansa?

Aulis on niin fiksu mies, että on häpeä, että häntä vastaan
jatkuvasti hyökkäillään mitä erilaisimmilla perusteilla tai
perusteettomastikin ikäänkuin hän olisi vastuussa koko
ristikkoalasta näköalapaikaltaan Hesarissa. Minä olen rat-
konut Auliksen ristikoita, mutta en lähetä ratkaisuja koskaan,
joten minun puolesta voitte käsitellä asiaa vapaasti vaikka
saman päivänä, koska nämäkin sivut ovat tietääkseni kai-
kille ainakin vielä avoimia.
79. Jaska1.1.2006 klo 19:07
Taata, olisi laatijalta hyvin huomaavaista antaa vinkki ratkojalle virheestä, esim. ratkaisusanalle Cristie vihje Agata! (Siis huutomerkki perään). Vihje Agatha vastaussananaan Cristie, on virhe, siitä ei pääse mihinkään, että se lisäksi haiskahtaa tahalliselta. Sinä Taata joka tunnet Aulis Lehdon, voit luottamuksellisesti kysäistä häneltä, onko hän koskaan edes joutunut kiusaukseen harjoittaa minun epäilemääni (olettamaani) toimintaa. Minä en sitä tietoa kaipaa, kun en enää ratko HS:n ristikkoja, niin mainoita anagrammi- ja historialauseita kuín niiissä onkin esiintynyt.
80. Tiedoton 2.1.1.2006 klo 21:47
Pyydän anteeksi nimimerkkimokaustani alkuperäiseltä
Tiedottomalta. Lienee turha selitellä, mutta tämän tarinan kommentit saivat minut ensi kertaa liikkeelle. Olin juuri etsinyt mainitsemani balettitanssijan nimen Googlen kautta,
koska todella olin asian suhteen tiedoton ja nimimerkki sai alkupotkun tästä. Lienee melko mahdotonta etsiä tämänkin
kokoisesta sivustosta, onko jokin nimimerkki jo ollut jonkun käytössä, mutta ensi kerran, jos aihetta tulee, en taatusti ole tiedoton.:))Pitää nyt hautoa uusi alias jostakin...
81. Tiedoton (alkup.)1.1.2006 klo 22:20
Sattuuhan näitä. Tiedottomuus on yleinen ilmiö myös informaatioyhteiskunnassa. Tiedottomat taitavat itse asiassa olla enemmistönä. ;)
82. Antti Skyttä1.1.2006 klo 22:28
Taata!

"Aulis on niin fiksu mies, että on häpeä, että häntä vastaan jatkuvasti hyökkäillään mitä erilaisimmilla perusteilla tai perusteettomastikin ikäänkuin hän olisi vastuussa koko ristikkoalasta näköalapaikaltaan Hesarissa."

"häntä vastaan jatkuvasti hyökkäillään": kaikki ne kommentit, jotka minä olen nähnyt hänen ristikoistaan (tällä saitilla), ovat mielestäni olleet perusteltuja; kyse on virheistä ja huonoista sanoista. Agatha Cristie on virhe siinä missä Heinrich Himler.

"ikäänkuin hän olisi vastuussa koko ristikkoalasta": Auliksen paikka on kaikkein näkyvin ja siinä mielessä hän myös kantaa enemmän vastuuta ristikkoalasta kuin kukaan muu laatija. Jos hän tuolla avainpaikalla saa ratkojilta pääasiassa miinusmerkkisiä viestejä, jotakin hänen niiden perusteella pitäisi tehdä.

"Aulis on niin fiksu mies": Minä olen henkilökohtaisesti tuntenut Auliksen vuodesta 1985 lähtien. Sen jälkeen, kun hän muutti Espanjaan, en ole häntä tavannut. Oli monen vuoden mittainen jakso, jonka aikana teimme yhteistyötä Sanasepot- seurassa, minä puheenjohtajana ja Aulis varapuheenjohtajana.

Olen samaa mieltä siitä, että Aulis on fiksu mies. Sen lisäksi mielestäni Aulis on yksi Suomen tähänastisen ristikkohistorian parhaita laatijoita. Minulla on arkistoituna kaikki Hesarin ristikot koko siltä ajalta, kun Aulis on niitä laatinut.

Nyt on vaan entistä useammin alkanut käydä niin, että Auliksen ristikoissa on suoranaisia virheitä. Samoin hänen ristikoíssaan on yhä enemmän tosi huonoja sanoja, kaikkia, mitä suinkin Googlesta voi löytää.

Ja lisäksi minun mielestäni Aulis on aina ollut sellainen laatija, jota ei näytä liikuttavan se, minkälaista palautetta ratkojat hänelle antavat.
83. iso S1.1.2006 klo 23:00
Taata taata, äläpä laita sanoja suuhuni. Minä en tunnusta mitään toimituksien tekemisistä, koska en tiedä miten esimerkiksi Hesarin toimituksessa menetellään. Enkä väitä omaavani mitään tietoa siitä, tarkastetaanko siellä ristikoita vai ei. Puhun omiin kokemuksiin perustuvasta havainnoista: ilmeisiä virheitä pääsee läpi sen verran usein että ainakaan pätevästä tarkastamisesta ei ole kysymys. Se ei ole tarkastamista että toteaa jokaisen ruudun kohdalla olevan ruudun ja laatijan ilmoittamassa ratkaisussa jokaisessa sanassa olevan niin monta kirjainta kuin laatijan ratkaisun mukaan siinä on. Eli pitäisi olla vähän ymmärrystä myös.

"Meidän firmassa" voidaan lisätä vihje jos ratkoja on sellaisen unohtanut. Jos laadinnassa on virhe, vaikkapa mataava Himler lukemassa Cristien kymentä pientä nekkeripiokaa, ristikko palautetaan laatijalle korjattavaksi. AIkatauluissa otetaan huomioon mahdollisen korjauskierroksen vaatima lisäaika. Mehän emme tee Eki-tyylisiä uutisristikoita, missä on pakko luottaa laatijaan enemmän kuin muuten on viisasta.

Auliksen legendaarisen tiheät teemalauseet ovat upea tekninen saavutus sinänsä. Sitä voi toinen laatija silmät ymmyrkäisenä hämmästellä. Moni ratkoja toivoisi että teemalauseita olisi yksi tai kaksi vähemmin, jolloin laatijan ei tarvitsisi turvautua niihin ihmesanoihin eikä päästää aikataulun puristuksessa virheitä läpi.

++juh teki Auliksen pohjaan (samat teemalauseet) koemielessä oman version. Se ei tapahtunut "ajan kanssa" siinä mielessä että sitä olisi viikkotolkulla hierottu ja vielä pari viikkoa ilman tolkkua. Se tapahtui järjenvstaisen nopeassa ajassa. Jos joku viitsii kaivaa näistä keskusteluista tietoa niin kohtuuhyvin tuon pystyy ajoittamaan. Sen tiedän että itse toimin yllyttäjänä ja ihmeekseni ++juh tarttui syöttiin. Ristikot on julkaistu Sanasepossa ja linkki ristikoiden sanastoon on annettu täällä äskettäin matava/mataava-keskustelun yhteydessä. ++juh itse ilmaisi tyytymättömyytensä oman luomuksensa sanastoon, mikä kuitenkin oli erittäin kilpailukykyinen alkuperäiseen verrattuna, ottipa huomioon lyhyen laadinta-ajan tai ei.

Auliksella on kykyjä enemmän kuin tusinalla tusinalaatijalla yhteensä tulee koskaan olemaan. Vaikeusastetta voisi vain vähän hellittää (siis laatijan itselleen asettamaa vaikeutta) ja sitä kautta parantaa ratkojan mielestä olennaista laatua. Olishan se hienoo jos jokainen vaakarivi olisi upea teemalause mutta olishan se huonoo jos jokainen pystysana olisi uppo-outo tai virheellinen.
84. Taata2.1.2006 klo 00:59
Rupeaahan noita kehujakin tulemaan, kun oikein patistaa.
Olen itsekin todennut, että Aulis ottaa itselleen haasteen,
joka pitää selvittää, kun panee itsensä lauseillaan aika kink-
kiseen paikkaan. Joskus toiste lisää taas!
85. Kirppu2.1.2006 klo 19:32
Voisko joku selittää pari Hesarin ristikon (2357) sanaa? Oikeassa reunassa on sana "naisaate". Ei siinä sinänsä ole mitään kummallista,mut mikä ihme siinä kuvassa oikeen on?? Entäs sana "saijut" vasemmassa alareunassa?? Vihjeenä "ttt"... Joku on taas ihan pihalla...
Ratkoisaa uutta vuotta kaikille! :D
86. Jaska2.1.2006 klo 20:21
saiju = tsaju = tee. ttt = teet = tsajut = saijut. Kuvan saa joku sen nähnyt (yrittää) selittää. Samoin!
87. iso S3.1.2006 klo 08:13
Kirppu, onko sana tosiaan "naisaate"? Minun muistaakseni siihen tuli "naisosa" ja nimenomaan yksikössä, jolloin sinun sanasi ja minun sanani pituus ei täsmää. Joka tapauksessa kuvassa oli Vapaudenpatsas ja nuoli viittasi jonnekin kainalon tai olkavarren tienoille, siis naista esittävän patsaan osaan.

Tuollaiset pikkulapsen kynnen kokoiset kuvat voisivat olla "paremmin resoluutioin", kuten Hauskoissa kotivideoissa niin osuvasti sanotaan.
88. iso S3.1.2006 klo 21:19
Laita lapsi asialle ja mene itse perässä; mene itse asialle ja tee perätön lapsus. Ei siihen mikään "naisosa" tullut vaan "käsiosa". Naisosaa luultavasti sovittelin ratkaisuvaiheessa ja nyt iski ties mikä putkinäkö kun en erottanut kättä naisesta. Ja pitäkää likainen mielikuvituksenne kurissa, puhun ristikon sanojen evoluutiosta!

Nyt ollaan niin kaukana toisistamme että mahdammeko olla samassa ristikossakaan?
89. Kirppu3.1.2006 klo 21:45
Se "käsiosa" on eri sana... Tää "naisaate" on vähän siinä alempana, sen äijän kuvan vieressä.. ihan sellanen pieni piiperrys...
90. Taata3.1.2006 klo 23:11
Etkä olekaan Antti Skyttä ollut kertaakaan katuratkonnan
SM- kisoissa? Etkö olekaan se iso mies, joka paukutteli
starttipistoolilla kisat käyntiin?
91. Antti Skyttä3.1.2006 klo 23:35
Taata!

Juuri se sama mies! Muistelen, että minulle lankesi kunnia täräyttää jokainen käynnistyslaukaus. Nimittäin niin monta kertaa kuin nuo kisat käynnistettiin pistoolinlaukauksella.
92. tonimikael4.1.2006 klo 00:34
Iso S:
"Auliksen legendaarisen tiheät teemalauseet ovat upea tekninen saavutus sinänsä. Sitä voi toinen laatija silmät ymmyrkäisenä hämmästellä. Moni ratkoja toivoisi että teemalauseita olisi yksi tai kaksi vähemmin, jolloin laatijan ei tarvitsisi turvautua niihin ihmesanoihin eikä päästää aikataulun puristuksessa virheitä läpi."

Asiaa, sanon minä! :)
93. Taata4.1.2006 klo 01:25
Antti Skytälle!

Kun paukuttelit kisat joka kerta käyntiin, niin silloinhan sinä
olet tavannut Auliksen, koska hän oli paikalla useammankin
kerran ja minäkin hänet tapasin. Olisin jo videolta tarkasta-
nut, jos olisin ehtinyt, että mitä kaikkea sinne ehti tarttua.
Mutta yhtä ja toista noihin SM- kisoihin Rotuaarilla liittyy minullakin, kun monena vuonna olin paikalla videoimassa.
94. Antti Skyttä4.1.2006 klo 01:56
Taata:

Kuinka minusta nyt jotenkin tuntuu siltä, että et ole ehkä, ainakaan kovin tarkkaan, lukenut kirjoitustani tähän säikeeseen (1.1.2006 klo 22.28) ja et ainakaan kappaletta, joka alkaa lauseilla: "Aulis on niin fiksu mies". Minä olen henkilökohtaisesti tuntenut Auliksen vuodesta 1985 lähtien.

Tsekkaapa!
95. iso S4.1.2006 klo 08:50
Mies joka tapasi Auliksen... olen jossakin yhteydessä kertonut miten aikojen alussa valitin torven käyttämisestä Amati-sanan vihjeenä. Se tapahtui joulun alla ja sain Aulikselta joulutoivotuksen ja torveilu loppui. Siitä sain sen vaikutelman että kritiikilläni olisi ollut osuutta asiaan. Ainakin jossain määrin Aulis kuuntelee tai on kuunnellut ratkojien mielipiteitä. Sinänsä konsanaan, tiettyyn rajaan asti onkin hyvä että jos ihmisellä on varma ja oikea käsitys ristikon olemuksesta niin kilpailevat mielipiteet eivät heiluttele päivittäin ees ja taas.

Ensimmäisten tai toisten oikeiden "nykyaikaisten" ratkonnan SM-kisojen yhteydessä tapasin Auliksen ja juttelimme hiukan. En kuitenkaan ole Auliksen tuttuja kuten Skyttä enkä ystäviä kuten Taata. Nähty kuitenkin on, joten tiedän että kyseessä ei ole mielikuvitusolento.
96. Taata4.1.2006 klo 11:33
Antti Skyttä kirjoitti mm. 01.01.2006:

"Minä olen henkilökohtaisesti tuntenut Auliksen vuodesta 1985 lähtien. Sen jälkeen kun hän muutti Espanjaan en ole häntä tavannut."

Minä vuonna se Aulis sitten muuttikaan Espanjaan?
Ainakin hän 1990- luvulla hän oli useita kertoja Katuratkonnan SM- kisoissakin paikalla kuten myös Anttikin.
Ettekö siis ehtineet tavata siellä? Voisin yrittää tutkia asiaa
kuvanauhoilta, mutta se voi olla aika töisevää, kun niitä on
niin paljon...
97. Antti Skyttä4.1.2006 klo 11:48
Tapasimme Auliksen kanssa joka kerran, kun hän oli Rotuaarilla mukana. Nythän noita kisoja ei ole enää pidetty muutamaan vuoteen. Minulla on sellainen tunne, että Aulis oli mukana (lähes) loppuun asti.
98. Taata4.1.2006 klo 12:21
Antti Skyttä:

Nythän asia selvisi eikä tarvi minun alkaa kuvanauhoilta katsoa, että ketkä kaikki siellä tapasivatkaan toisiaan?
Sekin olisi toisaalta aika mielenkiintoista, kun asiat tuppaa-
vat unohtumaan meiltä taatoiltakin. Nuoremmathan eivät
monesti tunnu muistavan juuri mitään. Taata taata!
Toisaalta olisi minulla ehkä ollut asioista merkintojä päivä-
kirjoissanikin?

Pekka Joutsista näyttää sittemmin tulleen naispesäpallon- ystävä, kun peli on Porissa kovassa kurssissa nykyään
toisin kuin Oulussa. Silloin täällä hänellä oli kiire katsomaan hotelliin potkupalloa, vaikka olisin hommannut hänet naisten superpesisotteluun, jonne onnistuin kuitenkin järjestämään sitten oheistapahtuman ristikkojen merkeissä ilman häntäkin.
Taata taata!

Nyt tämä lipsahti kuin väärä entiseltä lukkarilta pois aiheesta eli Auliksesta, josta taas toiste varmaan lisää,
kun hän on aina ajankohtainen.

Ihmettelen kun Sanasepoilla ei ole sivuillaan omaa keskustelukanavaa? Jos täältä lempataan ulos, niin
ei ole vaihtoehtoa. Pitäisiköhän Taatan antaa osoite,
johon voi purkaa sydäntään...

Sen olen myös huomannut, että täällä syntyy väärinkäsityk- siä aika usein. Ovatko ristikkoihmiset yllättävän huonoja kirjoittamaan selkeää ja johdonmukaista tekstiä, vaikka muuten värkkäilevät sanojen kanssa päivä ja yökaudet niitä makustellen ja tuntuisivatkin vielä olevan tosissaankin? No, ainakin välistä.
99. anaconda4.1.2006 klo 12:25
Virheitä laatijoille varmasti sattuu aina. A. Lehdon kohdalla niitä on viime vuoden aikan tullut kuitenkin useampia. Missä sitten on vika, ikääntymisessäkö? Toisaalta taas toiminnot iän mukana hidastuvat, väitetään. Näin ollen luulisi tarkistamisen olevan paikallaan. Tosin siihen kuluu sitten myös enemmän aikaa ja silloin voi tulla aikapula laatijalle.

Viimeisin oli (sen Himlerin jälkeen) tuo Agathan g:n kohdalta lähtevä naisen nimi. Mikä se sellainen Glara on? Klaran ja Claran tiedän, mutta että G:llä, sitä en "klaaraa."

Positiviistakin palutetta voin antaa Lehdolle. Olipa hyvä oivallus laittaa tavanomaisen joulujuhlan tilalle joulejuhla!
Bravo!

Tässä yhteydessä voin mainita, että olen aikoinani ratkaissut Hesarin ensimmäiset ristikot järjestään. Sitten oli kyllä muutama vuosi väliä, mutta nyt on mennyt taas viitisentoista, hieman enemmänkin, vuotta "yhteen pötköön". Kolme tai neljä on jäänyt vaikeutensa vuoksi ratkomatta ja useimmat lähettämistäni on ollut oikeitakin! Jopa palkintojakin on tullut. Viime vuoden aikanakin kolme kertaa ja se on prosentuaalisesti aika hyvin. (Näin kun itseään pääsee kehumaan!)
Annetaan Aulis Lehdon laatia edelleen ihan rauhassa vaikeahkoja, vaikeita, ja joskus helppojakin ristikoitaan. Parannusta olisi tietysti, jos olisi joku kanava, josta voisi antaa palautetta virheisiin ja onko ollut todella laatijan kömmähdys vai ratkojan kykenemättömyys. Mielenkiintoista olisi tietysti tietää myös se, mikä katsotaan oikeaksi ratkaisuksi. Ainakin edellämainitsemassani Glara, Klara, Clara-tapauksessa?
Aurinkoa Auliksellekin!
100. Jukkis4.1.2006 klo 12:37
No eihän tuossa nimiasiassa ole mitään epäselvää, sehän on GLARA, koska tuo G on AGATHAn kanssa yhteinen. Tai ratkaisustahan sen sitten näkee, voihan siellä lukea että ACATHA CRISTIE.

Googlellahan noita Glaroja löytyy.
101. Taata4.1.2006 klo 12:53
Maailman suurimmalle käärmeelle:

Minä ainakin olen töppäillyt useimmiten itse Auliksen risti-
koissa, kun olen tarkastanut sitten tehtävän. Nyt en enää
ehdi juuri niitäkään ratkoa, kun sitä kuulemma vanhemmuu-
ten hidastuu, mutta toisaalta on tullut niin paljon muita
harrastuksia tilalle.

Aikoinaan lähettelin ratkaisuja ties mihin lehtiin ajoittain hyvinkin paljon, mutta arpaonni oli kääntynyt meikäläisen kohdalla eikä onni edes potkinut, mutta toisaalta palkintosummatkin olivat jämähtäneet 1960- luvun
alkupuolen tasolle.

Kerran räväytin pääpotin Ilta-Sanomien isosta ja vaikeasta tehtävästä, mutta se oli vuosikymmeniä sitten ennen näitä Ekien aikoja. Silloin vaikein kohta oli Mustanaamion eli Fantomin vanha nimi, jossa oli yksi piilokirjain toi vaikeuksia,
mutta kyselemällä sain selvitetyksi, sillä silloin 1960- luvulla
taisi hyvin harvalla olla google käytössä. Taata taata!

Oikea vastaus oli URJA, millä nimellä lienee myös tämä Kävelevä Aave eli Mr. Walker esiintynyt. Pitäisiköhän tässä joutessa laatia ja julkaista ristikkosanasto ja miksei perustaa uusi lehtikin, kun Auliskin tuntui tykästyneen ristikoihini?

Nuo Sanaseppojen sivut näyttäisivät kaipaavan päivitystä.

Muista Aulis edelleen se Axel Munthen neuvo!
102. Taata4.1.2006 klo 13:08
Google on pyhä sana tai väärä profeetta? Se tässä on
käynyt vähitellen selväksi.

Jos siltä tuntuu, niin kumartakaa Googlea kuin kuningasta kaikki ristikoilla raskautetut, mutta toisaalta varokaa synnin pauloihin ja helvettiin joutumasta näinä lopun aikoina.

Toivoisin kaikkien suosivan enemmän kirjallisuutta, niin
säästyttäisiin tältä kaikelta pahalta jota google näyttää
tuovan ristikkoihmisille. Amen!

Aulis! Kuinka monta kertaa minun pitää sanoa, että vähen-
nä sitä googlen käyttöä tai lopettaisit kokonaan. Hyi sinua
Aulis! Ja viskaa ne GT- kartat myös pois tai lähetä minulle,
kun et enää niitäkään näköjään käytä. Nyt on muuten Taa-
tan syntymäpäivä! Oletko senkin jo unohtanut? Soita äkkiä
E:lle! Taata taata!
103. Jukkis4.1.2006 klo 14:05
No nythän on Taatakin tajunnut, mistä tässä google-jutussa on kysymys, kun Aulikselle tuollaisia terveisiä lähettää.

Eihän sen googlen kanssa tarvitsisi pelehtiä, jos ristikkoihin laitettaisiin kunnollisia sanoja.

Sain eilen monen viikon ähertämisen jälkeen täyteen Paksun Pelikaanin 6/2005 kaksi viimeistä ristikkoa (Luukkala ja Viitamäki). Ja päinvastoin kuin yleensä Hesarin ristikon kanssa, se ähertäminen ei vaatinut ainoatakaan googlausta eikä ainoatakaan karttakirjan selausta (joka sekin kyllä hoituu netissä helpommin). Kas kun niihin ristikoihin tuli ratkaisuksi sanoja eikä ihmeellisiä kirjainpötköjä.

Ihania ristikkoja oli nuo kaksi. Kiitos laatijoille.
104. Taata4.1.2006 klo 14:14
En minä tiedä, että käyttääkö Aulis googlea, mutta kun toi-
set niin väittävät, niin lähetin terveiseni.
105. iso S5.1.2006 klo 21:17
Kirppu, muistin vihdoin katsoa uudelleen ristikkoa 2357. Siellähän se naisaate oli, poikittaisten avittamana syntyneenä. Kuvasta ei ollut ratkaisemiseen mitään apua. Voi olla joku naisaatteen symboli tai sitten ei. Itse tulkitsin konjakkilasiksi tai mikrofoniksi, pidin tosin outona että kellui ilmassa, jos liittyi naiseksi oletettuun kenottavaan hahmoon.

Ehkä ratkaisusana liittyikin paidan kuvioon tai tekstiin? Siitäkään ei saanut selvää kummasta on kysymys. Sen alareunassa on kuitenkin suunnilleen samantapainen kuvio kuin se ilmassa leijuva. Kenties sattumaa tai aistiharhaa.

Voinen taata, ettei siitä kuvasta saanut selvää Erkkikään.
106. Juhani Heino5.1.2006 klo 21:25
En ole nähnyt ristikkoa, mutta tuosta tulee mieleen jonkinlainen puhe- tai ajatuskupla joka lähtisi naisesta. Voisiko olla?
107. iso S5.1.2006 klo 22:36
Se olisi sovinismia, kovin oli pieni aate! Muuten kyllä olisi ollut hyvä vihje.
108. Taata6.1.2006 klo 10:37
Kirppu! Missä naisaate? Eikö ko. ristikkoon ole tullut jo
vastaus? Löysin puheena olleen ristikon.


vaakaan alekkain: HAUDE
MAATALOT
KIHOTA
AJATON
KANTASANA

ei tässä ollut mitään ihmeellistä tai väärin. Poijat näköjään
vain keljuilevat.

eli pystyyn: tulee TIEDOTON, kun äijä nukkuu.
Tätä kohtaako sitten tarkoitit?
109. Jukkis6.1.2006 klo 10:52
Tässä kyllä lähestytään jotain maailmanennätystä. Kirppu on saanut ristikkoon sanan NAISAATE kohtaan, jossa oikeasti pitää olla TIEDOTON. Noissahan ei ole yhtään samaa kirjainta. Iso S näkee sanan vihjeenä konjakkilasin, Taata näkee nukkuvan äijän.
Upeaa dialogia, jossa premissit sinkoilee.
110. iso S6.1.2006 klo 12:03
Kirppu tarkoitti naisaatteella kohtaa mihin tulee naisaate eikä kohtaa mihin tulee tiedoton. Ratkaisu julkaistiin 30.12.2005, mikä tiedottomille tiedoksi. Tiedoton löytyy kyllä samasta ristikosta, mutta eri paikasta, mikä onkin ymmärrettävää. Kaikesta taitavuudestaan ja eksoottisista ratkaisuistaan huolimatta edes Aulis ei pysty laittamaan kahta eri sanaa samaan paikkaan!

Suunnistusohje: lähdetään pystysanan TIEDOTON E-kirjaimesta siirtämään katsetta vasemmalle. Ensimmäinen vastaantuleva vaakasana (välissä on kaksi vihjeruutua) on NAISAATE. Sen N-kirjaimen vasemmalla puolella olevassa erittäin hämärässä neljä milliä korkeassa kuvassa voi nähdä vaikka karttapallon jos on hyvää ristikkopoliittista tahtoa. Naisaatetta en siinä näe.

Taata ja Jukkis menivät ilmeisesti samaan halpaan kuin minäkin: ymmärsivät paikkatiedon "oikeassa reunassa" liian kirjaimellisesti.
111. Taata6.1.2006 klo 12:22
Aulis on käyttänyt tuota samaa nukkuvaa äijää eli taataa
muistaakseni ennenkin? Taata on siinä pötköllään. Kääntä-
kää kuvaa, jos ette muuten huomaa. En minä ole kuitenkaan
ollut mallina, kun kuvan taata saattaa olla viinaksista sam-
munut eli tiedoton.

Nukkuva Taatakin voi toki olla lähinnä tiedoton, mutta mitä tietoa kirpulla on ollut, kun on päätynyt tuollaiseen tulokseen? Missä muualla Iso S näkee konjakkilaseja?
Unissaan vai kaikkialla? Onko tehty tästä tutkimusta?

Huvikseni kaivoin tämän esille todetakseni, että missä nyt
mennään näissä "Aulis- tutkimuksissa" ja panetteluissa.
Varsin pian havaitsin, että entinen meno jatkuu ja miestä
hutkitaan kuin vierasta sikaa ja meno vain yltyy, kun joku
uskaltaa vain vähänkin kehaista.

Tämä meno on kuin herätyskokouksessa, jossa kaikki ovat yhtä mieltä, että synti ainakin on pahasta ja perkele on kukistettava ja alassyöstävä valtaistuimeltaan. En olisi odottanut tällaista ristisanaihmisten sivuilta, mutta eihän nämä taidakaan olla aivan ikiomat Sanaseppojen omat sivut, mikä voitaneen heidän puolustuksekseen todeta.

Ehdotan Oulun yliopistoon perustettavaksi Aulis tutkimuksen
professuurin, jossa voimme syventää tietojamme hänestä
ja hänen käyttämästään symboliikasta kuin myös hänen
suurenmoisesta merkityksestään Suomen ristikkotaivaalla kuin myös vanhuustutkimuksessa eli geriatriassa erikoises-
ti. Tämä geriatria on jostain syystä pop- ala näinä aikoina eli Aulis on siis aina ajankohtainen eilen, tänään ja huomen- na ja iankaikkisesti amen!

Soitankin tässä heti rehtorille ja ko. laitoksen esimiehelle,
kun ainakin toinen sattuu olemaan tuttu, kun istuttiin ker-
rattain rekkäin pesiskatsomossa. Panen euron pohjakas-
saan...

Ja muta ja mutu lentää jälleen...
112. Taata6.1.2006 klo 12:31
Nyt löytyi kohta, kun annettiin tarkemmat koordinaatit.
Naaraan merkki minulla ainakin on tässä. Onko eri painok-
sissa värit päässeet haalistumaan vai säästelevätkö väriä?
Valokuvissa ainakin Kalevassa ja Ilta-Sanomissa on näin
arkistoihmiselle kiusallinen millin väripoikkeama vuodesta
toiseen useissa kuvissa. Tästä olen sanonutkin valokuvaa-
jille. Hekin ovat harmissaan, mutta asiaan ei ole tullut kor-
jausta. Paljon kuvia menee pilalle. Ei koske kaikkia ko. päi-
vän Kalevia tai Ilta-Sanomia.
113. Jaska6.1.2006 klo 12:58
Jokohan pian Taatan Aulis-apoteoosin palstamillimetrimäärä ylittää Auliksen "panettelun". Mielestäni täällä ei kukaan ole panetellut Aulis Lehtoa henkilönä (en minä ainakaan), vaan arvostellut hänen laatimiensa ristikkojen virheitä Helsingin Sanomissa (muiden muassa minä). Painojäljen kehnous ei kuitenkaan liene AL:n syy. Ehkä hän kuitenkin voisi vaikuttaa asiaan laatimalla vähäsanaisempia = isoruutuisempia ristikkoja HS:n siunauksella. Taata, minäkin kääntelin niitä kuvia aikani, kunnes kyllästyin. Sinulle se näyttäisi olevan aivan normaali ratkontaan nivoutuva operaatio?
114. tjn6.1.2006 klo 13:31
HS:n ristikoita täällä on sivuttu 'ammoisista ajoista' lähtien milloin mistäkin näkövinkkeleistä katsellen. Itsekin olen niitä alkanut täytellä kevyellä otteella pysyäkseni kärryllä keskusteluissa. Puoliksi täytetty on riittävä saavutus itselleni.

Tuli mieleen kysyä, miten muut suhtautuvat näihin pikkukuviin, jotka paljolti samoina toistuvat ristikosta toiseen,vuodesta toiseen? Tämän päivän (6/1) siellä ovat esimerkiksi 'nojatuolikuva','kauppakassikuva','talutuskuva' jne..

Olenkohan liian herkkähipiäinen, kun samojen vihjekuvien jatkuva toistuminen lievästi ärsyttää? Minä saattaisin kutsua niitä jopa 'fakkivihjeiksi'.

Kysymys voi tietenkin olla ihan tietoisesta harhautuksesta. Kun kuva on aiemmin assosioitunut tiettyihin sanoihin, vaaditaan vaivaa ja ponnisteluja päästä mielessään irti niistä, jotta voisi jälleen löytää 'uutta kauraa'.
115. Jukkis6.1.2006 klo 13:41
Taata, kyllähän täällä esim. Pelikaani-lehtien virheitä on enemmän reposteltu kuin Hesarin. Kyllä heti joku iskee kiinni, jos on huomautettavaa. Läheskään kaikkia Hesarin ristikon virheitä ja ihmeellisyyksiä ei täällä ole otettu esille. Aina välillä joku innostuu.

Ja jos asia suhteutetaan siihen, että Pelikaanien takana on pienyritys, ja Hesarin takana puolen miljardin euron liikevaihtoa pyörittävä Sanoma Oy, niin Hesarin ristikoiden virheet ansaitsivat vielä paljon enemmän huomiota. On se ihme että tuollaisessa jättiläisyrityksessä ei ole sellaista laatujärjestelmää, joka pystyisi kerran viikossa saamaan ristikon virheettömänä lehteen niin, että siitä saisi myös selvää ilman suurennuslasin kanssa tiiraamista.

Sikäli Taata on oikeassa, että monien lehtien, (esim. "Eläke väen tosi super helpot ristikot lehti" -tyyppisten ristikkolehtien) mahdollisia virheitä täällä ei repostella. Johtuu varmaan siitä, että tänne kirjoittavat eivät niitä lehtiä harrasta. Auliksen ristikot noteerataan täällä niiden joukkoon, joista ollaan kiinnostuneita keskustelemaan. Muita sellaisia taitaa olla Pelikaanit, Ilta-Sanomat, Sanaseppo, joskus Suomen Kuvalehti. Jostain syystä esim. Iisakin Ristikot ja Kirppu ei juuri nouse esille.
116. mor6.1.2006 klo 13:53
Ratkon säännöllisesti Iisakin Ristikot ja välillä niistä voisi olla paljonkin kommentoitavaa ja kyseltävää.
Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että koska Kolmioristikot ja Pelikaaniristikot (ja sitä kautta Sanaris) ovat kilpailevia saman alan yrityksiä, ei ole soveliasta toisen ylläpitämällä sivustolla kommentoida sen toisen tuotoksia.
Olenko aivan metsässä näine päätelmineni?
Mitä mieltä olet, Eki, asiasta?
117. Taata6.1.2006 klo 14:47
Jaskalla, tjn:llä ja Jukkiksella hyviä kommentteja...
mor tuo mukaan nyt sitten tuon toisen murheen kryynin...
118. Eki6.1.2006 klo 14:54
Taata: "Jaskalla, tjn:llä ja Jukkiksella hyviä kommentteja...
mor tuo mukaan nyt sitten tuon toisen murheen kryynin..." Mikäs se sitten on?

Vastaan nyt morille, vaikka siitä voi varmaan tölväistä minua useinkin tavoin. Seuraavassa siis mieleen popsahtavia haja-ajatuksia.

Mielestäni olen mieleltäni avoin ihminen ja olen täällä kehunut (harvemmin arvostellut negatiivisesti) monien "kilpailijoitteni" tuotoksia. Historialliselta perspektiiviltä olen arvostanut hyvinkin monia oman tallini ulkopuolisia ihmisiä. Aulis Lehto on yksi näistä.

Näiden sivujen ajatus olisikin kirjoittaa avoimesti mielipiteitä mistä tahansa ristikoihin liittyvästä, mutta onhan tuolla yläreunassa rehdisti ilmoitettu, kuka sivut on pystyyn pistänyt, joten saattaa se vaikuttaa keskustelun sävyyn.

Kyllä minä olen kiusaantunut, jos "kilpailevaa" lehteä/laatijaa täällä aletaan selkeästi haukkua. Toki ylenpalttisista vieraiden tekijöiden kehuistakin VOI tulla kiusaantunut olo.

Yhteen aikaan täällä oli tilanne, josta joku sanoi, että "miltä tuntuisi, jos S-ryhmän johtaja kävisi aina aamun alkajaisiksi haukkumassa K-ryhmän johtajan K-ryhmän sivuilla". Oli miten oli, varmasti olen osani negatiivisista kommenteista saanut niin tehtävien osalta kuin ihmisenä, kuten Jukkiskin totesi.

Taatan kommentti "...eihän nämä taidakaan olla aivan ikiomat Sanaseppojen omat sivut, mikä voitaneen heidän puolustuksekseen todeta" raapaisee sydäntäni syvältä. Ovatko näiden sivujen kirjoittajat todella syyllistyneet johonkin arveluttavaan panetteluun tms.? Olisivatko jutut toisenlaisia, jos nämä olisivat Sanasepot-seuran virallisesti ylläpitämät sivut? Pystyykö tällaisia sivuja johdattelemaan niin, että ne kritisoivat ja kehuvat kaikkien mielestä juuri oikeita tahoja? Voidaanko kirjoittaa ristikoista mitään, jos ei kritisoida suuntaan tai toiseen?

Sanotaan nyt vielä sen verran, että olen todella iloinen, jos uusista tekijöistä vaikkapa Toni Pitkälä ja Juha Leinonen (esimerkit omasta ja vieraasta leiristä) alkavat (tai ovat jo alkaneet) tehdä kehutumpia ja näin todennäköisesti parempia ristikoita kuin minä tai muut "konkarit" (varsinkin jos itsekin pystyn niissä sen hyvyyden näkemään). Kyllä tässä ollaan pääasiassa hyvien ristikoiden asialla, ei juonimassa itsensä tai oman leirin hyväksi.

Ristikkoalalla - kuten monella muullakin - osa tekijöistä pysyy vireinä ja hyvinä nuoruudestä pitkälle eläkeikään. Ja osa taas herpaantuu jossain vaiheessa fyysisten, henkisten tai muiden syiden takia. Ristikonlaatijakin on kuitenkin juuri niin hyvä kuin viimeisin ristikkonsa? Kannattaa yrittää tehdä parhaansa koko ajan.
119. V-R6.1.2006 klo 15:46
Kolmisen vuotta sitten Sanaseppojen sivuilla kyseltiin, pitäisikö saada keskustelupalsta aikaseksi. Vastasin myöntävästi. Eipä aikaakaan, kun sain sähköpostia, missä ilmoitettiin, että Sanaris Oy on perustanut ristikkoaiheisen keskustelupalstan. Vähän tätä ihmettelin. Eihän ristikkobisnestä pyörittävä yritys voi olla puolueeton.
Vuosien mittaan olen tämän konkreettisesti havainnut. Firman ympärille on muodostunut hovi.
Kilpailevat pienkustantamot savustetaan ulos. Räikein tapaus on Kirppu-lehtien päätoimittajan porttikielto näille sivuille. Veijo Wireniä ei ole kohdeltu sen paremmin. Ekin lausunto "räkä nenästä purskahtaa, kun hänen ristikoitaan katselee" tyyppiset kommentit eivät ole puolueettomia.
Wiren antoikin palautetta näille sivuille.
Nyt on menossa Kari Päivärinnan mollaus. Ja sitä rataa.
Kirjoituksista päätellen monet ovat työ- tai hyvävelisuhteessa Sanaris Oy:n
Onhan tässä jotain hyvääkin. Sivuston ylläpito pyörii muiden töiden ohella.
120. Taata6.1.2006 klo 18:15
En ole Sanaseppojen jäsen ainakaan vielä eikä toisaalta
ole kova hinkukaan, vaikka täälläkin on paikallisosasto, jonne
voisi pyrkiä. En tiedä, että ketä sinne sitten huolitaan?
Ainakin SKP:hen piti ennen olla toverien suositukset.

Ei sekään ole hyvä, että ei uskalla kirjoittaa ajatuksistaan
pelätessään ylenpalttista palautetta etten sanoisi niin jyr-
kästi kuin V-R edellä. Ja kuulostaa jo porttikieltojakin jaetun,
mikä ei ole hyvä merkki, jos mielipidesivuilla ollaan.

Aina pääsee helpommalla, jos ei puhu eikä kirjoita mitään,
sillä silloin ei tule "palautettalaan" eikä ainakaan haista-
tella ja...
121. Juhani Heino6.1.2006 klo 18:50
Vähän taustaksi: itse olen HH:n eli mainitun Kirppu-lehtien päätoimittajan "leirissä".
HH suljettiin pois, kun hänen juttunsa jämähtivät lähinnä vainoharhaiseksi jankkaukseksi. Mielipiteistä ei siis johtunut. Tilanne on nyt OK: keskustelujemme perusteella HH:ta ei vaivaa se porttikielto lainkaan, toisin kuin V-R:ää.
122. Putte-possu6.1.2006 klo 18:56
V-R osuu naulan kantaan hovi-nimityksellään.Muistuu mieleen taannoinen radio-ohjelma,jonka nimeksi olisi sopinut "Hannes Porista,hei" ja jossa tutut soittelivat lähinnä toisilleen."Ja meillä kaikilla oli niin mukavaa.Oi,jospa oisin saanut olla mukana."
123. Antti Skyttä6.1.2006 klo 20:35
Muutama henkilökohtainen mielipide.

Taata: Pitkähkö kirjoituksesi 6.1.2006 klo 12.22: Nyt taisi tunteiden voimakkaasti viemänä karata mopo käsistäsi. Herätyskokouksiin, perkeleeseen, syntiin ja vastaaviin viittaaminen tuskin on kovin asiallista keskustelua. Ja kerro ihmeessä, Taata hyvä, kuka on panetellut. Itse olen samaa mieltä kuin Jaska, asiallisia kirjoituksia ja aiheesta.

V-R: Kirjoituksesi 6.1.2006 klo 15.46: samanlainen kuin valtaosa kommenteistasi. Joku pännii Sinua tunnetasolla ja sitä purat kirjoituksissasi. Miten mahtaa liittyä säikeen otsikkoon?

Putte-possu: Kirjoituksesi 6.1.2006 klo 18.56: Koska olin yksi tuon radio-ohjelman päävastuullisista, niin kuulisin mielelläni, mikä on se varsinainen (asiallinen, ei tunteiden painottama) kritiikki, jota haluat tuoda esille. Voitaisiin käynnistää siitä vaikka ihan oma säikeensä, ei mielellään otsikon Hesarin ristikot alla.
124. Taata6.1.2006 klo 22:17
Taata ei ole ainoa, jolla mopo voi karata välillä käsistä,
mutta elä ala kuitenkaan Antti sillä pistoolilla minua osoitte-
lemaan, sillä minä olen aika vasta tullut näille sivuille ja heti
kohta huomasin, että täällä ei ole kaikki asiat kunnossa.
Täälläkin tarvitaan tuuletusta välillä. Taata sanoo asiat suo-
raan. Kyllä täällä toisia on oikein nimeltä morkattu, mutta
minä en ala nyt noita säikeitä kovin pitkästi taakse päin ke-
lata. (En minä nyt joutilas ole!) Sieltä niitä löytyy nimiäkin ja palstoilla pitempään roikkuneet näkyvät jo tietävänkin ja heittelevänkin... Että se siitä ja loput aamulehdestä!
125. V-R6.1.2006 klo 22:45
ASK:lle. konsultoi pois. Yhtäkään kurssia et tule työpaikalleni esitelmöimään. Pidän siitä huolen.
126. Hui_hai6.1.2006 klo 23:20
Taata: Ei täällä nyt minusta Aulista sen kovemmin lyödä kuin sinä lyöt Auliksen arvostelijoita. Minä voin itse Aulis keskusteluun omana mielipeteenäni, että Aulis oli laadun tae, mutta lähinnä mielipahan aihe. Eivät siksi, että ne olisivat surkeita, mutta mestarilta keskinkertaiset ja itseään toistavat työt eivät oikein maistu. Eivät menneet suurteot oikeuta tekemään keskinkertaista työtä.

Yleisesti keskusteluun: Kyllä täällä on saanut aika vapaasti olla eri mieltä ihan mistä tahansa. Se, että Aulista nyt on tässä oikein koko säikeenkin voimalla mollattu, johtuu lähinnä kai siitä, että Hesariin laativana hän on näkyvällä näköalapaikalla ja useat ihmiset joutuvat nimenomaan Auliksen laatimusten kanssa tekemisiin. Henkilökohtaisesti en viitsi löydä vanhaa miestä kovin isolla kartulla. Aulis oli aikansa suurlaatija, mutta nyt toivoisin hänen hiljalleen väistyvän eläkkeelle laatijan töistä. Toisaalta, kuten tässäkin säikeessä on nähty, on Auliksella myös kiihkeitä faneja. Jos he ratkovat mielellään Auliksen ristikoita edelleen, niin mikäpä siinä. Kyllä maahan aina ratkojia mahtuu. Minullekin enemmän kuin ehdin ratkomaan, joten ei se minun ratkomistani mitenkään myöskään rajoita, että Aulis laatijana jatkaa. Jätänpähän nekin ristikot vain väliin.

Mukavaa ja leppoisaa vuoden alkua kaikille tasapuolisesti. Niin hovin pitäjille, kuin demokratiaa vaatille keskustelunvapaustaistelijoille.
127. Hui_hai6.1.2006 klo 23:22
Aulis oli laadun tae, mutta lähinnä mielipahan aihe. p.o.
Aulis oli ennen laadun tae, mutta nykyään lähinnä mielipahan aihe.

Muita kiroitusvieheitä en nyt jaksa etsiä. Jos jotakin huvittaa, hän aloittakoon uuden säikeen, jossa saa vapaasti haukkua minua ratkojana, viestien kirjoittajana tai ihmisenä. Antaa tulla vain. Reipas solvaaminen ja riitely pitää veren lämpinä ja estää paleltumisia talvisydännä;)
128. mor6.1.2006 klo 23:30
Hyvä kirjoitus Hui_hai!
Juuri tuostahan Auliksen kohdalla on kysymys; verrattaessa hänen huippuaikojen töitään nykyisiin on ero valitettavan suuri. Tätä eivät varmaan Taata ja V-R:kään voi kiistää?
129. Ei liity Hesariin tämäkään6.1.2006 klo 23:31
V-R: Varmaan viisasta pitääkin konsultit kaukana työpaikaltasi. Ei epäilystäkään kenen saneeraamista pois ilmapiiriä pilaamasta kuka tahansa konsultti ensimmäisenä suosittelisi. Jos nyt edes olet vielä töissä. Luulisi jokaisen siellä jo tajunneen tuon saneeraustarpeen ilman konsulttejakin.
130. iso S7.1.2006 klo 00:24
Taatalle tiedoksi: edustan samaa kilpailevaa leiriä kuin Ekin mainitsema Leinonen. Olen kirjoitellut tänne lähes aikojen alusta eikä missään vaiheessa ole tullut sellaista tunnetta että järjestävä seura olisi minua pois häätämässä. Toki tyylini ei miellytä kaikkia ja jotkut toivoisivat minun katoavan sen kiven alle mistä olen esille ryöminytkin, mutta nämä ovat yksittäisiä mielipiteitä. Mielipiteitä saa olla, vastakkaisiakin.

Muihin henkilöihin kohdistetusta "sorrosta" tietäisit enemmän jos sinulla olisi aikaa lukea kaikki täällä kirjoitettu, alusta alkaen, ajatuksen kera ja ilman sitä ennakkoasennetta että "sorretut" ovat enkeleitä, "sortajat" paholaisia. Riitelemiseen tarvitaan yleensä vähintään kaksi osapuolta. Etenkin tilanteen kärjistyttyä molemmilla on taipumus syyllistyä moitittaviin ylilyönteihin, mutta useimmiten toisessa on enemmän syytä kuin toisessa. Siitä taas on eri mielipiteitä, kumpi on se syntisempi säkki.
131. Taata7.1.2006 klo 11:19
Taatan opettavainen tarina


Puheenjohtaja Skyttä väitti minulta mopon karanneen jossain vaiheessa eilistä päivää ja kuinka ollakaan olin sen
valmis jopa myöntämäänkin, vaikka minulla ei mopoa ole- kaan. Nyt sitten viime yönä unessa löysin minulta muka kauan hukassa olleen potkukelkan. On tämä sitten ihmeel-
listä...

Oli kaunis kesäpäivä ja potkukelkka jökötti Aleksanterinka-dulla kauniin nuoren naispoliisin vartioimana kadun toisella puolen. Minä vain en tahtonut uskaltaa mennä sitä hake- maan, kun jonkun pykälän mukaan minun olisi kuulunut saada sakot.

Lopulta kuitenkin lähestyin "kyttää" varovaisesti potkuria hakemaan ja odottelin tämän sanovan minulle jotain kovin moittivaa tai tuomitsevaa, mutta tämä vain puhua pälpätti kännykkään naureskellen ties kuinka pitkään.

Lopulta sieppasin potkurista kiinni ja lähdin etenemään Heinäpään suuntaan pollarin seuratessa minua rinnallani
kävellen niin kovin herttaisena. Selvitin samalla kadonneen potkurini talvista tarinaa. Iloinen nuori misupoliisi vain nau-
reskeli iloisesti ollen koko ajan hyvällä tuulella ja välitti huithait mitään sakkojen kirjoittamisesta. Ei edes torunut tai uhkaillut minua potkukelkan unohtamisesta kiellettyyn paikkaan. Sen pituinen se.


Sitten analyysi:

Tässä varmaan saavutettiin "dialogikeskustelijoiden" ns. kor-
keampi taso, jota korkeampiakin tasoja on vielä olemassa,
mutta kukaan ei ole niille vielä päässyt, mutta eräs lienee päässyt tälle alimmalle korkealle tasolle ainakin hetkittäin ja ilmeisesti lentokoneessa. Tämäkin taso on tavallisilta maatiaisilta ja sanasepoilta saavuttamaton ja jonka olemassaoloa he tuskin edes tietävät, jos eivät ole sitten buddhalaisia tai muita vastaavia. Mutta siitä huolimatta heidänkin tulisi valitettavasti joten kuten pärjäillä elämässä sen kaikessa raadollisuudessaan ja ankaruudessaan, sillä
jonkunhan täytyy työtkin tehdä, jotta toiset voivat filosofee-
rata. Amen!
132. Taata7.1.2006 klo 12:00
Täällä palstalla on nyt aivan ikärasistisia mielipiteitä Aulik-
sesta jatkuvasti. Huihain liturgia kuulostaa niin tutulta, että
heti tulee mieleen eräs toinen saarnamies, jolta olen tämän tekstin ennen kuullut ja voi niitä olla muitakin, mutta en jouda kaikista lukua pitämään.

Onko se Aulis niin vanha kuin kuulostaa? Sitten on kovin hyvin säilynyt. Ei meillä taiteilijat ja heihin rinnastettavat jouda useinkaan alle kahdeksankymppisinä eläkkeelle ja joutilaisuuteen jäämään, kun ovat sentään siihen saakka onnistuneet hengissä pysymään ja työskentelemään.

Nuoria miehiähän täällä kuolee ja katoaa tämän tästä ja multiin pannaan, kun Ateenlaisten laulunkin mukkaan nuorukaiselle kuolla kuuluu, kun on vielä notkea hurme suonissa virtaa. Niin on rajut harrastukset heillä, että eivät
ehdi useinkaan edes työelämään päästä, kun jo kutsu käy
yläilmoihin korkeammille tasoille jos ei sitten vallan alimpaan
mahdolliseen paikkaan, jossa ei ainakaan kylmä tule, jos se
nyt sitten edes hieman lohduttaa.

Ei minulle näistä kirjoituksista mitään makseta ja voi olla,
että pian lopetankin, mutta Auliksella kuulostaa palkka nousevan aina eurolla joka kerran, kun sana Aulis vain mainitaan. Mitään provikkaa minä en tietenkään saa, mutta sympatiaa voi herua, mutta mistä minä sitäkään tiedän, kun en ole valaistusta saanut kokea ja tuntea korkeita tasoja, jotka vain suurille filosofeille ja uskonmiehille avautuvat.
Minä olen vain tavallinen Taata Oulusta ja Aata nukkuu vielä vaikka on kohta puolipäivä.

Tulipa lausutuksi kielletty ristikkosana? Kuka noita teesejä
oikein rustaa? Pitää tarkastaa, että ei vain yksinäinen irto-
attakin lymyä jossain päin kämppää muodossa tai toisessa,
kun on muitakin viruksia liikenteessä, mutta ei kuitenkaan
niin pahoja. Sokeritoukkia ja turkiskuoriaisia nyt on joka
huushollissa näinä kirpputoriaikoina. Niistäkään ei jouda lukua pitämään.

Lähdenkin tässä heti tarkastamaan asuntoa Vuokilan ristisanakirja kädessä ja sillä lätkäisen, jos atta täällä jossain sattuisi lymyävän ja minulle itsensä paljastavan...
133. Hui_hai7.1.2006 klo 12:30
Sanotaan nyt Taatalle, että minulle on yksi ja huihai minkä ikäinen Aulis on. Auliksen nykyristikot eivät olisi huippuja edes kaksikymmipisen kynästä. Ja vaikka Auliksen ristikot ovat nykyään korkeintaan keskinkertaisia, niin monen nuoren räpöstelijän Aulis silti vielä pesee.

Lopuksi haluaisin muistuttaa, että mielipide on VAIN mielipide. Ei se mitään todellista ja lopullista jumalansanaa ole. Vai oletko sinä niin oikeassa, että haluat kieltää minulta mielipiteeni ilmaisemisen ja savustaa minut pois tältä sivustolta?
134. Eki7.1.2006 klo 12:46
Aata ja Atta eivät ole kiellettyjä ristikkosanoja.

Kuka voi väittää niitä HYVIKSI ristikkosanoiksi keskivertoRATKOJAN tai peräti aloittelevan ratkojan kannalta (laatijalle ne toki ovat/olisivat helppoja ratkaisuja)?
135. Taata7.1.2006 klo 13:50
Kuuleppa nyt hui_hai!

Ei se Taata täältä ketään ulos nakkaa.
Se on Eki tuossa ylempänä portsarina eli portimona. (Minulta
portimon synonyymin käyttö on kielletty, kun sitä täällä Oulussa liiaksi muutenkin hoilotetaan ja kailotetaan kaikkinaisten imeväisten ja vastaavien toimesta, kun se on kuin mantra, joka auttaa ja pelastaa. Minä olen nykyään
taitoluistelupuolella.) Taas lipsahdin pois asiasta kuin väärä
entiseltä lukkarilta, mutta onneksi sulkeissa.

Minäkin istun huojuvalla tuolilla, jos en ole jo oviaukossa
menossa, kun en ole virallinen sanaseppä enkä tosin muu-
tenkaan ahjon kanssa tekemisissä tai sampoa takomassa.
Voidaan lentää yhdessä samalla ovenavauksella, mutta
herra tietää milloin, mutta ei kerro. Tandemlentona men-
nään sitten iloisesti...
136. Seppo7.1.2006 klo 15:32
Nimimerkki V-R:
Ei oikein auennut minulle, miten kommenttisi Antti Skytälle
6.1. klo 22.45 liittyy säikeen otsikkoon. Omasta mielestäni
Antti on tehnyt ristikkoasioiden puolesta Suomessa melko paljon muutakin kuin lähetellyt pelkkiä pahansuopia
nettiviestejä kuten joillakin on tapana. Mitään asiaa ei
mielestäni viedä eteenpäin tällaisilla keinoilla ja uskoisin
sinunkin tämän myöntävän.
137. V-R7.1.2006 klo 19:04
Seppo R:lle (oletan) ja ASK:lle
Tämä oli sellainen äkillinen päästö.
Yleensä argumentointi alkaa siitä, että joku mollaa toista ja kohde vastaa samalla mitalla.
Tässä tapauksessa ASK aloitti "koulutuksen". Siis ei kehunut.
138. Kirppu14.1.2006 klo 16:16
"Voinen taata, ettei siitä kuvasta saanut selvää Erkkikään."

haha.. no huh,helpotus...
selvishän tääkin..tai siis ei selvinny.. mut selvis,ettei muutkaan ole tajunnu kyseistä vihjettä.. Menipä taas sekavaksi..
139. iso S22.1.2006 klo 17:00
Visaisessa tai visaisehkossa ristikossa vihjeessä olevat kirjoitusvirheet ovat oleellisia; yleensä ratkaisusanassa toistuu sama virhe eli kyseessä on tahallinen teko eikä lukihäiriö. Suurristikossa 2362 (HS 13.1.2006) yksi palindromilauseiden vihje on "...Mutta vakavsati puhuen - säästeliäs Tekinillinen korkeakoulu tyrmistyy..." missä on yksi kirjainten kääntyminen ja yksi ylimääräinen i. En ainakaan huomaa että nämä ilmenisivät mitenkään ratkaisulauseessa.

Suurristikossa 2362 (HS 13.1.2006) en huomaa yhtään kirjoitusvirhettä vihjeissä enkä ratkaisusanoissa. Muuten pidin ristikkoa keskimääräistä vaikeampana. Muutamiin nimiin osui kiusallisesti piilokirjain (Sheedy, Hasbulatov), joihinkin aukioihin oli keskittynyt hankalia vihjeitä, joidenkin vihjeiden yhteyttä ratkaisuun en tajua vieläkään (väriaine ja vasaran kuva, nämät) ja yksi nimi oli minulle täydellisen tuntematon, lienee myös monelle muulle (Osmo). Kaikki kuitenkin ratkesi aikaisemman HS-kokemuksen ja pään raapimisen avulla.

Se outo nimi piti varmuuden vuoksi avulla googlettaa ja löytyi tällainen hauska yhteensattuma:

Lehdon entinen opettaja, professori Osmo xxxxx astuu sisään.

Tässä Lehto ei ole ristikon laatija, koska etunimi ei täsmää. Professori on kuulemma ollut aktiivinen korpivaruskuntien arkkitehtina 1970-luvulla. Vekarajärven nimikin mainittiin, joten olen ehkä tutustunut herraan jo montaymmentäviisi vuotta sitten hänen henkensä hedelmään sijoitettuna.

Hyviä ja ennen näkemättömiäni vihjeitä oli joukossa. "Hirveä porona" on esimerkki ainakin jälkimmäisestä, ehkä ensimmäisestäkin. Sen arvoa himmentää liiallinen vaikeus ja tähän kokonaisuuteen sijoitettuna sen vahvistava vaikutus siihen tunteeseen että laatija yrittää syöttää omaa maailmankatsomustaan ratkojille. Useat teemalauseet ovat sellaisia että ne eivät maistu huumorilta vaan tuomitsevilta lausunnoilta,mitkä eivät noudata Suomen ulkopolitiikan virallista linjaa!

Tämä oli taas niitä ristikoita mitkä ovat omiaan ylläpitämään ennenkin mainitsemaani suhdetta HS:n ristikoihin, mitä kuvaamaan viha-rakkaus on liian vahva kumpaankin suuntaan mutta parempaakaan en keksi. Jos nuo kummat särmät viilaisimme pois, niin kai ristikkokin keskiharmaa ois?
140. Yks22.1.2006 klo 17:46
Silloin tällöin HS:n ristikon tullessa vastaan silmään pistää seuraavat asiat:

A) Karttapaikat, jotka löytyy vain netistä

B) outoja nimiä ks. kohta A

C) erilaisia laatimisen aiheuttamia kirjoitusvirheitä

D) Epäselvät kuvat

E) toisiin uskontoihin kohdistuvat panettelut

Ei näillä eväillä hyvää saada aikaan, mutta on silti ratkottavissa joten Auliksen puolustajien harmiksi totean, että taso on laskenut vuosien ja tekniikan kayttöönoton myötä.
141. muuan22.1.2006 klo 22:55
Edelliset kirjoittajat, osuitte juuri yhteen tärkeimmistä
asioista, jotka Hesarin ristikoissa mieltäni kirvelevät ja se on juuri nämä laatijan omat maailmankatsomusasiat, joita silloin tällöin pulpahtaa esille tuomitsevalla sävyllä.
Liekö aikaa muutama vuosi, kun vihjeestä "Teemun lapsikin"
saatiin vastaussanaksi ÄPÄRÄ. Ymmärtääkseni viitattiin
Teemu Selänteeseen, joka ei ollut avioliitossa, mutta koska muu yhteiskunta on avoliiton jo virallisesti hyväksynyt, tulee
mieleen, onko myös Hesari laatijansa lauseen takana.
142. marjaana22.1.2006 klo 23:05
Ei voi olla tottakaan... Siis tuo ÄPÄRÄ-juttu... Huh.
143. iso S23.1.2006 klo 08:28
Sanoisin että tosi on, ainakin minusta juttu tuntuu tutulta. Jos asiaa yrittää katsoa positiivisen ajattelun hengessä niin alkuperäiseltä merkitykseltään äpärä tarkoittaa kai nimenomaan aviotonta lasta. Se ei välttämättä ollut sen kummempi juttu, kun hienoilla herroilla katsottiin olevan oikeus rakastajattariin. Äpärällä ei vain ollut lain turvaamaa perintöoikeutta isänsä omaisuuteen. Suhtautuminen aviottomiin lapsiin on sitten liittänyt sanaan enemmän tai vähemmän kielteisiä arvolatauksia.
144. keno25.1.2006 klo 22:15
Tuossa aikaisemmin mainitussa Hesarin ristikossa 2362 (13.01.06) on myös oikealla alhaalla vihje 4. (ja alla vettä). Onko jotenkin määritelty, että ristikot pitää täyttää käyttämällä isoja kirjaimia? Pikkukirjaimilla ratkaisusanaa ei nähdäkseni saa oikein.
145. iso S25.1.2006 klo 22:59
Ei se ymmärtääkseni ainakaan alkuperäisen oikeaoppista olisi, mutta tässä asiassa on ehkä myöhemmin lipsuttu löysempään suuntaan. Onhan alku mahdollista kirjoittaa jopa puolet pitempänä, mutta silloin siitä ei tulisi järjellinen sanaa (eikä tietysti mahtuisi tuohon paikkaan).

Laskiko muuten joku vasemman yläkulman rasterin pisteet? Minusta näyttää siltä että kymmenen puuttuu.
146. Kirppu1.2.2006 klo 20:03
Mitä se tarkoitti kun vihjeenä oli "päissä" ja sanaksi tuli "laukit"?
147. Jukkis1.2.2006 klo 20:17
Nykysuomen sanakirjan mukaan laukki on hevosen päässä oleva valkoinen juova.
148. ässä17.2.2006 klo 09:53
Tavoistani poiketen en aio moittia tämän päivän Hesarin
ristikkoa, on mukavaa antaa positiivistakin palautetta
silloin, kun siihen on aihetta. Erityisesti minua ihastutti se, että missään ei ollut edes kahta vierekkäistä vihjeruutua,
kun yleensä vihjekentät ovat olleet hyvinkin laajoja.
Yksi syy on tietenkin pitkien lauseiden puuttuminen,
joka helpottaa laadintaa. Kameran kuvan kohdalla epäilin
virhettäkin, mutta Google paikkasi aukon tiedoissani ja
sieltä löytyi myös minulle vieras goottibändi, joka tosin
oli piilokirjaimettomana muutenkin selviö. Ristikossa on
melko hyvän kokoisia aukioitakin, pikku miinuksena pidin
ääkkösten vähyyttä näinkin suuréssa ristikossa. Myös
sanat etu, osa ja ala toistuvat yhdyssanojen osina.
Kaiken kaikkiaan kuitenkin suunta on parempaan!!!
149. hupsista!17.2.2006 klo 11:39
Hesarin toimituksessa mokailtiin taas. Ratkoja huomannee ja suuttuu/ilahtuu?
150. joo17.2.2006 klo 11:40
laatijasta puhumattakaan
151. iso S17.2.2006 klo 13:28
En ole vielä nähnyt päivän päästöä mutta antakaas kun arvaan: ratkaiseminen helpottuu kun antaa katseen vähän harhailla.

Samalla vaivalla huomautan että minä en ole ässä isolla enkä pienellä Ä:llä, mutta minulla ei ole mitään huomauttamista siihen että joku käyttää noin samanhenkistä nimimerkkiä. No, jos nyt kuitenkin vähän, etten poikkeaisi tavoistani: oivallinen ja hyvää makua osoittava valinta!
152. ässä17.2.2006 klo 14:44
Terveiset iso S:lle, olen käyttänyt tätä nimimerkkiä aina
silloin tällöin, eikä suinkaan ole tarkoitukseni, että siitä muodostuisi Sinulle minkäänlaista painolastia, onhan
se selvästi erotetavissa jo kooltaankin. Siitäkin olemme
samaa mieltä, että valintani osoittaa hyvää makua!
153. Jaska17.2.2006 klo 16:03
ässä, jos lähetät ristikon, liitä mukaan vakuutus kunnian ja omantunnon kautta, ettet ole luntannut.
154. Taata17.2.2006 klo 18:03
Aulis on itse oveluus. Tässä voi olla koira haudattuna niin,
että tämä julkaistu ratkaisu onkin väärä. Eli älkää missään
nimessä kopsatko ratkaisua semmoisenaan ajattelematta,
sillä kolmen viikon päästä voi tulla yllätys, kun seuraava
ratkaisu julkaistaan. Saatatte tippua arvonnasta, jos suo-
raan tuosta mallista täytätte ristikon. Tällaisia "uuden aika-
kauden" ristikoita pitäisi julkaista useammin. Onkohan rat-
kaisu edes yksikäsitteinen? Tässä on paljon avoimia kysy-
myksiä. Aulis on pannut tuulemaan sekoittaen jämähtäneen
ristikkomaailman kortit muutenkin uudelleen osoittaen uu-
distuneensa. Ässä jo kehuikin vihjeiden sijoittelua erillisiin
yksittäisiin ruutuihin. Minua viehättää erityisesti vasemman
alanurkan alin vihje.
155. mmmmmmmmmm17.2.2006 klo 21:10
mielenkiintoinen näkökulma.... kiitos vaan
156. iso S17.2.2006 klo 23:30
No niin, se on täytetty. Alussa oli vaikeaa olla kurkkimatta mutta itsehillintä piti. Ristikon täytyttyä piti tarkistaa että oikean alakulman varis puhuu suomea. Kyllä, joten sanoisin että kameran kuvasta tuleva ratkaisusana on väärin.

Mielestäni oikea sana voittaa Googlefight-ottelun 28.8 miljoonalla äänellä 1.58 miljoonaa vastaan. Yllättävän paljon on virheellisiäkin viittauksia, mikä panee epäilemään että jossain päin maailmaa ristikon väite on tosi. Kuintenkin kun katsoo Googlen kuvahaulla virheellistä muotoa hakusanana käyttäen, saa järjestään kuvia missä sisällössä on oikeana pitämäni muoto.

En voi taata, Taata, mutta en epäilemättä olla saata: edellä mainittu ratkaisemista helpottava suuren luokan lipsaus ei ole ainoa virhe. Nippu eksoottisia sanoja on tässäkin ristikossa, mutta tasaisesti ympäri ristikkoa jakautuen ja piilokirjaimettomina, joten eivät estäneet lähteetöntä ratkaisemista.

Jonoja-vihjeen yläpuolella oleva kuva oli niin epämääräinen että en mitenkään osannut hahmottaa sitä ratkaisuun liittyväksi ennen ratkaisun muodostumista. Luulin että Darth Vader on kruunattu apinoiden kuninkaaksi.

Karttakirja oli jätetty tällä kertaa rauhaan. Se oli minusta silmäänpistävin muutos. Muuten tuttua juttua: näitä joko ehdottomasti vihaa tai rakastaa tai vähän molempia!
157. RA18.2.2006 klo 00:12
Iso S, selitätkö selkokielellä, mitä tämä tarkoittaa:

"Mielestäni oikea sana voittaa Googlefight-ottelun 28.8 miljoonalla äänellä 1.58 miljoonaa vastaan. Yllättävän paljon on virheellisiäkin viittauksia, mikä panee epäilemään että jossain päin maailmaa ristikon väite on tosi. Kuintenkin kun katsoo Googlen kuvahaulla virheellistä muotoa hakusanana käyttäen, saa järjestään kuvia missä sisällössä on oikeana pitämäni muoto."
158. iso S18.2.2006 klo 15:16
Selitetään, selitetään. Tässä suomennosta S-kielestä:

Kameran kuvasta tuleva sana on tai yrittää olla kameran merkki. Siinä on kuitenkin mielestäni virhe, vastaava kuin jos Canon kirjoitettaisiin Kanon tai Nikon Nicon tai Fuji Vuji. Yksi kirjain vaihtuu toiseksi, enemmän tai vähemmän samalla tavalla ääntyväksi.

On tunnettua että samaa tuotetta saatetaan myydä eri maissa eri nimillä. Ero voi olla yhdessä kirjaimessa tai nimi voi olla täysin erilainen. En siis mene täydellä varmuudella väittämään etteikö tuota kameraa myytäisi jossain maassa, vaikkapa Espnjassa, sillä nimellä mikä ristikkoon tulee. Suomessa se tunnetaan kuitenkin eri nimellä, sillä mitä luulen ainoaksi oikeaksi.

Googlefightilla viittaan Googlen serkkuun, www.googlefight.com millä voi laittaa kaksi sanaa yleisyysvertailuun. Tämä on Googlea kätevämpää sikäli että tuloksen saa kerralla ja tulokset ovat vertailukelpoisempia; Googlefight näyttää hakevan kaikilla kielillä eikä siihen pure Googlelle asetetut kielivalinnat. Esimerkiksi minä olen rajannut Googlen haut suomeen ja englantiin, koska muista en kuitenkaan mitään ymmärtäisi. Googlella tehty vertailu antaakin tuloksen 7.81 miljoonaa - 111000.

1.58 miljoonaa osumaa on iso määrä ja viittaa siihen että pelkästään kirjoitusvirheistä ei välttämättä ole kyse. Ratkaisun sana - no, mitä sitä salailemaan kun ratkaisu julkaistiin tehtävän vieressä - Konika (mielestäni pitäisi olla Konica) saattaa tarkoittaa jotain todellista jossakin kielessä TAI olla kameran tuotemerkki jossakin maassa.

Runsaista havainnoista huolimatta Google kysyy "tarkoititko Konica" kun tarjoaa hakusanaksi Konika. Jälkimmäisen oikeellisuutta voi varmistella Googlen kuvahaulla. Avainsanaksi Konika ja sitten klikkaat Googlen etusivulla Kuvat/Images (käyttöliittymän kielen mukaan). Saat linkkejä kuviin minkä avainsanoissa esiintyy haettu teksti. Tulee runsaasti kamerankuvia ja jokaisessa näkemässäni kamerassa itsessään luki Konica eikä Konika.

"Kuintenkin" on näppäilyvirhe mikä johtuu nakkisormista ja siitä että olin ylittänyt kasvavien lapsien nukkumaanmenoajan.

Joku viisas sanoi että "tämän pitäisi olla selkeää puhetta." :)

Hesarissa on muuten opittu jotain. Tänään julkaistiin se ratkaisu minkä olisi pitänyt olla eilen.
159. nimim. tiedosta kiitollinen19.2.2006 klo 00:58
Painovirhepaholaisesta tuli mieleen: osaisiko joku viisas sanaseppo kertoa, mikä ero on oikolukijalla (oikaisulukijalla) ja revideerilukijalla. Molempia kuulemma on painotaloissa?
160. pekka19.2.2006 klo 15:11
Ihmettelen mita tarkoittaa tuffi = trassi?
tuffi= kiivettynyt tulivuoren tuhka mutta mita on trassi.
161. Pekka Harne19.2.2006 klo 15:25
Edellisille kyselijöille:
- Sana revideeri tulee latinan sanasta revisio eli korjaus, hän on siis korjaaja eli ihan sama kuin oikolukija. Nykyisin suositetaan käytettäväksi muotoja korjausluku ja korjauslukija.
- Kaima: vastasit itse jo kysymykseesi: trassi tarkoittaa samaa kuin tuffi.
162. pekka19.2.2006 klo 17:29
Mielenkiintoinen sana tuo trassi, mista teoksesta selityksen sille loytaa?
163. iso S19.2.2006 klo 17:55
Lähinnä ristikkosanastoista, sekä Vuokilan että Wirénin opus tuntee, vaatimattomammat tietosanakirjat eivät. WSOY:n englantilais-suomalaisesta suursanakirjasta löytyy trass = trassi mutta tämä on käännös, ei selitys.

Websterin nettisanakirja antaa trass-sanalle tämän selityksen:

http://www.websters-online-dictionary.org/definiti on/trass

A white to gray volcanic tufa, formed of decomposed trachytic cinders; -- sometimes used as a cement. Hence, a coarse sort of plaster or mortar, durable in water, and used to line cisterns and other reservoirs of water.

Source: Webster's Revised Unabridged Dictionary (1913)

Selityksessä mainittu tufa on Websterin mielestä ruotsiksi tuff mutta suomeksi sintteri, lähdekalkki.
164. Jaska19.2.2006 klo 20:11
Täydennys Pekka Harnen vastaukseen tiedosta kiitolliselle. Oikaisuluku (ent. oikoluku) oli 70-luvulle saakka lehtitaloissa hommaan varta vasten palkatun henkilön vastuulla. Hän luki ladelmasta otetun korjausvedoksen ja teki siihen korjausmerkinnät latojaa varten. Kun ladelma oli korjattu tehtiin vielä revideeri, ennen kuin sivu sai painatusluvan. Revideeri oli siis yhtä kuin viimeinen oikaisuluku, ja se oli tavallisesti eri henkilön vastuulla, usein tekstin kirjoittaneen toimittajan. Periaatteessa homma toimi samalla tavalla uuden valoladontatekniikan tulon jälkeen, mutta oikaisuluku alkoi luisua yhä enemmän toimittajien hennoille harteille. Lopullisesti oikaisulukijan vakanssit olivat historiaa toimittajien alettua 80-luvulta alkaen kirjoittaa ja taittaa juttunsa tietokonepäätteillä ja lähettää valmiit sivut sähköitse suoraan painoon. Työ on kiireistä deadlinen painaessa päälle. Nykysanomalehdissä onkin paljon enemmän ns. painovirheitä kuin ammattioikaisulukijain aikana, vaikka useimmilla toimittajilla on käytössään oikolukuohjelma, ja tekstin korjaaminen on naurettavan helppoa entisaikoihin verrattuna. Aikakauslehdissä virheitä on vähemmän, koska oikaisulukuun on enemmän aikaa. Kirjankustantamoissa ei käytännössä ole tiukkaa deadlinea, joten "painovirheitä" ei ainakaan arvostetuimpien kustantajien kirjoissa enää liiemmin ole.
165. pekka19.2.2006 klo 20:40
Onhan se tamakin jotain sinne pain mutta ei ole vastaus
synonyymi trassi sanalle ei ole tuffi, ei ole suomenkielta.
Talla perusteella sana maito synonyymi kerma, voi tai jaatelo
olisi oikein, onpa oudokstuttava etta tallaista tulee ammattitekijoilta
166. kasperi19.2.2006 klo 21:15
Jäi ihmetyttämään taannoinen hesarin ristikko, jossa vihje oli 'kyllä vain' ja vastaukseksi tuli 'ojaa'. Kyseessä oli ystävämme Auliksen ristikko, toinen laatuaan, jonka ratkaisin ja saattoi jäädä viimeiseksi... Voisitteko kertoa, mistä vastaus 'ojaa' koostuu? Nojaa olisi ymmärrettävämpi, vai löytyykö vastaus kehä kolmosen sisäpuolella käytettävästä kielestä, joka ei aukea meille maalaistolloille?
167. Jukkis19.2.2006 klo 21:29
Mutta kun "ojaa" on Nykysuomen sanakirjasta löytyvä suomen kielen sana. Kyse on pikemmin kehä kolmosen ulkopuolella käyettävästä sanasta. Sanakirjan esimerkki: Onko teillä päreentekoa? - Ojaa! Onpa hyvinkin.
168. Jaska19.2.2006 klo 21:37
ojaa on lainatavaraa ruotsista. Tosin svenskatalande lausuvat sen ooja, paino jälkimmäisellä tavulla. Suomennettuna joo-o tai kyllä vain. Vastakohta on oone, paino tavulla ne, = ei kai, älähän nyt. Vielä täytyy tulla ulos kaapista ja paljastaa, etten ole ikinä kuullut kenenkään suomenkielisen muutakuin kaivaneen ojaa.
169. Matti19.2.2006 klo 22:20
Äitini, supisuomalainen, viljeli puheessaa ojaata, lausuen sen ooja. Merkitys oli vastauksena johonkin kieltoväitteeseen: "ei pidä paikkaansa, olen eri mieltä".

Mutta ettäkö löytyy nykäsestäkin ...
170. iso S19.2.2006 klo 22:38
Pekka: minusta ei ole outoa. Ei laatija voi olla joka alan ammattilainen eikä tiedä kaikkea. Joskus luulee tietävänsä kun on jonkun asian jostain väärin oppinut tai sattuu muisti pätkimään. Toki jos tietää luulevansa niin silloin pitäisi tarkistaa jostakin luotettavasta lähteestä, mieluummin kahdesta.

Tässä tapauksessa ristikkosanakirjat (jotka EIVÄT ole noita täydellisen luotettavia lähteitä kertovat trassista näin:

Vuokila 1997: sementin raaka-aineena käytetty tuffi eli kivettynyt vulkaaninen tuhka.

Wirén 1994: vulkaaninen maalaji, rakennusaine (tuffia kirja ei tunne).

Wikipedia kertoo tuffista näin: Tuffi on tulivuoresta purkautuvasta tuhkasta syntynyttä kiveä. Tuhkahiukkasen koko on alle 2 mm eli hiukkaset ovat alle hiekanjyvän kokoisia tai niinkin pieniä kuin savihiukkaset ja vielä pienempiä. Suuremmat ovat lapilleja. Monesti tuffikivessä on tuhkan seassa suurempia lapilleja. Tuffikivestä voi syntyä breksiaa. Tuffi voi mineraalikoostumukseltaan olla muun muassa ryoliittista, trakyyttista, andesiittista tai basalttista. Kuuma tuffi on tefrapilven, kaasuista ja raskaammista purkaustuotteista koostuvan maanpintaa pitkin liikkuvan pilven ainesosan.

Hakusanapari tuffi trassi on Goolelle liikaa, se kysyy "Tarkoititko: tuffi terassi".

Ristikoissa sallitaan jonkin verran löysyyttä rinnastuksissa. Klassisena esimerkkinä on viisas => nero mikä ei ole vähänkään tarkasti ottaen oikein mutta ei aiheuta useimmissa ratkojissa puistatuksia. En tiedä onko tässäkin kysymys jostakin tuollaisesta läheltä piti -yhteydestä vai onko rinnastus tuffi => trassi ihan pielessä.

Lopuksi kaino pyyntö: jos tiedät miten asia on niin kerro. Älä vain heittele yliolkaisia herjoja! Sellaisesta ei kukaan opi mitään ja virhe jää elämään.
171. jupejus19.2.2006 klo 23:16
Mulla vähäinen sivistysanakirja sanoo, että;

trassi (geol.) sementin raaka-aineenakäytetty tuffi.
172. pekka20.2.2006 klo 21:47
Sorry, olen ollut poissa, pitaa muuta kiiretta.
Trassi on muuten raputahna etta silleen...
173. Kirppu21.2.2006 klo 15:15
Taas pari omituista.. (2363)
Vihje "väriaine ja vasaran kuva", ratkaisuksi tuli väline. Ymmärtäisin kyllä,jos siinä olisi pelkkä vasara,mutta mikä se väriaine.. Tuli mieleen tuoteselosteista E471 tms.. muttamutta..
Toinen outo oli vihje "myös kiihko", ratkaisuna jauho..
174. iso S21.2.2006 klo 15:36
myös = ja, kiihko = uho, ainakin ristikkotarkkuudella.

Väriaineen ja vasaran yhdistymiselle välineeksi en keksinyt mitään järkevää selitystä. Niillä tienoilla taisi olla jotain muutakin outoa mikä viittaa siihen että sitä kohtaa on paikattu ja osa vihjeistä on jäänyt muuttamatta.
175. Kirppu21.2.2006 klo 22:15
Ja + uho.. no niinpä niin.. Mutta vielä yksi - mikä on "kessi"?? Vihjeenä oli arvosalo.. Kuvittelin ensin, että se on joku herra nimeltä Arvo Salo.. mutta onko se sittenkin joku luonnosta löytyvä paikka tms?
176. pieni x21.2.2006 klo 22:44
Kessi on arvosalo eli arvoerämaa tai- korpi Ylä-Lapissa. Oli uutisissa hakkuittensa takia joku vuosi sitten
177. pekka25.2.2006 klo 12:56
hs 2362 mikahan kuvassa oleva tiskiratti on kun se selitetaan sanalla keturoiva enpa ole kuullut moista sanaa?
178. Jukkis25.2.2006 klo 13:06
Nykysuomen sanakirja: keturoida = ketturoida = heittelehtiä, vääntelehtiä, kieriskellä.
179. pekka25.2.2006 klo 13:57
Kiiitos sanaselityksesta, enta miten se liittyy tiskirattiin?
180. Jukkis25.2.2006 klo 15:29
Kun ei ole k.o. ristikkoa tässä saatavilla, niin en osaa sanoa, miten liittyy tiskirattiin. Mikäs se tuollainen ratti edes on? Miksi tiskissä on ratti?
181. pekka25.2.2006 klo 17:02
minulla on amerikkalainen nappaimisto siksi ratti,
kuuluu tietysti pilkut a:n paalle
182. iso S25.2.2006 klo 17:12
Se tiskiratti on kuivalla maalla keturoiva kala.

Eilisessä tuottaa tuskaa yksi aukio, mihin en pääse kiinni millään varmalla. Useisiin vihjeisiin on useitakin ajatuksia mielessä, mutta mitkään kaksi eivät sovi toistensa kanssa yhteen. Nyt tsekkasin yhden jutun ja luulen että auttaa jos muistaa Turun teatterihistoriaa 1970-luvun alkupuolelta. Kuinka kukaan olisi saattanut sellaista unohtaakaan?
183. pekka25.2.2006 klo 17:43
Jasso, etta KALA enpa olisi uskonut etta se esittaa kalaa
taas hesarissa surkeaa kuvitusta.
mita samassa ristikossa on kohta, jossa OAU=aava???
184. pekka25.2.2006 klo 17:45
siis OUA=aava
sussaanoikein kunnolla. sorry
185. Matti25.2.2006 klo 18:39
En osaa tulkita selvisikö (sussaan?). Siis AUO=avaa.
186. iso S27.2.2006 klo 11:52
Ou jees, ettette olisi huolissanne ja menettäisi yöunianne. Se kiusannut aukio laukesi. Joku alkuperäinen ajatus jopa osui kohdalleen, mutta yhdestä kuvasta tullut ratkaisusana oli täysi yllätys. Ei olisi tullut mieleenkään ilman poikittaisten apu alkaa moista siihen sovitella.

Yhdessä sen yllättävän sanan poikittaisissa oli mielessä niinkin vaihtelevia ehdotuksia kuin TULI, ILMI, UUSI, POIS ja ALKU. Todellinen ratkaisu meni sitten ihan eri suuntaan.

Kinnusasiassa ei tarvinnutkaan muistaa Turkua (helpotus) eikä edes erään hauskan veikon kirjoittamaa roolia vuodelta 1972. Totuuskaan ei ole ihan tuoretta kamaa eikä taida olla yhtä helposti tarkistettavissa kuin nuo edelliset nelikirjaimiset nimet, jotka myös ovat Kinnusen rooleja.
187. anaconda28.2.2006 klo 14:45
Ristikkojen ratkonta on menossa pikkuhiljaa ihan väärään suuntaan. Mitä mieltä olette?
Kun Ilta-Sanomat aloitti tyylin, jossa pitää osata ratkoa oikein vain yhdeksän kirjainta ja lähettää ne sitten ristikon ratkaisuna, perusteltiin sitä sillä, että "suurin osa" ratkojista kuitenkin ratkoo ristikon siitä huolimatta kokonaan. Toinen perustelu oli se, että vastauksia on helpompi tarkistaa, ei kulu niin paljon aikaa siihen, kuin ennen.
Jälkimmäinen perustelu on varmasti oikea, mutta olen huomannut itsessäni sen "laiskuuden", että aina ei viitsi jotain "kinkkistä" kohtaa pohtia, koska tietää, että ne yhdeksän kirjainta kuitenkin ovat oikein. Näin kumoutuu tuo ensimmäinen kohta väitetyistä muutoksen eduista.
Epäilen, että meitä "laiskottelijoita" ristikoiden ratkojien joukossa on enemmänkin, en liene ainoa.
Tämä "yhdeksän, tai useamman, kirjaimen" - villitys on pikkuhiljaa levinnyt hyvin moneen lehteen. Uusimmat tulokkaat lienevät Kotiliesi ja Yhteishyvä.
Minusta pitäisi asialle tehdä jotain. On selvää, että lehtien kustantajat määräävät suunnan, mutta eikö esimerkiksi Sanasepot ry, voisi yrittää saada "vanhanaikaista" käytäntöä takaisin. Toimiihan seura, jonka jäsen muuten olen, sääntöjensä mukaan ristikkojen ratkonnan edistäjänä ja kyseisen harrastuksen levittäjänä.
Tiedän, että tässä voi käydä niin, kuin aikoinaan mäkihypyssä, jossa V-tyyli voitti. Samoin maastohiihdossa lienee käynyt niin myös luistelutyylin kanssa perinteisen hiihtotavan kustannuksella.
188. pekka3.3.2006 klo 22:59
olenko tullut seniiliksi?
ristikon 2364 ratkaisua en loytanyt onko se ollut jossain muuallla, en tallenna kuin ristikko sivut suoraan manuaalisesti siis otan lehden sivun talteen.
2364 ratkaisu on saman ristikon 2367 ratkaisu. mutta mista loytyy 2364 ratkaisu?
189. pekka3.3.2006 klo 23:28
taas tormasin kyseisessa ristikossa Auliksen laiskuuteen
elikka googleen. jos ristikko on sen varassa :(
taidan lopettaa hesarin tilauksen ja siirtya ns ylen tietojen varaan saapahan Erkotkin jotain mietittavaa minunkin satasen menetykselle...
repo on joku alarik??? ja etta yleis-sivistysta!!!!
190. Eki3.3.2006 klo 23:35
Alarik Repo on joistakin ristikkosanakirjoistakin löytyvä muusikko, joka soitti 70-luvulla mm. Voodoo-yhtyeessä. Ei mitään kunnollista ristikkokamaa.
191. haloo haloo3.3.2006 klo 23:44
Ristikoiden ratkaisujen sekoileva julkaiseminen lienee ristikoista tietämättömän toimituksen/toimittajien vastuulla?
- Itse ristikoissa eletään kyllä jo usean viikon jatkunutta postgoogleaalista vaihetta. Jos Ekin kirjasta löytyvä Alarik Repo on joku google-henkilö, niin kyllä ovat vähissä googlesanojen kyttääjän tarkoitushakuiset kelpaamattomat sanat...
192. iso S3.3.2006 klo 23:45
pekka: ristikon 2364 ratkaisu oli 18.3. lehdessä eli seuraavana päivänä kun lehdessä oli ollu ristikko 2367 ja sen ratkaisu.
193. ratkeaako4.3.2006 klo 00:32
Tämän päivän ristikko näyttää kinkkiseltä? Harmaat sanat?
194. pekka4.3.2006 klo 12:30
hs 2364?
kuka on tuija pohjala kun kysymys on tuija, tarkoittaako se,
etta pitaa katsoa kaikki puhelinluettelot, jos vaikka natsaisi?
195. pekka4.3.2006 klo 12:38
arabikumi oli hyva vihje, vaikka se kyllakin pitaisi vastaukseen nahden olla arabilateksi.
196. Seppo4.3.2006 klo 13:57
Pekka heitti hyvän kysymyksen tuosta Tuija Pohjalasta,
muutama viikko sitten ratkoessani ko. ristikkoa jouduin
sen Googlesta etsimään. Kone tarjosi jatkuvasti Tuija Pohjolaa, joka ilmeni olevan Oulun kaupunginvaltuuston
puheenjohtaja. Tarpeeksi kauan selattuani löytyi kuitenkin
yksi Tuija Pohjala, kuinka ollakaan Oulusta hänkin ja myöskin
valtuuston pj. Tästä tulin siihen johtopäätökseen, että tuo ainoa Tuija Pohjala-osuma onkin pakko olla painovirhe!!!
Näinkin voi laatijalle käydä, kun Googleen sokeasti luottaa
ja sattuu valitsemaan sieltä juuri sen ainoan virheellisen
sanan, jolla ristikon aukko täyttyy. En tietenkään pysty väittämään, etteikö voisi olla olemassa oikeastikin Tuija Pohjala-niminen henkilö ja hänen nimensä voit kyllä puhelinluettelosta löytääkin. Jos käteesi sattuu Eniron
luettelo, suosittelen hyvää suurennuslasia :-)
197. jupejus4.3.2006 klo 14:01
Miten tuo vihje ja vastaus on esitetty?
Tuija voidaan katsoa kyllä kasvavan ja menestyvän Pohjolassa, ainakin Ameriikan pohjoisosissa.
198. Seppo4.3.2006 klo 14:14
Muistaakseni vihje oli pelkkä tuija, fontista ei selviä,onko alkukirjain iso vai pieni.
199. jupejus4.3.2006 klo 14:53
Vilkaisinpa myös tuota Tuija Pohjolaa, kuvan kera oli esillä omalla sivullaan, ja siinä oli maininta, että on ollut kansanedustaja -95 - -99.

Miten se tuo on, riittääkö kansanedustajuus jo riittäväksi perusteeksi ristikkoon hyväksyttäväksi eli käyväksi sanaksi?

Paljon siellä ainakin on edustajien ja ministerienkin historiallisessa kavalkadissa outoja nimiä tavallisille ratkojille.
200. Eki4.3.2006 klo 15:01
Tuija Pohjola tosiaan on, myös näemmä sanastossani, mutta kysehän oli kai siitä, että ratkaisu on Pohjala.
201. pekka4.3.2006 klo 18:31
Pohjala Tuija on siis olemassa, mutta se loytyy kyllakin puhelinluettelosta, jos vaikkapa Auliksella on siella Espanjassa vanhat luettelot mukana, etta voi vaikka loytaa kompia tehtaviin. Epakohtien etsiminen on hs -ristikoiden
herkkua niita on keskimaarin 10/ristikko. On varmaan tarkoituskin, etta keskustelua syntyy???
202. pekka4.3.2006 klo 18:50
olihan siella googlella gotlannin pitajat, etta silleen ne
ristikko helmet syntyvat. ei hs- ristikkoa voi tehda mokilla tai missaan muualla, kuin netin vieressa.
203. Jukkis4.3.2006 klo 19:05
No mokillahan niitä juuri tehdäänkin.
204. pekka4.3.2006 klo 19:30
voisiko olla nain kysymys?
hesari pihtaa=auliimpi
205. pekka4.3.2006 klo 19:40
onko jukkiksella mokilla nettiyhteys seka rekkalastillinen
tietoteoksia mukana? koska hs-ristikkoa mahdoton ratkoa ilman tietoteoksia.. voihan sita ottaa mukaan ristikkopetteri
teoksia, mutta onko se sen vaartti. minusta ristikon ratkonta pitaa olla hupia ja kompia joihin on olemassa ratkaisu ilman etta tarvitsee tukeutua naihin google/ristikkoopuksia.
kayttakoon jounin helpot ratkojat niita .
206. Jukkis4.3.2006 klo 20:29
On nettiyhteyskin mokilla, joskus enemmillä, joskus vähemmillä. Ja aika mokilla muukin elämä tässä menee. Kuten itse kullakin.
207. Tuija Pohjolasta päiviä!5.3.2006 klo 00:25
Joku fiktiivinen mokatuijapohjola innoittaa sananvaihtoon tilanteessa, jossa pitäisi paneutua itse asiaan, eli päivän ristikkoon, ei johonkin yksittäiseen stibluun, joita kyllä löytyy, varsinkiin kun niitä työkseen oikein luupin kanssa etsii..
208. .-viilari5.3.2006 klo 11:26
No, nythän on näin, että HS:n ristikot ovat virallinen sylkykuppi tällä palstalla (ei tosin suotta).Muutaman kerran olen yritellyt saada selvyyttä Pelikaanin ratkontaongelmiin
tai huomautellut virheellisyyksistä, ja tuloksena on useimmiten ollut jäätävä hiljaisuus tai jopa säikeenkatkeamimen. Toni on onneksi jaksanut olla kiinnostunut ratkojien sielunrauhasta. Kiitokset Toni, useimmat ristikkosi eivät minulle vielä aukene, mutta pidän myönteisestä asenteestasi !
209. Eki5.3.2006 klo 12:24
Luulin kirjoittaneeni täällä enemmän kuin tarpeeksi. Ilmeisesti en. Olisi tietysti kiva tietää jäätävästä hiljaisuudesta esimerkki.

En ole samaa mieltä virallisesta sylkykupista, mutta toki se on vaivaannuttavaa, kun kollegojen ristikoista puhutaan jotain negatiivista. Eikä omien ristikoiden kritisointikaan aina hauskaa ole, mutta meidän laatijoiden pitäisi osata ottaa oppia asioista, joihin ratkojat kiinnittävät huomiota.

Sen on huomannut, että tällaisella palstalla on helppo saada ihmisistä ja käsiteltävistä asioista hyvin monenlaisia käsityksiä.
210. Tipu5.3.2006 klo 18:27
Mikä tuli ratkaisuksi vihjeeseen arabikumi ristikossa 2364? Harmittaa kun iteltä jäi huomaamatta seuraavan päivän ratkaisu kyseiseen ristikkoon.
211. Jukkis5.3.2006 klo 18:52
Näyttäis olevan siinä jonkinasteisesta huumorista kyse:

SULTAN
212. Tipu9.3.2006 klo 16:47
Hehe, kiitos Jukkis! Poikaystäväni oli siis oikeassa kun ehdotti sitä ratkaisuksi. En kyl olis uskonu!:)
213. pekka18.3.2006 klo 13:32
hesarin ristikoissa oleva kuva golffaajasta ja sen tekemisia ihmettelen. golffaaja ottelee ja laukoo, en ole kuullut golffissa olevan sen kaltaisia termeja.
onko hesarilta kuvat loppuneet kesken, vai onko Aulis golffaamaton mies?
214. ja pätkä18.3.2006 klo 15:38
Suomen kielen perussanakirjan yksi merkitys laukoa, laukaista = potkaista, lyödä tms (esim palloa). Tuo tms mahdollistanee esim mailan käytön. - Ottelu on esim kahden osapuolen välinen kilpailu. Eikö se ole mahdollista golfissakin? kysyy golffista tietämätön
215. pekka18.3.2006 klo 19:06
kaikkihan on ristikoissa mahdollista, mutta miksi kayttaa
golffaajan kuvia? eivat kyllakaan kuulu golf sanastoon.
kuvissa on muuten aina yksi ihminen l. ei ole ottelu.
216. Matti18.3.2006 klo 22:50
Silloin kun vielä ratkoin Auliksen ristikoita olin huomaavinani, että Aulis käytti vähän aiheesta sivussa olevia kuvia nähtävästi siksi, että osuvia kuvia ei hänen kuvastostaan löytynyt. Miksi vaivautua, pannaan golffari.
217. pekka18.3.2006 klo 22:50
ensiaika?=lapsenkuva, mika kieli kysymyksessa
lapsiasiat?=ihmissuhdetoita, mielikuvituksetonta
astiatavara?=kulho,ei yksikossa voi kasittaa
pakura? =epamaarainen patti, newerheard
aunio?=temppelin kuva,ehja
valit= en loytanyt kysymysta
elikka hs 2367
218. etsivä löytää19.3.2006 klo 01:14
mm pakura ks sanakirja: mukura, muhkura, pahkura, kyhmy
219. HT19.3.2006 klo 01:17
Pakura on Nykysuomen sanakirjassa, "mukura, muhkura, pahkura, kyhmy".

Mutta toissapäiväisessä ristikossa (2371) kummastuttaa se, että vaakunan yläosan nimitykseksi tulee nelikirjaiminen sana, joka tarkoittaa aivan muuta (paitsi mitä nyt google tapansa mukaan löytää esimerkin tällaisestakin käytöstä). Todellisuudessahan tuo yläosa on nimeltään lakio.
220. HT19.3.2006 klo 01:40
Joskus 60-luvulla tapahtui, että kun Hesarin ristikkoon pani pystyyn vihjeen vaatiman VALITUTPALAT, risteävä vaakasana oli mieltä vailla, ja jos pani vaakasanan oikein, pystyyn tuli VALITUTPALAA. Saattaa nyt kuulostaa uskomattomalta, mutta ihan totta: ratkaisun julkaisemisen yhteydessä lehti valitteli tapahtunutta kömmähdystä. Oi niitä aikoja...
221. pekka2.4.2006 klo 16:12
muutama kysymys hs 2369 ristikosta
klovnista vasemalle sana takaperin attikat l. takitta, mista voi nahda , etta klovnilla ei ole takkia? ei ainakaan kuvasta.
2005 +& = etuus kysymys ei voi olla ajankohtainen ristikko tehty 2006.
nuoli osoittaa laatokan lansipuolelle miksi itatie?
veli=veito?
sitten kysymys miksi ristikossa on idioottimaisia sananpuolikaita, kuin mark- =iisi . Kuuluvat 7-paivaa lehden ristikkoihin.
ulotin=tassu haloo????
222. pätkä2.4.2006 klo 16:50
-klovni on takitta, koska raidallinen paita näkyy
-2005+&=etuus lienee lapsus, vaikkei 2005 kovin vanha
olekaan
-nuoli osoitta itäänpäin = itätie
-mar- iisi vihjetyypit makuasioita, joku tykkää, joku ei
-veli = veito sanakirjoissakin
-ulotin sanakirjoissakin
Etsivä löytää - muttei aina toisten virheitä
223. RA2.4.2006 klo 17:05
Minusta tuossa MARK- = IISI -jutussa ei ole mitään vikaa. Ihan hyvä, näppärä vihje, joka on vieläpä aika selkeä, koska ratkaisusanoja ei ole "loputtomasti".

Minusta "idioottimaisia" ovat vihjeet, jotka ovat niin yleisiä, että ratkaisusanan hakua on oikeastaan turha aloittaa ilman apukirjaimia. Esim. tyyliin "tämä tekee tätä" tai "tämä tuosta".
224. Eki2.4.2006 klo 17:16
Tuo markiisi-juttu meni silti väärään osoitteeseen. Seiskassa niitä ei ole ollut. MM vahvisti chatissa, että hän oli kerran tarjonnut sanalle RIAS vihjettä ANKE-, mutta se ei mennyt laatijaportaassa läpi.

Itse olen viime aikoina yrittänyt välittää niille parille Pelkaani-laatijalle, jotka ovat tuota "vielä" käyttäneet, että nyt olisi aika siirtyä pelkästään niihin vihjeisiin, joissa sanasta pudottavalle osalle on muutakin vinkkiä vihjeessä. Ratkaisusanaa IISIhän ei tuossa vihjeessä selitetä mitenkään. En silti ole henkilökohtaisesti sen vihjetyypin suuri inhoaja. Muistelen pimahtaneeni vastustamaan sillä kohdalla, kun vihje on O- ja vastaus NEAT. Siinä alkaa olla jo liikaa vaihtoehtoja. MARK- on, kuten RA sanoi, vihjeenä jopa aika kiva (ja jopa aika paljon käytetty).

Siis oikeampi vihje tällä tyypillä on SEPPE....Ä, vaikka kyllä senkin hauskuusarvo on laskenut runsan käytön myötä.
225. iso S2.4.2006 klo 17:40
Seppeiisiä ei ole ennen tullut minua vastaan, joten hauskuusarvo oli maksimissaan :)

Minä olen sen verran vanhanaikainen että useimmissa tapauksissa vierastan noita mielivaltaisesti katkaistuja sanoja vihjeenä. Uusi tyyli (mistä Ekin esimerkki oikei tulkittuna) on ehdoton poikkeus ja monissa tapauksissa oikein mainio.

Muuten pitää mielestäni täyttyä kaksi ehtoa:
- vaihtoehtoja ei jää monta
- ratkaisusanalle on vaikea keksiä sopivaa (kahdessa mielessä) vihjettä.

Useammin kuin kerran nähty triainen => ESAU on nostanut joka kerta niskakarvat entistä pystympään, vaikka siinä jotain vinksahtanutta huumoria onkin.
226. Eki2.4.2006 klo 17:43
Minulle triainen oli uusi muoto, olen nähnyt ESAUta muodossa E. Utriainen, missä on jotain fiksua, harvoin käytettynä.
227. Matti2.4.2006 klo 18:09
Tuli taas mieleen Teemun pe-STASI.
228. Eki2.4.2006 klo 18:14
Niin, siis koska Stasi pestasi väkeä, vihje PE..... on hyvä.
229. RA2.4.2006 klo 18:35
Aina t i e t y s t i paljon parempi, jos vihje sisältää myös ratkaisusanaa kuvaavan osan.

Tarkoitin todellakin vain, että tuollainen vihjetyyppi (MARK-IISI) sinänsä on ok silloin, kun loppuosaksi = ratkaisusanaksi sopivia on suht. vähän ja kun ratkaisusana on selvää suomea eikä esim. fakkisana tai muu outous.

MARK- -> ETAT olisi ihan plääh!
230. tonimikael2.4.2006 klo 23:56
Mark- -> iisi
Linja- -> auto

Jälkimmäistä ei kukaan vieroksu, vaikkei siinäkään vihjata ratkaisusanan (auto) todelliseen merkitykseen mitenkään. Jännää. Ainoa selitys on tässä Ison Ässän nimeämässä mielivaltaisessa pätkimisessä. Mutta miksi mielivaltainen pätkiminen on huono asia? Ja miksi mielivallaton taas hyvä? Mutta näin asiakaspalvelutyötä tekevänä täytyy koittaa pysyä tässä mielivallattomuudessa, jos kerta noin moni älähtää. Että älkää ratkojat pelätkö! Vai pitäisikö sittenkin... ;)
231. stupido3.4.2006 klo 00:07
Abs --> olut ............. Absolut inte!
232. Eki3.4.2006 klo 00:14
Sanassa linja-auto sanat säilyttävät merkityksensä, vaikkei auto olekaan yhtä kuin linja.

Kyllä tämä on ihan ratkojalähtöinen ratkaisu ollut. Vihjetyyppi uhkasi karata käsistä ja kääntyä itseään vastaan. Vähän käytettynä se on periaatteessa ok, mutta onko ok Sinulle tarpeeksi, toni?
233. jupejus3.4.2006 klo 00:32
Ei kaiketi tuo haittaa, vaikka sana katkaistaan kesken, kunhan sanat erilläänkin jotain merkitsevät. Eihän sitä samaa yhtymäkohtaa saa harvoinkaan tuolla tavoin.

Parempi vihjehän -iisi on Mark nimellekin kuin jokin naaman kuva, joka tarkoittaa Mark-nimistä.
Ymmärtäisin tuollaisten mark-, -iisi vihjeiden ahtaissa tiloissa olevan laatijoille aivan hyvä. Eikä ne ratkojatkaan tuollaista pahana tuskin pidä, jos ei monta tuollaista vihjetyyppiä ristikkoa kohden.
234. iso S3.4.2006 klo 08:35
Siinäpä se, silloin kun minulla on ratkojan hattu päässäni niin minä ainakin pidän useimmissa tapauksissa mielivaltaisia katkoja pahana, enkä luule olevani tässä suhtautumisessa yksin.

Aika suuressa määrin tässä on kysymys tottumisesta ja vastaavasta ilmiöstä kuin tekstin tavuttamisessa. Aloittaessani ratkomista 1960-luvun alkupuolella tuollaista pätkimistä ei saanut harrastaa, miksi siis nyt? Siihen aikaan oli myös itsestään selvää, että sanaa ei saanut jakaa kahdelle riville muuten kuin tavurajalta. Nykyään ihmiset alkavat tottua sellaisiin tietokonetavutuksiin kuin saira-seläke, joten asenteet ovat muuttumassa. Miksi mukamas ei saisi kirjoittaa niin pitkälle kuin riville mahtuu, pistää väliviivan ja jatkaa seuraavalta?

Yhdyssanan osien käyttämisen vihjeenä rinnastan nimen osien käyttämiseen. Etunimellä voi vihjata sukunimen, sukunimellä etunimen. Yhdyssanan alkuosa rinnastuu etunimeen ja loppuosa sukunimeen.

Mark-iisi-tyyppisille vihjeille en löydä muita edes puolikunnollisia perusteita kuin humoristisuuden, välttämättömän pakon (ei keksi mitään "oikeaoppista" käytettävissä olevaan tilaan mahtuvaa) ja visaisissa yllättävyyden. Jälkimmäisessä tapauksessa olisi tietysti suotavaa että vihje näyttäisi yhdyssanan osalta mutta ei ole sitä niin yllätys olisi täydellisempi.

Helpommin niskani taipuu sellaiseen myönnytykseen että tuota vihjetyyppiä käytetään tavurajalta jakaen. Sille löytyy sopiva analogia tavuttamisesta: vihje esittää rivijaon kohteeksi joutuneen sanan alku- tai loppuosaa. Toinen rivi ei syystä tai toisesta ole näkyvissä. Erityisen hyvin tämä ajatuskulku toimii silloin kun vihjeenä on sanan alkuosa ja loppu pitää arvata. Loppuosan ollessa vihjeenä tavuviiva on vähän vaikeammin selitettävissä, senhän pitäisi olla sillä kadonneella rivillä!

Toinen hyväksyttävissä oleva analogia olisi putoavat kirjaimet. Ajatellaan että seinälle on naulattu irtokirjaimista muodostettu sana. Sitten osa kirjaimista tipahtaa. Seinään on kuitenkin jäänyt jonkinlainen jälki, joten kirjaiimet tai kirjainten paikat ovat edelleen nähtävissä jos tarkkaan katsoo. Siksi minusta olisi sopivampaa merkitä puuttuvat kirjaimet pisteellä tai alaviivalla kuin korvata koko puuttuva osa tavuviivalla. "Valitettavasti" on keksitty tuo "SEPPE....Ä"-tyyppinen vihje ja on hyvä jos ei sotketa "epäpyhiä" vihjeitä tähän jalorotuiseen. Pitäisi keksiä jotain muuta, mutta mitä?

Jotain rotia pitää sentään olla. Kuvitellaanpa että olisi joku tunnettu amerikansuomalainen Al Porukka. Sitten voisi käyttää sanoja ALPO ja RUKKA toistensa vihjeinä, vai?

Laatijan ei tarvitse noudattaa vähemmistön ääntä, ei edes äänekkään vähemmistön. Enemmistön ääntähän ei yleensä kuulekaan. Asioita on kuitenkin hyvä miettiä eri kanteilta ja tehdä sitten niin kuin hyvältä tuntuu.
235. tonimikael3.4.2006 klo 09:16
Eki: "mutta onko ok Sinulle tarpeeksi, toni?"

Ovela mies tuo Erkki, kun keksii aina sen oikean narun, josta vetää! :D
236. Eki3.4.2006 klo 09:20
Toni, olenko minä viimein löytänyt jonkun narun, jolla sinuun olen onnistunut vaikuttamaan? Na(u)ru maittaa!
237. tonimikael3.4.2006 klo 10:08
Niin, mistäpä narusta tällaista omahyväistä perfektionistia kannattaa vetää? Sinäpä sen tiedät... (arvoituksellista, eikö?) ;)
238. hyde3.4.2006 klo 10:28
Hesarilla hyvät ristikot !
Minä jo odotan heinäkuuta ja poutaperjantaita, jolloin niitä tulee kokonainen sivu kerralla !
239. Kirppu3.4.2006 klo 10:43
Tää on nyt todella amatöörimaista, mut kukaan ei varmaan suostu kertomaan,mikä tulee 2373:n vihjeen "TS" toiseksi kirjaimeksi (piilokirjain)??? Ei aukea,ei sit millään!
240. ma3.4.2006 klo 10:49
TSULPHUR
241. jupejus3.4.2006 klo 11:08
No, onhan se noinkin kun iso S sanoo, mutta toivottavasti Mark (kuka engelsmanni sitten lieneekään)
on edes iisi-tyyppi(nen).
242. y5.4.2006 klo 10:05
Tämän päivän Uutislehti 100:ssa Toim. huom. palstalla Sanna Paakkanen jyrää sudokut ja kehuu mm. hesarin ristikot.
Kukahan skannaisi artikkelin tänne.
243. Jukkis5.4.2006 klo 15:41
Tässäpä oli hyvä sauma testata eilen asentamaani tekstintunnistusohjelmaa. Aika hyvin näyttäis toimivan ihan automaattiasetuksilla. Joku muu voi vaikka oikolukea tuon ja laittaa korjatun version tähän perään. Tässä:

Ruuhkajunan Suki-suki

MIKA yhdistää rullakypäräpäistä mummua, pissisteiniä ja salkkuvirkamiestä kello neljän ruuhkajunassa? Kaikki väsäävät keskittyneinä sudokua. Mitä ihmeen sudokua? Suki-suki ja bukkake ovat ainoat asiat, jotka sana tu.o mieleeni. Joka ilmaisjakelulärpäkkeessä, maakunta- ja ristikkolehdessä on nykyään sudoku. Sudoku-keksijästä oli kilpailevassa lel)dessä jopa henkilöhaastattelukin! Sudoku on ruudukko, jonka täyttämiseen numeroilla tarvitaan kuulemma logiikkaa. Olen ristikkoaddikti. Täytän kaikki eteeni sattuvat ristikot. Mökillä nökötämme äitini kanssa kumpikin omalla sohvallamme ja annamme kyytiä Matin Helpoille ja Huippuristikoille. Umpikujaan ajauduttuamme vaihdamme lehtiä tai kysymme toisiltamme neuvoa. "Mitä apuja?" on äitini vakiokysymys. Sitten luettelen: "Kuusi kirjainta, toinen kirjain koo, viimeinen tee." Ristikoiden ratkominen voi olla myös yhteisöllinen tapahtuma.

Jokaisen ristikonratkaisijan - minunkin -unelma- na on täyttää Hesarin ristikko kokonaan. Mutta sillä ei ole ki.irettä. Haluan haaveilla siitä mahdollisimman kauan. Kypsyä ristikonratkaisijana. Toivottavasti Hesari ei ajan hermolla pysyäkseen ehdi sitä ennen hyllyttää ristikoitaan noiden pirun sudokujen tieltä. Myönnän, että suhtaudun skeptisesti kaikkiin muutoksiin. Jaksoin malista kuukausikaupalla eurojen aiheuttamasta päänsärystä, matkakorttien epäkäytännöllisyydestä ja television digitalisoinnista. Kaikkeen tottuu, olen huomannut. Mutta tuskin sudokuun. Sillä ilman ristikoita aktiivimuistissani tuskin pysyisivät eri suotyypit, niemimaat tai edesmenneiden näyttelijöiden etunimet. Ristikoilla on kiistaton sivistävä missionsa, eikä niiden ratkominen ole pelkkää aivo)umppaa.
244. iso S5.4.2006 klo 16:04
Niin että sellaiset kehut ja tällaisen asiantuntemuksen pohjalta. Onhan se hyvä että ihmisellä on unelmia!

Mielestäni pätevämmän arvostelun saisi sellaiselta joka pystyy ratkaisemaan sekä Hesarin ristikon että puhtaammin oivallusta vaativilla keinoilla vaikeutetun ristikon. Tai sellaiselta henkilöltä, joka ei pysty kumpaankaan, mutta yrittää yhtäläisellä innolla ja vertaa sitten oikeaa ratkaisua vihjeisiin.

Varmaan löytyy niitä kenen mielestä Hesarin ristikko on tuollaisen vertailun jälkeenkin suurin ja kaunein ja silloinhan kaikki on heidän kannaltaan paremmin kuin hyvin. Tässä tapauksessa unelma perustunee kuitenkin olettamuksiin.

Muistutan että ratkon edelleen säännöllisesti Hesarin ristikon ja näen niissä paljon hyvää, vaikka joistakin jutuista joskus urputan. En kuitenkaan pidä sitä enää "tieteen viimeisenä sanana".
245. Hui_hai5.4.2006 klo 16:35
Kyseessä lienee kuvainnollisesti ennemminkin 'Auliksen viimeinen sana'. Pitkää ikää vain Aulikselle.
246. V-R5.4.2006 klo 20:21
Yritystä toimittajalla ainakin on. Ikääkin paljon vähemmän, kuin isoässällä.
Uskon, että sinulla alkaa tympiä. Olethan kirjoittanut mitäänsanomatomia kirjoitelmia jo vuosia tänne.
247. Eki5.4.2006 klo 21:26
Taitaa olla iso S sivujen kiitetyin kirjoittaja, ja ansioista, ei tosin mitenkään tähän nimenomaiseen asiaan erityisesti liittyen.
248. V-R5.4.2006 klo 21:46
Entäs tämä?
Prahan sivut Sanasepoissa.
Mitä erikoista siinä on, jos päätyy hotellihuoneeseen. Yksinkö olit.
Oluesta vapaa päivä?
Siipaton single ja suite?
Oliko muita mukana?
249. Eki5.4.2006 klo 22:00
Tavataan joskus päiväkahvien merkeissä, niin kerron.
250. V-R5.4.2006 klo 22:06
Once in the bue moon. Ja hymiö
251. Eki5.4.2006 klo 22:14
Kukahan se aikoinaan kitisi, kun joku kirjoitti sanankin englantia kommenttinsa joukkoon.
252. V-R5.4.2006 klo 22:21
Ei tule nyt mieleen. Sanonnat ja vertailut ovat mieliharrastuksiani. Siis suomen kielellä.
253. V-R5.4.2006 klo 22:24
Eki. Kerro miksi lähdit Prahaan vuoden synkimpään aikaan?
254. iso S5.4.2006 klo 22:36
Minulla on huono omatunto. Se on niin laiska ettei viitsi kolkuttaa edes nyt, vaikka tietää että minun pitäisi kehittää itseäni. Sitten osaisin kirjoittaa yhtä lyhyesti mutta paljonpuhuvasti kuin minut jostain syystä hampaisiinsa ottanut. Kaikkeen on varmasti syynsä. Ymmärtämättömänä ei hymiöitytä.
255. RA5.4.2006 klo 23:25
Iso S, pakko yrittää hymiöitytyttää sinuakin. Hyviä ja hienoja ja fiksuja ja hauskoja ja älykkäitä ja ... juttuja olet kirjoittanut.

Kirjakauppalaskuni on pienentynyt mm. sinun ansiosta huomattavasti, kun hyvää lukemista löytää täältä ihan ilmaiseksi.
256. Libero6.4.2006 klo 00:03
iso S: Elä ala kirjoittaa lyhyesti eläkä lakkaa hymyilemästä! Sinulla on hyvä huono omatunto, kun se osaa olla hiljaa just jetsulleen oikeassa saumassa.
257. iso S6.4.2006 klo 08:01
Eipäs osannut, mutta kiitos :-)
258. ässä6.4.2006 klo 17:46
Tässä edelle ovat osuneet sivuston tuotteliaimpien
(menikö oikein?) kirjoittajien tarinat, joita itse luen kyllä
oikein mielelläni. Sivustolla liikkuu myös kirjoittajia, jotka
ymmärtääkseni tarvitsevat promillepitoisen kimmokkeen
omien viestiensä luomiseen ja silloin lienee viisasta, kuten
Libero tuossa nasevasti sanoi, olla oikeassa saumassa vaiti.
Muistakaa, älkää hukatko hymiötä! :-)
259. pekka8.4.2006 klo 13:18
taas sita opin uutta
rakki=tiisti
tanoja=siisnat
mielenkiintoista!
onko sana vartoa normaalia suomenkielta?
enta raatti pilkuilla aa:n paalla=ruokalaji, ilmeisesti ruokaaine on kyseessa
enta alastoman henkilon kuva ja vastaus ylla oudoksuttaa
260. pekka8.4.2006 klo 13:39
kavin googlella selailemassa.
matti ja elsa kysymykseen tulee saanio, mutta matti on oikein, elsan sukunimi on kasiosainen joten se auliksen oikoluku kyvysta.
entapa siisna = nauha, tano on taas hattu
tanoja=siisnat pitaa olla nauhoja=siisnat
261. Eki8.4.2006 klo 13:41
Kyllä tano on pääasiassa tuohinauha eli -siisna. Kansatieteellinen sana ja ristikoissa helpon rakenteensa ansiosta.
262. Eki8.4.2006 klo 13:43
Vihje tanoja=siisnat on oikeastaan vähän virheellinen. Kaikki siisnat eivät ole tanoja, siisna on mikä tahansa nauha tai suikale ja tano on erityisesti tuohinauha.
263. Taata8.4.2006 klo 14:51
Pekka!

Yritä kirjoittaa selvemmin ja kieliopillisesti oikein niin, että on
helpompi lukea tekstiäsi. Yhdyssanat yhteen, nimet isolla, ri-
vit täysimittaisina jne. Eikö sinulla ole Ä-kirjaimia käytössä
lainkaan? Sinulla vaikuttaa olevan vielä kovin köyhä sanava-
rasto joten voin suositella vaikka tuota Ekin opusta. Räätit
ja rakit löytyvät sieltä samoinkuin Saanion Mattikin, kuuluisa
valokuvaaja jne. Vartoa=odottaa on kovin yleinen suomen-
kielen sana, joten ei kai sitä tarvitse välttämättä ristikko-op-
paissa ollakaan. Näitä varten ovat sitten muut kielen perus-
teokset.


Jos katselisin ko. ristikkoa, niin voisin yrittää seurata ajatuk-
senjuoksuasi, mutta muuten ei tule oikein tolkkua. Oppia
ikä kaikki. Älä nyt masennu vaan jatka harrastusta. Hesarin
ristikko on kyllä sieltä vaikeimmasta päästä. Parempi olisi
nousta puuhun tyvestä, mutta kukin taaplatkoon tyylillään.
Taata taata!
264. pekka8.4.2006 klo 17:06
Kiitos opastuksesta/opetuksesta, otan vastaan.
Saanio Matti edelleen OK, mutta vaimon sukunimi on
Montell-Saanio, joten Taata otapa onkeesi.
http://www.kansallispuvut.fi/sanasto.htm tassa tanoja,
monenlaista tietoa on olemassa.
265. pekka8.4.2006 klo 17:09
kavin muuten juuri osatamassa Nykysuomen sanakirjan juhlapainoksen, oli tarjouksessa 89€
Toivon etta paasen hieman helpommalla tulevaisuudessa HS-ristikon ratkonnassa. ;-)
266. Taata8.4.2006 klo 17:24
Teit viisaan, hyvän ja kauaskantoisen ostoksen, jota voi
käyttää pitkään.
267. pekka8.4.2006 klo 18:42
setubalia=chaparral on vaikea. googlettaminenkaan ei auta?
268. pekka8.4.2006 klo 19:30
Nyt loytyi
Transuklubi portugalista=chaparral
269. pekka8.4.2006 klo 19:59
Onko kutsumanimi Auggi aulikselle tuttu, ystavapiiriini kuuluu
yksi Aulis , jota kutsutaan Augiksi.
On ilmeisesti oikea ristikkosana?
Vertaan Aatami/Aata
270. pekka8.4.2006 klo 20:42
Auggi soitti, etta oli nahnyt eraan auliin Auliin Aatan kanssa ottelevan tanot paassa chaparral:n tanssilattialla ilman
alaosia, ylla vain tanonauhat
Tama on tosi
271. pekka8.4.2006 klo 21:27
kiperia
pippurinen ruoka=?
lisaa rikki jarjestelmaan=?
272. Kirppu9.4.2006 klo 16:43
ma: "TSULPHUR"

..jollain on vähän hidas sytytys.. (Enkä ole edes Hämeestä..) Keksin sanan,kun rupesin miettimään oikealta kantilta ja sitten vasta tajusin vihjeesi.. :) Kiitos..
273. pekka16.4.2006 klo 20:32
Munia maalatessa tuli mieleen seuraavaa:
Vihje=BEUVOIR vastaus SIMONE, onko oikea vastaus SIMON ja ristikossa oleva vastaus SIMONE vaara?
Nain tulkitsisin Aulista Aulista
274. kuuklaaja16.4.2006 klo 20:38
Simone Lucie-Ernestine-Marie-Bertrand de Beauvoir

elikkästä aika monta virhettä tuossa viestissäsi.
275. kuuklaaja16.4.2006 klo 20:43
Nimi on vaikea kirjoittaa. Katsokaa, miten kumpikin Wikipedian versio erehtyy nimessä jo alkumetreillä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Simone_de_Beauvoir

http://tr.wikipedia.org/wiki/Simone_de_Beauvoir

Toinen kirjoittaa Simon ja toinen Beuvoir. Tämä todistaa, että nimeä Simon de Beuvoir voi käyttää. :-D
276. pekka16.4.2006 klo 21:02
Onkohan minun munat aivan kirjavia?
Ristikossa on DE BEUVOIR ja vastaus SIMONE. Auliin mukaisesti siihen pitaa tulla SIMON, olenko vaarassa?
277. pekka16.4.2006 klo 21:16
Munista tuli tosi raikeat.
Kuka on muuten BEUVOIR, loytyy varmasti Lissabon.. anteeksi Pariisin puhelinluettelosta? Etunimeltaan SIMONE myos. Mulla oli myos kaveri nimeltaan RIKHART NIXO.
278. pekka29.4.2006 klo 21:42
kysymys onko sana prima suomea vai onko se vastaus soomalilaiselle.
Montako agataa on suomessa kutsuttu aataksi, ei voi olla totta .
Auliksella on suvussa todella monta aataa??
Jos Aulis oottaa onko se niin etta han on raskaana?
Turkis(seal) on varmaan englannin kielella turkis, mutta onko se edelleen suomea. ei varmaankaan tajuttavaa ristikossa..
Mutenkin onko se hyvaa ristikko tekstia, kun sanat on takaperin ja vastaus tulee siita oikein:pain :vaarin?

Mutta mika on se moottoripyora en paase ratkaisuun?
279. å30.4.2006 klo 16:37
Aulis tuntee Tutta Rahikaisen,minä tiedän vain Tua Rahikaisen.Jos selitsy on - niikka ja siihen tulee meka,niin eikö se ole vähän väärin?Eikö sanan pitäisi itsessään (eli tässä siis ilman - niikkaa) merkitä jotakin?
280. Taata30.4.2006 klo 16:57
meka=mekastus, melu, mökä
Aulis vissiin hieman helpotti, kun on niin paljon uusia ratkojia liikenteessä näin Vapun aikoihin. Tuolla puistoissa ja piha-
mailla ratkotaan ko. ristikkoa niin, että suhina käy.

Rahikaisessa on sitten kiireessä toimituksessa jäänyt kor-
jaamatta tuo nettigooglaus, mutta toisaalta Aulis saattaa
tunteakin ja todennäköisesti tuntee myös Tutan, jos se ker-
ran sinne ristikkoon näyttäisi tulevan. On se se Aulis niin
ovela mies...
281. iso S30.4.2006 klo 21:21
Tässä paljastetaan tuoreen ristikon ratkaisusanoja! Huom: Nykäsen mukaan meka on murt. sitä mitä Taata sen kertookin olevan. Murteellisuus tarkoittaa usein sitä että sana on tunnettu vain tietyllä murrealueella, ehkä suppeallakin, jolloin kyseistä sanaa olisi syytä käyttää vain sellaisessa ristikossa mikä leviää pääasiassa vain kyseiselle murrealueelle.

Itse en muista koskaan törmänneeni tuohon sanaan. Vasen ylänurkka oli muutenkin aika sitkas ja vaati parin sanan hakemista apulähteistä, koska pelkän pään varassa ei auennut.

Tässä yhteydessä, ettei taas syytettäisi pelkästä Hesarin mollaamisesta, kiittävä erikoismaininta edellisen ristikon vasemmassa yläkulmassa olleesta kansallisesta hätätilasta (15 kirjainta).
282. ,-)30.4.2006 klo 22:12
On se hyvä, että muutkin kuin Pelikaanit saavat ylitsepursuavaa hymistelyä. Taata taata! ,-) ,-)!
283. Kirppu2.5.2006 klo 21:35
2377:ssa on alimmassa päivämäärässä virhe,eikö?
284. iso S2.5.2006 klo 23:20
Joo, samaa mieltä. Tapahtui tasan vuotta aiemmin. Itse en ymmärtänyt epäillä päiväystä, sen sijaan ihmettelin mikä on ensimmäinen siitä lähtevä sana - tai sen kolmanneksi viimeisen kirjaimen kanssa poikittain oleva sana. En saanut molempiin yhtä aikaa järkeä.
285. ässä3.5.2006 klo 13:21
Sama huomio kuin isommalla kaimallakin, tuohon risteykseen
ei synny järkeviä sanoja. Valitettavasti lienee syynä se, että
ratkaisulauseen sanassa on Auliksella kirjoitusvirhe, en usko
tuollaista sanaa murrepuoleltakaan löytyvän.
286. ma3.5.2006 klo 13:42
Näin lienee asia. On se kummallista kun tässä maailmasta ei löydy täydellistä ristikonlaatijaa!
287. iso S3.5.2006 klo 14:07
Luotettavalta taholta keksimieni tietojen mukaan on. Hän viettää erakkoelämää syrjäisellä etelämeren saarella, laatii täydellisiä ristikoita kookospähkinän kuoreen ja hautaa ne rantaan santaan, ettei vahingossakaan joku lehti pääse niitä julkaisemaan ja mahdollisesti sorkkimaan niihin virheitä :)
288. hoo4.5.2006 klo 08:32
En löydä mitään järkevää sanaa Alvarin lauseen kolmanneksi sanaksi.Voisi joku antaa pientä vinkkiä!
289. joo4.5.2006 klo 09:47
Maininki(nen)
290. Kirppu13.5.2006 klo 14:18
Voiskohan joku taas vähän selostaa?
2376:ssa oli yhdessä vihjeessä (isosta kuvasta vähän oikealle, "Haley"-vihjeen alla) kuva, jossa mun mielestä oli oviaukko tms,josta lähti portaat.. Ratkaisuksi tuli "taksi". Joko katsoin kuvaa aivan väärin tai sitten en tajua jotain..
Ja sitten oiskohan ollut tätä edellisessä ristikossa. Kuvassa oli kaksi kasaa tai möykkyä ja -M. Ratkaisuksi tuli "uhat", joka on kyllä oikea sana. Mutta mitä ne "muhat" sitten on? Mudat ymmärtäisin,mutta tämä..
291. jupejus13.5.2006 klo 14:32
Muha on suoturvemaata. Muha voi olla sahajauhoakin.
292. Taata13.5.2006 klo 15:45
Meillä on muhia päässäkin ja välistä märkiäkin. Jos minä
sahaan pokasahalla, justeerilla tai moottorisahalla, niin saan
siinä sivussa muhia eli sahanpuruja. Näinkö tämä kieli katoaa
ja menee vaikeaksi selvät asiat?
293. Ari13.5.2006 klo 16:07
Minä en ole kuullutkaan että "muhia" olisi jokin asia (sahajauho tai muu) vaan olen kuullut vain käytettävänä teon (tapahtuman) sanana.
Esim. "Anna seoksen muhia jonkin aikaa", tai
"Komposti muhii..."
294. Taata13.5.2006 klo 16:13
Taksi merkitsee myös ohutkärkistä naulaa eli naulia.
Jos kuvassa ei ole sitten taksin valokyltti, mäyräkoira, niin
siinä on sitten nauli, koska ristikon oikeassa ratkaisussa
näkyy olevan kysyjän mainitsema taksi eikä esim. tassi.
Kaivele vanhempia ristikoita, sillä saattaa olla, että Aulis
on jujuttanut tällä kuvalla ennenkin? En nyt äkkiä muista,
kun en oikein ehdi ratkoa tehtäviä.

Minulla on Corel Drawin suppeampi laitos enkä täältä löydä
tuota symbolia, mutta varmaan löytyy uudemmasta laajem-
masta versiosta jonkun otsakkeen alta, mikä auttaisi sitten
taas arvauksessa. Ja ainahan laatijallekin voi tulla virhe tai
toimitus sitten menee muuttelemaan, kun luulevat havain-
neensa virheen laatimuksessa. Taksi on kuitenkin oikea
ratkaisusana oli sitten vihje oikea tai väärä.

Tuo kuva on muistaakseni kuitenkin esiintynyt ennenkin,
mutta ei siitä tietenkään joka kerta tule sama ratkaisusana.
Yritän etsi, mutta minulla on tässä paksu nippi "auliksia" ja
voi mennä jonkun aikaa, jos satunkin löytämään. Nyt äkkiä
en kuitenkaan hoksaa tämän enempää.
295. Taata13.5.2006 klo 16:16
Katso Ari muha Nykysuomen sanakirjasta!
296. Ari13.5.2006 klo 16:22
En omista sellaista...Siksi en ala kiistelemäänkään.
297. qwer13.5.2006 klo 20:21
Ratkottu on. En tiedä mistä perjantain lehdestä on kyse.
Ihan kevyttä kauraa. Utamit älkööt yrittäkö.
298. pekka19.5.2006 klo 10:13
Kun tietäisi alvar aaltosen kuolinpäivän. Aulis ilmeisesti tietää.
Kirjekuori=okut, ilmeisesti käsitelty aikaisemmin?
EI HESARIN RISTIKOSSA SAA OLLA VIRHEITÄ:-7
299. pekka19.5.2006 klo 10:25
Onko sana AVISO suomenkieltä?
300. iso S19.5.2006 klo 10:49
Haha! Hugo Alvar Henrik Aalto: 3.2.1898-11.5.1976. Kuolemasta tuli äskettäin kuluneeksi 30 vuotta. En muista mikä päiväys ristikossa oli.

Aviso ei varmastikaan ole suomea. Meidän aviisimme lienee samaa kantaa.

Wikisanakirjan mukaan aviso on puortugalia ja tarkoittaa varoitusta. Webster tunnistaa sen useammasta kielestä:

French: escort vessel, sloop, coastal escort vessel, dispatch boat.
Galician: warning.
Italian: warning.
Papiamentu: ad, advertisement.
Portuguese: warning, notice, notification, advice.
Spanish: warning, notice, notification, announcement, advertisement, prompt, alerting, ad.
Venetian: notice.

Aviso on ukrainalainen opiskelijoiden ilmaisjakelulehti. Kaliforniassa ilmestyy viikoittain espanjankielinen uutislehti El Aviso.

Kiev Apartment Rental
The best source of apartment advertisments is in Aviso newspaper. Also Kiev Post has clasifieds in English but prices might be a little higher. ...
www.brama.com/travel/messages/29095.html

Aviso yellow pages newspaper
Free classified ads newspaper, published twice per week. Site is available in English and Russian.
aviso.ua/aviso/eng/
301. EJlo19.5.2006 klo 10:59

Kyllä meikäläisellä siihen kirjrkuoren näköiseen tuli OHUT. Oletin että se oli sellainen lentopostikuori, jotka ainakin aiemmin olivat hyvin ohuita etteivät painaisi paljoa. Tuo ohut-sana sai kyllä sitä sivuavan vaakasanan näyttämään aika erikoiselta. Saapa nähdä mitä Aulis Lehto oikeassa ratkaisussa ehdottaa.
AVISO nimisen lehden kuulin ilmestyvän ainakin Italiassa, josta lienee tullut numeroita ainakin turistien myötä tänne pohjolaankin. Se että sopiiko jokin italialaislehti Suomen ristikoihin onkin sitten eri asia. En omista latinalais - suomalaista sanakirjaa, josta voisi tarkistaa olisiko sana peräti latinalainen. Nykyisinhän alkaa olla englanninkieltä (east) ja stadin slangia ilman että vinkissä välttämättä aikaisemmin usein käytettyjä "lainausmerkkejä". Joko se keskustellun Hesarin ratkaisu on tämän päiväisessä lehdessä ?
302. Jukkis19.5.2006 klo 11:25
Olisko mitenkään mahdollista tämmöisissä ihmettelyissä kertoa, minkä päivän ristikosta kulloinkin on puhe? Muutoin vaikutelmaksi jää että vihkiytynyt sisäpiiri mutisee keskenään. Tietysti, jos se vaikutelma halutaankin antaa, niin ei sitten mitään.
303. iso S19.5.2006 klo 12:01
Ilman muuta olisi asiallista kertoa että asiasta kiinnostuneet voisivat mahdollisuuksiensa mukaan (lehti saatavilla) perehtyä asiaan yhtä sanaa laajemmalti.

Mielestäni tämä on ensisijaisesti kysyjän vastuulla, hänellähän luulisi olevan kyseinen tieto tallella. Vastaajilla ei välttämättä näin ole. Jotkut saavat olla puhtaasti spekuloimalla liikkeellä eivätkä ole koskaan lehteä nähneetkään. Toiset, kuten minä tässä ja nyt, muistavat tapauksen mutta eivät sitä milloin se oli lehdessä. Tietenkin myös vastaaja voisi täsmentää ristikon tunnistetiedot jos osaa. Ei kai siinä mitään järkeä ole että tällaisia varten yrittäisi pitää jotain suljettua rinkiä.

Ohutta minäkin siihen kirjekuoreen sovittelin mutta poikittainen löi silloin tyhjää. Toisena vaihtoehtona mietin että laatija olisi huomannut lipsauksen, korjannut okut-sanan sanaksi AKUT, mutta unohtanut vaihtaa vihjekuvan. Aviso olisi silloin ollut Avisa enkä uskonut siihen. Saa nähdä mikä on "oikea" ratkaisu. Ehkä se onkin nelonen, joka on jotain ihan muuta.
304. pekka19.5.2006 klo 13:36
Sorry kun ei tullut mainittua sitä HS-ristikkoa jossa mainitut
vihjeet olivat, l. Hs-ristikko vastaukset ovat tämänpäivän
hesarissa numeroa en muista, kun olen lehden ulottumattomissa. Aamulla lukiessani katsoin kyseisiä vastauksia, OKUT oli oikea vastaus kirjekuorelle.
AVISO on taasen niitä Auliin juttuja.
Muuten niistä keskusteluista täällä palstoilla, että kyllä ne ovat välillä aivan sisäpiiriläisille tarkoitettuja.
305. y19.5.2006 klo 15:24
Tämä säie on jo ylittänyt reilusti tuon 255:n viestin rajan.
Täällä on jo ennestään avattu kaksi jatkosäiettä nimellä:

Hesarin ristikot 2

Siirrytään käyttämään jompaa kumpaa.
306. HOMOO9.1.2007 klo 19:21
HOMOO
307. Jukkis9.1.2007 klo 20:20
Missäs Hesarissa tuo oli? Oliko se vihje vai ratkaisusana?
308. tahtoo tietää7.8.2009 klo 23:13
Koska oli Hesarissa eka ristikko?
309. Eki7.8.2009 klo 23:18
Suomalaisen sanaristikon historia -teoksen mukaan Suomen ensimmäinen KUVAristikko ainakin julkaistiin Helsingin Sanomissa 20. maaliskuuta 1955.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *