KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > MIKSI KETJUT KETJUTTAA

1444. Miksi ketjut ketjuttaa

RA7.3.2005 klo 22:34
- "Nuo erilaiset ketjut ovat tehokkaasti poistaneet kävijöitä
ja mielenkiintoa."
- "Nuo typerät ketjut vievät... tympii... ärsyttää..."

Kaikki viestithän ovat ketjuja, mutta em. tarkoitetussa mielessä täällä taitaa olla ainakin kolme ketjua: Alkukirjainketju, Ketjulaulu ja Kilvet-ketju.

Minusta on vähän kummallista, että niiden pelkästä olemassaolosta (!) naristaan uudelleen ja uudelleen.

- Alkukirjainketjussa on haettava sopivia sanoja pelkän alkukirjaimen perusteella. Mitä sanaristikoita ratkottaessa (myös laadittaessa) usein tehdään?

- Ketjulaulussa haetaan laulua, josta löytyy sama tavu, vaikkakin eri sanassa/eri yhteydessä. Mitä sanaristikoita ratkottaessa (myös laadittaessa) usein tehdään?

- Kilvet-ketjussa mm. haetaan järkeviä merkityksiä erityiskilpien kirjainlyhenteille / muille merkintätavoille. Tätä en ole juurikaan seurannut, mutta ymmärtääkseni tämä on ketjun yksi motiivi. - Sanaristikoitakin ratkoessaan saattaa joskus olla hyötyä, jos osaa tunnistaa erilaisia kirjainlyhenteitä ja merkintätapoja.

Kaiken kaikkiaan: Ainakin minusta ketjut ovat helppo tapa treenata sitä kielellistä joustavuutta, mitä tarvitaan myös sanaristikoiden parissa.
2. Eki7.3.2005 klo 23:46
Aretha Franklin teki laulun Chain of fools eli Hullujen ketju. Löytyykö muita mukavia lauluja, jotka kuvaisivat tätä mukavaa sanaristikot.net-yhteisöämme?
3. HH8.3.2005 klo 00:04
En minä mistään narise. Arvelen vain että noitten ketjujen mielenkiinto rajoittuu siihen joukkoon, joka siihen kirjoittamalla osallistuu. Ainakin lähes.
4. RA8.3.2005 klo 00:56
JOKAISEN viestiketjun mielenkiinto rajoittuu siihen joukkoon, joka siihen kirjoittamalla osallistuu? Ainakin lähes?
5. HH8.3.2005 klo 01:05
Minusta toimiva keskustelusivusto ei voi olla väritön, hajuton ja mauton. Ei se saa olla liian kiltti ja ketään loukkaamaton. Mutta lakeja pitää tietysti kunnioittaa, ja se asettaa rajoituksen, että nimimerkin takaa ei saa solvata nimeltä mainittua tai muuten tunnistettavaa kohdetta.
6. Matti8.3.2005 klo 07:29
Juu, antaa kaikkien kukkien vaan kukkia.

Mutta jotenkin kyllä nuo mainitut ketjut poikkeavat muista säikeistä. Ehkä niin, että niissä asia/aihe/käsittely/idea ei etene, vaan kaikki polkee paikallaan, ja niitä voidaan jatkaa samanlaisena loputtomiin. Niitä voisi kutsua stationaarisiksi. Meno eilen oli aivan samaa kuin mitä se on tänäänkin.

Muissa säikeissä otetaan jokin teema, sitä käännellään ja väännellään, tuodaan esiin eri näkökantoja, ollaan välillä eri mieltä, joskus opitaan ymmärtämään naapurin mielipide, ja mennään eteenpäin. Kun riitävästi on asiaa puitu, ja kenelläkään ei ole enää uutta sanottavaa, keskustelu aiheesta päättyy luonnosella tavalla.

Mutta antaa kaikkien kukkien vaan kukkia.
7. Eki8.3.2005 klo 10:45
Olen esittänyt toivomuksen, että ketjut jätettäisiin toistaiseksi rauhaan. Kuten aina, toivon hyvää keskustelua ristikoista. Nyt sille toivottavasti aukeaa oikein paljon hyvää tilaa.

Olen aina yrittänyt näyttää sellaista esimerkkiä, että vastaan, kun kysytään ja perustelen niin hyvin kuin voin. Tätä toivon jatkossa yhä enemmän.

Jos ketjuilijaketkuilijoille jää paha mieli, purkakaa sitä vaikka tähän osioon!
8. Juhani Heino8.3.2005 klo 13:09
Ekin ekaan viestiin viitaten, kaino toivomus:
Pretenders: Back on the Chain Gang
Mutta ei se ole mullekaan niin tärkeää, joten pidetään vain ohjelmansiirtoketjun mittaustauko. Joka voi siis jäädä pysyväksi.
9. RA8.3.2005 klo 22:02
Anteeksi.
10. RA8.3.2005 klo 22:15
Piti sanomani vielä, että olipa hauskaa.
11. tero8.3.2005 klo 22:17
Hauskuus on katoavaista.
12. Juhani Heino8.3.2005 klo 22:25
Olisiko tämä äänestyksen arvoista? Nykyinen mielipidekysely on varmaan jatkunut tarpeeksi pitkään. Luonnokseni uudeksi:

Mitä pidät keskustelualueen "turhista aiheista" (ketjulaulut, kilvet, alkukirjainketjut yms. jotka eivät oikein liity ristikoihin)?
- osallistun itse johonkin
- en itse osallistu, mutta luen jotakin niistä
- en lue niitä, samantekeviä
- inhottaa nähdäkin moisia, lopettakaa
13. RA8.3.2005 klo 22:35
Kuin autuuskin tosi olevaisen... Ai, vahinko! ...
14. Eki8.3.2005 klo 22:38
JH, eipä paskempi idea, niin kuin sanoisin, jos kehtaisin.
15. RA8.3.2005 klo 22:41
Juhanille:

Mistä 'nykyisestä mielipidekyselystä' kirjoitit?

Minusta ko. ketjut LIITTYIVÄT olennaisesti ristikoihin = taitoon ratkoa niitä, joten en kyllä ymmärrä, miksi jo kysymyksessä käytetään "turha aihe"-ilmaisua.
16. Juhani Heino8.3.2005 klo 22:45
RA, kun katsot sivun vasenta palstaa, siellä on "Mielipidekysely".

"Turha aihe" oli mun sarkasmiani. Voidaan korvata jollain neutraalilla ilmaisulla.
17. HH9.3.2005 klo 00:02
Monia noista ketjuista voisi verrata seuraleikkeihin, joita porukka pelaa pöydän ympärillä. Hauskaahan sellainen, eikä siinä ole mitään moitittavaa. Mutta onko se hauskaa ulkopuolisille. Kun tarkoitus kai on saada uusia vierailijoita kiinnostumaan ja löytää uusia aktiivisia kirjoittajia.
18. Seija9.3.2005 klo 00:13
Kynnys tulla mukaan näihin keskusteluihin voi olla matalampi, jos sen voi aloittaa jostain "hömpästä". Ei tarvitse olla ristikkoasiantuntija, mutta päästä hiljalleen mukaan tähänkin maailmaan.
19. HH9.3.2005 klo 00:26
Aika hassuja ehdotuksia aloittelivilta ratkojilta joskus tulee. Eräs toivoi (muistaakseni Ruustinnaan) ristikkoa, jossa kaikki ratkaisusanat olisivat eläimiä, eikä sitten mitään muita!

Mutta eiköhän kuitenkin voi olettaa, että monet ovat aidosti kiinnostuneita ristikoista, tekijöistä, tekotavoista ym. Hömppä-sivustoja netissä niitä haluaville riittää.
20. RA9.3.2005 klo 01:00
HH kirjoitti: "Monia noista ketjuista voisi verrata seuraleikkeihin, joita porukka pelaa pöydän ympärillä. Hauskaahan sellainen, eikä siinä ole mitään moitittavaa. Mutta onko se hauskaa ulkopuolisille."

Säännöt olivat HYVIN HYVIN yksinkertaisia, eikä osanottajamäärää millään lailla koskaan rajoitettu. Mistä se mahdollisten ns. ulkopuolisten 'tuo ei ole hauskaa' -kokemus näin ollen syntyi? - Hauskan sijalle saa sijoittaa minkä tahansa muun myönteisen adjektiivin.

"Kun tarkoitus kai on saada uusia vierailijoita kiinnostumaan ja löytää uusia aktiivisia kirjoittajia."

OK. Vaaditaankos seuraavaksi kaikki keskustelu, missä sivutaan kielioppia, suomen kielen hienouksia ja erityistapauksia, lopetettavaksi?

Vai halutaanko, että uudet vierailijat ja aktiiviset kirjoittajat ovat kielispesialisteja?
21. Tupu9.3.2005 klo 01:04
Nyt tulee keskustelu"ura"ni ehkä ensimmäinen hymiö eikä se ole hymy :-((
22. RA9.3.2005 klo 01:24
(mm. HH:lle)

Netti on täynnä ns. hömppäsivuja, joita voi lueskella tuottamatta itse mitään.

Ketjuissa kysymys ei ollut siitä. Ketjuissa kysymys oli kielen / sanojen / kielen rakenteen OMASTA oivaltamisesta ja OMASTA sanojen tuottamisesta. Sillä lailla ratkotaan ristikotkin. Ainakin minä, kun en - ihan ensimmäiseen hätään - halua käyttää tietosanakirjoja.

Nyt taidan lopettaa - jostakin syystä tunnen itseni ihan naurettavaksi. Sanoin taidan.
23. HH9.3.2005 klo 02:02
Ei sinun näkemyksessäsi, RA, ole mitään naurettavaa. Me vain taidamme puhua eri asioista.
24. Juhani Heino9.3.2005 klo 02:48
Ketjuilla näyttää olevan ihan kivasti kannatusta. Eki tuntui suhtautuvan suopeasti äänestykseen, eli odotetaan sitä ennen kuin tehdään vallankumous 8-)
25. Eki9.3.2005 klo 08:37
Äänestys on suhteellisen jähmeä tapahtuma. Tulosta alkaa syntyä vasta päivien ja viikkojen myötä. Eräiden tuska tuntuu olevan akuutimpi. Eihän tällä kenellekään pahaa haluta/haluttu. Vastustusta en ole enää havainnut juuri lainkaan. Harvat napisijat ovat alkaneet tuntea sympatiaa. "Uuden tyylin" mukanaan tuomia nimiä ei ole vielä ilmestynyt keskusteluihin. Kannattaisi nyt tulla! Muuten koko yritys tuntuu turhalta.

Tässä on vähän sama juttu kuin mitä rekisteröityminen olisi saattanut aiheuttaa. Lopputulos on miinusmerkkinen, vaikka yhteishyvää tarkoitettaisiinkin.

Tarttee miettiä vielä.
26. tero9.3.2005 klo 08:53
Alkaa mennä niin huvittavaks ettei huvita enää ollenkaan. Että saisitte jotain tilastopohjaa miettimisellenne niin ilmoitan että sivustot ovat näinä päivinä menettäneet yhden kävijän. Palaan ehkä takaisin puolen vuoden kuluttua katosmaan missä mennään. Hauskaa kevään odotusta.
27. Eki9.3.2005 klo 09:10
Haluan korostaa, että kieltoa en ole asettanut. Ketjuilijat voivat ketjuilla tai keksiä jotain "vähemmän ärsyttävää" eikä siihen tulla puuttumaan.

Kyllä minuakin alkaa jo harmittaa, koska mukava ketjuväki tuntee nyt olonsa noin kurjaksi.
28. Lettu9.3.2005 klo 11:45
En voi olla palaamatta tähän keskusteluun, koska olen itsekin ketjujen olemassaoloa kyseenalaistanut.

Kritiikkini on kohdistunut nimenomaisesti tämän sivuston otsikoinnin kirjavuuteen. Tämä ongelma poistuu linnkkiuudistuksen jälkeen, jos olen asian oikein ymmärtänyt.

Olen lukenut Alkukirjain -ketjujen tekestejä, vaikka en ole itse niihin osallistunut. Jokainen, ketään erikseen mainitsematta, voisi miettiä seuraava: Olenko liannut oman pesäni?

Tähän keskusteluun en ota enää kantaa.
Slut!
29. Eki9.3.2005 klo 11:47
Onko tuo viimeinen ruotsia vain englantia?

Ketjuille ollaan ehkä keksimässä jotain yllättävää...
30. Lettu9.3.2005 klo 12:07
Eki > Ihan miten vaan ...
Toisille olen sitä toista ja toisille toista.
31. Lettu10.3.2005 klo 10:50
Jotten olisi ihan ääshoul, niin tässä lisälukemistoa suomenkielen rikkaudesta (23 000 sanaa):

KIROGURU Jari Tammi: Suuri solvaussanakirja: Haukkumasanat
kustantaja: Pikku-idis/Kuippana Kustannus Oy, (2003)

Ote esipuheesta:
”... Solvaaminen on henkilökohtaista, se on välitöntä palautetta, napanuorainformaatiota, jolla lempeän tai toverillisen kiusottelun lisäksi osoitetaan vihaa tai tyytymättömyyttä niin tuntemattomalle kuin rakkaimmalle. Aitousaste on siis korkea tässä valkoisten valheiden ja kiertelyjen ja kaartelujen maailmassa.

Solvaajissa voidaan tehdä jako kahteen: kasvokkainsolvaajiin ja seläntakanasolvaajiin. .... Kaikilla tasoilla solvaamista voitaisiin luonnehtia brutaaliksi small talkiksi. ...”

Ote takakansitekstistä:
”... Kiroguru iskee jälleen! .... Tässä osassa esitellään ensimmäistä kertaa maailmassa suomalaiset haukkumasanat – niin nimittävät kuin kuvaavat – aabasta öönään. ...”

(aaba: (slang.) – apina, toisten matkija; hölmö, hassu, tyhmä > ’Senkin aaba!’)
(öönä: ällistyneestä, huulet pyöreinä olevasta > ’Vaimo oli ihan öönä, kun projekti tuli valmiiksi.’)

Kirjan ansiot mm.:
murteet
slangit
kirjallisuus

Nimestään huolimatta kirja sisältää ”päivänvalonkin kestäviä” ilmauksia.

Ei paha sille, joka ei pienistä säikähdä.
(en minä vaan ... enhän !!??!!)
32. Juhani Heino10.3.2005 klo 19:14
Solvausten mestarin tuotantoa:
http://lightning.prohosting.com/~kontekst/kontekst i9802/haddock.html
En tiedä kuinka paljon on suomentajan ansiota - en ole lukenut alkuperäisiä Tinttejä koska en osaa ranskaa.
33. Ylläpito12.3.2005 klo 16:12
Tämä on ylläpidon testiviesti - ei aiheuta toimenpiteitä!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *