KESKUSTELUT > RISTIKOT > UUSFAKKISANA

1424. Uusfakkisana

IiKoo26.2.2005 klo 14:02
Noin, alkueräristikon ratkaisuaika on ohi, niin tähän se lupaamani uusfakkisana: Tiktak. On viime aikoina pyörinyt kohtuullisen useassa ristikossa mukana.
2. Urputtaja26.2.2005 klo 14:11
Mikä on fakkisana? Jos Tiktak on fakkisana, niin eikö jokaikisen muunkin lauluyhtyeen nimi ole fakkisana? Jos ei, mutta tuo on, niin perustelut. Antti Tuisku, Nylon Beat, Nightwish, nämä kaikki ovat fakkisanoja jos Tiktak on.

En henkilökohtaisesti pidä ko. yhtyeestä, mutta en ymmärrä, millä perusteella yhden yhtyeen nimi olisi fakkisana. Ainoaksi perusteluksi ainakin minulle kelpaa, että kaikkien bändien ja vastaavien nimet ovat fakkisanoja.
3. Urputtaja26.2.2005 klo 14:13
Lisään vielä: Itse ainakin ymmärrän fakkisanaksi sellaisen, jota ei käytetä missään muualla kuin ristikoissa. Mutta ainakin mm. Tiktak esiintyy esim. kouluikäisille suunnatuissa lehdissä huomattavasti useammin kuin ristikoissa.
4. Eki26.2.2005 klo 14:16
Tiktak on/olisi fakkisana, jos sitä ei kovin hyvin tunneta ristikoiden ulkopuolella. Nimi on mielestäni aika laajalti jo kaikkien ihmisten tiedossa. Jonka tiedossa ei ole, sulkee aika ison osan maailmaa ulkopuolelleen.

Lillak voisi aivan yhtä hyvin olla fakkisana. Onko maailmanmestaruus arvokkaampi kuin triplaplatinalevy? Lillak on nykypäivänä jo aika sivussa. Nuorille Lillak on fakkisana, 80-luvun alussa eläneille mieleen jäänyt.

Tiktak toistuu ristikoissa aika usein sopivuutensa ja Lillakin sun muiden asteittaisesti lisääntyvän välttämisen takia. Ei se silti pääse tuhannen yleisimmän sanan listalle, luulisin.
5. V-R26.2.2005 klo 15:28
"En henkilökohtaisesti pidä ko. yhtyeestä"

Aika fakki lause. Eikö henkilö usko, että mielipide on hänen,
vaan hänen pitää korostaa asiaa "henkilökohtaisesti"
6. Urputtaja26.2.2005 klo 16:04
Nooh, rautalankaa sitten: tarkoitus ei ole korostaa mielipidettä, vaan sitä, että tiedän yhtyeen, jopa sen jäseniä nimeltä, vaikken ole fani, eikä perheessäkään ole yhtään tiktak-fania.
7. V-R26.2.2005 klo 17:15
Tsaari käytti itsestään sanaa me.
"Henkilökohtaisesti" On aivan turha sana, kuten parkkipaikoilla esiintyvä kyltti: Vain erikoisluvan saaneille.
Eikö tavallinen lupa riitä?
8. Juhani Heino26.2.2005 klo 17:36
Tässä ovat roolit jotenkin vaihtuneet - V-R urputtaa enemmän kuin Urputtaja. Kieltämättä se henk.koht. oli turhaa puheentäytettä, mutta se kuuluu normaaliin ilmaisuun. "Aika fakki lause" ei mielestäni myöskään tarkoita mitään, ja miten tsaari tähän liittyy? Eikä se kylttikään mitään esiinny, vaan näkyy 8-)
9. HH27.2.2005 klo 01:00
Miten tämä fakkisanan olemus voi olla noin vaikea ymmärtää. Moninkertainen ratkonnan Suomen mestari Seppo Rosenberg kirjoitti arvontaan lähettämäänsä Kirppuun reunahuomautuksena, että "Kirpuissahan ei ole fakkisanoja!", ja kommentista osoitti nuoli ratkaisusanaan ATIKIT. Eli hänen mielestään Ismail ja kaima olisivat vain ristikoista tuttuja. Rosenberg on paitsi ratkonnan Suomen mestari myös ristikoitten laatija.
10. V-R27.2.2005 klo 01:44
Taitaa JH olla levon tarpeessa. Kuten näyttää toteuttavansa sitä.
11. ljj27.2.2005 klo 13:06
Onko ATTE fakkisana slloin, kun vihjesanana on Pakkanen?
-Jos ajatellaan nuoria ratkojia. Tarkoitan tällä kysymyksellä sitä, että voiko vihjesana tehdä ratkaisusanasta fakkisanan?
12. Eki27.2.2005 klo 13:25
Jos vihje on ratkojalle alun perin vieras (mutta tullut tutuksi ristikoista), silloin kyseessä on enemmän fakkivihje kuin fakkisana.

Tilanne on sama kuin esittäessäni Lillakin muuttuvan nuoremmille yhä vaikeammaksi, toistuessaan ja tullessaan opituksi ulkoa se on HEILLE fakkisana.

Tässä ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa tavallaan väitetään, että jokaisella ratkojalla olisi oma fakkisanasto. Yhtä ratkojaa ajatellen näin pitääkin olla, mutta silloin ei voitaisi kiistellä siitä, mikä on fakkisana ja mikä ei. Jokainen olisi oikeassa, omasta näkövinkkelistään.
13. Tuomas L.27.2.2005 klo 14:40
Jos fakkisana määritellään sanaksi, joka ei esiinny (juurikaan) muualla kuin ristikoissa, ATIKIT täyttää ilman muuta tämän kriteerin. Vai väittääkö joku, että kyseinen sana, siis nimenomaan monikossa, esiintyy ihan yleisesti kielenkäytössä?

Mahtoikohan Rosenberg tarkoittaa sanaa ATIK sinänsä vai tuota monikkoa?
14. HH27.2.2005 klo 16:26
Olisikohan syytä määritellä vähemmän. Sen sijaan voisi yritää käyttää talonpoikaisjärkeään vähän enemmän.
15. HH28.2.2005 klo 01:41
Fakkisanojen ja -vihjeiden ongelma on se, että ristikot kohtelevat ratkojia epätasa-arvoisesti. Vuosikausia ratkoneet ovat jo oppineet kantapään kautta suuren määrän sanoja, jotka liittyvät tiettyihin vihjeisin. Joillakin on lisädobingina ristisanakirja, josta vastauksen voi katsoa.

Jos nelikirjaimisen sanan vihje on Kreuger, se ei tuota "fakkiutuneelle ratkojalle" ongelmia. Mutta "rehelliselle ratkojalle" se on täysin mahdoton. Vastaus voi löytyä vain risteävien sanojen avulla. Tällaisia esimerkkejä voisin laittaa satoja, mutta olisiko siitä hyötyä.

Haluavatko jotkut todella jatkaa tällä linjalla, estää uusien harrastajien mukaan tuloa, ja estää ristikoitten arvostuksen lisääntymistä. Kun viimeksi yritin viedä keskustelua asioiden ytimeen, Erkki Vuokila ilmoitti että hän ei toivo tällaisen keskustelun jatkamista. Ja se keskustelu loppui siihen.

Mutta onko näillä sivuilla vieläkään ketään, joka haluaisi todellista keskustelua ristikoista?
16. Antti Viitamäki28.2.2005 klo 02:10
Olisipa mukava nähdä missä yhteydessä, minkälaisin sanakääntein ja millä perusteilla Erkki Vuokila, joka on perustanut sivut yleistä ristikkokeskustelua varten, olisi ilmoittanut että hän ei toivo sellaisen keskustelun jatkuvan. Epäilemättä HH voi kertoa kaikille tuon keskustelusäikeen.
Minulta on mennyt ohi.
17. HH28.2.2005 klo 02:55
Ko. osiossa ehdotin keskustelua fakkisanoista, ja aineiston suuruudesta johtuen ehdotin, että otettaisiin vain a-alkuiset. Tuskin minulla on aikaa, mutta joku kiinnostuneempi sen varmasti löytää.
19. &sivä28.2.2005 klo 03:07
Tiktak ole mikään fakkisana. Laatijat ovat keksineet hyvän vaihtoehdon Siksakin ja Pentikin tilalle. Tuskin kultalevyjä useamman jo myynyt nuorisoyhtye on kovin outo juttu.

Atik on jo niin klassikko, että itse miehelle pitäisi myöntää joku sanaristikkojärjestön kunniakirja.
20. Antti Viitamäki28.2.2005 klo 03:18
Löysin kyseisen säikeen hakemalla sanaa "a-alkuiset". Kyseessä on säie numero 751, "Hakuteosten käyttö reilua?"

Jos HH olet sama kuin Henry Haapalainen, niin Eki vastaa minusta varsin pitkällisesti ja täsmällisesti kommenttiisi. Sitten hän ilmoittaa että aikoo itse vetäytyä sivummalle ja toivoo muiden ottavan enemmän osaa tähän keskusteluun. Säie on poikkeuksellisen pitkä, ja tämä kommenttien vaihto on melko tarkasti puolivälissä.

Eli:
- Erkki Vuokila EI ilmoittanut että hän ei toivo tällaisen keskustelun jatkamista.
- Keskustelu EI loppunut hänen kommenttiinsa

Johtopäätös:
Joko sinä vain yksinkertaisesti muistit väärin tai sitten vääristelit totuutta tarkoituksellisesti antaaksesi Erkki Vuokilasta negatiivisen kuvan.

Jos vääristelit totuutta tarkoituksellisesti, niin ole hyvä ja lopeta. Ei tunnu kivalta.

Jos muistit väärin, ota jatkossa opiksesi ja tarkista asia ennen kuin alat heitellä perättömiä väitteitä.
21. Antti Viitamäki28.2.2005 klo 03:19
Jahah, ylläpito oli hereillä ja nopeampi. :-)
22. HH28.2.2005 klo 10:12
Keskustelu jatkui, mutta ei enää siitä aiheesta.
23. IiKoo28.2.2005 klo 11:22
Niin, täällä näyttää siltä, että Atik-sanaa pidetään yleisesti fakkisanana, mutta Tiktakia ei. Atik-sana esiintyy elävässä elämässä Atik Ismail-nimisen henkilön etunimenä. Ismail on varsin yleisesti tunnettu henkilö jalkapallopiireissä, samoin Tiktak on varsin yleisesti tunnettu yhtye tietyissä musiikkipiireissä. Mutta jos menen kysymään vaikkapa äidiltäni, hänelle Tiktak on todennäköisesti uppo-outo ilmestys, Atikin hän tietää varmasti.

Lillak ei ole enää tunnettu, mutta aiemmin oli. Äitini tuntee varmasti Tiina Lillakin paremmin kuin ko. Tiktakin.

Pidän Tiktak-sanaa fakkisanana sen takia, että se esiintyy nykyisin hyvin usein ristikoissa. Kun asian ensimmäisen kerran mainitsin. Tiktak oli sillä viikolla muistaakseni kolmessa täyttämässäni ristikossa. Lisäksi se on jokseenkin helppo sana; sisältäähän se pelkästään suomen kielessä hyvin yleisiä kirjaimia.

Jos lähdetään hakemaan sellaisia sanoja, jotka esiintyvät nykyisin vain ristikoissa, niin sehän tarkoittaisi sitä, että ristikkoa varten pitäisi keksiä ihan oikeasti ihan uusi sana. Ristikko ei ole koskaan mikään oikean elämän ulkopuolinen asia. Sanat siihen tulevat ympäröivästä maailmasta ja koska näin on, sana kuuluu aina väistämättä johonkin kokonaisuuteen, jossa sitä todellisuudessa käytetään.

Tiktak on ookoo-sana ajankohtaisuutensa vuoksi. Viiden vuoden kuluttua olen varma, että se lasketaan muidenkin mielestä fakkisanaksi. Vai luuletteko, että moinen teinipoppariyhtye on vielä tuolloin pystyssä?
24. HH28.2.2005 klo 11:33
Sanan esiintyminen ristikoissa usein ei tee siitä fakkimaista. Sen pitää myös olla sana, jota ei ristikoiden ulkopuolella todennäköisesti tapaa. Asiaa ei pidä tarkastella sanoista lähtien, koska ongelma koskee sekä ratkaisusanoja että vihjeitä. Ja rajatapauksia on tietysti vaikka kuinka paljon.
25. Hui_hai28.2.2005 klo 11:51
Eki sanoi: "Tässä ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa tavallaan väitetään, että jokaisella ratkojalla olisi oma fakkisanasto."

Näin se vain tahtoo olla. Jokaisen käsitys kun on hiukan erilainen niin yhteisymmärrystä ei tule. Eikä siinä mitään, keskustelu on ihan hyvä asia (ainakin niin kauan kun se ei taannu juupas - eipäs -kiistelyksi).

Ja se mitä HH sanoi edellisessä kommentissaan pitää mielestäni paikkaansa. Ainakin tässä olen hänen kanssaan samaa mieltä.
26. Urputtaja28.2.2005 klo 12:25
HH:n kommentti on hyvä, juuri noin minäkin ajattelen (henkilökohtaisestikin ;). Näinhän se menee: Mökin mummolle ovat kaikki teiniyhtyeet fakkisanoja, sillä tuskin hän kuuntelee radiosta listaa tai lukee Suosikkia. 15vee koululaiselle fakkia ovat taas nuo Lillakit - samasta syystä. Ei 1 maailmanmestaruus kovin tunnettua henkilöstä ikuisiksi ajoiksi tee, ainakaan itse en noita muista edes 90-luvulta.

Mutta jos kriteerinä on sanan esiintyminen ristikoissa usein, niin pahimpia fakkisanojahan ovat silloin TAAS ja OSATA. Se ei oikein mielestäni kelpaa fakkisanan määritelmäksi. Oma nimenikin on fakkisana, sillä sekin esiintyy ristikoissa suht. usein.

Fakkisanoina itse pidän lähinnä latinankielisiä sanoja, jotka ovat päässeet ristikoihin helpon kirjoitusasunsa vuoksi, tai ne tälläkin palstalla jo tuhat kertaa mainitut hinkuvinkuintian sivujoen sivuhaarat, samasta syystä.
27. ++juh28.2.2005 klo 15:37
YHTYE -> TIKTAK
"Taitaa semmoinen olla. Vai oliko se tictac..."

KUUDEN NUOREN NAISEN YHTYE -> TIKTAK
"Niin kai sitten."

AIKUISISTA NAISISTA -> TIKTAK
"Biologinen kello vissiin tikittää. Hä, suomalainen yhtye? Ääh!"

KÄKIKELLOSTAKIN -> TIKTAK.
"Oho! Se ei ollutkaan kukkuu."
28. Pena28.2.2005 klo 15:57
IiKoo>

Luulen, ja toivon, että Tiktak on pystyssä vielä viiden vuoden päästä. Toivottavasti kauemminkin.

> "Tik tak, kello käy!"
Bändin nimeen liittyy usein jokin taustatarina ja niin tälläkin kertaa. Nimeä Tiktak tytöt eivät keksineet itse, vaan kerran ennen koulukeikkaa eräs "järjestysmies" huusi tytöille: "Tik tak, kello käy, nouskaa lavalle!" Tytöt ottivat saman tien vinkistä vaarin ja bändin nimeksi tuli Tiktak.
29. Kellokalle28.2.2005 klo 16:06
TIKTAKISTA tuli mieleeni, muistaako kukaan mikä oli TAKTIK?
30. airisto28.2.2005 klo 16:49
"Fakkisanoina itse pidän lähinnä latinankielisiä sanoja, jotka ovat päässeet ristikoihin helpon kirjoitusasunsa vuoksi"
Tässähän se tuli tämän säikeen tähän mennessä fiksuin (?) lause.
Jos ei laadinnassa muuten pääse eteenpäin, kun tökkäämällä jonkun ulkomaankielisen "fakki"-sanan, niin kannattaa jättää koko touhu silleen.
31. Pena28.2.2005 klo 17:28
- Mitä eroa on kellolla ja Saksan armeijalla?
- Kun kello menee eteenpäin, se sanoo tik-tak. Kun Saksan armeija menee taaksepäin, se sanoo taktik.

http://www.phnet.fi/public/www-vitsit/maat_saksa.h tml
32. HH28.2.2005 klo 18:19
Raamatusta on otettu paljon nimiä ristikoihin. Mitä mieltä niiden käytöstä ja esim. vihjeitystavoista ollaan?
33. kari kämäräinen28.2.2005 klo 18:32
Eikös se ole bestseller-listan kärjessä. Ei kai noin laajalle levinneestä opuksesta käytettäviä henkilönimiä pitäisi ylenkatsoa ristikoissa?
34. Juhani Heino28.2.2005 klo 18:42
Kuinkas moni on lukenut raamatun kokonaan? Itse ainakaan en. Saul vielä on jotenkin tuttu (ja sen voisi vihjeittää toisin), mutta Kiis ja Isai eivät lainkaan. Ja sitten ovat vielä eri käännösten kirjoitusmuodot.
35. kari kämäräinen28.2.2005 klo 19:02
En ole minäkään lukenut raamattua kokonaan, mutta kuulun siihen ikäpolveen, jolloin koulussa oli vielä uskonnon tunteja. Olen siis jäävi varmaan tässä asiassa, koska raamattu on kuitenkin suht´koht tuttu minulle... Toisaalta en ole lukenut Mika Waltarin Sinuhe epygtiläistä, ja silti tiedän sellaisen nimihirviön kuin Kaptahin!
36. HH28.2.2005 klo 19:29
Mistähän olet Kaptahin oppinut!
37. Kukalie28.2.2005 klo 20:02
Miten huono sana se Kaptah sitten on, sanokaa viisaat?
38. Pena28.2.2005 klo 20:10
Koska en ole viisas, voin sanoa, että mielestäni Kaptah on ihan hyvä sana! :-)
39. Seppo28.2.2005 klo 21:21
Yleensä en ole kovin ahkera kommentoija täällä, mutta HH onnistui saamaan jopa minutkin liikkeelle fakkiasiasta. Kuten Tuomas arveli, kyse on juuri tästä Atikin monikosta, ainakaan omasta muistipankissani tämä Adilin veli on ainoa. Tietysti fakkiasia on suhteellinen juttu, missä on standardi siitä, mitä ratkojan pitäisi tietää.Omalla kohdallani Atik on sana, jota vältän laatiessa kuten luultavasti muutkin tekevät. Sen verran vielä HH:lle, että onko mielestäsi oikein julkistaa Kirppuun lähettämääni palautetta näinkin isolla forumilla käyttäen siinä myös oikeaa nimeäni.Kyse ei ole siitä, ettenkö uskaltaisi seistä mielipiteeni takana niinkuin juuri nytkin teen, mutta ajattelepas kuinka moni ei tällaisen liikkeen jälkeen uskalla enää kirjoittaa palautetta lehtiisi. Vielä tiedoksesi, että"moninkertainen Suomen mestari" on aivan liikaa, kiitos vain imartelusta, mutta SM 2003 on ainoa ristikkoratkonnan Suomen mestaruus, joka kovilta kilpakumppaneilta on Forssan suuntaan hellinnyt.
40. kari kämäräinen28.2.2005 klo 21:30
Minä olen elämäni aikana päässyt kaksi kertaa pelamaan entistä futistaituri Atik Ismailia vastaan, joten jo pelkästä kunnioituksesta Atikin kikkailuja kohtaan tulen jatkossakin käyttämään häntä ristikoissani ilman mitään suurempia synnintuskia tuntien!
41. HH28.2.2005 klo 22:27
Anteeksi vain, Seppo, jos pahoitit mielesi. Eikö tämä kuitenkin ole pieni foorumi. Eikä siinä sitaatissa ollut minun mielestäni sinua loukkaavaa. Se oli minusta vain hyvä esimerkki siitä, miten eri tavoin fakkisanan käsite edelleen ymmärretään.
42. RA28.2.2005 klo 23:39
Anteeksi toisto aik. viesteistänne:

Eikös fakkisanalla tarkoiteta sanaa, jota KÄYTETÄÄN tietyllä alalla niin, että sanan merkityksen / sanan käytön tietävät parhaiten (vain) ko. alaan perehtyneet? Syntyykö fakkisanoista ns. ammattislangi?

JOs näin, niin sanaristikoiden fakkisanoja/-vihjeitä olisivat tällöin sanat/-vihjeet, joita käytetään ja joiden merkityksen ja käytön tietävät parhaiten (vain) sanaristikoihin perehtyneet ratkojat (ja laatijat tietysti).

'Fakkisana/-vihje' jo sanana jotenkin määrittelee alaan perehtyneisyyden astetta?? Silloin fakkisanaa/-vihjettä ei voitane määritellä sillä perusteella, että "minä ja mummoni emme kumpikaan sitä tienneet" tai "en oo koskaan kuullutkaan mistään Atikeista".

Sanaristikkofakkisana olisi kai jotakin, minkä yhteyden vihjeeseen aloitteleva ratkoja ymmärtää hitaasti, jos ollenkaan. Ääh... Jotakin, mihin ei normaalisti ja aktiivisesti tiedotusvälineitä käyttäväkään törmää. Ääh... Jotakin, mitä ei tiedä, koska yleinen tietomäärä on puutteellinen. Ääh... Jotakin, mitä ei tiedä, koska ei ole perehtynyt sanaristikoihin. Ääh... Jotakin, mitä ei tiedä, koska ei googleta. Ääh... Jotakin, mitä ei mistään muualta löydy. Ja jos löytyykin, niin täysin eri käytössä / merkityksessä.

Määritelmiä riittää ja kaikki yhtä -ääh- puutteellisia, eikö?

PS. Ja juu, ymmärrän kyllä - toiseksi viimeinen lauseeni sisältää paradoksin ;-)
43. HH1.3.2005 klo 00:12
Ristikoitten fakkiutumisesta keskusteleminen johtaa yleensä poikkeuksetta keskusteluun sanoista, joita pitäisi välttää. Ja kun niin käy, aletaan pyöriä ympyrässä itse asian vierellä.

Ongelma on mittava. Sitä pitäisi mielestäni lähestyä usealta eri taholta samanaikaisesti. Pitäisi puhua ajattelutavan muutoksesta, ja muutostarpeen aiheuttaja on ristikon ratkoja.

Ristikon tärkein ominaisuus on se, että se ratkeaa. Kun kohderyhmiä on erilaisia, ristikon pitää ratketa halutussa kohderyhmässä. Jos ristikossa on "fakkisana" siten vihjeitettynä, että ongelmaa ei ratkojalle synny, mitään ongelmaa ei olekaan. Muu teoretisointi tai yksityiskohtiin takertuminen vie metsään.
44. Tupu1.3.2005 klo 03:43
Tuossa viimeisessä kappaleessa on mahdottomasti totuutta, HH. Minä ja monet muut tässä kirjoittaneet olemme kuitenkin ratkojia, jokainen omaa kohderyhmää, niitä muutostarpeen aiheuttajia. Minulla pienellä maan matosella vaan herää mahdottomasti kysymyksiä. Mihin se muutos kohdistuu? Missä ovat suurimmat ongelmat?? Minä nimittäin saan aivan tarpeekseni hyviä ristikoita, kun valikoin. Minä kyllä haluan tietää, mitä se ristikkosana tarkoittaa, enkä tykkää vihjeistä, jotka väistävät sen. Jos havaitsen ratkomassani ristikossa tätä rikottavan, mihin saan esittää tämän muutostarpeen? Onko minun mielipiteeni tärkeä?? Uskooko laatija tai julkaisija sen? Taisinkin ahdistua tästä. Saanko enää untakaan??
45. HH1.3.2005 klo 09:13
Jos ratkaisuksi tulee sana, jonka voi olettaa olevan ratkojalle vieras, paras vihje on kertoa kikkailematta sanan tarkoitus. Mutta aina tämä ei ole mahdollista, sillä toinen vaatimus menee sen edelle, se että ristikko viimeistä kirjainta myöten ratkeaa.

Onko ratkojan mielipide tärkeä, ja onko sillä merkitystä julkaisijalle/laatijalle. Tähän voin vastata vain omien lehtieni puolesta, että kaikki ratkojapalaute on kultaakin kalliimpaa.
47. Antti Viitamäki2.3.2005 klo 12:43
Hmm... Aika hyvä tehtävä, vai mitä mieltä olette? En huomannut jälkeäkään fakkisanoista. Täydellinen ristikko! Hienoa, ++juh - olen aina tiennyt sinun pystyvän siihen!

:-)
48. Matti2.3.2005 klo 12:54
Olipa vekkuli!
49. HH3.3.2005 klo 00:40
Meinaako keskustelu loppua, ennen kuin on alkua pitemmälle päästy. Yksi suuri alue on henkilönnimet ristikoissa. Täällä on esitetty kritiikkiä mies/nainen-vihjeistä, koska ne ovat joko liian avaria, tai koska ne eivät ole ns. "oivallusta vaativia". Tässä olisi paljon ainesta hyvään keskusteluun.
50. airisto3.3.2005 klo 00:45
Miten puolustelet ristikossa vihjettä: nainen>ulla. pirkko, leena ym
51. Tupu3.3.2005 klo 02:33
Miten sitten reagoidaan lukijapalautteeseen, jos sitä tulee hyvin monelta suunnalta? Miten se kaikki voi vaikuttaa? Onko ihan jokainen mielipide sellainen, että se myös vaikuttaa?
52. Juhani Heino3.3.2005 klo 03:22
Se on demokratiaa, eli ohjataan siihen suuntaan kuin enemmistö toivoo. Mutta demokratiakaan ei aina toimi. Mulla on ollut Sanasepossa kaikenlaisia kokeiluja, ja yleensä ne ovat jääneet yhteen kertaan. Suurin osa niistä tekeleistä varmaan ansaitseekin sen, mutta on jäänyt mietityttämään onko kuitenkin moni ratkoja pitänyt tehtävästä eikä sitten ole antanut mitään palautetta. Siten korostuisi se joukko joka tyrmää kaiken uuden inhottavana.
53. Tupu3.3.2005 klo 03:26
Jos näen ristikossa yhden mies-tai-nainen-vihjeen, sopeudun siihen. Kun tulee toinen tai viimeistään kolmannen kohdalla yrjöän sen ristikon päälle. Liika on liikaa, jotain muuta olisi keksittävä.
54. ++juh3.3.2005 klo 11:51
Demokratia: kaksi sutta ja lammas äänestävät, mitä on lounaaksi.
-- Benjamin Franklin (?)
55. Tupu4.3.2005 klo 02:28
Sattumoisin löysin menneisyydessä kahlatessa keskustelua nimistä

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?p1=v ast.php&p2=info_3.php&id=768&alku=750&t=k1

(Tuleekohan tämä linkki oikein)
56. Tupu4.3.2005 klo 02:28
Toimii!
57. Ari1.8.2017 klo 20:23
Näemmä uusi sana tullut listaan. (Tito, etusivulla)
58. Ari6.9.2017 klo 13:46
Jälleen näemmä uusi sana tullut listaan: elis, (etusivulla).
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *