KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 12.3.

1462. IS kovis 12.3.

Tuomas L.14.3.2005 klo 12:00
Ratkesipa tuo lopulta, vaikka vaatikin koko viikonlopun ja välillä meinasi usko mennä. Lähinnä postasin tämän aloituksen siksi, että löysin vihjeeseen "koirilla kahdellakin tavalla" toisenkin hauskasti sanaseppomaisen vastauksen kuin se ristikkoon tullut. Vastaussanan toinen merkitys tosin liittyy koiriin hieman mutkan kautta, toinen ihan suoraan. Keksittekö?

Pari muuta kommenttia: "ikkunoissa"-vihjeen ratkaisusanalla oli ilmeisesti tässä merkitys, jota en tuntenut; vihjeessä tuskin kuitenkaan tarkoitettiin sitä, että tietynlaisen kaupan näyteikkunoissa voi olla näitä esillä. Ja tosi pitkään kiusasi "eskat", ennen kuin lopulta tajusin. Itse asiassa olin jo löytänyt siihen toisen, idealtaan samanlaisen ja samalla kirjaimella alkavan ratkaisun, ja tämä hankaloittikin kyseistä kohtaa.
2. matts14.3.2005 klo 15:41
"iskeä" oli minusta hieman sillä rajoilla vihjeenä vastaussanaan.
Dg:n vastaus oli muuten ensimmäinen sana jonka laitoin ristikkoon.
Po-poistaa oli hankala,
samoin oikean alakulman nesteet.
Muuten kaikin puolin ok ristikko.
3. Juha N14.3.2005 klo 17:06
Kaipailit kommentteja tuolla toisessa säikeessä, Eki. Tosi hieno oli. Hauska pääkuvaidea. Ratkomaan ryhtyessä kyllä vähän epäilytti, kun kuvasta lähtevät lauseet oli sommiteltu noin kunnianhimoisella tavalla reunojen myötäisesti; tällaisessa ratkaisu ei aina lunasta odotuksia. Lauseet kuitenkin paljastuivat nokkeliksi, ja miten alakautta kiertävä lause osasikin hyödyntää kielen loppukirjainjakaumia. Lisäksi upea toteutus. Heli Kärkkäisen ihalijakerho taitaa olla nopeassa kasvussa - näyttävä jälki ja ihkaoma ilme.

Ratkeaminen lähti käyntiin nopeasti mutta juutuin lopussa tietylle alueelle. Pukkasi tulemaan sana "nakuteinit". Virheet rupesivat kertautumaan, kun pääkuvan kannustamana olin luullut että sopii jakaa miljardi sinne tai tänne. Ei kai nyt sentään. Pieni anteeksipyyntö: tällainen kalkkiskin ymmärtää hävetä kun luuli nykyisistä nuorista sitä mitä ehti luulla.

Minulle paras vihje oli Dg mutta sitä piti tosissaan miettiä. Luulin että menee medisiinan puolelle (Dg on lyhenne sanasta dia-gnosis). Hauskaa oli myös keksiä, mikä vastaussana oli johtanut yläreunan taistelukuvan ideoimiseen. Muuten: alakulman nesteellä mahtaa laatija aika harvoin päästä tuplasti lutraamaan.

Ekille taisi tulla nautinnollinen olo tästä ristikosta. Meille muille myös.
4. Juha N14.3.2005 klo 17:10
Tuomas: luulen tietäväni mitä tarkoitat. Arvelin itsekin tuolle paikalle ensin toista sanaa. Piilosanamaisesti: "Näitä korkeammalle eivät karvat ylety, vaikka olisi millaiset koiranilmat."
5. kari kämäräinen14.3.2005 klo 17:11
Ensimmäisen kymmenen minuutin aikana sain ristikkoon vain kolme sanaa. Sitten otin ristikkorengin avuksi ja ristikko ratkesi kahteen tuntiin. Pakko se on nyt myöntää, Eki tekkee parempia ristikoita kuin minä!
6. RA14.3.2005 klo 17:28
Minullakin oli "eskat"issa eräs toinen liki samanmoinen kuin ratkaisusana. Lieköhän sama kuin Tuomaksella. Mukava ristikko.
7. Juhani Heino14.3.2005 klo 17:30
Itsekin pidin Eskan 8-) ristikosta. En löytänyt mitään huomautettavaa. Ratkesi yllättävän nopeasti, eli ehkä itse olisin arvioinut kakspuolikkaaksi.
Siihen viiksekkääseen kaveriin (8 kirjainta) ehdin jo sovittaa kaksi muuta sanaa, ennen kuin osui kohdalleen. Ekana ratkesi Tuomaksen mainitsema "koirilla kahdellakin tavalla". Nyt keksin vaihtoehtoisen ratkaisun, mutta ei taida olla sama kuin Tuomaksella, koska ei antanut elämystä ja on toinen kuin Juha N:llä.
En muuten huomannut että kukaan olisi maininnut Teemun taannoista Kovista. Taisi olla niin selkeä ettei löydetty jutun juurta. Kehunta siis näin jälkikäteen.
8. Juhani Heino14.3.2005 klo 17:32
Unohtui että mullakin oli ensin toinen ehdotus "eskat"-kohtaan. Varmaan sitten sama kuin RA:lla ja Tuomaksella.
9. Eki14.3.2005 klo 17:35
Luulen arvaavani eskat-vaihtoehdon, joka ei kuitenkaan kai olisi ihan eksakti.

Itseänikin tuo Dg ilahdutti, kun sen viimein keksin. Sovittelin siihen kovin monenlaisia vihjeitä tuota ennen, mutta tiesin heti, että tässä se on, kun se välähti.
10. Juhani Heino14.3.2005 klo 17:43
Dg oli tosiaan neronleimaus. Äh, pitänee mennä katsomaan peilistä onko kielessä ruskeaa sävyä.
11. kari kämäräinen14.3.2005 klo 17:56
Nyt vasta älysin noitten Dg:n ja eskat vihjeitten vastaukset. Hidas savolainen? Dg todella hyvä! "Iskeä" vielä tökkii...
12. Juha N14.3.2005 klo 18:03
ESKAT: Niin, raaka-aineet eivät taida täsmätä. Se toinen eskat-tapaus (jos ajattelen samaa kuin muut) voisi olla eksaktimpi muodossa MAUKKAAMPIA KUIN ESKAT? tai SAMAAN LÄPEEN KUIN ESKAT.
13. Juhani Heino14.3.2005 klo 18:59
No jaa, ohrainen -eskakin on olemassa. Mutta sama asia ne eivät tosiaan ole.
14. RA14.3.2005 klo 20:13
Minulla kyllä sukupuoli pysyi koko ajan samana ESKATissa.
15. RA14.3.2005 klo 20:21
Ja raaka-aineetkin täsmäsi.
16. Juhani Heino14.3.2005 klo 20:46
En keksinyt mikä RA:lle tuli mieleen. Itse keksin vielä yhden kaukaa haetun: yhteistä on vain se että ovat kantovälineitä. Siksi en edes harkinnut sen kokeilemista ristikkoon.
17. matts15.3.2005 klo 08:28
Taas huomataan eri ratkojien osalta se mikä on hankalaa ja mikä itsestään selvää, kun tätä säiettä seuraa. Kun itse luin ääneen Dg:n (tämä on tapa, jota ei voi kuin suositella), vastaus oli heti ilmeinen, mutta varmaankaan vaan tuijottelemalla niitä kirjaimia ratkaisua on vaikea keksiä. Eskat tuli kai vahingossa aika pian oikein koska kantovälineen avaulla en päässyt eteenpäin muissa sanoissa, en sitten leivonnaisia tms edes ajatellut.
Eska pani parastaan. Mulle tämä oli 2 5/8 :-)
18. Tuomas L.15.3.2005 klo 10:40
Juhan ehdottamat vaihtoehtoiset vastaukset hakemiini koira- ja eska-vihjeisiin ovat juuri ne miettimäni.

Minulle se Dg oli aika ratkaiseva juttu: ennen sitä ristikosta oli ratkennut vain muutama kohta, mutta tuon sanan selvittyä tehtävä alkoi sitten vähitellen aueta muualtakin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *