KESKUSTELUT > RISTIKOT > GORELORUJA?

1529. Goreloruja?

Make13.4.2005 klo 11:37
Kerro Eki, mitä tarkoittaa Goreloruja? Se oli aika paha! Taannoin Ilta Sanomat koviksessa.
2. Juha N13.4.2005 klo 12:03
Vastaan kun ehdin: taisi katukyltissä lukea AL-HOKUJA.
3. Eki13.4.2005 klo 12:08
Joo, siinä oli katukilpi ALHOKUJA. ratkaisusana on tietysti vastoin kaikkia sääntöjä, ja laatijaan pitäisi voida siinä suhteessa luottaa. Mutta onhan tuo selvä, kun se ahaa-elämys tulee.

Goreloruja oli siis ensimmäinen sana, jonka siihen ristikkoon sijoitin. Tarkoitus oli vähän ravistella tabuja siinä ohessa, ei ollut hätäratkaisu.
4. Make13.4.2005 klo 12:27
Kiitos! Kiva kun täällä on tällainen mahdollisuus kysyä. Kyllä olet toisinaan liian näppärä. Jatka silti samaa rataa. Ihan hyvä että ravistellaan.
5. Kravattimies17.4.2005 klo 08:21
Keksinpä juuri sellaisen väylä kuin Sarandonraitti. Arvatkaa, olkaa hyvä.
6. Antti Viitamäki17.4.2005 klo 10:37
Jos Susanilla on lempinimi Susie, niin sittenhän tässä voitaisiin olla vaikka Susien teillä... ;-)
7. Bert17.4.2005 klo 16:11
Yhden pisteen vihje: Agatha.
8. Eki17.4.2005 klo 16:16
Alfred Christon will be embarrassed!
9. kp17.4.2005 klo 16:30
Auta armias jos minä olisin tuon sanan vastoin sääntöjä
pannut ristikkoon...
Onhan se hyvä puolustus...
....Tarkoitus oli vähän ravistella tabuja siinä ohessa...
Mutta kun toiset tekevät samaa, niin johan jylisee...
Että silleen....
10. Eki17.4.2005 klo 16:32
Mistä sanasta on nyt kyse?
11. kp17.4.2005 klo 16:36
Siitä mistä olkaasi heittäen mainitsit...
Ja näkyyhän se alussa.
12. Bert17.4.2005 klo 16:38
Tjaa, onhan sitä kerrottu kekkosvitsejäkin niin miksei sitten goreloruja. Saa ristikoissa olla huumoriakin. Minusta sanapari oli hauska.
13. Eki17.4.2005 klo 16:44
Olisipa arvostelukykyni todella heittänyt, jos ristikkoon ihan ensimmäiseksi olisin heittänyt sanan, jota ei pidä käyttää. Pehmikseen en olisi pannut, mutta kyseessä on kovis.

Kp, kyllä minulta omistakin ristikoista löytyy tekaistuja sanoja ja olen niistä joskus täällä kertoillutkin, koska eivät ne yllättäen tule. Prosentti on ehkä 0,000001%, mutta kun paljon tekee, niin kiireessä voi sattua ;)
14. kp17.4.2005 klo 16:53
Mutta en minä niitä ensimmäiseksi pane...
Pehmikseen en olisi pannut, mutta kyseessä on kovis...
Mistä sinä tiedät, mihin minun ristikot asettuvat...
Ehkäpä kaikki ristikkoni on koviksia... Jos tuo puostustus
puree, silloinhan voi tehdä minkälaisia ristikot tahansa...
15. kp17.4.2005 klo 16:55
...ristikoita...
16. V-R17.4.2005 klo 16:56
Yksi miljoonasta!! Älä tyhjiä horise Eki
Näyttää yksikin ristioistasi löytynyt virhe saamaan sinut railteiltasi. Ihminen olet sinä, joka tarvitsee hymiön ymmärtääkseen, että kyseessä ov vitsintapainen.
17. Eki17.4.2005 klo 16:58
Jopas pääsin hampaisiin. Kyllä minä tiedän, mihin kp:n ristikot asettuvat, siinä ei auta edes se, miten laatija sen itse määrittää.

Ei tämä ollut puolustus vaan laatijan kertomus sanan syntymisen syystä eli sen ristikon perusideasta.

Käyttäisinkä kp:n tapaa "puolustautua": kyllä tässä ristikossa varmasti oli jotain, kun siitä näin puhutaan ja sitä yritetään mustamaalata. Gotcha!
18. kp17.4.2005 klo 17:03
...No minäkin tiedän, mihin tuollaiset ristikot kuuluisi...
eikä siinä auta yhtään mitä mieltä olet...
19. Eki17.4.2005 klo 17:07
Kannattaisi ratkoa ristikko, jos noin lähtee ajojahtiin.
20. Antti Viitamäki17.4.2005 klo 17:09
Jos joku lähtee liikkeelle hauskasta sanaleikistä ja rakentaa sen ympärille hyväsanaisen ristikon, niin onhan se nyt jotain ihan muuta kuin kyhätä tylsä ristikko vieläkin tylsemmistä pääkuvalausekkeista, jotka risteävät outojen ja kuluneesti vihjeitettyjen sanojen kanssa - ja laittaa sinne pakon edessä (kun ei muutakaan kiireessä keksi) jokin olematon epäsana.

Sanotaanko vaikka näin: jos tekisit, KP, ristikon, jossa pääkuva olisi nerokas vihje sanalle TITATUS, ja koko muu ristikko olisi hyväsanainen ja mielenkiintoisesti vihjeitetty, niin en usko että juurikaan vastustaisin. Helpottaako?

Toisaalta aika pian on nähtävissä ettei TITATUS kyllä millään vihjeellä muutu häikäiseväksi ahaa-elämykseksi. Ehkä jokin toinen sana.

Eihän tuossa mainitussa Koviksessa ole edes tarkoituksena väittää että GORELORUJA olisi pätevä sana! Tietenkään sana ei kelpaisi tavallisena ratkaisusanana - eihän se ole edes perusmuodossa!

Tämä on nyt vähän niin kuin vertaisi omenoita ja appelsiineja, kuten tapaavat briteissä sanoa.
21. kp17.4.2005 klo 17:12
Mitäpä tuossa on ratkomista, alusta alkaen ...vastoin kaikkia sääntöjä, tehty...
22. Eki17.4.2005 klo 17:17
Kovikset (tässä tapauksessa IS:n kovikset) ovat käsite. Kp alkaa myös olla käsite. Ikähiusleikkailua vaan sinne www-ristikko.netiin!
23. Antti Viitamäki17.4.2005 klo 17:18
Oi oi, kun meni Krakan hauska idea minulta ensin ihan ohi. Äh voi, ja niin kuin minäkin pidän "Painajaisesta ennen joulua". Silti ajattelin vain Susania. No onhan sitä siinäkin ihan riittämiin ajateltavaa. :-P

Embarrassed indeed...
24. kp17.4.2005 klo 17:18
Kas kas kaveri tuli apuun....
25. kp17.4.2005 klo 17:21
Kovikset (tässä tapauksessa IS:n kovikset) ovat käsite....
Ja tuollaisella pelleilylle ne pitää tuhota...
26. Antti Viitamäki17.4.2005 klo 17:23
"Mitäpä tuossa on ratkomista, alusta alkaen ...vastoin kaikkia sääntöjä, tehty..."

Jos toinen keskustelee tuollaisilla kommenteilla, niin eipä siinä varmasti juuri apua tarvita. :-)
27. Eki17.4.2005 klo 17:24
Mielipide sallitaan. Oman uranihan siinä vain alttiiksi panen.
28. Juha N17.4.2005 klo 17:28
Tässä lätkämatsin lomassa kun yllä olevia tekstejä lukee niin rupeaa taas punkemaan höyryä korvista. Nyt sanon rumasti.

Kyllä tässä on pahasti sellainen helmiä sioille -vaikutelma. Laatija, joka ei (muutamasta itse osoittamastaan mallinäytteestä päätellen) kenties koskaan ole pystynyt tarjoamaan ratkojille aitoja älyllä oivaltamisen ja riemastumisen elämyksiä (vaan pelkkää rutiinilla "täytettävää" ulkoa opittua bulkkia) hyökkää sellaisen asian kimppuun mistä ei itse mitään ymmärrä. Kun ei ole edellytyksiäkään ymmärtää.

Onko näiden kaikkien säikeiden pakko mennä ikäväksi hedelmättömäksi jankkaamiseksi ihan tyhjästä? KP sanokoon kommenttinsa, mutta eikö ne voisi tyystin ignoroida?
29. kp17.4.2005 klo 17:33
kas toinen kaveri... Niin Eki et sinä mitään tehnyt...
Tämä on harhaa ja unennäköä...
Onnea valitsemallasi tiellä...sitä tarvitaan...
30. Jukkis17.4.2005 klo 17:34
Kun en ole tuota(kaan) IS-kovista nähnyt, niin voisko joku nyt valaista, että mistä tässä nyt on kyse. Siis vihjeenäkö oli ALHOKUJA ja ratkaisuna GORELORUJA?

Kuulostaahan tuo aika erikoiselta. (Ymmärrän kyllä vihjeen ja ratkasun välisen yhteyden.)
31. Eki17.4.2005 klo 17:38
Pääkuvassa (foto) oli kadunnimikyltti: ALHOKUJA.
32. Eki17.4.2005 klo 18:19
Ne lauseet vielä pengoin eli kaikki kuvasta tulleet asiat:

ARJANKO LUOKSE VASEMMALLE MENTÄISIIN
OIKEA SUUNTA EPÄSELVÄ (toinen tiennimi lumen peitossa)
GORELORUJA MYÖS

Tuo oli 1.2. TiistaiKovis.
33. Matti17.4.2005 klo 18:24
Palauttaisin tässä mieleen MMM kuvaristikkosääntöjen pykälän 21. Säännöistä voidaan poiketa, mikäli ...

Juha N, en viitsi kuittailla, koska en ole oikeasti mikään Kärppäfani.
34. Juha N17.4.2005 klo 18:31
Matti, ei tuo tulos minuakaan liikaa kirvele, Kärppien voitto ei ollut onnenkantamoinen.
35. kp17.4.2005 klo 18:39
Matti lahetä minulle tuo mainio kirja....
Voinhan sitten minäkin vedota siihen...
36. kp17.4.2005 klo 18:41
Tai voisinhan minä kirjottaa oman kirjan...
37. Antti Viitamäki17.4.2005 klo 18:43
Okei, Juha N, lienet oikeassa että pitäisi vain ignoroida, mutta lisä-ärtymyksen uhallakin haluan vielä yrittää asiaa selventää.

KP:

Ihmiset, jotka ovat samaa mieltä keskenään ja ajavat samaa asiaa, on helppo nähdä vain kavereina jotka puolustavat toisiaan asiassa kuin asiassa.

Jos haluat uskoa vain sen, niin minkäpä me sille mahdamme.
Elä kaikessa rauhassa sellaisessa harhakuvassa.

Mutta mietipä hetki: entä jos Juha N ja minä oikeasti OLEMME sitä mieltä mitä sanomme olevamme? Millä muulla tavoin voisit kuvitella meidän reagoivan kirjoitteluihisi? Entäpä jos tällä kaikella ei olekaan mitään tekemistä kaveruuden kanssa? Entäpä jos me vain yritämme ottaa osaa keskusteluun keskustelumielessä? Entäpä jos meitä oikeasti ärsyttää, kun joku heittelee täällä kommenttejaan ilman minkäänlaista johdonmukaisuutta ja ilman että on edes vaivautunut tutustumaan aiheeseen?

Olet täälläoloaikanasi moneen kertaan huudellut keskustelun perään. Minkälaisia keskusteluja olet oikein halunnut? Olet tullut tänne ja kirjoittanut: "Tämä ei ole hyvä sana ristikkoon, piste!" tai "Kyllä tällaisia sanoja voi käyttää, piste!" Ja jos joku on eri mieltä tai kysyy että miksi, niin sinun mielestäsi keskustelu jankkaa! Miten oikein haluat keskustelun etenevän? "Tämä ei ole hyvä sana, piste!" "Hyvä on, ei niin. Piste." "Okei, seuraava aihe!" Niinkö siis?

Kerro nyt ihmeessä, mitä tältä "keskustelulta" oikein haet? Mikä on se asia jota pitäisi pohtia? Annat itsestäsi sellaisen vaikutelman, että olet jo etukäteen päättänyt, mikä on jonkin asian suhteen oikein ja mikä väärin - ja kuitenkin haluat keskustella tuosta asiasta! Mitä meidän siis pitäisi sanoa?

Kavereista vielä: Kyllä, pidän Ekiä kaverinani, hyvänä ystävänäkin - ja jos häntä epäoikeudenmukaisesti kohdeltaisiin, niin haluaisin häntä tarpeen tullen puolustaa. Mutta täällähän (ainakin toivottavasti) keskustelevat asiat, eikä ihmiset! Jos olen eri mieltä kuin Eki, niin en minä rupea minkään kaveruuden takia valehtelemaan. Minulle ystävyys ja kaveruus on nimenomaan sitä, että voi sanoa asiat niin kuin ne ovat eikä tarvitse pelätä että toinen siitä suuttuisi.
Toivoakseni ne sinullekin merkitsevät jotain tämänsuuntaista.
38. kp17.4.2005 klo 18:58
Tämä keskustelu on mennyt sinulta yli hilseen.
Tai et ole lukenut kirjoituksia laisinkaan. Hengitä oikein
syvään ja tee kierros näissä säikeissä, ihan rauhallisesti...
Perusasia, jota olen koettanut toitottaa...Olemme saman-
arvoisia "koulukuntia", ratkojamme on meillä omamme.
Teidän mielestä minun sanavalikoimani on ihan huuhaa. Teidän mitä mainioita. Minä teen anteeksiantamattomia mokia, Eki ei tee...Jos tämäntapainen ajatus on teillä ja sinulla, niin tämä ei tosiaankaan johda mihinkään...
Ja jos ei omista noin mainiota kirjaa, niin ei sitä pidä
mainostaa... Pitää tehdä siis oma kirja.
39. JTak17.4.2005 klo 20:05
"ratkojamme on meillä omamme"

Vaikea kuvitella, että jostain löytyy sellainen ratkojakunta, joka pitää vain ja ainoastaan kp:n laatimista ristikoista.
40. Jukkis17.4.2005 klo 20:14
Ai pääkuvasta tuli tuollaisia lauseita? En kyllä ymmärrä alkuunkaan, mitä valittamista tuossa on. Pääkuvastahan on tapana tulla kaikenlaisia lauseita ja nyt siitä tuli hauskoja ja ilmeisesti oivallusta vaativia lauseita.

Enkä ymmärrä tuota Ekin omaa mainintaa "ratkaisusana on tietysti vastoin kaikkia sääntöjä". Ei se nyt ainakaan "kaikkia sääntöjä" riko.

Laitas Eki joskus pääkuvaan upseeri komantamassa sotamiestä: "Viestimies! Sähköttäkää tämä sanoma!". Siinähän tapahtuu upseerin toimesta lähetytys, eli morsetutus, eli sähkötytys, eli TITATUS.
41. Eki17.4.2005 klo 20:25
Jukkis, ehkä et ymmärrä, mutta kerrankin tunnuimme olevan samaa mieltä kp:n kanssa yhdestä asiasta. Paitsi että liioittelin tuossa aika paljon, totta se on.

Mennään vielä yhden mutkan kautta ja pannaat TITATUTUS, Mutta mutta... kun en ole KOSKAAN käyttänyt edes sanaa TITATA, koska sitä ei ole hyväksytty suomen kielen sanakirjoihin. Se on sähkötysslangia. Pitäisi kai kysyä kielitoimistosta, mitä mieltä siitä ovat.
42. Antti Viitamäki17.4.2005 klo 20:54
Vai on tämä "keskustelu" mennyt MINULTA yli hilseen. Jopas sattui.

Tässä muutama lainaus omista kommenteistasi. Muun muassa näillä olet ilmeisesti koko ajan yrittänyt toitottaa, että on olemassa kaksi eri koulukuntaa:

"Esimerkkinä: laulajamies, kun oikea ainoa muoto on mieslaulaja..."

"Eilen pisti sanojen uudesta käytöstä eräässä mainoksessa oli tunnettuus,pitää olla tunnettavuus."

"Kielitoimiston asia on hyväksyä sanoja kieleen. Laatijan on, vaan hyväksyttävä tämä tosiasia."

"Laulajamies ei ole oikea muoto. Se on puhekieltä, kuten nyt
tuo tunnettuus. Ristikossa tuo ajatus pitää olla tunnettavuus."

"Otetaan sen verran takaisin. Tunnettuus on tosiaan
Perussanakirjassa."

"Kuuttiemo on oikea muoto."

"Ja jos asiakas sanoo, että kieli ristikossa pitää olla oikeaa, niin sana täytyy löytyä jostain lähteestä. Jos ei löydy, niin sitä ei ole 'olemassa' tai se on laatijan 'keksimä'."

"Itte sana olisikin itsessään puhekieltä, muttei tässä
yhteydessä Särkelä/itte. "

"Aina tulee uusia painoksia, joissa kieliasu muuttuu,
mutta ei se sulje pois niitä sanoja, jotka ovat niissä
aikaisemmissa painoksissa."

"Tuo laulajamies oli siinä mielessä huono esimerkki, että se käy kummankin päin. Mutta miespappi sanaa ei voi kääntää toisinpäin."

"Vielä kerran. Ei pidä sulkea mitään sanaa 'keinotekoisesti' pois, kun sitä ei kielitoimistokaan tee."

"Onko ratkaisijat, enää 'tavallisia' ihmisiä? He kyllä ymmärtävät ristkkomaailman sanat."

"Ei ole minun minun kannastani kysymys. Vaan voiko laatija
jakaa sanoja hyväksttyihin ja ei toivottaviin. Kun soitin kielitoimistoon, niin sieltä sanottiin, että kaikki sanat ovat käyttökelpoisia. Uskokaa nyt tämä tosiasia."

"Mutta sen verran vaivaa laatijan on nähtävä, että soittaa kielitoimistolle ja kysyy sanasta."

"Kun tehdään uusi painos ja siinä on sana akasia ei se tarkoita, että sen vanha muoto olisi hylätty, eikä uusi painos tarkoita, että se vanha painos olisi hylätty."

"Myönnän että mieslaulaja/laujalamies käy kummankin päin,
soitin kielitoimistoon... Nyt hämärtyy se varsinainen ajatus
mitä pitemmäksi tämä lista menee..."

---

Ymmärrätkö näiden kommenttiesi valossa, että me muutkin olemme jo pitemmän aikaa ajatelleet, että se varsinainen ajatus hämärtyy?

Et puhunut mitään "eri koulukunnista" ennen kuin Eki otti tuon sanan käyttöön.

Ainakin minä olen vasta hiljan huomannut kommenteistasi sen sävyn, että "jokainen tehköön tyylillään".

Kukaan ei ole missään vaiheessa todennut että sanavalikoimasi on "ihan huuhaa". Olemme vain todenneet, että käytät runsaasti sellaisia sanoja, joita ratkojat eivät keskimäärin tiedä, elleivät sitten ole vuosia täyttäneet ristikoita. Useimmat täällä kävijät nyt vain ovat sitä mieltä että ilmankin pärjättäisiin. Minä itse olen ainakin kahdesti maininnut, että joka ristikostani löytyy yksi tai useampia sanoja joita en sinne niin haluaisi.

Yhtä lailla sinä olet täällä kritisoinut joitakin muiden käyttämiä sanoja.

Jos päämääränäsi on koko ajan ollut vain sanoa, että "tehköön jokainen niin kuin haluaa", niin mikset aikoinaan avannut säiettä ja kirjoittanut siihen:

"Hei, olen Kari Päivärinta ja minusta jokainen saa tehdä juuri sellaisia ristikoita kuin haluaa."

Jotenkin toisinhan sinä olet asiasi esittänyt, kun tällä "keskustelulla" on nyt jo kaksi ja puoli säiettä täytetty.
43. kp17.4.2005 klo 21:44
Sinä olet fiksu mies...
Olenkin tässä kuumeisesti miettinyt, miten tämän
saa poikki...
Hei olen Kari Päivärinta ja minusta jokainen saa tehdä
juuri sellaisia ristikoita (minä omiani. te omianne.) Olisinpa
tämän tajunnut, niin olisin tällä ajalla tehnyt monta
ristikkoa... Nyt on kertynyt pientä ruuhkaa...
44. kp17.4.2005 klo 22:02
Tarkennus ...juuri sellaisia ristikoita ( )...kuin haluaa...
45. Eki16.7.2008 klo 10:21
Siinä käy helposti niin, kun hakee jotain aihetta, että jää lueskelemaan vanhoja säikeitä. Niistä tulee usein aika kaksijakoinen fiilis.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *