KESKUSTELUT > RISTIKOT > EKIN EKA

1420. Ekin eka

Eki24.2.2005 klo 12:03
Ehkä otamme tämän kauhistuksen kommentit ihan omaan säikeeseen. Voi sitten vielä lastenlapsille näyttää, että näin vaaria mätkittiin silloin vuonna kaks ja viis.

http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_flash.p hp?file=vanhat/05/ev01&s_posti=
2. Pekka Pietari24.2.2005 klo 13:29
Söpö kuva Ekistä! Osasipa hän jo ekassaan aukioisuuden.
3. Eki24.2.2005 klo 13:33
Taidan olla kuvassa jotain 11 vuotta.

Aukioisuus on näennäistä, sillä sitä on saatu runsailla alkupiiloilla ja huonoilla sanoilla. Yritys oli hirveä, adjektiivin kaikissa merkityksissä!
4. ++juh24.2.2005 klo 14:54
[Ristikko sopiikin mainiosti tämän ohjeen esimerkiksi.]

Jos et halua ratkoa ristikkoa koneella vaan haluat tulostaa sen, niin ei kannata ladata flash-kikkaretta vaan pelkkä jpg-tiedosto, jonka voi tulostuksessa skaalata yhdelle sivulle.

Kikkareen osoitteesta pystyy päättelemään jpg-tiedoston osoitteen. Tuon Ekin ekan ristikon jpg-tiedoston osoite on:

http://www.sanaristikot.net/ristikot/vanhat/05/ev0 1.jpg

Itse asiassa jos olet ladannut flash-kikkareen, niin se on jo hakenut jpg-tiedoston juuri tuosta osoitteesta. Jos käytät IE:tä, tiedosto (ev01.jpg) on hakemistosta "Temporary Internet Files". Muut selaimet tallentavat väliaikaistavaraa (yleensä) omiin hakemistoihinsa ja mahdollisesti käyttävät satunnaisia tiedostonimiä.
5. Misu24.2.2005 klo 15:16
Nyt täytyy sanoa, että en ymmärtänyt yhtään mitään...

Mikä on flash-kikkare (kokkareen ja kikkelin kyllä tiedän, mutta niidenkään flash-muotoa en).

Kun kerran ymmärrät ongelmani, voitko antaa ohjeen "valitse se ja se" valikosta jne.

Meillä jokaisella on ammattislangimme ja nyt minä olen kielipuolen asemassa.
6. Lettu24.2.2005 klo 15:52
Visionäärinen ote. Vihjeytykset lupaavat yhä kierompia keinoja tulevaisuudessa.

Vaikeusastetta riittävästi. Tekniseen puoleen en ehtinyt perehtyä, joten siitä ei tule kommentteja. Häveliäänä tunnustan jumiutuneeni oikeaan yläkulmaan. Ratkaisun selvittyä, sieltä löytyy todellisia helmiä.

Onnittelut!

P.S. Kuka tuon ajan laatijoista oli esikuvasi?
7. Eki24.2.2005 klo 16:03
Muistan nimistä mm. Osmo Kailan, Pekka Joutsin, Heikki Kalvan, Timo Bergin ja Viljo Jääskeläisen, mutta en muista, että kukaan olisi ollut esikuvana. Osasyy oli siinä, että tuolloin kaikissa lehdissä ei ollut laatijoiden nimiä.

Matkin kaikkea, mitä olin lehdissä nähnyt ja lisäsin tarpeen vaatimia omia heikkouksia.

Jälkikäteen ajatellen olisi ehkä kannattanut idoloida I. H. Melasniemeä.

Samastuminen muihin laatijoihin saattoi olla pienestä kiinni. Kun näin Antti Skytän ristikossa vihjeen Hendrix, tajusin, että tässä ei ole mikään kammiossa piilotteleva professorismies, joka etsii kirjoista outoja sanoja, vaan uuden musiikin ystävä (yli 10 vuotta myöhemmin vasta tapasimme ja hän osoittautui jopa Jimi-faniksi). Sellaiseksihan proffaksihan minua luultiin jo ihan alussa.
8. Juhani Heino24.2.2005 klo 16:22
Eki: > Sellaiseksihan proffaksihan minua luultiin jo ihan alussa.
Tuon ristikon perusteella en ihmettele 8-)
Mulla kyllä selvisi oikea yläkulma, mulla on jumissa vasemmassa reunassa pääkuvan alla. Ja pari sanaa olen jo joutunut arvaamaan F8-toiminnolla.
Onneksi Ekin nykyiset tuotokset ovat nautittavia ratkaista. Tämä on lähinnä tuskastuttavaa...
9. Lettu24.2.2005 klo 16:24
Eki > Jos heikkouksilla tarkoitat laadinnallisia, niin millainen julkisuuden kirous sinua olisikaan tuolloin kohdannut. Moni lapsinero on menettänyt lahjakkuutensa suurten paineiden alla; ajatelkaamme asiaa vaikka tältä kannalta. Osa vihjeistä oli kimurantteja, enkä ollut aivan varma oikeasta ratkaisusta, mutta onneksi tuli apuun "Anja".

Jimin versio USA:n kansallishymnistä on jumalainen/nirvanainen taidonosoitus. Jok' ikinen kerta, kun kappaleen kuulee, kylmät väreet kulkevat pitkin selkärankaa.
10. Urputtaja24.2.2005 klo 16:28
No ottaen huomioon iän ja että on ensimmäinen, ei yhtään paha-julkaistaanhan sitä vaikka minkänäköistä kyhäelmää ihan monta ristikkoa tehneiltä aikuisiltakin. Mutta, olen ymmärtänyt että Eki ei ole piirtäjätyyppiä, joten kuka on piirtänyt nuo kuvat? Vai onko se "Eki ei osaa piirtää" vain läppää?
11. Tsööts24.2.2005 klo 16:39
Kun tässä kerran vanhoja muistellaan, kerronpa minäkin, vaikkei ketään kiinnostaisikaan. Olen 38-v., mutta voin sanoa juhlineeni ristikkoratkojan 30-v.juhlaa jo pari v. sitten.
Voin sanoa opetelleeni lukemaan ja kirjoittamaan ristikkojen avulla 6-v:na. Äitini ja vanhemmat sisarukseni olivat ristikkoihmisiä ja niinpä minäkin otin vanhat Me Naiset -lehdet ja ryhdyin kopioimaan vastauksia ratkaisuista :-)
7-8-vuotiaana meille tuli kotiin Ristikkoturilas (Kuka muistaa?) ja osasin viimeistään 8-v:na jo ratkoakin jotakin aivan itse. Anteeksi, jos tämä juttu tuli mielestänne väärään säikeeseen!
12. Eki24.2.2005 klo 16:49
Urputtaja, ei tuossa mitään piirtämistaitoa ole tarvittu ja kyllä minä nykyisin paremmin piirrän. Isä auttoi kahdessa kuvassa vasemmassa alakulmassa.

Tsööts, olin mukana Turilassa alusta alkaen. Siitä tuli sittemmin Vipunen ja tavallaan sen nimi on vaihtunut siitäkin vielä useampaan kertaa. Ratkontaharrastukseni alku on samantapainen kuin sinullakin, tosin vuosikymmentä aiemmin.
13. ++juh24.2.2005 klo 16:52
Sanaristikot.net-ristikoiden tulostusohje:

1. Lataa selaimeesi jokin koneella ratkottava ristikko (flash- tai java-versio).

2. Klikkaa selaimen osoitekenttää, jolloin pääset muokkaamaan osoitetta.

3. Poista osoitteesta merkkijono nayta_flash.php?file=
Jos latasit ristikon java-version, poista merkkijono
nayta_java.php?file=

4. Poista osoitteesta &-merkki ja kaikki siitä loppuun.

5. Lisää osoitteen loppuun .jpg

6. Paina enter-näppäintä.

Nyt selaimesi lataa pelkän jpg-tiedoston. Tallenna tiedosto kovalevyllesi ja tulosta se jollain grafiikkaohjelmalla.
14. Jukkis24.2.2005 klo 17:13
Tukka tohon ekin kuvaan on varmaan lisätty jälkikäteen kuvankäsittelyohjelmalla?
15. Eki24.2.2005 klo 17:23
Jotenkin ihan muistelen, että Jukkis on ollut suurimpana suuna ja päänä, kun on kaivattu tänne keskustelua RISTIKOISTA ;)

Tehdäänkö, Jukkis, tästä säikeestä vaikka Hiusasiaa -1?
16. iso S24.2.2005 klo 19:42
Pyssyllä ei miestä saa, mutta voisitte tähdätä keskustelun hiusristikoihin?
17. Antti Viitamäki25.2.2005 klo 03:10
Joo-o... Minä en kyllä yrittänytkään ratkoa ilman F8-toimintoa. Oli sen verran paljon vihjeitä, joista ei meinannut edes tajuta mitään, ja kun melko pian huomasin etteivät ratkaisusanat välttämättä läheskään aina tule siihen loogisimpaan paikkaan, niin yritin vain täyttää tehtävän mahdollisimman nopeasti. Ei ahaa-elämyksiä, mutta, niin kuin täällä jo todettiinkin, merkkejä tulevista kiperyyksistä on kyllä näkyvissä.

Nappasin esiin oman esikoiseni. Se se vasta olikin karua katseltavaa. Ei vain alkupiiloja vaan alkusokkeloa, orporuutuja taisi olla parikin, liekö ensimmäistäkään omaperäistä vihjettä seassa. En taida uskaltaa ratkoa - voi löytyä sellaisia sanoja että vähemmästäkin vajoaisi maan alle.

Lienee melko varmaa, ettei Ekin eka menisi enää läpi kuin joissakin ristikoista vähemmän ymmärtävissä lehdissä, mutta on silti hämmentävää katsella peruskouluikäisen debyyttiä, joka on laadultaan MELKEIN yhtä hyvä kuin eräs täällä taannoin ruodittavana ollut ristikko, joka lienee vähintään tekijänsä tuhannes.

Kehittyä voi siis hyvin eri tahtia. :-)
18. Kravattimies26.2.2005 klo 05:37
Tämä on valmis. Tehdäänkö kaikki järjestyksessä? Eki, laitahan seuraavaksi n:o 2. Montako niitä on? Varmaan yli 10 000.
19. Eki26.2.2005 klo 09:22
Taidan minä jotain sieltä matkan varrelta tänne panna jossain vaiheessa.

On se luku viisinumeroinen, siinä olet oikeassa.
20. tonimokael21.7.2005 klo 02:08
Löysinpäs minäkin tällaisen säikeen ja ristikkoharvinaisuuden!
Täytyy sanoa, että 13-vuotiaaksi huikea suoritus! :) Vaan oli kyllä työläs saada täyteen. Tunnustan, että renkikin piti pyytää avuksi... Mutta että tsikasa?
21. Eki21.7.2005 klo 02:22
Tiny Moka-el olisikin ollut hyvä taiteilijanimi. Tsiikataan sitä nyt tsikasaa.
22. MM15.8.2005 klo 06:36
Taitaapi otsikon pikkupoika täyttää tänään pari piirua vaille 50.

Osanottoni.
23. Suzie Q15.8.2005 klo 11:40
Onnitteluhalaus Ekille!
24. Timppa15.8.2005 klo 12:12
Onnittelut Ekille! Parin vuoden kuluttua kai sitten juhlitaan rankemmin...;)
25. Hui_hai15.8.2005 klo 12:21
Kerrassaan erinomaista ja suorastaan häikäisevän hyvää syntymäpäivää ja paljon onnea :)
26. Juhani Heino15.8.2005 klo 12:33
Onnea täältäkin, kun et sattunut ilmaantumaan tsättiin yöllä jotta olisi päässyt tuoreeltaan onnittelemaan.
27. iso S15.8.2005 klo 13:24
Pari piirua vaille 50, siis 4 tusinaa? Numerologian erikoisasiantuntemattomana ennustan, että nyt Eki alkaa tuottaa tusinatavaraa, mistä saa kouluarvosanan 4. Ellette usko, niin menkää metsään katsomaan - siellä ovat kaikki entisetkin ennusteeni!

Onnea seuraaville tusinoille!
28. jupejus15.8.2005 klo 14:05
Onneksi Olkoon Eki!
29. suvi15.8.2005 klo 15:30
Keskustelusta päätellen Ekiä pitäisi kai sitten Onnitella. Eli jatka samaan malliin, Suomi ei tulisi toimeen ilman Erkki Vuokilaa!
30. JuhaK15.8.2005 klo 16:14

Onnea onnea!
31. HooTee15.8.2005 klo 16:38
Onnea "pojanklopille"
32. Eki15.8.2005 klo 21:36
Kiitän kaikkia, aamuvirkkua taiteilijaakin, joka saa kylläkin odottaa kostoa. Vai olikos tämä jo kosto jostain minun tekosestani?
33. tonimikael15.8.2005 klo 21:44
Onnea, onnea, onnea vaan!
Punainen turpa ja perunanenä. :)
34. Eki25.2.2009 klo 10:55
Ekan ristikon jälkeen itsetunto oli korkealla. Ostin myöhemmin vuonna 1971 uuden lehden ekan numeron. Kyseessä oli Iisakin ristikot.

Kun lähetin ratkaisut, kirjoitin kakkossivulle isolla polleasti: "Ostatteko hyvin laadittuja ristikoita?"

Paavo Iisakki Lukkaroinen vastasi kirjeellä: "Muistelen nähneeni Teidän ristikoitanne jossakin ja mieleen jäi, että ne olivat laadukkaita. Voitteko lähettää näytteen?"

Jälkeen päin voin vain ihmetellä, että se eka tarjokas meni heti läpi. Paavo kommentoi (tämän olen ennenkin jossakin kertonut): "Muuten hyvä, mutta ATNA on huono piilokirjaimella ja AMIA on vaikea sana. Julkaisemme tämän. Voitteko tehdä lisää?"

Iisakilla oli tuolloin porrastettu palkkiojärjestelmä ja pääsin ylimpään luokkaan. Tätäkin olen ihmetellyt moneen otteeseen. Palkkio oli kaksinkertainen toiseen minut kelpuuttaneeseen ristikkolehtiperheeseen verrattuna.

Katsotaan, jos pengon joskus tuon ekan Iisakki-tehtävän esiin ja panen tänne ratkottavaksi.
35. kp25.2.2009 klo 13:14
ei voi kuin ihmetellä että ekillä on hyvä muisti.
36. Jaska25.2.2009 klo 14:18
TSIKASA jäi vaivaamaan. Pitkäläkin sitä tuolla ylempänä ihmetteli, mutta en tajunnut Ekin selitystä. Siis miten se saadaan vihjeestä?
37. Jaska25.2.2009 klo 14:21
ARTSIT jäi niin ikään pimentoon.
38. PP25.2.2009 klo 14:22
Enhän tietystikään malttanut pitää näppejäni erossa tällaisesta herkkupalasta. Tuli ihan nostalginen olo jo ammoin unohtuneesta Lila Koivusesta ja kaupunginjohtaja Aurasta.

Pääkuvasta lähtevä sana veti suun virneeseen, Artsit jäi epäselväksi ja piteet olisi pitänyt tietää. Patahassu ristikko. Kiitos hupaisasta hetkestä! Etpä tuolloin tainnut arvata, millainen guru sinusta vielä joskus kehkeytyisi tälle saralle.
39. Eki25.2.2009 klo 14:39
Minulla ei silloin ollu monia kirjoja. Veikkaisin, että tsikasa oli sivistyssanakirjassa. Ei mitään oveluutta, suoraan kirjasta.
40. Eki25.2.2009 klo 14:43
Siis muskogee = tsikasa = intiaani. Artseja en nyt löydä.
41. Jaska25.2.2009 klo 16:22
No kappas, onhan se tsikasa Uudessa Tietosanakirjassa, tosin hattuässällä. Muskogeeta en muistanut intiaaniheimoksi, vaikka kaupungin nimi (Oklahoma) on selvästi inkkarikieltä.

Vihje oli siis "3210", ratkaisusana ARTSIT. Ken keksii jujun, kertokoon!
42. Eki25.2.2009 klo 17:04
"31.10." siinä varmaan on.
43. Jaska25.2.2009 klo 17:48
Jaha, kiitos. Lukuhäiriö oli siis kyseessä.
44. Matti26.2.2009 klo 00:26
Mikä on apilas? (Epäilemättä se jotakin apilaan liittyvää on.) Ei muuten, mutta kun olet ristikkoon piirtänyt sun apilas.
45. Eki26.2.2009 klo 00:28
Nykäsen mukaan apilas on apilan synonyymi.
46. Matti26.2.2009 klo 01:04
Aina sitä saa yllättyä tästä kielestä. Juuri kun urosa rupesi jotenkin istumaan korvaan.
47. tonimikael26.2.2009 klo 02:28
Miehiä, eivätkä tällaista tunne?!?

-http://fi.wikipedia.org/wiki/APILAS
48. Matti26.2.2009 klo 08:42
Nyt tajuan. Kun Suomen puolustusvoimista varastettiin APILAS, niin se olikin vain rehusäkki.
49. Pikku-Erkki26.2.2009 klo 12:58
"Nykäsen mukaan apilas on apilan synonyymi."

Koposen mukaan kärmes on käärmeen synonyymi.
50. putko27.2.2009 klo 18:29
Hei
Kyllä siihen se looginen päivä (=4t.) meni. Mutta kertokaa miten siitä 6- vihjeestä saa sen vastauksen.
51. Eki27.2.2009 klo 20:48
Taitaa liittyä joulukuuseen. Ei tunnu enää kaksiselta vihjeeltä. Väärin sijoitettukin.
52. putko28.2.2009 klo 07:21
eki
ihan hyvä ristikko (nykyisin tietty tehtäisiin toisin, mutaa kyllä se vihjeiden "väärin" sijoittelu oli siihan aikaa ihan tavallista). varsinkin teini-ikäiseltä
Itse puuhastelin luokkatovereiden kanssa pumpuliruudin valmistuksessa. Lasiastiaan väkevää typpihappoa, pumpulia ja tuli alle. Onneksi oli väärä resepti...
53. Eki28.2.2009 klo 10:53
Tuolla kliseeketjussa tuli flashback. Edelleen vuonna 1971 tarjosin ristikkoa myös Aaltosten suvun Kustannus Oy Ristikoille (sittemmin Semic, Kolme Kysymysmerkkiä, Helsinki Media ja Sanoma Magazines). Eka tarjokas ei kelvannut. Muistan palautteesta kaksi asiaa (saattoi olla muutakin, mutten muista, miksi se hylättiin ja vasta seuraava kelpasi): "kova ei aina ole luja" ja "sadin ei ole tuollainen ansa".
54. jpq3.3.2009 klo 17:17
Ihanaa täytyy ottaa talteen ja toimittaa mummolleni jolla ei ole tietokonetta ja tädilleni joka ei juuri tietokonetta käytä.
55. jpq3.3.2009 klo 17:21
Vuokila oli noihin aikoihin tietysti Eki Vekara (ei siis Eka Vekara)
Selitys:http://fi.wikipedia.org/wiki/Eka_Vekara
56. jpq4.3.2009 klo 18:21
Muisti on hyvä jos sitä käyttää ja jaaha mitähän ne piirut tarkoittaa rupesin miettimään Ekin ikää vaikka eihän idolin iällä mitään väliä ole. ps. tosin itselle kuuluu perussairauteen hyvä muisti haitaksi asti.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *