KESKUSTELUT > RISTIKOT > TOIMIVAN KESKUSTELUN EDELLYTYKSET

1475. Toimivan keskustelun edellytykset

HH22.3.2005 klo 02:12
Tämä sivusto on klaarannut vaihtelevalla menestyksellä, mutta onko netissä yhtäkään kunnolla toimivaa keskustelua? En ole ainakaan löytänyt.

Hyvässä keskustelussa heiluu sanan säilä, ja päitäkin saattaa katketa. Mutta ensimmäinen edellytys on se, että kirjoittajat kantavat vastuun kirjoittamisistaan. Jos käyttää nimen lyhennettä tai nimimerkkiä, oikea henkilöllisyys pitää olla jostain löydettävissä. Vain niin menetellen voi kohdistaa voimakastakin kritiikkiä nimeltä mainittua tai muuten tunnistettavaa kohdetta vastaan.

On esitetty väite, että näin menetellen kirjoittajat katoaisivat. Minusta he ovat tältä sivustolta nyt lähes kadonneet, mutta syy on päinvastainen.

Jos sananvapaus on vain näennäinen, ja ylläpito sortuu omin nimimerkein keskustelun johdattamiseen, se johtaa siihen että niitä omia nimimerkkejä pitää keksiä koko ajan lisää, koska muut keskustelijat alkavat poistua.

MIelestäni tämä kuvaa nykyistä tilannetta. Asiat kannattaisi miettiä uudestaan ja aloittaa "alusta" uusin eväin.
2. matts22.3.2005 klo 07:49
Tai ehkä HH perustaa sellaisen palstan itse omille sivulleen!

Olen jonkin aikaa osallistunut keskusteluun näillä säikeillä. Vaikka en olekaan kovin terävä, enkä tietäväinen niin silti mielestäni keskustelu säikeissä, joihin olen osallistunut on ollut mielenkiintoista. En oikein jaksa kiinnostua keskustelusta, jossa koko ajan ollaan korvissa kiinni. Sitä paitsi - vaikka selailen muitakin säikeitä kuin mihin itse kirjoitan - niin en niihin osallistu jos aihe ei kertakaikkiaan kiinnosta (niitäkin täällä on ja saa ollakin). Itsehän sen voi valita mihin keskusteluun osallistuu. HH voi siis tähän saittiin tällaisen säikeen perustaa ja odottaa löytyykö voimakkaan kritiikin kirjoittajia. Tämä viesti on minun ainokainen tähän säikeeseen ja toivotan sille elinvoimaisia päiviä kritiikin kannuksia metsästäessään.
3. tjn22.3.2005 klo 09:24
Ehkä me tarvitsemme hyviä aiheita ja taitavia alustuksia?

Tällainen päänavaus ei ainakaan meikämannea stimuloi tämän enempää. On jo nähty, mihin tällaiset johtavat. Kun itse kysytään,itse vastataan ja varmuuden vuoksi vielä haukutaan etukäteen mahdolliset eri mieltä olevat, "kunnon keskustelun " edellytykset puuttuvat jo lähdössä.

Tässä alustuksessa lieneekin kyse aivan muusta, kuin mieltä avartavasta synergisestä ajatustenvaihdosta.
4. Lettu22.3.2005 klo 10:32
Hyvän keskustelun peruslähtökohta on aina vuoropuhelu. Keskustelupalstalla toimivat samat säännöt kuin face-to-face –keskusteluissa. On myös osattava kuunnella. Keskusteluiden hedelmättömyys johtuu usein tämän taidon puutteesta. Ennen ”kimppuunkäymistä” pitäisi tehdä selventäviä kysymyksiä, jos asia/aihe kiinnostaa, mutta sanoman ymmärtäminen jää epäselväksi.

Keskusteluissa ei ole olennaisinta kirjoittajan henkilöllisyys, vaan asia, jota hän pyrkii tuomaan muiden luettavaksi. Tässä on aina riskinsä. Oman mielipiteensä tuominen ”ruodittavaksi” vaatii rohkeutta ja hyvää itsetuntemusta. Kestääkö kantti kärkevääkin kritiikkiä tai sitä, ettei saa sanomalleen vastaanottajaa?

Kaikki, mitä olen tänne kirjoittanut, on lähtenyt omasta vapaasta tahdostani. Kun huomaan, ettei tyylini sovi, voin vaieta. Miksi ”riehuisin” täällä narsistisena besserwisserinä ja karkottaisin muut pois. Samat lainalaisuudet toimivat keskustelupalstalla kuin missä tahansa verkostossa, joka koostuu erilaisista persoonallisuuksista. Täälläkin tarvitaan sosiaalista älykkyyttä. Toivon, että minulla olisi sitä nyt ja olisi ollut aiemmissa teksteissäni, kohdistaessani ne suoraan nimimerkille/nimimerkeille henkilökohtaisena kannanottonani.
5. jupejus22.3.2005 klo 11:06
Nimimerkin "todentaminen tietyksi henkilöksi" tuskin auttaa keskustelutasoa. Sen vaikutus on selvästikin se osa keskustelijoista, niin sanotut takarivin taavot pysyvät hiljaisena, seuraavat peräpenkistä.
Rohkeimmat, uskaliaimmat, omia linjauksiansa ajavat, ym. sen tapaiset, ilmaisevat toki mielipiteensä, mutta miksi he eivät voisi tehdä sitä (ja varmaan tekevätklin), vaikka seurassa on nimimerkillisiäkin.

Täällä oli alussa hyvin vilkasta keskustelua ja nimen omaan ristikoista. Ehkä monet aiheet on siten tavallaan käsitelty. Tuostahan olisi voinut päästä eroon sillä, että poistettaisiin kaikki vanhat sanaristikkoaiheiset kirjoitukset. Pöytä olisi siltä kohdin puhdas ja uudetkin tulokkaat voisivat olla aiheiden uusina (vaikkakin joskus jo käsiteltyjenkin) aloittajina ja keskustelijoina.

Joka haluaa taltioida vanhat kirjoitukset, sen voisi tehdä, mutta onko siihen mitään aihettakaan. Tosin tämä ei ollut mikään ehdotus, ja vähimmässä määrin vaatimuskaan, kunhan vain tuollainen aattelu juolahti mieleen.
6. Ritu22.3.2005 klo 11:15
Minä taas niinä harvoina kertoina, kun olen täällä käynyt, olen kokenut nämä sivut poikkeuksellisen positiivisena asiana.
Mutta kai sekin riippuu siitä, mitä itse kukin meistä on etsimässä.
Itse en laadi enkä jaksa kauheasti muutenkaan pohtia ristikon teknisiä ongelmia tai perehtyä sanojen hyvyyteen tai huonouteen. Haen vain viihdettä sen lisäksi, että täyttelen ristikoita.
Mutta olen nauttinut näistä täällä olevista sanoilla leikittelyistä ja kommenttien lukemisista. Ne ovat kuitenkin sitä, mistä olen itsekin kiinnostunut ja innostunut.
Oma verbaalinen lahjakkuuteni ei nouse kovin korkealle, siksi harvemmin tänne kirjoittelen, mutta kiitos teille muille kirjoittajille, että minulla on jotain, mitä on ollut ilo lukea :)
7. jupejus22.3.2005 klo 11:33
Lisättävä on vielä minunkin, että olen pitänyt tätä saittia kyllä hyvin, hyvin, hyvin hyvänä keskustelupalstana ja mielenkiintoisena ja on sitä vieläkin, mutta kaipailisihan sitä vilkkaampaakin ajatustenvaihtoa nyttemminkin.

Uusilla on uusia ajatuksia - noin sitä ajattelisi, ei kun kirjoittakaahan vaan niin 'vanhat' kuin 'uudet' (jos tuollaista jakoa halutaan nyt pitää) ...mutta muistaa pitää, että kirjoittaja on aina vain sen hetkinen kirjoittaja.
8. sopuli22.3.2005 klo 11:35
Ainakin tämä keskustelu keskustelusta osoittaa, että ristikot ovat intellektuellien puuhaa. Kulttuurin kentällähän ikuisiuusaiheita on keskustelu, sen taso tahi tykkänään puute.
9. HH24.3.2005 klo 01:31
Viime aikoina näille sivuille ovat tuoneet elämää mm. Veijo Wiren, Paula Jäderholm ja Kari Päivärinta, kaikki omilla nimillään esiintyen. Omasta puolestani tein parhaani, että he olisivat jääneet keskustelemaan pitemmäksi aikaa. Ja ainakin Päivärinta näyttää vieläkin kirjoittelevan.

Mutta uskokaa nyt, että ei tämä näin kunnolla toimi!
10. Antti Viitamäki24.3.2005 klo 03:34
Hyvä nimimerkki HH:

Tahdon kiittää sinua siitä, että avasit silmäni. Tajuan nyt vihdoinkin koko totuuden!

Seurattuani tätä sivustoa kahden vuoden ajan ja luettuani 1500 säikeestä tuhansia kommentteja olen koko ajan kuvitellut seuraavani toimivaa keskustelusaittia. Mutta on aivan ilmeistä, että kun sinä vain sanot että ei tämä näin kunnolla toimi, niin niinhän se on: ei toimi! Ei ollenkaan!

Olen osallistunut täällä useampaan sataan keskusteluun, lukemattomista eri aiheista. Olemme penkoneet satojen sanojen etymologioita, keskustelleet ja kiistelleet kielen historiasta ja tulevaisuudesta, vertailleet kielenkäyttöä eri tilanteissa, eri yhteyksissä, eri ihmisryhmissä, eri maissa. Olemme tutkineet ja pohtineet erilaisia idiomeja, sananlaskuja ja muita kummallisuuksia - näitäkin useammasta eri kielestä. Olemme keskustelleet ristikoista, niiden laatimisesta, piirtämisestä, kustantamisesta ja ratkomisesta, olemme - joskus kiivaammin, joskus leppoisammin - vertailleet eri lehtiä ja eri tekijöitä. Olemme täällä arvioineet kymmeniä, ellei satoja ristikoita. Ihmiset ovat kyselleet ratkontaohjeita, ihmetelleet outoja ratkaisusanoja ja vihjeitä - varsin usein he ovat saaneet vastauksiakin kysymyksiinsä.

Olemme keskustelleet historiasta, maantieteestä, politiikasta, matematiikasta, biologiasta, kosmologiasta, fysiikasta, kemiasta. Olemme keskustelleet urheilusta, lemmikeistä, alkoholista, lapsista, vanhemmista, uskonnoista, taiteista ja ylipäätään kaikesta kulttuurista. Täällä on vaihdettu niin kakkureseptejä, synttärionnitteluja kuin osanottoja suruunkin.

Täällä on kerrottu hyviä vitsejä ja huonoja vitsejä, kummallisia tositapauksia, viekkaita valheita ja uutisia ympäri maailmaa. Täällä on keskusteltu erilaisista peleistä, pelattu erilaisia pelejä, jopa KEHITETTY erilaisia pelejä, leikkejä ja arvoituksia.

Täällä on esitetty ja ratkaistu satoja tehtäviä, joista osa on vaatinut hyvää nippelitietoa, osa huikeita hoksottimia. Tänne on tuotu yhtä lailla perinteisiä kuin kaikkein moderneimpiakin asioita muiden ihmeteltäväksi.

Täällä on käynyt satoja ihmisiä etsimässä informaatiota, he ovat opettaneet ja oppineet. He ovat kysyneet, vastanneet, ärtyneet, leppyneet, kiinnostuneet ja innostuneet.

Välillä on ollut rauhallisempaa, välillä meno on ollut sellaista että heikompia on hirvittänyt. Välillä on ollut todella tiukkaa vääntöä, välillä on osattu kuunnella, välillä ei. Sanoilla on sivalleltu toisinaan enemmän kuin tarpeeksi.

Olen nauranut, itkenyt, pelännyt, lohduttanut, piikitellyt, leikitellyt, myhäillyt, väittänyt, puolustanut, hyökännyt, äimistellyt ja luimistellut. Olen saanut uusia ystäviä, olen saanut palautetta ristikoistani enemmän kuin kaikkialta muualta yhteensä!

Minä henkilökohtaisesti en pysty laskemaan kaikkia niitä asioita joita olen täältä oppinut tai niitä ajatuksia joita olen täältä saanut. Olen siis koko ajan kuvitellut, että täällä jos missä on ollut toimivaa keskustelua.

Mutta luojan tähden oli sentään hyvä, että oikaisit minua harhakuvitelmissani. Siitä ihan vilpittömästi iso kiitos, nimimerkki HH.

Antti Viitamäki
11. Jukkis24.3.2005 klo 08:23
Niin mutta hyvä Antti, kuten HH tämän ketjun ensimmäisessä viestissä sanoo, kaikki tuo ylläkuvaamasi on ollut mahdollista vain siksi että, ylläpito on ylläpitänyt keskustelua keksimällä omia nimimerkkejä. Että suurta harhaa on elämämme ollut.

(Tähän loppuun joku sopiva ironiahymiö.)
12. iso S24.3.2005 klo 08:38
Tämäkin on käyty läpi aikaisemmissa (toimimattomissa) keskusteluissa. Kysyn silti: jos säikeen avauspuheenvuorossa esitetyt väitteet, tai jos ne eivät ole väitteitä, niin mielipiteet ovat tosia, niin mistä on selvitettävissä kuka todellinen henkilö löytyy nimimerkin HH takaa? Ellei tähän pysty, niin kirjoituksen itsensä perusteella kirjoitukselta putoaa pohja pois.

Entä Antti Viitamäki, joka nimi muistuttaa erehdyttävästi laatijana esiintyvän Antti Viitamäen nimeä? Mistä tiedämme kuka on tuo henkilö vai onko kenties kyseessä taas yksi yhtenä joukkona kirjoittavan ylläpidon nimimerkki - eihän kukaan voi yksinään olla noin viisas?

Ilman rekisteröitymispakkoa emme voi koskaan olla varmoja, jos silloinkaan. Joku hakkeri voi onnistua kiertämään suojaukset. Minusta tämä on toiminut kohtuullisen hyvin ja jos joku ei ole tyytyväinen, niin voi kirjoittaa itse niitä hyviä juttuja.
13. Urputtaja24.3.2005 klo 08:59
Niinpä. Jotkut keksivät itselleen etunimi sukunimi yhdistelmän. Olen myös törmännyt useisiin keksittyihin tarinoihin, mitä uskomattomampiin, joissa kerrotaan "muka" oikeat nimet.

Eikös tämä ole oikeasti kotisivu, jos sitä ylläpidetään vapaaehtoisesti? Omalla kotisivullaan saa tehdä mitä haluaa lakien rajoissa, myös päättää siitä, miten keskustelijat siellä esiintyvät. Minä ainakin mielestäni olen täällä vierailijana. En minä mene kenenkään kotiin määräilemään, miten siellä pitää olla tai mitä siellä pitää tehdä. Omilla kotisivuillaan saa myös mainostaa oman yrityksen tuotteitaan, minä ainakin tekisin niin.
14. HH24.3.2005 klo 12:33
Jos ylläpito kertoisi, että näiden sivujen tarkoitus on edistää omaa liiketoimintaa, ei sekään olisi ongelmatonta. Siksi on toistuvasti sanottu, että tämä on mielipiteille avoin foorumi.
15. ö24.3.2005 klo 14:16
Senkin olemme oppineet, että HH:lla on vähän änkyriäinen luonne. Siihenkin olemme kuitenkin sopeutuneet, mitä nyt Antti joskus ottaa vähän pulttia...
16. Pekka Vilen24.3.2005 klo 14:27
Alustukseen palatakseni:
HH on - kuten aina - aivan oikeassa huomauttaessaan, että kirjoittajien todellisen henkilöllisyyden pitäisi olla julkista tietoa. Muuten vaanii aina vaara, että yksittäinen pakkomielteinen ja/tai vainoharhainen häirikkö mädättää koko saitin jankuttamalla jankuttamasta päästyään omia omituisia päähänpinttymiään - ja ellei muuten saa tukea houreilleen, jankuttamalla niitä useammalla nimellä tai nimimerkillä uskotellakseen, että ei ole yksin ajatuksineen. Semmoinen on omiaan pilaamaan saitin ilmapiirin ja karkoittamaan asiallisia kirjoittajia.
17. iso S24.3.2005 klo 14:49
Hoo! Vilenin paluu! Haapalaisen koneella kuin silloin ennen vai jollain muulla? Nähdäänkö vielä jatko-osa "Talttumaton Vilen ja valkoisen naisen paluu"?

Vilenillä ei ole toistaiseksi ollut muuta asiaa kuin HH:n puolustaminen, mutta sen hän on tehnyt itse, omasta aloitteestaan ja HH:n tietämättä ja häntä tuntematta. Todisteeksi tästä muistin virkistystä:

Lähettäjä: Henry Haapalainen 4.10.2004 klo 11:33

Lissu oli minun kirjoitukseni, tuota Vileniä en tunne.

Lähettäjä: Henry Haapalainen 4.10.2004 klo 17:48

Sen jälkeen kun sain Ekiltä postia, asialle jäi vain yksi mahdollinen selitys. Mutta vasta nyt sain siihen vahvistuksen.

Yksi poikani Timmo Haapalaisen kavereista on nimeltään Pekka Vilen. Tätä en tiennyt. Timmo, Pekka ja eräs kolmas pelasivat kotonamme viime yönä tietonepelejä ja surffailivat netissä. Yksi peleistä on sellainen, että sitä pelataan talon sisäisessä verkossa kahden tietokoneen välillä. Siksi myös minun konettani tarvittiin.
18. ö24.3.2005 klo 15:01
Ison S:n täytyy olla väärässä. Ei HH sentään noin pöljä voi olla!
19. HH24.3.2005 klo 16:33
Saadaanko tässä sittenkin sota syttymään!
20. HH24.3.2005 klo 16:41
Luin Tuon Pekka Vilenin kirjoituksen uudestaan. Olen ymmälläni. Pekka on liian fiksu mies aloittaakseen näin: HH on - kuten aina - aivan oikeassa ...
22. kari kämäräinen24.3.2005 klo 17:30
Entisenä yrittäjänä (ja nykyisenä orjana) tiedän, että ASIAKAS ON AINA OIKEASSA. Joten HH ei voi olla aina oikeassa. Paitsi jos on asiakas...
23. Egon24.3.2005 klo 17:40
Elekee ny tuas alakako? :)
24. HH24.3.2005 klo 18:00
Pekka Vilen ei ole käynyt näillä sivuilla kuukausiin, ei lukemassa eikä kirjoittamassa!!!!!!!
25. HH24.3.2005 klo 18:12
Ylläpito, odotan vastausta!
26. PM24.3.2005 klo 21:56
Ei pitäisi tällaisiin juttuihin sekaantua, mutta minua vähän ihmetyttää "Pekka Vilenin" kirjoituksen synnyttämät reaktiot. Minä ymmärsin tuon jutun ihan selvänä piikkinä HH:n suuntaan - enemmän tai vähemmän hienostuneena v###uiluna. Siis jos lukee tekstin kokonaisuutena eikä takerru yksityiskohtiin, joka tietysti on ristikkoihmisille aika ominaista.

Minä pidin tekstin luettuani itsestään selvänä, että joku oli kaivanut Vilenin nimimerkin naftaliinista näpäyttääkseen HH:ta. Saatan totta kai olla väärässäkin, mutta aika varovasti lähtisin ketään tuon perusteella ristiinnaulitsemaan näin pääsiäisen kunniaksi.

Ja väärinymmärrysten välltämiseksi ilmoitan, että minä en ole Pekka Vilen enkä sellaisena esiinny.
27. HH24.3.2005 klo 22:30
Pekka Vilen ei ole nimimerkki. Joku on esiintynyt hänen nimissään! Onko siinä jotain hienostunutta?
28. ö24.3.2005 klo 23:24
Minusta taas alkaa tuntua, että HH rakastaa olemista keskustelun kohteena riippumatta siitä mitä puhutaan. Unohdetaan koko tyyppi!
29. PM24.3.2005 klo 23:36
Se siitä itse asian ymmärtämisestä sitten taas. Miksi pitikään taas pöljän sekaantua?
30. HH25.3.2005 klo 00:13
"Hyvässä keskustelussa ....... ensimmäinen edellytys on se, että kirjoittajat kantavat vastuun kirjoittamisistaan."

Nyt sitä vastuun kantamista konkreettisesti odotetaan. En ryhdy arvailemaan, mutta olisin yllättynyt, jos tekijä olisi ylläpidon ulkopuolinen henkilö.
31. HH25.3.2005 klo 00:48
Ja nimimerkki ö:lle. Et kai vakavissasi luullut, että henkilöllisyyttäsi ei ole tunnistettu?
32. sopuli25.3.2005 klo 02:38
ojaa, miksi keskustelun pitäisi olla hyvää? Eikö oteta ja kä ydä tosi huonoa keskustelua. Se voisi olla virkistävää. Ja jos tämä nyt jo on sitä niin pannaan paremmaksi! Tarkoitan huonommaksi. Jos nyt ei sitten ihan överiksi.
33. ö25.3.2005 klo 10:54
Vakaasti uskon, ettei minun vaatimaton henkilöllisyyteni kiinnosta ketään niin paljon, että näkisi vaivaa sen selvillesaamiseksi. Muutan nimimerkkiäkin niin usein, että vain Eki voi tietää, että kaikki nämä typerät viestit tulevat samasta IP-osoitteesta. Nimimerkin vaihtoahan ei ole kielletty, eihän? Moraalisesti on kyllä väärin käyttää useita nimimerkkejä samassa keskustelussa ja tukea siten omia mielipiteitään, enkä minä ole sitä koskaan tehnytkään.
Jotta sopulin toive toteutuisi, sanon vielä senkin, että HH on itserakas epärehellinen öykkäri, jonka vanhempien olisi pitänyt olla huolellisempia ehkäisyn kanssa.
34. Ritu25.3.2005 klo 11:55
No tsot tsot pojjaat, eiköhän keskustelu ala olla jo sen tasoista, että laitan teille tähän sellaisen pienen pienen merkin.
Se on tuossa -------------------> .

Lähtekääs pojjaat ottamaan mollikkaa ja pienentämään sitä vyötärönseutua kesäksi. On sitten mukavampi teitä siellä uimarannalla katsella :D
35. Ylläpito25.3.2005 klo 12:12
Olisipa Viitamäen toissaöinen kaunis kiitoskirjoitus tälle saitille lopettanut tämän säikeen. Päästäisiin ehkä taas puhumaan ristikoista (toivottavasti kuitenkin päiden katkeilematta, huh mikä kielikuva).

Ylläpito ei voi ottaa vastuuta Pekka Vilenin mielipiteestä, koska se voi hyvin olla jonkun oikean Pekka Vilenin mielipide. Pekka Vilen voi ilmoittautua, jos häntä on loukattu. Osoite, josta viesti tuli, ei ole ylläpidolle tuttu.

Nimimerkki HH varmaan viittaa, että ylläpito olisi kaikkien kymmenien nimimerkkiensä ohella myös nimimerkki ö. Ei ole. Jos ö veti tänä aamuna jutun överiksi, kyseessä on nk. "sitä saa mitä tilaa"-ilmiö. Ylläpito ei seuraa jokikisen viestin osoitetta vaan lähinnä sellaisia, on joissa häirikköyden piirteitä.

Ylläpito. Aika helppo kohde heitellä lokaa. Eikä tarvitse perustella eikä todistella. Jaa ei vai?
36. ö25.3.2005 klo 13:13
Eilen illalla sain sitä mitä tilasin ja aamulla tukka kipeänä kirjoitin tuon viestin. En kadu mittään. Viinissä on totuus.
37. HH25.3.2005 klo 13:29
Erkki Vuokila alias ö alias sopuli alias "Pekka Vilen" alias vaikka mitä, kai sinua pitää sitten sääliä.
38. Ritu25.3.2005 klo 14:01
Tekisi mieli sanoa jotain, mutten sano.

Tai no, on ilmoja pidelly.........
39. Q25.3.2005 klo 14:08
Ollaan hiljaa vain,kun puhe turhaa on
ollaan hiljaa vain on tunne sanaton...
40. Lettu25.3.2005 klo 14:40
Jarodin kohtalo?
41. Kaitsu25.3.2005 klo 21:46
Hyvä HH (Henry Haapalainen?)

Emme tunne toisiamme, en ainakaan minä sinua, vaikka kerran epäilitkin minun olevan eräs ylläpidon keksimistä nimimerkeistä. Vastaavasti Eki, joka hänkään ei tunne minua, taas epäili hetken minun olevan erään Henry Haapalaisen sivupersoona. Mainitsemistasi nimimerkeistä, joita epäilet ylläpidon keksimiksi, minä taas tunnen henkilökohtaisesti mm sopulin ja voin vakuuttaa, ettei hän muistuta hiukkaakaan Ekiä. Olisikohan minun siis tasapuolisuuden nimissä epäiltävä häntä Henry Haapalaiseksi? Vai onkohan HH ylläpidon luoma henkilö, jota käytetään ajoittain keskustelun virkistämiseksi? Vai olenkohan minä ylläpito, joka esiinnyn Henrynä hämätäkseni Ekiä, tai jospa olenkin Eki joka hämää Henryä? Jotenkin vaikuttaa skitsofreniselta moinen arvelu.

Yhdessä asiassa olen täysin samaa mieltä kanssasi, jokaisen on vastattava omista huudoistaan. Tuon seikan vuoksi tahdot tai lähes vaadit rekisteröitymistä tälle palstalle kirjoittaville. Kuinkahan sen oikein toteuttaisi? Vähimmäisvaatimuksena olet pitänyt koko nimellä kirjoittamista, minähän olisin voinut merkitä tämän kirjoittajaksi sinun nimesi?? Ylläpito voi kontrolloida IP-osoitteet, joista viesti on lähetetty, mutta kun minunkin koneellani on keskusteluihin osallistunut myös muita nimimerkkejä käydessään luonani kylässä, (aivan samoin kuin sinunkin luonasi eräinä öinä tuo mainitsemasi poikasi ystävä Pekka Vilen). Vastaavasti olen osallistunut keskusteluihin vierailla koneilla ollessani itse poissa kotoani.

Jos nimimerkkien rekisteröinti otettaisiin käyttöön, pitäisikö ylläpidon tarkistaa ilmoitetun henkilön olemassaolo ja jos niin miten? Ja miten estää saman henkilön rekisteröityminen useaan kertaan eri nimimerkeillä? Varmaankin on olemassa menetelmiä henkilöllisyyden varmentamiseksi myös netissä, muutenhan ei esimerkiksi pankkitoiminta olisi mahdollista täällä, mutta vaaditko vastaavantasoista varmennusta täällä keskustelupalstalla?

Minulle on tämän palstan seuraaminen viihdettä ja ajanvietettä. Kiitollisena otan vastaan ne tiedonmurut ja uudet näkökannat, joita täältä olen saanut. Ymmärrän toki, että ristikkomaailma on osalle täällä kävijöille elinkeino ja siten he ottavat asiat vakavammin ja sen heille toki suon. Uskon sinullakin olevan annettavaa ristikoiden kehittämiseen. Sinulla ei ole valtaa päättää tämän keskustelupalstan sisällöstä tai muustakaan toiminnasta vaikka parhaasi olet yrittänyt. Joten ota lusikka kauniiseen käteesi ja tyydy osaasi.
42. Egon25.3.2005 klo 23:12
Olen ollut kadoksissa näiltä sivuilta jonkin aikaa. Syynä on ollut aivan joku muu seikka kuin se, että keskustelun taso täällä olisi laskenut.

Keskustelun tason näillä sivuilla määrittelevät tänne kirjoittavat itse. En ole huomannut, että nimimerkeillä ja "oikealla" nimellään kirjoittavien kirjoitusten tasossa olisi eroa.

En tunne henkilökohtaisesti ketään tänne kirjoittavista ja minun tuntemiseni tuskin kiinnostaa muita. Olen aivan tavallinen ristikoiden ratkoja ja Kaitsun tavoin tämän palstan seuraaminen on minulle ajankulua ja viihdettä.

Olen saanut täältä myös paljon uutta tietoa ristikoihin ja muihinkin asioihin liittyen. Olen osallistunut joskus keskusteluihinkin täällä. Toivottavasti en ole kovin paljon alentanut keskustelujen tasoa. Vastuun kirjoituksistani kannan ryhdikkäästi, vaikka kirjoitankin nimimerkillä.

Ehkäpä ainoa keino tason korottamiseksi, ainakin joidenkin mielestä, olisi se, että tämä keskustelupalsta lopetettaisiin kokonaan. Sitä minä en missään tapauksessa halua. Tämän palstan ylläpitäminen on hyvää palvelua ja tiedän myös, että se ei taatusti ole ilmaista. Kiitos tästä saitista.
43. HH26.3.2005 klo 01:54
Ei siinä ole mitään "laitonta", että ylläpito käyttää lukuisia nimimerkkejä. Osaavissa käsissä sellainen voisi stimuloida keskustelua ja innostaa keskusteluun uusia osallistujia. Näillä sivuilla niin ei ole tapahtunut.
44. Antti Viitamäki26.3.2005 klo 02:25
Anteeksi nyt, mutta tekee mieli sanoa ihan näin yksinkertaisesti tämä asia:

Koska sinulla, HH, ei voi olla minkäänlaisia todisteita väitteillesi, voisitko lakata niitä toistelemasta. Ennen kuin elämöit mitään vastalausetta, anna edes jonkinlainen todiste tästä asiasta. Jos et siihen pysty, niin ole hiljaa. Ei jaksa enää. Niin kuin Amerikassa sanovat, this is getting old.

Jos yrität näillä jutuillasi osoittaa että saitti ei toimi tai että siinä on jotain perustavanlaatuisesti pielessä, niin huomaatko kenenkään muun tukevan näitä sinun ajatuksiasi? Huomaatko kenenkään muun täällä kommentoineen siihen suuntaan, että ylläpito käyttää muita nimimerkkejä? Huomaatko kenenkään muun pitävän tätä saittia epäonnistuneena keskustelufoorumina?

Jos taas olet varma, että täällä ei juuri muut kirjoittele kuin Eki ja ylläpito, niin miksi ihmeessä jaksat täällä roikkua? Koetko jotenkin erityisen loogiseksi käydä keskustelua täällä kahdestaan "Ekin ja hänen kätyreidensä" kanssa? Jos täällä mielestäsi käy vain muutama ihminen, jotka kaikki ovat salaliitossa sinua vastaan, niin miksi yhä vain kirjoitat tänne?

Mene jonnekin muualle. Olet tylsä. Olet aivan äärimmäisen tylsä juttuinesi. Sinua jaksaa ihan hyvin niin kauan kun keskustelet sivistyneesti, mutta tämä iänikuinen nimimerkkijäkätyksesi maistuu pahasti puulta. Siihenkö se loppuisi, jos saisit tietää keitä nimimerkkien takana on, että voisit olla vainoharhaisuudessasi varma, ettei kukaan nakerra sinun elämältäsi pohjaa pois?

Jos toiveesi toteutuisi, niin voin jo kuvitella miten paljon sinua nolottaisi nähdä yksi toisen perään nimimerkkien takaa paljastuvan satunnaisen nimisiä ihmisiä ympäri Suomea - tavallisia ihmisiä, joita vain kiinnostaa ristikot, ja joilla ei, hups vaan, olekaan mitään yhteyttä Sanaris Oy:hyn...

Eikö todennäköisempää ole, että jos täällä henkilöllisyydet olisi tiedossa, niin alkaisit syyttää Ekiä/Sanarista jostakin muusta? Mihin se loppuisi? Minusta tuntuu, että olet lähinnä kateellinen, kun joku on keksinyt hienon idean ja saanut sen toimimaan. Ihmisillä on täällä mukavaa, ja koska sinulla aivan selvästi on jotain Erkki Vuokilaa ja/tai Sanarista vastaan (minun tulkintani asiasta), haluat vain kaikin mahdollisin keinoin saastuttaa sivuston ilmapiirin.

Mainitset, että Ekiä pitäisi sääliä. Olen samaa mieltä. Hän on saanut kestää aivan tarpeeksi tätä tyhjänpäiväistä pelleilyä. Joten olisitko niin ystävällinen ja lopettaisit sen?

Siis ihan oikeasti - ihan aikuisten oikeasti: Etsi jokin toinen hiekkalaatikko.
45. V-R26.3.2005 klo 21:28
Hyvä Kaitsu ja egon!
Veitte sanat suustani.

AV> voisit vähentää automaattikirjoitustasi.
Muuten. Tämänpäivän hesarista selvisi, että Särkeä itte oli viimeinen Edvin Laineen ohjaus Kansallisteatterissa.
Taidatte olla sielun veljiä junttiudessa.
46. Antti Viitamäki26.3.2005 klo 22:17
Mielenkiintoinen on tuo logiikkasi, V-R. En taida ihan päästä jyvälle.

Siis jos "Särkelä itte" oli Edvin Laineen viimeinen ohjaus Kansallisteatterissa, niin se tekee meistä Edvin Laineen kanssa sielunveljiä junttiudessa?

Olisiko samaan tapaan, että jos Anssi Kela oppisi kävelemään käsillään, niin te maistuisitte liikaa mansikalle? Tätäkö ajoit takaa?

En ole niin kiinnostunut paranormaaleista ilmiöistä, että olisin vielä edes kertaakaan kokeillut automaattikirjoitusta. Kiitos silti vinkistä.

:-)
47. V-R26.3.2005 klo 22:42
Dear Antti. Edvin oli vanhoilla päivillään tosi vittumainen. Ainakin hänen luottokuvaajansa mielestä.
Samat oireet on sinulla.
48. Antti Viitamäki26.3.2005 klo 23:06
V-R:

Ehdit poistua chatista ennen kuin ehdit kunnolla vastata kysymykseeni: olenko minä siis mielestäsi v-mainen?

Olen aina ymmärtänyt olevani kärkevä ja joskus hieman tylykin, mutta yleensä aiheesta. Se voidaan toki nähdä junttimaisena, ja siinä mielessä hyväksyn tuonkin määreen. Mutta että ihan... No jaa. Olen pahoillani.

Vihainen minä kyllä olen, vaikkakin olen yrittänyt purra kieltäni viime aikoina. (Tai siis ehkä sormiani, koska nämä viestit kerran ovat kirjoitettuja eikä puhuttuja.)

Kaupunki kutsuu. Yötä.
49. ö26.3.2005 klo 23:07
V-R:n logiikka kulkee vähän niinkuin HH:lla...
50. HH27.3.2005 klo 00:54
Luin Kaitsun kirjoituksen alun. Siinä oli tahallisia asiavirheitä.
51. V-R27.3.2005 klo 02:34
Antille. Alkoi elokuva episodi 1.

Tosi tyhmähän se elokuva oli. Prinsessa Amidala oli pohjanoteeraus. Siitäköhän johtuu, että nuorisolla on lävistys alahuulessa?
52. V.R27.3.2005 klo 04:39
AV. kun tulet sieltä kaupungilta taas kerran ilman naista, alkaa taas se synkkä yksinpuhelu.
Saat kirjoittaa. Aion nukkua rehellisen miehen unta.
53. Kaitsu28.3.2005 klo 17:55
Hyvä HH

Luin kirjoitukseni uudelleen ja ainoa mahdollinen asiavirhe, jonka huomasin, on etten muistanut kerroitko poikasi ystävän Pekka Vilenin käyttäneen yhtenä vai useampana yönä konettasi tänne kirjoittaakseen. Käytin lauseessani monikollista muotoa luultavasti siksi, että aihetta on niin useasti jo täällä käsitelty. Jos kyseessä oli vain yhden yön juttu, pyydän anteeksi virhettäni. Muilta osin kirjoittamani on yhtäpitävä tapahtumien kanssa (En käytä tässä totuus sanaa, koska totuuskin on suhteellinen käsite). Kertomieni käsitysten totean edelleen vastaavan mielipiteitäni.

Tämän asian setviminen ei mielestäni ole enemmän palstatilan arvoista, joten ottanet minuun suoraan yhteyden niin tahtoessasi. Yhteystietoni ovat olleet lukuisia kertoja esillä näilläkin sivuilla, siksi en niitä tähän liitä.
54. HH28.3.2005 klo 18:21
Jos rumat sanat ja solvaaminen kuuluisivat tyyliini, varmaan nyt käyttäisin niitä. Kun aikanaan kirjoittelit mitä sattuu "liikuttuneessa" tilassa, Vuokila joutui niitä minulle sähköposteilla minulle pahoittelemaan. Henkilöllisyytesi ei siis ollut ylläpidolle epäselvä, eikä minulle.
55. Sakari Vuokila28.3.2005 klo 18:29
Tämä on nimimerkki HH:lta taas yksi perustelematon, sekavalla ja väärällä informaatiolla varustettu, kommentti, jonka pohjalla on vain yritys provosoida lisää osallistujia keskusteluun.
56. Yksi Ekeistä28.3.2005 klo 19:58
HH:lle : Jos hiukset lähtee niin äly kasvaa. Kun nyt olet muuttanut minut Ekiksi, niin keksin varmaan SM-ristikkoon muutakin kuin ne ainaiset teet.

Minkä tukassa menettää, sen älyssä voittaa. Toivoo nimimerkki Entinen Sopuli.
57. HH28.3.2005 klo 21:01
Terveisiä vaan Sopulille.
58. Lettu28.3.2005 klo 23:04
Täällähän alkaa tuoksua ihka elävästi keväinen maa paljastaessaan maatuneet jätökset - ah sitä tuoksua!Ruokahalua se ei ainakaan lisää, mutta SITCOM-nälkään tämä säie tuo hetkellistä helpotusta.

Tiedonnälkää tämä säie kylläkin lisäsi, joten taidan ensitöikseni turvautua hakukoneen palveluun ja yritän selvittää joitakin väitteitä, mitä nimimerkkeihin tulee. (Itse tulin mukaan vasta viime vuoden loppupuolella, joten olen jäänyt paljosta vaille - tyhjä aukko sivistyksessäni täyttyköön.)

Muuten, muistakaa täyttää kansalaisvelvollisuutenne huhtikuun ensimmäisenä, sillä silloinhan on virallinen valehtelijoiden päivä eikä virkavaltakaan voi mitään, kun sanoo:
APRILLIA, APRILLIA, SYÖ SILLIÄ JA JUO KURAVETTÄ PÄÄLLE!
59. Kaitsu29.3.2005 klo 02:18
Kerran vielä HH

Muistisi virkistykseksi se olit sinä, joka perustelit toisen ”liikuttuneella” tilalla ja olit valmis hyväksymään täällä solvaavan, epäkorrektin kirjoittelun kun minä väitin, ettei humalatila oikeuta moiseen. Kertaakaan en ole tänne humalassa kirjoittanut. Humalahakuinen ryyppääminen ei kuulu tapoihini. Tahtoisin mielelläni lukea nuo sähköpostit, joissa väitteesi mukaan Vuokila on kirjoituksiani pahoitellut. Voit minun luvallani laitaa ne vaikka tänne julkisesti arvioitaviksi.

Kirjoitat ”Henkilöllisyytesi ei siis ollut ylläpidolle epäselvä, eikä minulle”. Enhän minä sellaista ole olettanutkaan. Edellisessä tekstissäni pyydän sinulta henkilökohtaista yhteydenottoa ja kerron yhteystietoni löytyvän esimerkiksi näiden sivujen ylläpidolta. Lisäksi mainittakoon, etten ole kertaakaan käyttänyt mitään muuta nimimerkkiä, paitsi omaa koko nimeäni

Ensi kerralla lue mitä sinulle on kirjoitettu, ajattele lukemaasi ja harkitse mitä kirjoitat vastineeksi.
60. HH29.3.2005 klo 02:26
Olenko minä sitten sekoittanut henkilöitä mielessäni. Etkö sinä ole se sanaseppo, joka osallistui pariin TV-visailuun. Jos niin ei ole, sitten on tosiaan jokin mennyt sekaisin.

Ekin minulle kirjoittamat viestit ovat luottamuksellisia. Julkaisemiseen ei riitä "kolmannen" osapuolen suostumus.
61. Kaitsu29.3.2005 klo 02:31
Minulla ei ole mitään yhtymäkohtaa mihinkään sanaristikkoaiheiseen toimintaan tämän saitin lisäksi, niinhän olen lukuisia kertoja sanonut. Se ei vain tunnu menevän perille.

Älä pistä sanoja minun suuhuni, jos sinussa ei ole miestä vastaamaan huutoihisi.
62. HH29.3.2005 klo 02:34
Oliko kysymykseni epäselvä?
63. Kaitsu29.3.2005 klo 02:53
Ainoa kysymys, jonka kirjoituksestasi löydän on, oletko sekoittanut mielessäsi henkilöitä tai asioita ja siihen on vastaus kyllä olet.
64. HH29.3.2005 klo 02:59
Kysymys oli: Oletko se sanaseppo, joka osallistui pariin TV-visailuun.
65. HH29.3.2005 klo 03:05
ja plääh, siirrytään johonkin rakentavampaan.
66. Kaitsu29.3.2005 klo 03:10
En ole se Sanaseppo. En ole osallistunut yhteenkään TV-visailuun. En ole koskaan muuta väittänytkään. Olen aina sanonut, ettei minulla ole mitään siteitä ristikkoväkeen.
muut oletukset ja väitteet ovat tulleet sinun taholtasi.
67. HH29.3.2005 klo 03:13
Jos noin on, sitten olen syyllistynyt vakavaan virheeseen. Tutkitaan.
68. Kaitsu29.3.2005 klo 03:20
Niin olet. Ja kun tutkittuasi asian vakuutut siitä, niin voisitko lukea uudelleen mitä sinulle kirjoitin ilman ennakkoasenteita.
Minä todellakin tarkoitin sitä mitä kirjoitin.
69. JTak29.3.2005 klo 08:13
Alkaa olla jo siinä rajoilla, liittyvätkö HH:n harhat ja pääsiäismopon karkaaminen ristikkokeskustelujen puolelle...
70. HH29.3.2005 klo 12:19
Voi harmi, minulta menivät sekaisin Kaitsu ja Tapsa. Sorry.
71. jupejus29.3.2005 klo 12:22
Antakaa vain olla täällä ristikkopuolella nämä keskustelut. Ristikoistahan on kysymys ja miksi suotta niitä siirtämään. Ketjupuolella keskustelutaso on säilynyt kuitenkin korkealla, iloisella, yhteishengellisellä, elämän myönteisellä mielellä - turhaa sitä muuttamaan.
72. JTak29.3.2005 klo 12:28
Kai ja Tapio ovatkin niin samantyyppisiä etunimiä, että kerrankos ne sekaantuvat. Heh.
73. Kaitsu29.3.2005 klo 12:54
JTak, Jupejus ja muutkin

Ehdotin jo kerran HH;lle tämän keskustelun siirtämistä yksityiseksi, se ei hänelle sopinut ja kun HH tämän säikeen aloittaessaan on tahtonut tämän ristikkopuolelle sijoittaa, ei siihenkään ole minulla vaikutusmahdollisuutta. Tyyliltään tämä sopisi minustakin paremmin noiden ketjujen joukkoon, kun erillistä perusteettomien väitteiden ja niiden oikaisujen osastoa ei vielä ole tänne avattu (ylläpidolle vihjeeksi).

Älyttömäksi ja naurettavaksihan tämä kirjoittelu on mennyt, mutta katson kuitenkin oikeudekseni ja velvollisuudekseni oikaista HH;n minusta ja ystävistäni esittämiä syytöksiä ja loukkauksia niin kauan kun hän niitä täällä esittää.

Pyydän anteeksi teiltä näillä sivuilla vierailevilta, että käytän kohtuuttomasti palstatilaa asiaan, joka on kiinnostavuudeltaan teille nollan arvoinen. Kuitenkin olen tilanteessa, jossa en mielestäni voi lopettaa kirjoittamistani ensimmäisenä, koska en tahdo minusta jäävän kenellekään HH;n värittämää mielikuvaa. Siis pyydän hiukan kärsivällisyyttä.

Kas HH on jälleen vieraillut harmttelemassa. Niin harmittaa minuakin sinun sekoilusi. Jos sinussa on hiventäkään suoraselkäisyyttä pyydät kauniisti anteeksi henkilöiltä, joita olet panetellut vaikka he olisivatkin esiintyneet nimimerkeillä.
74. HH29.3.2005 klo 12:58
Aika torvelolta sinä Kaitsu kuulostat.
75. Å29.3.2005 klo 13:01
Hyväksyykö Kaitsu tuon hienon anteeksipyynnön? Jännäksi menee!
76. ö29.3.2005 klo 13:23
Minä taas odotan Tapsan kommenttia asiaan. Hänhän sai nyt kaikki syytökset niskaansa.
77. jupejus29.3.2005 klo 14:23
Ketjustahan se tämäkin osio alkaa jo mennä ja heikointa lenkkiä etsitään c/;) ja kyllähän näitäkin lukee, ei siinä mitään, mutta tuolla muu-puolella on vähän leikkisä sävy ja täällä "vakavammalla" ristikko-puolella on vakavammista asioista kysymys, niin siksi nämä keskustelut sopii tänne aivan hyvin....;)
78. Kaitsu29.3.2005 klo 14:36
Vai kuulostan minä torvelolta?

Jokainenhan saa muodostaa mielipiteensä tahtonsa mukaan, mutta sen julkinen esittäminen on asia, jonka vuoksi juuri sinä itse olet vaatimalla vaatinut nimimerkkikirjoittelun kieltämistä. Kirjoitit tuolla edellä ”Jos rumat sanat ja solvaaminen kuuluisivat tyyliini, varmaan nyt käyttäisin niitä. Kun aikanaan kirjoittelit mitä sattuu "liikuttuneessa" tilassa, Vuokila joutui niitä minulle sähköposteilla minulle pahoittelemaan. Henkilöllisyytesi ei siis ollut ylläpidolle epäselvä, eikä minulle.” Nyt, ja jo useasti aiemmin nuo rumat sanat ja solvaaminen ovat kuuluneet tyyliisi. Mitä siis auttaa omalla nimellä kirjoittaminen? Vai pitäisikö minun nyt kääntyä mielestäsi viranomaisten puoleen vaatien hyvitystä kärsimästäni vääryydestä?

Johdonmukaisuus ja sanoistaan vastaaminen kuuluvat minun mielestäni sosiaalisten käytöstapojen alkeisiin. Jokainen erehtyy joskus; suuttuu ja sanoo harkitsemattomia tai muuten hölmöilee. Se, että kykenee virheensä myöntämään; pyytämään loukatuilta anteeksi ja pyrkii välttämään samojen virheiden toistamista, osoittaa sivistystä, kohteliaisuutta ja kanssaihmisten arvostusta. Tällaisella käytöksellä voi myös saada arvostusta itselleen muiden taholta, ei nimittelemällä tai solvauksia jatkamalla. Kysynkin nyt sinulta mihin kategoriaan minun on sinut luokiteltava?
79. Eki29.3.2005 klo 14:50
Tässä yhteydessä on pakko sanoa jotain, jotta viattomien maine ei kärsi. HH:n "liikuttuneessa tilassa" olemisen "todistamisessa" en ole ollut mukana (kukapa sitä todistaa voisikaan). Ne ovat kokonaan HH:n omia päätelmiä asiasta. Sähköpostiyhteydessä emme muistimi mukaan ole olleet kohta puoleen vuoteen. Noihin aikoihin lähetin HH:lle chat-keskustelun pätkän, jossa eräs tässä mainitsematon nimimerkki öykkäröi törkeällä tavalla etenkin naisia kohtaan.

Kun tiedän, miten monet HH:n "todistukset" ja väittämät ovat pielessä, olen pidättäytynyt kommentoimasta niin pitkälle kuin mahdollista, koska mitään iloahan siitä ei ole koitunut, pelkkää tuskaa ja joutavaa sanaharkkaa.

Ja Kaitsu on herrasmies jos kuka.
80. HH29.3.2005 klo 16:30
Voihan Kaitsu olla myös sinun poikasi, mutta kai sinä itse sen paremmin tiedät.
81. Eki29.3.2005 klo 16:39
Tämän keskustelun alustaja ja otsikko: ei mitään yhteistä tekijää niiden välillä. Ohhoh mitä soopaa.
82. Kaitsu29.3.2005 klo 16:56
Eki hyvä

Veljekseni saattaisit sopia, mutta isäkseni olet valitetavasti aivan liian nuori
83. ö29.3.2005 klo 17:31
Jospa tässä onkin menossa kilpailu, kuka kirjoittaa Internetin historian typerimmän viestin?
84. HH29.3.2005 klo 17:32
Otsikko on päinvastoin tullut hyvin perusteellisesti ja konkreettisin esimerkein käsiteltyä. Voisi siis vaihtaa aihetta.
85. Jukkis29.3.2005 klo 17:39
Harvoinpa on HH:n suusta (tai mistä lieneekään) tullut tekstiä, jonka kanssa voi olla näin tarkkaan samaa mieltä. Eläköön konsensus!
86. Kaitsu29.3.2005 klo 17:41
HH

Esitin sinulle joukon suoria, yksiselitteisiä kysymyksiä. Yhteenkään et niistä ole vastannut. Joko et siihen kykene tai et tahdo niin tehdä. Ainoa johon näytät kykenevän, on perusteettomien väittämien ja erilaisten solvauksien esittäminen. Sinut on punnittu ja varsin köykäiseksi havaittu. Tämän keskustelun jatkaminen on täysin hedelmätöntä, mikä sinällään on vahinko. Olen edelleen sitä mieltä, että sinulla olisi annettavaa ristikkomaailman kehittämiseen, mutta kommunikointi kanssasi on mahdotonta. Kun sinut ahdistaa tilanteeseen, josta et selviä muuten kuin myöntämällä tappiosi, ryhdyt sinä vetämään sivullisia mukaan ja syyttelemään heitä.

Minä päätän nyt osaltani tämän keskustelun ja toivon, että sinussa on riittävästi miestä tehdä samoin ja pitää mielessäsi mahdollisesti pyörivät letkautukset omina tietoinasi. Mikäli siihen kykenet, ansaitset edes hivenen kunnioitusta minun silmissäni. Onnea ja menestystä tiellesi!
87. ässä29.3.2005 klo 17:54
Luettuani läpi tämän viestimaratonin ei minulle onnettomalle vieläkään selvinnyt,mitkä ovat toimivan keskustelun edellytykset.Sen sijaan sain runsaasti esimerkkejä siitä, miten mielestäni toimivaa keskustelua ei pidä käydä...!
88. HH29.3.2005 klo 19:33
Niin juuri.
89. Lettu29.3.2005 klo 20:17
Sitä niittää mitä kylvää.

Rehellinen ei pakene vastuutaan. Hän ei alistu valheen marionetiksi.
Epärehellinen pakenee totuutta. Hän ei ota vastuuta sanoistaan ja teoistaan.

Rehellisen ympärille kohonnut Ystävyyden ja Solidaarisuuden muuri torjuu myrkylliset nuoleniskut. – Tehtävässään epäonnistuneet nuolet joutuvat tekemään täyskäännöksen.

Epärehellisen ympärille kohonnut Sumun ja Valheen muuri ei kykene torjumaan lähettäjänsä luo palaavia kiihtyneitä nuolia. Epäiröimättä ne vievät tehtävänsä päätökseen. – Tunteettomina ne eivät välitä kohteestaan.
90. Eki9.8.2011 klo 13:32
Etsin tietoa pastajuustosta ja törmäsin netissä tällaiseen keskusteluun (alla oleva linkki). Tuli ihanan nostalginen olo. Osataan sitä muuallakin.

(http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ideakeittio/omat -ruokaohjeet/1587480/pastajuusto/)

Tunnelma senkun paranee sivuilla 2-3.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *