KESKUSTELUT > RISTIKOT > KYLVÖVIRVILÄ

1410. Kylvövirvilä

satunnainen ratkaisija21.2.2005 klo 13:50
Opinpa tuoreimmasta IS-koviksesta uuden sanan. Tai pikemminkin netistä.

Onko vihjesana palstan vakioihmisille tuttu?

Entä, onko Eki tyytyväinen vihjeeseensä? Itse en olisi, sillä googlella vihjeen - ja saman tien koko lähitienoon - ratkaisu löytyi iisisti.

Eikös tuolle ratkaisusanalle löytyisi n-kappaletta muita, parempia vihjeitä?

Musta tuntuu, että koviksissa on harvoin näin ilmiselviä fakkeja.
2. Eki21.2.2005 klo 14:17
Jos ajattelisin Koviksen vihjettä siltä kantilta, googlettaako sen helposti vai ei, tulisin hulluksi. Netti on avannut sellaista haluaville tavan päästä vaikeisiinkin helpommin sisälle.

Minusta tämä vihje ei ole fakki. Fakki on jotain ihan muuta.
3. Pena21.2.2005 klo 14:27
Virvilä kuulostaa virvelin ja vispilän yhdistelmältä, joten kyseessä lienee pyöritettävä työkalu, jolla kylvetään. Siis kylvetään pellolla, ei saunassa! En ole (vielä) etsinyt kirjoista/netistä. Toivottavasti en helpottanut liikaa.
4. ö21.2.2005 klo 15:09
Minusta se oli ainakin siinä mielessä hyvä vihje, että sanavarasto karttui. Kaukana fakista.
5. satunnainen ratkaisija21.2.2005 klo 17:25
Tarkoitus ei ole lähteä riitelemään siitä, onko sana fakki vai ei (varsinkin kun minulla taitaa olla käsitteelle ilmeisen väärä tulkinta). Mutta minusta ao. vihjeeseen tuleva ratkaisu saa ja voi saada vain yhdensorttisen sisällön. Vähän kuin Atik = Ismail.

Sitten kun tähän outoon sanavihjeeseen saa vielä yksiselitteisen vastauksen googlen ensimmäiseksi tarjoamasta linkistä, niin kyllä tämä mielestäni vähän wirenmäinen vihje oli.

Ekimäistä tyyliä ajatellen tähän olisin odottanut epäsuorempaa yhteyttä.

Mutta turha tässä on valittaa, sainpahan ristikon tehdyksi.
6. Eki21.2.2005 klo 17:33
Kyllä minulla helpossa ristikossa on jokseenkin aina Atik > Ismail. Vaikeammassa käytän niin monia eri vihjetapoja kuin mahdollista, siis toistoa minimaalisesti. Siksi pari tällaista istuu kokonaisuuteen hyvin, minusta.
7. satunnainen ratkaisija21.2.2005 klo 17:54
Sitä minä tässä oikeastaan takaa ajankin, että vaikeammissa (niin kuin tuo puheena oleva kaksijapuolipalloinen) odottaa ikään kuin automaattisesti jotenkin kinkkistä yhteyttä vihjeen ja ratkaisun välillä.

Nyt kun älysin tsekata asian netistä, niin sain heti vastauksen. Joku fiksumpi tiesi sen varmaan ilman nettiäkin.

Toisaalta, olen aiemmassa säikeessä käydyssä keskustelussa esittänyt, että kaltaiselleni keskinkertaiselle ratkojalle koviksetkin kelpaavat, jos niihin pääsee edes jotakin kautta käsiksi (= pari helpompaa/ilmeisempää vihjettä). Sitä saa, mitä tilaa!
8. Ratkoja21.2.2005 klo 17:56
Kieltämättä tylsä vihje. Mutta makuasioistahan ei voi kun kiistellä.
9. Eki21.2.2005 klo 17:58
Sanaleikkivihjeet pitää ainakin pitää aisoissa, eivätkä ne usein ole edes (enää) vaikeita. Loput ovat sitten sitä sun tätä, kenen mielestä mikäkin onnistunutta. En puolustele siksi, että minua harmittaisi tämä arvostelu, kerronpa vain vihjeityksen näkökantoja tekijän suunnalta.
10. JTak21.2.2005 klo 18:04
Satuin olemaan lauantaina junaratkoja, joten siinä tilanteessa vihje oli kohtuuttoman vaikea, koska ei ollut apuvälineitä käsillä. Ratkesi se kuitenkin lopulta poikittaissanojen avulla.

Itse asiassa vihje otlav tuotti lopulta paljon enemmän päänvaivaa, kun en heti keksinyt vihjeen ja ratkaisun yhteyttä. Samoin eräs toinen vihjeruutu tuotti ymmärrysvaikeuksia, kun luulin kaikkien sanojen kuuluvan vihjeeseen, vaikka ylärivi olikin pelkästään vaakasanan vihje.
11. satunnainen ratkaisija21.2.2005 klo 18:18
Ihan mielenkiintoista on kuulla näitä perusteluita. Se on varmaa, että laatija heiluu veitsenterällä vihjeitä miettiessään. Voihan sitä ajatella, että kun välillä on vihjeen ja ratkaisun välillä epäselvä yhteys, niin selvästäkään yhtedestä ei ratkaisija sitten voi olla varma...

Esimerkkinä itselleni vähän vaikeammin hahmotettavia/tiedettäviä asioita samaisesta ristikosta: Haavisto (itselleni aivan uusi tuttavuus), Rantanen (tämän toki tiesin, mutten ennen ollut häneen ristikossa törmännyt), Hannele (en todellakaan tuntenut tämän alias-hahmon alkuperää), Juoksuhaudantien näyttelijä (kirja tuttu, muttei elokuva). Nämä kaikki vaativat jonkinlaista tietoa, joihin googlellakaan ei taida päästä kiinni. Sanat täytyy ratkaista muuta kautta.

Pottumaisen vaikeita ja tietoa edellyttäviä vihjeitä, mutta ratkaisun iloa ne kuitenkin tuottivat eri tavalla kuin kylvövirvilä.
12. Eki21.2.2005 klo 18:33
Nimien kanssa laatija on kaikkein syvimmällä suossa. Kun vaikeusasteen pitää olla ainakin kakspuolpallonen, ei saa olla ihan itsestäänselvyyksiä (mitä esim. Haavisto olisi tietylle joukolle), ainakaan että kaikki nimet olisivat samalta suunnalta. Mutta niistä saa eniten negatiivista palautetta, enkä sano ettei syystä.

Olen ennenkin sanoutunut irti poika/tyttö/mies/nainen-tyylistä enkä näe siinä parannusmahdollisuutta tähän asiaan, korkeintaan näennäisesti (ei ärsytä vierailla henkilöillä, mutta tulee muita huonoja puolia, kuten epämääräisyys).
13. Eki21.2.2005 klo 18:57
Vaikka osallistun parjattuihin ketjuihinkin, on mukava, kun välillä puhutaan ristikoiden sisällöstäkin ja siten kuin ihmiset aidosti ratkoessaan tuntevat! Ihan totta.
14. RA21.2.2005 klo 22:43
Puheena oleva ristikko (IS Kovis 19.2) oli - mielestäni - oikein hyvä;

- Nimenomaan vaikeahkoissa/vaikeissa ristikoissa minusta on ratkojan kannalta pelkästään plussaa, kun sinne tänne on ripoteltu yksinkertaisia, suoria ja konstailemattomia vihjeitä. Tavan takaa tavoittaa itsensä hakemasta jotakin monimutkaisempaa ja kun yksinkertaisen yhteyden viimein älyää, 'ahaa' on vähintään yhtä suuri kuin vaikeammissa.

- Vihjeet, jotka ovat yleisiä, mutta eivät 'liian' yleisiä, ovat myös mainioita. - Liian yleisellä tarkoitan vihjetyyppiä: voitti, yritti, lauloi, tämä tuotakin, tuo tätäkin jne. Vihje on niin yleinen, että ainakin itse luovutan koko pohtimisen ja siirryn risteäviin sanoihin.

Esimerkin hyvästä yleisvihjeestä poimisin juuri tästä ristikosta: LIITTYY SINISEEN. Kun tuollaisen näkee, alkaa ajattelussa mukava vilinä (kello? vuokko? kettu? home? levä? enkeli?... nythän sen toki näki, että vastaus on 4-kirjaiminen). Tällainen vihje on ratkojalle sillä lailla "reilu", että se kohdistaa haun edes johonkin (kielellisesti ja ideana) rajattuun joukkoon.
15. iso S21.2.2005 klo 23:16
Googlen lisäksi kylvövirvilän ratkeamiseen olisi luullakseni (en ole nähnyt ristikkoa) auttanut jos olisi lukenut kaikki täällä käydyt keskustelut ja painanut ne mieleensä. Sellainen muistikuva on että aihetta on käsitelty.
16. Urpo22.2.2005 klo 08:43
En olisi ko. ristikkoa tunnistanut Ekin tekemäksi, jos ei olisi tekijää näkynyt.
Hakiko Eki siinä jotain muutosta vai kuvittelinko vain?

Epätasaiselta tuntui, osa oli läpikirjoittamista, osa pisti miettimään kunnolla. No, se varmaan johtuu ratkojasta.

Nimivihjeet koin samalla tavalla kuin satunnainen ratkaisija.
17. Juhani Heino22.2.2005 klo 19:01
Mulle jäi epäselväksi "kylmiä naisia!" - jonkinlainen aavistus on, mutta voi olla väärä. Oikean alakulman "Rantanen" oli vieras mutta ei haitannut.
JTak:in mainitsema "otlav": nyt keksin asiayhteyden itsekin.
Kylvövirvilä sattui olemaan mulle ihan suora vihje, eli tuli ekana tyhjään paikkaan.
Mielestäni tasaista laatua, siis eri asia kuin tasapaksua.
18. satunnainen ratkaisija22.2.2005 klo 21:14
En minäkään niistä kylmistä naisista ihan saletti ole, mutta muistaakseni olen törmännyt ratkaisusanaan silloin, kun vihjeenä oli "jäät" tai jotakin sinne päin.

Otlavia mäkin ihmettelen, mutta onneksi risteävät sanat auttoivat ratkaisussa. Toinen vielä selvittämätön yhteys liittyy vihjeeseen "ani".
19. Juhani Heino22.2.2005 klo 21:42
Molemmat ovat kirjainkikkailuja. "ANI" on taiteilijanimestä, liittyy bändiin josta aika jo jätti mutta kaikki laulut eivät ole loppuneet...
20. satunnainen ratkaisija22.2.2005 klo 21:47
"ani" selkis, mutta "otlav" ei - vieläkään.
21. RA22.2.2005 klo 23:02
Otapa nyt silmä käteen ja KATSO tuota otlav-sanaa.
22. Eki22.2.2005 klo 23:06
Mutta siellä ei saa ääneen sanoa: "Katso merta!"
23. HH22.2.2005 klo 23:59
Epävarma piilokirjain tai epäselvä yhteys vihjeen ja ratkaisusanan välillä ovat laadinnan virheitä. Eikä virhe poistu sillä, että asiaa täällä joukolla aprikoidaan.

Jos sitten joku väittää, että tosi vaikeita virheettömiä ristikoita ei voida enää laatia, pyydän nöyrästi luvan saada olla eri mieltä.
24. satunnainen ratkaisija23.2.2005 klo 09:13
Ärsyttävää olla tyhmä, eli en tajua vinkeistä huolimatta. Parempi varmaan vetää itsensä vessanpöntöstä.

Ennen suikkaria täytyy kuitenkin tarkistaa, onko ratkaisuni tällä kohtaa oikea. Ristikkoa ei nyt ole käsillä, mutta sain siihen jotakin iänkaikkiseen viittaavaa. Olenko jäljillä, vai alanko tosissani testata IDO 59:n huuhtelukykyä?
25. Eki23.2.2005 klo 09:55
sr, kyllä se vastaus on oikein. Ota huomioon, että jostain välistä voi puuttua jotain.
26. Tuomas L.23.2.2005 klo 09:57
Tulkitsin "kylmien naisien" viittavan sydäntalvella juhlittavaan nimipäivään, mutta menikö tämä arveluni aivan metsään?

Minäkään en ymmärrä "atlov"ia.
27. matts23.2.2005 klo 10:03
Tuomas L. jos etsit ATLOV:a niin ei kyllä aukene, etsi siis OTLAV:a
OTLAV oli hankala mutta täällä on varsin hyvin jo vinkattu se, joten paljon enempää ei voi paljastaa, tuo EKIn "Katso merta" on jo tarpeeksi hyvä vinkki, jos siis tietää mitä sillä tarkoitetaan.
28. Eki23.2.2005 klo 10:04
Jokainen voi tulkita kylmiä miten haluaa, koska pidän sitä kuitenkin parempana vihjeenä kuin NAISIA, mutta Nykäsestähän sen kylmyyden parhaiten voi todeta, eksakteimmin ainakin.
29. Urpo23.2.2005 klo 10:06
Ei atlov vaan otlav.
Kaikki tiet vievät Roomaan!
30. satunnainen ratkaisija23.2.2005 klo 10:18
Ai perhana, tajusinko sittenkin...

Kun poistetun paikkaa, saa vielä kelpo kengän, kunhan vain vetää sen oikein päin jalkaan.

Näinkö?
31. Eki23.2.2005 klo 10:30
Niinpä.

Joku voisi luulla, että porilainen, joka ei saa rakkautta, saa kuulla kehotuksen: OT LAV... mutta väli ei mene ihan kohdalleen.

Poistossa on olennaista, että se on oikealla paikalla ja sama kirjain poistuu. Ja jo koulussa opittiin, että lukujärjestys on tärkeä.

No joo, nyt on tullut autettua liian kanssa, mutta kysehän ei ole siitä, etteikö sitä sanaa siihen saisi.
32. Tuomas L.23.2.2005 klo 10:53
Täälläkin oivallettiin vihdoin. Lopulta kuitenkin sitten aika selvä, kun keksi, mitä kikkaa tällä kertaa käytettiin.
33. Matti23.2.2005 klo 10:56
Olen ihan kuutamolla.
34. matts23.2.2005 klo 12:56
Suomalaiskaima; ei se mitään, niin olin minäkin pitkään mutta sitten aurinko nousi Apenniinien takaa ja kuutamo kaikkosi ja kunka ollakkaan asa selvsi :-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *