KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 22.01.

1351. IS kovis 22.01.

Juha N24.1.2005 klo 01:09
Taas makoisan haastava kovis. Hienoja keksintöjä mm "JOET xxxxxxx, VIELÄKIN" ja "VOI OSUA LÄHELLEKIN". Mutta mielestäni kaksi virhettä: "AKSELIN EDESSÄ" ja "YHÄ SYVÄLLÄ". Edellisen kuuluisi olla päinvastoin ja jälkimmäinen ei ole ollut totta sitten avaruusseikkailuvuoden.
2. satunnainen ratkaisija24.1.2005 klo 13:51
Simbergin kolmepalloisissa kulkee ilmeisesti sunnuntairatkojan ja tekijän välinen raja. Koska itse hädin tuskin kuulun edelliseenkään kategoriaan, ei liene ihme, että sain vain muutaman - epävarman - ratkaisusanan koko ristikkoon. "Yhä syvällä" taisi olla yksi niistä. Mielenkiintoista, että juuri siinä kohtaa vihjekin oli ilmeisen väärä!
3. Pena24.1.2005 klo 14:42
Emmiekää sitä osanna ratkoo.
Kylmie oon sitte hölömö!

d=(
4. matts24.1.2005 klo 15:41
työn alla on kovis vielä kun meni hieman aikaa tuohon sk:n piilosanaan jossa kaikki oli 13 kirjaimisia - jänniä sanoja muuteen (tuli vähän skytän ristikot mieleen) katsotaan alkaako kovis aueta tänään (siinä taitaa olla vasta kymmenkunta sanaa).
sitä paitsi jossain kumman välissä pitäisi ehtiä tehdä veroilmoitus ja lukea mielenkiintoisia kirjoja. tv on pysynyt pimeänä monta viikkoa kun ei ole kirjoilta ehtinyt.
5. Bert24.1.2005 klo 16:06
Olen tainnut syödä kalaa (sen sisältämä fosfori kuulemma kiihdyttää aivotoimintaa) kun kolmipalloisetkin alkavat ratketa. Tai ehkä olen oppinut puurtamaan kärsivällisemmin?

Kun näin pääkuvan, ähkin "tunkevatko kilvet jo ristikoihinkin?!" No, sen näkee itsekukin kun saa ratkaisusanat näkyviin.
6. PEN-424.1.2005 klo 16:32
BER-7:

Onhan nuo kilvet "tunkeutuneet" jo moniinkin ristikoihin!


d=P
7. matts25.1.2005 klo 07:53
aika paljon eilen sitten ratkesi kovista mutta yläreuna ja vas. alakulma takkuaa vielä. niin ja se kumma tiimivinkki josta yli puolet kirjaimista on ? mutta ei silti järkevän tuntuista sanaa saa siihen osumaan.
kalaa on tullut syötyä kyllä paljon mutta taitaa olla niin ettei sekään tässä dementiavaiheessa anna enää toivoa.
8. tonimikael25.1.2005 klo 11:23
matts.

Jännä juttu. Kun minulla taas yläosa taas (paitsi oikea kulma) ratkesi aika nopeesti ja samoin sen jälkeen vasen alakulma. Muuten on vielä ehkä kolmasosa jäljellä. Aikaisemmin en ole näihin Simbergeihin jaksanut paneutua, mutta kun menin tekemään päätöksen, että tämän vuoden kovikset täytyy kaikki saada ratkottua, niin tässä sitä ollaan. Eiköhän se sieltä seläty tämäkin!

:-)
9. tonimikael25.1.2005 klo 20:34
Jiihah!

Nyt on Alfkin selvitetty ensimmäistä kertaa!
Tietty auttoi, kun ensimmäistä kertaa oli periksiantamaton mieli. :)

Mutta yks juttu jäi vaivaamaan:
Olisiko erään vihjeen sanajärjestys pitänyt olla toinen?
Eli "ULLA TYTTÖ JÄÄLLÄKIN"in "TYTTÖ ULLA JÄÄLLÄKIN"?

Miten on? Vastatkaapa viisaammat.
10. Juha N25.1.2005 klo 22:10
> tonimikael: Viisaat eivät ole vastanneet, mutta minulla on tällainen kanta.

Laatijan valitsema järjestys on parempi, koska se tekee vihjeestä täsmällisen. Jos järjestys olisi esittämäsi, vihje voitaisiin lukea kahdella tavalla:
TYTTÖ, ULLA JÄÄLLÄKIN -> varsinainen vihje on tyttö
TYTTÖ ULLA, JÄÄLLÄKIN -> varsinainen vihje on jäälläkin (ja vastaussana olisi karvan verran tyttöä pitempi).

Laatija osoittaa laupiasta mieltä valitessaan tuon yksiselitteisen sanajärjestyksen. Nyt kun vihje on muodossa ULLA TYTTÖ JÄÄLLÄKIN, jää ratkojan tehtäväksi enää päättää, mihin lausekkeesta puuttuva predikaatti pitää sijoittaa: ULLA ON TYTTÖ JÄÄLLÄKIN vai ULLA TYTTÖ ON JÄÄLLÄKIN... Jalo mies tuo Alf.

Sitä minä yhä ihmettelen, etteivät laatijan jälkeen koeratkojat ja tarkastajatkaan huomanneet AKSELIN EDESSÄ -vihjeen virhettä. Vai olisiko vihje alunperin ollut muodossa AKSELI EDESSÄ, mutta piirtäjä HL lisäsi vahingossa ylimääräisen N:n? :)
11. Alf Simberg25.1.2005 klo 22:30
Kyllä minun logiikallani tuo vihjeeni AKSELIN EDESSÄ menee noin... en nyt tiedä (vielä) mikä tässä mättää... Tuo YHÄ SYVÄLLÄ lienee kyllä syvältä väittämä (osasyyllinen tapahtuneeseenn) ... Vääntänyt muita vihjeitä molemmilla kotimaisilla koko päivän ja ideat on nyt aika vähissä ...
12. Juha N25.1.2005 klo 22:38
Siis kumpi (kampi?) on edessä, AKSELI vai se toinen? Eräällä tietyllä janalla AKSELI on ensin, hakuteokseni mukaan... Hei mutta tietysti, kyllähän sana EDESSÄ voidaan tulkita toisinkin. Olet oikeassa, en huomannut. Hallitset suomen kielen paremmin kuin tällainen umpisuomalainen... :)
13. Juha N25.1.2005 klo 22:43
Ei kun sittenkin... kyllä tuo vihjeesi jollain lailla sotii kielikorvaa vastaan. Mitä sanovat muut? Eki?
14. EJlo26.1.2005 klo 10:08
Ikävä kyllä IS-kovis ei ole mukanani, mutta seurattuani keskustelua AKSELIN EDESSÄ tai AKSELI EDESSÄ täytyy todeta että kun se ei kerran ollu tuo ylempänä jo paljastettu (kampi) niin Akselin jälkeenhän se tulee kun vilkaisee oikeata "opusta". Toivottavasti en nyt paljastanut liikaa. Toisin sanoen jos Akselissa oli tuo genetiivinpääte, niin sehän sen ratkaisee. ja sopiva sana on Akselin jälkeen tuleva.
15. tonimikael26.1.2005 klo 19:24
Juha N.

Olen edelleen pihalla. Päässä surisee.
Ehkä minulta puuttuu jotain tietoa...

Mielelläni kävisin tätä keskustelua pidemmälle, mutta täällä se ei vielä onnistu.

Jos passaa niin lähetä email minulle osoitteeseen tonimikael@luukku.com, niin saan osoitteesi ja pääsen selvittämään tuon asian (hassua kun joku voi jäädä tosissaan kaivelemaan...).

Kiitos etukäteen! :-)
16. matts27.1.2005 klo 09:42
vaikka aika on suhteellista niin kyllä se eteenpäin menee eikä taaksepäin (ainakaan ilman haivaittuja madonreikiä). näin minä näen tuon akselipaino ongelman.

mutta vaikka akselin edessä saa näin selityksensä onko teille muille sitten sen kanssa risteävä VOIMIA ihan yksiselitteinen - minulle ei - ellei sitten oteta jumalia avuksi?

jännää muuten, että lapsea sanotaan jälkeläiseksi?
17. Bert27.1.2005 klo 12:45
VOIMIA-vihjeen vastaussana ihmetytti minuakin, vaikka ilmeisesti sain siihen saman sanan kuin matts. KOLMANNEKSI oli myös hankala vihje, sen piilokirjain jäi viimeiseksi täytettäväksi ruuduksi. Vastaussana (jos on olettamani) on aika kaukaa haettu.

Ristikon kaksi toisiinsa viittavaa vihjeruutuparia oli mielestäni liikaa, vaan se on tietysti makuasia.

JOET XXXXXXX, VIELÄKIN! oli makoisin vihje.
18. matts27.1.2005 klo 14:39
entä vasemman laidan keskimmäinen pystysana. siinä vihjeenä kuva jossa aaltomainen viiva ja sen yläpuolella vauhtiviivoja. piilokirjain 3. voisi olla mielestäni vain sama kuin 2. enkä oikein saa vastaussanaa sopimaan kuvan vihjeeseen.
Kolamnneksi: Niinpä, jos kyseistä lähdeteosta lukee ja jos siinä luetellut ovat aikajärjestyksessä niin kyllä tämä sana on siinä mainittu ensimmäisenä???
musta ISOSIÄ? ei kai - oli aika hyvä
19. matts27.1.2005 klo 14:41
taas tuli krijotusvihreitä, siis Kolmanneksi ja ISOISÄ
20. kirby27.1.2005 klo 16:54
VOIMIA-vihjeessä on sama idea kuin ENTÄÄ-vihjeessä. Ja se aaltomainen kuvio muistuttaa hyvällä mielikuvituksella haravaa.
21. Pena27.1.2005 klo 17:02
Kyllä, hyvää mielikuvitusta(kin) tarvitaan! Minusta se näytti pyörivältä vieteriltä! :-D
22. Alf Simberg27.1.2005 klo 17:13
Kyseisessä piirustuksessa näkyy erään työkalun terää...
Se näkee joka uskoo! Piirustus minusta mainio...
23. Bert27.1.2005 klo 18:26
Minusta se näytti kaihtimelta ikkunassa, ylösalaisin.
24. tonimikael27.1.2005 klo 18:50
VOIMIA! Kiitos Kirby! Oikein sen olin saanut, mutten tajunnut loppuun asti. Kun se ilman kieroiluakin aika mahdolliselta tuntui... Harmittaa silti pikkuisen kun ei sitä jujua itse keksinyt... ;-P

KOLMANNEKSI pitää kyllä ihan täysin kutinsa. Tästä sarjastahan toinen poistui kuvioista ensimmäisen "avulla". Oletko samoilla linjoilla Bert?
25. Bert27.1.2005 klo 20:09
Minäkin ymmärsin VOIMIA-vihjeen väärin. Onkos sitä oikeastaan ratkonut ristikon jos saa vastaussanan oikein tajuamatta vihjettä?

Samoilla linjoilla KOLMANNEKSI-vastaussanan kanssa. Piti tosin tarkistaa lähdeteoksesta mikä on aina ärsyttävää.
26. tonimikael27.1.2005 klo 23:47
Bert: kysyit:
Onkos sitä oikeastaan ratkonut ristikon jos saa vastaussanan oikein tajuamatta vihjettä?

Juu onhan se aika vaillinainen ratkonta silloin. Eli loppujen lopuksi sitä ei ole ratkaissut. Paitsi ehkä jos on jostain henkilönnimestä kysymys ja sitä ei vaivaudu tarkistamaan...

KOLMANNEKSI. Juu. Jännä juttu. Kun mulle se oli ihan tuttu sana niin tuli oikein hyvä mieli. Mutta niinhän se on; se ärsyttää jos joutuu tarkistelemaan paljon, mutta jos tietopuolen sanat ovat itselle tuttuja, niin silloin sitä ylpeänä omasta suorituksesta myhäilee.
27. Eki28.1.2005 klo 00:02
VOIMIA meinasi viime hetkessä mennä vaihtoon täällä kilomertitehtaalla, kun yhteys sanojen välillä ei tuntunut tarpeeksi tiukalta. Sitten itse (krhm...) sen tajusin. Kyseessä on sekä vihjeeltään että ratkaisultaan niin tuttu sanapari, joilla voisi kuvitella olevan jopa jotain yhteistä keskenään, että noin paha kompa olisi voinut jäädä tajuamatta.
28. IiKoo28.1.2005 klo 14:00
Valmistahan siitä tuli, mutta kun ei vieläkään mene jakeluun, miksi Akselin edessä on sitä mitä se on. Erään lähdeteoksen mukaan asia on minusta ihan toisin päin. Sitten kun ratkaisuaika on ummessa, niin saisinkohan muutaman kiepin rautalankaa sopivasti mutkalle väännettynä asiasta, kiitos.
29. Jukkis30.1.2005 klo 21:10
Eikös tämän vastausaika jo mennyt umpeen?

Joten mitä nämä AKSELIN EDESSÄ ja YHÄ SYVÄLLÄ ja VOIMIA nyt sitten oli?
30. Eki30.1.2005 klo 21:24
Minä aloitan.

AVOIMIA > AUKOT
VOIMIA > UKOT
31. Bert30.1.2005 klo 21:33
Minä jatkan.

YHÄ SYVÄLLÄ --> KURSK
32. H. Lavonius30.1.2005 klo 23:01
YHÄ SYVÄLLÄ > KURSK ei siis pidä paikkaansa. Ainakin minä muistin väärin, olisi tietysti voinut - ja pitänytkin - tarkistaa.

AKSELIN EDESSÄ > KAAPO Akselin päivä 23.3., Kaapo 24.3., joten tavallaan juu mutta oikeastaan ei. "Akselina edessä"?

ULLA TYTTÖ JÄÄLLÄKIN > RUUT Viittaus Ruudun kiekkoilijaveljekseen

Siinä piirroksessa oli tarkoitus olla sahan PII(ki)T

Ja vielä yksi selitys kaupan päälle: LÄPI ASTI! > UKSI vihje saanut vaikutteita parista voimia > ukot. Mutta tuohan taisi ollakin kaikille selvä ;)
33. Juhani Heino1.2.2005 klo 16:26
Mulle oli epäselvää LULU, mutta nyt mietin asiaa ennen kuin munaisin pahasti itseni, ja Honolulustahan se tosiaan tulee. RUUT ja KAAPO selitettiin jo täällä. MARTY oli aika paha - nyt googlasin ja opin että Kim Wilden isä on Marty.
Vihjeestä "hassi" tuleva MOKA ei ehkä ole ihan virallista kieltä joten siihen kävisi yhtä hyvin stadilaisittain MOGA.
34. Pesonen1.2.2005 klo 16:33
urh.(!)
ark.(!)

näin minä tulkitsen hassin :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *