KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANARISTIKOIDEN KAPINALLINEN

1331. Sanaristikoiden kapinallinen

Veijo Wiren17.1.2005 klo 11:19
Olen vasta nyt huomannut viime huhtikuussa tällä sivustolla käydyn keskustelun sanaristikoista. Vahinko, sillä minulla olisi
jo huhtikuussa ollut paljon sanottavaa ristikoista yleensä ja
erityisesti kritiikkiä Henry Haapalaiselle ja Ekille (Erkki Vuokila,
oletan).

Henrylle: Sinulla on ensinnäkin paha tapa munata itsesi julkisesti esittämällä perättömiä väitteitä kilpailijoiden tekemisistä. Väität mm. että minä olisin käyttänyt kaksikirjaimisia ratkaisusanoja! En ole koskaan tehnyt sellaista. Lisäksi sinulla on otsaa tulla sanomaan että "Jos joku haluaa
tutustua ristikoihin joissa sääntöjä rikotaan oikein olan takaa,
kannattaa ratkoa jokin Veijo Wirenin ristikkopokkari." Joopa joo, Henryseni. Mitä sääntöjä? Kenen sääntöjä? Sinunko? Miksei yhtä hyvin minun - joka olen varmasti sinua vanhempi konkari tällä alalla - ja tehnyt mm. enemmän ristikko-oppaita kuin kaikki muut suomalaiset alan miehet yhteensä! (Paksuin oppaani on 936-sivuinen, että parantelepa siitä!)

Miksi yleensä käydään tätä typerää keskustelua laadinnan
säännöistä? tarvitaanko tällä ajanvietealalla mitään erityisiä
yhteisiä sääntöjä? Minusta ei, vaan jokainen laatija laatikoon
itsensä näköisiä yksilöllisiä ristikoita jotka eroavat kaikkien
muiden tekemistä ristikoista. Eihän romaanejakaan kirjoiteta
sääntökirja kourassa. Tommy Tabermann on sanonut että
romaani on kuin sika, se syö kaikkea. Eiköhän sama päde
sanaristikoihinkin. Paitsi niiden mielestä jotka haluavat tehdä
tästä hauskasta ajanvietteestä haudanvakavan uskonnon.Niinhän se on, että tässä muutenkin kalseassa kylmässä maassa, jos johonkin asiaan ei viranomainen eikä lainsäätäjä ole vielä sääntöjä rajoitukseksi keksinyt, sen tekevät sitten asian harrastajat itse. Pääasia on, että äkkiä rajoituksia kaikkeen vapauteen mitä vielä näkyvissä on! Alkaa olla sellainen tunne että kaikki on kiellettyä mikä ei ole erikseen sallittua. Näin Suomessa.

Ekille: Kuulehan rakas kilpakumppanini Vuokila. Olet katsonut
aiheelliseksi kritisoida tuotantoani ja kauan. Miksi olet ottanut
juuri minut silmätikuksi? Siksikö että aloin kilpailla ristikko-op-
pailla kanssasi ja menin ainakin julkaisemani tiedon määrässä
kauas ohitsesi sillä alalla jo vuosia sitten? Oletko kateellinen?

Sanot että kyselen "tuntemattomia henkilönnimiä" jotka
löytyvät vain minun oppaistani.
Mitä puhetta! Eivät ne nimet ainakaan sinulle ole tuntematto-
mia, sillä nehän löytyvät sinunkin oppaastasi yhtä lailla! Tarkoitatko siis sanoa, että sinun oppaassasi esiintyy liian vaikeita nimiä, sellaisia joita ei sovi kysyä ristikoissa?

Moitit minua myös "huonojen" sanojen käytöstä. No, monet
muutkin näyttävät niitä viljelevän edelleen, ja minä ilmoitan
että ei huonoja sanoja ole olemassakaan, on vain liian usein käytettyjä sanoja. Vaihtelua täytyy tietty olla, ja siinä kohtaa
myönnän tehneeni virheitä aiemmin. Mutta kukapa meistä ei
tekisi virheitä ainakin alussa?

Mitä tulee sinun ristikoihisi, en jaksa ratkoa niitä ollenkaan harrastamiesi keinotekoisten ja moniselitteisten vihjeiden vuoksi. Ne ovat minusta monesti huonoja ja aina tylsännäköisiä
ja - sinun ilmaisuasi vapaasti lainaten - roiskuttavat räkää minun nenästäni kuin pelikaanin nokasta!
Eivätkä näytä kavunneen myydyimpien ristikkolehtien listalle
koskaan minun nähdäkseni. Mieti, miksi!

Veijo Wiren
Suomen tuotteliain ristikkokirjailija
2. J Takala17.1.2005 klo 11:42
>tarvitaanko tällä ajanvietealalla mitään erityisiä
>yhteisiä sääntöjä? Minusta ei, vaan jokainen laatija laatikoon
>itsensä näköisiä yksilöllisiä ristikoita jotka eroavat kaikkien
>muiden tekemistä ristikoista.

Ilman minkäänlaisia sääntöjä ristikoiden taso kärsisi, koska aina löytyy sellaisia laatijoita, jotka eivät välitä pätkääkään mitä ristikko sisältää, kunhan sen saa myydyksi. Hulluhan ei tosin ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa, tiedetään...

Jos sitten uusi ratkoja sattumalta törmää ensimmäisenä tällaiseen "säännöttömään" tekeleeseen, niin ratkontaharrastus loppuu siihen. Ei ketään huvita huonoja ristikoita ratkoa.

Minkähänlainen on keinotekoinen vihje? Sitä jäin miettimään. En keksinyt vastausta. Taisi olla aika keinotekoinen vihje.
3. Eki17.1.2005 klo 11:46
Olen pyrkinyt tällä saitilla - jos se minun vallassani varsinaisesti on - sellaiseen meininkiin, että ketään ei lähdetä haukkumaan. Se on kuitenkin joskus vaikeaa, kun asiasta puhutaan. Olen saanut niistä haukuista osani, vermaan lukumääräisesti eniten.

Tällaiseen loanheittoon, joka oudosti otsikoidun jutun alla voisi olla alkamassa, en ole kuitenkaan halukas lähtemään. Yhden ainoa asian korjaan ja sen olen sanonut täällä moneen kertaan ja myös esipuheissani. Sanan löytyminen ristikkosanastosta ei tarkota sitä, että sitä kannattaa käyttää ristikossa. Kritisoin omista kirjoistani löytyviä sanoja, koska siellä on runsaasti sellaista sanastoa, jota EI MISSÄÄN NIMESSÄ PIDÄ KÄYTTÄÄ. Itse käytän sanastoja vain apuvälineenä ja sanojen valinnassa omaa järkeäni. Sanaston omistaa vain murto-osa ratkojista, muut ovat omillaan.
4. tero17.1.2005 klo 13:00
Veijo Wiren on oikeassa siinä että tällä palstalla hänet on henkilökohtaisesti nimeltä mainiten usein esitetty huonojen ristikoiden ja kelvottomien oppaiden tekijänä. En ota kantaa asiaan kun en ole tutustunut tarkemmin, enkä jaksa kaivaa arkistoista kuka nimenomaisesti tällaista on esittänyt. Tämä näin sivullisen huomiona, nimi on jäänyt mieleen juuri mainitsemissani asiayhteyksissä. Siinä mielessä on mainiota saada henkilö itse kertomaan mielipiteensä. Harmittavan hyökkäävästi se vain ilmoille tuli (enkä ihmettele), toivottavasti jatkossa rakentavampaa.
5. Henry Haapalainen17.1.2005 klo 17:22
En ole tulossa keskusteluun takaisin, mutta tämä kommentti on pakko kirjoittaa. On nimittäin mahdollista, että haukuin väärää puuta kirjoittaessani Veijo Wirenin ristikkopokkarista. Kirjoitin tarkan oikeudenmukaisesti pokkarista, jota ei kirjoitushetkellä ollut tallella, ja kun olen yrittänyt etsiä vastaavan tason tuotoksia lehtipisteistä, niitä ei ole enää löytynyt. Jostakin minulle jäi mielikuva, että kyseessä olisi ollut Veijo Wirenin tuotos. Jos mielikuva oli väärä, pyydän nöyrästi anteeksi.
6. IiKoo17.1.2005 klo 17:42
Eiköhän jokainen järkevä ristikonratkoja ymmärrä aika nopeasti, millloin ristikko on tehty huonosti, oli sääntöjä olemassa taikka ei. Sinä päivänä kun hän määrittelee itselleen, millaiset ristikot ovat hänen mielestään huonoja, hän on tietämättään luonut säännön: Säännön, joka tekee ristikosta huonon (taikka hyvän). Mitä ihmeellistä siinä on, että joku pyrkii näitä sääntöjä listaamaan jossain? Varsinkin jos nämä säännöt perustuvat kokemukseen?

Esimerkki: Suomen kieli sisältää aika vähän käyttökelpoisia kaksi- taikka kolmekirjaimisia sanoja. Jos ristikoissa alkaa moisia vilisemään, syntyy aika nopeasti toistoa ja ristikoista tulee huonoja.

Ja mikä ihmeen mittari ristikoiden laadinnassa on määrä? Jos asioita mitataan ainoastaan määrällisesti, tulos on yleensä silkkaa roskaa.
7. Veijo Wiren17.1.2005 klo 19:26
Kommenttini Vuokilan kommenttiin "tuntematrtomien" henkilönnimien käytöstä, jotka löytyvät kuulemma vain
minun oppaastani. Kyllä ne käyttämäni nimet kuuluvat normaaliin yleistietoon eivätkä ole hakemalla haettujam erikoisia nimiä. Jos on ulkomainen urheilija, on kyllä maailmanmestari, jos on ulkomainen näyttelijä, on kyllä ollut meillä tv.ssä ja juorulehdissä paljon. Muistan kyllä kuinka aikoinaan väitit että teen ristikkotehtäväkirjoja vain siksi että ihmiset ostaisivat oppaitani. Se oli aika hävyttömästi kommentoitu, sillä näithän että niissä tehtäväkirjoissani oli ratkaisut perässä..
En ole omasta Nykäsestäni (WSOY:n Nykysuomen sanakirja 1980-luvulta) löyvät sanaa kalapyydys, mutta sanan kalanpyydys kylläkin.
Veijo Wiren
8. Veijo Wiren17.1.2005 klo 19:31
IIkoolle: Kenellä on oikeus laatia kaikkia laatijoita koskevat
yhteiset säännöt? hyvösellä ja Vuokilalla kahdestaan vai?
Minusta se on harvainvaltaa. Hyvä laatijan osaa sopivat säännöt itsestään, vaikka ne poikkeavaisivatkin jonkin verran muiden tekemistä. Jokainen taaplaa tyylillään, ja lukijat ratkaiskoot mikä
kelpaa, mikä ei. Kauppiaita tässä ollaan, eikä yhdellä kauppiaalla ole kanttia sanoa toiselle, mitä tämän pitäisi myydä.
Veijo Wiren
9. Eki17.1.2005 klo 19:36
Oletko Veijo oikeasti lukenut säännöt? Mikä siellä erityisesti rassaa? Tämä ryöppy alkaa tuntua vähän ylimitoitetulta. Tai oli se ensimmäinen jo, mutta nyt voisi keskittyä rauhalliseen pohdintaan tosiseikkojen valossa.

Sääntömme - monella fiksulla ihmisellä tarkastetut - eivät ole pahasta eivätkä ole vaikuttaneet vielä yhtään mihinkään. Miksi siis moinen pelko?
10. Veijo Wiren17.1.2005 klo 19:44
IIKOOllle vielä: Määrästä puhuessani tarkoitin lähinnä ristikko-oppaitani, vaikka kaikenlainen kirjailu alalla kuin alalla
antaa kyllä perspektiiviä. Olen itsekin sitä mieltä että tehtäväkirjani eivät 1995-2003 ole olleet esimerkillisiä, mutta kun kustantaja on sellaisia tasaiseen tahtiin tilannut ja painostanut kovaan tahtiin, on priimaa ollut vaikea tuottaa jatkuvasti. Mutta puhukoon se joka tekee saman määrän samassa ajassa paremmin! Toistaiseksi olen ollut yksin niillä
markkinoilla. Ensi vuonna tullee Gummerukselta parempaa
laatua jo (kirjat tehty jo). Kolmikirjaimiset sanat ovat
minusta periaatteessa ok jos niitä on ristikkoa kohden yksi tai kaksi, ja onhan noita suomen kielessäkin aika kosolti (täi, tai, vai, hai, etu, ote, ora, oma, esa, eli, ali, ohi, yli, sei, Ola, elo, suo..)., mutta en uskalla käyttää niitä silti. Olen siinä suhteessa samanlainen lammas kuin muutkin laatijat!
Huonompaa se minusta on, että Paatso on aina Ilari (eikä Rinna eikä Liisa), tulivuori aina Etna eikä koskaan vesuvius, marraspoika aina Atte jne. Nekin ovat pahaa toistoa, jollaista en itse harrasta mutta monet muut kyllä.
11. Veijo Wiren17.1.2005 klo 19:49
Sääntöjen pelosta: Säännöillä voidaan hallita ihmisiä ja arvostella heitä omista lähtökohdista käsin. Sitä asetta olet käyttänyt tällä palstalla mm. moittimalla ristikkojani huonoiksi siksi, että "sääntöjen täsmennykset" huomioiden ristikkoni ovat huonoja? En ymmärrä alkuunkaan. Mitä hemmetin täsmennyksiä?
12. IiKoo17.1.2005 klo 19:52
Niin, uskoisin, että niinkuin sinä saat päättää toimittamissasi julkaisuissasi, millaisia ristikoita sinä julkaiset, niin varmaan Eki ja ++juh saavat päättää samoin mitä he julkaisevat. Onko silloin kyse jostain "yhteisistä säännöistä", kuten sinä olet täällä toitottamassa?

Kannattaisikohan nyt vielä kerran miettiä, miksei noita kolmekirjaimisia sanoja oikeasti kannata sinne ristikkoon laittaa? Ja onhan niitä: monikoituna, jolloin niistä saadaan teennäisesti nelikirjaimisia. Tyhmiä ne ovat silloinkin, jos tuollaisia useita on ristikossa - tämä niinkuin ratkaisijan näkövinkkelistä.

Ai niin: Hesarin ristikossa esiintyy usein Eronen. Vastaussana päättyy ..LA
13. Eki17.1.2005 klo 20:03
Veijo, puhut pääasiassa aivan vierasta asiaa Rinnoilla ja Etnoilla. Tuo myös kunnon siteerauksia arvosteluista äläkä tuollaisia epämääräisiä vihjailuja. Ja ota vähän rauhallisemmin, ei täällä kukaan pure.
14. Veijo Wiren17.1.2005 klo 20:03
Viimeinen kommenttini tänään: Kovin tiukat säännöt johtavat kovin samantapaisiin ristikoihin. En ole lukenut sääntökirjaa enkä halua lukeakaan, sillä haluan säilyttää vapauteni tehdä mitä haluan, ja kehotan kaikkia muitakin laatijoita tekemään samoin. Minusta ei voida jakaa laatijoita A-ja B-luokan laatijoihin sen perusteella kuinka erilaisia ristikoita he laativat. Olkaamme kaikki yksilöitä!
15. Veijo Wiren17.1.2005 klo 20:07
Vielä kommentti IIKOOLLE: Et nyt ymmärtänyt minua. Totta kai muut saavat päättää mitä julkaisevat, mutta ei heidän tarvi tulla minulle antamaan neuvoja asiassa ja moittimaan tuotantoani joka poikkeaa heidän linjastaan. Vuokila se tässä sääntöjä sanelee, en minä.
16. Eki17.1.2005 klo 20:09
Sanoo mies, joka radiossa kuulijan soittaessa ja kysyessä, kuinka ristikoita laaditaan, totesi: "Minä annan koneen laatia ne!" Mikähän käsitys siitä mahtoi Turun seudulle jäädä?

Käsityö ja hyvät yksilölliset ristikot kunniaan! Koneet ovat hyviä renkejä mutta huonoja isäntiä.
17. Veijo Wiren17.1.2005 klo 20:14
Ekille: Itse puhelet aivan käsittämättömiä. Miten niin puhun vierasta asiaa Rinnoista ja Etnoista? ja mikset kerro mitä ne "täsmennykset" ovat? Ja otatko itse rauhallisesti. Lainaan lausettasi: LUKEKAA NE JOS ETTE USKO WIRENILLÄ OLEVAN SÄÄNTÖJÄ. "VARATKAA NENÄLIINAA PAIKALLE,RÄKÄ VOI ROISKUA TIRSKAHDUKSISTA. eSIM. TUNNETUIMMAT RISTIKKOSANAT, JOSSA HUONOIMMAT RISTIKKOSANAT TULEVAT SUUNNILLEEN LUETELLUKSI..Sehän on sinun kommenttisi..
18. Veijo Wiren17.1.2005 klo 20:18
Kuulehan nyt, Eki. radiossa kerroin asian kuin se on: Kone on renkini joka panee itse valitsemani ristikkosanat ristiin, ei siis määrää niitä itse! Tuo tekniikka vain nopeuttaa prosessia. Sitä sanotaan NYKYAJAKSI. Kyllähän monet muutkin laatijat tässä maassa käyttävät laadintaohjelmia, jo ennen minua. Varmaan sinunkin laatijoistasi osa? Käsityönä tehdyt ristikot eivät ole yhtään parempia kuin nykytekniikalla tehdyt. Lopputulos ratkaisee, Eki hyvä.
19. J Takala17.1.2005 klo 20:20
No tuo selittääkin monta asiaa.
20. Lettu17.1.2005 klo 20:22
Työtä tarjolla ristikkopoliisille.. Vapaaehtoisia varmaan löytyy kommenteista päätellen.

Sääntö Säännöt Säännöllinen Sännölliset
"Epäsääntö" "Epäsäännöt" Epäsäännöllinen Epäsäännölliset

Säännöllinen Hallittu Ehyt Kokonainen
Säännötön Epäsäännöllinen Hallitsematon Muodoton

Mietitäänpä tätä assosiaatioketjua ja mennään lopulta

Äärellisestä Äärettömyyteen Järjellisyydestä Järjettömyyteen
ja palataan Suuren Pamaukseen ja ihmetellään tiedemiesten voimin miten kaikki saikaan alkunsa...
21. IiKoo17.1.2005 klo 20:33
Ilmeisesti Veijo ei ymmärrä minua enkä minä Veijoa. Mutta otetaan nyt yksi näkemys tähän ristikkokeskusteluun vielä lisää. Se on minun näkemykseni niistä ristikkolehdistä, joita minä ratkon:

Ratkon säännöllisesti Ilta-Sanomien kovikset, Sanaseppojen jäsenlehden, hieman epäsäännöllisemmin Punaisen Pelikaanin sekä Hesarin ristikot ja silloin tällöin Iisakin ristikot. Ja että miksikö? Siitä syystä, että noiden tehtäväpaletti (varsinkin Sanasepot ja PP) on monipuolinen. Niissä on erilaisia ristikoita sekä niissä on haastavia tehtäviä. Suurin osa ristikkojulkaisuista on sen luokan puppaa, ettei niitä jaksa tehdä edes ajanvietteenä. Ilmeisesti olen sitten sen verran taitava ratkoja, etten minä innostu enää mistään kirjoitusnopeuskilpailuristikoista ollenkaan. Lisäksi kun pidän verbaalisesta huumorista, nautin erilaisista kieroista vihjeistä; minulle ei todellakaan kannata tuoda eteen ristikkolehteä, jossa kissan kuva merkitsee vastaussanaa kissa ja tulivuoren kuva vastaussanaa etna.
22. J Takala17.1.2005 klo 21:01
>Kone on renkini joka panee itse valitsemani ristikkosanat ristiin, >ei siis määrää niitä itse! Tuo tekniikka vain nopeuttaa prosessia. >Sitä sanotaan NYKYAJAKSI.

Jos kerran käytät konetta laadintaan, niin luultavasti pystyt muotoilemaan pohjan ennen virallisen laadintakoneen käynnistystä sellaiseksi kuin haluat. Minkä ihmeen takia teet pohjista niin tukkoisia? Miksi alkupiiloja ynnä muita mukavuuksia, jos kerran kone tekee työt?
23. Urpu17.1.2005 klo 21:04
Tavallista keskivertoratkojaa ei kiinnosta pätkääkään kuka ristikon on laatinut tai miten. Ihan sama juttu kuin lehtijutun kanssa: Hyvät luetaan, huonot selaillaan läpi mutta kirjoittaja ei kiinnosta kuin erityisen hyvissä tapauksissa. Yksi tuttavani ilmaisikin sen hienosti: "En ole koskaan edes ajatellut, että näitäkin joku tosiaan tekee" Ne ristikot vain ovat eikä suurin osa porukasta ole pätkän vertaa kiinnostunut niiden tekijästä millään muotoa.

Minä ja 90 % ostaa lehtensä sen perusteella, miltä sisältö selatessa näyttää. Huonoa lehteä en osta toista kertaa. Pettymyksiä on tullut vastaan muutama, mutta vähäisesti, suurin osa on ollut ihan ok ja nykyään tietää jo mitä kannattaa ostaa.

Käsintehty villapaitakin on muuten parempi ja lämpimämpi kuin koneella tehty, vaikka onkin kalliimpi ja työläämpi valmistaa.
24. Veijo Wiren17.1.2005 klo 22:15
Urpulle: Käsintehty villapaita siis saa maksaa koneella tehtyä enemmän, mutta käsin tehty ristikko ei koneella tehtyä enempää? Miksei? Muuten - eikö suttuisesti käsin piirretty ristikko sitten koskaan ärsytä sinua? Minua vallan tavattomasti!
Jätän lehden ostamatta sillä perusteella.

J Takalalle: Miksi sanot pohjiani tukkoisiksi? Parin viime vuoden aikana ne ovat olleet varsin avaria, on ollut oikeasta alakulmastakin ainakin kolme väylää ulos, eikä alkupiiloja ole enää yleisesti ottaen ollenkaan. (Miksi ne ovat mörköjä sinulle muuten? En ole niitä harrastanut aina mukavuussyistä vaan vaihtelun vuoksi.) Oletko varmasti nähnyt viimeisimmät Aurinkoristikkoni? Numerot 4 ja 5/2004 joista näet kuinka avaria ristikoita olen viime aikoina tehnyt, ja isona kuvana usein valokuva vieläpä - harvinaista ristikkolehdissä, vai mitä?
25. Veijo Wiren17.1.2005 klo 22:29
Minä en harrasta kieroja sanankäänteitä enkä verbaalista huumoria ristikoissa. Tehkööt muut sellaisia. Minä haluan esittää selkeitä vihjeitä joihin on selkeä vastaus. Jos nyt kissan kuvan sinne panen ja vastaus on kissa, se on vain pieni osa kokonaisuutta ja auttaa muiden sanojen kanssa. Mieluiten panisin siihen kyllä oselotin kuvan ja vastaukseksi oselotti. Mutta arastelen edelleen vaikeampien tietopuolisten kysymysten esittämistä, koska ollaan Suomessa eikä täällä SAA kysellä moisia. Kysyisin kaikilta, onko joku ratkonut ulkomaisia ristikoita (englantilaisia, ruotsalaisia, saksalaisia) esim. lomamatkoillaan, ja mitä niistä pitää. Ovatko ne sitten mielestänne täyttä puppua? Onko Suomi todella niin eri kulttuuria etteivät ne ristikot kolahda suomalaiseen ollenkaan - muihin kuin minuun siis? Nehän ovat pullollaan tietopuolisia kysymyksiä, huumori ja keinotekoiset sanaleikit puuttuvat niistä täysin. Sopii minulle. Mutta enhän minä siedä suomi-rokkiakaan (paitsi Juicea) enkä suomalaista tangomusiikkia. enkä ankeaa suomalaista kirjallisuutta. (Juoksuhaudantie jää ikuisesti lukematta).
26. Bert17.1.2005 klo 22:58
Veijo, lähetä Sanaseppoon joku ristikkosi. Moni tämän sivun lukija (kuten minä) ei ole tutustunut tuotantoosi eikä siten ole vielä voinut muodostaa mielipidettään siitä. Tiedä vaikka saisit uusia faneja!
27. HooTee17.1.2005 klo 23:11
Voi Pyhä Sylyvi.Onko tosiaan Ristikkolehtien teko näin vaikeaa.Tälläisestä tavallisesta ratkojasta tuntuu ,että se on maailman vaikein tuotannonala...tai sinne on pesiintynyt maailman vaikeimmat ihmiset.Tällä jatkuvalla kinastelulla jostain lapsellisista säännöistä te ajatte Ristikoiden parista pois osan sellaisista henkilöistä jotka eivät halua kuulla tai lukea eri ristikkolehtien tuottajien... ajoittain kovasanaistakin ja typerää yhteenottoa....olen yksi heistä,joka kyllästyi nyt...

Eisuinkaan muidenkaan tuotteiden valmistajat kinastele ja arvostele toistensa tuotteita yhtä kärkevästi kuin te... ja on monia aloja ,jotka ovat varmasti mutkikkaampia ,kuin ristikoiden laatiminen....
28. Esko Kalervo18.1.2005 klo 00:00
Ihanaa!
Osio A:
On ihanaa kun ammattilaiset käyvät kunnon mittelöä kollegojen kesken. Näkemyksiä puolesta ja vastaan. (Sävy rauhoittunee alkukiihkon laannuttua - ei mielestäni pulma, alkuun on hyvä saada vauhtia, asiaankin päästänee.)

Tämähän on aivan eri asia kuin se, että ratkoja=asiakas antaa palautetta laatijalle=tuotteen tarjoajalle – tässä tapauksessahan Asiakas on aina oikeassa eli hän on kokenut asian juuri niin kuin on kokenut. Tämä asiakaspalautteen käsittely on välillä meinannut lipsahtaa juupas-eipäs -linjalle eli laatija-establishmentti on unohtanut palvelun tarjoajan roolinsa ja alkanut neuvoa jopa asiakkaitaan siitä, mikä on oikea tapa ajatella.

Osio B:
Kun itse aloin saada mieleeni omnipotentteja kuvitelmia ristikon laadinnan onnistumisesta omalla kohdallani ja yritelmistä ei tullut kertakaikkiaan mitään, kokeilujen jatkamista auttoi ratkaisevasti alan ammattilaisten neuvot perussäännöistä ja sitten viimein löytämäni puolivirallinen säännöstö (eki + juh++ ?). Niistä sain reunaehdot, joiden sisällä yrittää räpistellä. Muutama jo julkaistukin ilman kamalia teilauksia - kehuja kyllä.
Tottahan toki oikeat ammattilaiset soveltavat sääntöjä vapaasti kuten esim. Antti Viitamäen Pelikaani -Yy, Kaa, Koo, ... jossa tietoisesti luodaan uusia ihania "sääntöjä" (ennenkin käytetty, mutta toimiva esimerkki kuitenkin).
29. ++juh18.1.2005 klo 00:17
HooTeelle ja muille kyllästetyille.

Muilla luovan työn aloilla on asiantuntevia riippumattomia kriitikoita, jotka saavat mielipiteensä kuuluviin. Ristikkoalalla ei ole.

Ei-luovan työn aloilla on standardeja ja viranomaisvalvontaa. Ristikkoalalla ei ole.

Puolueettomen kritiikin, valvonnan ja hyväksyttyjen standardien
( R I S T I K K O S Ä Ä N T Ö J E N ) puutteen vuoksi kapitalismi toteutuu ristikkoalalla puhtaimmillaan: se, joka tekee niin huonoa (=halpaa) työtä kuin kehtaa ja myy se niin kalliilla kuin menee kaupaksi, korjaa potin.
30. Eki18.1.2005 klo 00:22
Mites Esko Kalervon suu pannaan, jos mittelön seurauksena oivallusristikot katoavat maan pinnalta? Taitavat siinä junatkin joutua lakkautusuhan alle, kun junaratkojat jäävät asemille. Kaikkea muuta kuin ihanaa!

Olen täällä mainostanut "kilpailijoidenkin" tuotteita, kun on ollut aihetta. Nythän pitää tutustua tähän "kaikin tavoin parantuneeseen" Wireniin. Kun olen tutustunut, kerron rehellisen mielipiteeni - jos tämä aihe vielä silloin jotakuta kiinnostaa. Ei se pohjaudu siihen, että hyväksyisin vain "omanlaiseni" ristikot. On kuitenkin omilla kriteereilläni selkeästi huonoja ristikoita ollut ja tulee varmaan aina olemaan. Niitä en rupea muodon vuoksi kehumaan, jos niistä ei löydy mitään kiinnostavaa. Jos niille löytyy oma asiakaspiiri, se on ok - ja tuskin se minun ristikoiltani on edes pois.

Mietin kyllä taannoin juuri noita kirjoituksia, joista nyt puhutaan, että pitäisikö ne sensuroida. En siksi, että olisin kirjoittanut jotain, mitä mieltä en ole, mutta kun ei täällä ole varsinaisesti tarkoitus mollata ketään, syystä tai syyttä.

Ja kyllähän Veijo nyt sanoi vähintään yhtä pahasti, että eivätkös puntit ole tasan? Jatketaan tyhjältä pöydältä, ilman vaahtoa, kiitos.

Huonosti minä kyllä itseni ja lähipiirini tunnen, jos annetut luonnekuvat ja käsitykset sääntöjen luonteesta pitäisivät paikkansa.

Pirullisimmat ovat taas naljailleet, että minä se vaan hommasin tänne sivulle säpinää, kun oli niin pitkään ollut tylsää.
31. Esko Kalervo18.1.2005 klo 00:27
++juh sivaltaa ehkä mahdollisesti taistolaisittain pikkuisen ainakin osittain harhan pielen sivuun: eivät kaikki aina osta hampparin makkaraa - on muutakin kuin perusnälkää.
Hinta-Laatu -suhdettakin arvostavia on ratkojakansassamme ihan kelpo asiakaskunta, korkeammat värähdyksetkin kuuluvat Suomen Urhojen ja Ellien sielun kannelten sointuihin!
32. Hootee18.1.2005 klo 00:32
Esko-Kalervo.osio A:..mä olen asiakas...eli tuotteen ostaja.maksaja....ja olen kyrpiintynyt tähän kinasteluun...asiakas on tässä tapauksessa loppuun kyllästynyt.....ja toivottelenkin kaikea hyvää ristikkoihmisille..HooTee poistuu seurastanne..
33. jupejus18.1.2005 klo 00:36
Kyllä varmaan on noinkin ja sama juttu on tuon "kyllästymisenkin" suhteen - ei välttämättä kyllästymistä ristikoihin ja niiden eri laatuihin vaan kyllästymistä keskutelijoiden käytyyn keskutelutyyllin.
34. ++juh18.1.2005 klo 01:04
Veijo Wirén kirjoitteli:

> Olen itsekin sitä mieltä että tehtäväkirjani eivät 1995-2003
> ole olleet esimerkillisiä, mutta kun kustantaja on sellaisia
> tasaiseen tahtiin tilannut ja painostanut kovaan tahtiin, on
> priimaa ollut vaikea tuottaa jatkuvasti. Mutta puhukoon se
> joka tekee saman määrän samassa ajassa paremmin!

Minulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä Gummerus maksaa ristikoista, mutta lupaan, että jos Gummerus pyytää minua laatimaan 200 ristikkoa kirjaan "Ristikkovuosi 2006", niin laadin (tai muulla tavalla hankin) ne vain 10% kalliimmalla kuin mitä Gummerus todellisuudessa*) maksoi Veijo Wirénille ristikoista kirjaan "Ristikkovuosi 2005".

Lupaukseni on voimassa**) 1.4.2005 klo 0:00 saakka.

*) Siltä varalta, että VW on jotenkin muutoin sitoutunut toimittamaan ristikot "alihintaan" tms.

**) Ns. force majeur -tapauksessa lupaukseni raukeaa myös jälkikäteen (käytännössä: tulen työkyvyttömäksi).
35. ++juh18.1.2005 klo 01:28
Lisäänpä vielä juristien varalta, että ristikoiden toimitusajan tulee olla järkevä, sanotaanpa nyt vaikka 6 kuukautta sopimuksen syntymisestä.

Onkohan vielä jotain, josta viekas lakimies saisi minut nalkkiin...
36. ++juh18.1.2005 klo 01:35
Hmm... Veijo ujostelee, kun veti omat laadintaohjeensa netistä. Eilen (ma 17.1.) iltapäivällä ne vielä olivat siellä.

No, kuukkeli ei ole yhtä kaino:

http://64.233.183.104/search?q=cache:we9IOcRc7gYJ: www.veijonkirjat.fi/laadintaohje.txt
37. Tupu18.1.2005 klo 01:47
Ei siis noiden täytyy olla paras hupisivu, mitä ikinä on tehty. Raivokasta maneereilla pelleilyä! Noista syntyy sketsisarja teevee kakkoselle, siellä menee tommonen. (*Anteeksi*)
38. ++juh18.1.2005 klo 02:24
Tupu, noiden = ?
39. Antti Viitamäki18.1.2005 klo 03:27
Tämän viestin saa sensuroida, jos rikon jotain lakia kopioimalla tähän osan VW:n tekstistä. Tarkoituksenani on tehdä siitä joitakin huomioita. (Siteeratut osat merkitty rivin alussa olevalla >>-merkillä.)

>> YHTEENVETO SÄÄNNÖISTÄ:

VW on täällä nyt muutamaan kertaan kirjoittanut siitä, miten kaikenlaiset säännöt turmelevat ristikkokulttuurin. Eritoten hän on hyökännyt Ekin kirjassa olevia sääntöjä vastaan. Hän on kuitenkin kirjoittanut omat sääntönsä jo paljon aiemmin. Nämä säännöt tosin ovat vailla minkäänlaista selkeää rakennetta - ne antavat yhden ohjeen tuosta ja toisen tästä aiheesta, ja väliin jää isoja aukkoja.

>> 1. Ei koskaan alle 4-kirjaimisia ratkaisusanoja

Parin vuorokauden sisään hän kirjoitti täällä, ettei kolmikirjaimisissa sanoissa ole mitään vikaa. Kuinka nyt sitten lienee loppujen lopuksi?

Toisaalta tämä on yksi niistä säännöistä tai suosituksista, jotka mainitaan Ekin kirjassa.

>> 2. Suosittava pitkiä sanoja milloin mahdollista. Nelikir-
>> jaimiset sanat eivät saa muodostaa suurta enemmistöä
>> ratkaisusanoissa. Oikea alalaita annetaan anteeksi
>> tässä suhteessa.

Mikä on oikea alalaita? Ymmärrän oikean laidan ja alalaidan. Tarkoittaako tämä oikeaa alakulmaa? Tämä on tyyppiesimerkki VW:n "sääntöjen" epämääräisestä sanankäytöstä. Ja mitä tarkoittaa "antaa anteeksi" säännöstössä?

>> 3. Ei kahta tai useampaa piilokirjainta peräkkäin

Juuri tämäntapaisiahan ovat monet Ekin kirjankin säännöistä. Selkeitä yleisohjeita, joilla pyritään varmistamaan että ristikon ratkaisemisessa on ylipäätään järkeä. Jos ristikko on täynnä piilokirjaimia, siellä täällä useampia peräkkäin, ristikon voi yhtä hyvin tehdä vaikka naapurin kissa.

>> 4. Ei enempää kuin 3-4 sanaa joissa piilokirjain alussa

Mikä on perusteena juuri tuolle määrälle? Ja miksi VW kirjoitti täällä toisaalla, että hän välillä käyttää alkupiiloja paljonkin "ihan vaihtelun vuoksi"?

>> 5. Sanojen oltava mieluiten perusmuodossa, yksikössä
>> tai monikossa

"Mieluiten"? Ja luetaanko tuo nyt kolmena vai kahtena eri vaihtoehtona? Ja miksi sääntöjen yhteenvedossa ei puhuta mitään verbeistä? Ja mitä tarkoitti ylempänä säännöstössä oleva lause:

>> Yhtä lailla voit käyttää niin substantiiveja, verbejä,
>> adjektiiveja, partikkeleita ja jopa genetiivejä.

Lauseen viisi kielioppitermiä eivät ole rinnasteisia keskenään. Neljä ensimmäistä ovat sanaluokkia, genetiivi on sijamuoto. Itse en muista koskaan nähneeni genetiiviä ristikossa, ellei sana homonyymisesti ole esimerkiksi jonkin muun sanaluokan perusmuotoinen sana, esim. "kahden" ja "vallan" (partikkeleita) tai vaikka "Karin" (substantiivi, naisen etunimi). En usko, että kovin monessa lehdessä menisi genetiivi syynistä läpi.

Hieman myöhemmin VW toteaa seuraavaa:

>> Genetiiviä käytetään yksinomaan yhdyssanojen
>> osana, jolloin toinen osa siitä on vihjeenä, kuten SIAN-
>> KÄRSÄMÖ, TÄYS-MAITO. Tällöin ratkaisusanassa tulee olla
>> se viiva mukana: SIAN-, TÄYS-, tai -MAITO.

"Ratkaisusanassa viiva mukana"? Tuleeko viiva siis johonkin vastausruutuun? Laittaako sen sinne laatija vai ratkoja? Ja oletko VW ylipäätään ihan tosissasi?

Katkelma yrittää antaa esimerkkejä genetiivin käytöstä, mutta siinä on vain yksi, "sian". "Täys" ei ole genetiivi, ja "maito" mahdollisena ratkaisusanana tuskin on niin yllättävää että sitä kannattaa säännöissä mainita (varsinkaan tässä yhteydessä).

"Sian" sopii minun mielestäni ratkaisusanaksi vain sen takia että se on yksi tapa litteroida Kiinan Shaanxin maakunnan pääkaupunki Xian, eikä se kyllä silloinkaan mikään erityisen hohdokas sana ole.

(jatkuu)
40. Antti Viitamäki18.1.2005 klo 03:27
(jatkuu)

>> 6. Ilmavuus: Jokaisesta sanasta pitää olla yhteys
>> jokaiseen toiseen sanaan. Ei siis erillisiä pikkuristikoita.
>> Ei edes oikeassa alalaidassa.

Jälleen hyvin epämääräistä kieltä: mitä "yhteydellä" tarkoitetaan? Riittääkö vinottainen yhteys? Hyvä toisaalta tietää, ettei siellä mystisessä "oikeassa alalaidassakaan" saa olla pikkuristikkoa.

No, alaa tunteva toki ymmärtää mitä tämä sääntö tarkoittaa. Ja se on myös sellainen perussääntö, jollaisia monet Ekinkin säännöistä ovat - tosin jälkimmäisessä muotoilu on (mielestäni) paljon selkeämpää.

>> 7. Noin 7-15 pikkukuvaa/ristikko

Mistä moinen lukumäärä on tempaistu? Onko ristikko huono tai sääntöjenvastainen, jos siinä on pelkästään kuva- tai pelkästään tekstivihjeitä?

Tämä on myös yksi esimerkki sellaisesta säännöstä joka löytyy yhteenvedosta, mutta ei sitä edeltävästä sääntöjen laveammasta versiosta. Minun tuntemassani suomen kielessä "yhteenveto" on tiivistelmä pitemmästä tekstistä, teksti jossa on ytimekkäästi esitetty pitemmän tekstin keskeisimmät asiat.

>> 8. Ei tulkinnanvaraisia piilokirjaimia
>> 9. Kysy vain Suomessa yleisesti tunnettuja henkilönnimiä

Vastaavia suosituksia löytyy Ekiltäkin.

>> 10. Slangisanat kelpaavat, mutta eivät murresanat

Mihin ihmeeseen tämä perustuu? Määrittele "slangi", määrittele "murre". Miksi slangi on murretta parempi? Slangi on usein jopa pienemmällä alueella tunnettua kuin murre.

Ja vielä:

>> Käytä vain seuraavia kylännimiä:
>>
>> Ahola (Posio)
>> Aska (Sodankylä)
>> Hetta (Enontekiö)
>> Ivalo (Inari)
>> Kevo (Utsjoki)
>> Koria (Elimäki)
>> Lusi (Liki Heinolaa)
>> Soso (Muhos)
>> Taavetti (Luumäki)
>> Utti (Valkeala)

Niin, tosiaan. Laatijat, huomatkaa: älkää missään tapauksessa alistuko mihinkään sääntöihin, mutta muistakaakin käyttää vain näitä kylännimiä!

Juupa juu.

Toivottavasti tämä nyt oli tarpeeksi kiihkotonta ja asiallista kommentointia. Joka tapauksessa, ei millään pahalla.
41. Luupää18.1.2005 klo 08:41
Mistäköhän johtuu, että jotkut ristikonlaatijat puhuvat niin kovin ristiin?
42. J Takala18.1.2005 klo 09:04
Taitaa olla aika harvinaista millään alalla, että kaikki olisivat samaa mieltä asioista.
43. Urpu18.1.2005 klo 09:07
Corelin käytöstä mulla tökkii tämä:
"En tiedä parempaakaan tapaa kuin että piirrät viivatyökalulla
kaikki ruudut erikseen, vieläpä niin että jokaisen ruudun
jokaisen sivun teet erikseen (onnistuu helpoiten EDIT-valikon
DUPLICATE-kommennolla)."

Tuota, minä tiedän miten Corelilla tehdään ristikkopohja muutamassa sekunnissa, käytetään ristikkotyökalua, joka on siellä valmiina!!! Sitä voi muokata mielensä mukaan, niin viivan paksuutta, ruutujen määrää, ruutuja voi poistaa...Enkä ole edes kovin paljoa Corelia opisekellut, mitä koulussa yhden kurssin 1 ov ja siinä ajassa tuon ehdin oppia.

Minä olen valmis maksamaan laadusta asiasta kuin asiassa. Huonot jätän ostamatta. En sen kummemmin kommentoi mikä on huono, ulkoasun perusteella ostan useimmat lehdet. Siihen ei vaikuta se, onko tehty koneella vai käsin. Ei, en halua suttuisia kuvia, mutta koneella saa myös suttuista yelsijälkeä aikaan vaikka peruskuvat olisivatkin selkeitä.
44. Luupää18.1.2005 klo 09:24
J Takalalle: En nyt tarkoittanutkaan sitä, että eri laatijoiden mielipiteet ovat erilaisia vaan sitä että jotkut laatijat kirjoittavat ristiriitaisesti.

Esimerkiksi VW aloitti tämän ketjun vaatimalla luopumista säännöistä. Kuitenkin keskustelun kuluessa on ilmennyt, että hän itsekin on niitä laatinut vaikka huru. Samanlaista ristiinpuhumista harrasti täällä aikoinaan HH.
45. Eki18.1.2005 klo 09:28
Minusta voitaisiin hyväksyä, että ristikonlaatijat tekevät työtään eri lähtökohdista. Jokainen omaksuu osaksi samoja sääntöjä ja osaksi omiaan. Jokaisella on tietty kyvykkyys hommaan, jota sitten käyttää pingottaen tai löysästi, kiireellä tai kiireettömästi. Jokainen toivottavasti käyttää kyvykkyyttään siten, että se on ratkojan parhaaksi. Vaikka alustuksesta ei ehkä uskoisikaan, minä ja yritykseni suuntaamme ristikot yleisön makuun, hyvinkin tarkkaan. Erilaiset juonet ja outoudet kuuluvat vaikeimpaan yhteen prosenttiin.

Lukemalla täällä käyvien ratkojien mielipiteitä voisi kuvitella, että niitä helpompia ei arvosteta (ja vaikeampiakin jotkut haukkuvat yksityiskohtien osalta ja ne haukut pitää minunkin ottaa vastaan, vaikka 99% olisi eri mieltä ja jokainen saa sanoa mielipiteensä, sitä pitää yrittää arvostaa). Siksi otan nämä sivut omana saarekkeena ja varsinaisen leipätyön omana. Niistä helpoista ja täysin yleisymmärrettävistä ristikoista koostuu tärkein tuotantomme. Se on suunnattu pääosin ihmisille, joilla ei ole (ristikko)sanakirjoja ja niissä ristikoissa kissan vihjeenä on kissan kuva, mutta niissä ei juuri ole Askan tai Soson tapaisia "ristikkosanoja", koska ne karkottavat uudet ratkojat tyystin ristikoiden ulkopuolelle.

Jos vihje on onsilo ja vastaus Kaar ja Kaarissa on piilokirjain tai jopa kaksi, minusta kone tai laatija ei ole miettinyt tarpeeksi, millaisia sanoja kannattaa käyttää. Ei kai tämäntyyppistä enää löydy keneltäkään? Valitettavasti epäilen löytyvän.

Minulla on Aurinkoristikot 6/04. "Ristisanatehtävien ruutukokoa on kasvatettu, sekä yritetty välttää alku- ja loppupiilokirjaimia. Toivomme että laatu pysyy samana laatijan vaihdosta huolimatta." Täältä ei siis ilmeisesti löydy enää Veijon uutta tuotantoa. Mistä sitä tällä hetkellä saa? Isoa kirjaa en aio ostaa. Vai voisiko Veijo skannata meille kaikille esimerkin onnistuneesta ristikostaan ja sijoittaa sivuilleen? Siitähän pääsisi mielenkiintoinen keskustelu alkuunsa.

Erkki Vuokila
ei-sen-kummempi-ihminen-kuin-muutkaan
46. IiKoo18.1.2005 klo 09:40
Eli jos sinä Veijo et harrasta sanaleikkejä etkä muutakaan vastaavaa, niin et ole sitten niitä laatijoita, joiden ristikoita minä ratkon. Itse asiassa, jos laitat mieluummin kissan kuin oselotin ristikkoon, (vaikka mieli tekisi), niin todellisuudessa köyhdytät koko ristikkotuotantoasi. Köyhdytät lisäksi suomen kieltä, jos et käytä sitä kokonaisvaltaisesti.

Mitä pidemmälle tämä keskustelu etenee, sitä enemmän tässä tuntuu siltä, että tarkoitus onkin luoda entistä nopeammin entistä huonompia ristikoita. Ilmeisesti noiden helppojen ristikoiden markkinat ovat niin suuret, ettei muuten saa tarpeeksi bulkkia markkinoille.

Ja suoraan sanottuna: moisen lottoteoriakirjan laatijaa minun on vaikea ottaa tosissaan muissakaan asioissa.
47. Veijo Wiren18.1.2005 klo 11:27
Antti Viitamäelle "säännöistäni".
Kuulehan Antti. en ole laatinut omia sääntöjäni laatijoille, vaan
yrittänyt kuvailla niitä yhteisiä tekijöitä mitä olen havainnut käytettävän yleisesti ristikoissa. Olen myös yrittänyt selittää, että näillä eväillä pääsee oikeille jäljille jos haluaa saada ristikkojaan läpi muille kustantajille. En siis tarkoita että juuri minä kustantajana vaatisin kaikkia sellaisia sääntöjä noudatettavan. Alkupiiloista kun puhuin, en ole sanonut itse harrastavani niitä runsaammassa määrin, tarkoitin 1-2 kpl/ristikko, mikä onkin maksimini nykyään.
Oikea alakulma on tietty oikein ilmaisu; olin vähän huolimaton ilmaisussani - kirjoitan aina niin nopeasti. Yhteys ruutujen välillä siinä ilmavuusasiassa tarkoittaa tietenkin koko ruudun sivun mittaista yhteyttä eikä nurkkayhteyttä. Nurkkayhteys ei ole mikään yhteys tässä.
IIKOOLLE: Jos katselet vaikka Eläkeväen ristikoita tai Huippu-Ristikoita, näet kyllä tietokysymyksiä niissäkin. Ja hyvin tietääkseni myyvät ne lehdet. Ristikoissani voi olla muiden tietoristikoiden tapaan helppojakin sanoja, mutta on siellä vaativampiakin. Minulla on todellakin oma yleisöni joka pitää
ristikoitani hyvinä ja ostaa niitä. Kaksi viimeistä Gummerukselle tekemääni kirjaakin pääsivät juuri toiseen painokseen asti. En siis taida ihan huonoja ristikoita tehdä? Pyrin sitä paitsi koko ajan parempaan, ja olen jo alkanut lisäillä käyttämääni sanalistaan yleissanoja kuten "juosta" , "keritä" yms. ja vähentää erisnimiä. En silti pidä siitä että joku luokittelee huonoiksi kaikki tietoristikot tuosta vaan, siis ajattelee että niitä kissoja ja koiria siellä vain kysytään. Tuo on kapeakatseinen näkökanta.
Vielä lottokirjasta: Oletko todella tutustunut lottokirjaan kunnolla, siis katsonut lauantai-iltaisin arvonnan jälkeen montako voittoriviä (4,5,6 oikein) kirjan rivistöistä olisi löytynyt. Et näköjään, koska niitä löytyy parhaina viikkoina satoja kerrrallaan! Annan mieluusti lisäopastusta jos haluat.
48. Lettu18.1.2005 klo 11:29
Antti Viitamäki:
Pominnat VW:N ohjeistuksista antoi hyvät raamit tälle keskustelle. Itse olin tututstunut tuohon materiaaliin vuosi sitten ja olin tyytyväinen siihen, että edes tämänkin verran ristikoiden laadinnasta kerrottiin. Sitten ostin pari VW:n kustantamaa ja laatimaa Aurinkoristikot-lehteä ja koin pettymyksen lähinnä vihjeytysten suhteen, joista eniten harmitti yletön yhdyssanojen alku- ja/tai loppuosien käyttö. Ja eräs toinenkin asia tehtävisssä oudoksutti: haettua ratkaisusanaa (usein pitkä) ”avitettiin” suunnilleen puolivälissä vihjeruudulla, josta saa oman itsenäisen sanansa ja näin laatija auttoikin ratkojaa eteenpäin melkoisesti.

Heräsikin kysymys: Aliarvioiko laatija ratkojan taitoja vai oliko kyseessä ”pattitilanne”, jolloin jouduttiin turvautumaan ed. mainittuun tapaan. - Tätä ovat saattaneet käyttää muutkin tuotannossaan. - Myös vihjesanojen identtisyys tehtävästä toiseen (samassa lehdessä) kertoo mielestäni laatijan suhtautumistavasta ratkojaan, jonka merkitys ”yhteistyökumppanina” tuntuu hämärtyneen tekijältä. Haluan sanoa VW:lle: Tule alas sieltä Norsunluu-tornistasi ja katsele ympärillesi. Meitä tavallisia ”keskivertoälykköjä” on Suomi pulollaan, kiitos koulusivistyksen (mallia 60- luku) ja siitä eteenpäin. Oppimistavat vain ovat muuttuneet ajan saatossa. Nykyään ei enää tarvitse osata ulkoa hokemaa: HAUKI ON KALA... HAUKI ON KALA... HAUKI ON KALA...

Mutta onneksi meillä on vielä MENSA niille, joiden ÄO ylittää keskiarvon. Sinne kannattaisi lähettää laatimuksiaan, jos vain ottavat vastaan. Mene ja tiedä...
49. Eki18.1.2005 klo 11:59
Uhkakuva: Veijo kuvailee sääntöjä, joita luulee muiden lehtien käyttävän kriteereinään. Muut lehdet yrittävät päästä eroon noista huonoiksi tiedetyistä maneereista ja vain ristikoista tutuista sanoista (kuten Veijon sivuilla luetellut), mutta Veijon ohjeita lukeneet (uudet) laatijat tuppaavat niitä ristikoihinsa. Veijo kehittyy entistä paremmaksi laatijaksi, muut lehdet heikkenevät.

Onneksi noilla säännöillä ei ole ollut mitään vaikutusta minun sakkini tekemisiin eikä niissä tippaakaan kuvailla sitä, mitä me teemme. Emmekä todellakaan tavoittele Veijon kanssa samaa asiakaskuntaa, vaikka Veijo kuinka parantaisi ristikoitaan. Ja sehän kannattaa kääntää hyväksi asiaksi: erilaisuus kunniaan! Kateus ja omahyväisyys pois maan päältä!
50. Veijo Wiren18.1.2005 klo 12:07
Teen nykyisin vain ristisanatehtäväkirjoja, en enää lehtiä. Syynä ei ole se, että Aurinkoristikot olisi ollut jokin floppi, vaan muut asiat: Rautakirja ottaa 45 % provikkaa joka lehden irtonumerohinnasta, verottaja sen jälkeen alvia 22 % , palkintoja olen maksanut 480 euroa/lehti ja verottaja vienyt siitäkin vielä 30 % arpajaisveroa. Kun vielä maksaa kirjapainokulut ja tuloveron sen lisäksi, ei käteen jää paljoakaan. Kirjan kanssa on parempi hyötysuhde.

Rahaa minä tässä tietysti pääasiassa ajattelen - minähän elätän itseni puhtaasti ristikoilla, toisin kuin useimmat muut laatijat. Mutta se ei tarkoita sitä, että yrittäisin rahastaa huonolla laadulla isot rahat. En todellakaan yritä tehdä huonoa laatua tahallani. Jos huonoa jälkeä syntyy, se on ollut sitten taitamattomuutta taholtani.

Harkitsen lähettäväni yhden ristikkoni kotisivulleni nähtäväksi.
Mutta pidän outona, jos joku mollaa sen vain siksi että siinä ei ole kieroja vihjeitä. Eikö tähän maahan todellakaan mahdu kahta erilaista laadintalinjaa ilman vinoiluja ja mollailuja?

Viitamäelle vielä: Oliko tuo piruilua kun kysyit tuleeko se yhdysviiva ratkaisuruutuun? Oletin että täysjärkiset lukijat tajuavat minun tarkoittaneen että se viiva tulee tietty vihjesanan yhteyteen! Pitääkö kaikki vääntää rautalangasta?

Etkö todellakaan tiedä sanojen slangi ja murre eroja? Murrehan on aina paikallista, mutta slangi usein valtakun-
nallista, esim sotilasslangi joka on koko maassa aika yhtenäistä. Ja vaikkapa sanat "tavis" ja "meppi" - nehän tunnetaan koko Suomessa, ja ovat minusta selvää slangia.

Kehotin käyttämään tiettyä määrää pikkukuvia koska se on nähdäkseni sellainen keskiarvo muiden käyttämästä määrästä.
Onko sitten herrojen sääntönikkareiden mielestä todella sallittua jättää pikkukuvat kokonaan pois? Saisiko esim. joku Sanariksen laatija sitten tehdä sellaisia ristikoita Vuokilan hermostumatta?

Kehotin välttämään alle 4-kirjaimisia ratkaisusanoja MUITA kustantajia varten. En ole sanonut että tehkää niin kuin minä, vaan tehkää niin kuin ne muut!

Kehotin käyttämään vain noita tiettyjä kylännimiä siltä varalta, että joku innostuu tietämättömyyksissan luettelemaan lukijoille täysin tuntemattomia pikkukyliä jostain perähikiältä. Nuo mainitsemani kyllä ovat ainakin joka ikinen esiintyneet usein ristikoissa, joten ne ovat "turvallisia" kysellä verrattuna ennen ristikoissa esiintymättömiin. Kai ymmärrät mitä tarkoitan?

Olen siis neuvoissani kehottanut tekemään keskiarvoristikoita,
aivan kuin autokoulunopettaja neuvoo aloittelevaa autoilijaa välttelemään kolareita., niin kauan kuin ajo on vielä haparoivaa. Minusta se on loogista.

Mutta tässä taitaakin olla kyse siitä, että tässä taisi joidenkin mielestä väärä kaveri ruveta antamaan ohjeita. Ei totuudella väliä, vaan sillä kuka sen sanoo.

Mutta niille jotka haluavat ottaa oppia vähistä neuvoistani: Kun olette päässeet sisälle ristikkomaailmaan kunnolla, unohtakaa ohjeeni ja rikkokaa rajoja minkä ehditte, mutta terve arvostelukyky mukana silti - tiukat neuvot sopivat vain aloittelijoille, sanokoot vuokilat ja muut mitä haluavat!

Otin neuvosivuni pois koska panen sen tilalle mieluummin mielipiteitäni ristikoista. Kotisivuja muutellaan, voitteko kuvitella?
51. Veijo Wiren18.1.2005 klo 12:12
Tupulle: Kiitos kun huomautit, että tämä on suuren luokan komediaa tämä väittely. Itse en olisi edes moiseen lähtenyt, mutta kun ne toiset aloittivat sen loanheiton minua kohtaan pyytämättä minua edes mukaan areenalle, eli selän takana
alkoi kalkatus minun tietämättäni. Toivottavasti lukijani eivät ole nyt saaneet tarpeekseen minusta ja ristikoistani moisen
tarpeettoman maineenpilaamisen johdosta. Jos itse haluaisin haukkua jonkun laatijan tuotannon pystyyn (mitä en provosoimatta tee), tekisin se reilusti toisen tietäen enkä salakavalasti selän takana, kuten tämän palstan vakioherrat.
52. Tuomas L.18.1.2005 klo 12:13
"Olisiko sallittua jättää pikkukuvat kokonaan pois?"

Kyllä ainakin Sanasepossa on ollut ristikoita, joissa ei ole ainuttakaan kuvaa. Vähän tylsän näköisiä, mutta ei niitä kukaan ole tietääkseni kieltänyt.
53. riviratkoja18.1.2005 klo 12:15
Olipas hassu lause: "Autokoulunopettaja neuvoo aloittelevaa autoilijaa välttelemään kolareita niin kauan kuin ajo on vielä haparoivaa."

Senkö jälkeen ei enää tarvitse vältellä? (-:
54. Urpu18.1.2005 klo 12:16
Eikös lehtien alv ole 8 % irtonumeromyynnissä ja tilausmyynnissä 0% vai onko opettajani opettanut väärin?
55. Antti Viitamäki18.1.2005 klo 12:59
>> Antti Viitamäelle "säännöistäni".
>> Kuulehan Antti. en ole laatinut omia sääntöjäni laatijoille,
>> vaan yrittänyt kuvailla niitä yhteisiä tekijöitä mitä olen
>> havainnut käytettävän yleisesti ristikoissa. Olen myös
>> yrittänyt selittää, että näillä eväillä pääsee oikeille jäljille
>> jos haluaa saada ristikkojaan läpi muille kustantajille. En
>> siis tarkoita että juuri minä kustantajana vaatisin kaikkia
>> sellaisia sääntöjä noudatettavan.

Kuulehan Veijo. Yksi kirjoitukseni pääpontteja oli juuri se, että MYÖS EKI on halunnut luoda kokoelman sääntöjä ja suosituksia, jotka määrittävät useimpia julkaistuja sanaristikoita. Hän ei missään kohti totea että "hänen sääntöjään on noudatettava pilkulleen". Tätä yritin saada sinut ymmärtämään. Mutta ei, sinähän olet päättänyt "kapinoida" näitä sääntöjä vastaan edes lukematta niitä!

>> Viitamäelle vielä: Oliko tuo piruilua kun kysyit tuleeko se
>> yhdysviiva ratkaisuruutuun? Oletin että täysjärkiset
>> lukijat tajuavat minun tarkoittaneen että se viiva tulee
>> tietty vihjesanan yhteyteen! Pitääkö kaikki vääntää
>> rautalangasta?

Kuulehan Veijo. Jos päätät kirjoittaa aloitteleville laatijoille säännöt, niin vähin mitä voit tehdä on käyttää täsmällistä kieltä ja selkeää rakennetta. Toinen pääpointtini kommentissani oli juuri "säännöstösi" sekavuus. Selität yhtä asiaa hiukan, sitten pomppaat kokonaan toiseen asiaan kesken kaiken. Tämä ei varmasti voi olla kovin hyvä tapa opastaa vasta-alkajia.

Jos kerran kirjoitat (ja tämä on siis sanatarkka sitaatti):

>> Tällöin ratkaisusanassa tulee olla se viiva mukana:
>> SIAN-, TÄYS-, tai -MAITO.

niin miksi oletat että joku lukisi sen toisin? Ei minulle tarvitse mitään vääntää rautalangasta, mutta ristikoihin vasta perehtymässä oleva ihminen voisi hyvinkin olla aivan pihalla.

(jatkuu)
56. Antti Viitamäki18.1.2005 klo 12:59
(jatkuu)

>> Etkö todellakaan tiedä sanojen slangi ja murre eroja?
>> Murrehan on aina paikallista, mutta slangi usein valtakun-
>> nallista, esim sotilasslangi joka on koko maassa aika
>> yhtenäistä. Ja vaikkapa sanat "tavis" ja "meppi" - nehän
>> tunnetaan koko Suomessa, ja ovat minusta selvää
>> slangia.

Kuulehan Veijo, jälleen kerran: muista kenelle olet ollut kirjoittamassa noita sääntöjä! Kyllä minä tiedän ihan tarkkaan (veikkaisin että huomattavasti tarkemmin kuin sinä) mikä ero on slangilla ja murteella, sen verran monta vuotta on tullut kielitieteitä opiskeltua.

Slangi on sosiaalinen murre, jota ei VÄLTTÄMÄTTÄ rajoita maantieteelliset seikat. Mainitsemasi sotilasslangin lisäksi on olemassa esimerkiksi koululais-, merimies- ja urheiluslangi sekä kymmeniä muita.

Sinä ilmoitat säännöissäsi noin vain, että murretta ei saa käyttää ja slangia saa. Mielestäsi on siis ihan mahdollista käyttää esimerkiksi sanoja SLÖRTTI, GINES, VELVI, SODE ja GONA? Tokihan ne ovat kaikkien tuntemaa sotilasslangia!

Myös slangi voi olla liian pienen ihmisjoukon tuntemaa - ja myös slangi voi olla tunnettua vain tietyllä alueella Suomessa. Kaikkein selkeimpänä esimerkkinä voisin mainita stadin slangin, josta en pahimmillaan itse ymmärrä sanaakaan, niinkin keskisuomalainen ja kaikenlaisia murteita edes joten kuten hahmottava kuin olenkin. Lienet kuitenkin kuullut stadin slangista?

Eli nämä aloittelijoille tekemäsi säännöt ovat paitsi sekavia myös osittain virheellisiä.

Sitä paitsi tuota mitä nyt kirjoitit ei minun nähdäkseni löydy mistään kohti säännöstöäsi - eikö sielläKIN olisi hyvä mainita, että et itse välttämättä laadi noiden sääntöjen mukaan, että ne on tarkoitettu vain alkuun pääsyyn ja sitten rikottavaksi? Että ne ovat SINUN näkemyksesi mukaan yleisiä säännönmukaisuuksia jotka koskevat kaikkia NÄKEMIÄSI ristikoita? Kuten Eki jo totesikin (ja itse olen aika lailla samaa mieltä), esimerkiksi Sanaris Oy:llä (ja nähdäkseni myös esim. Kirppu-ristikoissa, Iisakissa ym.) on monessa suhteessa hyvin erilainen linja ja hyvin erilaiset suositukset. Tämä lähinnä vahvistaa sitä ajatusta että kyseessä ovat juuri SINUN sääntösi, vaikket itse niin kokisikaan.

Kommenttini ydin siis: "sääntösi" ovat vailla järjestelmällisyyttä, täsmällisyyttä ja johdonmukaisuutta, eivätkä ne kerro läheskään kaikkea olennaista. Vaikka sieltä kokeneempi ristikkoihminen pystyisikin päättelemään mitä milloinkin ajat takaa, uskoisin että aloittelija ei.

Vaan kannattaako sitten sanoa mitään ihmiselle, jonka mielestä sanoja OSATA ja TAAKKA ei esiinny juuri muualla kuin ristikoissa...
57. Antti Viitamäki18.1.2005 klo 13:08
Ja vielä:

>> Mutta tässä taitaakin olla kyse siitä, että tässä taisi
>> joidenkin mielestä väärä kaveri ruveta antamaan ohjeita.
>> Ei totuudella väliä, vaan sillä kuka sen sanoo.

Jos sinun säännöstösi olisi totuus, niin en olisi kyllä ikimaailmassa innostunut ristikoiden tekemisestä. Hyvä että et sentään sitä väittänyt.

Ja ainakin minulle on ihan sama, kuka ohjeita antaa, jos ohjeet ovat hyviä. Olen elämäni aikana moneen otteeseen, monella eri alalla, ottanut onkeeni neuvoja ihmisiltä joista en juurikaan pidä tai muuten arvosta - he vain sattuivat olemaan oikeassa siinä kyseisessä asiassa. Sinua en edes tunne, joten en ota lainkaan kantaa siihen oletko "väärä" mies vai et.

"Säännöstösi" sen sijaan oli aika pelottavaa luettavaa. Sori - se on vain vilpitön mielipiteeni. Muut olkoot eri mieltä niin paljon kuin vain ikinä haluavat. En ole alan auktoriteetti, jos tällä alalla ylipäätään sellaisia on.
58. Veijo Wiren18.1.2005 klo 13:17
Olet nyt vähän pikkutarkka kielitieteinesi, Viitamäki. Mistä arvelet, etten minä ole sellaista opiskellut? Olen suorittanut HuK-tutkinnon pääaineena englantilainen filologia, johon liittyi erilaisia kielitieteen kursseja, myös suomen.
Jos käytinkin vähän huolimattomasti sanaa slangi, huomasit varmaan silti mihin pyrin: Pointti oli siinä että VERRATTUNA murresanoihin slangisanat ovat parempia käyttää. Varmaan tajusit, etten tarkoittanut ihan kaikenlaisia slangisanoja vaan kaiken kansan tuntemia, armeijaslangista esim. vanikka ja intti. Mutta kun oikein tikulla kaivelee ja lukee toisen tekstiä kuin piru raamattua, kyllä sieltä aina jotain likaa jää käteen. Se tuntui olevan pyrkimyksesi kun luit mielipiteitäni.

Antamani neuvot perustuvat muutaman vuoden takaisiin suosituimpiin ristikkolehtiin (Ei Pelikaaniin) ja olen huomannut että yhä niissä kysellään Askaakin, että tiedoksi vaan Vuokila.
Panen nyt kuitenkin pisteen sille neuvojutulle, enkä tuputa niitä kenellekään. Kauhea juttuhan se nyt olikin että joku tällainen yhdistyksen hylkimä laatija uskaltaa jaella neuvoja ristikonlaadinnassa. Hui kauhistus!

(Koskahan siellä Sanasepoissa lopetettaisiin muuten eri laatijoiden julkinen jakaminen vuohiin ja lampaisiin. Ihan siltä vaikuttaa että tällaista luokittelua suoritetaan kaiken aikaa.
Todella kuvottavaa ja seuran arvolle sopimatonta touhua.
59. Veijo Wiren18.1.2005 klo 13:30
Hups. Jos olen kirjoittanut että ratkaisusanassa tulee olla se viiva. Vahinko kun hävitin jo kotisivustani sen neuvo-osa. Olet oikeassa, Viitamäki tuossa kohdassa. Kirjoitin sen väärin, mutta tarkoitukseni oli tietenkin puhua vihjesanasta. Joka tapauksessa:
Minun neuvojani ei löydy enää mistään, joten unohda koko juttu.
Se etten halua noudattaa Vuokilan sääntöjä niitä edes näkemättä ei johdu siitä että Vuokila olisi niitä laatinut vaan minä en tykkää että KUKAAN jakelee minulle käskyjä siitä mitä saan ristikoissani kysellä ja mitä en, montako alkupiilokirjainta saan käyttää jne.
Pointtinani on, että jokainen tehköön sellaisia ristikoita kuin osaa ja haluaa, ilman että jotkut pykäläherrat tulevat mollaamaan heidän tuotantoaan joidenkin sääntöjen nojalla.

Kun sanoit että Vuokila ei ole ainakaan vaadi noita sääntöjä pilkulleen noudatettavaksi, kysypä häneltä, saavatko Sanariksen laatijat sitten tehdä omintakeisia ristikoita vai annetaanko heille kaikille tuo sääntökirja käteen kuin kymmenen käskyä jota on pakko noudattaa. Haluaisin mielelläni nähdä vaikka tällä palstalla kuinka joku Sanariksen laatijoista julkisesti ilmoittaa aikovansa poiketa edes vähän noista säännöistä. Löytyykö vapaaehtoisia? Rohkeita?
60. Veijo Wiren18.1.2005 klo 13:32
Riviratkojalle: Autokoulun jälkeen autoilija OSAA varoa itsekin.
Tulikohan selväksi?
61. J Takala18.1.2005 klo 13:34
>Koskahan siellä Sanasepoissa lopetettaisiin muuten eri >laatijoiden julkinen jakaminen vuohiin ja lampaisiin. Ihan siltä >vaikuttaa että tällaista luokittelua suoritetaan kaiken aikaa.

Blaa blaa blaa. Missä näin on tehty? Vuosi ja lehden numero riittää.
62. Veijo Wiren18.1.2005 klo 13:35
Lähettäisin, kun nyt pyydetään, yhden kirjaristikkoni ratkottavaksi (en räävittäväksi!) Sanaseppojen kotisivulle, mutta en tiedä osoitetta. Jos joku sen
kertoisi.
63. Veijo Wiren18.1.2005 klo 13:36
Sanasepot on edustettuna tällä palstalla ainakin Erkki Vuokilan kautta. Minusta kaikki hänen lausuntonsa tässä edustavat Sanaseppoja, ellei hän itse kiellä sitä.
64. J Takala18.1.2005 klo 13:37
http://www.sanasepot.fi

palaute@sanasepot.fi
65. J Takala18.1.2005 klo 13:37
Jaa, minä luulin että Sanasepot on ratkojille ja laatijoille tarkoitettu yhdistys, mutta se onkin siis Erkki Vuokila.
66. Eki18.1.2005 klo 13:41
Sanasepot ja sanaristikot.netin väki ovat myötämielisiä kaikenlaisille mielipiteille ja sellaisten vaihdolle. Ketään ei syrjitä vain siksi, kuka hän on. Ei edes siksi, millaisia ristikoita hän tekee, ei taatusti.

Näillä sivuilla oli pariin otteeseen hieman irvailtu Veijon säännöille, siitä ei voi mitenkään ylpeä olla.

Veijo läimi takaisin olan takaa, enkä edes yrittänyt väittää vastaan, etteikö Veijo saisi olla sitä mieltä minusta ja ristikoistani.

Sen jälkeen olisi voinut tulla esiin vähän sovittelevampi Veijo, mutta hänestä ei vieläkään ole ollut tietoakaan.

Valitettavasti sellaisten ihmisten kanssa ei voi tulla toimeen. Sellainen ihminen kaipaa pelkkää kehua ja hymistelyä.

Ihan totta, Veijo, tule tänne meidän muiden tasolle (meissä on sekä sinua pitempään että sinua lyhempään ristikoiden parissa olleita), niin keskustelu voisi oikeasti alkaa. Tässä olisi niin paljon asioita, mistä voisi oikeasti vaihtaa mielipiteitä. Ethän itsekään ole arvostanut vanhempia ristikoitasi, kun niitä on pakko ollut kiireellä tehdä, miten me muut olisimme voineet. Jos nyt teet parempaa, käännän mielelläni kelkkani. Sehän olisi mahtava juttu.
67. J Takala18.1.2005 klo 13:41
Veijo, jos joku kritisoi ristikoitasi, niin eikö kritiikki kohdistu silloin laadintaohjelmaasi eikä sinuun? Ohjelma ei varmaankaan loukkaannu, vaikka sitä arvosteltaisiin kovinkin sanoin.
68. Eki18.1.2005 klo 13:44
Veijo, lähetä ristikkosi tälle saitille keskellä ylhäällä olevalla osoitteella!

Tulkoon jälleen kerran sanotuksi: minun lausumani eivät ole -itsestään selvästi - Sanaseppojen mielipide. Olen perustajajäsen, hallituksen jäsen ja taloudenhoitaja. En ole koskaan ollut puheenjohtaja. Sanaseppo-lehden päätoimittajuuden jätin jo n. 10 vuotta sitten.
69. Veijo Wiren18.1.2005 klo 13:44
Sitä paitsi Jukka Voipio kirjoitti Sanaseppo-lehteen puheenjohtajan ominaisuudessa joitakin vuosia sitten todella hävyttömän pilkkakirjoituksen tuotannostani. Lehden tarkkaa ilmestymisajankohtaa en muista.
70. Veijo Wiren18.1.2005 klo 13:47
Jos Vuokila esiinnyt vain omana itsenäsi, laatijana laatijoiden joukossa tällä palstalla, voisit mainita sen lukijoille, että tietävät kyseessä olevan vain sinun subjektiivisen mielipiteesi sitten, eivätkä luule että yhdistys on nyt tätä mieltä. Asiassa on suuri ero.
71. Veijo Wiren18.1.2005 klo 13:51
Ristikko on nyt Sanaseppojen kotisivulla nähtävänä. Täyttäkää
pois! Toivon, että tsum-sanaan ei takerruta, käyttävät sitä sanaa monet muutkin laatijat.
72. Eki18.1.2005 klo 13:55
Luulisi tyhmemmänkin alleviivamatta näkevän, että näillä sivuilla ei ole suoranaista tekemistä Sanaseppojen kanssa. Mistähän tuommoinen outo käsitys on päähän voinut pälkähtää?

Jos, Veijo, nyt itse tarkastelisit tuota Voipion srvostelemaa kirjaasi, mitä itse siitä pitäisit? Ehkä Voipio tiesi silloin, mikä on sivulle valjennut vasta myöhemmin? Tämä on ihan suoraa päätelmää kirjoituksistasi täällä, että olet vasta myöhemmin ehtinyt tehdä huolellisemmin ja oppinut välttämään heikkouksia, se ei ole herjaa sen enempää kuin rehellinen kirja-arvostelukaan.
73. Veijo Wiren18.1.2005 klo 13:56
Henry Haapalaiselle: Kiitos, että jätit kommentoinnit. Annoit aika iskun minulle, johon vastasin samalla mitalla. Nyt olemme toivottavasti tasoissa. Arvostan todella sitä, että et ole lähtenyt jatkamaan juttua muiden arvostelijoiden mukana tänään! Taidamme molemmat kiihtyä vähän helposti..
74. J Takala18.1.2005 klo 13:57
Olisiko tarkempaa osoitetta sille ristikolle? En löytänyt.
75. Eki18.1.2005 klo 13:59
Eikös J Takala ole sivujen ylläpitäjä?
76. Eki18.1.2005 klo 14:01
sanaristikot.net tarjoilee ristikon kohta kaikille.
77. J Takala18.1.2005 klo 14:02
En ole ylläpitäjä enää, vaan Juhani Heino on nykyisin. Vahdinvaihdos tapahtui uudelle osoitteelle siirtymisen yhteydessä.
78. Veijo Wiren18.1.2005 klo 14:05
Voipio ei tyytynyt arvostelemaan yhtä kirjaani vaan halusi mollata koko tuotantoni. Ja radiohaastattelussa kun häneltä kysyttiin ristikko-oppaista, hän "unohti" minun Pikkujättiläiseni kokonaan, vaikka sinäkin varmaan myönnät sen merkityksen tällä alalla suurena tekona. Vai myönnätkö? Ainakin ne lukuisat ratkojat jotka ovat minulle kirjaa kommentoineet, ovat asiasta yhtä mieltä: Mahtava teos! Sen sijaan hän korosti sitä kuinka vain sinun oppaasi on se ainoa oikea.. Siinä oli niin puolueellista tekstiä kuin olla saattaa alan yhdistyksen johtajalta kuin olla saattaa. Lisäksi hän jatkoi julkista mestaamistani yhdistyksen kokouksessa Turussa muutama vuosi sitten kun jouduin keskustelemaan hänen kanssaan. Voin sanoa että Turussa tunnettiinkovasti myötätuntoa minua kohtaan silloin ja Voipiota katsottiin aika pitkään..
Minun Aurinkoristioitani monet ovat pitäneet Suomen parhaina ristikoina, kouluarvosana 10 jne. Myös aiemmista kirjaristikoistani on kuulunut hyvääkin. En minä nyt niin surkea laatija ole koskaan ollut, halusinpa vain olla korostamatta taitojani tässä alan mestareiden rinnalla.
79. Luupää18.1.2005 klo 14:07
Vähän kyllä arveluttaa tuo, että laatijat vaan koneilla päästelevät. Eikö siinä jää persoonallisuus vähemmälle?

Minä arvostan persoonallisuuden ristikoissa korkealle. Esimerkiksi olen mieltynyt täällä ennen mainitsemattoman Hillevi Sartola-Hipan tuotantoon. Ratkon ne aina, vaikka ne ovatkin helppoja. Sanasto on monipuolista ja koko laadinnassa on persoonallinen ote.
80. J Takala18.1.2005 klo 14:08
Veijo, onko se laatija nyt lopulta sinä vai tietokone? Muualla sanoit, että kone laatii ristikot.
81. Eki18.1.2005 klo 14:16
Ristikko saadaan kohta tänne, kunhan olen varma ratkaisusta... En anna itse ristikosta mitään ennakkomielipiteitäni, mutta sen verran voin sanoa, että se on ihan eri sorttia kuin vanhemmat Wirenit. Eli mitä on aiemmin puhuttu, ei suoraan sovi tähän.

Minusta yksi ongelmista on ollut, Veijo, että olet nimenomaan käyttäynyt niin kaikkitietävästi ja ylenkatsovasti. Ollut muiden yläpuolella. Siltä on tuntunut.
82. Veijo Wiren18.1.2005 klo 14:16
Jos sinä Vuokila et siis edusta Sanaseppoja, niin sanon että olet aika hävytön tyyppi jos menet arvoimaan kollegan tuotoksia julkisesti, ja vieläpä negatiiviseen sävyyn. En minäkään ole mitään sinun tuotannostasi pauhannut, mitä nyt vähän annoin takaisin kun provosoit. Minusta niihin Sanaseppojen sääntöihin pitäisi vaikkapa sinne "filosofiselle " puolelle panna sellainen pykälä että on erittäin epäeettistä että yksittäiset laatijat kritisoivat toistensa työn laatua.
Siitähän on objektiivisuus kaukana, mieleen tulee enemmänkin tarkoitushakuisuus: Hei katsokaa kaikki: Tuo laatija on surkea, älkää vaan ostako hänen tuotantoaan. (Mutta minun tuotantoni, sehän on sitä parasta..)
83. Antti Viitamäki18.1.2005 klo 14:17
>> Olet nyt vähän pikkutarkka kielitieteinesi, Viitamäki. Mistä
>> arvelet, etten minä ole sellaista opiskellut?

Mistä arvelet, että arvelen?

Veikkasin vain lukemani perusteella tietäväni murteen ja slangin eron paremmin.

Ja kaikki kritiikki (jos olet missannut tämän tärkeän seikan) kohdistuu edelleenkin siihen, että olit kirjoittanut säännöt ALOITTELIJOILLE!

>> Jos käytinkin vähän huolimattomasti sanaa slangi,
>> huomasit varmaan silti mihin pyrin:

On aivan eri asia mitä minä huomaan ja mitä ristikoiden teosta kiinnostunut ummikko huomaa.

En ole mielestäni lukenut tekstiäsi tikulla kaivellen, vaan nimenomaan kohderyhmän osaan eläytyen.

Mutta koska nyt olet poistanut "säännöt" sivuiltasi, niin olen samaa mieltä kanssasi siitä ettei niistä kannata enää keskustella.

>> Se etten halua noudattaa Vuokilan sääntöjä niitä edes
>> näkemättä ei johdu siitä että Vuokila olisi niitä laatinut
>> vaan minä en tykkää että KUKAAN jakelee minulle
>> käskyjä siitä mitä saan ristikoissani kysellä ja mitä en,
>> montako alkupiilokirjainta saan käyttää jne.

Eihän tässä nyt ollut kyse edes siitä noudatatko sääntöjä tai et - vaan siitä, että ryhdyt arvostelemaan jotain sellaista mitä et ole edes nähnyt. Olen koko ajan (niin kuin moni muukin tässä jo) yrittänyt viestittää, että Ekillä ja sinulla on pitkälti samat ajatukset säännöstön suhteen YLEISELLÄ TASOLLA - eli pyritään tämän päivän ristikoiden pohjalta luomaan selkeät määritelmät ristikoille ja kerrotaan aloitteleville laatijoille mitä kustantajat todennäköisesti tulevat vaatimaan. Mitään ei ole kukaan pakottanut tekemään, eikä tule pakottamaankaan!

Kenenkään muun en ole tähänastisessa elämässäni nähnyt antavan ohjeita siitä, montako alkupiiloa ristikossa saa olla - paitsi SINUN. Joten älä nyt siitä enää jankuta.

>> Kun sanoit että Vuokila ei ole ainakaan vaadi noita
>> sääntöjä pilkulleen noudatettavaksi, kysypä häneltä,
>> saavatko Sanariksen laatijat sitten tehdä omintakeisia
>> ristikoita vai annetaanko heille kaikille tuo sääntökirja
>> käteen kuin kymmenen käskyä jota on pakko noudattaa.

Tässä noin kymmenen vuotta Sanaris Oy:lle töitä tehneenä olen uskoakseni rikkonut yhtä sun toista noista säännöistä ja suosituksista. Ja ei, en usko että kirjan alkulehdelle kuulakärkikynällä lisätty "Antille, ystävälle ja kollegalle" tarkoittaa: "Noudatathan tätä kuin kymmentä käskyä".

Ja tällä kohden minäkin, Ekin tavoin, mielelläni panisin pisteen tälle ärinälle. Puhutaan asioista rakentavammassa hengessä. Jos katsoit minun menneen liian pitkälle kritisoinneissani, pahoittelen. Ne olivat kuitenkin vain omia mielipiteitäni.

Eli tervetuloa saitille omasta puolestani!
84. Veijo Wiren18.1.2005 klo 14:26
Luupäälle: Ei kone estä persoonallisuutta. Se antaa itse asiassa lisää tilaa sille, koska laatijan ei tarvitse panna niin paljon aikaa saadakseen sanat ristiin. Näin voidaan käyttää entistä persoonallisempia ja pidempiä sanoja helpommin. Laatija itse
valitsee kaikki sanansa. Jos ajat autolla hevosen sijaan , ei kai sinua siitä arvostella. Voit edelleen itse määrätä matkareittisi.
Koneista huolimatta ristikon teossa on vielä paljon käsityötä, ei se ristikko siis muutamallla napin painalluksella synny vieläkään. Paitsi krypto, jossa varsin konet taitavat jo ohljelmaa käyttääkin.
Eikö muuten kukaan muu uskalla ääneen sanoa tällä palstalla, että käyttää laadintaohjelmia? olenko ainoa joka uskaltaa panna itsensä likoon tässä?
Vieläkin kysyn, eikö kukaan muu ole edes yrittänyt ratkoa ulkomaisia ristikoita? Eikö Vuokilakaan ole niihin alaa tarkkaan seuraavana tutustunut? Olisiko mahdollista ottaa vaikutteita niistä jossain suhteessa? Jotain uusia elementtejä meidän ristikkokulttuuriimme? Olemmehen EU:ssa ja aika kansainvälistyneitä nykyään. Vai olemmeko..
85. J Takala18.1.2005 klo 14:29
Laadintaohjelmista voin tunnustaa, etten ole koskaan laadintaohjelmaa käyttänyt. En henkilökohtaisesti pidä laatijana sellaista, jonka ristikot laatii tietokoneohjelma.
86. Veijo Wiren18.1.2005 klo 14:32
Takalalle: Minä määrittelen ensin, kuinka pitkät ratkaisusanat ristikkoon tulee ja mustaan vihjeruudut. Sitten kirjoitan itse usein isosta kuvasta lähtevän sanan tai sanat. Sitten painan nappia ja ohjelma generoi loput ratkaisusanat ristikkoon. Jos näyttää hyvältä, hyväksyn sen. Ellei, hylkään generoinnin ja panen koneen tekemään uudet sanat. Sitten tallennan sanat rtf:ksi jolloin saan ratkaisut niitä käsin kirjoittamatta. Sitten kopioin sanat ja pasteeraan ne ristikkopohjan päälle ja kirjoitan tai haen kuva-arkistosta tai piirrän vihjeet, mikä käy helposti kun näen ratkaisusanat samalla. Kun ristikko on valmis, poistan ratkaisusanat nappia painamalla, printtaan ristikon ja tarkastan sen täyttämällä. Jos kaikki on OK:, tallennan ristikon, ja siinä se on. Tulikohan selväksi prosessi?
87. J Takala18.1.2005 klo 14:35
Tuli selväksi. Suunnilleen tuollaiseksi olin sen ajatellutkin.
88. Veijo Wiren18.1.2005 klo 14:36
Urpulle: Lehtien alv on 22 % irtonumeromyynnissä ja kirjojen alv 8 %.
89. Veijo Wiren18.1.2005 klo 14:43
Vuokilalle: Lopetetaan vaan tämä keskinäinen kyräily. Kiitos sinulle, että haluat nähdä lähettämäni ristikon avoimen objektiivisesti.
90. Eki18.1.2005 klo 14:49
Sopii näin, mutta en tiedä kyräilleeni.

En vieläkään ymmärrä, miten olen esiintynyt Sanaseppojen suulla tai petollisesti.

Minulla on yksi laadintaohjelma, mutta en käytä sitä, ainakaan vielä, missään. Kukaan laatijoistanikaan ei käytä, olen siitä 99,5 %:n varma. Siitä huolimatta tietokoneita käytämme runsaasti ja elämme nykyajassa. Ohjelmat, jotka on tehty meitä varten, uusiutuvat koko ajan.

Nythän se nähdään, miltä koneella laadittu ristikko tuntuu ja mitä sen sanastosta tykätään.

Laaditko muuten, Veijo, urasi alkuvaiheessa itse vai oliko kone silloinkin laatijana?
91. Eki18.1.2005 klo 14:54
Siirrytään uuteen säikeeseen tämän yhden ristikon kyseessä ollen.
92. Juhani Heino18.1.2005 klo 14:59
Ehkä tämä kuuluisi erilliseen säikeeseen, mutta kerrotaanpa Sanaseppojen WWW-tilanne.
Meillä on siis nykyään J Takalan yllä mainitsemat osoitteet. Olen taas ryhtynyt webmasteriksi - kiitos J Takalalle näistä vuosista jolloin hän on hoitanut homman.

http://www.sanasepot.fi/ ja Ekin http://www.sanaristikot.net/ ovat tosiaan eri asiat - ilmeisesti Veijo W otti yhteyttä vain jälkimmäiseen. Kerrottehan jos systeemeissämme on jotain vikaa?
93. Veijo Wiren18.1.2005 klo 15:02
Kyllä Sanaseppojen puheenjohtaja voi kritisoida eri laatijoiden tuotantoa paremmalla oikeudella kuin yksittäiset laatijat, toistensa kilpakumppanit, mutta Voipion tyyli oli ilkeintä mahdollista. Lisäksi hän olisi vastapainoksi voinut todeta että on se Wiren jotain hyvääkin saanut aikaan, kuten sen Pikkujättiläisen. En tässä yritä korostaa taitojani oppaiden laatijana, mutta näin provosoituna haluan todeta tosiasian, kun alan puheenjohtaja ei sitä ole koskaa viitsinyt tehdä. Vai olenko sitten tietämätön? Onko Sanasepoissa ollut joskus kunnon arvostelu Ristikkosanojen Pikkujättiläisestä? Luulisi että sellainen teos noteerataan tällä alalla julkisestikin.
94. Veijo Wiren18.1.2005 klo 15:03
Voin lähettää ristikon myös siihen toiseen osoitteeseen. Miksi osoitteita on sitten kaksi erilaista?
95. Veijo Wiren18.1.2005 klo 15:09
Lähetin Vuokilan ohjeen mukaan ristikon sähköpostiosoitteeseen toimitus@sanaristikot.net. Pitäisikö panna toiseen osoitteeseen?
En ehtinyt vielä yrittää.
96. Eki18.1.2005 klo 15:16
Ristikko löytyy jo tuosta sivun oikeasta reunasta ja sen voi ratkoa päätteellä. Kannattaa lopussa kokeilla, onko ratkaisusi oikea. Voit kysyä myös sanan kerrallaan.
97. J Takala18.1.2005 klo 15:16
Tuolla se on jo ratkottavana, ei tarvi varmaankaan enää lähettää:

http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_flash.p
hp?file=vanhat/05/veijo1&s_posti=

Toinen osoitehan oli Sanaseppojen sähköpostiosoite, toinen tämän palstan eli sanaristikot.netin osoite.
98. Veijo Wiren18.1.2005 klo 15:19
Kyllä esim. turkulaisessa Grawikossa lasketaan tarkkaan, montako alkupiilokirjainta saa ristikossa olla. Tai montako vihjeruutua. Vuokilan asemasta vielä: Mieshän on kaikkien alan harrastajien silmissä = sanasepot. Ei hänen kannata ihmetellä jos hänet siihen puljuun aina samaistetaan kun hän suunsa avaa. On niin monesti haastatteluissa siinä asemassa esiintynyt vuosien varrella. Onko jotenkin vähä-älyistä siis luulla että hän ristikkoalan sivustoilla puhuu siinä roolissa?
99. Veijo Wiren18.1.2005 klo 15:21
En itse päässyt sille sivulle missä ristikko on. Vaikka ristikko on helpossa PDF-muodossa. Myönnän etten täysin hallitse noita sivustonimiä. Vaaditaanko tuohon joku FLASH-ominaisuus ennen kuin pääsee sisään?
100. J Takala18.1.2005 klo 15:24
Vaaditaan selaimeen Flash-laajennus, mutta tuo linkki jonka minä annoin ei suoraan klikkaamalla toimikaan. Toinen rivikin kuuluu osoitteeseen.
101. Eki18.1.2005 klo 15:25
Voisiko joku toinenkin alan harrastaja ilmoittautua ja sanoa että vuokila = sanasepot. Jos tarpeeksi ilmaantuu, alan uskoa, että tällainen harhakuvitelman syntyminen on tapahtunut. Täällä sivustollakin asiaa on puitu ja totuuksia kerrottu.

En todellakaan maksa näitä sivuja vain siitä ilosta, että ne ovatkin sanaseppojen sivut.

Vuokila = sanaris on pätenyt vuoden 1986 alusta. Se on ihan eri asia.

Radiossa aikanaan ollut samanniminen ohjelma ei liittynyt seuraan juuri lainkaan. Sekin on ihan eri asia.

Helppohan tällaisia kudelmia on mieleensä luoda, mutta mielestäni olen esiintynyt täällä pääasiassa ihan tavallisena kirjoittajana, mutta kun kysytään jotain asiaa, vastaan parhaan taitoni ja tietoni mukaan.
102. Veijo Wiren18.1.2005 klo 15:30
Vielä yksi kysymys Vuokilalle: saavatko Sanariksen laatijat käyttää laadintaohjelmia?
Kyllä sinut vaan Sanaseppoihin liitetään helposti, olet ollut siellä kauemmin kuin kukaan muu. Olenko ainoa tässä käsityksessäni?
103. J Takala18.1.2005 klo 15:31
Olen ollut Sanaseppojen jäsen vuodesta 1993 lähtien, enkä ole missään vaiheessa liittänyt yhdistystä yhteen tiettyyn henkilöön.

Onhan tänä aikana Sanaseppo-vaikuttajia ollut montakin, joiden nimet ovat nousseet esiin mm. Nyyssönen, Vuokila ja Skyttä. Viime aikoina varsinkin Tiira ja Hyvönen.
104. Eki18.1.2005 klo 15:43
Tiettävästi perustajajäsenyys ei velvoita seuran nimen käyttöön omiin tarkoituksiinsa. Olen käyttänyt ainoastaan edistääkseni seuran tunnettuutta. Siis seuran hyväksi, en omaksi parhaaksi.

En minä varsinaisesti ketään kiellä käyttämästä konetta laadintoihin. Mutta jos koneen laatimat kelpaisivat kaikkialle, en tarvitsisi laatijoita, vain piirtäjiä. Se olisi byebye Pallonen, Viitamäki, Nenonen, Sartola-Hippa, Skyttä ym. ja Pelikaani-laatijat!

Tarkoitan nyt koneen käyttöä koko laatimuksen teossa, onhan meillä kaikilla vaikkapa Ristikkorenki apuna. Sitä paitsi: lopputulos on tärkein.

En nyt jaksa selittää, mitä ihminen voi tehdä ristikon laadinnan hyväksi, mihin kone ei pysty. Eikä siitä tarvitse enää nälviä yhtään enempää. Käsityö kunniaan silloin, kun se kunnian ansaitsee!
105. AD II18.1.2005 klo 18:33
Nyt kun keskustelu on päättynyt eräänlaisen perusohjeistuksen hyväksyvään konseksukseen, ehdottaisin kuitenkin eräitä poikkeuspykäliä, kuten hyvässä säännöstössä tulee olla.
Taitavilla laatijoilla on oikeus käyttää myös a) 3- tai 2-kirjaimisia sanoja tai lyhenteitä, b) numeraaleja, c) muita symboleita.
Miksi vain ABBA, KISS, OASIS etc, eikä esim. HIM ja THE69EYES?
Toisessa säikeessä oli juuri esimerkki saksalaisesta ristikosta ja sen 2-kirjaimisista sanoista, samoin on på svenska.
Onhan lyhyitä sanoja suomessakin.
Onko kielemme syrjitty tää? Mitä sanoo EU?
106. Juhani Heino18.1.2005 klo 18:55
Mutta MMM-kirjasta löytyvä "Ekin viimeinen sääntöhän" juuri toteaa että näitä sääntöjä voi rikkoa jos tietää mitä tekee. Itsekin mieluusti näkisin joskus ristikossa vaikkapa "U2" tai "UB40".
107. tonimikael18.1.2005 klo 20:07
Mukava, kun näyttää tappelu laantuneen.

Tulee ihan lapsuus mieleen, kun isä ja äiti riitelivät ja oli paha mieli. Ja sitten kun näki heidän sopivan, niin tuli nii hirveen hyvä mieli. :-)

(Lapsellinen mies minä. Kohta lapsellisuuteni tuplaantuu. Laskettu aika 24.2.! :)))
108. IiKoo18.1.2005 klo 23:16
Niin, siitä lottoteoriasta: ilmeisesti minut sitten aivopestiin yliopistolla niin, ettei minulle tuollainen epätieteellinen arvailu mene jakeluun. Itse asiassa, kun olet noin innostunut noihin tietokoneisiin, niin laitas tietokoneesi simuloimaan lottoarvontaa. Laita tietokoneesi luomaan kahdenlaisia rivejä: teoriasi mukaisia voittorivejä sekä vertailujoukkona täysin satunnaisia rivejä. Katso sitten riittävän suurella otoksella, kumpaan osuu enemmän voittoja.
109. Tupu18.1.2005 klo 23:47
Nyt on meikätyttöä luettu ihan väärin, varmaan oma syy, mutta nauroin asialle, jolle ilmeisesti enää saa täällä nauraa eli Veijon ohjeille, ei tässä kiistassa mitään hauskaa ole ollut, mutta ollutta mikä mennyttä.*Anteeksi edelleen*
110. Kukalie29.6.2006 klo 03:21
Kuka on Veijo Viren?
111. tonimikael29.6.2006 klo 03:27
Eila? Kukalie...
112. Eki29.6.2006 klo 09:18
Lea? Kimi? Not tonimikael!

Kyllä kai Veijo Tuplavee-Viren aika hyvin alussa itsensä esittelee.
113. JTak29.6.2006 klo 10:09
Tämähän oli mukava ketju luettavaksi. Olikin jo unohtunut.
114. kp29.6.2006 klo 11:48
"Miksi yleensä käydään tätä keskustelua laadinnan
säännöistä? tarvitaanko tällä ajanvietealalla mitään erityisiä
yhteisiä sääntöjä? Minusta ei, vaan jokainen laatija laatikoon
itsensä näköisiä yksilöllisiä ristikoita jotka eroavat kaikkien
muiden tekemistä ristikoista. Eihän romaanejakaan kirjoiteta
sääntökirja kourassa".

Näin Wiren tuossa alussa. Allekirjoitan tämän aika pitkälle.

Wiren sanoo, ettei MITÄÄN sääntöjä tulisi olla. Ehkei, mutta
suuntaviivat. Yhteistä sääntökirjaa ei milloinkaan tule, miksi
siihen hukkaa voimia. Se pitäisi riittää, kun osaa panna sanoja ristiin. Muistaa vain, että ne ovat OIKEITA sanoja ja
lyhimmät sanat ovat nelikirjaimia. -Miksi tästä hyvästä ajanvietteestä pitäisi tehdä vaikeampaa?

-Ja jos osaa kirjoittaa, varmaan romaanikin syntyy. Ei siinä
mitään korkeampaa "koulutusta" tarvitse.
-Ai niin pitää muistaa "ängätä" se yksi Atta johonkin rakoon...
115. tonimikael29.6.2006 klo 12:11
Kp, miksi ihmeessä lyhimmät sanat ovat nelikirjaimiSIa?
116. Teppo29.6.2006 klo 12:16
Voiko ristikkoon "ängätä" sanan "ängätä"?
117. kp29.6.2006 klo 12:29
tonimikael
-En tiedä. Joku on vain niin sanonut.
118. iso S29.6.2006 klo 12:30
Arvasin vastauksen väärin. Olin juuri lähettämässä viestiä:

minitokael, älä ole ilkeä! Tuollaisella kysymyksellä saat vastauksen "koska lyhyempien sanojen käyttäminen on kielletty" tai jotain vastaavaa. Sitten pääset nolaamaan todellisella tarkoituksellasi: eihän nelikirjaimisia ole pakko käyttää, voi laatia ristikon missä kaikki sanat ovat vähintään viisikirjaimisia.

Jotkut voivat laittaa riman vielä korkeammallekin. Kerran yritin tehdä "min6-ristikkoa" mutta paperi katosi ennen kuin sain edes yhtä kulmaa toimimaan :-(

No, minä nyt nopeutin prosessia. Saatiin yhdessä viestissä vastaus, kuittaus ja nolous. :-)
119. kp29.6.2006 klo 12:49
iso S
-Miksi ihmeessä viisi kirjaiminen tai kuusi kirjaiminen?
- Miksi ei kolme tai kaksi tai jopa yksi?
120. iso S29.6.2006 klo 12:55
Ohhoh. Harmi että avasin suuni, tai siis näppäimistöni. Kaikkien täällä käytyjen keskustelujen ja kp:n alallaolovuosien jälkeen tuon kysymyksen TÄYTYY olla sitä suurta huumoria. Jos ei ole niin minua viisaammat vastatkoot. Minulla ei ole sen parempia selityksiä kuin tähän asti annetut.
121. kp29.6.2006 klo 13:04
-Halusin vain osoittaa sen"tosiasian", että he jotka haaveilevat yhtä sääntökirjaa saavat tuon ajatuksen "haudata"....

Nimittäin, jos tämäkin pieni juttu on sellainen, että kukin
laatija "haluaa" päättää montako kirjainta sanoissa on, niin
tällä vuosisadalla sitä kirjaa ei synny.

- Ei tätä tarvitse kukaan viisaampi sanoa minulle.
- Tiedän sen muutenkin. - Joku muu voi olla eri mieltä - ihan
vapaasti....
122. Teppo29.6.2006 klo 14:07
Änkäänpä ankäämistä.
123. iso S29.6.2006 klo 15:09
kp, sääntökirjaa ei ehkä synny, mutta kirja missä on säännöt on jo syntynyt. Kukin laatija ja julkaisija voivat niitä sääntöjä noudattaa tai olla noudattamatta. Mitään lainvoimaa niillä ei tietenkään ole. Ne ovat juuri niitä ehdottamiasi suuntaviivoja.

Sinun savolainen oletettu ja väitetty huumorisi johtaa väistämättä sellaiseen tunteeseen, että et ymmärrä mistä puhutaan tai sitten jostain syystä haluat puhua eri aidan seipäistä kuin muut.

Kukin laatija voi ihan rauhassa haluta päättää kuinka monta kirjainta sanoissa on, mutta se ei vaikuta lopputulokseen. Jos laatija muuttaa sanan kirjainten määrää niin saa tulokseksi eri sanan. Vai mahdatko tarkoittaa esimerkiksi tätä: yleensä uskotaan että sanassa kolme on kirjaimia viisi ja tavuja kaksi, mutta Savossa kirjaimia onkin kuusi ja tavuja kolome?

Itse mainitsit ristikon perusvaatimukseksi sen että "lyhimmät sanat ovat nelikirjaimia", missä nelikirjaimia tarkoittanee sanaa missä on neljä kirjainta. Silloin olet vaatimassa että ristikossa ei saa olla yhtään nelikirjaimista lyhyempää sanaa ja siinä täytyy olla vähintään kaksi sanaa joissa on täsmälleen neljä kirjainta. Tähän hämmästyttävään rajoitukseen tonimikael puuttui vihjatessaan että ristikko voi olla ihan kelvollinen ja kaikkia suuntaviivoja noudattava vaikka siinä ei olisi yhtään nelikirjaimista (eikä lyhyempää) sanaa ja tätä samaa yritin selventää.

Se, miksi joku laatija "haaskaisi energiaansa" tällaisen minimivaatimukset roimasti ylittävän ristikon laatimiseen on sitten toinen juttu ja sitä en pysty sen paremmin selittämään kuin se on jo moneen kertaan selitetty.

Toivoisin selkeäsanaista vastausta, voiko sinun mielestäsi ristikko olla julkaisukelpoinen ilman nelikirjaimisia sanoja (ei tarvitse ottaa kantaa siihen onko tarpeellista tai mielekästä joskus venyä sellaisen tekemiseen).

Änkääjävälle Tepolle vastaan että minun murrealueen värittämään kielikorvaani änkeä ja ängetä tuntuvat oikealta ja ängätä ei, mutta sanakirjojen äärellä olevat voivat kumota tämän mielipiteen. Ihan eri sanoja ovat sitten änkätä ja vängätä, mitkä tosin istuvat tämän keskustelun kuvaamiseen yhtä hyvin. :-)
124. kp29.6.2006 klo 15:28
iso S
"Toivoisin selkeäsanaista vastausta, voiko sinun mielestäsi ristikko olla julkaisukelpoinen ilman nelikirjaimisia sanoja".

Selkeäsanainen vastaus: ei.
-Joku voi olla toista mieltä. Ja kuka sen sanomaan, että hän on väärässä-

"haaskata energiaansa", tarkoitin sitä, että on/olisi turhaa ponnistella yhteisen sääntökirjan parissa. Ei sitä synny.
-Vaikka olisi miten avoin mieli...
125. Eki29.6.2006 klo 15:39
Eikös se ole niin, että vaikka ekat säännöt on hyvällä tahdolla koottu ja Otavan toimesta präntätty, niin niitä eivät uskalla kaikki edes vilkaista?
126. iso S29.6.2006 klo 16:04
kp: kiitos vastauksesta. Mielipiteesi on nyt selvä ja siihen sinulla on oikeus, niin käsittämätön kuin se onkin!

Eki: tiedä häntä onko kysymys uskaltamisesta vai uppiniskaisuudesta, mutta joku on kuitenkin ilmoittanut niiden olevan huonot tai jotakin ja siksi ei suostu niitä lukemaan. Minä olen uskaltautunut enkä ole kokenut saaneeni sielulleni vahinkoa enkä järkeeni sumennusta, mutta itsehän sitä ei tietysti huomaakaan.
127. kp29.6.2006 klo 16:13
iso S
Hah hah hahaa....

Käsittämätön se onkin.
-Luin kyllä ihan oikein, mutta käsitin sen kuitenkin, niin että
tarkoitit: "voiko sinun mielestäsi ristikko olla julkaisukelpoinen lyhyimmillä kuin nelikirjaimisilla sanoilla".
128. Teppo29.6.2006 klo 16:37
"lyhyimmillä kuin"?
129. kp29.6.2006 klo 18:34
"lyhyimmillä kuin"? kaksikirjaiminen ja kolmikirjaiminen
130. Taata29.6.2006 klo 18:48
Joko KP olet kehittänyt ristikon, jossa on vain yksikirjaimisia
sanoja? Millainen sellainen on? Haluaisin ehdottomasti näh-dä sellaisen ristikon. Tämä on sitten hauskaa. Taata ei voi
olla sitten hyvin hyvin vihainen...
131. kp29.6.2006 klo 19:08
Taata hyvä
En ole. Kun sellainen on julkaisukelvoton kp:n mielestä.

-Mutta mikäpä siinä. != minä. Ja siihen tapaan.
132. kp29.6.2006 klo 19:11
piti olla I=minä. ei siis !...
133. Teppo29.6.2006 klo 19:22
"LyhyEmmillä kuin" nelikirjaimisilla on käytössä muistaakseni tällainen, päivänvalonkin nähnyt juju: minä = i tai ai.
134. Taata29.6.2006 klo 19:26
Siinähän tuli jo yksi ristikko!
135. 17-vuotias29.6.2006 klo 20:02
(Poistinpa nimestäni sen ratkoja-sanan. Lyhyempi kirjoittaa ja nyt on sama nimi kuin "tsätissä".)

Ja tähän aiheeseen..

Ensinnäkin ketään ristikoiden tekijää ei pitäisi mennä omasta mielestäni moittimaan. (Hyvä itsellä on puhua, kun on vielä "laadintauransa" alussa - pari pientä ristikkoa julkaistu Kalevassa ja koululehti Osukissa. Mutta kuitenkin.) Jokaisen ristikon takana on suuri työ (??), jota itse ainakin kunnioitan syvästi. Tokihan tekijöitä voi kritisoida esimerkiksi käsipiirroksien epätarkkuudesta tai vihjeiden samankaltaisuudesta, mutta se on vain pieni asia. Tärkeintä on se sanojen lisäileminen ruutuihin, eikä toisia tulisi moittia.

Ristikko-oppaista: sekä Wirenin että Vuokilan oppaat ovat kirjahyllyssä vierekkäin sulassa sovussa. Molemmissa on hyvät puolensa - ja huononsa. En lähde tässä yhtään selittelemään, kumpi on juuri se parempi. En halua saada lisää vihaa toisten välille (ööh?).

Ristikoiden säännöistä.. Omasta mielestäni ristikoissa ei tulisi viljellä niitä kolmikirjaimisia sanoja (omissa ristikoissanikin olen nykyisin niitä koettanut vältellä kaikin mahdollisin keinoin), mutta KAIKKI ON MAHDOLLISTA MUUTTUA. Jos aina vain tehdään ristikko samalla tyylillä: vähintään nelikirjaimiset sanat, samanlaiset vihjeet, samanlainen toteutus, jne, jne alkaa homma tuntua tylsälle. Kun taas kohdalle sattuu sellainen ristikko, joka on tehty omalaatuisesti, olen taas kerran innostunut ristikoista. Kolmikirjaimiset sanat, niitä vaan lisää ristikoiden joukkoon! Varmaankin yleisesti laatijat ajattelevat, että "hyi hyi, kolmikirjaimiset sanat ovat huonoja", mutta mielestäni tätä ajatusmaailmaa saisi muuttaa. Näin muutettaisiin koko ristikoiden tyyliä - se olisi mukava piristys ja saisi ristikoista innostumaan lisää ihmisiä. Huumoria lisäämällä myös tavallisiin ristikoihin saataisiin kiinnostumaan myös nuoriso (en toki väitä, etteikö nuoriso ratkoisi ristikoita, ratkonhan minäkin).

Lisäksi. Jos ristikoiden ratkojien keskuuteen tehtäisiin kysely, olisiko heidän mielestään hyvä vai huono asia, jos ristikoissa olisi myös 3-kirjaimisia sanoja. Väitänpä, että yhdeksän kymmenestä sanoisi, että juttu olisi enemmän kuin tervetullut! Jokainen ratkoja ei tunne sääntöjä, eikä häntä edes kiinnosta. Tavalliset ristikot voivat alkaa puuduttaa samaa rutiinia toistavalla tavalla.

Tässä tulikin nyt mieleen, että voisin tästä päivästä lähtien tutkia ratkomiani ristikoita, että onko niissä kolmikirjaimisia sanoja ja merkitä laatijat muistiin. Sitten näkisi, ketkä ovat muuntuvaisia (kiitos heille, muutamien laatijoiden nimet tulee heti jo mieleen).

Ristikoiden muuttuvaisuuden paras esimerkki on Kauppalehdessä kesäisin perjantain lehdessä ilmestyvä "Saunan lämmetessä" -ristikko. Loistava ja humoristinen! Jos tavallisiin, joskus aika tylsiin ristikoihin on kyllästynyt, Kauppalehden ristikko innostaa. Jos saisin vailta, täyttäisin varmasti loppuelämäni vain tätä Saunan lämmetessä -ristikkoa ja muita lyhyempiä sanoja sisältäviä ja humoristisia ristikoita, jos pitäisi valita tavallisen ja erikoisemman ristikon väliltä. Huomenna taas Kauppalehden pariin - tänään en täytä enää yhtään "perusmallista ristikkoa".

Kiitos. Olen asiani sanonut erittäin epäselvästi - tyylilleni ominaisesti.
136. 17-vuotias29.6.2006 klo 20:12
Huhheijaa. Aikamoisen lapsellista, jos sen näin suoraan sanoisi.

Toinen vaan mollaa toista.

Luin nyt vasta loput viesteistä (en päässyt edes loppuun, alkoi naurattaa.. sitaatteja.. selitystä.. valitusta..).

Jokaiselle ristikonlaatijalle on varmasti pitäjiä ja vihaajia. Eiköhän se ole sitten aivan sama, laatiko joku ns. "sääntöjen" mukaan vai ei.. Jokaisella on oma makunsa, siinä se! Jokaisesta asiastahan riidan voi pistää pystyyn. Elokuvantekijät haukkuvat toisensa omalla keskustelupalstallaan: "käytit VÄÄRÄÄ kuvakulma eräässä otoksessasi", "tuo oli vastoin jonkun olennon laatimia sääntöjä", "valitsit väärän näyttelijän päärooliin", "tuota kohtaa EI OLISI SAANUT tehdä digitaalisesti", "tuo ei näytä aidolle"...

Hymyilyttää. No, jatkakaa vain. Jätän tästä lähtien tämän viestiketjun lukematta.. paitsi kun oikein vitsityttää. Ja silloin kun haluan lukea kauniita sitaatteja. Hehheh.
137. Taata29.6.2006 klo 20:40
Taata on samalla linjalla kuin 17- vuotias. Kyllä nuoriso tie-
tää. Meillä on sittenkin vielä toivoa!
138. kp29.6.2006 klo 20:54
-Kyllä kansa tietää. Ja ristiikko jää hyviin käsiin.... Eikä vieläkään yhteisiä sääntöjä....
- Kun kp joskus lopettaa, niin laatijat vaan paranoo...
139. Eki29.6.2006 klo 21:47
Niin ne vaan laatijat joutuvat kuitenkin tiettyihin sääntöihin sopeutumaan, kun ristikkolehteen alkavat rustata, kp ja Taata ja 17-vuotiaskin.

Pelikaanien lastenristikoihin otettiin muuten mukaan 3-kirjaimiset sanat.
140. 17-vuotis29.6.2006 klo 21:50
Kauppalehden ristikko on nyt kyllä kuuminta hottia (näin nykyaikaisesti sanottuna..).
Sanoja on kirjoitettu yhteen pötköön. Sanoja on niin kolme kuin kaksikirjaimisia. Jopa yksikirjaimisille on annettu vihjeet.
141. 17-vuotias29.6.2006 klo 21:50
Unohtui a tuosta äskeisen viestin nimestä.
142. Eki29.6.2006 klo 21:56
Kauppalehden ristikko on mukava keidas tylsässä ristikkoerämaassa.
143. Eki29.6.2006 klo 22:15
Sanoinko minä tuon?
144. Taata29.6.2006 klo 22:21
Missikeisari Makunen on syösty Misun mukaan jo valtaistui-
meltaan. Joko sinulla Eki ristikkokeisarina palli heiluu, kun nuoriso kapinaan alkaa ja Taata perässä menee? Ja sitten
vielä meillä on KP:kin yhteisrintamassa ja lisää lappaa po-
rukkaa koko ajan. Se on 17- vuotias täältä ja tiedä häntä
vaikka olisi ihan naapurista? Pitää olla hyvät välit!
145. Taata29.6.2006 klo 22:26
En ehdi oikein m a k u s t e l l a noita sanavalintoja, mutta sanasepothan eivät vähästä välitä ja loukkaannu, kun osaa- vat lukea hyvät tarkoitusperät rivienkin välistä.
146. Eki29.6.2006 klo 22:26
En ole ristikkokeisari ja tämä on muutenkin vapaa maa.
147. Taata29.6.2006 klo 22:33
Tylsä ristikkoerämaa ilman keisaria! Meidän pitää huudattaa
kuningas valtaistuimelle eikä minkään tyranki. Hoo, kuinka
olen näin musta ja huumoria ei kukaan ymmärrä!
148. Taata29.6.2006 klo 22:51
Sain kuin sainkin tässä korjailtua yhden ristikon, joka oli
aika hyvä sanastoltaan ja pääkuvastakin lähti peräti viisi
lausetta, mutta laatijarukka oli jättänyt yhden täysorporuu- dun ja sitten sellaisen nuoliviritelmän, jota ei Erkkikään hy-
väksy. Alan olla vähitellen aika hiku näissä entraushommissa.
Tuli aivan ristikkolakien mukaista tulosta! Antaa tulla lisää
vain tänne korjattavaa. Lisäksi on mainittava, että ristikossa
oli lievää kosiskelun makua, kun sanastossa oli atta ja taata,
mutta Misu kuitenkin puuttui, mutta pääkuvassa sitten oli
senkin edestä. Taata taata!
149. Eki29.6.2006 klo 23:12
Ihanko Taatalla toimii korjauspalvelu?
150. RA29.6.2006 klo 23:26
En haluaisi mitätöidä kaikkia aikaisempiin säikeisiin / aiheisiin viestejä kirjoittaneita, enkä myöskään tähän säikeeseen ennen tätä päivää kirjoittaneita, mutta on pakko todeta, että nyt "aletaan olla asian ytimessä" (lainaus Pulkkiselta).

Muut vaietkoon, kun asiantuntijat puhuvat selkeästi sanaristikoista. :-)

Mikäköhän - muuten - sellaisen kirjoittajan tausta-ajatus on, joka heittää ensin pitkän oman kirjoituksen ja sitten lisää: "Jätän tästä lähtien tämän viestiketjun lukematta..." ?

? Olen sanonut totuuden.
Eipä varmaankaan vaan jotakin syvällisempää.
151. Taata29.6.2006 klo 23:33
Toimii silloin kuin toimii, mutta on toisaalta mielenkiintoista
yrittää parantaa esitystä. Nyt piti käyttää apuna nettiä ja
sen jälkeen kirjaasi, kun ei kaikkia sanoja voi muistaa eikä
tietää, kun eivät ole niin yleisiä kuin tuo atta, joka riehuu
joka välissä. En voi näin yleisellä osastolla puhua nimistä
enkä mielellään kovin paljon yksityiskohdista. Suljetulla osas-
tolla kaikki olisi toisin, mutta kuka sinne nyt haluaisi?
152. Taata29.6.2006 klo 23:36
Et taida minusta RA nyt tällä kertaa kirjoittaa? Minä en ehdi
kaikkea lukea.
153. RA29.6.2006 klo 23:40
Et tietenkään. Ymmärrän hyvin.
154. Taata29.6.2006 klo 23:43
Meillä pojilla voi olla menossa yhtäaikaa monta matsia ja
sitä eivät naiset aina ymmärrä, että silti tullaan tullaan toi-
mehen me tullaan. Sisko sanoo aina, että miehillä on muka-
mas aina vaan yksi asia mielessä. Se nyt ei pidä paikkaansa,
vaikka en kysynyt, että mikä asia se mahtaisi olla?
155. RA29.6.2006 klo 23:56
Joopa. Tuttu tunne. Muistan itsekin (vuosien varrelta) monia kertoja, kun kuuntelemaan ei ole ehtinyt, lukemaan ei ole ehtinyt, eikä ole tiennyt edes, mistä puhuttiin, MUTTA oma varma vastaus on aina ollut valmiina.
156. Taata30.6.2006 klo 00:22
En mennyt vielä pois. Minulla oli nyt eri ohjelma päällä ja eri
on ristikkokin pöydällä kuin äskeinen. Nukahdin kiireisen päi-
vän jälkeen sohvalle ja heräsin Misun soittoon. Tuleekin jo
huomenna kotiin. Tuli vähän taas pöljäiltyä, kun sanoin, että
olen netissä ja että tuuraajia ja käskyttäjiä kyllä riittää.

Nyt täällä jo pätkiikin ja on muitakin teknisiä ongelmia.
157. Taata30.6.2006 klo 00:39
Joko Erkki meni pois vai miten siellä laatiminen sujuu?
158. Eki30.6.2006 klo 00:42
Nythän on helpompaa kun voi tuoda Taatalle entrattavaksi. Yritän vielä hetken itse laatia tätä loppuun ja sitten ehkä käyn tankkaamassa ja polkaisen kohti tiernakaupunkia.
159. Taata30.6.2006 klo 00:44
Joko ne nyt jo on ne ristisanapäivät täällä?
160. Eki30.6.2006 klo 00:54
Ei, kyllä ne ovat vasta neljän viikon päästä, mutta onhan se tällainen uusi entrauspalvelu testattava, josko vaikka vakituiseksi asiakkaaksi ryhtyisi.

Italiassahan näitä jo paljon on. Siellä lukee kadulla kuin kadulla, monella useaan kertaan, isolla asfaltissa ENTRATA.
161. Taata30.6.2006 klo 01:09
Si si!

Entrata= alkusoitto, kytkeä vihollislaiva haoilla oman laivan
kylkeen ja vallata se ja sitten muuttaa, korjata
162. Eki30.6.2006 klo 01:21
Jos Taatan kodin edessä lukee ENTRATA, niin luulisin sen tarkoittavan, että sisään vaan, Eki!
163. Taata30.6.2006 klo 01:29
Si si! Tuli taas ehkä entrattavaa. Italiankielen feminiinien
epämääräinen artikkeli on una. Una birra per favore!

Voiko sanoa unat? Kas, siinäpä pulma. Nyt minun on oltava tarkkana.

Uno on numero yksi ja auto. Unot voi sanoa tarkoittaen autoja tai pelejä ainakin, mutta tokkopa unat tarkoittaen
artikkeleja suomeksi?
164. Taata30.6.2006 klo 01:45
Siellä nukutaan jo vai menikö jumiin?
165. Eki30.6.2006 klo 01:48
Joku paikka aina jumissa on. Jos ei muuten niin niska.
166. Eki30.6.2006 klo 01:50
Minun ristikkooni ei sitten saa panna antua eikä sen anagrammia unat. Myös atta on pannassa, sillä se jo melkein tuossa lähti karkuun.
167. Taata30.6.2006 klo 02:00
Sitä minäkin, että niskat ne ennemmin menee jumiin kuin
ristikot. Toisaalta jos laatimissohvalle menee tekemään, niin
saattaa nukahtaa, jos on sellainen sohva kuin tuo olohuo-
neen sohva. Nyt tässä kukkuisi vaikka aamuun, kun illalla
nukahti, mutta pitänee mennä nukkumaan, kun aamulla pi-
tää nousta liikkeelle. Öitä!

PS. Näin sisäpiirijuttuna kerron, että tänne saatiin elokuuksi
tietokilpatapahtuma Rotuaarille, josta voi tulla perinne. Nyt
aluksi puolueiden edustajat ottavat mittaa toisistaan, kun
vaalit painavat päälle ensi vuoden puolella. Toivottavasti
nyt sitten toteutuu. Tämä ei sanaseppojen juttu, mutta kui-
tenkin.
168. Taata30.6.2006 klo 02:07
Ei kai sitä attaa voi pannakaan, jos on karussa. Minua tuo
unat nyt pohdituttaa, mutta antu kyllä kävisi. Rotat ovat
niin viisaita, että antukaan ei aina tehoa eikä se minun enti-
nen hiirenloukku, jonka eräältä naapurilta lainasin. Ei haas-
kata sitten antuakaan. Pannaan jemmaan. Tanu nyt ainakin
sitten käy noista anagrammeista. Minulle kävisi natukin, mut-
ta tämä vaatisi selittelyjä eikä käy muille.
169. Taata30.6.2006 klo 02:09
Alkaa tuo aurinko kohta nousta. Nyt minä häivyn linjoilta.
Öitä!
170. Eki30.6.2006 klo 02:18
Ehkä heräät, kun koputtelen oveen päivän Kalevalla. Yritän varoa, että sudokut eivät siinä touhussa tärvelly.

Kyllähän se ristikko valmistui, mutta eihän sitä koskaan viedä, josko vaikka siitä vielä parempi, mutta nyt tuntuu olevan jo taju kankaalla, ainakin siellä. Aamulla pitääkin olla levänneet aivot.
171. Eki30.6.2006 klo 02:20
Ei sitä koskaan tiedä,
jos ei sitä koskaan viedä.
Ja baanalle.
172. Eki30.6.2006 klo 19:34
Taatalla taidetaan tänään juhlia. En kerro, miksi.

Tuskin sitä, että väsähdin Viitasaaren kohdalla, nukuin pari tuntia appelassa ja palasin aamulla Hesaan.
173. qwer30.6.2006 klo 20:33
"Taatalla taidetaan tänään juhlia. En kerro, miksi."

Ristikkoonko Eki tämän arvoituksen aiot laittaa?

Ekillä oli siis jo puolimatkassa sisäpiirin tietoa.
Minulla on ainakin vähän vaikeata arvailla mitä Taatalla tapahtuu.
174. Taata1.7.2006 klo 03:35
Lähdössä pohjoiseen vajaan tunnin päästä. Aurinko on
noussut jo. Kemijärvellä on kansalaisjuhla Itä-Lapin juna-
yhteyden puolesta. Ja baanalle vaan...
175. Eki25.7.2006 klo 00:30
Täältähän Veijon mainitsema esittely näköjään löytyy.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Veijo_Wir%C3%A9n
176. Eki25.7.2006 klo 00:40
Tuossakin on ihan mielenkiintoinen artikkeli.

http://www.turunsanomat.fi/extra/?ts=1,3:1010:0:0, 4:10:0:1:2003-09-27,104:10:177220,1:0:0:0:0:0:
177. Taata25.7.2006 klo 00:56
Mitä aioit nyt Eki noilla esittelyillä kertoa? Ei mainittu todennäköisyyslaskentaa ja tilastotiedettä? En kyllä ole kyllä
lotosta kiinnostunutkaan, että eipä silti.
178. Eki25.7.2006 klo 01:24
Eihän tämä säie olekaan lottoilua. Luetaan nyt artikkeleita ristikkoihmisestä, kun semmoisia löytyy, ei tässä muuta.
179. tapiiri25.7.2006 klo 09:35
artikkelista: - Sen olen huomannut, että suuri osa ristikon ratkaisijoista vierastaa ulkomaisia nimiä, sanoo Wirén.

Silti ne ovat pullollaan juuri näitä täysin tuntemattomia nimiä, sanoo tapiiri.
180. Eki25.7.2006 klo 09:54
Veijo on sekä täällä että jutussa sanonut, että pyrkii koko ajan parempaan. Ratkojan on tietysti vaikea muuttaa aikoinaan syntynyttä käsitystä laatijasta (ja vaikkapa ostaa 100 sivun kirjan kokeillakseen, "tykkäisinkö nyt").
181. iso S25.7.2006 klo 11:02
Täsmennyskysymys tapiirille: mitkä "ne" ovat pullollaan tuntemattomia nimiä:
- ristikot yleensä
- Wirénin ristikot
- suuri osa ratkaisijoista?

Minusta ainakin vieraiden nimien käyttöherkkyys vaihtelee suuresti laatijoittain. Kenellä tahansa laatijalla saattaa joskus olla joku nimi mikä on minulle tuntematon, mutta joillakin laatijoilla on tyypillisesti lähes joka ristikossa yksi tai useita sellaisia nimiä mitkä ovat minulle täysin tuntemattomia tai sellaisia että niistä on äärimmäisen hämärä mielikuva. Joskus vika voi olla minussa, ei laatijassa.

Yhtään sellaista laatijasankaria ei tule mieleen että voisin sanoa hänen tuotantonsa olevan pullollaan uppo-outoja henkilöitä. Pitäähän sinne sekaan saada mahtumaan ventovieraita paikannimiäkin!

Wirénin tuotanto yleensä ja uudempi varsinkin on minulle vierasta joten en tiedä olisiko hän sitten juuri tässä suhteessa oman luonnehdintansa mukainen eli sanaristikoiden kapinallinen. En tiedä, en usko.
182. tapiiri25.7.2006 klo 15:28
Wirénin ristikot.
183. Ristipisto8.8.2011 klo 09:30
Kapinallinen? Minulla oli Wirenin ristikkokirja lomalla mukana ja oikein suutuin, kun joka ristikossa oli sellaisia keinotekoisia sanoja kuin umea, utra, onsilo,amia,saama (saalas)kotus (hökkeli) ym. joita ei normaalissa kielessä missään käytetä. En halua maksaa sutaistusta, vaikka olisi tehty kiireessäkin(kuten hän aiemmassa viestissään tunnustaa tapahtuneen).....hyi Gummerus, arvostettu painotalo! Ei tällaista pidä teidän kustantaa!
184. Veijo8.8.2011 klo 13:40
Ristipistolle: Ikävää jos ei miellytä, mutta minä satun olemaan sitä mieltä että ristikoissa saa olla oma termistönsä, kuten muillakin harrastusaloilla. Minusta niissä kuuluu ollakin "ristikkomaisia" sanoja joita ei muussa kielenkäytössä usein tapaa. Se on alan erikoisuus. Mitään keinotekoisia sanoja ne eivät suin kaan ole vaan ihan Nykysuomen sanakirjasta löytyviä. Ristikkokirjani onkin tehty kokeneille ratkojille jotka ovat oppineet tuntemaan ns. tyypilliset ristikkosanat. Ja sellaisille jotka haluavat ne sanat oppia. He ovat kirjojeni kohderyhmä. Sitä paitsi en ole ainoa joka moisia sanoja kyselee, kyllä ristikkolehdissä vilisee samanlaisia edelleen. Ja eikö olekin mielenkiintoista jos joutuu etsimään sanoja eri lähteistä? Sehän on yksi tämän harrastuksen suola. Olen itse tietokilpailujen ystävä, ja asia liittyy siihen. Minusta ristikot saavat mieluusti olla tietokilpailunomaisia, mieluummin kuin hoksottimia vaativia. Hoksottimia ei voi hankkia, mutta tietoa voi! En muuta linjaani yhden arvostelun takia. Tuhannet kirjojeni lukijat vuodesta toiseen ovat äänestäneet ostopäätöksellään ristikkoni ihan hyviksi. Ei Gummerus julkaise mitään tappiolla! Myös lehtiristikoista olen saanut lähes 100-prosenttisesti myönteistä palautetta. Miksi muuttaisin linjaa? Ainakaan viime vuosien ristikkoni eivät muuten ole "sutaistuja" vaan kaikki sanat ovat harkittuja niissä. Mutta kaikkia ei voi miellyttää.
Veijo Wirén
185. Jaska8.8.2011 klo 18:34
VW:n ristikot eivät siis miellytä niitä jotka jo tietävät kaiken! Heille pitäisi olla tarjolla pelkästään hoksottimilla ratkeavia ristikkoja. Kiitettävää yritystä olenkin ollut havaitsevinani...
186. Ristipisto9.8.2011 klo 12:21
kiittää vastauksesta! Itse pidän "hoksotinpainotteisista" ristikoista. Lomaristikot voisivat olla enemmän sellaisia, koska tietokone ja -kirjat ovat kotona - toivottavasti ainakin! Kaikenlaisten "kummajaissanojen" koneellinen opettelu ei muutenkaan kiinnosta. Mutta summa summarum: Hyvä kun löytyy monenlaisia ristikoita meille monenlaisille ratkojille!
Lämpimät terveiset Veijolle ja kaikille ratkojille! Leppoisaa jatkoa kesälle!
187. Veijo9.8.2011 klo 12:46
Kiitos Ristipistolle viime kommentista. Olisi ollut vielä hyvä tietää mikä oli kirjan nimi, sillä minulta on julkaistu myös sellaisia kokoomateoksia joihin on koottu menneiden vuosien ristikoita, jolloin käytin moisia sanoja enemmän. Vaikka itse hyväksynkin ns. tyypilliset ristikkosanat edelleen, käytän niitä yhä vähemmän siitä
syystä että ne ovat lyhyitä. Pyrin nykyään käyttämään mahdolli-simman pitkiä sanoja. Olen myös karsinut sanavalikoimastani aivan outoja sanoja jotka eivät liity kulttuuriimme, kuten akme, indiisi yms. Mutta mitä tulee vanhan kansan sanoihin, minusta olisi mukavaa ihan kuriositeettisyistä pitää ne elossa. Ne ovat osa kansallista perimäämme jota ei saisi unohtaa. Mitä tulee vielä kirjaristikoihini, ei lomallakaan tarvitse jäädä vastauksia vaille niiden kanssa sillä niissä on kaikissa ratkaisut perässä!
Hyvää jatkoa Ristipistolle!
Veijo Wirén
188. Käväisijä9.8.2011 klo 14:21
Minulla ei ole kuin Wirenin ristikkokirja vuodelta 2006.
Täytän iltasanomien maanantain hististä ja keskistä sekä hesarin ristikkoa.
Hyvin olen pärjännyt. Mielestäni Wirenin opas on hyvä.
Muuten en halua ottaa osaa mielipiteiden vaihtoon. Hyvää loppukesää kaikille!
189. Kommentaattori15.8.2011 klo 16:49
Tämähän oli mielenkiintoinen keskustelu kertalukemisella.
Wiren kehuu ristikkosanakirjaansa, johon on luetteloinut
sanoja. Tuo kai nyt onnistuisi keneltä tahansa. Laatimiseen käytetään konetta ja vihjeytykseen ei kannata haaskata aikaa.

Mitähän seuraavaksi?
190. tonimikael15.8.2011 klo 18:30
"Tuo kai nyt onnistuisi keneltä tahansa."

Mutta kuka jaksaa alkaa moiseen uurastukseen? Hatunnoston arvoinen teko ainakin minusta!
191. Kommentaattori16.8.2011 klo 08:01
No ennen oli tosiaan ennen, nykyään simppeli skripti kerää verkosta perusmuotoisia sanoja karsean määrän hetkessä.
192. iso S17.8.2011 klo 17:43
Mistä se simppeli skripti tietää että kerätty sana on perusmuodossa? Olen itse kerännyt sanoja määrän jota voi pitää karseana (kaikki on suhteellista), mutta en ole vielä löytänyt sellaista sivustoa jossa olisi ne kaikki valmiiksi perusmuodossa.
193. Jaska17.8.2011 klo 18:06
Ei taida sellaista ohjelmaa vielä olla tehty, muutenhan esim. Lehtolan kirjassa ei olisi jumalatonta määrää nominien taivutusmuotoja ynnä tolkuttomasti epäsanoja ym. virheitä. Johtopäätös: tekstiä ei ole oikaisuluettu.
194. Kas tässä17.8.2011 klo 23:19
.http://linja-aho.blogspot.com/2010/08/suomen-kiel en-sanalista.html
195. iso S18.8.2011 klo 17:26
Hienoa, tästä voi moni sanojen keräilijä ilahtua. Linja-ahon tekemä lista on helpommin siivottavissa kuin Kotuksen (vai Kotusin?) xml-muotoinen lista johon olen itse joskus törmännyt. Se lienee paras lähde, jos hakee vain suomenkielisiä perusmuotoisia sanoja. Ristikkokäytössä on kuitenkin järkevää hyväksyä mm. tunnettuja paikan- ja henkilönnimiä. Ne täytyy haalia muualta.

Tässä listassa on 94110 sanaa. Osa on kuitenkin ristikkomielessä toistoa ja poistettavaa, koska mukana on 612 yhdyssanan loppuosaa ja 190 alkuosaa. Osa näistä esiintyy myös itsenäisinä sanoina ja osa ei ole itsenäisiä (ristikkokelpoisia) sanoja ollenkaan. Esimerkkejä:

-aatteinen
-aiheinen
-aineinen
-aineksinen
-aistinen

ala
ala-
alkeis-
atto-
giga-
inva-

Jotkut, kuten giga ja inva, eivät ole mukana itsenäisinä sanoina mutta kelvannevat ristikkoon.

Jotkut mukana olevat sanat eivät ole ristikkokelpoisia tai ainakin ei-toivottuja. Syynä voi olla ns. rumien sanojen käyttökielto tai taivutusmuodoiksi miellettyjen sanojen välttäminen. Esimerkiksi seuraavat sanat ovat listalla peräkkäin:

saatana
saatanallinen
saatananmoinen
saatananpalvoja
saatananpalvonta
saatanasti
saatava
saatavana
saatavilla
saataville
saatavilta
saatavissa

Noista kelpuuttaisin epäröimättä vain saatavan.

Jotkut sanoista kelpaavat vain erikoisristikoihin, koska ne eivät koostu pelkästään kirjaimista. Esimerkiksi:

4H-kerho
4H-kerholainen
4H-neuvoja
4H-toiminta

Hyvä lista, mutta ei sellaisenaan valmis ristikkogeneraattorin ruokalistaksi. Onko reilu 90000 sanaa sitten karsea määrä? Makuasia. Minulla on koossa triplasti tuo, mutta silloin myös laatu on karsea.

Muuten, miten pitäisi ymmärtää otsikko "suomen-kielen-sanalista"? Lista kaikista suomenkielen sanoista vai lista joistakin suomenkielisistä sanoista? Mukana on yhdyssanoja, mutta ei todellakaan kaikkia mahdollisia yhdyssanoja. Enkä tarkoita mitään ihmeellisiä yhdyssanahirviöitä. Sanalistasta puuttuu mm. sana sanalista!
196. Kas missä19.8.2011 klo 18:21
Ristikkogeneraattoriin paremmin passeli runsaan puolen miljoonan sanan siivottu tiedosto on myös olemassa, mutta sitä ei näin helposti netistä löydä. Siinä on myös mukana yleisimpiä paikan- ja henkilönnimiä ym.
197. jpq21.8.2011 klo 02:41
Akme ei ole minusta huono sana. tuo toinenkaan indiisi kait jos muistan ulkoasun ei ole taas hyvä sinänsä kun ei ole sanoisin yleissivistystä kuten muutenkin erikoisalojen sanat. muttei huonoinkaan noh on sanoja jolle ei oikein väkisinkään löydä selitystä eräät olen päätellyt siitä miten niitä olen kryptojen ulkopuolella nähnyt käytetyn sanotaan suoraan Nelilö,ja Kuusilo..
198. jpq23.8.2011 klo 05:25
sotkin aknen ja akmen pahoittelut. joten kumpikin kyllä vähän huonoja sanotusta syystä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *