KESKUSTELUT > RISTIKOT > SÄÄNNÖISTÄ SANARISTIKOISSA

1332. Säännöistä sanaristikoissa

Satu17.1.2005 klo 11:44
Olen seurannut keskusteluanne ristikkolaadinnan säännöistä ja olen aivan ihmeissäni: Voiko olla totta, että moisessa asiassa pitää noudattaa jonkinlaisia sääntöjä? Minkä ihmeen takia pitää keksiä sääntöjä joka lähtöön, asiaan kuin asiaan?

Mielestäni ristikkoala jos mikä on sellainen, jossa täytyisi saada toimia aivan vapaasti, eihän siinä mitään sääntöjä tarvita. Ristikothan eivät mitenkään vaikuta ihmisiin ta yhteiskuntaan (eivät ainakaan missään tapauksessa voi vahingoittaa ketään) ja toisaalta kyseessä on luova työ laatijoiden osalta., jota ei mielestäni mitenkään pitäisi rajoittaa. Eiköhän yhteiskunnas-
samme ole sääntöjä jo ihan tarpeeksi?

Ristikoita nyt ainakin pitäisi saada laatia aivan vapaasti ja
antaa ratkojien päättää, minkälaisia ristikoita he haluavat
ratkoa ja ostaa. Nyt vain tuntuu siltä, että ratkojia manipu-
loidaan suosimaan ja vaatimaan vain tietynlaisia - säännön-
mukaisia - ristikoita.

Itse olen tutustunut ristikoihin ulkomaillakin ja huomannut, että tietoja kysytään huomattavasti enemmän kuin meillä Suomessa. Eikä sanojen pituuksista olla ollenkaan niin tarkkoja (esim. 1-2-kirjaimiset lyhenteetkin kelpaavat vallan hyvin).

Minusta tietoja voi aina löytää kirjoista, mutta jos hoksottimia vaaditaan - kuten meillä kovin usein tehdään - niin ihmiset ovat kovin eriarvoisessa asemassa. Näin ollen haluan ristikoissa nähdä mieluummin konkreettisia (vaikka vaikeampiakin) kysymyksiä kuin ihmeellisiä kekseliäisyyttä vaativia sanan-
puolikkaita tai arvoituksellisia kuvia.

Summa summarum: Säännöt ristikoissa - ne joutavat romukoppaan, jos minulta kysytään!
Satu
2. J Takala17.1.2005 klo 11:50
Tässä pikaisesti laadittu ristikko ilman sääntöjä (kysymysmerkit kuvaavat tyhjiä ruutuja):

S?UA
ARGH
?OHO

Toinen vaakasana ylhäältä lukien kertoo, mitä olen ristikosta mieltä. Jos kaikki sanat (lyhenteet) eivät ole tuttuja, niin ainahan tällaisissa voisi käyttää nettiä ratkontaan.
3. J Takala17.1.2005 klo 11:50
Kysymysmerkit kuvaavat siis vihjeruutuja ristikon sisällä.
4. Eki17.1.2005 klo 12:16
MMM Sanaristikot -teoksessa julkaistiin säännöt syksyllä 2004. Ne kannattaa lukaista ja sitten kertoa, pitääkö sääntöjä olla vai ei. Yleinen ajatushan alalla kuin alalla on, että kun osaa säännöt, on vasta oikeus harkintaa käyttäen niitä rikkoa. Näissäkin säännöissä annetaan tällaiseen täydet oikeudet - siis silloin ei varsinaisesti edes rikota sääntöjä.

Jos joku haluaa, voi minun puolestani esitellä säännöttömiä ristikoita omissa julkaisuissaan tai muiden kustantamissakin. Ostajan olisi kuitenkin hyvä tietää, mitä saa. Sääntöjenvastaisuudessa voi piillä jotain hienoakin. Yleensä siinä piilee ainoastaan tietämättömyyttä ja taitamattomuutta.

Säännöistä on vähän tylsä puhua näin, koska useimmat eivät tiedä, mitä ne säännöt ovat, mitä ne merkitsevät ja mitä sääntöjä erityisesti ei tarvitsisi noudattaa. Lähdetään pohtimaan ihan pohjalta. Tarvitseeko ristikossa sanojen edes mennä ristiin? Ruvetaanko tekemään ristikkoromaania? Sanat menevät vain vaakasuoraan?
5. tero17.1.2005 klo 13:04
Onko kyseessä siis säännöt sanan rajoittavassa mielessä, vai säännönmukaisuus jolloin tuohon kirjaan on enemmänkin dokumentoitu tämän hetken tilanne siitä miten ristikoita laaditaan? Jälkimmäinen tuntuisi paremmalta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *