KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 05.03.

1445. IS kovis 05.03.

Juha N7.3.2005 klo 22:58
Pääkuvasta oikealle lähtevän lauseen 8+6+8 viimeinen sana on hankala. Sen 1. ja 3. ruutuun saa kyllä sovitettua perussanakirjakelpoiset kirjaimet, mutta loogista lausetta ei synny. (Tai syntyy, jos 4. kirjaimen vaihtaa toiseksi, mutta tällöin risteävä sana vihjeestä KÄYTTÄMÄTÖN muuttuu keinotekoiseksi.)

Kuvan karhuherra näyttää ihan sympaattiselta, mutta se uhkaa jumittaa ristikon valmistumisen. Voiko AS olla näin kiero? Hän on jo laatimisvaiheessa päättänyt että niin kävisi?
2. matts8.3.2005 klo 08:20
Siniset sanat alaspäin kyllä aukesivat mutta vaakaan tekee tiukkaa, itseasiassa yläosassa on vain puolenkymmentä sanaa, alaosa ratkesi joten kuten.
3. Jussi8.3.2005 klo 09:01
Juha N, et ole ainoa. Täsmälleen sama ongelma täällä. Kuvaan liittymättömän (ja muutenkin aika järjettömän) lauseen saa kyllä aikaiseksi mutta kyllähän Alfin ristikoissa on yleensä ollut tolkku mukana.
4. Eki8.3.2005 klo 09:20
Kyllä tuo Alfin lause pisti täällä tuotantopäässäkin miettimään, että ei ole ihan Alfin normaalinasevuudella. Ilmeisesti se verbi on hänen kielenkäytössään yleistynyt ihan tietynlaiseen käyttöön.
5. Juhani Heino8.3.2005 klo 16:30
Totesin että nyt on pakko käyttää dopingia. "Herukoista herutettu" ja "Akhilleuksen äiti" löytyivät netistä. Ja ratkonta on vasta alussa - näiden kahden aukion lisäksi vain hajasanoja.
6. matts10.3.2005 klo 08:12
Samperin Simberi kun ei yläosa aukee.
7. lp10.3.2005 klo 11:38
Mattsille, sama täällä,lohduttaa tietää, että muillakin tökkii!!!
8. Maiju10.3.2005 klo 11:40
Lisää lohtua! Ei ole vielä auennut minullekaan.
9. Timppa10.3.2005 klo 12:09
Tökkii, tökkii, ei meinaa millään edistyä. Silloin tällöin sana kerrallaan tulee lisää, mutta aika paha se on...
10. Maiju10.3.2005 klo 12:27
Hei, hei, Timppa. Olisikohan tässä jo kohta se joukkuekisan paikka? Alkavat omat eväät kohta ehtyä, mutta vielä aion hetken sinnitellä itsekseni.
11. Annukka10.3.2005 klo 13:26
IS kovis tökkii täälläkin,
oikein jumittaa kunnolla.
SM 2. oli selvästi helpompi.
Joku vihje karhuherrasta
olisi paikallaan, että alkaisi
aukeamaan enemmän.
12. matts10.3.2005 klo 13:46
Ratkonta-aikaa on vielä jäljellä mutta viluissaanhan tuo tyyppi ainakin näyttää olevan.
13. Maiju10.3.2005 klo 20:41
Hiphei! Se on täytetty! Ratkaistu myös.
14. ö10.3.2005 klo 21:15
Aivan oikein Maiju! Täytetty ei ole ratkaistu ennen kuin on ymmärtänyt kaikkien vihjeiden idean.
Jämptisti näin!
15. matts11.3.2005 klo 10:46
Simperi selätetty!
Kaiketi myös ratkaistu. Ainakin järkevät kirjaimet (ja sanat paria lukuunottamatta) siihen tuli kirjoitettua.
16. Maiju11.3.2005 klo 11:21
Huomasin, että jäihän minultakin yksi vihje tajuamatta, mutta vastaussana on hyvin todennäköisesti oikein. Täytyypä vielä pohtia!
17. Juha N11.3.2005 klo 11:56
Maiju > Ettet mahtaisi tarkoittaa vihjettä -X-a joka jäi itselleni pimeäksi?
18. Maiju11.3.2005 klo 12:02
Etten vain mahtaisi tarkoittaa juuri sitä!
19. Juha N11.3.2005 klo 13:06
Hei, hoksasin viimein mistä tuossa vihjeessä on kysymys. Onneksi en aikanaan koulussa lintsannut matematiikan ja biologian tunneilta.
20. Maiju11.3.2005 klo 13:48
Kyllähän se ratkesi lopulta, mutta minusta siinä vihjeessä olisi ollut vähän korjaamisen varaa.
21. Juha N11.3.2005 klo 14:00
Te viimeisimmät Simperin selättäneet tunnutte niin tyytyväisiltä, että olette sitten varmaan löytäneet puheena olleen lauseen (8+6+8) kolmanteen sanaan yksikäsitteisesti oikean piilokirjaimen? Itse en ole välittänyt tuohon ruutuun mitään laittaa.

Vaihtoehtoja lauseen viimeiseksi sanaksi on useita:
1) Ainoa Pesosesta (mutta ei Nykäsestä) löytyvä tähän sopiva sana, jonka vihjeeksi sopisi "sama jos neljännen jälkeen on lisä-U". Lauseen merkitys: laatija sysää erään toisen syyksi sen ettei ristikko täyty.

2) Laatijan kenties puhekielessään käyttämä Nykäselle, Pesoselle ja minulle tuntematon sana, jonka vihjeeksi sopisi "sama jos neljänneksi vaihdetaan O". Lauseella on kaksi merkitysvaihtoehtoa: a) subjekti ei ole sosiaalisilta taidoiltaan kovin lahjakas, b) nähdyn perusteella subjekti ei ole liikkuvaista sorttia.

3) Laatijan kenties puhekielessään käyttämä toinen Nykäselle, Pesoselle ja minulle tuntematon sana, jonka vihjeeksi sopisi "sama jos alkutavuna olisi NA tai TA". Lauseen merkitys: ainakin yksi subjektin aisteista toimii herkeämättä.

Ettei menisi liian kriittiseksi, niin annan erikoiskehut vihjeelle ASEMIEN VAIHDOSTA. Se tarjosi totisesti miettimistä monelta kannalta ennen kuin aukesi.
22. AlF Simberg11.3.2005 klo 15:30
Juha N & Kumppanit

Kyllä minä tuota ykkösvaihtoehtoa hain: Pakkasherra pakastuneena pönöttää pääsemättä puusta pidemmälle.
Ehkä täällä Melmakissa kieli on kehittynyt ufotasolle...
En todellakaan tietentahtoen halunnut aiheuttaa harmaita hiuksia kenellekkään! Pahoitteluni vilpittömät! Olisinhan minä voinut laittaa myös toisen sanan tuohon, mutta kun en arvannut että pahasti metsässä olen... Toivottavasti saan vielä jatkossakin kiusata teitä IS-laatimuksillani?
23. ö11.3.2005 klo 15:56
Ihmetyttää Juha N:n vaihtoehdot 2 ja 3. Miten Juha N voi tietää lauseiden merkityksen, jos hän ei tunne ko. sanoja?
24. Maiju11.3.2005 klo 16:16
Alf, tottakai ja mieluusti saat kiusata ainakin minua laatimuksillasi. Ne ovat yleensä aitoja kolmepalloisia tai jopa ylikin. Kiitos niistä.
25. Juha N11.3.2005 klo 17:37
Samaa mieltä Maijun kanssa, Alf. Tämä oli positiivisella tavalla yksi kinkkisimmistä IS-koviksista, mitä tielle on tullut.

ö: Olet oikeassa, olisi tietysti pitänyt käyttää sellaisia ilmaisuja kuin "vihjeeksi kenties sopisi" ja "lauseen mahdollinen merkitys". Tuolla toisessa säikeessä on vain niin innokkaasti keskusteltu siitä, sortuuko laatija joskus käyttämään itse keksimiään epäsanoja. Tässä oli ratkojana kutkuttavaa pohtia, minkä mahdollisen uudissanan laatija oli keksinyt.
26. Alf Simberg11.3.2005 klo 18:39
Kiitokset olalle taputuksesta! Meinasin jo "hirttää itseni" tuohon omituiseen sananvalintaani... Helpotuksesta voin huokaista: Tehtävä silti kokonaisuutena nautittava.
27. Jussi14.3.2005 klo 10:37
Nyt kun palautusaika on umpeutunut, voisko Alf (tai joku muu joka on ymmärtänyt jujun) paljastaa tuon pääkuvan lauseen mysteerin? Samoin kaipaisin selitystä sille -X-a -vihjeelle.
28. Eki14.3.2005 klo 11:00
x = kertaa (5 x 5 = 25)

-x = -kertaa
-x-a = -kerta

= sata

Ihan itse keksin tuon vastauksen muuten.

Eikö kukaan ole löytänyt koviksestani 12.3. vielä mitään kivaa tai kauheaa? Yritin tehdä kakspuolpallosen sijaan kolme miinuksen mahdollisimman miellyttävästi. Helikin pani taas parastaan. Uskoisitteko muuten, että ristikon ulkoasu on kokonaan koneella tehty? Uskotte varmaan, jos uskotte, että myös MM niin tekee. Aika harvoin koneristikot ovat niin eläviä ja omista aineksista koottuja kuin näillä kahdella.

Jaa, taisi olla sittenkin niin, että tuo oli vielä käsin tehty, paitsi pääkuva. Huvittavaa, että niistä ei meinaa sitä tekotapaa erottaa. Huomisen IS:n TiistaiPehmis ja TiistaKovis ovat koneistettuja.
29. IiKoo14.3.2005 klo 11:09
No joo, olipa vähän kaukaa haettu tuo sata... No, joka tapauksessa: oli viihdyttävä ristikko. Ihan otsikkonsa mukainen, eli kovis.

Ekin laatimuksesta ei ole vielä kovin paljoa sanottavaa, kun ristikko on vasta vajaa puolillaan. Mutta ei se minusta ihan kolme miinukselta tuntunut, taikka sitten Alfin ristikko turrutti aistit...
30. Jussi14.3.2005 klo 11:11
Kivaa riitti kovasti, yhtenä mukavammista vaikkapa se Dg. Ainoa paikka mihin mulla ei ymmärrys riittänyt oli se PO-POISTAA. Mutta siis kaikenkaikkiaan erittäin mukava ratkontaelämys.
31. Maiju14.3.2005 klo 11:45
Kirjoitin 11.3.2005 klo 13:48:
"Kyllähän se ratkesi lopulta, mutta minusta siinä vihjeessä olisi ollut vähän korjaamisen varaa. "

Mielestäni tässä oli se vika, että X oli iso. Eihän kertomerkkinä käytetä isoa X:ää, vaan pientä.
32. Tuomas L.14.3.2005 klo 12:02
Jaa, näköjään ehditte jo aloittaa täällä, kun minä postasin oman aloituksen Ekin kovikselle. No, sattuuhan sitä.
33. Juhani Heino15.3.2005 klo 16:52
Mulla jäi auki "lauttaliikennettä". Voi olla virhe jossain risteävässä sanassa, kun en Googlesta löytänyt mitään.
Ihmettelin "kuivunut"-vihjeen vastausta, mutta näköjään se ei liitykään lahoamiseen vaan maannousemaan.
Päälause oli mulle ihan toimiva, vaikka kolmas sana on ehkä slangia tässä yhteydessä.
34. Juha N15.3.2005 klo 17:23
Lauttaliikennettä -> TELIKKO, tarkoittaa jäälauttojen (telien) muodostamaa kokonaisuutta, ks Nykänen.
35. Timppa15.3.2005 klo 18:08
Eki> Kun kerran kerjäsit kommentteja, niin on siinä 12.3. Koviksessa yksi fakkisana, jota ei esim. enää Pesonen tunne, Nykänen kyllä. Kielosessakaan (Kielitoimiston sanakirja) sitä ei ole. Ai mikä sana? No se ratsuväen hyökkäys...
36. Juhani Heino15.3.2005 klo 18:12
No sitten risteävät sanat olivat oikein. Telikkoa ei tosiaan löytynyt Googlesta ja Nykästä en hanki...
37. Eki15.3.2005 klo 18:34
Timppa> Se on kieltämättä fakkisana eikä vihjeessäkään asiaa peitelty. Ehkä se on tutuhko siksi, että sana tulee suoraan aika yleisesti tiedetystä englanninkielisestä yleissanasta. Siis paremman pään fakkisana, jolle kyllä löytyisi fakkiutumattomiakin vihjetapoja, mutta eihän se koviksessa ole ihan niin tarkkaa.
38. Juha N15.3.2005 klo 18:40
Jussin eilisistä kysymyksistä (14.03. klo 10.37) toinen on vielä vailla vastausta. Se kiistanalainen päälause, mitä en todeksi tahtonut uskoa, on kaiketi KARVATON KUNKKU JUMITTAA. Tuon verbin Pesonen määrittelee rinnakkaismuodoksi verbille JUMIUTTAA. Käyttötapa on transitiivinen: pyry jumi(u)tti junaliikenteen. Tässä merkityksessä karvaton kunkku kuitenkin jumittaa lähinnä ratkojan pasmat.

Mutta: näköjään verbillä JUMITTAA on slangissa myös intransitiivinen merkitys. Googlen haulla löytyy normaalin objektillisen käytön lisäksi käyttöä merkityksessä MENNÄ JUMIIN ("kone jumittaa pelatessa") ja OLLA JUMISSA ("kursori jumittaa näytöllä"). Vastauksessaanhan Alf kertoi tarkoittaneensa ristikon lauseella sitä että karhu on juuttuneena tolpan juureen. Kuvaa katsoen tulee itselleni silti enemmän ajatus että keskushenkilö JUROTTAA tai sitten TAPITTAA/NAPITTAA silmillään.

Toinenkin kuvasta lähtevä verbi on vähän kiistanalainen: VIITTOILLA. Kuka viittoilee? Ei karhu ainakaan. Tai emmehän me sen toista kättä näe, ehkä se sojottaa johonkin. Verbi VIITTOILLA tuntuisi kuitenkin vaativan subjektin. Sillä ei ole yksipersoonaista käyttöä. Täytyy kai siis ajatella, että subjektina on tantereeseen juntattu tolppa, joka viittoillen kertoo meille mm missä suunnassa viimekertaisia SM-kataluuksia haudottiin. (Jotenkin tuo Ähtäri muuten yhtäkkiä sai legendaarisen maineen ristikkosaralla. Hedelmiä nautittiin Sanasepossa pitkälle jälkeenpäin, ja IS-koviksissa on Ähtäriin palattu muistaakseni jo ennen tämänkertaista katalimman luokan kiperää.)

Tästä jupinasta huolimatta: yleisvaikutelma Alfin ristikosta jäi vahvasti positiiviseksi. Oli pirullista nautintoa kun ei tahtonut päästä mistään eteenpäin. Eikä vaikeus perustunut liikaan väljyyteen vaan keksiminen toi oikeita ahaa-elämyksiä: ASEMIEN VAIHDOSTA -> URAPUTKI, TURVASSA TUNNETTAVIA -> HAMMASKIVUT, VALTAA ILMAN -> NIMELLISET, VIE YLÄILMOIHIN -> KEHU, PILVIN PIMEIN -> USEAT, TAVALLINEN ILMAUS -> SITEN, LISÄÄ TULIVOIMAA -> APUASE, VÄYLÄN ALUSSA -> TIIAUS.

Yläkentän vihjeryhmittelyn osalta vain sellainen toivomus toteuttaja Heikki Lavoniukselle, että saisi mielellään olla yksiselitteisempää, mikä vihje liittyy mihinkin vastaussanaan.
39. RA15.3.2005 klo 19:02
Itsellänikin jumitti, kun hain ylänurkan PILVIN PIMEITÄ vasemmalle ja TURVASSA TUNNETTAVIA oikealle.
40. Juhani Heino15.3.2005 klo 19:05
Jos tulkitaan että karhu on tuossa aktiivinen toimija, ehkä se tosiaan ennemmin viittailee kuin viittoilee. Mutta en pitänyt sitäkään virheenä. "Koviksesti" kaukaa haettu.
Positiivisissa asioissa olen samaa mieltä Juhan kanssa. Harvoin saa tuon tason pähkäiltävää. Vaikkakin - keles, Alf, sait tärvättyä rutkasti aikaani 8-)
41. Juhani Heino15.3.2005 klo 19:06
Sama ilmiö kuin RA:lla. No niin, mun lienee aika jo vaieta tästä aiheesta.
42. ö15.3.2005 klo 19:16
Anteeksi moite, mutta harvassa olivat iloiset ahaa-elämykset tässä ristikossa. Sellainen sana, josta olin heti täysin varma, oli ELIAS ja miksei myös ANASTUS. Muut varmentuivat vasta sitä mukaa kun kaikki risteävät sanat tulivat valmiiksi. Sana RUISAUMAT on vieläkin vähän epävarma. Siinä kun on yksi piilokirjain.
43. Juhani Heino16.3.2005 klo 04:02
Nyt liikun vaarallisilla vesillä, koska:
- mun piti jo lopettaa tässä säikeessä
- laatijat voivat saada tästä pahoja vaikutteita
Mutta kuitenkin: tuohon ESKAT-vihjeeseen sopisi myös ENOT. Keksittekö millä logiikalla?
RA kertoi että hänen ehdotuksensa oli EMIL. Voitte miettiä samalla sitäkin.
44. EJlo16.3.2005 klo 09:14
Kylläpä tällaisesta jälkipuinnista on apua siihen kun ristikosta jää jokin sana vaivaamaan. Mieltäni jäi nimittäin askarruttamaan sana TELAKKA ja se että miten se sopii vinkkiin "lauttaliikennettä". Kun luin muitten kommentteja että oikea sana olikin ollut TELIKKO niin miellän sen heti kuvaamaan jäälauttojen liikehditää, onhan teli niin perin tuttu
TELIKKO taas aiheutti sen että ratkaisussa täytyi olla jotain muutakin väärin kuin TELAKKA. Niinpä olinkin saanut "pelissä" vinkkiin PARAS ja metsänkuningas eli KUNKKU olikin kurkku. "Karvaton kurkku jumittaa" ei vielä saanut hälytyskelloja soimaan, vaan se telakka. Olin siis mielestäni ratkonut ristikon ja lähettänyt 9 numeroidun ruudun kirjaimet oikein. Nyt vain herää kysymys siitä kuinka oikeutettu olisin saamaan mahdollisen voittosumman jos näin hyvä tuuri kävisi, loppujen lopuksihan osa ristikon ratkaisustani oli väärin.
45. matts16.3.2005 klo 11:17
Ohje Ejlo:lle, jos saat palkinnon tuosta "väärästä" ratkaisusta niin voithan sen laittaa minun pankkitilille, kysyt vaan sitten niin ilmoitan numeron :-)
46. Masi K.16.3.2005 klo 12:28
Mitkä olivat vihjeiden "PERINNÖLLISIÄ" ja "K:SSA" ratkaisusanat ?
47. Maiju16.3.2005 klo 12:47
ITURADAT ja RUISAUMA
48. EJlo16.3.2005 klo 13:09
Nimimerkki matts ! Kysympä nyt varmuuden vuoksi pankkitili- numerosi jos sattuisin voittamaan "väärällä" ratkaisullani. Laita myös mahdolliset salasanat mukaan niin voimme kuka hyvänsä käydä aina tarvittaessa siellä tililläsi. Kahvit lupaan ihan varmasti jos......
49. Juha N16.3.2005 klo 13:10
K:SSA -> RUISAUMAT oli vähemmän hyvä vihje-vastaussanapari.

1) Yhdyssana joka nykyelämässä kuulostaa vähän keinotekoiselta. 2) Sanassa piilokirjain. 3) Edellä mainitusta huolimatta vihje noin huonosti rajaava.

Sana selvisi muiden sanojen avulla ja kun ei piilokirjainruutuun mitään muutakaan kirjainta voinut laittaa.
50. H. Lavonius16.3.2005 klo 19:16
Tuosta Juha N:n toivomuksesta: Nuo konetekstit ovat valmiina printattuina minulle tulevissa pohjissa. Joskus niiden paikkaa muuttelen ja niitä poistankin esim. piirrosten takia. Ko. tapauksessa vihjeet noin pitkinä menivät väkisinkin toisten tontille, joten ehkä olisi selvyyden vuoksi ollut pieni fiksaus tarpeen. Mutta pidetäänpä jatkossa mielessä.
51. IiKoo17.3.2005 klo 09:21
Itse en näkisi sitä yhtään kummallisena, että vihjeet on kirjoitettu siten, ettei niiden vastausruutu ole ihan yksiselitteinen. Lisäähän se mukavasti ristikon haasteellisuutta.
52. iso S17.3.2005 klo 11:06
Jyrkästi eri mieltä! Palapelit ovat erikseen. On erittäin toivottavaa että ei tarvitse hämmästellä mihin kohtaan mikäkin vihje viittaa.

Onneksi meitä on joka junaan. IiKoon linjalla matkustaville voisi tehdä sellaisia tehtäviä missä vihjeet on sijoitettu satunnaiseen järjestykseen ristikon ulkopuolelle. Sijoita näitä vihjeitä vastaavat ratkaisusanat ruudukkoon! Haastetta kerrakseen!
53. JTak17.3.2005 klo 11:29
Eniten ratkonnassa ottaa päähän, jos on epävarmuutta siitä, mikä vihje viittaa mihinkäkin ratkaisusanaan. Tällaisissa tapauksisa epäselvyyttä on vain kahden vihjeen välillä, mutta vaikeahkossa ristikossa sekin on liikaa.
54. IiKoo17.3.2005 klo 14:15
Jos meillä on kaksi vihjettä, joista ei tiedä, kumpi kuuluu kumpaan ruutuun, tulee se pääsääntöisesti aika nopeasti selväksi. Kas kuni niistä risteävistä sanoista saa kovin helposti vihjeitä siitä, miten päin ne sanat tulevat. Siksi esimerkiksi en pitänyt tuota Alfin ristikon ylälaitaa mitenkään harmittavana.
55. Eki17.3.2005 klo 14:47
Meidän putiikissa ei varsinkaan yläreunan vihjeitä välttämättä ihan tarkkaan osoiteta, mutta loogisesti ne yleensä sijaitsevat, ja jos sijoittelu vaatii, yleensä "epäselvyys" on vain kahden sanan välillä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *