KESKUSTELUT > RISTIKOT > ONKO RISTIKONRATKOJISSA DEKKARINRATKOJIA?

1377. Onko ristikonratkojissa dekkarinratkojia?

Antti Viitamäki5.2.2005 klo 02:36
Kun tällä saitilla vierailevat ihmiset tuntuvat olevan kiinnostuneita kaikenlaisista pulmista ja tehtävistä, niin tulipa mieleeni kysyä, onko joukossa rikospähkinöiden ystäviä.

Itse olen ollut vannoutunut Agatha Christie -fani jo teinivuosista lähtien, enkä vieläkään kykene ymmärtämään, miten joku on pystynyt kehittelemään niin monta niin loistavaa mysteeriä.

Dekkarit ovat muutenkin olleet iso osa elämääni viimeisen puolentoista vuoden ajan. Sain toteutettua yhden suurimmista haaveistani vuoden 2003 syksyllä, kun ohjasin Jyväskylän ylioppilasteatterille Christien "Kymmenen pientä neekeripoikaa". Ja tänään, Runebergin päivänä, Muuramen Murmuu-teatterissa tulee ensi-iltaan esikoistekstini "Kuolema keskipäivällä". Jos siis liikutte Jyväskylän tienoilla, niin tulkaapa vilkaisemaan.

Nettisivuja ei Murmuulla vielä ole, vaikka 17 vuotta on yhtä-kahta produktiota vuodessa tehty, mutta minultakin voi udella tietoja.

antti.viitamaki?sanaris.fi tai antti.viitamaki?kolumbus.fi

(Vaihtakaa ?:n tilalle se @... Opettelen tässä välttelemään roskapostia...)
2. V-R5.2.2005 klo 09:24
Miksiköhän "Kymmenen pientä neekeripoikaa" -kirjan nimi piti vaihtaa uusimmissa painoksissa.
Tok tok.
3. Antti Skyttä5.2.2005 klo 09:53
V-R: Eikö se nimi ollut toinen nimenomaan vanhemmissa painoksissa?

Kaima- Antille: Minäkin olen dekkarifriikki, kirjahyllyssä lienee noin kaksituhatta alan kirjaa.

Agatha on yksi suurimmista. Oma ykkössuosikkini on John Dickson Carr. Ne lukitun huoneen arvoitukset, jotka hän kirjoitti 1930- luvulla, ovat edelleen täysin ylittämättömiä. Niissä kirjoissa on kaksinkertainen arvoitus: kun who done it on ratkennut, on jäljellä vielä käsittämätön how done it!
4. lennartti5.2.2005 klo 10:00
Olen ilahtunut, kun joku muukin on vannoutunut Agatha fani. Olen vuosia kerännyt AC:n kirjoja ja niitä lieneekin jo tallessa 70, mutta vielä monta puuttuu. Kirjaa lukiessa mielellään tulee arvattua syyllinen - harvoin kuitenkin osuu oikeaan henkilöön. On tullut katsottua TV-1:ltä kaikki Marplet ja Herculet.
5. Juti5.2.2005 klo 19:32
Löytyihän niitä AC-faneja kumminkin. AC kirjoitti elämänsä aikana 5 000 000 sanaa, on tullut luettua ne useampaan kertaan. AC:n väitetään sanoneen: "Lucrezia Borgiasta lähtien ei rikos ole koskaan tuottanut yhtä paljon rahaa yhdelle naiselle kuin minulle." Luullakseni "Kymmenen pientä neekeripoikaa" oli ensimmäinen suomalainen nimi. Se muutettiin välillä, koska sanaa neekeri ei saanut käyttää, mutta minulla on käsitys, että alkuperäinen nimi on otettu takaisin käyttöön.
6. RA5.2.2005 klo 20:02
En yllä ihan yllä oleviin nidelukuihin, mutta Agatha-fani olen minäkin! Luen niitä muutaman vuoden jälkeen aina uudelleen; jossakin vaiheessa juonen tietysti muistaa, mutta ei se haittaa - sen jälkeen voi seurata, kuinka taitavasti kirjoittaja vie tarinaa eteenpäin.

Muita suosikkejani ovat mm. Rex Stoutin kirjailemat Nero Wolfe & Archie Goodwin-tutkimukset. Stoutin tyyliä varsin hyvin on jatkanut Robert Goldsborough omilla Wolfe-kirjoillaan.

Ihan viime aikoina olen tutustunut myös Donna Leonin venetsialaiskomisarion Guido Brunettin tutkimuksiin. - Tietääkseni näitä Leonin dekkareita ei ole koskaan käännetty/julkaistu italiaksi, koska Leon ei halua olla tunnettu nyk. asuinmaassaan.

Kotimaisista minulle kelpaa oikein hyvin esim. Reijo Mäen Varekset.
7. V-R7.2.2005 klo 15:29
Antti V:lle. Sana neekeri taitaa olla pannassa suomess

http://fi.wikipedia.org/wiki/Eik%C3%A4_yksik%C3%A4 %C3%A4n_pelastunut
8. Antti Viitamäki7.2.2005 klo 16:14
Olen hyvin tietoinen käydystä nimijupakasta, ja jos joku pahoitti mielensä, niin pahoitteluni.

Mutta mielestäni kirjan nimellä ei ole mitään tekemistä minkäänlaisen rasismin kanssa. Kyseessä on, niin kuin tuostakin linkistä käy ilmi, vanha lastenloru. Minusta olisi äärimmäisen omituista lähteä muuttamaan jälkikäteen jotain mikä on aivan selvästi täydessä viattomuudessa syntynyttä kansanperinnettä. Kirjassa sanaa "neekeripoika" käytetään lorun yhteydessä ja siihen viitatessa, eikä se millään tavalla alenna minkään ihmisryhmän tai yksittäisen henkilön arvoa.

Kirja tunnetaan nykyisin tällä nimellä parhaiten, ja on - jos nyt ei muuten niin ainakin teattereiden tappio jatkossa, jos näytelmän nimeksi pitää laittaa "Eikä yksikään pelastunut". Se lienee kirjan alkuperäinen nimi (siis englanniksi), mutta täällä vain aniharva tuntee tarinan sillä nimellä.

Toki ymmärrän tietyssä suhteessa, että sanaa ei vain yksinkertaisesti haluta käyttää, ja sopeudun kyllä lakiin. :-)
9. Antti Skyttä7.2.2005 klo 20:01
Kirjassa Twentieth Century Crime and Mystery Writers sanotaan tuosta nimenomaisesta kirjasta seuraavaa:

Ten Little Niggers, London Collins 1939

as And Then There Were None, New York Dodd mead 1940

as Ten Little Indians, New York Pocket Books 1965

Eli: kyllä Agathan nimeksi kirjaama on tuo ensimmäinen, siis Ten Little Niggers.

Muuten, mainitsemani kirja on paras tietämäni lähde alueesta. Mukana on täydellisen tarkat tiedot usean sadan kirjailijan tuotannosta.
11. Dekkaristi8.2.2005 klo 15:54
Älkäämme unohtako: Dashiell Hammett (1894-1961 !
12. Kaneli8.2.2005 klo 16:55
Mistäköhän löytäisin täydellisen listan Agathan tuotannosta, mielellään myös suomennetuista kirjoista? Tietääkö kukaan?
13. Antti Skyttä8.2.2005 klo 17:16
Kanelille:

Aika lailla kattava lista löytyy Suomen Dekkariseura ry:n julkaisusta Agathan vuosisata (ISBN: 952-90-2194-1), Gummerus Jyväskylä 1990.

Tuossa kirjassa luvun Bibliografia alaotsikot ovat:
A) Rikosromaanit ja -kertomukset
B) Novellikokoelmat
C) Kokoamattomat novellit
D) Muuta rikollista
E) Mary Westmacottit
F) Näytelmät
G) Muuta
14. Antti Viitamäki8.2.2005 klo 17:18
Tornion kirjaston ylläpitämä DekkariNetti -sivusto on myös suhteellisen hyvä tietolähde:

http://www.tornio.fi/kirjasto/tuu/dekkarit/default .htm

Suora linkki Christie-listaan:

http://www.tornio.fi/kirjasto/tuu/dekkarit/kirjail ijat/agatha1.htm
15. Kravattimies9.2.2005 klo 01:15
Onkohan RISTIkoihin liittyvää Agatha ChRISTIeltä?

Netistä löytyi tämä.

4.50 From Paddington (suom. Paddingtonista 16.50)

Miss Marple put down her knitting and picked up The Times with a half-done crossword puzzle.

"I wish I had a dictionary here," she murdered. "Tontine and Tokay ¨C I always mix those two words up. One, I believe, is a Hungarian wine."

"That's Tokay," said Lucy, looking back from the door. "But one's a five-letter word and one's a seven. What's the clue?"

"Oh, it wasn't in the crossword," said Miss Marple vaguely. "It was in my head."

Inspector Craddock looked at her very hard. Then he said good-bye and went.

---

Taitaa olla joidenkin kirjojen copyright jo menossa umpeen?

Nämä voi kai nyt lukea (tai näytellä) ilmaiseksi.

Project Gutenberg Titles by Agatha Christie

The Mysterious Affair at Styles
The Secret Adversary

http://onlinebooks.library.upenn.edu/webbin/gutboo k/author?name=Christie%2c%20Agatha
16. Pekka Pietari9.2.2005 klo 08:15
Tiedoksi kaikille Henning Mankellin ystäville, että hän on saanut vihdoin omat nettisivut. Sieltä käy mm. ilmi, että Henningin seuraavan kirjan nimi on Kennedys hjärna.

http://www.henningmankell.se
17. iso S9.2.2005 klo 09:22
"I wish I had a dictionary here," she murdered.

Taitaa olla murhamammalle mennyt murhaaminen veriin?
18. Pekka Pietari9.2.2005 klo 12:03
Yhtä dekkarilajia kutsutaan palapelidekkariksi. Koska ristikonratkontakin on tavallaan palapeliä, voisi olettaa, että löytyy näiden kaikkien näiden kolmen palapelin harrastajia. Vai mitä?
19. Kaneli9.2.2005 klo 15:06
Kiitoksia, molemmat Antit. Minulla on Agathaa on hyllyssä metrin verran, mutta lähinnä vain ne yleisimmin tunnetut suomennetut romaanit (joista on otettu uusintapainoksia viime vuosina). Haluan tietää mitä kaikkea minulta puuttuu... :-)
20. lennartti9.2.2005 klo 15:10
Niin minäkin.
21. päivih9.2.2005 klo 17:25
Agathafani minäkin, ristikoita ratkoskelen ja palapelejäkin on aika kasa...joulupukki toi uuden, 8000-palaisen!
22. Kravattimies10.2.2005 klo 01:06
iso S, huomasin kyllä saman ja luulin kopiointivirheeksi, en murhamamman kirjoittamaksi.

Agathan ensimmäinen avioliitto päättyi eroon 14 vuoden jälkeen; toinen liitto oli onnellinen, aviomies oli arkeologi.

"Arkeologi on paras puoliso. Mitä vanhempi olen, sen enemmän hän on kiinnostunut minusta."
23. ++juh10.2.2005 klo 01:26
Parin Agathan kirjan tekijänoikeus on tosiaan rauennut USA:ssa ja ehkä jossain muussakin maassa. Sen sijaan EU:ssa kaikki Agathan teokset ovat vapaata riistaa vasta 1.1.2047 eli 70 vuotta hänen kuolinvuotensa (1976) jälkeen.

Käännöksen tekijänoikeus raukeaa tietenkin vasta 70 vuotta kääntäjän kuoleman jälkeen.
24. Pena18.2.2005 klo 16:30
"Tuula-Liina Varis yllättyi dekkaripalkinnostaan

Romaanin juonta on kiitelty, mutta satiiriani siitä ei ole oikein löydetty , kirjailija sanoo.

Joensuu
Kimmo Nevalainen

Kirjailija Tuula-Liina Varis pääsi torstaina samaan sarjaan muun muassa Matti Yrjänä Joensuun, Taavi Soininvaaran, Jari Tervon, Ilkka Remeksen ja Leena Lehtolaisen kanssa, kun hän sai Suomen dekkariseuran Vuoden johtolanka -palkinnon Vaimoni-romaanistaan.
- Olihan palkinto yllätys. En mielestäni ollut kirjoittanut dekkaria, mutta genren rajat ovat näköjään laajat. Hieno palkinto, olen oikein otettu, Varis hihkuu."

http://www.karjalainen.fi/cgi-bin/vk?Newsp=karj&Da te=050218&Depa=kulttuuri&Model=index.html
25. Matti18.2.2005 klo 17:12
Suomen dekkariseura tai joku vastaava oli muistaakseni nimeltään Ruumiin kulttuuri.
26. PM18.2.2005 klo 23:45
Suomen dekkariseuran jäsenlehden nimi on Ruumiin kulttuuri - ja on muuten harvinaisen korkeatasoinen julkaisu jäsenlehdeksi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *