1455. &100

Eki11.3.2005 klo 21:14
Maneerit ovat sekä hauskoja että raivostuttavia.

Jos ristikkovihjeiden maneereista puhutaan, minulla tulevat ensin mieleen ETSATA-sanan vihje &100 ja OSATAn vihje O100.

Ne ovat tuttuja jo varmastikin 60-luvulta, lyhyitä ja ytimekkäitä, vaikka eivät kerrokaan edes sanan oikeaa merkitystä.

Oikeastaan en osaa nyt sanoa, kuinka yleisiä ne edelleen ovat.

Mitkä ristikkomaneereista Sinulla tulevat ensiksi mieleen?
2. Matti11.3.2005 klo 21:47
2O oli ensin ihan kiva, mutta kaikkeen tottuu. Samoin i=i.
3. Jukkis11.3.2005 klo 21:48
Aulis Lehdolla on ollut aika usein S:n muotoinen pötkylä, josta tulee STINA. Ja muita samantyyppisiä, jotka ei nyt tule mieleen.
4. Tiedoton11.3.2005 klo 21:55
100A
Ja kuvallisista maneereista se iänikuinen sojottava keihäs, tai koko solttu pitelemässä milloin mitäkin pistoasetta TANAssa.
5. Juhani Heino11.3.2005 klo 21:58
&=
kaC (KASATA) ja vastaavat
6. iso S11.3.2005 klo 22:11
Jukkis, ainakin K-laava ja I-talia nousevat mieleen, sekä puuta hakkaavat I-tikka ja E-tikka. Minusta STINA on hieno, jos se pötkylä on iso...
7. iso S11.3.2005 klo 22:21
Niin, nuo edelliset ovat sekä ihastuttavia että liikaa toistuessaan vihastuttavia. Puhtaasti jälkimmäisen puolelle törmää ATTA. WTC-isku vapautti Lehdon kertarysäyksellä muurahaisvihjeen taakasta ja siitä lähtien tuo nimi on toistunut niin usein että alkaa haiskahtaa ihailulta. Itse vältän sitä tapahtuneen jälkeen entistä pontevammin.

En ole nähnyt kenenkään käyttävän tätä vihjettä:
O -"-
(Ei toistu kunnolla, mutta samaa symbolia käytetään myös merkityksissä TAAS, TOISTO, SITAATTI, IDENTTINEN...)

Tuosta tulevaa ratkaisusanaa näkee harvakseltaan, mutta vältän sitä samasta syystä kuin Attaa. Eihän ristikon tarkoitus tietysti ole olla mikään moraaliopas, mutta meillä jokaisella on omat pikku rajamme ja rajoituksemme.
8. Juhani Heino11.3.2005 klo 22:29
Osaman käyttö olisi pulmallista myös translitteroinnin takia. Sehän voisi olla yhtä hyvin Usama ibn-Ladin.
9. Eki11.3.2005 klo 23:27
Yksi nykymaneereista taitaa olla UUS. Kun se Atik on monen mielestä niin kauhea ratkaisusana, niin laatija luulee sitä tuolla lieventävänsä.

Kai kaikki tajusivat, vai onko täällä joku, joka ei tähän ole törmännyt?
10. Kravattimies12.3.2005 klo 00:34
Kerrotaan nyt sitten:

1609x

2x"2."
11. Eki12.3.2005 klo 09:47
• ATTOCK > ATAK

Urani alkuhämäristä 60-70-luvun taitteesta muistan joskus panneeni ristikkooni sanan ATAK, koska sitä "kaikki laatijat tuntuivat käyttävän". Ekalla kerralla (ainakin) panin vihjeeksi kaupungin merkin ja sanan ATTOCK, muilta opittu sekin.

Olin törmännyt siihen aiemmin ratkojana. Ekalla kerralla siinä oli piilo AT_K ja kun en sitä mistään kirjoistani löytänyt, lykkäsin siihen mielestäni loogisesti O:n. Ratkaisua katsoessa harmitti. Sittemmin löysin sen tietosanakirjan, josta sen joku laatija oli joskus poiminut ja liittänyt samalla osaksi "ristikonlaatijoiden kansallisaarretta" eli sellaisia sanoja, jotka helposti laatimukseen tulevat. Attock, Attok ja Atak olivat jonkun linnoitetun kaupungin nimen kirjoitusasuja.

Vaikka itselleni sanasta oli ratkojana tullut plääh-elämys, luulin urani alkuvaiheessa oikeasti tarvitsevani tuota sanaa enkä osannut sen enempää ajatella ratkojien harmeja. Kyllähän sen tästä ensimmäisestä julkaistusta ristikostakin näkee, että vaikka laatija on selvästi pistänyt taitonsa peliin, sitä ei vaan ole kauheasti ollut. Järkyttävä aikakautensa hedelmä!

http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_flash.p hp?file=vanhat/05/ev01&s_posti=

Nettiaikana haulla Attock Atak löytyy toki vaikka kuinka paljon enemmän tietoa kuin tuosta yhdestä taannoisesta kirjasta. Onko Indus (tai joku sen pätkä) tosiaan ollut ammoisina aikoina Atak? Seuraava teksti toistuu useilla sivuilla:

"ATTOCK. In the original it is the Atak River (the Indus) near Hoti Mardân, which place is near Atak or Attock. The similarity in the names 'Ali Mardân and Hotî Mardân probably gave rise to this statement.. They have no connection whatever."

Yksi osuma tuli myös tälle sivustolle:

http://www.sanaristikot.fi/keskustelut/index.php?p 1=vast.php&p2=info_3.php&id=883&alku=315&t=k1

Minun on vaikea ymmärtää, että ATTOCK > ATAK antaisi yhdellekään ratkojalle mukavaa elämystä, ellei tykkää mekaanisesta ratkomisesta (ja on siis oppinut tuon aiemmin). Enemmän sen ristikon ääressä lienee ihmisiä, joille sana on aivan vieras ja joille se tuottaa tuskaa. Voiko tuollainen epämääräinen tieto olla kenenkään elämää rikastuttava? Kannattaisiko laatijoiden keskittyä antamaan tärkeämpää informaatiota?

Ristikkosanakirjoissa sana on vain ja ainoastaan ratkojia varten. Se on juuri sellainen sana, joka siellä pitää olla, sillä sitä on vaikea jäljittää muualta, ja sitä edelleen eräät laatijat käyttävät.
12. Hessu12.3.2005 klo 12:52
LUUKALA > AMIA

Miksi aina noin, uudestaan ja uudestaan? Lähes kaikki kalat rustokaloja (hait ja rauskut) lukuunottamatta ovat luukaloja, mutta vain amian kohdalla se aina vihjeessä mainitaan. Tuntuu siltä kuin laatijat luulisivat, että juuri amia on joku kumma luukala, eikä niitä muita ole. En ole koskaan nähnyt lahnan tai kuhan vihjeenä luukalaa, vaikka nekin ihan yhtä lailla luukaloja ovat.
13. HH12.3.2005 klo 13:09
Entäs tämä:

LUUKKALA > HEIKKI
14. Teemu Pallonen12.3.2005 klo 13:16
Samaa mieltä Hessun kanssa tässä asiassa. Jos haluaa sanaa AMIA käyttää, niin voi sen vihjeyttää jotenkin muuten. Itse olen kerran vaikeassa käyttänyt vihjettä LUUKALA, josta tuli KUHA. Meniköhän kukaan ansaan?
15. MM12.3.2005 klo 13:37
Kolme palloa tai neliötä, joista perimmäinen on mustattuna => TAIN, TAAIN, ULOIN
16. HH12.3.2005 klo 13:43
LUUKAS on nykyisin LUUKASA.
17. RA12.3.2005 klo 18:30
Piippua polttava mies = TATI
Tatit nurinpäin = TITAT
18. Eki12.3.2005 klo 18:53
TITAT-sanan vihje on UUSin ohella "nykymaneereja", vai olisikohan tuota ollut jo 60-70-luvuilla jossain muodossa.
19. Juhani Heino12.3.2005 klo 19:24
nastan kuva -N = ASTA
luku nurin = ISAK
20. HH13.3.2005 klo 01:14
Ristikot ovat täynnään eri asteisia maneereja, niin omat kuin muiden. Mitä kauemmin ristikkoalalla touhuaa sitä vakuuttuneemmaksi tulee.

Olisi parempi kysyä, voidaanko asialle tehdä jotakin.
21. ++juh13.3.2005 klo 01:27
Voidaan, jos ratkojat haluavat siitä maksaa tai jos laatijat haluavat tehdä ilmaista työtä.

Päätelmä: ei voida.
22. HH13.3.2005 klo 01:44
Kysytään sitten, voidaanko ongelmaa (jos se ongelma on) jollain keinoilla lieventää. Tietysti pitäisi aloittaa asian selvittäminen ratkojan näkövinkkelistä, ja eri kohderyhmillä saattaa olla toisistaan poikkeavia näkemyksiä.
23. ++juh13.3.2005 klo 02:27
Jos ongelma on todellinen, se ei häviä oireita lievittämällä. Jos ongelma ei ole todellinen, se häviää itsestään ilman hoitoakin.
24. Kaitsu13.3.2005 klo 14:49
No tässä teille yksi ratkojan näkövinkkeli.

Kaikki tässä säikeessä esitetyt "maneerit" ovat minullekin tuttuja ristikoista. Ensimmäistä kertaa törmätessäni johonkin i=i -vihjeeseen koen tuon oivaltamisen ilon tunteen keksiessäni ratkaisun. Sadannen kerran jälkeen on tuosta vihjeestä kaikki elämyksellisyys kadonnut, ellei sitten koe blääh-elämystä.

Kuitenkin ovat tuollaiset vihjeet ymmärrettäviä, kunhan idean oivaltaa. Samaa ei voi aina sanoa kaikista vihjeistä. Valitetttavasti ei juuri nyt tule yhtään esimerkkiä mieleen, mutta olen melko usein joutunut tuijottamaan ratkaisusanaa, sen ratkettua risteävien sanojen avulla ja lukemaan vihjettä uudelleen ja uudelleen, silti ymmärtämättä vihjeen ja ratkaisusanan yhteyttä.

Ehkä se johtuu minun tyhmyydestäni, etten moisia aina oivalla, mutta suuremman nautinnon ristikon ratkonta minulle tuottaa jos ymmärrän vihjeen edes ratkotusta ristikosta ja uskoisin kaltaisiani olevan muitakin.
25. Ritu13.3.2005 klo 14:58
Kyllä ristikossa on pahasti jotain pielessä, jos oikein täytetty kohta ei ratkomisen jälkeenkään avaudu. Jokaisen oikein ratkotun sanan jälkeen pitäisi tulla 100 prosentin varmuus ja ahaa elämys, että tuo se olikin. Toisaalta onhan meitä ratkojiakin monenlaisia, meidän on vaikea tietää, tajusiko muut vai onko se tajuamattomuus vain oman pääkopan sisällä, niinkuin minulla monta kertaa varmaan on. :D
26. ++juh13.3.2005 klo 15:13
No ajatellaanpa, että visaisen ristikon saa ratkottua 10 koeratkojaa, joista 5 sanoo, ettei ymmärrä jotain vihjettä.

Siispä laatija vaihtaa vihjeen, minkä ansiosta ristikon saa ratkottua 10 muutakin koeratkojaa, joista 5 sanoo, ettei ymmärrä jotain toista vihjettä.

Laatija vaihtaa toisenkin vihjeen, jolloin ristikon saa ratkottua vielä 10 koeratkojaa, joista 5 sanoo, ettei ymmärrä jotain kolmatta vihjettä.

Tuokin vihje vaihdetaan jne.

Lopulta visaiseksi tarkoitetusta ristikosta onkin tullut läpikirjoitustehtävä.
27. HH13.3.2005 klo 17:58
Ei kai välttämättä noin. Mutta pitää ottaa huomioon piilokirjainten vaikutus. Esimerkkinä erään ristikon vihje: tuli kolostaan. Vastaus ET_A. Vihje olisi hyvä piilokirjaimettomalle sanalle (siis vaikeaksi tarkoitetussa ristikossa).
28. ++juh13.3.2005 klo 18:51
Kylläpäs nimenomaan noin. Jos vihjeitä helpotetaan, ristikko muuttuu helpommaksi. Kierre alkaa siitä.

Tuli kolostaan -> ETNA

Väitätkö, että kaikki, jotka saavat tuon kohdan vaikeasta ristikosta ratkottua risteävien sanojen avulla, oivaltavat jujun? Suuri osa oivaltaa mutta eivät kaikki.
29. Jukkis13.3.2005 klo 19:51
No mikä se juju sitten on? En minä ainakaan keksi tuohon mitään oikeasti nokkelaa jujua. Sellaisen aika kehnon jujun vaan.
30. Lettu13.3.2005 klo 20:27
Lukihäiriöinen minä:
Ruotsin valtio = ARLA

Jos purnata saa, niin nämä vihjeet antavat siihen aiheen:
Ruotsin valtio = STAT
Saksan valtio = STAAT
USA:n osavaltio / (esim.) OHIO = STATE
ja
Ruotsin Valio = ARLA
32. Hessu14.3.2005 klo 00:16
HH: Pitänee kai puolustautua, kun tunnistan itseni syylliseksi. :-)

Onko tuo sinusta tosiaan liian vaikea piilokirjain vaikeaan ristikkoon? Minä pidin vihjettä aika helppona. Siihen sopii vain kaksi hyvää sanaa, joiden kesken voi pohtia kumpaan tuli ja kolo liittyvät.

Voihan tuo vihje itsessään tietysti jotakuta ETOA... :-)

(Etkö muuten itse osannut sitä? Jos osasit, niin eihän se sitten ollut liian vaikea.)
33. HH14.3.2005 klo 00:50
Osasin, mutta se oli siinä rajalla että olisi voinut jäädä oivaltamatta. En missään tapauksessa halunnut tuoda ko. ristikkoa esiin negatiivisessa valossa. Mutta se on kokonaisuudessaan hyvin vaikea eikä mielestäni olisi kärsinyt siitä, että piilokirjainten vaikutus vihjeitten avautumiseen olisi otettu huomioon.

Hyviä vaikeita ristikoita sinä teet.
34. Eki14.3.2005 klo 19:03
Tänään piti pitkästä aikaa nöyrtyä käyttämään "sanaa" INRI. Vuosikymmenet sitten vihje oli melkein aina ristin kuva, jonka edessä oli lappu, jossa oli neljä kysymysmerkkiä. Yleisin tekstivihje lienee ollut ja on "ristisana".

Vähän samantapainen kuva oli NILAlla, kun koivusta oli tuohta irti ja se repsotti sivulla.
35. Heljä-Maija18.3.2005 klo 21:15
Onko tämä nyt pilkun viilaamista:
Ristikkovihjeissä käytetään merkkiä @. Suomen Standardisoimisliitto sanoo (ellen väärin muista), että ko. merkki on suomen kielellä ÄT. Eli vihje @& > ATET olisi väärin rakennettu. Miten on, viisaammat?
36. ++juh18.3.2005 klo 21:26
Eurooppalaisen merkistön merkkien suomenkieliset nimet
http://www.ling.helsinki.fi/filt/info/mes2/merkkie n-nimet.html

Huomatkaa #, joka on RISTIKKOMERKKI tai RUUTU.
37. Kravattimies19.3.2005 klo 02:00
@& > ATET

Kelpaahan tuo, jos ajatellaan, että @ muodostuu piirtämällä a ja sen ympärille T
38. Eki26.3.2005 klo 14:31
Jukkiksen STINA-ehdotuksesta tuli mieleeni, että 60-70-luvulla oli eräillä laatijoilla (jotka ehkä olivat kyllästyneet synonyymivihjeeseen) aita, joka oli S-kirjaimen muotoa myötäilevä, siis SAITA. Ekalla kerralla ihan kiva, myöhemmin varmaan lähinnä plääh.
39. Lettu2.4.2005 klo 10:42
K = I > KONI >>> I + kuva "hevosotuksesta" > IKONI
40. MM2.4.2005 klo 12:17
Jälkimmästä IKONI-vihjeytystä en muista koskaan nähneeni. Ensimmäistäkin niin harvakseltaan, etten sitä osaa minään maneerina pitää. Ehkä ovat jonkun sellaisen laatijan/kuvittajan tekosia, joita ei omiin hyppysiin ole vaan osunut.
41. Lettu2.4.2005 klo 13:12
MM > Hamsteri kun olen, niin löysin Seurasta ottamani artikkelin takaa ristikon, missä vihjeytys 'KONI' -sanaan oli juuri noin - "löytö" 70 -lukua. 'IKONI' -sanaa olen esittämälläni tavalla nähnyt, mutta missä, ei juolahda juuri nyt mieleen.
42. Erkki j.11.11.2015 klo 12:38
Vihjeenä J,K,A tuottaa sanan AKATON . En ole saanut juttukaveriksi ketään joka valaisisi laatijan ajatuskulkua, ( olisiko syynä yläkerran kalustuksen järjestys ?
43. Matias-Myyrä11.11.2015 klo 12:58
Et taida, Erkki, olla sökömiehiä?
Yksi kortti puuttuu neljän suorasta!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *