KESKUSTELUT > RISTIKOT > TUNNUSTUKSIA

1404. Tunnustuksia

Tsööts17.2.2005 klo 16:32
Liekö jo joskus näillä sivuilla käsitelty aihetta, mutta omiin silmiini ei ole kylläkään sattunut... Näillä sivuilla näyttäisi vierailevan ainakin muutamia laatijoita, joten olisi mielenkiintoista saada "tunnustuksia" laatijoilta, jos ja kun on joskus tullut mokattua laadinnassa... Vai onko liian arka aihe? Esim. Top5 jokaisen kohdalta olisi kiva, jos uraan mahtuu noin monta mokaa... Eihän tietenkään välttämättä mahdu!
Oma suosikkini ratkojan näkökannalta on Savion sijoittuminen Vantaalle - nimeä ja lehteä mainitsematta...

Etukäteen kiitollisena!
2. Paula17.2.2005 klo 16:38
Mitä meinaat tolla pää sanalla tunnustuksia?
3. Tsööts17.2.2005 klo 16:41
Ihmisiähän me vain olemme ja aina roiskuu kun rapataan jne.

Onko suomen kieleni muka niin huonoa, ettet, Paula, ymmärtänyt pyytäväni tunnustuksia laatijoilta joskus tekemistään virheistä? Niitähän teemme varmasti kaikki,
enkä missään nimessä ole ivamielessä liikkeellä.
4. Eki17.2.2005 klo 16:50
Täytyypä miettiä viittä pahinta. Viimeisin taisi olla sijoittaa Falun Norjaan eikä maantiedossa hyvä Liisa sitä huomannut.

Eikös se Savio täältä Hesasta katsoen ole "jossain siellä Vantaalla päin"?
5. Tsööts17.2.2005 klo 17:08
Näinpä kai, mutta itselle tuli aikanaan maksamaan 150 mk, kun "säästin" junalipussa ostamalla vain seutulipun ollessani menossa Saviolle ja tietysti tarkastajat kysyivät lippua Korson ja Savion välillä; minun tuuriani! Olin toimittamassa Helsingistä ostamaani HALPAA tanskalaista joulukinkkua veljelleni Savioon - siitä tuli elämäni kallein kinkku.
6. Tsööts17.2.2005 klo 17:09
Taisin muuten bongata tuon Falun-mokan...
7. Pena17.2.2005 klo 18:12
Viime kesänäkö oli jossain ristikossa vihjeenä jotain "Porvoon maalaiskunnassa", vaikkei maalaiskuntaa ole ollut kahdeksaan vuoteen. Eihän tuo nyt niin mokakaan ole, vanhentunut tieto vain.
8. Matti17.2.2005 klo 18:37
Kerran bongasin Titicacan Etelä-Amerikan vuoreksi, eikä maantiedossa hyvä Liisa sitä huomannut.

Kerran Levin suku oli Trotskit, vaikka kyseessä on itselle keksitty "nimimerkki".

Tästä säikeestä taisikin tulla ratkojien bongauslista.

Niin, ja tiedoksi kaikille: Savio on Keravaa.
9. tero17.2.2005 klo 19:26
Hmm....Korson ja Savion välillä...Hesasta Vantaan suuntaan... niinpä niin...Savio on täältä meiltä katsottuna kanssa Vantaan suuntaan, tosin se tulee tuossa 5 kilometrin ajon jälkeen kun Vantaalle on vielä lähemmäs kolme sataa.

Ja kun sinne ajan en suinkaan aja Savioon vaan Saviolle.
10. iso S17.2.2005 klo 19:54
Syntymädementian vuoksi muisti nollautuu niin sukkelasti että mokat eivät yleensä jää mieltä painamaan. Pahimpana laadinnallisena virheenä kirvelee se kun lipsautin kauan sitten kaksi piilokirjainta peräkkäin enkä itse huomannut sitä. Kiireisen aikataulun vuoksi toimitus päätti julkaista ristikon sellaisenaan. Nykyinen henkilökunta on tähän täysin syytön, toimituksen väki henkilökunta on kokonaan vaihtunut. Vain minä syntisäkki olen selvinnyt etnisistä puhdistuksista. Ei ole maailmassa aina oikeutta, mikä on minun onneni.
11. Urputtaja18.2.2005 klo 07:32
Tämä on saivartelua, mutta eilen tuli jälleen kerran vastaan juridinen virhe, joka toistuu ristikoissa aika usein . En taida vielä sanoa, kun vastausaikaa on vielä reilusti jäljellä.
12. Eki18.2.2005 klo 09:33
Yksi helpoimmin ässänä useamman tarkastajan läpi menevistä virhetyypeistä on Raamatun nimien sukulaisuussuhteet. Iisakin aikanani muistelen, että Eesau meni lehteen Jaakobin sisarena tai jotain sellaista, joka ei tunnun mahdolliselta, mutta on se, vaikka tarkastajia oli useampia.

Uutisristikon vajaan 19-vuotisen historian aikana on pitänyt ennustaa useammankin kerran eikä kovin pahoja epäonnistumisia ole tullut. Pari kertaa on asia ainakin vanhentunut. Tsunamin tullessa tietoon olin onneksi tehnyt Uutisristikon tavallista aikaisemmin (sehän oli tapaninpäivä), joten uhrien määrän kasvaessa tunneittain en tullut hulluksi. Onneksi muutenkin. Joskus kun ei ole kunnon aihetta Uutisristikkoon, toivon maanantaina tapahtuvaksi jotain mielenkiintoista, jolloin ajankohtaisuuskin korostuisi, mutta en tietenkään mitään onnettomuutta kenellekään.

Oma Top5 ei vielä ole syntynyt. Lehtialan viimeiaikaisia pahimpia mokia on varmaan reilu vuosi sitten, kun Katson väki lähti joululomalle ja teki vuodenvaihteen toisen kaksoisnumeron etukäteen. Lehdessä juhlittiin Hanna Pakarisen ja Antti Tuiskun finaalipaikkoja ja pohdittiin heidän kaksinkamppailuaan voitosta, vaikka Jani Wickholm oli Antin sijasta mennyt loppusuoralle. Taistelu ajankohtaisuudesta voi kostautua.
13. Tuomas L.18.2.2005 klo 13:10
Täälläkin on joskus ollut esillä Ekin koviksessa ollut "viisuissa nollille" = PAVE. Pave Maijanen oli kyllä Euroviisuissa viimeinen, mutta ei saanut nollaa.

Joistakin b-luokan ristikkolehdistä on löytynyt tällaisia pohjanoteerauksia: "valtimoita" = LASKIMOT ja "Zolan teos" = LOLA.
14. Just18.2.2005 klo 23:01
Väänsin kerran anagrammin Suomen kunnasta Ii,
ja mätin sen ristikkoon ja väitin sitä Lapin kunnaksi.
Tämä töppäys kirvoitti kieliä muuallakin kuin siinä lehdessä, jossa ristikko julkaistiin.
15. ö18.2.2005 klo 23:05
Anagrammi Iistä onkin kova juttu!
16. Kravattimies19.2.2005 klo 01:41
II

näyttää ihan samalta Krakalandiasta päin katsottuna
17. Juhani Heino22.2.2005 klo 16:05
Moni on varmaan löytänyt netistä väärin kuultuja laulunsanoja tai lukenut kirjan "Minä suojelen sinua taiteelta". Mulla valitettavasti moinen kömmähdys pääsi piilosanaan. Jostain kumman syystä olin kuullut Veikko Lavin laulavan lasialholaivasta, käsitin silloin kai että säkeissä on jotain aihiontapaista, samaan tapaan kuin muovia kuljetetaan rakeina. Tein Laville syntymäpäivän kunniaksi piilosanan ja annoin Ekille vietäväksi. Eki piti siitä ja päätti julkaista Suomen Kuvalehdessä. Hän vielä ihmetteli LASIALHOLAIVAa, mutta levyä ei ollut saatavilla joten luotimme muistikuvaani joka siis oli väärä: laulun nimi on "Lasijauholaivakeikka".

En ole enää vuosiin tehnyt Suomen Kuvalehteen piilosanoja, mutta se ei johdu tästä: mulla vain oli töissä liikaa kiireitä ja olin pahasti "leipääntynyt" piilosanoihin kun en enää keksinyt mitään taiteellista tavoitetta.
18. Eki22.2.2005 klo 16:12
Eka väärin kuultujen kirja oli sekin Antti Isokankaan kokoama ja nimeltään "Villejä rubiineja".

Joo, kyllä sitä lasialholaivaa kummasteltiin, mutta ei Vepakaan kai sitten kehdannut mitään siitä sanoa. Joku SK:n lukija sitä muistaakseni kummasteli.

Lavi muuten ehdotti minulle, että pitäisi olla semmoinen lehti, jossa olisi paljon urheilua ja ratkottavaa.

Jaa että mimmoinen on IS:n tämänpäiväinen liite?

Ensi kerralla on urheilua Historistikossakin, kun jotain alkaa.
19. V-R22.2.2005 klo 16:55
Kukahan on sellainen tietoviisas, joka täyttää tämän päivän historistikon ilman googlea?
Täytetty on. Minulle tuntemattomia nimiä melkein kaikki.
20. Pena22.2.2005 klo 17:44
No, mahottoman palajo oli Eki saanut soviteltua aiheeseen liittyviä sanoja Historistikkoon. Taitaa olla 44 kpl 132:sta.

Eki, oletko tyytyväinen kyseiseen laatimukseesi?

"pieni ruoka-annos" ehkä hieman "jurnutti"! :-)
21. kari kämäräinen22.2.2005 klo 18:11
Piirsin eilen puhtaaksi laatimani suhteellisen pitkäsanaisen ristikon, johon olin lapissa majailevaksi petoeläimeksi pistänyt UROSAMHA! Pikkusen otti pattiin, sillä ristikko piti heittää roskiin. Sanan korjaus osoittautui täysin mahdottomaksi. Tai sitten otan ristikon pois roskiksesta ja odotan, että jostain Amatzonin sademetsän kätköistä vielä löytyy AMHA-niminen petoeläin tai miksei matelijakin puhumattakaan hyönteisistä ja linnuista!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *