KESKUSTELUT > RISTIKOT > KUVAVIHJEIDEN LISÄÄNTYMINEN RISTIKOISSA

1435. Kuvavihjeiden lisääntyminen ristikoissa

Huima2.3.2005 klo 23:07
Aikakausilehdissä on lisätty viime vuosina kuvien määrää suhteessa tekstiin (kts vaikka Seiska!). Se on tiettävästi todettu menekkiä lisääväksi.

Samaan ratkaisuun on päätynyt Ekimme lisätessään väkisinkin kuvavihjeiden määrää ristikoissa. Ratkaisu saattaa toimia joidenkin ratkojaryhmien kohdalla, mutta enemmän ristikkoja harrastavalle se on epämiellyttävää.

Kuvalliset vihjeet harvemmin johtavat niihin iloisiin ahaa-kokemuksiin, joita metsästämme. Lisäksi voimakkaasti visuaalisen ristikon kokonaisilme muodostuu häiritsevän kirjavaksi.

Kokonaisilmeeltään miellyttäviä ristikoita tekevät mm. Heikki Luukkala ja Antti Viitamäki, jotka eivät juuri kuvia käytä.
2. airisto2.3.2005 klo 23:09
Silkkaa asiaa.
3. Pravdankin pilasivat kuvilla2.3.2005 klo 23:23
Hmmm... Jos kuvien lisääminen ristikoissa on todettu menekkiä lisääväksi, niin eikö se tarkoita, että "jotkin ratkojaryhmät" ovat kuitenkin enemmistönä suhteessa "enemmän ristikoita harrastaviin" Huimaan ja Airistoon?
4. Eki2.3.2005 klo 23:24
Hyvä, kritiikkiä! Ja olen osaksi samaa mieltä. Alettuani tehdä valokuvaristikoita olin aivan innoissani, kunnes kuulin ensimmäisen negatiivisen kommentin. Sittemmin olen ehtinyt miettiä asioita. Itse piirrettyjen ristikoitteni tyyliksi on muotoutunut yleensä tuo, mutta kyseessä ovat helpot/helpohkot ja niissä se pääosin on hyvä. Kuten uudesta Punaisesta huomattiin, extreme-aukeama ei ihan onnistunut, jos tosi extremeä haettiin, kuten hain. Monelle se silti toimi(i) hyvin. Vuoden vaikein (IS joulu 2004) taas onnistui hyvin, mutta kyllä siihen tuhraantui aikaakin.

Onneksi suurimman osan laatimuksistani piirtää joku muu. Yhteistyövuosien kertyessä on visaisissa muotoutunut tyyli, jossa annan osan piirrosvihjeiden ideoista ja pyydän piirtäjien ideoimaan osan. He ovat päässeet siinä jyvälle ja omat ideansa parantuvat koko ajan. Kun useampi ideoi niitä, ne ovat monipuolisempia. Piirroksiinkin VOI saada hauskoja jippoja. On toki visaisia, joissa ei juuri kuvia ole ja hyvä niin(kin).

Valokuvaristikot sopivat erityisen hyvin esim. yhtiöiden julkaisuihin ja kyllä minusta IS:n Tv-lehden tv-pehmiksessä se toimii ihan kivasti.

Erilaiset tyylit rikastuttavat ristikkomaailmaa.

Ja kehtaako joku nyt sitten oikeasti arvostella Markku Mäkelän runsaspiirroksisten ristikoiden piirrosten sisältöä? Pakko tuo MM on aina erikseen mainita.
5. airisto2.3.2005 klo 23:36
"Ekimme lisätessään väkisinkin kuvavihjeiden määrää ristikoissa"
Suutarin lesti jne..
MM on vailla vertaa, hieno ristikko olisi, jos ei olisi lainkaan sana vihjeitä, ainoastaan MM:n piirroksia.
6. Huima2.3.2005 klo 23:37
Kehtaa. MM:n piirrostapa on johtanut mm. siihen, että ristikkoja ei juuri toisistaan erota. Vaikeusastekin on asteikolla puolipalloa-puolitoistapalloa. Kuvavihjeet eivät näköjään mahdollista isompaa vaikeusasteikkoa.
7. Eki2.3.2005 klo 23:39
MM on MahtiMies sitten, ja johtajakin, väität?
8. airisto2.3.2005 klo 23:48
Hyvin sanottu: MahtiMies. Luulisin, että MM piirtää mistä tahansa sanasta sellaisen kuvan, että ratkoja voi vain haukkoa henkeään tyyliin: "enpäs olisi hetimiten oivaltanutkan"
9. Huima2.3.2005 klo 23:56
Airisto taitaa olla takinkääntäjä vailla vertaa...
10. airisto2.3.2005 klo 23:59
Takissa on jo käytetty julkisivu ja vuoripuoli. lisää pitäisi saada vai vaihtaisiko uuteen takkiin, mitä voi taas käännelle... ;-)
11. PM3.3.2005 klo 00:01
Huima kirjoittaa "MM:n piirrostapa on johtanut mm. siihen, että ristikkoja ei juuri toisistaan erota". En malta olla ihmettelemättä, että kuinkahan toisistaan poikkeavan näköisiä ristikoita saakaan aikaan pelkillä tekstivihjeillä?

Ja toinen juttu, joka täällä näyttää muodostuvan ikuisuusaiheeksi. Vaikeiden ristikoiden ystävätkin voisivat jo pikku hiljaa edes vähän ymmärtää, että valtaosa ristikoista tehdään ja on pakkokin tehdä ns. taviksille, jotka saavat helpoistakin ristikoista tyydytystä ja onnistumisen riemua. Niistä ristikoista, joita MM nyt kuvittaa ei varmastikaan tehtäisi pelkillä tekstivihjeillä yhtään sen vaikeampia.
12. PM3.3.2005 klo 00:11
Ai niin, piti vielä lisätä, että lopettakaa nyt jo #¤%#:ssä se MM:n kohtuuton ylistäminen. Äijä hukkuu vielä kevään ensimmäisten vesisateiden aikana.
13. HH3.3.2005 klo 00:26
Helppojen ristikoiden ratkojat voivat saada ihan oikeasti elämyksiä helpoista ristikoista, samaan tapaan kuin jotkut muut vaikeista. Ja lasten ristikoiden ratkojat saavat elämyksiä lasten ristikoista. Se on syy, miksi ristikoita ratkotaan.
14. Tupu3.3.2005 klo 02:27
Lisää kuvia vaan, jos ne ovat MM:n tasoisia! Niissähän on ihka oikeita ahaa-elämyksellisyyksiä ja kunnollista yhteiskuntakritiikkisyyttä! Mitäs tuo PM oikein pottuilee??
Olen minä itsekin nähnyt, miten aivan tumpelot ihmiset nauttivat naurettavan yksinkertaisista ristikkosanoista. Ei sitä katsoessa voi kuin itsekseen ajatella, että onnellisia ovat. Ovat ihan jollakin toisella tasolla kuin "me täällä keskustelevat". Saavat nauttia siellä minun puolestani vapaina ja onnellisina.
15. Bert3.3.2005 klo 10:58
Kuvavihjeet voivat olla ihan yhtä nokkelia kuin sanavihjeetkin, testaavathan ne mielikuvitusta toisella tavalla, edellyttävät ratkojalta visuaalista lahjakkuutta.

Taitavasti piirretyt kuvat ja selvä tekstaus ristikossa houkuttevat ainakin minua enemmän kuin lähes kuvaton, koneladottu ristikko.
16. Huima3.3.2005 klo 11:13
Tarkoitin kuvilla valokuvia enkä piirroksia.
17. pro MM3.3.2005 klo 12:08
Pro Toimihenkilöunioni 2/2005
Tarkastettu levikki 136 866

Ristikkokuvittajana MM = SM ? / PM ? / EM ? / MM ?
18. Urputtaja3.3.2005 klo 12:23
HH:n kommentti on tuolla hyvä. Minä vähän ihmettelen, kun valitetaan sitä että kaupoissa on helppoja ristikoita, tai ainakin sellaisen käsityksen saa. Kuulkas nyt, ei kaupat niitä valikoimiinsa ottaisi jos ne eivät menisi kaupaksi. Minusta valokuvat ovat ihan ok, jos ne ovat selkeitä, mutta jotenkin viivagrafiikka vaan sopii alalle paremmin. Itse en ole edes niin värienkään perään, mutta olen luonteeltanikin sangen mustavalkoinen ihminen.

Henk. koht. tykkään kyllä ristikoista, joissa ei kuvia ole ollenkaan. Mm. Antti Viitamäen ristikot, nehän menisivät jopa pilalle jos niitä alettaisiin kuvittelemaan. (Älä Antti jatkossakaan anna tehdä sitä!).
19. pro MM5.3.2005 klo 23:42
- Ristikkokuvittajana MM = SM ? / PM ? / EM ? / MM ? -

Vastaukset:
SM = Sanataiteen Muotoilija
PM = Pilakuvataiteen Moniottelija
EM = Elämystaiteen Mestariohjaaja

Mutta ehdottomasti
MM = Maan Mainio Kuvittaja kera Maan Mainion Laatijan
20. Eki5.3.2005 klo 23:59
Kun viimein tajusin, että otsikossa vihjataan siihen, että olen vaikuttanut valokuvavihjeiden lisääntymiseen ristikoissa niin...

... niistä tuli ensin hirveästi positiivista palautetta...

... sitten tuli negatiivistakin...

... vähensin niitä pikemminkin kuin lisäsin.

Kyllä tässäkin demokratia toimii. Kaikenlaiset kommentit asian puitteissa olen yrittänyt ottaa huomioon.
21. HH6.3.2005 klo 02:02
Pienikokoinen valokuva on ongelmallinen, ja voi johtaa yllätyksiin. Painetussa lehdessä värit eivät usein ole täsmällisesti paikallaan, ja pienikin heitto voi aiheuttaa vaikeutta tunnistamisessa.

Ikääntyneillä ratkojila näkökyky on heikentynyt. Jos silmälasien "päivittäminen" ei auta, yksi keino on lisätä valaistuksen määrää.

Tässä voidaan tulla ratkojia vastaan siten, että vältetään sellaisia kuvia, joista ollaan vähänkin epävarmoja. Näin Kirpuissa on tehty, ja ratkojien enemmistö kiittää nyt selkeistä vihjekuvista. Mutta edelleen tulee kommentteja, että pienistä valokuvista ei saa selvää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *