KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > OUTO PUZZLE

1514. Outo puzzle

ö6.4.2005 klo 11:04
Voisiko joku neuvoa miten tätä peliä pelataan? Vaatiiko se jonkun erityisohjelman?

http://www.etienne.nu/imagepuz/
2. Arska6.4.2005 klo 11:11
Kirjoita osoiteriville start.htm:n tilalle kuvassa näkyvä "osoite". (rsvt.htm).
En kyllä ymmärrä, mikä idea puzzlessa on?
Stge 2 on jo ihan seko.
3. Artsi6.4.2005 klo 11:13
Menee kuvaan 1. Siinä lukee rsvt.htm. Vaihda se selaimen osoiterivin loppuosaksi: http://www.etienne.nu/imagepuz/rsvt.htm . Täällä on kuva 2 jne. Kuvat vaikeutuvat.
4. Artsi6.4.2005 klo 11:23
Stage 5 ei enää ratkea minulle.
5. ö6.4.2005 klo 11:29
Minulle jo kolmonen oli mahdoton.
6. Hui_hai6.4.2005 klo 11:40
http://games.yahoo.com/games/downloads/tx.html

Text twist on yllättävän addiktoiva peli.

Mahtaneeko löytyä suomenkielistä vastaavaa?
7. Arska6.4.2005 klo 11:55
3 Stagen "stereokuvaa" katsottava 'silmät ristissä'. Vaikea selittää! 5 taso, en keksi.
8. Amandil6.4.2005 klo 23:11
Käyttäkää Internet Explorer selainta ja nimenomaan windowsin versiota. Mäkin versiokaan ei toimi tässä pelissä oikein. Kikkailkaa selaimen kanssa niin pitäisi alkaa hamottua, miten tätä peliä pelataan :)
9. tjn7.4.2005 klo 08:35
3 stage on ns. 3D stereogrammi. Vie silmäsi noin 20-30 cm:n päähän kuvaruudusta ja yritä katsoa kuvan läpi äärettömyyteen. Hetken päästä kuva voi hahmottua,jos on hahmottuakseen.

5 stage ei ratkea täälläkään. Pitäisi ehkä keksiä joku salakirjoitusavain.
10. ö7.4.2005 klo 11:53
Kiitos tjn. Tein neuvomallasi tavalla ja yhtäkkiä kuva muuttui kaksiulotteiseksi. Aivan kuin jotain magiaa!

Nelostaso näyttää olevan ihan valkoinen lakana.
11. ö7.4.2005 klo 11:55
Niin siis, se muuttui kolmiulotteiseksi.
12. tjn7.4.2005 klo 12:07
Nelostaso näkyi omalla Operallani myös ihan valkoisena. Explorerilla siitä juuri ja juuri erottui seuraava nimi :)
13. ö7.4.2005 klo 12:21
Nelostaso ratkesi minullakin IE:lla mutta ei Firefoxilla. Nyt pähkäillään vitosta.
14. Jukkis7.4.2005 klo 12:49
Minä en kyllä ymmärrä miten kukaan siitä nelosesta pystyy erottamaan että se nimi on siinä ei-ihan-yhtä-valkoisena kuin tausta. Minä kopsasin sen kuvan kuvankäsittelyohjelmaan, joka kertoi, että siinä on kolmea väriä ja sitten muutin täysvalkoisen mustaksi. Silloin se lähes-mutta-ei-täysin valkoinen (jonka RGB-arvot on 254-254-254, kun valkoisella ne on 255-255-255) teksti näkyi aika hyvin valkoisena mustalla taustalla.

Viitonen ei minullakaan tahdo millään aueta.
15. Ritu7.4.2005 klo 12:56
Minulla näkyi myös neloskuva täysin blancona firefoxilla, mutta IE:llä kyseinen teksti tuli näkyviin punertavana. Toivottavasti tuo viitonen ei tarvi vielä jotain muuta selainta ratketakseen.
16. Heljä-Maija8.4.2005 klo 12:40
Vaikka neloskuva näyttää valkoiselta, tulostakaapa se.
17. Heljä-Maija8.4.2005 klo 12:58
IE:llä ainakin aukesi viideskin. Kuutosesta en ymmärrä mitään, ainakaan vielä.
18. Heljä-Maija8.4.2005 klo 13:24
Kekseliäisyyttä näemmä tarvitaan. Kutonen valmis.
19. Ritu8.4.2005 klo 13:30
Heljä-Maija, auta miestä tai naista mäessä. Viitosta on pähkäilty eikä mitään tolkkua. Kerro edes se, liittyykö ylärivin tekstiin upotettu fake l mitenkään siihen, että lopussa on .html ?
Niissä muissa aikaisemmissahan oli ratkaisun pääte .htm

Tietäisin ainakin varmasti aloittaa pähkäilyn jostain ihan muualta.
20. Heljä-Maija8.4.2005 klo 13:39
Ei liity millään lailla.
Pitää muistaa ne yläreunan valikot...
Seiska on täällä valmiina.
21. tjn8.4.2005 klo 15:09
Sain juuri kuutosen eteeni ihmeteltäväksi, mutta Heljä-Maijahan viilettääkin jo kaukana edessä. Taitaa olla melkoinen tekijä asiassa kuin asiassa :)
22. tjn8.4.2005 klo 15:24
Nyt pääsin seiskaan, mutta Heljä-Maija on kasin kumpussa.Uh!
23. tjn8.4.2005 klo 15:29
Nyt ollaan kasissa. Kumpi ennättää ysiin?
24. Ritu8.4.2005 klo 15:30
Heljä-Maija, en tarvinnut yläreunan valikoita. Riittää että sekosin sormissa ja hiiressä ja vastaus olikin sitten jo ruudulla silmieni edessä :) Siis täysin puhdas vahinko.
Kiitti kuitenkin.
25. tjn8.4.2005 klo 15:52
No nyt jätin kasin vihreät ameebat ja pääsin ysiin. Taidanpa vetää hieman henkeä :)
26. tjn8.4.2005 klo 16:22
Stage 12:n pystypalkki vaatii taas jotakin uutta ideaa. Täytyy haudutella.
27. ö8.4.2005 klo 16:29
No et kauan malttanut vetää henkeä tjn. Minä pähkin vielä viitosta. Löytyisikö ystävällisyyttä pienen vihjeen verran?
28. tjn8.4.2005 klo 16:49
Mielelläni.En vain heti muista 5:sta. Ovat niin kaikki erilaisia.Olikohan yllä Ritun ratkaisu juuri 5:een? Ja Heljä-Maijan vihje samoin?

Kelaan vähän aikaa...
29. tjn8.4.2005 klo 17:04
OK.Sain jäljistäni kiinni.

Heljä-Maijan vihje on hyvä. Jos sen verran tarkennan vinkkiä, että suomenkielisen IE:n yläpalkin valikossa M:llä alkava toiminto on kova sana :)
30. Heljä-Maija8.4.2005 klo 18:00
tjn, aika hurjimus. Töistä olen nyt tullut kotiin ja muut hommat odottavat... Joten ainakaan ennen sunnuntaita en ehdi kasia pidemmälle. Mutta täytyy todeta, että kaikkea ne keksii... Ja minä yllytyshulluna vielä lähden kaikkea pohtimaan.
31. ö8.4.2005 klo 18:04
Vitonen ratkesi, kutonen ja seiska heittämällä läpi...
32. Ritu8.4.2005 klo 18:42
Auttakaa vielä sen verran, että pitääkö siinä kuutostasolla saada avautumaan joku kuva?
33. ö8.4.2005 klo 19:15
Ei.
34. tjn8.4.2005 klo 19:20
Ritukin on oikeilla raiteilla todennäköisesti :)

Antaisinko sellaisen sanaseppomaisen vinkin, että vastaus on "piilossa kuvan takana".

ö on päässyt vauhtiin. Taitaa mennä pian heittämällä ohitse. Kannustan sen verran että kympissä ei ole mitään miettimistä.
35. ö8.4.2005 klo 19:28
Kasi kyllä tökkäsi aika pahasti...
36. Ritu8.4.2005 klo 19:53
Kaikki kasitasoa koskevat vinkit ja neuvot on tervetulleita :)
37. tjn12.4.2005 klo 09:45
Viimeinen eli stage 15 ratkesi juuri. End ja congratulations tervehtivät ruudulla :)

Monella eri tavalla sai nystyröitä hieroa näissä tehtävissä. Mielenkiintoisia tehtäviä sille, joka tykkää tällaisistä. Jotakin samaa näissä oli kuin ristikoissa. Silmien ja aivojen yhteistyöllä pitää pärjätä.

Sitkeästi vaan, älkää antako periksi :)
38. Tuomas L.12.4.2005 klo 11:05
Tasoa 4 on katsottu useilla eri tietokoneilla ja printattu useilla eri printtereillä, mutta mitään muuta ei ole missään vaiheessa näkynyt kuin valkoinen lakana. Olisiko ihan hirveä moraalinen vääryys, jos joku kertoisi sen eteenpäin vievän kirjainyhdistelmän?
39. Arska12.4.2005 klo 11:08
Tuomas, kopsaa "lakana" kuvankäsittelyohjelmaan. Muuta Colour replacerilla (tai mikä sen onkaan) valkoinen väri joksikin muuksi.
40. Arska12.4.2005 klo 11:10
niin vielä, laita Colour Replacerin toleranssi nollaan, on niin pienet sävyerot kyseessä. Kyllä se sieltä.
41. Tuomas L.12.4.2005 klo 11:58
En osaa käyttää kuvankäsittelyohjelmia eikä sellaisia näiltä käytössäni olevilta koneilta varmaan edes löydy.
42. Jukkis12.4.2005 klo 12:25
No täällä
http://www.angelfire.com/pe2/jkks/Puzzle/
on nähtävissä, mitä tuollainen kuvankäsittely paljastaa. Siinä on isolla siveltimellä muutettu valkoista mustaksi siinä kuvassa.

Se, joka ei halua nelostason vastausta tuolta katsoa, älköön katsoko.
43. tjn12.4.2005 klo 12:37
Tason 15 jälkeen voi halutessaan jatkaa samalla periaatteella, mutta nyt seuraavan tason nimi kryptattu milloin mitenkin.

Stage 5 juuri esillä, eikä tähän asti ainakaan ole ollut mitenkään pahoja. En edes tiedä, paljonko tasoja on tulossa ( ehkä sama 15? )
44. Jukkis12.4.2005 klo 12:46
Äh, kun tässä ollaan edelleen tasossa 8. Voisko joku vaikka sen sanoa, että onko siitä löytyvän tiedoston nimen loppuosa .htm vai .html, niin jaksais taas miettiä hiukka. Tuo on siis se, jossa lukee että
Scary...
ghost...
made lame!
45. Tuomas L.12.4.2005 klo 12:48
Pääsin tasolle 6, mutta siellä ei näy muuta kuin neliön sisällä oleva x-merkki (sellainen, joka näkyy, kun kone ei saa kuvaa ladatuksi), ja sen alla lukee "Yes, it's supposed to be like this". Näkyykö teillä muilla siellä joku kuva, vai tarkoittaako tuo teksti, ettei sellaista ole tarkoituskaan näkyä?

(Oikea ratkaisu ei ollut x.htm.)
46. Jukkis12.4.2005 klo 12:53
Siinä kutosessa kannattaa pohtia aika tarkkaan puzzlen aloitussivulla ollutta huomautusta "The text is always located within the image file".
47. tjn12.4.2005 klo 13:11
>Jukkis

Ei koskaan .html :)
48. tjn12.4.2005 klo 13:14
Tason 15 jälkeenkin voi jatkaa. Silloin seuraavan tason nimi on kryptattu, milloin mitenkin.

Nyt on jatkostage 5 menossa. Ei vielä mitään pahoja..
49. tjn12.4.2005 klo 15:06
Ei niitä kryptausongelmia ollut kuin 5 kpl. Sen jälkeen on 6 matemaattista ongelmaa. Aika simppeleitä, sanoisin.
50. tjn12.4.2005 klo 16:04
Matikan ongelmia seuraa "yleisiä" kysymyksiä.

Ensimmäinen kysymys oli

What is the name of the large ocean between the shores of North America and the fjords of Norway?

Minulle taitaa riittää tätä puzzlea :) Ensimmäisen jakson älypähkinät (15 kpl) olivat mielenkiintoisimpia..
51. tjn14.4.2005 klo 11:50
Onko kasille pysähtyneitä?

Vinkki teille, niin pääsette eteenpäin.

Ota kuva johonkin kuvankäsittelyohjelmaan ja säätele sinisen tekstin värejä.
52. Jukkis14.4.2005 klo 12:09
Huh, kiitos. Tuon jälkeen pääsinkin tasoon 12 asti sitten aika nopsaan.
53. Jukkis14.4.2005 klo 20:24
Kun tuon tjn:n mainitseman "yleisiä" kysymyksiä -osion (siinä on 15 kohtaa) pääsee läpi (ei ole vaikeaa), pääsee tänne:
http://www.etienne.nu/stagepuzzle2/

Siellä olen toistaiseksi jumahtanut tasolle 2.
54. Matti14.4.2005 klo 21:34
Mulla pysähty kolmoseen. Vein silmät 20 - 30 sentin päähän ruudusta ja katselin hartaasti äärettömyyteen. Päätä vain alkoi särkeä.

Intissä katseltiin haarakaukoputkella etäisyyksiä. Kukoputken siksakviivan piti levittyä maastoon, kun aikansa tuijotteli. Multa ei onnistunut. Lieneekö samasta viasta kysymys.
55. kirre14.4.2005 klo 21:53
Jos ihmisellä on todettu puna-vihervärisokeus,niin näitä kuvia on
äärettömän vaikea nähdä. Minulla on tällainen kirja,missä näitä
samoja kuvia on pilvin pimein.Kirjan nimi on Interactive Pictures
in 3D!
56. iso S14.4.2005 klo 22:54
Aikoinaan katselin tuollaisia kuvia mustavalkoisina. Niissä oli tähtäämisen helpottamiseksi kaksi mustaa täplää sopivan etäisyyden päässä toisistaan. Kun konstin oppi, niin niiden avulla kuva hahmottui helposti.

Tuskin johtuu tuosta tuijottelusta, mutta silmiin kehittyi karsastusta ja joudun käyttämään prismakorjattuja laseja, etten näkisi ajaessa kahtena.

Katselin tuota kuvaa kahdella eri resoluutiolla, lasien kanssa ja ilman, eikä kuva "pudonnut". Tarvitsisin kai ne aputäplät tai sitten pitäisi printata kuva paperille.
57. ö14.4.2005 klo 23:05
Matti> Ei minultakaan onnistunut etäisyysmittaus intissä, mutta tämä kuva kyllä ratkesi. Oli oikeastaan hieno kokemus!
58. kirre15.4.2005 klo 08:50
Totta,noi interaktiiviset kuvat niinkuin "imaisee"itsensä
sinne maisemaan mukaan keskelle kuvan tapahtumaa.
Uskomaton fiilis!
59. iso S15.4.2005 klo 11:11
Printtasin kuvan ja siitä teksti hahmottui ilman laseja helposti ja lasien kanssa vähän heikommin. Monitehot vähän haittasivat. Tämän harjoittelun jälkeen onnistui näytöltäkin, mutta paperi on jostain syystä vaivattomampi.

Ilmiö on metka. Ei uskoisi että mokomasta kohinasta mitään löytyy, mutta niin vain teksti kelluu ilmassa kuin tyhjää vaan.
60. ö15.4.2005 klo 16:53
Täältä löytyy harjoitteita 3-ulotteisten kuvien katsomiseen:

http://www-ai.ijs.si/sirds/sirds.html
61. Eleth15.4.2005 klo 18:52
Jaa tuo.. Me päästiin siinä vikalle tasolle, sitten jumahti. Jos joku tietää vikan osoitteen, kertokoon.. :)
62. Matti15.4.2005 klo 19:09
Ei toimi vaikka kuinka harjoittelen. Olkoon!
63. Matti15.4.2005 klo 19:23
Vaikka voisihan sitä yrittää jatkaakin, jos joku ystävällinen sielu paljastaisi stage 3:n ratkaisun. Vai onko vastoin sääntöjä?
64. Jukkis15.4.2005 klo 19:45
No siinä on .htm:n edessä vain yksi kirjain, eikä ole kovin isoa eroa sillä, alkaako sen kirjaimen arvailun aakkosten alku- vai loppupäästä.
65. Matti15.4.2005 klo 21:48
Jee!
66. mor15.4.2005 klo 21:50
Kertokaapa vielä onko siinä valkoisessa nelosessa joku jippo. Olen yleensä näissä stereokuvissa hyvä, mutta tuosta en saa yhtään mitään irti, vaikka tuijottaisi silmät puhki.
Vinkkejä, pliiis!
67. tjn15.4.2005 klo 22:12
>mor

Jos etsit stereokuvaa 4:sta, hellitä heti. Vain kolmonen on sitä ja kaikki muut ovat erilaisia jippoja.

Nelosessa on nimi valmiiksi näkyvissä, mutta tosi hailakkaalla värillä :)
68. Jukkis15.4.2005 klo 22:37
Tuossahan yläpuolella nelostason ratkaisu on kerrottu, eli 12.4.2005 klo 12:25.
69. iso S28.4.2005 klo 21:44
Kun Googlelle antaa hakusanaksi stereogrammi, löytää italialaiselta vaikuttavan sivun missä on 46 stereogrammi-kuvaa:

www.vedostrano.it/unreal/stereogrammi/

Onnistun näkemään niistä 45. Monet ovat aika hyviäkin. Jotkut tulevat tuosta vaan, jotkut vaativat enemmän keskittymistä. Näyttää siltä että sellaiset ovat vaikeita missä on selkeä peitekuvio (isoja, värikkäitä, kontrastikkaita). Ne ovat helpoimpia missä on vain "Saharan karttaa".

Yksi ei aukea millään, kakkossivulla oleva Peace. Siinä on ilmeisinä kuvina ihmiskasvoja ja niihin silmä tuntuu tarkentuvan väkisin. Ei onnistu putkelta eikä paperikopiona (kokeilin sekä värillistä että mustavalkoista).Kuva ei kuitenkaan ilmeisesti ole huijausta, koska välillä se alkaa muuttua ja tuntuu että onnistuminen on aivan hilkulla. Onnistuuko joku muu?
70. Ritu28.4.2005 klo 22:01
Minä kävin iso S kyseistä kuvaa vilkaisemassa ja onnistuin suht koht helposti. Päänkuvat siirtyvät taustakuvaksi ja eteen kuvan keskelle muodostuu varsinainen uusi kuva, joka minusta ensin näytti auton ratilta tai mersun merkiltä vai onko tuollainen olemassa rauhan merkkinäkin........

Aikoinaan vuosia sitten Ilta-Sanomat julkaisi näitä "taikakuvia" ....kaikki on leikattuna tallessa :)
71. iso S28.4.2005 klo 22:50
Joo, kuvan otsikon perusteella arvelin että rauhanmerkin sieltä pitäisi tulla mutta ei tule minulle. Liian sotainen luonne? Kuvassa on ilman stereotuijotusta havaittavissa merkin vasemman ja oikean reunan kaaren muotoa. Niistä päistä vain pitäisi onnistua tuijottamaan "ohi" että piilossa oleva kuva hahmottuisi.
72. Maiju29.4.2005 klo 10:22
Kiitos, linkistä, iso S. Näitä oli kiva kokeilla, vaikka aika lailla nyt kuvottaa ja pökerryttää.

Peace oli minustakin vaikein. Vinkiksi voin sanoa, että ilman stereotuijotusta näkyvät kaaret eivät kuulu taikakuvaan.
73. Juha N29.4.2005 klo 20:51
Maiju, jos tarkoitat Peace-kuvan vasemmassa päässä erottuvia kaarimuotoja, niin kyllä ne ovat muodostamassa taikakuvaa. Ne ovat juuri sitä näköinformaatiota, mitä vasen silmä antaa aivoille rauhanmerkin vasemmanpuoleisen kehyskaaren hahmottumiseksi.

Jos rauhanmerkin stereoskooppisessa tarkastelussa fiksoit katseesi vasemmanpuoleisen kehyskaaren keskelle ja yhtäkkiä suljet oikean silmäsi, huomaat katsovasi naurusuista kaljupäistä herraa, joka on vasemmanpuoleisimman Bill Clintonin vasemmalla puolella. Juuri nuo yksisilmäisesti näkyvät kaarimuodot rajaavat hänet väliinsä.

Jos saman kohteen stereotuijotuksessa suljetkin vasemman silmän, katsot kyseisen herran seuraavaksi oikealla olevaa kloonia. Tässäpä kohtaa kaaria ei yksisilmäisesti näykään: oikean silmän versio vasemmanpuoleisesta kehyskaaresta on paremmin naamioitu.

Rauhanmerkin oikeanpuoleisen kehyskaaren ääriviivat on myös niin hyvin piilotettu kummallekin silmälle tarkoitetussa kuvainformaatiossa että niitä ei yksisilmäisesti erota. En ainakaan minä tajua rajalinjojen kulkua muuten kuin eestaas sulkemalla toisen silmän kesken stereotuijotusta.

Hassua muuten, sattuiko muille tällaista: Aika useaa esinekuviota tuijottaessa pystyy sopivan karsastuksen aikaansaamalla näkemään toisenlaisenkin kuvion. Esim AEREO, ANELLO, BUSTO. Yhteistä niille on että etualalle tulee sama objekti pienikokoisena ja taempana on KAKSI isompaa ihan lähekkäin.
74. V-R29.4.2005 klo 21:41
Kirjoitan näin. Tässä säikeessä kirjoittavat ovat ihan oikeita kunnollisia ihmisiä.
Peace on liian paljon streogramminen. Ihminen kun ei pysty katsomaan muualle, kuin horisonttiin.
Suomesta löytyy yksi poliitikko, Väyrynen, tai sinne päin.
Mepillä vasen silmä katsoo länteen ja oikea itään.
Karsastuksesta ei saa laskea leikkiä.

Kysynkin tässä säikeessä peace kuvion ratkoneilta, onko teillä silmät hirveästi etäällä toisistaan, vai vallan kierot?
75. mor29.4.2005 klo 23:14
Silmät ovat kuin entisellä tytöllä, jolle poika sanoi tämän silmien olevan kuin kaksi tähteä; ei niin kirkkaita vaan niin kaukana toisistaan!

Peace oli helppo, kun ohitti naamat.
76. Juha N29.4.2005 klo 23:27
V-R > Kiitos että myös minä olen oikea ihminen enkä väärä, vaikka itse kyllä piilokarsastan reilusti (ja todennäköisesti karsastan hieman), ja Paavon maakunnasta tulevana olen vielä vääräsäärinenkin.

Minulla on divergoivaa eli ohimon puolelle vievää piilokarsastusta. Siis kun peitän joksikin aikaa oikean silmäni, se mihinkään fiksoitumattomana, mustaa kuvaa antavana, seilaa ohimon suuntaan, kunnes peiton poiston jälkeen palaa silmälihasten kohdistustyön vaikutuksesta normaaliasentoon.

En osaa sanoa, miten paljon divergoivasta piilokarsastuksesta on hyötyä stereogrammien katselussa. Kun fiksoimme katseemme tarkasti johonkin hyvin lähellä olevaan pisteeseesen, tapahtuu ns. konvergenssi: silmien täytyy kääntyä hieman nenän suuntaan. Silloin ulkopuolisista näyttää siltä että karsastamme sisäänpäin (konvergoiva karsastus), vaikka pupillit ovat suuntautuneina samaan pisteeseen ja silmät antavat aivoille päällekkäin asettuvaa kuvainformaatiota.

Stereogrammia katsottaessa on pystyttävä poistamaan tämä konvergenssi, eli levitettävä silmiä. On pyrittävä katsomaan likimain suoraan eteen. Ilmeisesti PEACE-kuvaa "oikein" katsottaessa jää kuitenkin jäljelle hiukan konvergenssia, ainakin minun 17-tuumaisen läppärinäyttöni tapauksessa (en tiedä näkyykö kuva eri mittakaavassa jos on erikokoinen näyttö). Tein vähän mittauksia. Normaalisti eli vaikka yhdellä silmällä katsottavassa PEACE-kuvassa rauhanmerkin harakanvarvaskuvion keskiristeyksen kuvainformaatiot ovat toisen ja kolmannen Clinton-kloonin oikean posken ja vieressä olevan kaljun herran nenän välissä. Vasemman silmän on katsottava noiden vasemmalta laskettuna kahdensien herrakloonien väliin. Oikean silmän taas kolmansien kloonien väliin. Näiden kahden kohteen väli on näytölläni 4.5cm. Suoraan eteen katsovien pupillieni väli taas antropometrisessä mittauksessani 6.5cm. Eli silmieni katseet eivät ole stereotuijotuksessa ihan yhdensuuntaisia vaan lievä konvergenssi jää. (Tämä sama tilannehan se on metrienkin päähän katsetta fiksoitaessa.)

Itse aloitan tuijottamisen hieman yli 40cm etäisyydeltä. Stereokuvan muodostumista saa odottaa kauan. Kun rauhanmerkki sitten hahmottuu, kaikkein helpommin katsottavaksi (eli kuvaksi jossa "silmä lepää") se tulee kun vien itseni 50cm päähän. Tällä mielietäisyydellä voi olla jotain tekemistä ominaisen piilokarsastukseni kanssa.
77. ö30.4.2005 klo 00:00
Sain Peacen kovalla tuijottamisella näkyviin. Näin myös Buston kahdella eri tavalla kuten Juha N.
Kliffaa!
78. Ritu30.4.2005 klo 18:18
Mielestäni noitten stereokuvien katseluunkin kehittyy, joskus niitä urakalla illanistujaissa tuijoteltiin. Nykyisin ei tarvitse enää edes tuijottaa kuvaa kovin kauan, kuten alkuun piti tehdä. Kai se tuokin on lähinnä tekniikkalaji. Alussa nimenomaan opettelin homman niin, että aivan lähietäisyydeltä tuijotin kuvaa useamman sekunnin ja sitten katseen värähtämättä siirsin itseni etäämmälle kuvasta. Nyt ei tarvitse enää sitä läheltä tuijotusta ollenkaan, vaan suoraan se "stereokatse" etäämmältä riittää.
Mutta mitään häiriötekijöitä kuvan lähettyvillä ei saa olla, pienikin liike katse-etäisyydellä vie sen tarvittavan keskittymiskyvyn.
Tai mistä sen tietää, jospa ne onkin vaan ne kierot silmät, eri paria olevat. ;)
79. dahandy25.10.2005 klo 11:37
Mitä hemmettiä??!!!

Stage 3 pääsee tykcalla

mut miten stage 3 pääsee läpi??
osaan kyl kattoo stereogrammei mut en saa tekstist oikeen selvää... Mitäköhän siin mahtaa lukee?? Ihanku lukis jotai OMIT tai jotat...
80. nyt oon dahandy25.10.2005 klo 11:44
oon jumis stage 5
81. dahandy25.10.2005 klo 14:08
miten taso 9 pääsee läpi??
82. tjn25.10.2005 klo 21:07
dahandy: Ota kuva editoriin ja häivytä savu pois. Jatkovihje löytyy sieltä savun keskeltä.
83. hirmuli10.11.2005 klo 18:35
mikä toi secret code oikeen on????
84. hirmuli10.11.2005 klo 21:36
en vaan saa millään tota kolmosta näkyviin vaikka kuinka yritän tuijotella??
85. hirmuli10.11.2005 klo 21:52
kauan tota kolmosta pitää tuijottaa. ja mihin kohtaan. vai katonko kokonaisuutta
86. tjn26.1.2006 klo 10:40
Jos on jo tarpeeksi tuijotettu tätä ongelmaa, tässä olisi uusi

http://www.iimi-iris.com/iris/irising/klueLESS/

Kolme ensimmäistä tasoa näyttivät menevän samalla periaatteella kuin tässäkin. Eli kaikkia hoksottomia pitää käyttää ja kaikki ratkaisukonstit ovat sallittuja. Tasoja lienee 30 kaikestaan.

Eka tasolta pääsee eteenpäin vihjeen mukaisesti. Täytyy vain loogisesti miettiä, mihin klikkaa.
87. marjaana26.1.2006 klo 23:03
että mä olenkin tyhmä kun jämähdin jo kolmos-kohtaan.
88. Arska26.1.2006 klo 23:20
Et ole ainoa!
89. tjn27.1.2006 klo 17:19
Marjaana:
Kolmosen ratkaisu näkyy ruudulla. Tekijät ovat olleet sen verran itserakkaita :-)

Itse tiirailen 8-tasoa, sikäli kun aikaa liikenee.
90. marjaana27.1.2006 klo 20:44
Jaa, no aloin nyt setviä tuota alkuperäistä puzzlea ja jämähdin kohtaan 6, eli siihen x-laatikkoon.
91. tjn27.1.2006 klo 21:53
Enpä taida muistaa siitä alkuperäisestä puzzlesta mitään kohdasta 6.

Jos palaat tähän jälkimmäiseen, niin se 3:n ratkaisu on 'sateenkaaren jumalatar' ( engl. )
92. dahandy14.7.2006 klo 12:46
Ohjeita tarvitaan tasoon 12... Helppiä?
93. helinä2.9.2006 klo 20:51
jumahdin jo kolmoseen. :DD en osaa kai katsoa oikein.
94. tjn3.9.2006 klo 12:09
helinä!

Säikeen alkupäässä on annettu vinkki kolmoseen (7.4.2005 klo 08:35)
95. Ari3.9.2006 klo 13:34
Minä puolestani pääsin 5:n yli linkistä ja jäin 6:een.
96. Jyrki3.9.2006 klo 18:43
Kaivataanko vinkkiä, vaikkapa tasoon 6?
97. [Jyrki]3.9.2006 klo 18:46
[Jaa, mutta taitaakin olla kyse tuosta jälkimmäisestä eikä alkuperäisestä tehtävästä?]
98. Ari3.9.2006 klo 21:59
Jyrki, kyllä puhe oli ainakin minulla ensimmäisestä tehtävästä, että jos on vinkkiä niin anna tulla! :)
99. Jyrki4.9.2006 klo 07:12
Ari, mene kyseisen kuvan kansioon netissä ja yritä avata kuvatiedosto sieltä tiedostoluettelon linkistä. :)
100. Ari4.9.2006 klo 21:14
Kiitos Jyrki, sieltähän se löytyi. Nyt jumissa 12:ssa.
Aika monessa näistä on ollut mahdollista käyttää yhtä ainoaa keinoa päästäkseen eteenpäin, jos on sen hoksannut jo tasossa 4. Itse en hoksannut vielä silloin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *