KESKUSTELUT > RISTIKOT > ILMOITTAUDUN LÄSNÄOLEVAKSI

1408. ilmoittaudun läsnäolevaksi

heli kärkkäinen21.2.2005 klo 13:07
Nöyrä kiitos kaikille kuvituksiani kiitelleille!

Olen 33-vuotias, kai (päässälasku ontuu, eikä muistissakaan ole kehumista - viimeksi olen muistanut ikäni laskematta noin 20-vuotiaana). Ekille olen piirrellyt vuodesta -92, kai.

Siinä sivussa olen opiskellut kieliä (latinaa, englantia), kirjallisuutta ja markkinointia. Yhden tutkinnonkin olen saanut kasaan. Lapsia on kolme, joista vanhin aloitti koulun tänä syksynä.

Ristikoita teen antaumuksella. Eki käyttää minua lähinnä helpohkojen ristikoiden kuvittajana, mutta tarkkasilmäisimmät ovat ehkä huomanneet nimeni IS:n tiistain liitteen "kaksosissa". Vaikeammat ristikot ovat minulle selvä haaste (yksinkertainen ja tylsä tyyppi kun olen) - pitäisi pystyä tekemään harhautuksia ja jippoja selkeyden kärsimättä. Toivon, että olen siinä jollain siedettävällä tasolla onnistunut, ja luotan, että ajan kanssa kehityn.

Itse ristikot teen vanhakantaisesti käsin, tosin muutaman koneavitteisen kokeilun olen tehnyt Seuraan. Pääkuvat olen viimeaikoina tehnyt ensin piirtämällä ja sitten koneella värittämällä. Tulee selkeämpiä kuvia, ja ehkä sarjakuvamainen tyyli istuu sanomalehteen paremmin.

Pahimmat painajaiseni kuvittajana:
1) Maneerit. Niihin sorrun, jos aikataulut ovat turhan tiukkoja. Joskus on pääkoppa sen verran höllässä kunnossa, että mitään uutta ei tule mieleen.
2) Tylsyys. Yritän ja pinnistelen, että saisin tehtyä edes joskus hupaisia kuvia. Samat syyt kuin edellisessäkin kohdassa usein vesittävät tämän tavoitteen.Yritän myöskin tupata kuviin jotain tarinantapaista, jos sellainen mieleen tulee.
3) Ylimielisyys. Yritän kokoajan olla nöyrä ja rehellinen työni edessä ja pyrkiä kehittymään. Koskaan en ole täydellistä työtä tehnyt.

Ratkojana pidän kakspuoli-tähtisistä. Joskus pääsen kivutta sisälle kolmosiinkin, helpommista en järin välitä.

Kotoisista kuvittajista ihailen monia (mm. MM, Mäkinen, Joutsi, Manninen jne - tuttu lista). Tekstaukseeni olen hakenut vaikutteita rapakon takaa (Todd Klein).
2. Eki21.2.2005 klo 13:44
Kaikkein nokkelimmat ovat löytäneet Helin myös ihan oikeiden LauantaiKovisten (etenkin Skyttä xxx mutta myös Vuokilan xxx--) piirtäjänä. Helppoja Heli piirtää paljon siksi, että helpot (joihin hän selvästi laskee myös liki keskitasoiset) ovat meidän kaikkien leipä.

Heli on monen ristikonharrastajan iloksi antautumassa elämässään nyt aika voimakkaasti (eli siis jokseenkin sata lasissa) ristikkopiirtämisen saralle.

Penan tavoin olen viime aikoina ihastellut IS:n piirrospääkuvia, mutta ei siellä sisälläkään paljon moittimista ole. Hyvä tuo itsekritiikki silti on pitää, kunhan se pysyy terveellä pohjalla.
3. Pena22.2.2005 klo 07:43
Onpas mukavaa kun Heli "ilmoittautui". :-)

Tänäänkin voimme ihailla hänen piirroksiaan"ex-kaksosissa", nykyään tiistaipehmis ja -kovis.

Ja kyllä tänne saa/saisi muutkin kuvittajat ainakin muutaman rivin itsestään/työstään/harrastuksistaan kirjoittaa. Sitä kun jotenkin on pitänyt/pitää asioita itsestäänselvyyksinä, eikä aina tule edes ajatelleeksi, mitä kaikkea on tapahtunut ennenkuin ristikko on "tuotu valmiiseen pöytään". Se on niin helppoa: menet vaan ja ostat lehden, siellä se ristikko (valmiina ratkottavaksi) on! d=)
4. Tupu25.2.2005 klo 01:14
Taisi olla niin tyhjentävästi kerrottu, että tällainen aihe ei pärjää täällä kaikkien kamalien ketjujen seassa. Joo joo, minähän olen pahimpia ketjupolttajia.. Pidä itses Helinä ja Helinä keijuna, ja piirtele meille kauniita kuvia keijuista ja muistakin aiheista, jatkossakin!
5. Pena26.2.2005 klo 19:08
Olisipa kivaa, jos "Päijät-Hämeen" Heidikin kävisi "ilmoittautumassa".

d=)
6. Eki26.2.2005 klo 22:03
Heidillä ei ole nettiyhteyttä eikä harrasta muuallakaan tällaista, käsitykseni mukaan.

Saman suunnan Mirja saisi vähän useammin sanoa jotain, pari kertaahan hän jotain kertoi.

Totta kai muidenkin "leirien" piirtäjät ja laatijat, sen kummemmin erittelemättä.
7. Päivi V.9.3.2005 klo 21:31
Hei,
Täällä ilmoittautuu yksi osa-aikainen piirtäjä, Sanarikselle vuodesta -99. Tekstaushommia olen tehnyt 80-luvulta alkaen.
Tätä keskustelua olen seurannut pari kuukautta, mutta en ole osallistunut siihen.
Täytän itsekin ristikoita, mutta vain helppoja.
Kommentit/kritiikki tervetullutta...
8. MM10.3.2005 klo 08:47
Päivi V,
Piirrostyylisi on juuri ristikoihin sopivaa selkeää ja konstailematonta. Etenkin käsintekstauksesi on taidokasta!
9. Pena5.5.2005 klo 15:53
Piirtäjä lumosi:

MIES MENI PÄIVISTÄ SEKAISIN!

Kiitos Päiville ilmoittautumisesta!

Lisää ilmoittautumisia otetaan vastaan kiitollisina!

Minnekkähän lienee Tane kadonnut? Ei kai vaan tämä "hiljaisuus" johdu siitä, että siirtyi "kilpailijan" laatijaksi?

d=)
10. kp5.5.2005 klo 21:06
Päivistä tuli mieleen, että jossakin raamatunkäännöksessä
mainitaan Jobin vaimon nimi...
...Job tuli päivistä kylläiseksi ja sitten hän kuoli...
11. Sakke5.5.2005 klo 22:35
Hyvä niin, ehkä seuraavalla päivällä olisi ollut rintakin.
12. Eki5.5.2005 klo 22:44
Kyllä isyys kylläisyyden voittaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *