KESKUSTELUT > RISTIKOT > MIKÄ ON TÄMÄN PALSTAN VAIKUTUS RISTIKOIHIN?

1460. Mikä on tämän palstan vaikutus ristikoihin?

ö13.3.2005 klo 12:05
Niin, onko kukaan huomannut vaikutuksia? Kaikki täällä käydyt väittelyt ainakin päättyvät ratkaisemattomaan.

Itse olen ollut huomaavinani sellaisen vaikutuksen, että visaiset ovat muuttuneet entistä visaisemmiksi.
2. Matti13.3.2005 klo 15:54
Mielestäni täällä käyty keskustelu vaikutti siihen, että IS:n viikonloppujen kovikset eivät enää olleet kaikki kolmepallosia, vaan kolme miinusta ja kahta puoltakin alkoi esiintyä, yleensä kolmepallosten kahta puolta.
3. kari kämäräinen13.3.2005 klo 16:39
Onhan se kieltämättä aika suppea piiri, joka pystyy kolmepallosia ratkomaan. Joten suhteessa ratkojien enemmistöön, ei niitä hyvin usein pitäisi ollakaan. Tiedän, että 99 prosenttia tästä porukasta haluaa teilata minut, mutta en paljasta osoitettani!
4. KP13.3.2005 klo 18:43
Lehden menekin kannalta suotavaa on tuollainen
keskitien vaikeus. Tämän tasoinen ristikko on nyt
se menekkituote ainakin siellä missä minun työpaikkani on.
Ja sellaista yritän laatia, silloin kun laadin ns.
tilausristikoita. Siis Kämäräisen linjalla....
5. Erkki15.9.2006 klo 10:47
Tämmöinen "kesken jäänyt" aihe löytyi muuta hakiessa.
6. iso S15.9.2006 klo 11:22
Kyllä täällä on kaiken ilahduttavan hömpän seassa ollut tylsää asiaakin. Uskon että näitä lukevat laatijat ovat tahtomattaankin imeneet jonkinlaisia vaikutteita. Se voi olla vaikeammin osoitettavissa miten nuo vaikutteet näkyvät käytännössä.

Visaisempien laatu, luonne ja tarjonta on erilainen kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Missä vaiheessa ja mitä kautta muutos on tapahtunut? En osaa sanoa. Voi olla että näillä kirjoituksilla on ollut jonkinlaista vaikutusta esimerkiksi vihjetyyppien painotuksiin, mutta muut syyt voivat olla painavampia. Ehkä on syntynyt vakaumuksellisten ratkojien kriittinen massa joka pommittaa julkaisijoita riittävästi että nämä antavat laatijoille luvan vääntää turboruuvia. Siihenhän moni laatija on halukas. Osa noista visaisten ystävistä voi olla täällä vierailevia ja osa "vapaassa luonnossa kasvaneita", jotka ovat omin avuin päätyneet toivomaan lisää haastetta.

Olen itsekin havainnut että kykyjen puutteen vuoksi ratkaisematta jäävien ristikoiden määrä on lisääntynyt. Uskon muutosta olevan molemmissa osapuolissa mutta enemmän ristikoissa kuin itsessäni. Muutosta voisi luonnehtia "vaikeista visaisiin". Ennen saattoi jäädä jokin yksittäinen sana tai kulma auki kun ei tiennyt jotain nippelitietoa, nykyään jää laajoja alueita auki tai saa ristikkoon vain muutaman hajasanan kun ei järki riitä oivaltamaan laatijan vihjeitä.

Ihan suoranaisia täältä kotoisin olevia tunnistettavia ideoita ei ole tullut vastaan, ei ainakaan monta enkä ainakaan osaa suoralta kädeltä nimetä yhtään tapausta. No, myönnettäköön: itselläni on työn alla ristikko mihin sain kimmokkeen täältä, parilla pompulla ainakin!
7. yngve15.9.2006 klo 11:49
Ainakin omalla kohdallani IS Kovikset on jääneet yhä useammin ratkiasematta. Johtuuko se kykyjeni heikkenemisestä vai vaikeutuneista ristikoista on asia erikseen, veikkaan jälkimmäistä.

Ainakin täällä paljon spekuloidaan Is Koviksia, joten uskoisin palstalla olleen vaikutusta vaikeusasteen nousemiseen.
8. Eki15.9.2006 klo 11:58
Minä kallistuisin Matin mielipiteen puoleen. Tarkoitus on ollut parantaa ja monipuolistaa, ei vaikeuttaa.
9. y15.9.2006 klo 12:04
Olen huomannut saman asian. 5-10 vuotta sitten kolmepalloisen sai vielä jotenkin ratkottua. Nyt en saa niihin tuskin t-kirjaintakaan. Tämä vaikeustason nosto on käynyt huomaamatta. Ilmeisesti vauhtisokeus on yllättänyt laatijat.
10. Eki15.9.2006 klo 12:14
Ensimmäisen suuren loikan nykytyyppisessä vaikeudessa teki Aulis Lehto Hesarissa 80-luvun alussa. Juha Hyvönen kokeili Sanasepossa Notiisi-tehtävällä vaikeuden rajoja 80-luvun lopulla ja löysikin paljon uutta ideaa, jota on sovellettu myöhemminkin. Antti Viitamäki viritteli omia juttujaan 90-luvun puolivälissä, kunnes Juha Leinonen asetti 2000-luvulla uuden standardin, kun kukaan ei pystynyt ratkomaan hänen sanasepon ristikkoaan (hän oli tehnyt hienoja visaisia tuota ennen, mutta tuo jäi liioitelluksi kokeiluksi). Toni Pitkälä kokeili viime vuonna soveliaisuuden rajoja ja palasi kokeilun ja mielipiteiden jälkeen normaalimpaan vaikeuttamiseen.

Kun vaikeiden ystävät ovat halunneet yhä vaikeampia, sellaisia(kin) on yritetty tarjota. Kohtuudessa yritetään kuitenkin pysyä ja jos mielipiteet voimakkaasti vaativat koviksia helpottamaan, se tehdään.
11. tonimikael15.9.2006 klo 16:57
Minulla ainakin tämä palsta on vaikuttanut siihen suuntaan, että pyrin laatimaan ristikoita entistä tutummalla, rikkaammalla, hauskemmalla ja ovelammallakin sanastolla.
12. kp15.9.2006 klo 17:06
tonimikael
Tämähän on kaikkien päämäärä. -Mutta "sallituilla" sanoilla.
13. Eki15.9.2006 klo 17:24
Meillä kaikilla laatijoilla on siis sittenkin se yhteinen päämäärä. -Hyvä...
14. Taata15.9.2006 klo 17:31
KAPAKKATUITERIT jäi Tonilta minulle kuin niitti päähän tai
nitoja sormenpäähän! Taata taata!
15. tonimikael15.9.2006 klo 22:41
Välillä aina mietityttää tuo koopeen lainausmerkkien käytön logiikka. Esim.:

Mutta "sallituilla" sanoilla.

Voitko koopee selittää? Käytät noita nimittäin tosi paljon ja monesti niistä saa vain sellaisen vaikutelman, että et ole tosissasi noiden "kommenttiesi" suhteen.
16. kp15.9.2006 klo 23:46
Ei ole mitään sallittuja sanoja. Siis listaa. Tarkotan niitä
sanoja "sallituilla", jotka on virallisesti kansien välissä.
17. pekka15.9.2006 klo 23:55
assa kuittaa 13, mikä on vastaus kp ?
18. Hui_hai16.9.2006 klo 09:26
Kysytäänpäs sitten kp:n mielipidettä muutamiin sanoihin.

SIELUNMAISEMA
MAHONKIVIIDAKKO
SOTAHEVONEN
MIELIKIRJALLISUUS
KULTTUURIRIHKAMA
KORTTIPELIAAPINEN
RISTISANAKIRJA
LOPPULAUKKA

Muutkin saavat kommentoida toki:)
19. kp16.9.2006 klo 09:51
Minulla on duuni menossa. Siksi mainitsen säännön, näin
yleisesti, puuttumatta sanoihin....
Sanottakoon, että kaikki näyttäisi olevan sanoja paitsi kaksi
tökkii. Mutta ristikkoon? silloin pitää jokainen sana katsoa
onko se kirjassa....
En toisia kiellä, enkä yllytä käyttämään. Puhtaasti oma
mielipide...
20. Teppo16.9.2006 klo 10:26
Olisiko sitten fiksua, kp, ettet esittelisi erilaisia yhdyssanoja niin halveksuvan oloisesti, ikään kuin esim. avorataa käyttävä laatija olisi jotenkin ala-arvoisempi, kuten vaikka tässä alla olevassa avaamassasi aiheessa sanot.

Kun se avoratakin olisi löytynyt siitä ensimmäisestä teoksesta, mistä olisi pitänyt katsoa, niin miten jaksat kahlata melkein kilometrin mittaisen kirjastosi, kun joku sana on hakusessa?

Mielipiteesi saat toki pitää ihan vapaasti.

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1506&alku=840&t=k 1
21. kp16.9.2006 klo 10:31
Teppo
Sitä joskus kirjoittaa nopeammin, kuin lukee...
22. kp16.9.2006 klo 10:46
"miten jaksat kahlata melkein kilometrin mittaisen kirjastosi, kun joku sana on hakusessa"?

Kunto on kovin noussut, kun sitä on tehnyt 34 vuotta...
23. Taata16.9.2006 klo 12:59
Hyi mikä säie ja porukka tuolla linkissä. Heti takaisin sänkyyn.
24. Eki16.9.2006 klo 13:05
Hyi Taata, ei saa olla negatiivinen!
25. Taata16.9.2006 klo 13:15
Avopari aivoitteli alinomaan avopokeria avoautossa avora- dalla ajomatkalla ajonaikana. Ei meidän suomenkielen opet-
taja varmaan olisi tästä tykännyt?

Eki, taisit unohtaa mainita tuolla jossain säikeessä, että tei-
dän autossa oli myös kuski, kun te ohjaajan kanssa olitte
siellä takapenkillä eikä auto ollut esim. lavetilla tai junassa
menossa pääkallonpaikalle. Siellä oli kuulemma misukuski, kuinkas muuten! Taata taata!
26. Eki16.9.2006 klo 13:24
Kuski oli melkoinen misu vaikkakaan ei Misu.
27. Taata16.9.2006 klo 13:32
Tiedetään tiedetään...kyllä tiepalvelumiehet tietävät! Ei sat-
tunut olemaan Sisilian matkallakin mukana?
28. Eki16.9.2006 klo 13:41
Sama misu kesät talvet. Ja asiaan.
29. Taata16.9.2006 klo 13:57
Lentsussa on se hyvä puoli, että silloin voi ajoittain keskittyä
johonkin sellaiseen, johon ei välistä ole jaksanut tai ehtinyt.
Täällä jo eilen ehdittiin ihmetelläkin, että mitä oikein puuhas-
telen. Piirtelin ohessa kanaristikkoa. Lentsussa hommasta
ei tule mitään, jos on kova yskänpuuska kuin ei muistakaan
hommista silloin. Lentää yskänlääkettä, hunajaa ja mustaa-
viinimarjamehua yms. liikaa arkille koristeeksi eikä se käy
oikein laatuun, jos on tarkka tarkastaja. Minulla on ylitarkas-
taja nyt shoppailemassa tätä kirjoittaessani. Minä tiedän,
ettö Ekiltä onnistuu laatiminen missä tahansa: maassa, ve-
dessä ja ilmassa, mutta muista en tiedä joten KP varmaan
ainakin vastannee muiden puolesta tiimin puheenjohtajana.

Oikein kovassa kuumeessa pitää tussia vaihtaa aina vain
paksummaksi, mutta siinäkin tulee rajat vastaan ennen pit-
kää eikä täällä joka puodista löydy lainkaan tusseja, vaikka
kuvittelisi helpostikin löytyvän, mutta se oli ennen se. Nyt
saa Misu juosta monta putiikkia läpi, jos meinaa löytää kaik-
ki etsimänsä ja tokkopa sittenkään löytää.

Eli vastauksena kysymykseen: vaikutus on kiihoittava, kun
päinvastoin pitäisi rauhoittua potemaan annettua tai itse
hankittua lentsua. Taata taata!
30. Hui_hai16.9.2006 klo 13:59
Annetaanpas vastaus kp:lle ja muille miettijöille. Kaikki! kahdeksan yhdyssanaa löytyvät kirjoista ja kansista. Itse asiassa kaikki! kahdeksan yhdyssanaa löytyvät jopa kirjan nimistä. Sen verran siitä kirjoista löytymisen vaatimuksesta...
31. Taata16.9.2006 klo 14:30
Kulttuuririhkama hieman mietitytti. Ehkä tuosta eivät jotkut
tykkää, mutta itselle käy sekin kuten muutkin helppoheikkien
tavarat. Mutta onko enää edes syysmarkkinoita? No helppo-
heikkejä ei ainakaan ole! On se niin kova ammatti harjoittaa
ja kierrellä ympäri maata ja vielä nykyisessä hintakilpailuti- lanteessa. Valitettavasti.
32. tonimikael17.9.2006 klo 03:20
kp: "Sanottakoon, että kaikki näyttäisi olevan sanoja paitsi kaksi
tökkii. Mutta ristikkoon? silloin pitää jokainen sana katsoa
onko se kirjassa.... "

Tarkoittaako tuo nyt sitä, että kieli (yhdyssanojen) osalta kehittyköön ja olkoon rikasta muualla, mutta ei ristikoissa? Tämähän passais muutenkin olettamaani koopeen ristikkofilosofiaan: "Mitä tuota kokeilemaan ja kehittämään mitään uutta, kun samoilla vanhoilla sanoilla saa nopeasti ristikot kasaan." Että eikun heikun keikun rahat pois! ;)
33. kp17.9.2006 klo 09:21
On karkeasti jako kielessä. Se, jota puhutaan.
- Ja se, jolla tehdään ristikkoa. -Esim. aikanaan ei päässyt
ristikkoon slangisanat, ennenkuin kielitoimisto listasi ne.
Muistaakseni osa 5. Odotellaan, odotellaan....
34. Eki17.9.2006 klo 09:26
Iisakin palveluksessa ollessani siellä ei hyväksytty murresanoja kuten itra, vaikka sana oli Nykäsessä, eli ei siihen minkään murresanakirjankaan ilmestyminen vaikuttanut.
35. kp17.9.2006 klo 09:30
Sanottakoon, ettei tämä ole minun keksintöni. Viisaat ovat
keksineet tämän ennen minua. Mutta huomattavasti helpottaa. Kiitos siitä kuuluu heille...
- Esim. sellainen "sana",* jos käyttää. kuin: ysikasikusi.
Niin esim tämä oli pienenä pentuna meillä leikki. Niin, ei
missään nimessä mene läpi. Tulisi bumerangina takaisin.....

* miksi sitaatti? Koska tuo johon tuo viittaa, ei ole sana....**
** miksi asteriksi? Koska minulla olisi paljon ajatuksia, mutta
en jaksa kirjoittaa....
36. kp17.9.2006 klo 09:33
Nyt, kun itra on ristisanakirjoissa. Se vaikuttaa...
(Kaikki) sen nyt tietää.
37. kp17.9.2006 klo 09:38
Ei hyväksytä kaikkia nytkään, vaan ne, jotka on yleisesti
tiedossa. Kiitos ristisanakirjojen (kaikkien).
38. Eki17.9.2006 klo 09:40
Laatijan ei kannata käyttää sanoja, jotka vaikuttavat hyviltä tai ovat ristikkokirjoissa. Sanojen pitää oilla oikeasti hyviä, niin pitkälle kuin mahdollista.

Minun kirjassani itra sanotaan murteelliseksi. Jos kustantaja hyväksyy murteet, sana on ok. Veijolla selityksissä "ihra" ja "läski" on sitaatit.

Itse en juuri käytä kirjaani kuin tsekatakseni, kenen sukunimi olisi ajankohtainen, kun vastauksena on etunimi.
39. JTak17.9.2006 klo 09:40
Eipä ole onneksi tarvinnut itra-sanaa nähdä ristikoissa enää vuosiin.
40. Teppo17.9.2006 klo 09:41
Laatijan "kaikki sen tietää"-ajattelu johtaa usein ongelmiin.
41. kp17.9.2006 klo 09:45
Itra on hyvä oikeanlaidan sanana. Se pelastaa monta ristikkoa.... Toinen sana on otra.
42. Eki17.9.2006 klo 09:48
No tuossa olen samaa mieltä kp:n kanssa.
43. JTak17.9.2006 klo 10:00
Aprillipäivä?
44. kp17.9.2006 klo 10:03
1. huhtikuuta?
45. Eki17.9.2006 klo 10:04
Mitä hittoa?
46. JTak17.9.2006 klo 10:38
Mietin vain sitä, että onko olemassa erikseen hyväksyttävät sanat ristikon oikeaan ja vasempaan reunaan? Entä ylä- ja alareunan sanat?
47. Eki17.9.2006 klo 10:44
Hyviä "oikeanlaidan" (ja myös alalaidan) sanoja: ATAT, ATTA, ATET, ATTO, ATTU, ETAT, ETOT, ETTO, ETSO, ITSE, ITTE, OTRA, OTSA, OTOT, OTTA, OTTO, UTRA, UTTI....

Siis laatijalle.

Se pelastaa monta ristikkoa.

Siis laatijalta.

Toinen sana on otra. Jos itra on yksi sana, niin otra on kieltämättä toinen.

Olen siis samaa mieltä kp:n kanssa.

Tosin me molemmat unohdimme tässä vaiheessa ratkojan.
48. Taata17.9.2006 klo 12:35
Mikä on KP sana ASTERIKSI edellä? Misu minulta tenttaa.
ASTERISKI, ASTERIX...
Asterit on mykerökukkaisia kasveja. Asteriksi aika nättejä.
49. JTak18.9.2006 klo 16:34
X- Veikkauksen asiakaslehdessä on artikkeli pelaamisesta. Aasinsillan kautta artikkelissa päästään sudokuihin, joista todetaan seuraavaa: "Epidemiaa perustellaan pelin yksinkertaisuudella. Tarvitsee vain osata numerot 1-9. Siinä ei ole ristisanatehtävien sisäpiirikieltä. Se on mahdollinen kaikille."

Kiitoksia siis taas kaikille fakkisanaspesialisteille, jotka pitävät ristikoiden sisäpiirikieltä pinnalla.
50. kp18.9.2006 klo 16:38
Taata
http://fi.wikipedia.org/wiki/Asteriski
51. Teppo18.9.2006 klo 16:59
Kai se lukihäiriö viimeistään nyt on vahvistettu.
52. kp18.9.2006 klo 18:25
Teppo
Hatanneeko tuo mittää...
53. Taata18.9.2006 klo 18:41
Oli sinulla KP aiemmin tuolla asteriksi.
klo 09.30 17.09.2006
54. kp18.9.2006 klo 18:50
Taata
Kuten Teppo sen jo korjasi, piti olla asteriski
55. Teppo18.9.2006 klo 18:59
Taata se korasi.
56. Hui_hai18.9.2006 klo 20:12
Palatakseni tuohon alkuperäisen kysymykseen eli säikeen alustukseen: Pieni, mutta havaittava.
57. olmo20.8.2009 klo 08:05
onks tää tosiaan viimeksi päivitetty 18.9.2006
58. olmo20.8.2009 klo 08:10
siis nyt on vuosi 2009! Ja kovis 15.8.2009:stä puuttuu vielä puolet alakerrasta. Ei mee hyvin. Koviksia ei taida osata ratkoa kuin laatijat. Keskikset taas usein liian helppoja. Ei todellakaan mee hyvästi. (Adjö)
59. Eki20.8.2009 klo 08:36
Joka toinen helpompi (luokkaa 2+ tai 2½) ja joka toinen 3- tai 3. Tämä jatkuu, joka jo säikeen toisessa kommentissa todetaan hyväksi kehitykseksi.

Ongelmahan on (osaksi) siinä, että jos ja kun kovista aletaan löysätä, se on äkkiä keskiksen puolella. Ehkä se olisi juuri olmolle hyvä. Kyllä niitäkin löytyy, mutta ovathan ne väliinputoajatasoa. Niitä on oikeasti vaikea tehdä niin, että varmasti osuu.
60. qwertsu20.8.2009 klo 15:36
Ainakin HS ristikot ovat vaikeutuneet radikaalisti tänne vihjeitä toisilleen antavan HS-ratkojatiimin innoittamana. Aulis on päättänyt nujertaa uskollisen ratkojaeliitin.
61. Jukkis6.9.2009 klo 13:29
Vaikutuksesta ristikoihin en osaa sanoa, mutta siihen, miten ristikkoja ratkotaan, tällä saitilla on ollut vaikutusta.

Tämä tuli mieleen, kun sattui käteen lehtiroskikseen viemisiä kasaillessa Hesari 21.8. ja siinä kolumni otsikolla "Kärsivällisyys oppiaineeksi, heti!". Sen jutun oleellisin kohta on tämä:

"Viimeisten 15 vuoden aikana kiihtyvällä vauhdilla kehittynyt tietotekniikka on tehnyt mahdolliseksi lukemattomia asioita, jotka pääasiassa helpottavat ja keventävät elämää. Samalla ne ovat nakertaneet kykyämme odottaa sekä sietää epätietoisuutta.

Kaikkimullehetitännenyt ei ole enää vain elämälle ahneiden nuorten asenne vaan jokamiehenoikeus."

Tuohan näkyy täällä eri tavoin. Jos ristikko ei ratkea muutamassa tunnissa, niin täältähän niitä vinkkejä voi kysellä. Jotkut jaksaa odottaa jopa päivän tai pari. Tai jos muutaman minuutin miettimisellä ei vihjeen vastaussanaa löydy, niin ei muuta kun vinkkiä kysymään.

Tai jos kärsivällisyyttä löytyy miettiä vaikeaa ristikkoa pidempään, niin ratkaisujen lähettämisen takarajan lähestyessä pitää sitten kuitenkin toteuttaa sitä jokamiehenoikeutta, että rahapalkinnon arvontaan pitää päästä mukaan, vaikka ei ristikkoa omin taidoin täyteen saisikaan. Tässäkin hädässä ystävällinen vinkkaaja täältä aina löytyy.
62. Marco Poloinen6.9.2009 klo 19:02
Täytynee älähtää, kun kerran osui. Kun on koko ikänsä ollut mielellään avuksi milloin missäkin asiassa, niin ei sitten täälläkään osaa olla (tarpeeksi) pidättyväinen. Itse en keskeneräisiini ole vihjeitä vailla pitkänkään ajan päästä, mutta ymmärrän jos joku ajattelee eri tavalla. Valmiin ristikon jotakin vihjeen ja ratkaisusanan yhteyttä tulee silloin tällöin ihmeteltyä, mutta se on vähän eri asia.

Täällä ristikoista nimikkosäikeillään käytävä keskustelu on jo itsessään vähän kinkkinen juttu. Kesken vastausajan tapahtuva ristikkonsa valmiiksi saaneiden ratkomuksensa erittely ja vihjeistä keskustelu jelppaa varmasti usein vielä keskeneräisiään pähkäileviä. Toisaalta, jos kaikkinainen vähänkään paljastava keskustelu lykätään deadlinen toiselle puolelle, arvelen osallistumisen näivettyvän pahasti. Mieli- ja muistikuvat väljähtyvät, eikä ehkä jaksa enää innostua. Kopiorulettikin lisääntyy jne.

HS-säikeillä tapahtuva kimpparatkonta on ihan oma kulttuuri-ilmiönsä ja passaa minulle ihan hyvin, mutta samanlaista en halua muihin ristikkosäikeisiin. Joku kultainen keskitie kai se olisi paras. Ja sopiva määrä itsekritiikkiä niin kysyjillä, kuin vihjaajillakin.

[Soristellen täytyy todeta, että karkuutin oman kriittisyyteni "Ristikko Helmi" -säikeen kohdalla. Lienen ollut vähän tokkurassa muutenkin, mutta sitten mielsin sen myös jotenkin kaukaiseksi tai ulkopuoliseksi. Sellaistahan täällä ei periaatteessa ole. - Aika vaikea toisaalta vihjata hienovaraisesti jostain sellaisesta ristikosta, josta ei oikeasti tiedä mitään...]
63. 07.9.2009 klo 00:09
Marco Poloinen. Luin tuon "Ristikko Helmi" kirjoituksesi
ja tuskin karkuutit ketään.
Mainitsit HS-säikeet ja tosi on , ettei muilla säikeillä ei ole
vastaavanlaista avittelua. Ei tulisi mieleenikään kysyä,
kun IS-koviksia olen yrittänyt. Kolmepallosia olen saanut
täyteen muistaakseni kolme koko aikana. Uusiin laatijiin
en kertakaikkiaan millään yhteisymmärrystä. Ne kolme
olivat muistaakseni Erkki Vuokilan laatimia.
HS-ristikoissa on vaikea kulkea kultaista keskitietä,
koska siellä on "alokkaita" tullut aika paljon.
Minä olen todella huono auttaja ja monta kertaa on
auttaminen mennyt liian helpoksi. Sitäkään taitoa ei minulla
ole. Olen saanut kuulla siitä ja yrittänyt ottaa oppia moitteista. Siellä on joitakin loistavia ja osaavia.
Minä kadehdin heidän taitojaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *